Lainasin kirjastosta kirjan koskien suomalaisia siviileitä sotavankeina Neuvostoliitossa talvisodan aikaan. Erityisesti minua kiinnosti Kainuun Juntusrannan ihmisten kohtalo. Olen viime vuosina tavannut useita lapsina sotavankeina olleita ihmisiä. Erityisesti tunnen suojärveläisiä lapsivankeja.
Käsiini sattui eräs kirja, jonka tekijöihin en kiinnittänyt aluksi mitään erityistä huomiota. Kotona katselin kirjaa tarkemmin ja huomasin tekijät, kääntäjän ja kustantajan.
Kirja on ”Talvisodan panttivangit”, tekijät ovat Sergei Verigin, Einar Laidinen ja Jussi Kämäräinen. Kääntäjät venäjän kielestä ovat Rudolf Sykiäinen ja Johan Beckman. Kustantaja on Johan Beckman Instuutti. Kirjan alkupainos on julkaistu Venäjällä, suomalainen opus on vuodelta 2006.
Tottahan historiasta kiinnostuneena tiedän ainakin Rudolf Sykiäisen ja Johan Beckmanin. Siksipä hieman aloitin kirjan lukemisen vähän ennakkoluuloisesti. Ajattelin, että kustantaja on mahdollisesti vaikuttanut kirjan sisältöön. Mutta sellaista en oikeastaan havainnut. Se oli kyllä melkoinen yllätys.
Tekijät olivat saaneet melkoisesti tietoja Venäjän NKVD:n arkistoista, myös aivan neuvostoviranomaisten kirjeenvaihtoa sen ajan tapahtumista. Suomalaisten vankien kohtaloa ja muuta senaikaista elämää Neuvostoliitossa ei oltu kaunisteltu lainkaan. Minusta ne asiat on kerrottu aivan asianmukaisesti.
Minulle se oli melkoinen yllätys, koska ajattelin jo kustantajasta, ettei puolueetonta tekstiä instituutti ole halunnut julkaista.
Mielenkiintoinen kirja, jossa on liitteenä myös NKVD:n päätöksiä ja muuta materiaalia, sekä vangittujen suomalaisten ihmisten luettelo.
Erikoinen kirja.....
2
72
Vastaukset
- Narutettu sukupolvi
Minä lainasin kirjastosta professori Tauno Tiusasen kirjan: Narutettu sukupolvi.
Todella hyvä kirja. - Tässä lisää
Erkki Aho perjantai, 21. marraskuuta 2008
Talvisodan panttivangit
http://suomenhistoriaa.blogspot.com/2008/11/talvisodan-panttivangit.html
Sergei Verigin, Einar Laidinen ja Jussi Kämäräinen ovat kirjoittaneet vuonna 2006 julkaistun kirjan Talvisodan panttivangit (ISBN 952-5412-35-0). Kirjassa kerrotaan talvisodan alkamiseen johtanut kehitys, Raatteen tien taistelun jälkinäytös ja Suomussalmen ”panttivankien” kohtalo sekä venäläisten että suomalaisten suorittamat teloitukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750