"Mulle on tehty lasik ja näen kyllä todella tarkasti ja olen suht tyytyväinen, ainoa miinus minun kohdalla on että, että ilmeisesti erityisen suurien pupillieni takia minulle tuli pimeässä sellainen "halo"-ilmiö (valot hajoavat) ja se vähän haittaa pimeällä autoa ajaessa (ja se tuskin koskaan häviää). Mutta siltikin olen tyytyväinen ja pidän leikkaukseen menoa onnistuneena päätöksenä."
"Kävin vajaa 2 viikkoa sitten Femtolasikissa. Leikkauksen jälkeistä näköähän mainostetaan aika lailla "heti välmiina", mitä omalle kohdalle ei sitten tullutkaan. "
"Jo ennen leikkausta lääkäri sanoi, että oikean silmäni voimakasta hajataittoa ei saada kokonaan poistettua (kuten ei saatu silmälaseillakaan aiemmin), joka oli ihan ok, koska vasemmasta pitäisi tulla /- 0. Leikkauksen aikana vasemman silmän läppään tuli reikä, jota lääkäri ei minulle lainkaan kertonut. Rupesin paranemisprosessissa ihmettelemään, kun näkö on aina vaan suttuinen - oikeassa johtuen hajataitosta ja vasemmassa muuten vaan. Kun kävin näyttämässä silmääni, jossa omasta mielestäni näkyi naarmu pinnassa, vasta sitten toinen lääkäri luki koneelta, että läppä oli mennyt rikki..."
"Tiputtelen edelleen antibiootti/kortisonia, jotten silmä tulehdu. Toivon mukaan voin lopettaa sen pian, kun kuivattaa silmiä kovasti. En näe nyt hyvin lähelle tai kauas, mutta onneksi paranemisen jälkeen näön pitäisi olla hyvä (= silmälasikorjauksen tasoa). Sitä odotellessa katsellaan tätä suttukuvaa, voipi mennä kuukausia."
"Jos nyt kysyttäisiin, niin en menisi uudestaan leikkaukseen. Mutta ehkä jos kysytään vaikka puolen vuoden päästä, voi mielipide olla eri. Mutta älkää uskoko "heti valmiiseen" tulokseen."
"Viimeisimmän tarkastuksen jälkeen tilanne on nyt se, että reikä on umpeutunut, mutta tietysti epiteeli on siitä kohtaa paksumpi (vähän kuin ihon arpi). Haittaa lievästi näköä, tosin riippuu paljon valaistuksesta (epäsäännöllinen hajataitto). Lisäksi molemmat silmät lievästi plussalla, joka kuulemma häviää ajan kanssa. Ensi viikolla selviää, miten jatketaan, tulisiko kyseeseen uusintalaserointi läpän alle. Itse en kovin herkin perustein lähtisi nyt läppiä avaamaan, kun ovat kiinnittyneet hyvin. Mutta katsotaan..."
"mutta asiaan: silmien leikkausväliksi venähti puoli vuotta. eka reissu oli kuulemma aivan kamala, mutta toinen meni ihan rutiinilla kun tiesi jo mitä tapahtuu. lasik-leikkaus, eli se läppä sarveiskalvolta sivuun ja vähän laaseria ja läppä takas ja seuraavana päivänä ukko ajeli jo autoo. eli parani loistavasti.
vanhalla duunikaverilla ei käyny yhtä hyvin, vaan siltä sutastiin molemmat silmät kerralla ja toiseen tuli ainakin kolme tulehdusta ja sitä jouduttiin korjaileenkin. kundi söi särkylääkkeitä varmaan kolme kuukautta. en muista missä se kävi, mutta voinpa kysellä."
Epäonnistunut silmäleikkaus
33
8172
Vastaukset
- Ongelma laser
"Naapurin rouvan silmäleikkaus meni myös pieleen.Leikkausvirhe on tarkistettu ja myönnetty ettei korjaus onnistu.Oireena on liikkuessa näkö ei toimi,vaan tulee kuin verho eteen leikattuun silmään.Täysin paikallaan ollen tuijottaen näkee jotenkin."
"Minun vasen silmäni on laser-leikattu mutta kuviot eivät ole minnekään hävinneet. Tosin se suurin näköhaitta häipyi mutta koko ajan on pullistettava silmiään että liikkuvat lasiaissumentumat väistyisivät näkökentän keskeltä laidoille. Tälle vialle ei tehdä mitään, päinvastoin lasiaissumentumat lisääntyvät niin että täyttävät näkökentän kokonaan ja silloin olen sokea."
"Helsinkiläinen silmäkirurgi Juhani Pietilä arvioi, että leikkausten määrä on kasvanut Suomessa 2000-luvulla jopa 20-30 prosentin vuositahtia. Potilasvakuutuskeskuksessa ratkaistiin taittovirheen korjaamisleikkauksista tehtyjä vahinkoilmoituksia viime vuonna yhteensä 16. Niistä kuusi tapausta todettiin korvattavaksi potilasvahingoksi."
"Korvattavuuden edellytyksenä on, että toimenpiteessä on tapahtunut laissa mainittu niin sanottu ammattistandardin alitus. – Joissain tapauksissa eri syistä toivottua hoitotulosta ei saavuteta, vaikka leikkaus olisi tapahtunutkin ammattistandardin mukaisesti, tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen sanoo."
"harva kuitenkaan palaa takaisin ulkomaille vaatimaan lisähoitoa, jos silmäleikkauksessa ilmenee komplikaatioita tai muita ongelmia.
Suomen potilasvakuutusjärjestelmä ei korvaa ulkomailla tapahtuneita leikkausvahinkoja."
"Kymmeniä esteettisen kirurgian leikkauksia epäonnistuu vuosittain"- ja muutama lisää
"Esteettisen kirurgian epäonnistuneita operaatiota korvataan Suomessa kymmeniä joka vuosi. Tarkkoja tilastoja epäonnistuneista toimenpiteistä ei ole, mutta Potilasvakuutuskeskus kirjaa vuosittain vajaat 50 virhettä, jotka kattavat myös kauneusleikkaukset sisältävät toimenpideluokat."
"Turun Sanomat kertoo, että viimeisen seitsemän vuoden aikana Potilasvakuutuskeskus on saanut vuosittain 150-170 vahinkoilmoitusta näistä toimenpideluokituksista."
"Vahinkoilmoituksista kolmannes on johtanut korvauksiin. Korvauksia voi saada taloudellisista menetyksistä tai kivusta ja särystä. Esteettisiä virheitä ei korvata. Korvattava summa on yleensä tuhannesta eurosta ylöspäin."
"Sen oon huomannu, että leikkauksen jälkeen silmät on tullu herkemmiksi: kirkas auringonvalo käysilmiin, ja siksi pidänkin aina aurinkolaseja. Hämäränäön huonontumista en oo pannu merkille. Väsyneenä joskus joudun katsomaan vähän tarkemmin, mut sekään ei haittaa.
"Hämäränäkö huononi mullakin jonkinverran, silmät kuivuu ehkä herkemmin ja aurinkolasit laitan nenälleni herkemmin kuin ennen leikkausta, silmät ovat valonaremmat."
"Näkö on huonontunut
Mun silmät leikattiin n. 5 vuotta sitten Silmäkeskus Laserissa. Ennen leikkausta näkö oli -5 ja sit sen jälkeen se oli vähän aikaa täydellinen. Pikku hiljaa se on kuitenkin huonontunut ja tarttisin varmaan kohta lasit tarkempaa näköä vaativiin puuhiin."
"Tunnetko jonkun, jolla näönkorjausleikkaus on mennyt pieleen?
Harkitsen itselleni tuota leikkausta, kun haluan silmälaseista eroon. Riskit mietityttävät tietysti ja se, että kuinka monelle jotain ei-toivottua on käynyt. Aina vain kuulee hyvin menneistä leikkauksista ja tyytyväisistä asiakkaista."
"Tunnen. Työkaveri kävi vuosi sitten, leikkaus ei parantanut näköä ollenkaan ja sen lisäksi
silmään tuli komplikaatioita. Oli mm. jatkuvaa roskan tunnetta silmässä pitkän pitkän aikaa."
"Tunnen. Siskoni.
Kävi ehkä nelisen vuotta sitten LASIK-leikkauksessa ja toisen silmän sarveiskalvoläppään tuli repeämä, joka olisi pitänyt ommella heti, ei huomattu ja silmään tuli pahat arpeumat. Hionnan keskitys oli myös tehty hieman väärään kohtaan. Ei voi korjata millään laseilla tai piilolinsseillä, korjaushiontoja on HUS:ssa yritetty pariin kertaan. Mutta tasaista sarveiskalvosta ei enää saa. Onneksi toinen silmä sentään onnistui, sen kanssa pärjää työssään ja arkielämässä. "
"Itse en uskaltaisi mennä. Jouduin pari vuotta sitten
hyvin yleiseen toimenpiteeseen, jossa normaalisti onnistumisprosentti on lähellä sataa ja komplikaatiot erittäin harvinaisia. Leikkaus onnistuikin, mutta komplikaatiot iskivät yksi toisensa jälkeen ja nyt lopputuloksena toinen silmä sokea, krooninen tulehdus, kuivat silmät ja lääkitys loppuiäksi. Itse olen vasta vähän yli 30-v. "
"Kävin itse 7 vuotta sitten LASIK-operaatiossa.
Näkö on edelleen täydellinen, päivänvalossa. Pimeässä valot (katulamput, autojen valot etc.) siroavat (valojen ympärille tulee epäselvä kehä), joka häiritsi pari ensimmäistä vuotta, mutta nyt olen tottunut siihen. Siroaminen johtuu siitä, että pimeässä pupillit laajenevat ja verkkokalvolle heijastuu kuva sekä leikatulta alueelta että leikkaamattomalta alueelta (leikkaamaton alue pysyy piilossa, kun pupillit ovat pienet). Minulla pupillit laajenevat todella voimakkaasti, joten kaikilla tätä valojen sirontaongelmaa ei ole."
"Tunnen. Tuttuni kavi laserointi-leikkauksessa ja laakarin " laserointikone" olikin jotenkin rikki. Oikean silman nako huonontui ja mitaan korvauksia mistaan vakuutusyhtiosta ei saa,
koska kyse on kosmeettisesta operaatiosta."
"Kun silmäleikkaus menee pieleen
Aina ei käy hyvin.Vasen silmäni
Kirjoittaminen on vaikeaa, kun näkö on tässä kunnossa. Siksi en juuri jaksa enää naputella. Ennen työskentelin toimistossa täyspäiväisesti, enkä tiedä millaista olisi jos olisin vieläkin samoissa tehtävissä. Totta kai tämä tilanne nykyistäkin työtä haittaa, ja kaikkea muuta eloa ja oloa, mutta näyttöpäätetyö voisi olla vielä ärsyttävämpää." - sleep well
""Kymmeniä esteettisen kirurgian leikkauksia epäonnistuu vuosittain""
Kymmeniä keskustelupalstan viestejä epäonnistuu päivittäin.
- what a fool
Hohhoijaa. Ei mitään omaa sisältöä, ei kommentteja mitä tällä halutaan saavuttaa. Vai onko kaikki omasta kynästä?
- Why?.!
Aika ahkera on ollut jos omasta kynästä joku jaksaa moisia visertää. Olisko joku vaan keränny huonompia kokemukset nippuun?
- niinpä - WHY?!
Ja mitä sillä sitten haluaa viestittää? Jäänyt omat aivoitukset kokonaan liittämättä tähän "tärkeään" viestiin.
Yleensäkin kannattaa liittää referenssi eli linkki siihen alkuperäiseen paikkaan, josta lainaus on. Siis jos haluaisi jonkinlaista painoarvoa omalle tekstille. Anteeksi, eihän tossa ole omaa mikään.
- Antilasik
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/02/1057864/kymmenia-esteettisen-kirurgian-leikkauksia-epaonnistuu-vuosittain
http://www.kaleva.fi/juttutupa/pieleen-mennyt-laserleikkaus/2535808
http://menipieleen.blogspot.com/
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/06/1352970/yha-useampi-parantaa-nakoaan-laserleikkauksella- anttilassi
Ja eikun lisää linkkiä kamaa ilman mitään kommenttia.
Eka uutinen on esteettisestä kirurgiasta. Tämä on näköpalsta. Metsään meni.
Toka on kopiota Suomi24:n palstoilta. Sama kirjoittaja valittaa useammalla foorumilla.
Kolmas on sama kaveri taas?
Neljäs kertoo menestystarinaa; 7000 toimepidettä ja niissä 6 korvattavaa potilasvahinkoa, promille.
Hohhoijaa.
- PL
Apua jos on kuivat silmät!!
Oletteko kokeillut Klarin Perfekt. Tämä on luontaistuote joka ainakin auttoi ystäväni jolla oli samat ongelmat, kuivat silmät. Hänellä ongelmat loppui kokonaan Klarin Perfektillä.
Tuote saa ostaa ainakin täällä:
www.clarinella.com - calath
Oon kyllä aloittajan / Antilasikin kanssa samaa mieltä, laseroinnit on paljon vaarallisempia kuin annetaan ymmärtää. Itse en menisi enää.
- cpypst
Tää on niin säälittävä ketju. Niin säälittävä.
- calath
Miks tää on säälittävä? Murheellisten kokemusten takia vai sen takia, kun ihmiset valittaa? :/
- Miettikää itse...
Lääkäriasemilla on kovat paineet kuolettaa miljoonien investointeja kalliisiin laitteisiin jolloin eettisyys väistyy ja tehdään yhä enemmän suuria riskejä sisältäviä toimenpiteitä.
Luuleeko joku että laserleikkaukset ovat hyväntekeväisyyttä ja terveyden parantamista? Se on raadollista businesta ihmisten terveydellä. Olkaa varovaisia.
Kuka uskaltaisi mennä ilmaiseen hammaslääkärin tarkastukseen? Luuleeko joku että ilmaisessa silmien esitutkimuksessa annetaan täysin luotettavat arviot soveltuvuudesta ja riskeistä. Ilmaisia lounaita ei edelleenkään ole.- pieleen meni
Kävin Lasekissa n. 1 kk sitten ja olen erittäin pettynyt tulokseen, oikealla silmällä en näe lähelle enkä kauas, ja lähinäkö muutenkin hävisi täysin kokonaan. Lukeminen oli todella rakas harrastus, eipä enää onnistu, silmät väsyvät heti. Harmittaa todella. En näe meikata,en näe "roskia"silmistä ottaa pois. Nytkin on halvat tiimarilasit, jotta näen kirjoittaa. Minun kohdallani täysin epäonnistunut, toivottavasti onnistuneitakin leikkauksia on.
- arjuna10
pieleen meni kirjoitti:
Kävin Lasekissa n. 1 kk sitten ja olen erittäin pettynyt tulokseen, oikealla silmällä en näe lähelle enkä kauas, ja lähinäkö muutenkin hävisi täysin kokonaan. Lukeminen oli todella rakas harrastus, eipä enää onnistu, silmät väsyvät heti. Harmittaa todella. En näe meikata,en näe "roskia"silmistä ottaa pois. Nytkin on halvat tiimarilasit, jotta näen kirjoittaa. Minun kohdallani täysin epäonnistunut, toivottavasti onnistuneitakin leikkauksia on.
pieleen meni:
Kävithän tapaamassa leikkaavaa lääkäriä? Hän on vastuussa hoidostasi.
Jokaisen, joka harkitsee laserleikkausta, kannattaa selvittää etukäteen, että millaisen hoitotakuun leikkaava lääkäri ja klinikka lupaavat. Nyt on tullut uusi LaserTrust-laatutakuu, jossa leikkaava lääkäri on itse omilla rahoillaan vastuussa lopputuloksesta. Se takaa hyvän hoitomotivaation.
http://lasertrust.com
- Lukekaa ensin
Totuus taittovirhekirurgiasta:
www.antilasik.fi- arjuna11
www.antilasik.fi on heikosti perehtynyt aiheeseen. Sivuilla on paljon harhaanjohtavia ilmauksia.
Esimerkkinä vaikkapa tämä:
"Tutkimustietoa läppäleikkausten vaikutuksista pitkältä ajalta ei ole olemassa, ja tekniikan kehittyessä esimerkiksi kovasti mainostettu femtolaser jää hyvinkin pian historiaan.
- Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeministeriö ei ole antanut hyväksyntää useammalle Suomessa käytössä olevalle leikkauslaitteistolle.
- Jo tällä hetkellä on käytössä esim. smile-leikkaustekniikka, jossa läppää ei tarvitse muodostaa lainkaan. Kuitenkin jokainen leikkaus on riski, koska 100% turvallista leikkaustekniikkaa ei ole olemassa."
Faktaa on se, että nimenomaan Smile on Yhdysvalloissa kielletty. Femtotekniikkaa sen sijaan on käytetty Yhdysvalloissa jo vuosia hyvin tuloksin.
Smile-tekniikka on vielä kehitysasteella, sillä viimeisten tutkimusten mukaan yli 10 % leikkauksista epäonnistuu siten, että taittovirhettä jää niin paljon, että silmälasien käyttö jatkuu. Smileä ei myöskään voi korjata samalla tekniikalla, vaan tarkentava operaatio on tehtävä 90-luvun kivuliaalla PRK:lla, jossa lopputulos ei ole kovin kestäväkään.
Kaikissa leikkauksissa on aina riskinsä, mutta jos mahdollisimman riskitöntä laserleikkaus-tekniikkaa etsii, niin se on femtolasik.
Usein kuitenkin sekoitetaan vanhempi, mekaanisella höylällä tehty lasik ja femtosekuntilaserilla tehty lasik. Femtolasik on nimittäin vähentänyt läppään liittyviä komplikaatioita todella paljon. Esim. epiteelikasvu läpän alla on käytännössä jäänyt historiaan femtolasikin myötä.
Toki jotkut vielä operoivat vanhalla lasikilla, eli mekaanisella mikrokeratomihöylällä, joten sekaannuksia saattaa helposti syntyä, varsinkin koska tekniikoiden nimet ovat niin samanlaiset.
Niin, ja Smileen kun verrataan, niin femtolasikissa jäännöstaittovirhettä jää noin 2 %:lle, ja ne ovat tarkennettavissa helposti samalla tekniikalla, jolloin käytännössä epäonnistumisprosentti lähenee nollaa.
Kuitenkin suuri riskitekijä silmäleikkauksissa – kuten kaikessa muussakin toiminnassa – on inhimillinen erehtyvyys. Ihmisiä kirurgitkin ovat. Niinpä toisella on parempi motivaatio kuin toisella. Minkähänlainen motivaatio on kirurgilla, joka antaa esitutkimukset kokonaan optikon tehtäväksi, ja tapaa potilaan vasta leikkaussalissa? Ja millainen motivaatio on kirurgilla, joka tutkii itse potilaan alusta lähtien ja perusteellisesti, ja käyttää siten jokaiseen potilaaseen moninkertaisesti aikaa?
Laserleikkausta harkitsevan kannattaa tsekata LaserTrust-laatutakuu:
Ei maksa mitään, mutta voi olla merkittävä tekijä tärkeimmän aistisi parantamisessa. - Totuuseipala
arjuna11 kirjoitti:
www.antilasik.fi on heikosti perehtynyt aiheeseen. Sivuilla on paljon harhaanjohtavia ilmauksia.
Esimerkkinä vaikkapa tämä:
"Tutkimustietoa läppäleikkausten vaikutuksista pitkältä ajalta ei ole olemassa, ja tekniikan kehittyessä esimerkiksi kovasti mainostettu femtolaser jää hyvinkin pian historiaan.
- Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeministeriö ei ole antanut hyväksyntää useammalle Suomessa käytössä olevalle leikkauslaitteistolle.
- Jo tällä hetkellä on käytössä esim. smile-leikkaustekniikka, jossa läppää ei tarvitse muodostaa lainkaan. Kuitenkin jokainen leikkaus on riski, koska 100% turvallista leikkaustekniikkaa ei ole olemassa."
Faktaa on se, että nimenomaan Smile on Yhdysvalloissa kielletty. Femtotekniikkaa sen sijaan on käytetty Yhdysvalloissa jo vuosia hyvin tuloksin.
Smile-tekniikka on vielä kehitysasteella, sillä viimeisten tutkimusten mukaan yli 10 % leikkauksista epäonnistuu siten, että taittovirhettä jää niin paljon, että silmälasien käyttö jatkuu. Smileä ei myöskään voi korjata samalla tekniikalla, vaan tarkentava operaatio on tehtävä 90-luvun kivuliaalla PRK:lla, jossa lopputulos ei ole kovin kestäväkään.
Kaikissa leikkauksissa on aina riskinsä, mutta jos mahdollisimman riskitöntä laserleikkaus-tekniikkaa etsii, niin se on femtolasik.
Usein kuitenkin sekoitetaan vanhempi, mekaanisella höylällä tehty lasik ja femtosekuntilaserilla tehty lasik. Femtolasik on nimittäin vähentänyt läppään liittyviä komplikaatioita todella paljon. Esim. epiteelikasvu läpän alla on käytännössä jäänyt historiaan femtolasikin myötä.
Toki jotkut vielä operoivat vanhalla lasikilla, eli mekaanisella mikrokeratomihöylällä, joten sekaannuksia saattaa helposti syntyä, varsinkin koska tekniikoiden nimet ovat niin samanlaiset.
Niin, ja Smileen kun verrataan, niin femtolasikissa jäännöstaittovirhettä jää noin 2 %:lle, ja ne ovat tarkennettavissa helposti samalla tekniikalla, jolloin käytännössä epäonnistumisprosentti lähenee nollaa.
Kuitenkin suuri riskitekijä silmäleikkauksissa – kuten kaikessa muussakin toiminnassa – on inhimillinen erehtyvyys. Ihmisiä kirurgitkin ovat. Niinpä toisella on parempi motivaatio kuin toisella. Minkähänlainen motivaatio on kirurgilla, joka antaa esitutkimukset kokonaan optikon tehtäväksi, ja tapaa potilaan vasta leikkaussalissa? Ja millainen motivaatio on kirurgilla, joka tutkii itse potilaan alusta lähtien ja perusteellisesti, ja käyttää siten jokaiseen potilaaseen moninkertaisesti aikaa?
Laserleikkausta harkitsevan kannattaa tsekata LaserTrust-laatutakuu:
Ei maksa mitään, mutta voi olla merkittävä tekijä tärkeimmän aistisi parantamisessa.Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo Arjuna11 selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.
- com1
Totuuseipala kirjoitti:
Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo Arjuna11 selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.
Muistahan sekin, että koko leikkaustominta on lähinnä bisnestä. SMILE on vielä melko lapsen kengissä, Femto on varmempi valinta.
- arjuna11
Totuuseipala kirjoitti:
Googlasin Suomen laserleikkauksia tekevät klinikat. Suurimmat tekijät alalla ilmeisesti ovat Silmäasema, Terveystalo, Mehiläinen ja Medilaser, muita esim Eira ja Klinikka 22. Nuo luettuani on aika vaikee uskoo Arjuna11 selityksiä. Väitätkö todella että 5 merkittävintä klinikkaa kuudesta leikkaa tahallaan potilaita mielestäsi huonommalla smile tekniikalla, vaikka tuo femto-lasik näyttää olevan myös kaikkien palvelutarjonnassa...Eli lääkärit eivät toimisi potiladen parhaaksi. Aika uskomaton väite! Todellakin eettisesti arveluttavaa olisi tuollainen toiminta! En usko, että Suomalaiset lääkärit hoitaisivat potilaitaan muulla, kuin parhaaksi katsomallaan tavalla.
Smilen markkinoinnissa on unohdettu mainita, että jopa yli 20 % potilaista jää yli 0,5 dioptrin päähän tavoitetaitteisuudesta*. Toisissa tutkimuksissa prosenttiosuus on kymmenen paikkeilla. Joka tapauksessa nuo ovat hälyttävän korkeita lukuja. Vaikeammaksi asian tekee se, että korjaustoimenpidettä ei voi Smilellä tehdä, vaan se tehdään vanhalla PRK-tekniikalla, jossa toipuminen on hidasta ja kivuliasta, ja lisäksi regressioaste suurempi. Smile tulee yleistymään luotettavana tekniikkana sitten kun lopputulosta voidaan tarvittaessa tarkentaa vaivatta ja turvallisesti.
Femtolasikissa on tietenkin omat riskinsä, mutta Smilen riskit ovat vielä tässä teknologian kehitysvaiheessa suuremmat. Femtolasikilla keskimäärin 2 % jää yli 0,5 D optimista, ja korjaustoimenpide on huomattavasti helpompi, kun se tehdään nostamalla läppää.
Smilessä on muuten sellainenkin seikka, että leikkausalue on noin 2 mm pienempi kuin Femtolasikissa, mikä lisää riskiä hämäränäön heikkenemiseen – varsinkin suomalaisilla, kun meillä on isot pupillit, olemmehan evoluutiossa kehittyneet täällä pimeässä maassa. Alla viitattu tutkimus on muuten tehty vähän eteläisemmillä leveysasteilla, ja olisikin mielenkiintoista, mihin päädyttäisiin Suomessa. Tai siis päädytään, kunhan niitä leikkauksia nyt tehdään ensin merkittävä määrä. Niin se vain on, että uudella teknologialla leikatessa ihminen joutuu tavallaan koekaniiniksi. Mitäpä se haittaa, jos on luonteeltaan riskinottaja, mutta varovaisemmille soisin enemmän tietoa.
Kannattaa kysyä Smilellä operoivalta kirurgilta, että palauttaisiko hän rahat takaisin, jos lopputulos ei ole alle 0,5 D optimista. Kannattaa huolehtia, että saa leikkaukselleen laatutakuun, kun se on lisäksi ilmainen.
* Vestergaard A.H.; Ivarsen A. R.; Asp S.; Hjortdal, J. Small-incision lenticule extraction for moderate to high myopia: Predictability, safety, and patient satisfaction; Journal of Cataract & Refractive Surgery; Vol. 38; No. 11; 2012; p. 2003-10.
- h5h5ehetrhtr
Ei jää epäselväksi, kuka tänne palstalle kirjoittelee:
http://juhanipietila.fi/fi/blogi/laserleikkauksen-menetelmät/femtolasik-vs-smile-leikkaus.html
Kova on paine mainostaa omaa tekniikkaansa ylivertaisena muihin verrattuna. Kertonee jo omalta osaltaan kaiken siitä, mistä koko touhussa on kyse.
Lasertrust ei paljoa auta kun silmät on pilattu niin ettei niille ole mitään tehtävissä.- arjuna11
Anteeksi nyt, mutta päädyin googlesta tähän keskusteluun, ja halusin vain auttaa, kun asia on ollut minullekin ajankohtainen, ja olen tutkinut tätä melko paljon.
Se vain on niin, että uudet tekniikat ovat kaikilla aloilla yleensä vähän "hiomattomia" ensi alkuun. Smile tulee varmasti syrjäyttämään Femtolasikin tulevaisuudessa, kunhan tarkentavan toimenpiteen ongelma on ratkaistu. Siihen asti femtosekuntitekniikkaa käyttävä lasik näyttää olevan varmin vaihtoehto.
Missään vaiheessa kukaan ei ole sanonut, että riskejä ei olisi! Onhan niitä. Kaikkiin leikkauksiin liittyy aina riskejä. Olen todella pahoillani kaikkien niiden puolesta, joiden kohdalla riskit ovat realisoituneet. Omalle kohdallenikin on sattunut pieni hoitovirhe vuosia sitten – ei tosin silmiin liittyvä. Silmieni kanssa kaikki sitten onkin mennyt puolestaan hyvin. Mutta kuitenkin, tiedän miten ikävää on jos sattuu hoitovirhe, joka jättää pysyvän haitan kehon toiminnallisuuteen, ja siksi halusin kertoa tästä LaserTrust-projektista, koska se on maailmanparannusprojekti. Jos laatutakuu leviäisi yleiseksi käytännöksi, mieti miten monta hoitovirhettä sillä voisi ehkäistä.
Muistan hyvin sen tilanteen, jossa hoitovirhe sattui omalle kohdalleni: kirurgi oli todella hätäisen ja hajamielisen oloinen tutkiessaan minua. Onneksi kyse oli vähemmän merkittävästä asiasta kuin näkö, mutta kuitenkin, jalassani on jonkinasteista kipua ja kolotusta jatkuvasti edelleenkin, vaikka aikaa toimenpiteestä alkaa olla jo seitsemän vuotta.
Kaiken kokemani jälkeen voin vain todeta, että kirurgin motivaatiolla ja asenteella on merkitystä. Olen sen käytännössä kokenut toisaalta hoitovirheenä ja toisaalta sitten erinomaisena hoitona loistavin tuloksin.
Ihan kaikkien silmäleikkaukseen menevien parasta minä tässä ajattelin, kun ei niistä Smilen haittapuolista tosiaan kerrota vielä juurikaan: se on noin aina kaikkien uusien tekniikoiden kanssa. Lasikin haittapuolet ovat paremmin selvillä, ja niin tietysti pitääkin olla.
Eli anteeksi, jos ärsytin jotakuta. Toivon onnea kaikille, jotka päätyvät leikkauspöydälle syystä tai toisesta. Ottakaa asioista selvää ennen leikkausta!
- grunilla79
"Toivon onnea kaikille, jotka päätyvät leikkauspöydälle syystä tai toisesta."
Tämä kiteyttää asian parhaiten, onnea todellakin tarvitaan.
Kenenkään itseään kunnioittavan ei tulisi asettua leikkauspöydälle huvikseen, ellei terveydentila sitä todella vaadi: ei femtolaserleikkaukseen, ei rintojen suurennukseen, ei peniksen pidennykseen, ei luomien leikkaukseen, ja niin edelleen. Terveydenhoito ja rahakirurgia ovat toistensa ääripäitä.- arjuna11
Onnea on sekin, kun löytää sellaisen kirurgin, joka oikeasti välittää potilaastaan ja tekee työnsä huolella.
Valtaosa silmäleikkauksiinkin liittyvistä ongelmista johtuu ihan vaan kirurgin huolimattomuudesta ja inhimillisistä virheistä. Niin moni asia vaikuttaa lopputulokseen.
Onneaan voi myös auttaa sillä, että tutkii asiaa.
Onnea sekin on, että meillä on internet.
Niin, ja se hoitovirhe sattui minulle leikkauksessa, joka ei ollut tuota mainitsemaasi "rahakirurgiaa", vaan ihan terveydenhoitoa. Sillä kertaa minulla ei ollut onnea. Hullua sinällään, koska se hoitovirhe olisi ollut ihan helposti vältettävissä, jos kirurgi olisi vain tutkinut tarkemmin ennen kuin alkoi hutkia. - Leikkauksen riskit
arjuna11 kirjoitti:
Onnea on sekin, kun löytää sellaisen kirurgin, joka oikeasti välittää potilaastaan ja tekee työnsä huolella.
Valtaosa silmäleikkauksiinkin liittyvistä ongelmista johtuu ihan vaan kirurgin huolimattomuudesta ja inhimillisistä virheistä. Niin moni asia vaikuttaa lopputulokseen.
Onneaan voi myös auttaa sillä, että tutkii asiaa.
Onnea sekin on, että meillä on internet.
Niin, ja se hoitovirhe sattui minulle leikkauksessa, joka ei ollut tuota mainitsemaasi "rahakirurgiaa", vaan ihan terveydenhoitoa. Sillä kertaa minulla ei ollut onnea. Hullua sinällään, koska se hoitovirhe olisi ollut ihan helposti vältettävissä, jos kirurgi olisi vain tutkinut tarkemmin ennen kuin alkoi hutkia.Alla on muutamia ongelmia, joita saattaa tulla silmäleikkauksen jälkeen. Jos leikkaus epäonnistuu kunnolla, leikatulle saattaa tulla useita näistä ongelmista. Ongelmat koskevat myös Femtolasikia.
- pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
- pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
- näköä ei saa hyväksi edes silmälaseilla
- epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
- kaksois- tai haamukuvat
- huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä
- yli- tai alikorjaus
- entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
- lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
- silmien väsyminen ja päänsäryt
- karsastuksen paheneminen
- lasiaisen samentumat
- pysyvä valonarkuus
- huono tottuminen monovisioniin
- sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
- verkkokalvon vaurioituminen
- läppäongelmat
- epiteelin kasvu
- tulehdukset
- masentuminen
Tästä olen samaa mieltä: Lasertrust ei paljoa auta kun silmät on pilattu niin ettei niille ole mitään tehtävissä.
- Rilleillä terveempi?
Viikko sitten kävin FemtoLasik-leikkauksessa. Leikkauksen jälkeen oli aivan järkyttävät kivut silmissä ja päätä särki kuin olisi halolla hakattu. Pistivät yksin istumaan ja kärsimään kivuista yhden Buranan avulla. Meinasin pyörtyä kipuun, eikä hoitsua näkynyt missään. Leikkauksen jälkeinen lääkärin tsekkaus oli ylimalkainen, silmät oli niin kipeät, etten olisi auki saanut ja vuosivat kuin Niagara.
Eikun puudutetta silmiin ja menoksi kotiin.
Vasen silmä on edelleen todella kipeä, päänsärky aivan mahdoton. Ennen näin lähelle ja laseilla kauas (-4 molemmissa). Leikkauksen jälkeen pitäisi tarvita vain lukulasit lukemiseen. Mutta nyt ainakin on lähinäkö hävinnyt täysin eli en näe edes ruokaa laittaa. Telkkarin tekstit piti pystyä lukemaan, mutta sohvalta en tekstiä näe lukea.
Voin sanoa, että NYT harmittaa ja lujaa. Jos olisin tämän tiennyt, en todellakaan olisi mennyt ainoita silmiäni operoimaan. Toivon todella, että tästä mentäisiin kohti parempaa lähinäköä ja kauaskin ihan oikeasti näkisi hyvin. Eipä kerrottu ilmaisessa tarkastuksessa, että näin voi käydä. Miettikää TOSI tarkkaan, oletteko valmiita laser-leikkauksen riskeihin, silmiä ei saa enää ennalleen leikkauksen jälkeen. Mua ainakin kaduttaa....- erh
Et näe edes ruokaa laittaa, mutta näet silti kirjoittaa tietokoneella. Jokin ei nyt täsmää...
- Leikkauksen riskit
erh kirjoitti:
Et näe edes ruokaa laittaa, mutta näet silti kirjoittaa tietokoneella. Jokin ei nyt täsmää...
Päänsärky on silmäleikkauksen aiheuttama ongelma, josta ei puhuta lainkaan. On mahdollista, että silmäleikkaus aiheuttaa pahimmillaan kroonisen päänsäryn. Usein päänsärky johtuu siitä, että silmät ovat kaukonäköiset tai niissä on hajataittoa. Silloin päänsäryn voi onneksi usein hoitaa laseilla. Toisaalta päänsärkyä voi tulla pelkästään siitä, että silmät joutuvat ”työskentelemään” enemmän ilman miinuslaseja. Silmät rasittuvat ja se aiheuttaa päänsärkyä. Yleensä tämä päänsärky on ohimenevää, mutta välillä päänsärystä voi tulla pysyvä ongelma. Myös migreeni voi pahentua silmäleikkauksen jälkeen.
Likinäkö ei yleensä aiheuta päänsärkyä, mutta kaukonäkö ja ikänäkö aiheuttavat. Kun likinäköisen ja ikänäköisen silmät leikataan, seurauksena voi olla päänsärky.
Tässä on lisää tietoa silmäleikkauksen aiheuttamasta päänsärystä ja sen syistä englanniksi:
http://www.usaeyes.org/lasik/faq/lasik-eye-strain.htm
http://visionsurgeryrehab.evecommunity.com/eve/forums/a/tpc/f/5686055494/m/8357057306/p/1
Lukulasit vain lukemiseen on taas toinen ”myytti”. Jossain vaiheessa ikänäköisen lähinäkö huononee niin, että hän ei näe kelloa ranteessaan eikä saa maksettua ostoksia kassalla. Ns. lukulaseja saa käyttää koko ajan. Silloin olisi paljon helpompaa, jos voisi vain ottaa lasit pois päästä. Nelikymppiselle pieni likinäkö on vain hyväksi. On tärkeää muistaa, että likinäkö ei tarkoita vain sitä, että näkee kauas huonosti, vaan se tarkoittaa myös sitä, että näkee lähelle hyvin rasittamatta silmiä.
Ikänäkö ei siis tarkoita sitä, että laseja käytetään vain lukiessa vaikka alussa näin saattaa ollakin. Laseja tarvitaan ikääntyessä jatkuvasti. Ikänäköisyys vaikuttaa lopulta melkein neljään metriin saakka. Toki tämä tapahtuu asteittain eli ihan lähelle ei näe mitään ja vähän kauemmaksi huonosti. Laseja tarvitaan siis kaikkeen lähelle katsomiseen. Tämän takia kukaan ei selviä ilman laseja koko ikäänsä.
Sopivasti likinäköisen (alle -3.0) 40-vuotiaan kannattaa harkita tarkkaan lähinäön pilaamista leikkauksella. On ylellistä kun ”lukulasit” ovat aina mukana ja lähelle näkee hyvin vain ottamalla lasit pois päästä. Likinäköisen silmäleikkaus jouduttaa lähes aina lukulasien ja monitehojen hankintaa. Poikkeuksena ovat ne, joilla on niin paljon miinusta, että myös lähelle katsominen on hankalaa.
Kaikkein pahinta on, jos ikänäköisen näkö ylikorjataan plussalle. Silloin lähinäkö huononee todella paljon. Jos silmät menevä tarpeeksi plussalle, myös kaukonäkö on huono. Ikänäköisen näkö pitäisi aina jättää miinukselle, mutta valitettavasti virheitä tapahtuu.
Ja vielä selvennykseksi: ikänäköä tulee kaikille riippumatta siitä, onko ihminen liki- vai kaukonäköinen. Yleensä ikänäkö alkaa vaikuttaa 40-45-vuotiaana, mutta se voi aiheuttaa ongelmia jo alle 40-vuotiaille. Yleensä ikänäköä tulee 2.5... 3.0. Jos likinäköä on esimerkiksi -2.5, on mahdollista, että ihminen ei tarvitse koskaan lukulaseja.
Rilleillä terveempi?: jos päänsärky jatkuu, mene heti ylimääräiseen tarkastukseen leikkauspaikkaan. Heidän on katsottava onko silmissäsi jotain vikaa. He voivat myös katsoa, mikä taitteisuutesi on nyt. On esimerkiksi mahdollista, että olet kaukonäköinen tai että ikänäkö iski sinuun voimakkaasti. Leikkauksestasi on onneksi niin vähän aikaa, että näkösi saattaa vielä parantua. Jos niin ei käy ja päänsärky jatkuu, hanki oikean vahvuiset lasit mahdollisimman pian. Näkösi saattaa kyllä muuttua vielä ainakin parin kuukauden ajan. Hanki ainakin Tiimarin lasit helpottamaan lähelle katsomista. - Mainontaa
Leikkauksen riskit kirjoitti:
Päänsärky on silmäleikkauksen aiheuttama ongelma, josta ei puhuta lainkaan. On mahdollista, että silmäleikkaus aiheuttaa pahimmillaan kroonisen päänsäryn. Usein päänsärky johtuu siitä, että silmät ovat kaukonäköiset tai niissä on hajataittoa. Silloin päänsäryn voi onneksi usein hoitaa laseilla. Toisaalta päänsärkyä voi tulla pelkästään siitä, että silmät joutuvat ”työskentelemään” enemmän ilman miinuslaseja. Silmät rasittuvat ja se aiheuttaa päänsärkyä. Yleensä tämä päänsärky on ohimenevää, mutta välillä päänsärystä voi tulla pysyvä ongelma. Myös migreeni voi pahentua silmäleikkauksen jälkeen.
Likinäkö ei yleensä aiheuta päänsärkyä, mutta kaukonäkö ja ikänäkö aiheuttavat. Kun likinäköisen ja ikänäköisen silmät leikataan, seurauksena voi olla päänsärky.
Tässä on lisää tietoa silmäleikkauksen aiheuttamasta päänsärystä ja sen syistä englanniksi:
http://visionsurgeryrehab.evecommunity.com/eve/forums/a/tpc/f/5686055494/m/8357057306/p/1
Lukulasit vain lukemiseen on taas toinen ”myytti”. Jossain vaiheessa ikänäköisen lähinäkö huononee niin, että hän ei näe kelloa ranteessaan eikä saa maksettua ostoksia kassalla. Ns. lukulaseja saa käyttää koko ajan. Silloin olisi paljon helpompaa, jos voisi vain ottaa lasit pois päästä. Nelikymppiselle pieni likinäkö on vain hyväksi. On tärkeää muistaa, että likinäkö ei tarkoita vain sitä, että näkee kauas huonosti, vaan se tarkoittaa myös sitä, että näkee lähelle hyvin rasittamatta silmiä.
Ikänäkö ei siis tarkoita sitä, että laseja käytetään vain lukiessa vaikka alussa näin saattaa ollakin. Laseja tarvitaan ikääntyessä jatkuvasti. Ikänäköisyys vaikuttaa lopulta melkein neljään metriin saakka. Toki tämä tapahtuu asteittain eli ihan lähelle ei näe mitään ja vähän kauemmaksi huonosti. Laseja tarvitaan siis kaikkeen lähelle katsomiseen. Tämän takia kukaan ei selviä ilman laseja koko ikäänsä.
Sopivasti likinäköisen (alle -3.0) 40-vuotiaan kannattaa harkita tarkkaan lähinäön pilaamista leikkauksella. On ylellistä kun ”lukulasit” ovat aina mukana ja lähelle näkee hyvin vain ottamalla lasit pois päästä. Likinäköisen silmäleikkaus jouduttaa lähes aina lukulasien ja monitehojen hankintaa. Poikkeuksena ovat ne, joilla on niin paljon miinusta, että myös lähelle katsominen on hankalaa.
Kaikkein pahinta on, jos ikänäköisen näkö ylikorjataan plussalle. Silloin lähinäkö huononee todella paljon. Jos silmät menevä tarpeeksi plussalle, myös kaukonäkö on huono. Ikänäköisen näkö pitäisi aina jättää miinukselle, mutta valitettavasti virheitä tapahtuu.
Ja vielä selvennykseksi: ikänäköä tulee kaikille riippumatta siitä, onko ihminen liki- vai kaukonäköinen. Yleensä ikänäkö alkaa vaikuttaa 40-45-vuotiaana, mutta se voi aiheuttaa ongelmia jo alle 40-vuotiaille. Yleensä ikänäköä tulee 2.5... 3.0. Jos likinäköä on esimerkiksi -2.5, on mahdollista, että ihminen ei tarvitse koskaan lukulaseja.
Rilleillä terveempi?: jos päänsärky jatkuu, mene heti ylimääräiseen tarkastukseen leikkauspaikkaan. Heidän on katsottava onko silmissäsi jotain vikaa. He voivat myös katsoa, mikä taitteisuutesi on nyt. On esimerkiksi mahdollista, että olet kaukonäköinen tai että ikänäkö iski sinuun voimakkaasti. Leikkauksestasi on onneksi niin vähän aikaa, että näkösi saattaa vielä parantua. Jos niin ei käy ja päänsärky jatkuu, hanki oikean vahvuiset lasit mahdollisimman pian. Näkösi saattaa kyllä muuttua vielä ainakin parin kuukauden ajan. Hanki ainakin Tiimarin lasit helpottamaan lähelle katsomista.Tässä ketjussa on muuten aika tökeröä femtolasikin ja tietyn leikkauspaikan mainontaa. Tuleehan se tietenkin halvemmaksi kuin oikea mainostaminen. Uskokoon näihin juttuihin kuka haluaa...
- Rilleillä terveempi
Leikkauksen riskit kirjoitti:
Rilleillä terveempi?: jos päänsärky jatkuu, mene heti ylimääräiseen tarkastukseen leikkauspaikkaan. Heidän on katsottava onko silmissäsi jotain vikaa. He voivat myös katsoa, mikä taitteisuutesi on nyt. On esimerkiksi mahdollista, että olet kaukonäköinen tai että ikänäkö iski sinuun voimakkaasti. Leikkauksestasi on onneksi niin vähän aikaa, että näkösi saattaa vielä parantua. Jos niin ei käy ja päänsärky jatkuu, hanki oikean vahvuiset lasit mahdollisimman pian. Näkösi saattaa kyllä muuttua vielä ainakin parin kuukauden ajan. Hanki ainakin Tiimarin lasit helpottamaan lähelle katsomista.Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi. Tämä helpotti oloani suuresti. Olen hankkinut parit Tiimarin lasit; 1 ja 1,5, niillä näkee päätetyössä. Yllätyshän tämä oli ja jos olisin tiennyt, että leikkaustulos -4:sta pyrittiin saamaan molemiin silmiin 0:ksi, niin liekö tämä sitten syy eli ylikorjaus??
Ensi viikolla menen tapaamaan kirurgia ja toivottavasti saan helpotusta edelleen kivuliaisiin silmiin, särkylääke vie kyllä päänsäryn.
Toivottavasti tästä mennään kohti tervehtymistä.
Niin ja nyt Tiimarin laseilla onnistuu sipulinkin leikkaaminen ;O)
- SayNoToLasik
" Leikkauksen jälkeinen lääkärin tsekkaus oli ylimalkainen, silmät oli niin kipeät, etten olisi auki saanut ja vuosivat kuin Niagara."
Kuulostaa harvinaisen tutulta.
Vielä leikkausta harkitsevien kannattaa käydä tutustumassa esim. Antilasik-sivuston materiaaliin, joka kertoo laseroinnin sivuilmiöiden karun totuuden.
Muiden suosittelen nousevan tätä käsittämätöntä leikkausbuumia vastaan kertomalla oma tarina mahdollisimman monelle tuttavalle ja ystävälle, jotta tulevien sukupolvien silmät säästyisivät turhilta leikkauksilta.- Rilleillä terveempi
Itse en ainakaan aio mainostaa silmäleikkausta, vaan kerron oman kivuliaan kokemukseni. Ymmärrettävää toki on, että silmiä on erilaisia ja varmaan useammilla leikkaus sujuu mainosten lailla "kivuttomasti eroon silmälaseista", mutta sitten on myös se toinen totuus.... Kehotan myös ottamaan tarkkaan selville leikkauksen riskit, ettei tule yllätyksiä.
- peruisin
En menisi enää silmäleikkaukseen. Tehtiin femtolasik, -6,5 molemmissa. Nyt lasiaisen sumentumaa , irtautuma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733