Valkoinen savu?

Valkoinen savu?

Elikkäs ongelmana tälläinen.

Auto savuttaa valkoista (?) savua pakoputkesta. Pahiten se tekee sitä puoli lämpimänä (kylmänä). Jäähdytinnesteitä on huomattu hävittävän (lätäkköä ei tule alle). Jäähdytinnesteen haju tulee sisälle autoon varsinkin kiihdyttäessä. Öljyt normaalit (ei vähentynyt ja normaalin näköstä). Webastokin lopettanut vähäisenkin toimintansa vian alettua. Ilmastoinnista (?) kuuluu ihme sirinää varsinkin jos rattia kääntää oikealle. Onkohan vikana siis mahdollisesti kennosto vai voiko vika johtua esim. webastosta tai egr -coolerista?

Auto on 3litranen DA farmari vm -01.

95

40849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9l sedan

      maista sitä maistuuko se makealle.. otat vesitipan pakoputken päästä ja sormella tökkäät kielen päähän niin saat selville.. sylkäise sen jälkeen sylki pois niin et saa myrkkyjä itseesi

      • L&T

        Niin, ja kanspahviako epäilet?


      • öjhttttt
        L&T kirjoitti:

        Niin, ja kanspahviako epäilet?

        voihan se kansi olla myös halki, jos nestettä häviää


      • Taksi Mään

        Niin ja samantien voit ottaa sen pakoputkenpään suuhusi ja puhaltaa siihen, jos pakoputkistosta kuuluu pihinää niin luultavasti siinä on vuoto tai sitten keuhkosi pihisevät.

        Sitten tosissaan siitä on kansi halki tai kansipahvi palanut ja tiedossa on halvimmillaankin itse korjattuna vähintään 500 € remontti. Liikkeessä korjattuna helposti 1000-2000 €.

        Kaikissa alumiinikansissa Diseleissä on sama juttu, jos ei malta lämmittää niitä ennen ajoonlähtöä ja varsinkin, jos ne sammuttaa kuumana niin kansi ja männät halkeavat jonkun ajan kuluttua.

        Itselläni on ollut Mersuja, Volvoja, VW Audi ja Toyota dieseleitä ja kaikkia niitä pitää käyttää samalla tavalla tai niistä saa kannen tai männät halki näin:
        Lähde kylmällä moottorilla ajamaan niin, eettä ravität siillä täysillä tehoilla noin 10 km kun kone on kuuma niin sammuta se heti. Tätä ei tarvii tehdä puoltavuotta kauempaa kun mersujen männät, kansi halkeavat ja turbo rikkoutuu.

        Nykyaikaiset alumiinikansiset turbo- Dieslit pitää ennen sammuttamista antaa jäähtyä tyhjäkäynnillä niin kauan, että jäähdyttäjän puhallin on sammunut ja vielä 1- min sen jälkeenkin. Muuten halkeaa kasi.
        Vaikka jäähdyttimen puhallin ei pyörisikään niin autoa täytyy pitää tyhjäkäynnillä vähintään 2- min ennen sammuttamista, koska turbo on kuuma, jos se sammutetaan heti turbon otettua täydet kierrokset niin öljyt kiehuu ja karstottuu turbonlaakereihin ja turbo särkyy. Eikä auto tahdo sen jälkeen lähteä kunnolla tai ollenkaan käyntiin.

        Itse käyttelin ennen autoja huolettomasti ja kaikista niistä halkesi alumiinikansi noin 250 000- 350 000 km paikkeilla.
        ja turbo rikkoutui jo 160 000 km paikkeilla.

        Autojen moottoreiden, vaihteistojen kestävyydessä ei nykyään ole mitään laadullisia tai kestoiällisiä eroja esim. Mersu ei kestä yhtään sen pitempään, kuin Audi, VW, Toyota, kaikki ne ovat yhtä hyviä, jos niitä osaa käyttää oikein.

        Volvon ja Ranskalaisten laatu on vain huonontunut nykyisellään, niihin en enää sorru.


      • Golf88
        öjhttttt kirjoitti:

        voihan se kansi olla myös halki, jos nestettä häviää

        Jos nesteet ei ole menny öljyjen sekkaan niin ei se kannentiiviste paljon vua silloin ainakaan!


      • alexx1979
        Taksi Mään kirjoitti:

        Niin ja samantien voit ottaa sen pakoputkenpään suuhusi ja puhaltaa siihen, jos pakoputkistosta kuuluu pihinää niin luultavasti siinä on vuoto tai sitten keuhkosi pihisevät.

        Sitten tosissaan siitä on kansi halki tai kansipahvi palanut ja tiedossa on halvimmillaankin itse korjattuna vähintään 500 € remontti. Liikkeessä korjattuna helposti 1000-2000 €.

        Kaikissa alumiinikansissa Diseleissä on sama juttu, jos ei malta lämmittää niitä ennen ajoonlähtöä ja varsinkin, jos ne sammuttaa kuumana niin kansi ja männät halkeavat jonkun ajan kuluttua.

        Itselläni on ollut Mersuja, Volvoja, VW Audi ja Toyota dieseleitä ja kaikkia niitä pitää käyttää samalla tavalla tai niistä saa kannen tai männät halki näin:
        Lähde kylmällä moottorilla ajamaan niin, eettä ravität siillä täysillä tehoilla noin 10 km kun kone on kuuma niin sammuta se heti. Tätä ei tarvii tehdä puoltavuotta kauempaa kun mersujen männät, kansi halkeavat ja turbo rikkoutuu.

        Nykyaikaiset alumiinikansiset turbo- Dieslit pitää ennen sammuttamista antaa jäähtyä tyhjäkäynnillä niin kauan, että jäähdyttäjän puhallin on sammunut ja vielä 1- min sen jälkeenkin. Muuten halkeaa kasi.
        Vaikka jäähdyttimen puhallin ei pyörisikään niin autoa täytyy pitää tyhjäkäynnillä vähintään 2- min ennen sammuttamista, koska turbo on kuuma, jos se sammutetaan heti turbon otettua täydet kierrokset niin öljyt kiehuu ja karstottuu turbonlaakereihin ja turbo särkyy. Eikä auto tahdo sen jälkeen lähteä kunnolla tai ollenkaan käyntiin.

        Itse käyttelin ennen autoja huolettomasti ja kaikista niistä halkesi alumiinikansi noin 250 000- 350 000 km paikkeilla.
        ja turbo rikkoutui jo 160 000 km paikkeilla.

        Autojen moottoreiden, vaihteistojen kestävyydessä ei nykyään ole mitään laadullisia tai kestoiällisiä eroja esim. Mersu ei kestä yhtään sen pitempään, kuin Audi, VW, Toyota, kaikki ne ovat yhtä hyviä, jos niitä osaa käyttää oikein.

        Volvon ja Ranskalaisten laatu on vain huonontunut nykyisellään, niihin en enää sorru.

        ihmeellisiä nää laatuautot kun männät ja sylinterit hajoilee jo 250 000 km jälkeen. mun bensa-peugeotin mittarissa on 297 000 ja vaan piristyy.. :)


      • Myös_Taksi_Mään

        Aika lailla samat ongelmat löytyvät myös bensaturboista, kuin tuossa ylempänä "Taksi Mään" hyvin kuvaili turbodieseleiden osalta.

        Lelujahan nämä nykyiset autot ovat kestävyydeltään, jos verrataan wanhan ajan oikeasti pitkääään kestäviin autoihin, kuten Volvo 240/740/940 ja Mersun W124.


      • Ladamieskaikenties

        Jos ajaa oilein nätisiti se kestää tosi kauan. meidän oma oli ladon takana ja se käynnisty vään uudella akulla ei muuta


      • Anonyymi
        alexx1979 kirjoitti:

        ihmeellisiä nää laatuautot kun männät ja sylinterit hajoilee jo 250 000 km jälkeen. mun bensa-peugeotin mittarissa on 297 000 ja vaan piristyy.. :)

        Joo minullakin 307 398000 ajettu ja hyvin menee.....
        Ei mitään vikoja paitsi koiranluita ja raidepäitä jokunen mennyt 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo minullakin 307 398000 ajettu ja hyvin menee.....
        Ei mitään vikoja paitsi koiranluita ja raidepäitä jokunen mennyt 👍

        Raidepäitten meno loppui siihen, kun jo uutena ennen asennusta käytin suojakumin poissa ja täytin sen ihan täyteen molybdenirasvaa. Pahimmat oli alkujaan Fiat Unon uudet alatukivarret: Ensin piti poistaa sorvinlastut...


    • Luonnollinen ilmiö?

      Olisikohan vain pakkaskelien aiheuttama luonnollinen vesihöyry. Kireämmällä pakkasella vesihöyry tiivistyy "valkoiseksi savuksi" myös moottorin ollessä lämmin. Leudommilla ilmoilla vesihöyry tiivistyy näkyväksi lähinnä moottorin ollessa kylmä.

      Moottorin kuormituksen lisääminen eli voimakkaasti kiihdytettäessä "valkoisen savun" muodostuminen lisääntyy kevyempään kuormitukseen verrattuna.

      Saattapi olla täysin luonnollinen ilmiö.

    • sdfksdfskdfjskdfjskd

      "Auto on 3litranen DA farmari vm -01."

      Mikähän tämä oikeasti mahtaa olla...

      • samanlainen myös

        Se on LADA farmari, ylläpito hiukan sensuroi sitä. 3 litraa tulee öljynkulutuksesta.


    • onko BMW

      Sakea valkoinen savu kertoo siitä, että palotilaan pääsee jäähdytysnestettä. Hatarampi harmaahko höyry taas on ihan normaalia.

    • tuttu juttu

      Haju sisälle kiihdytetäessä ei voi merkitä moottorin kautta haihtumista, vaan vesi ryntää pumpun kierrosten lisääntyessä ja voi syntyä johonkin painetta ja lenkunkiristimen kohdalta päästää vähän läpi, jos nestettäkin haihtuu.
      Onko konehuoneessa tai lämppärin lähellä valkoisia läikkiä, mistä voisi päätellä vuotokohdan. JOs on vain tämä, niin se on harmiton ilmiö ja hoituu vähäisellä nesteseoksen lisäyksellä paisuntasäiliöön. YHtä harmitonta kuin volkkarin öljyn lisäys ja yhtä kiusallista.

    • Valkoinen savu?

      Tarkotus olis päästä viikonloppuna kurkkaamaan auton alta näkyykö jotain. Haittaa savusta/hajusta ei nyt varsinaisesti ole, mutta kun kukuttaa katella peileistä sitä vanaa :)
      Auto ei valitettavasti ole lada :)

      • av.

        jäähdytysneste syynä


    • miksi

      Vaan mistä johtuu, ettei ikinä voi mainita mikä on auton merkki malli, ja jopa moottori, olisi huomattavasti helpompi neuvoa, jos tietäisi.

      • Valkoinen savu?

        Auto on 3litranen DA farmari vm 01 kuten ekassa viestissäni kerroin. Miksi merkki on niin tärkeä?


      • Kansipahvi kukkoilee
        Valkoinen savu? kirjoitti:

        Auto on 3litranen DA farmari vm 01 kuten ekassa viestissäni kerroin. Miksi merkki on niin tärkeä?

        Siksi, että tiedetään kertoa, että ao. merkille kansipahvin hajoaminen on dieseleissä tyypillistä.

        Ilmeisesti kyseessä on VAG-auto, eli Diesel Audi (?). Noissa kun muistatte ajella longlifella pitkillä öljynvaihtoväleillä, pitää kannet ja tiivisteet tehdä heti 200 000 kilsan jälkeen kun autolla talvikeleissä kuitenkin Suomen kaltaisessa syrjälässä ajelemaan joutuu.

        Suomessa longlifella ajelu on ongelmien kerjäämistä. Ja VAG-vehkeillä ajelu myös. Niissä ei kansipahvit ole tehty kestämään niitä ajomääriä ja vuosia, joita täällä joudutaan ajelemaan. Yli 10 vuotinen auto valmistusmaassaan on sen luokan ihme, ettei noita suunnitella meikäläisiin olosuhteisiin, joissa autoilla ajellaan 4-5 kertaa enempi ja 3-4 kertaa pidempi ajanjakso vuosissa kuin Saksasssa.


      • audi varmaan

        varmaankin audi,vaihda lohko lämmitimen elementti, jos on sellainen varmaankin vuotaa lämmitimen elementin juuresta


      • automyyjä
        Valkoinen savu? kirjoitti:

        Auto on 3litranen DA farmari vm 01 kuten ekassa viestissäni kerroin. Miksi merkki on niin tärkeä?

        Sun autosi on siis vanha ja loppuun ajettu romu...mee auto kauppaan ja osta uusi.


      • Tämä on totuus
        Valkoinen savu? kirjoitti:

        Auto on 3litranen DA farmari vm 01 kuten ekassa viestissäni kerroin. Miksi merkki on niin tärkeä?

        Sä oot tyypillinen uusavuton. Pyydät apua mutta et kuitenkaan kerro kaikkea olennaista, et vaikka sitä sulta pyydetään. Taitaa olla joku todella vanha romu kyseessä.


      • jhvkjhvjk
        Valkoinen savu? kirjoitti:

        Auto on 3litranen DA farmari vm 01 kuten ekassa viestissäni kerroin. Miksi merkki on niin tärkeä?

        DA = Das Auto?
        Siis Volkkari.


      • väliiin jäävä
        automyyjä kirjoitti:

        Sun autosi on siis vanha ja loppuun ajettu romu...mee auto kauppaan ja osta uusi.

        ja sä oot roisto! myyt vanhoja paskoja kalliillla ja uusia upeita halvalla niille ns:rikkaille


      • audi v6 3.0tdi.
        Kansipahvi kukkoilee kirjoitti:

        Siksi, että tiedetään kertoa, että ao. merkille kansipahvin hajoaminen on dieseleissä tyypillistä.

        Ilmeisesti kyseessä on VAG-auto, eli Diesel Audi (?). Noissa kun muistatte ajella longlifella pitkillä öljynvaihtoväleillä, pitää kannet ja tiivisteet tehdä heti 200 000 kilsan jälkeen kun autolla talvikeleissä kuitenkin Suomen kaltaisessa syrjälässä ajelemaan joutuu.

        Suomessa longlifella ajelu on ongelmien kerjäämistä. Ja VAG-vehkeillä ajelu myös. Niissä ei kansipahvit ole tehty kestämään niitä ajomääriä ja vuosia, joita täällä joudutaan ajelemaan. Yli 10 vuotinen auto valmistusmaassaan on sen luokan ihme, ettei noita suunnitella meikäläisiin olosuhteisiin, joissa autoilla ajellaan 4-5 kertaa enempi ja 3-4 kertaa pidempi ajanjakso vuosissa kuin Saksasssa.

        H-vetin tietäväisen tuntuista sepustusta vaikka 2001 vuonna ei missään VAG konsernin henkilöautossa ollut 3 litran diesel moottoria.


    • hei pahvi hei

      Kansipahvi

    • voi pyhä isä

      Sun kaltasil ihmisil ei pitäis antaa autoo ollenkaan.
      matele nyt korjaamol laittamaan se kansi.

    • 100 A

      DAtsuni?

    • Poppeli on puu

      Eikös valkoinen savu nouse silloin, kun uusi paavi on saatu valituksi?

      • Anonyymi

        Jep. Nyt vaan auto ilmoitti siitä.


    • Kansipahvia..

      Käytä autoasi huoltoliikkeessä puristepainemittauksessa tai kokeile seuraavaa konstia. Paisuntasäiliön- tai syylärinkorkki auki (koneen ollessa lämmin suosittelen varovaisuutta) ja auto käyntiin. Jos esiintyy kuplimista niin kansipahvi vuotaa tai kansi halki. Kuinka paljon joudut jäähdytysnestettä lisäilemään?

    • määmy

      Niin hassulta kuin se kuulostaakin, toiminnassa oleva moottori synnyttää vettä.

      Mikäli yhtään katselet ympärillesi, huomaat jokaisen auton tuottavan valkoista savua pakoputkesta.

      Rattia kääntäessä oikealle, voi äänen synnyttää ohjaustehostin, mikäli sellainen on.

      Kuten neuvottu, ota jäähdyttimen korkki pois kylmältä järjestelmältä ja katso mitä tapahtuu. Tosin sinun on ehkä odotettava koneen lämpenemistä, jotta termostaatti laittaa veeden kiertämään.

      Voit myös kokeilla -> ennen kiihdytystä käännä lämmittimen säädin nollille.

      Sinänsä kun et suostu kertomaan auton mallia, voi epäillä trollia.

    • Juuri meinasin

      sanoa tietämättä autoasi että ei oo ku yks ja se on diesel! mutta lopussahan se lukinin

      • Älyä auton kanssa

        Jos haluat auton ku ntoon, niin vie korjaamolle. Voisin neuvoa minne, jos tietäisi merkin. Tuon ikäistä ei kannata yleensä viedä maahantuojan merkkikorjaamolle vaan pienempään korjaamoon joka on erikoistunut ko. merkkiin.

        Kannen tiiviste tuntuu loogiselta että on alkanut vuotamaan. Jos olisit kertonut paljonko autolla ajettu, niin siitä voisi saada hieman osviittaa mistä kyse. Vaikkakaan se ei sinänsä mitään varmaa kerro näkemättä. Tuolla on ihan hyviä neuvoja aiemmin kuten paisuntasäiliöön liittyvä testaus ja jos konehuoneesta löytyy kuivuneen jäähdytysnesteen jälkiä. Voi tietysti olla, että valkoinen höyrysi ei liity samaan asiaan vaan on normaalia ja neste vuotaa vaikka helposta paikasta kuten löysästä letkuliittimestä. Pakkasilla kun letkut kovettuvat kylminä niin tällaistakin voi tapahtua jos ei riittävästi kiristetty.

        Kun ratin kääntää ääriasentoon kuuluu sirinää. Monessa autossa tapahtuu näin ja se on jossain määrin ominaisuus. Mutta jos se on voimakkaampi ääni kuin aiemmin, voi kyse olla ohjaustehostimen hydrauliikkanesteen vähäisyydestä jolloin siitä selviää lisäämällä. Siis ei kyse ollenkaan mistään ilmastointiin liittyvästä äänestä, varsinkin kun ilmastointi ei lähde käyntiin edes pakkasilla.

        Webastossa voi olla aivan itsenäinen vika siinäkin. kaikkein yksinkertaisimmillaan voi kuitenkin olla kyse siitä, että olet ajanut auton keulan liian tiukkaan hankeen kiinni ja webaston pakoputki on täyttynyt lumella ja jäätynyt. Kun laitteen käynnistää niin se vähän aikaa yrittää lähteä toimimaan mutta sitten savutuksen myötä kytkeytyy pois toiminnasta. Tällöin tulee diesel-polttoaineen hajua yleensä jonkin verran ja jopa autoon sisälle kun laittaa ilmanvaihdon päälle.

        Lääkkeeksi kaikkeen suosittelen aluksi, että vie auto johonkin sisälle lämpiämää ja tsekkaa sitten jatkuvatko viat sellaisenaan. Webaston pakoputki sulaa nopeasti, viimeistään tunnissa. Sen ajan voit tutkia niitä moottritilassa mahdollisesti näkyviä jäähdytysnestevuotoja ja tarkistaa sen ohjaustehostimen nesteen onko tarpeeksi.

        Jos et itse osaa noille mitään tehdä niin sitte Googlaamaan tuo sopiva korjaamo ja sinne jutustelemaan. Tsekkaa samalla, mitä mainintoja löytyy netistä ko. korjaamosta muilta asiakkailta ennen kuin meet.
        Ja rahaahan menee autoiluun aina joten parempi korjata nuo viat nopeammin kuin niin myöhään että ne maksavat sitten jo lisävaurioiden myötä enemmän.


      • Älyä Bemarin kanssa
        Älyä auton kanssa kirjoitti:

        Jos haluat auton ku ntoon, niin vie korjaamolle. Voisin neuvoa minne, jos tietäisi merkin. Tuon ikäistä ei kannata yleensä viedä maahantuojan merkkikorjaamolle vaan pienempään korjaamoon joka on erikoistunut ko. merkkiin.

        Kannen tiiviste tuntuu loogiselta että on alkanut vuotamaan. Jos olisit kertonut paljonko autolla ajettu, niin siitä voisi saada hieman osviittaa mistä kyse. Vaikkakaan se ei sinänsä mitään varmaa kerro näkemättä. Tuolla on ihan hyviä neuvoja aiemmin kuten paisuntasäiliöön liittyvä testaus ja jos konehuoneesta löytyy kuivuneen jäähdytysnesteen jälkiä. Voi tietysti olla, että valkoinen höyrysi ei liity samaan asiaan vaan on normaalia ja neste vuotaa vaikka helposta paikasta kuten löysästä letkuliittimestä. Pakkasilla kun letkut kovettuvat kylminä niin tällaistakin voi tapahtua jos ei riittävästi kiristetty.

        Kun ratin kääntää ääriasentoon kuuluu sirinää. Monessa autossa tapahtuu näin ja se on jossain määrin ominaisuus. Mutta jos se on voimakkaampi ääni kuin aiemmin, voi kyse olla ohjaustehostimen hydrauliikkanesteen vähäisyydestä jolloin siitä selviää lisäämällä. Siis ei kyse ollenkaan mistään ilmastointiin liittyvästä äänestä, varsinkin kun ilmastointi ei lähde käyntiin edes pakkasilla.

        Webastossa voi olla aivan itsenäinen vika siinäkin. kaikkein yksinkertaisimmillaan voi kuitenkin olla kyse siitä, että olet ajanut auton keulan liian tiukkaan hankeen kiinni ja webaston pakoputki on täyttynyt lumella ja jäätynyt. Kun laitteen käynnistää niin se vähän aikaa yrittää lähteä toimimaan mutta sitten savutuksen myötä kytkeytyy pois toiminnasta. Tällöin tulee diesel-polttoaineen hajua yleensä jonkin verran ja jopa autoon sisälle kun laittaa ilmanvaihdon päälle.

        Lääkkeeksi kaikkeen suosittelen aluksi, että vie auto johonkin sisälle lämpiämää ja tsekkaa sitten jatkuvatko viat sellaisenaan. Webaston pakoputki sulaa nopeasti, viimeistään tunnissa. Sen ajan voit tutkia niitä moottritilassa mahdollisesti näkyviä jäähdytysnestevuotoja ja tarkistaa sen ohjaustehostimen nesteen onko tarpeeksi.

        Jos et itse osaa noille mitään tehdä niin sitte Googlaamaan tuo sopiva korjaamo ja sinne jutustelemaan. Tsekkaa samalla, mitä mainintoja löytyy netistä ko. korjaamosta muilta asiakkailta ennen kuin meet.
        Ja rahaahan menee autoiluun aina joten parempi korjata nuo viat nopeammin kuin niin myöhään että ne maksavat sitten jo lisävaurioiden myötä enemmän.

        Kun kyseessä taitaa olla siis 530 farkkubemari dieselpadalla, on siinä varmaan kilometrejä tuon ikäisenä yleensä vähintään 300 000 - 400 000 mittarissa. Ja jos tuotu käytettynä niin voi olla vielä esim. 200 000 km enemmän jotka ruuvattu pois. Eli kannentiiviste noilla kilometreillä vois hyvinkin olla tuossa kulkineessa vaivana. Teetä homma, ennenkuin se pehmenee niin paljon että alkaa öljyt lisääntyä. Typerää odotella sinne asti.


    • 345.000 km

      JOs piipusta tulee valkoista savua, niin uusi paavi on valittu.
      Muuten valkoinen savu tarkoittaa vain vasihöyryä, mitä polttonesteestä syntyy luontaisesti.
      Vajeneva pakkasneste taas vaatii pikku tutkimuksia. Mullakin on vuosia kadonnut nestettä epämääräisin väliajoin ja joskus käynnistyksen tai moottolrin ryntäytyksen jälkeen haistaa pakkasnesteen myös sisällä. Vaikka on kurkittu koneen päälle ja alle, niin vuotokohtaan vaan ei ole löytynyt.
      Parasta kun lakkaa hermoilemasta ja lisää muutaman kerran talvessa pari desiä nestettä. Ja kiristää ainakin letkujen lemmarit. JOs vuoto olisi jatkuvaa, niin siihen on sitten syynä selkeä vika, mikä jo vaatii korjaustoimenpiteitä.

    • näin on näreet

      Kannen tiiviste mennyt tai kansi halki. Nämä pakkasvauriot yleisiä,pakkasten jälkeen lisääntyy viat yleenä viiveellä. Tästä o nkokemusta vuodesta 76 asti.

      • Skopisti 123

        Diesel Audi, uskoisin. Ei siinä juuri muita vaihtoehtoja ole. Kansi halki?


      • Sauna?
        Skopisti 123 kirjoitti:

        Diesel Audi, uskoisin. Ei siinä juuri muita vaihtoehtoja ole. Kansi halki?

        Ketjun puolivälissä oli melkein hyviä ohjeita, mutta... Kansipahvin totaalista kajahtamista en ole kokenut kuin Saab 99:ssä ja Lada 2108:ssa. Saksalaisissa ja saksalaisilla tiivisteillä varustetuilla ( jotkut Volvot ) voi pahvi puhaltaa rasituksessa, mutta vapaalla kaasuttelu ei yleensä tee tarpeeksi rasitusta, joten vika voi jäädä huomaamatta. Japanilaisten pahvi kestää yleensä maailman tappiin, kannesta pitää olla pultteja poikki, jos riisikuppi höyryää.


    • akka voi tietää

      epäilen lämmitys laiteen kennoa. paine nousee moottorin kierrosten kasvaessa. jolloin joko kenno tai säätö venttiili alkaa päästää glykoli höyryä lävitseen jos olisi kannen tiiviste ,niin mootori kävisi naputtamalla ja työtäisi ,myös painetta kuormituksen mukaan jäädytys järjestelmään, mikä kyllä näkyisi järjestelmän ylipaine putkessa. jos ei olisi hajua .niin yleisin vika nesteen salaperäiseen katoamiseen olisi imusarjan tiiviste. jos kanaessa vikaa kone käy huonosti väli kierroksilla ja yritää ssammua . wepastosi vika voi olla ppoito putken tukos ,joloin tunistin sammutaa sen ja yritää käynistää uudestaan joloin tulee kyseinen hajuhaitta ohjaamoon , tämä näin lyhytkäisesti. mutta suositelen merkki huollossa käyntiä .ongelmien poistamiseksi. siellä on asin mukaiset laitteet. glykolin haju on epäterveelistä hengitettävää.trv,: muuan akka keittiöstä

    • Mikä merkki?

      Ilman sitä tietoa ei voi sanoa yhtän mitään.

    • asentaja..

      Vie korjaamolle. Pyydä vain tarkistamaan auto.
      Äläkä itse puhu mitään, ole hiljaa.
      Anna ammattimiehen tarkistaa auto.

      • Omin käsin onneen

        Ammatti mies :D ....My ass


      • hhgxdkjgy
        Omin käsin onneen kirjoitti:

        Ammatti mies :D ....My ass

        Mies ei ole ammatti vaan sukupuoli.
        Olkoon vaan in your ass.


    • Kannen tiiviste rikki, tai kansi halki. Sanoo mekaanikko.

    • Tup Sutus

      Itsellä pölisee kanssa valkoista putkesta vaikkei jäähdytysnestettä katoakaan. Aiemmilla rotiskoilla totuin siihen että pölisee kylmällä koneella ja häviää koneen lämmettyä, mutta näissä oupeleissa se on näköjään toisinpäin ettei kylmänä tule putkesta juuri mitään mutta koneen lämmettyä alkaa ankara tupsutus.

    • Jubbituuttaa

      Vie ilmastointi-huoltoo :D

    • emeritus23

      Ratkaisu ongelmaan. Ajaako Paavi autoasi vai oletko kenties itse?

    • Vetyä ja happea

      Hiilivetypohjaisten polttoaineiden palaessa muodostuu vedyn ja hapen kemiallista yhdistetta, ja se näkyy pakokaasuissa kireämmillä pakkasilla vaaleana "pakokaasusavuna". Varsinkin kiihdytettäessä vedynja hapen kemiallinen yhdiste voi näkyä voimakkaanakin valkoisena pilvenä.

    • Voihan se vika olla, et seokset menee vituralleen niinku mun Audi 80.-93 On tullut näiden pakkasten aikaan semmoosta, jotta ainoastaan kiihdyttäessä lähtee putken pääst toi valkoinen utu ainakin tuolla rampilta lähtiessä. Kokeiltu on tulee 1/2 lämpimällä koneella sekä täysin kuumalla koneella. Heti kun kaasusta irrottaa mm. tuon rampin jälkeen

      Ei sitten muuten hävittele öljyjä eikä lämppärinesteitä.Audilla on mitarissa alle 300tkm

    • Mersunruuvaaja

      Katso, että onko öljykorkin alla harmaata töhnää. Jos on, niin luultavasti nesteet pääsevät öljyn sekaan. Dieselissä töhnää ei saa muodostua edes kovilla pakkasille. Bensa-autothan sitä tekevät juuri kylmillä ilmoilla lyhyessä ajossa. Pidemmän lenkin jälkeen töhnän kuuluu hävitä myös bensa-autoista, jos kaikki on kunnossa.

      Jos kansi vuotaa pakoaukon kohdasta, voidaan se testata siten, että auto laitetaan kylmänä käyntiin, ja jos alkaa heti starttauksessa ja välittömästi sen jälkeen tulla valkoista savua, on kyseessä luultavasti vuoto. Normaalistihan savua alkaa tulla vasta pienen hetken jälkeen, kun auto on ollut käynnissä.

      Yksi vaihtoehto on tietysti, että jäähdytinnesteet ovat menneet "hyhmään", ja järjestelmään on päässyt ilmaa, joka nyt sitten kiertää siellä. Ilman kiertäessä järjestelmässä auto savuttaa ja nesteitä katoaa. Tämä tekee myös sen, että webasto ei puhalla lämmintä.

      Puhaltaako auto kuitenkin lämmintä sisälle silloin, kun lämpömittari on noussut jonkun verran, ja nousee "tappiin" saakka?

    • Valkoinen savu?

      Elikkäs huollossa käytetty ja EGR-lämmönsiirrin vuotaa. Webastosta joku piirilevy (?) menny. Ja sirinä johtuu kun yksi laakeri rikki. Kiitos kaikille hienoista ideoista joita on myös kokeiltu :)

    • 9400

      Miksei aloittaja kerro auton merkkiä ja mallia? Kyse on teknisestä ongelmasta ja hän jättää aivan perustavan tärkeän tiedon kertomatta? Hävettääkö?
      Sama kun soittaisi luontoradioon ja kysyisi mikä se siellä pihalla on? Se on karvainen.

      • Valkoinen savu?

        Mitä merkitystä auton merkillä on? Olen kertonut muut tiedot kyllä kahteenkin kertaan viesteissäni. Että nyt jokainen saisi tyydytettyä tiedonhalunsa niin auto on BMW 3litranen DA Touring vm -01, rivi 6, ajettu 200 000 km. Auttoiko tieto selventämään mitään uutta? Merkkiä en häpeä, mutta sen laittaessani ensimmäiseen viestiin olisi todennäköisesti (anteeksi yleistykseni) vastausten teksti ollut vähintäänkin ala-arvoista ja hienot vastaukset/neuvot olisivat hukkuneet sontaan ;)
        Mutta edelleen kiitos neuvoista ja auto kunnossa :)


      • kaasua Palmu
        Valkoinen savu? kirjoitti:

        Mitä merkitystä auton merkillä on? Olen kertonut muut tiedot kyllä kahteenkin kertaan viesteissäni. Että nyt jokainen saisi tyydytettyä tiedonhalunsa niin auto on BMW 3litranen DA Touring vm -01, rivi 6, ajettu 200 000 km. Auttoiko tieto selventämään mitään uutta? Merkkiä en häpeä, mutta sen laittaessani ensimmäiseen viestiin olisi todennäköisesti (anteeksi yleistykseni) vastausten teksti ollut vähintäänkin ala-arvoista ja hienot vastaukset/neuvot olisivat hukkuneet sontaan ;)
        Mutta edelleen kiitos neuvoista ja auto kunnossa :)

        Demari ajaa Bemarilla, Persu Mersulla.


    • Löylyä lissää

      Isoissa moottoreissa kehittyy vettä pieniä moottoreita enemmän ja se ilmenee valkoisena savuna. Savu tulee näkyviin myös selvästi lämpöisemmällä säällä verrattuna pienempiin moottoreihin.

      Vesihöyryn tiivistyminen valkoiseksi "savuksi" on normaali ilmiö.

    • jk

      minunkin auto rupee savuttaa kun virta-avaimesta kääntää mutta savutus loppuu kun kääntää virta-avinta eli sammuttaa auton

    • 250d 2,5 5syl

      paina kaasu pohjaan lämpimällä koneella 1 minuutiksi ja katso tapahtuuko mitään erikoista kyllä kunnos oleva moottori sen minuutin pitää kestää

      • Älyä Bemarin kanssa

        Tuossahan jo aiemmin totesin, että kyseessähän on BMW. Kumma, että jollain on itsellä noin rajoittavia käsityksiä siitä kuinka muut suhtautuvat hänen autoonsa jos tietävät että on BMW. Minusta olis järkevintä laittaa näitä kysymyksiä ja keskusteluja ko. merkin harrastajaklubin foorumille. Siellä saa usein nopeasti ja hyviä vinkkejä niin vikoihin kuin niiden korjauksinkin. Tässä tälle merkille linkki http://www.bmwclub.fi/ . siellä tuskin kukaan ihmettelee jos sulla on BMW. Itse Olen useamman auton omistavana Audifinnsin, Mersuforumin ja Saab Klubin foorumeilla. Mitä kummaa vanhassa dieselbemarissa on? Vai onko sulla valkoinen savu alkanu nousta jostain päästä. Ihan turhaa. Autot on vain autoja ja niitähän voi ostella kukin sellaisia kuin lystää. Mitä siinä nyt merkistä kohottelemaan itsetuntoa ettei sitä edes kehtaa julkisesti kertoa. Ei kaikki muut ajattele niin kuin kuvittelet Valkoinen Savu.


    • näin....

      Ihan normaali ilmiö. Kovilla pakkasilla kun antaa kunnollla kaasua pitää jotain tullakin ja nimenomaan valkoista. Mitä isompikone sitä enemmän savua, kunhan ei mustaa.

      • ...

        Ja saa se olla mustaakin jos dieseli auto on.


      • Ei mene katsastukses
        ... kirjoitti:

        Ja saa se olla mustaakin jos dieseli auto on.

        Ei mene katsastuksessa läpi.


    • Mb w211

      Saattaa olla juurikin niin,että pahvi päästää hieman vettä sylinteriin.Kannattaa viedä pajalle,ennen kuin on homma pahemmalla mallilla.Samalla voit poistattaa läpät imusarjasta,etteivät lepää mäntien päällä kohta,se maksaa.Jos niitä ei ole jo poistettu.Varaudu myös vaihteistoremonttiin,se on bemarin heikkolenkki,automaattilaatikko.Btcf foorumilta saat lisää tietoa.

      Toisekseen,omistat harvinaisuuden,jos sinulla iso vanha kutos diesel,ikää 11 vuotta ja ajettu vain 200 tkm.Iso diesel ostetaan ajoa varten.Luultavamminkin tuontiauto.

      Minulle tarjottiin vaihdossa Bmw 525 tds farmaria vm -98 mittarissa olivat lukemat 150 tkm ja nahkaratti kulunut puhki,kuten myös manuaalikepin juuressa oleva nahkapussukka.Kuskinpenkki kulunut kamalaksi,ei nahkasisustaa. Korissa ruostetta paikkapaikoin,mm.konepellin etuosa pahasti ruostunut,takaluukun kansi,katossa oli alkaavaa ruostetta,kyljissä yms...Sanoin,että kilsat eivät pidä paikkaansa ja kaveri totesi mulle,että hyvä se silti on myydä,kun fiksaat hieman.Kone kävi nätisti,eikä perä huutanut,vetoakin oli.

      En huolinut,vaikka kaveri tarjosi huomattavaa välirahaa.Näin auton myöhemmin myytävänä eräässä autoliikkeessä,joka sijaitsee uudellamaalla.Ylimaalattuna,tummansininen,myös ajovaloumpiot olivat joko vaihdetut tai kiilloitetut.Voi sitä ressukkaa,joka auton osti.Mitään huoltohistoriaa auton mukana ei ollut.

      Rek.nro on ylhäällä jossakin tästä romu bemarista,jolla oli ajettu lähinnä 500 tkm,kuin 150 tkm.

      Tämä ei ollut mikään satu,vaan myin omaani Mb 290 Tdt:tä nettiautossa vuonna 2009 ja sain silloin monia vaihtotarjouksia.Omani oli suomiauto,täydellä huoltokirjalla ja ajettu 410 tkm.Isoilla,19" kesäpyörillä,alustasarjalla ja muutenkin hieman laitettuna.Halusin vaihtaa nuorempaan,mutta suuri väliraha jota Bmw mies tarjosi,houkutteli.Eipä enää houkutellut,kun näin vehkeen.

      Bmw on hyvä auto ja ajan sellaisella mielelläni,mutta pommit eivät kiinnosta.

    • Laita Toyota

      Autoasi ei vaivaa mikään, ainoastaan rahapussiasi vaivaa tyhjyys.Eli sieltä se vaiva löytyy.

      • Toyotapersoonat

        Ei mitään Toyota vastaan.

        Mutta se samaistuminen "teroihin", "taunoihin", "teppoihin" ja vastaaviin Toyotaan liittyviin persoonoihin sai aikaan sen että luovuin Toyotoistani. Ja mikäli sama meno jatkuu, niin pysyn visusti erossa vähäisistäkin sidoksista, mikä vähääkään viittaa näihin Toyota-persoonoihin.


    • ................

      Vaikuttaa kalliilta!

      • T)/F/FIF

        Hassua kun nuorenparin on siis ihan pakko saada viimeisilä rahoillaan se farmari bemari 500 sarjaa.Täkynä vielä Turkinpojan levikkeet ja vanteet.Sitten turbo paukahtaa ja kestää aikansa kun on varaa lunastaa.


    • jollojollo

      Olisiko mahdollisesti kyseessä joku BMW 530 dA. :D

    • Mee hoitoon, jos et autoista ymmärrä niin sitä varten on korjaamoita. Ei niitä kukaan viiti pihalla ihmetellä. T: autosähkäri

    • meminyrkki

      jos haisee pakoputkesta jäähdytysneste, kansi remppaa tiedossa.
      tuttavan merssuun makso 10000e ko jumppa, koko auto vaihteistoineen ensin alakautta pois.. Sama homma mun käyttiksessä, 3kk korjaamolla, vajaa 8000 e meni... nykyautoilu on kivaa :O(

    • q5y4

      vesihöyryä putkesta. kenno vuotaa. uusi koko webasto, joko sähkö-tai palovika. tehostin rikki.

    • Kaasulla ketterästi

      Saksalainen Dekra on todennut kaasutoimisten autojen pärjäävän oikein hyvin myös pakkasessa. Metaani kun nesteytyy vasta -163 asteessa :)

    • Kakutiiti

      Pahin mahdollinen,että kannentiiviste on palanut.Männän puristuspaine lilää painetta nestekiertoon,jolloin paineen takia joku paikka alkaa vuotamaan ulospäin-letkujen liittimet,tyhjennysroppu,täyttösuppilon pohja,osa nesteestä pääsee männän päälle ja muodostaa höyryä.Käy testaamassa hyvässä korjaamossa mittalaitteilla tuleeko pakokaasuja nesteen sekaan.Mittaus on nopea toimenpide.

    • Turhaa hötkyilyä

      Pakkasella valkoinen savu on luonnollinen ilmiö. Sen takia ei kannata hötkyillä.

    • Curre1

      Haju sisällä= jos ikkunat menee huuruun(puhallus ylös) niin lämppärin kenno vuotaa. Pakoputken höyry on ihan normaali ilmiö talvella.
      Jos se on sininen niin silloin koneessa on ölynvuoto sylintereihin päin. Niinkuin edellinen vastaaja totesi "turha hötkyillä).

    • toyota mies1

      mee sinne autokorjaamoo Haloo

    • Nasse
    • Seposi

      Myy autosi pois, ei nykykustannuksilla kannata pitää autoa, sama pätee muuhunkin asioihin, osta hevonen ja kulje sillä se savuta vaan piereskelee.

    • smokerzz

      Vaalea tai kellertävän valkoinen kuorrutus öljykorkin sisäpuolella paljastaa sen että vesi pääsee vuotamaan öljytilaan. Sitä kautta se myös pääsee palotilaan ja aiheuttaa valkoista savua. Mutta esim broidin bmw:n kuutoskone jättää aika rankan valkoisen savuvanan kun sillä kiihdyttää. silti vesi ei katoa järjestelmästä.

    • Golf88

      Sen pakokaasun pittää ollakki valkosta. Talvelahan se on aina valkosta ko ulkopuolella on kylmempi ja ko lämmin savu tullee.

    • Onneksi olkoon

      Sinut on juuri valittu Paaviksi.

    • 11111111111

      Kyselläänpäs lisää.

      -93 VW diesel 2.4

      On alkanut savuttamaan valkoista savua kylmäkäynnistyksessä (sellainen kunnon savupilvi, ei siis normaalia dieselin käynnistyssavua) ja nyt ajossakin ehkä himpun enemmän savuttaa.
      On käynyt korjaamolla muiden juttujen takia ihan vasta, savutukseen sain vastaukseksi, että kannentiiviste "saattaa vuotaa". Eli ilmeisesti kansipahvin kuntoa ei ollut pyynnöstäni huolimatta katsottu.

      Uskaltaako lähteä ajamaan muutaman sadan kilsan matkaa, vai onko ensimmäinen osoite korjaamo ja kansipahvin tarkistus?

    • onkosielläketään?

      Eiköhän toukokuussa joka auto kestä vallitsevia pakkasia vai MITÄ YLLÄPITO???.

    • 132435

      Auto savuttaa valkoista jääähdytysnestesäiliöstä / lähettyviltä kun sen sammuttaa.. Kyseessä on siis vuoden -87 Opel Kadett Caravan E 1.4L.. Ajettaessa Mooottorin Lämpötilakaan ei nouse yli puoleenväliin.. tietäisikö ja voisiko joku vastata mistähän kyseinen voi johtua?

      • ksdsfldkfslkdj

        Katkaise jäähdyttimen tuulettimen johto ja jos se ei vielä auta niin estä termostaatin aukeaminen kiertämällä rautalankaa sen ympärille. Jos ei moottorin lämpötila vieläkään nouse yli puolen välin niin ihmettelen suuresti.
        PS: kuvailemaasi autoa ei ole olemassakaan. Vuonna 1987 ei Opel Kadettiin ollut 1,4 litraista moottorivaihtoehtoa.


    • ....

      Myy Bemari pois, se on kaikista helpoin tie savuttomaan elämään.

    • SUOMILADAT

      Ei mitään ongelmaa kaikki ladat savuttaa

    • dieselinvalkosavu

      johtuu turhan myöhäisestä joutokäyntiennakosta. Näkyy kylmällä koneella.

    • Anonyymi

      Mulla alko rellun putkesta tulla valkosta savua. Eikös se vaan meinaa että uus paavi on valittu??

    • Anonyymi

      Minä tuumasin että autoni on valinnut minut paaviksi kun alkoi tulla valkoista savua.

    • Anonyymi

      Bensakoneessa
      valkoinen savu johtuu jäähdytysnesteestä
      sininen savu öljyn palamisesta
      musta savu liiasta polttonesteestä.

    • Anonyymi

      Mulla 2.0l turbo Saab 9-5 vuosimalli 2000 työntää öljyä pakoputkesta onko mikä vika?

    • Anonyymi

      viet sen nopeesti vaihtoon niin ei tarvii tehä kansiremppaa

    • Anonyymi

      Valkoinen savu tarkoittaa sitä, että uusi paavi on valittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe