Homeet ja muut itiöt tuhosivat elämäni... Mitä mä voin tehdä? :(

Joku kirjoitti täällä jo sädesienistä ja oireilusta niiden itiöihin. Vastauksena oli vaara, että allergia kroonistuu.
No näin kävi minulle!! :(
Olen todella herkistynyt kaikille mahdollisille homeille, enkä tiedä, että mitä voisin asialle tehdä.
Olen asunut hometalossa ja työskennellyt todella huonossa kunnossa olevissa työtiloissa ja oireet vaan lisääntyi ja paheni.

Oireilen kotonakin, kun en kestä enää edes tekstiileissä olevia itiöitä.
Vaikka ostan esim. maton, sängyn, tekstiilit suoraan kaupasta, niin niissä on itiöitä, joiden vuoksi kasvoni ja kaula on kirkkaan punaiset.
Tein jokin aika sitten sängynpäädyn lastulevystä, jonka päällystin ja kun menen illalla sänkyyn nukkumaan, tuntuu, että kasvoihin nousee rakkulat, kun polttaa niin voimakkaasti kasvoja.
Oireilen siis kaikelle. Mikäli viereen tulee ihminen, joka on ollut homeisissa tiloissa, oireilen hänen vaatteilleen. Istun sitten naama punaisena vieressä :(
Viherkasveja en voi edes kuvitella tuovani kotiin, kun mullassa on iso määrä itiöitä. Niinpä minulla on vaan muovisia kukkia.

Eikä tämä toki ole ainut oire. Lista on pitkä;
Ihon kutina,
päivittäinen migreeni, mikäli työskentelen pitkään hometiloissa,
yskä, josta lopulta keuhkoputkentulehdus,
nenän kutina, kuin olis jokin karva nenässä.
silmien kutina/punoitus,
huimaus,
tasapainohäiröt,
huono-olo, joskus johtaa oksenteluun,
päivittäinen kuumeilu,
korvien kutina,
muistiongelmat,
voimakas väsymys,
iho-oireet
jne jne... lista voisi jatkua loputtomiin.

Kiusallisin oire on kuitenkin tuo punaisuus. Ei huvita mennä enää edes kavereiden luo kylään, kun tiedän, että olen siellä punaisena ja sit porukka ihmettelee, että mitä punastelen.
Asun isossa kaupungissa ja täällä tuntuu jokainen liikerakennuskin olevan vaurioitunut. Kun lähden ostoksille, on joitain liikkeitä, joiden läpi ei tarvitse kuin kulkea ja poistun sieltä iho punaisena.

Olen asiakaspalveluun kouluttautunut ihminen ja haluaisin työskennellä ihmisten parissa. Mutta olen ihan toivottomassa tilanteessa, kun en tiedä, että mihin voisin mennä sairauteni takia töihin :´( Tällä hetkellä olen työtön.
Uuden ammatin opiskelukin tuntuu vaikealta, kun kaikki laitokset on pilalla ja oireilen joka paikassa!

Kertokaa, että mitä mun pitää tehdä??

7

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä vaikeisiinkin tapauksiin apu yleensä löytyy - usein monen terveydenhuollon henkilön yhteistyönä. Yksinkertaista ratkaisua ei varmaankaan ole, mutta sitkeydyellä siitä selviää. Rohkeasti vain lääkäriin vielä kerran, mahdollisesti toisenkin.

      • Eipä ole kovin vakavasti mua otettu tähän asti. Yhdet verikokeet otettu, eikä niissä näkynyt mitään.
        Punaisuudelle yks lääkäri heitti, että mulla on paniikkihäiriö. Totesin, että en kai mä yksin tyhjässä kodissa panikoi?! Ja kun olen ollu hometiloissa yötä, niin kaveritkin on todenneet, että kovin on kirkuvan punainen mun naama, vaikka nukuin.
        Kai se pitää lähteä lyömään nyrkki pöytään :/


      • Allerginen
        maaga kirjoitti:

        Eipä ole kovin vakavasti mua otettu tähän asti. Yhdet verikokeet otettu, eikä niissä näkynyt mitään.
        Punaisuudelle yks lääkäri heitti, että mulla on paniikkihäiriö. Totesin, että en kai mä yksin tyhjässä kodissa panikoi?! Ja kun olen ollu hometiloissa yötä, niin kaveritkin on todenneet, että kovin on kirkuvan punainen mun naama, vaikka nukuin.
        Kai se pitää lähteä lyömään nyrkki pöytään :/

        Hei Maaga

        Ymmärrän täysin toivottoman olotilan, jonka allergia saa aikaan. Itselläni ei ole homeallergiaa vaan kemikaali-allergia. Allergia puhkesi, kun ostin uuden tietokoneen. Elektroniikkaan laitetaan mm. runsaita määriä palonesto-kemikaaleja. Sen jälkeen en ole voinut omistaa elektroniikkaa, huonekaluja, mattoja, patjoja ym., koska kaikissa on näitä kemikaaleja. Tilalle ikivanhat tuotteet, joita ei vielä ole näillä kemikaaleilla pilattu.Sinun kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomio asunnossasi oleviin tavaroihin. Olen lukenut, että home altistaa myös muille kemikaaleille Etsi. mahd. vanhoja tavaroita, sillä ne on myrkyttömiä. Kaupasta ostamissasi tuotteissa ei siis välttämättä ole homeitiöitä vaan kemikaaleja esim. matot suojataan palonestoaineilla, jotka on myrkkyjä. Lastulevyissä on paljon liimoja jne.

        Minäkään en pysty käymään töissä vaikka olen vasta 30 v., sillä joka paikassa on esim. elektroniikkaa, josta saan välittömästi oireita. Eli painin saman ongelman kanssa kuin sinäkin. Tiedän siis todella miltä sinusta tuntuu. Tällä hetkellä en saa rahaa mistään (mieheni elättää minut) ja allergiaani ei edes katsota sairaudeksi! Vaikka koko elämäni on tuhoutunut sen myötä.

        En osaa suoraan sanoa, että mitä sinun pitäisi tehdä, mutta elannon kannalta ainoa vaihtoehto tuntuu olevan yksityisyrittäjyys. Silloin pystyt itse määrittämään työtilasi.

        Tsemppiä ja jaksamista sinulle!


      • Allerginen kirjoitti:

        Hei Maaga

        Ymmärrän täysin toivottoman olotilan, jonka allergia saa aikaan. Itselläni ei ole homeallergiaa vaan kemikaali-allergia. Allergia puhkesi, kun ostin uuden tietokoneen. Elektroniikkaan laitetaan mm. runsaita määriä palonesto-kemikaaleja. Sen jälkeen en ole voinut omistaa elektroniikkaa, huonekaluja, mattoja, patjoja ym., koska kaikissa on näitä kemikaaleja. Tilalle ikivanhat tuotteet, joita ei vielä ole näillä kemikaaleilla pilattu.Sinun kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomio asunnossasi oleviin tavaroihin. Olen lukenut, että home altistaa myös muille kemikaaleille Etsi. mahd. vanhoja tavaroita, sillä ne on myrkyttömiä. Kaupasta ostamissasi tuotteissa ei siis välttämättä ole homeitiöitä vaan kemikaaleja esim. matot suojataan palonestoaineilla, jotka on myrkkyjä. Lastulevyissä on paljon liimoja jne.

        Minäkään en pysty käymään töissä vaikka olen vasta 30 v., sillä joka paikassa on esim. elektroniikkaa, josta saan välittömästi oireita. Eli painin saman ongelman kanssa kuin sinäkin. Tiedän siis todella miltä sinusta tuntuu. Tällä hetkellä en saa rahaa mistään (mieheni elättää minut) ja allergiaani ei edes katsota sairaudeksi! Vaikka koko elämäni on tuhoutunut sen myötä.

        En osaa suoraan sanoa, että mitä sinun pitäisi tehdä, mutta elannon kannalta ainoa vaihtoehto tuntuu olevan yksityisyrittäjyys. Silloin pystyt itse määrittämään työtilasi.

        Tsemppiä ja jaksamista sinulle!

        Kiiros Allerginen viestistäsi!

        Vaikka en ole onnellinen, että sairastat kuten minäkin, niin on silti ihana huomata, että joku muukin painii näiden ongelmien kanssa!
        Mä kävin viime viikolla tk lääkärillä, joka oli kerrankin asiallinen ja otti oireeni vakavasti! Totesi, että tämä iho oire taitaa olla se, mikä invalidisoi mua eniten. Olin melkein monttu auki, kun huomasin, että tämä lääkäri ymmärtää!! Mies olikin samaa ikäluokkaa kuin olen itsekin, eli ei ilmeisesti vielä ollut leipääntynyt työhönsä ;)

        Hän laittoi lähetteen ihotautilääkärille, joten sieltä kautta nyt lähdetään selvittämään ongelmaa. Tämä lääkäri epäili, että minulla olisi myös pölyallergia. Saapa nähdä mitä kaikkea löytyy, kun tutkimukset lähtee käyntiin.
        Ja on totta, että mulla on myös pölyallergia, kun aivastelen ja nenä alkaa heti vuotaa, kun on pölyä lähellä. Liinavaatteet yms.

        Tsemppiä myös sulle!!!

        Yrittäjyytä olen itsekin miettinyt, mut en tiedä, että onko minusta siihen. Mun elimistö ei oiken kestä stressiä. Stressin sietokyky on alentunut ja elimistö kipuilee yms heti, kun stressi käy liian suureksi :/ Mut ehkä se oman yrityksen juttu olis sit se, mikä vois lopulta vähentää stressiä.. Mene ja tiedä.
        Mut pitäis vaan miettiä, että mikä se yritys olis :D
        Ja toisaalta... pitäis suorittaa yrittäjätutkinto tai mikäs se nyt sit onkaan. Se taas vaatii sen, että pitäis mennä johonki koulutukseen ja ainakin kaks paikkaa, joissa tiedän sen koulutuksen olevan, on homeisia. Että jipii vaan sillekin! :/

        No, kk päästä olen viisaampi. Ihotautilääkärille on täällä kuulemma alle kk jonot, joten yllättävän pian tulee aika sinne.

        Älä sinäkään vielä luovuta! Toivon sydämeni pohjasta, että sun puoliso ymmärtää sun allergian ja ottaa oireesi tosissaan. Mulla näin ei ole aina ollut, vaan mua on pidetty pilkkana. Nyt elämässäni on kumppani, joka tukee ja ymmärtää. Ei vähättele vaan huomaa kyllä oireet.

        Ja mitä huonekaluihin yms tulee, niin en mä tiedä, että mitä näille vois tehdä :(
        Mä siis oireilen jopa A4:sen paperiarkille, mikäli se on ollut tiloissa, missä on itiöitä.
        Ja uskon kyllä, että oireet voi tulla mulleki jostain kemikaaleista yms. Yhtä asiaa jäin miettimään.... Mistä saa vanhoja kalusteita tms, missä ei ole niitä kemikaaleja?? Myykö niitä joku kauppa? Kirpparilta en voi ostaa mitään, mitä ei voi pestä koneessa.
        Vaatteita siis ostan sieltä, kun ne voi pestä 60 asteessa, jolloin itiöt kuolee. Tuuletus tms ei tehoa niihin.

        Huoh.... Kaikkea sitä elämä voi tuodakin eteen.
        Pysy vahvana ja jaksamista myös sulle!!


      • Allerginen
        maaga kirjoitti:

        Kiiros Allerginen viestistäsi!

        Vaikka en ole onnellinen, että sairastat kuten minäkin, niin on silti ihana huomata, että joku muukin painii näiden ongelmien kanssa!
        Mä kävin viime viikolla tk lääkärillä, joka oli kerrankin asiallinen ja otti oireeni vakavasti! Totesi, että tämä iho oire taitaa olla se, mikä invalidisoi mua eniten. Olin melkein monttu auki, kun huomasin, että tämä lääkäri ymmärtää!! Mies olikin samaa ikäluokkaa kuin olen itsekin, eli ei ilmeisesti vielä ollut leipääntynyt työhönsä ;)

        Hän laittoi lähetteen ihotautilääkärille, joten sieltä kautta nyt lähdetään selvittämään ongelmaa. Tämä lääkäri epäili, että minulla olisi myös pölyallergia. Saapa nähdä mitä kaikkea löytyy, kun tutkimukset lähtee käyntiin.
        Ja on totta, että mulla on myös pölyallergia, kun aivastelen ja nenä alkaa heti vuotaa, kun on pölyä lähellä. Liinavaatteet yms.

        Tsemppiä myös sulle!!!

        Yrittäjyytä olen itsekin miettinyt, mut en tiedä, että onko minusta siihen. Mun elimistö ei oiken kestä stressiä. Stressin sietokyky on alentunut ja elimistö kipuilee yms heti, kun stressi käy liian suureksi :/ Mut ehkä se oman yrityksen juttu olis sit se, mikä vois lopulta vähentää stressiä.. Mene ja tiedä.
        Mut pitäis vaan miettiä, että mikä se yritys olis :D
        Ja toisaalta... pitäis suorittaa yrittäjätutkinto tai mikäs se nyt sit onkaan. Se taas vaatii sen, että pitäis mennä johonki koulutukseen ja ainakin kaks paikkaa, joissa tiedän sen koulutuksen olevan, on homeisia. Että jipii vaan sillekin! :/

        No, kk päästä olen viisaampi. Ihotautilääkärille on täällä kuulemma alle kk jonot, joten yllättävän pian tulee aika sinne.

        Älä sinäkään vielä luovuta! Toivon sydämeni pohjasta, että sun puoliso ymmärtää sun allergian ja ottaa oireesi tosissaan. Mulla näin ei ole aina ollut, vaan mua on pidetty pilkkana. Nyt elämässäni on kumppani, joka tukee ja ymmärtää. Ei vähättele vaan huomaa kyllä oireet.

        Ja mitä huonekaluihin yms tulee, niin en mä tiedä, että mitä näille vois tehdä :(
        Mä siis oireilen jopa A4:sen paperiarkille, mikäli se on ollut tiloissa, missä on itiöitä.
        Ja uskon kyllä, että oireet voi tulla mulleki jostain kemikaaleista yms. Yhtä asiaa jäin miettimään.... Mistä saa vanhoja kalusteita tms, missä ei ole niitä kemikaaleja?? Myykö niitä joku kauppa? Kirpparilta en voi ostaa mitään, mitä ei voi pestä koneessa.
        Vaatteita siis ostan sieltä, kun ne voi pestä 60 asteessa, jolloin itiöt kuolee. Tuuletus tms ei tehoa niihin.

        Huoh.... Kaikkea sitä elämä voi tuodakin eteen.
        Pysy vahvana ja jaksamista myös sulle!!

        Hei

        Kiitoksia vastauksesta. Kiva kuulla, että löysit lääkärin, joka otti asian todesta.

        On totta, että ainakin työvoimatoimisto edellyttää yrittäjäkurssin käymistä starttirahan saamiseksi, jos sellaisen haluaa. Olisikohan noita kursseja verkkokurssina...

        Mulla on myös käynyt tuuri ja puolisoni on ymmärtäväinen. Ilman häntä en pystyisi käyttämään tietokonetta enkä katsomaan televisiota. Hän on järjestänyt laitteet siten, etten ole niiden kanssa samoissa tiloissa ollenkaan ja täten en altistu kemikaaleille. Tuotekehitys on vienyt vuoden päivät, mutta se kannatti.

        Allergian kanssa tuntuu välissä itsellänikin olevan tosi vaikeaa, kun joka paikassa on tietokoneita ym. elektroniikkaa ja sitä myöden myös allergisoivia kemikaaleja, joista sitten saan oireita.

        Itseni pitää olla tosi tarkkana kaiken kanssa mitä kotiini ostan. Olen saanut kotini nyt siihen tilanteeseen, ettei siellä ole mitään allergisoivaa. Kaikki mikä aiheuttaa oireita, lentää ulos. Yksitellen olen kokeillut jokaisen tavaran, jotta tiedän tarkalleen oireiden aiheuttajan. Tuosta kalusteasiasta, valitettavasti ei ole mitään kauppaa, josta niitä voisi suoraan ostaa. Pitää vain kokeilla. Kannattaa ainakin sellaisista tavaroista kotona luopua, joista heti huomaat, että olosi pahenee. Altistaminen vain pahentaa allergiaa entisestään. Itse olen esim. vaihtanut sohvan rautasohvaan. Patjan olen kursinut kokoon vanhoista, myrkyttömistä tekstiileistä. Mitään helppoa ratkaisua ei ole vaan kaikki pitää yriksen ja erehdyksen kautta kokeilla. Sinulla tilannetta mutkistaa vielä mahd. pölyallergia. Mutta uskon asioiden kuitenkin järjestyvän.

        Toivotan sulle hyvää kevättä ja jaksamista ja toivottavasti neuvostani on apua tilanteeseesi.


      • Kesähikiallergikko
        maaga kirjoitti:

        Kiiros Allerginen viestistäsi!

        Vaikka en ole onnellinen, että sairastat kuten minäkin, niin on silti ihana huomata, että joku muukin painii näiden ongelmien kanssa!
        Mä kävin viime viikolla tk lääkärillä, joka oli kerrankin asiallinen ja otti oireeni vakavasti! Totesi, että tämä iho oire taitaa olla se, mikä invalidisoi mua eniten. Olin melkein monttu auki, kun huomasin, että tämä lääkäri ymmärtää!! Mies olikin samaa ikäluokkaa kuin olen itsekin, eli ei ilmeisesti vielä ollut leipääntynyt työhönsä ;)

        Hän laittoi lähetteen ihotautilääkärille, joten sieltä kautta nyt lähdetään selvittämään ongelmaa. Tämä lääkäri epäili, että minulla olisi myös pölyallergia. Saapa nähdä mitä kaikkea löytyy, kun tutkimukset lähtee käyntiin.
        Ja on totta, että mulla on myös pölyallergia, kun aivastelen ja nenä alkaa heti vuotaa, kun on pölyä lähellä. Liinavaatteet yms.

        Tsemppiä myös sulle!!!

        Yrittäjyytä olen itsekin miettinyt, mut en tiedä, että onko minusta siihen. Mun elimistö ei oiken kestä stressiä. Stressin sietokyky on alentunut ja elimistö kipuilee yms heti, kun stressi käy liian suureksi :/ Mut ehkä se oman yrityksen juttu olis sit se, mikä vois lopulta vähentää stressiä.. Mene ja tiedä.
        Mut pitäis vaan miettiä, että mikä se yritys olis :D
        Ja toisaalta... pitäis suorittaa yrittäjätutkinto tai mikäs se nyt sit onkaan. Se taas vaatii sen, että pitäis mennä johonki koulutukseen ja ainakin kaks paikkaa, joissa tiedän sen koulutuksen olevan, on homeisia. Että jipii vaan sillekin! :/

        No, kk päästä olen viisaampi. Ihotautilääkärille on täällä kuulemma alle kk jonot, joten yllättävän pian tulee aika sinne.

        Älä sinäkään vielä luovuta! Toivon sydämeni pohjasta, että sun puoliso ymmärtää sun allergian ja ottaa oireesi tosissaan. Mulla näin ei ole aina ollut, vaan mua on pidetty pilkkana. Nyt elämässäni on kumppani, joka tukee ja ymmärtää. Ei vähättele vaan huomaa kyllä oireet.

        Ja mitä huonekaluihin yms tulee, niin en mä tiedä, että mitä näille vois tehdä :(
        Mä siis oireilen jopa A4:sen paperiarkille, mikäli se on ollut tiloissa, missä on itiöitä.
        Ja uskon kyllä, että oireet voi tulla mulleki jostain kemikaaleista yms. Yhtä asiaa jäin miettimään.... Mistä saa vanhoja kalusteita tms, missä ei ole niitä kemikaaleja?? Myykö niitä joku kauppa? Kirpparilta en voi ostaa mitään, mitä ei voi pestä koneessa.
        Vaatteita siis ostan sieltä, kun ne voi pestä 60 asteessa, jolloin itiöt kuolee. Tuuletus tms ei tehoa niihin.

        Huoh.... Kaikkea sitä elämä voi tuodakin eteen.
        Pysy vahvana ja jaksamista myös sulle!!

        "Ja toisaalta... pitäis suorittaa yrittäjätutkinto tai mikäs se nyt sit onkaan. Se taas vaatii sen, että pitäis mennä johonki koulutukseen ja ainakin kaks paikkaa, joissa tiedän sen koulutuksen olevan, on homeisia. Että jipii vaan sillekin! :/"

        Kuten tuossa jo jotain mainittiinkin, on olemassa verkkokursseja. Esimerkiksi sinulle räätälöity koulutus (jonka Kela/työvoimatoimisto maksaa?) ja kurssin/tutkinnon voi suorittaa kotona netin välityksellä.

        Joissakin koulutuksissa vaaditaan käymään päivä/viikossa tai pari päivää kuukaudessa riippuen ammatinvalinnasta ja tutkinnosta. Näyttö pitää arvatenkin suorittaa koululla, väärinkäytöste välttämiseksi.

        Lääkärinlausunto ja asioimaan kelaan ja työvoimatoimistoon, kannattaa ainakin kysellä :)


    • ihmettelijä2

      Tsemppiä ihan kauheasti teille!! Aivan huippujuttu sinä, joka olet kemikaaliyliherkkä, että miehesi on noin ymmärtäväinen. Miten pysytte ns. järjissänne?

      Itse olen homealtistunut ja oireilen myös joillekin kemikaaleilla uusissa rakennuksissa, mutten kaikissa... tilanne ajaa mua hulluuteen erityisesti työpaikan suhteen... eikä ole puolisoa, joka "elättäisi", vaikka itseni kyllä mielelläni elättäisin jos mahdollista, kuten tekin ... on kauheaa jos ei pysty töitään tekemään tilojen takia tai asumaan kotonaan.

      Myös toisten ihmisten (sisältää lääkäreitä huiman määrän) ymmärrys asioille on vähän niin ja näin, vaikka nyt alkaa tietoisuutta jo olemaankin ja lähipiirissä niin monta homerumban läpikäynyttä, ettei enää tartte niin loputtomasti selitellä, kuin varmaan on monen tarvinnut vielä 10v. sitten. Pääkoppajuttuja aina syytetään välillä. Mutta kenenkä pääkoppa ei tästä viimeistään hajoilisi enemmän tai vähemmän, kysyn vaan.

      Itse mietin minkälaisia oireita pitää oppia sietämään ns. "pysyvästi", jos oireettomia paikkoja on niin vähän, että niitä käytännössä on vaikea löytää. Eli en oireile joka paikassa, mutta niitä "hyviä" paikkoja on niin harvassa, että se tsägä, että löytäis semmosen kodin saatika työn, tuntuu tosi epätodennäköiselle ilman rikasta miestä tai lottovoittoa... jotkus uudehkot omakotitalot ovat olleet hyviä, mutta niihin ei ole yksin mahdollisuutta.

      Sitä pistäis oman bisneksen pystyyn, jos olisi sen kokoinen talo, että voisi vaikka olla perhepäivähoitaja tms. omissa hyvissä tiloissa.

      Mutta pitäisi perustaa joku selviytymisopas ja tsemppilista. Kauhutarinoita olen kuullut tarpeeksi, mutta vinkeille ja tuelle miten selvitä HENKISESTI näistä, olisi todellinen tarve.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1692
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1322
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe