Mitä se syrjäytyminen tarkoittaa?

Maroolofi

Olenkohan minä syrjäytynyt? Olen 28 vuotias, ei ole ammattitutkintoa eikä työhistoriaa, olen nytkin työttömänä. Menossa DUURIIN asiakkaaksi.

25

1216

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffefe

      Syrjäytynyt on sana jota sossumammat käyttää, kansan suussa sana on loinen, parasiitti, pummi, laiskuri,

    • .............,,,,,,,

      En tiedä. Mikä on duuri?

      "Syrjäytynyt on sana jota sossumammat käyttää, kansan suussa sana on loinen, parasiitti, pummi, laiskuri, " No täytyy sanoa että ennemmin valitsisin loisen elämän kuin tunnevammaisuuden

    • rautaromu

      "Syrjäytyminen" sisältää jo sanana kaikuja jonkun keskiluokkaisen sossutanttaran arvomaailmasta. Se on hyvin sopeutuneiden arvomaailmasta putkahtanut käsite, jolla tasatahtinen arki arvotetaan oikeaksi elämäksi ja kaikki siitä poikkeava uhkaavaksi epätasapainoksi. Suomalainen hyvinvointipuhe on täynnä tällaisia piilotetun ideologian kukkasia, mutta niitä ei vain osata lukea sillä silmällä.

      Silloin kun on sopeutunut systeemiin, jossa elämä täyttyy kouluttautumisella ja työnteolla ja suurimmat elämykset tulee sauvakävelystä tai pesuainemerkin vaihtamisesta, niin elämässä on kaikki hyvin. Jos taas alkaa tuntumaan siltä, ettei tällaisessa elämässä ole mitään mielenkiintoa, niin sossujen ja sossuhenkisten kuoro alkaa huutamaan apua, tukea ja varhaista puuttumista. Systeemiä kyseenalaistavan tajunta on vaarassa murtautua normatiivisen yhteiskunnan laatikkomaisen maailmankuvan ulkopuolelle ja se on vedettävä äkkiä sinne takaisin. Tässä vaiheessa aletaan puhumaan syrjäytymisestä ja syrjäytymisriskistä, koska tekotieteellisillä käsitteillä saadaan peiteltyä se ideologinen todellisuus, jossa ihmistä alistetaan.

      • kuule kommentti...

        En tiedä, kuka tuon kirjoitti, muttta se jonka viestiin tämän tarkoitan kehuksi, olet nero! Herranjumala. miten analyyttinen silmä. Toivon vaan, ettet ole persu, koska persujen äänestäminen nyt ainakaan ei - ei minun mielestäni- tuo mitään uutta: persut haluaa kotirouvayhteiskuntaa - lisää kuluja taviksille. Persut äänesyi kokoomuslaista presidentiksi - mikäs siinä, mutta jos kokoomus on teidän arvoideologia, on siinä vhän turhaa puhua mistään vaitoehdoista.

        Itse olen ainakin usein joutunut kokemaan puheita syrjätymisestä jo siksi, etten halua miestä itselleni, tai lapsia välttämättä koskaan tai perhettä ja kammoan edes ajatusta esimerkiksi jonkun ukon kanssa hankittavasta velkaisesta omakotitalosta joiden kanssa olisi sitten loppuelämä vietettävä ja korkeintaan 60- vuotiaana olisi vapaa niistä velkataakoista tai muustakaan sellaisesta arjesta, missä todella elämäni keskiö koostuisi perusainemerkin valinnasta, kerran vuodessa umpistressissä hampaat irvesä toteutetusta vaikka etelän lomasta tai mistään sellaisesta... Mutta on se totta, että on paljon syrjäytyneitä ja se johtuu ihan arvomaailmasta: esimerkiks talipäät, joille some- media alkaa edustaa jotakin faktatodellisuutta - ei v*ttu miten hulluja! Samaten kamalan säälittävää, että useimpien suomalaisten arvot ovat raha, materia ja kaikki epäsivistyneet asiat.


      • kommentti....,,,.,.
        kuule kommentti... kirjoitti:

        En tiedä, kuka tuon kirjoitti, muttta se jonka viestiin tämän tarkoitan kehuksi, olet nero! Herranjumala. miten analyyttinen silmä. Toivon vaan, ettet ole persu, koska persujen äänestäminen nyt ainakaan ei - ei minun mielestäni- tuo mitään uutta: persut haluaa kotirouvayhteiskuntaa - lisää kuluja taviksille. Persut äänesyi kokoomuslaista presidentiksi - mikäs siinä, mutta jos kokoomus on teidän arvoideologia, on siinä vhän turhaa puhua mistään vaitoehdoista.

        Itse olen ainakin usein joutunut kokemaan puheita syrjätymisestä jo siksi, etten halua miestä itselleni, tai lapsia välttämättä koskaan tai perhettä ja kammoan edes ajatusta esimerkiksi jonkun ukon kanssa hankittavasta velkaisesta omakotitalosta joiden kanssa olisi sitten loppuelämä vietettävä ja korkeintaan 60- vuotiaana olisi vapaa niistä velkataakoista tai muustakaan sellaisesta arjesta, missä todella elämäni keskiö koostuisi perusainemerkin valinnasta, kerran vuodessa umpistressissä hampaat irvesä toteutetusta vaikka etelän lomasta tai mistään sellaisesta... Mutta on se totta, että on paljon syrjäytyneitä ja se johtuu ihan arvomaailmasta: esimerkiks talipäät, joille some- media alkaa edustaa jotakin faktatodellisuutta - ei v*ttu miten hulluja! Samaten kamalan säälittävää, että useimpien suomalaisten arvot ovat raha, materia ja kaikki epäsivistyneet asiat.

        Ja lisään, että sille en voi mitään, että joku muokkaa viestiini kirjoitusvirheitä: sanoin esimerkiksi että "pesuaineet", enkä että "perusainemerkki" ja luin viestini ennen postaamista.


    • Tarja Faletov.

      Syrjäytyminen on sana, joka sallii yhteiskunnan riistää vapaasti sitä "syrjäytynyttä".

      Se syrjäytyminen onkin käytännössä sitten vapaa lippu palkattoman pakkotyöntekoon, jota voitaisiin kai orjuudeksikin kutsua, mutta emme tietenkään kutsu, sillä heitähän aiemmin niin syrjäytyneitä vain työnteon palkattomuudella vain autetaan jotta he eivät enää lisää syrjäydy, näinhän se menee?

      Ja se että he sitten epäsyrjäytyvät valtion ja kuntien eri laitoksissa ja työpaikoilla tehden palkatta töitä ja hoitaen palkatta työtehtäviä joiden tekemisestä ja hoitamisesta aiemmin on ollut tapana ihan palkkaakin maksaa ja sitä kautta myös eläkettä tekijöilleen kerryttää, mutta ei siis enää sillä onhan niin että tästä työnteosta maksettava palkka ja kertyvä pikkuriikkinen eläke, se estäisi heitä olemasta niin mitä epäsyrjäytyneimpiä, niinhän?

      Syrjäytyminen se on semmonen vaiva ja ongelma joka paranee köyhyydellä, mutta ei vain tapahtuneella ja sattuneella ja kohdalle osuuneella köyhyydellä, joka siis tosiaan syrjäyttää kuten työttömyys ja varsinkin sen työttömyyden mukaanaan tuoma köyhyys, vaan järjestetyllä ja keinotekoisella köyhyydellä jota palkaton työnteko aina ja jokaisessa tapauksessa merkitsee.

      On siis aivan eri asia illalla mahan nälästä muristessa mennä nukkumaan työttömänä ja köyhänä ja siksi syrjäytyneenä, kuin työssäkäyvänä ja palkattomuuttaan edelleen köyhänä ja siksi edelleen tosiasiassa syrjäytyneenä, koska jälkimmäisessä tapauksessa sinä et ole syrjäytynyt, koska Helsingin herroilla on esittää sinulle semmoiset rätingit jotka todistavat että tuolloin et tosiasiassa ole syrjäytynyt vaan sinusta vain tuntuu siltä.

    • f,xf,bxb,

      SYRJÄYTYMINEN, on termi jolla tarkoitetaan tavallisten suomalaisten elämistä työelämän ulkopuolella. Ja elämistä työmarkkinoiden ulkopuolella pelkästään siksi että vapaita työpaikkoja ei kaikille niitä etsiville/tarvitseville ole.

      Monet hyysärit uskovat parantavansa syrjäytettyjen elämää kaikenlaisilla leimoilla, eivätkä siten käsitä miksi monet silti jäävät edelleenkin syrjään työelämästä.

      2010- luvun suomalainen yhteiskunta uskoo että syrjäytyminen on parannettavissa oleva sairaus.

      Tehokkaiksi parannuskeinoiksi syrjäytymiseen tämä yhteiskunta ehdottaa palkatonta orjatyötä, hääräilykursseja, psykiatristen diagnoosien haalimista, CV:n pilkun viilauksen treenaamista sekä mielivaltaisilla karenssilla uhkailua.

    • sankki66v

      Vaatikaa isopalkkasilta herroilta osa palkastansa avustuksii, eikä rälläämisiin.

    • Bakbänkens Bror

      Tunnetuin syrjäytynyt on Bror Wahlroos. Hän ei tunne oloaan kotoiseksi lähikuppiloissa kansan parissa eikä ole kelvannut pressan hoviin elitistiseksi neuvonantajaksi.

    • Sitkeästi eteenpäin

      Turvaverkot ei pidä, kukaan ei ota koppia, kun syöksy alkaa. Ja pahemmaksi tää menee koko ajan, kun kaikki ennaltaehkäisevä apu lopetetaan. Koulupsykologilla voi olla vastuullaan tuhatkin oppilasta, kuraattoreja ei ole, perheneuvolaan ja kaikkeen apuun on puolen vuoden tai vuoden jonot ja sinä aikana lapsi/nuori menee huonoon kuntoon. Nämä hiton näennäiset säästöt aiheuttaa syrjäytymistä ja mun tyyliin uran suoraan lapsilisiltä eläkkeelle ja se se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulee... Ongelmiin tulisi voida puuttua, kun ne ovat vielä suhteellisen pieniä ja hoidettavissa.

      • niinhänseon

        Työttömiä amis poikia torinkulmat pullollaan. Kyllä heistä jotkut ovat kiinostuneita.

        90-luvun laman aikana ja lamanjälkeisinä vuosina aina tähän herranvuoteen 2012 asti kansainväliset rikollisjärjestöt kuten hells angels, bandidos, ynnä muut kansainväliset katujengit ovat kasvattaneet jäsenmääriään ja laajentaneet toimintaansa suomessa.

        Loppujen lopuksi kun koko elämä perustuu raa-alle kilpailulle niin onko sitten moraalisempaa ampua isänmaan nimissä vieraanvallan sotilas kuin ampua kilpailevan kerhon jäsen mootoripyöräkerhojen välisessä sodassa?
        En yhtään ihmettele jos nuori näkee tälläisen kerhon rehellisemmäksi kuin valtion toiminta. Moottoripyörä jengi sensijaan sitoutuu sinuun ja antaa yhteenkuuluvuutta. Yhteisöllisyys on aika pirstoutunutta ainakin etelä suomessa. kaikki tälläiset asiat vaikuttaa siihen minkälaiseksi tuleva yhteiskuntamme taas muodostuu.
        .
        Jos yhteiskunnat turvaverkot ei ota koppia niin sitten kansainvälinen rikolliskerho. Kansanvaltiaat hyötyvät tästäkin saadessaan oikeutuksen lisätä poliisien voimia ja näin lisätä omaa fasistista valtaansa. Herroilla on aina väkivalta koneiston eliitti suojanaan ja viimeisin teknologia.
        Mutta näillä kansainvälisillä mafiaoilla on tarjota palkkaa. siis jotain konkreettista. Ei mitään työpaja näpertelyä vaan oikeaa duunia.

        I


    • Juha82222222

      Työssä käyviä ihmisiä myös syrjäytetään ja he ajautuu syrjäytyneiksi koska eivät saa töitä vaikka töitä olisi tarjolla.
      Sitten on nää laiskat ja työkyvyttömät mut veikkaan että suurin osa on työkyvyttömiä oikeasti ja pieni osa on laiskoja ja suuri osa on työttömistä ihmisiä jotka ei ole saaneet sitä helvetin duunia huh.

      Yhteiskunta ajaa ihmisiä eläkkeille, liian kovat vaatinukset ja kiusaajayhteiskunta.
      Tämä ilmenee myös tilastoilla jotka ei valehtele.
      Suomi kärkipäässä turhan monissakin negatiivisissa tilsatoissa joten vcoimmeko puhua oikeasti hyvinvointiyhteiskunnasta??

      Jos et ole nöyrä jos et mene systeemin mukaan niin sinut tuomitaan loiseksi mutta moni kompastuu tässä juuri tuohon koska se ei mene niin sillä ihmiset on oikeasti työkyvyttömiä eivätkä pysty tekeen duunia.
      Myös on olemassa ihmisiä jotka ajautuisi mieluummin taiteeseen kuin normityöelämään mutta tämä kysyy paljon siltä ihmiseltä rohkeutta alkaa toteuttumaan itseään luovasti.

      Eiköhän se niin mene että vapaus on tärkeä asia, emme voi määrätä työkyvyttömiä työelämään, sillä Lääkärin diagnoosi voittaa aina jonkun perkeleen epäempaattisen Kansanedustajan kommentin että työkyvyttömät takas työelämään.
      Ei ne saatana ymmärrä meitä heikompia!!!!!

      • OikeestiA

        Sun kirjotuksista huomaa että tää palsta on vaikuttanut sun ajatusmaailmaan. Älä usko kaikkea mitä täällä lukee.


    • Oravanpyörässä

      Minusta syrjäytynyt on henkilö, joka ei pysty vaikuttamaan omaan elämäntilanteeseensa millään tavalla.

    • ...................

      Joo kannattaa säästää. Tuuri on ihan hyvä kyläkauppa.

    • syrrjäytynyt

      Syrjäytynyt ihminen on esimerkiksi sellainen, jolla on 3 ammattitutkintoa, (yksi korkeakoulutasoinen), työkykyinen, velaton, nuhteeton kantasuomalainen joka osaa 4 eri kieltä ja on hakenut tuloksetta vuodesta vuoteen viestin kirjoittamiseen mennessä 275 eri tasoiseen ilmoitettuun työpaikkaan, on noin vuoden välein paikallisen työttömyystoimiston määräämillä niin sanotuilla päivähoitokursseilla tai ilmaistyöjaksoilla sellaisissa yrityksissä, joilla on taipumuksia käyttää palkatonta työvoimaa korkeamman vastikkeettoman osinkovoiton saavuttamiseksi yrityksen omistajille, mutta ei pienintäkään aikomusta palkata normaaliin työhön. Kelpasiko vastaus kysyjälle?

    • NanneR

      Olen työssä käyvä nainen ja koen silti olevani jonkin verran syrjäytynyt. Koska palkastani ulosmitataan jatkuvasti 1/3 ja joudun turvautumaan toimeentulotukeen, ovat tuloni todella pienet. Minua ei enää kutsuta elokuviin, teatteriin, ulos syömään, konsertteihin ym. koska ei yksinkertaisesti ole varaa...museoissa tai taidenäytteyissä käyn joskus yksin, hyvin harvoin...siispä minua ei enää kutsuta kyläänkään...sen olen saanut kokea...joka harmittaa...itse kutsun ihmisiä kylään ja yleensä paistan tuoretta pullaa ja kakkuja tai sämpylöitä. Silti minua ei enää kutsuta esim. sukulaisten juhliin tms. kuten ennen. Käyn kirjastossa usein ja luen paljon, käyn kirpputoreilla, josta ostan suurimman osan vaatteista ja kengistä, alusvaatteet ostan uusina. Oma mielipiteeni on että työssäkäyväkin syrjäytyy.

      • Sohvani on hautani

        Olen eronnut eläkeläismies. Eläkkeestäni ei vielä ulosmitata mitään, aiheettomia laskuja vain lähetellään ja uhkailuja, kuten kai muillekin vanhuksille. Ei minuakaan ole koskaan kutsuttu mihinkään enkä tunne ketään, jonka voisin tai osaisin kutsua. Muutama hyvänpäivän tuttu on ja joskus kaupassa entisen työpaikkakaverin näen ja hyvätpäivät ja muuta roskaa pikaisesti vaihdamme.
        Ainut lapseni oli mielisairaalassa kun hänet viimeksi vajaa 10 v sitten näin. En tiedä missä on nyt vai onko missään. Hänen lelujaan, vaatteitaan ym nyt takassa poltan pois kun pienempään asuntoon muutan. Samoin poltan aiemmin itse tekemiäni huonekaluja, soittimia ym joille ei enää ole käyttöä. Koulukirjat ja muistiinpanot; omat, lapseni, vanhempieni, heidän sisarustensa - kaikki hävitykseen; ei ole maailmassa tilaa millekään.
        On luopumisen aika.
        Tämä yksi tietokone vielä toimii. Viisi muuta on pikkuvikaisena menossa kaatopaikalle; en osaa korjata itse, paikkakunnan kaksi liikettä ei viitsi korjata, osaavia tuttavia ei ole, netistä ei apua löydy.
        Vaatteet kestävät viikon - muutaman kuukauden, sitten hajoavat eikä korjata voi kuin pientä osaa. Rahalla saa vain kelvotonta roskaa värikkäässä pakkauksessa.
        Kouluissa menestyin hyvin vaikka aluksi olin koulukiusattu. Työssä olin työkiusattu, esimiehet kiusasivat, työkaverit pilkkasivat. Olin hiljaa ja pystyin elättämään itseni eläkkeelle asti.
        Nyt hävitän kaikki omaisuuteni, ei kelpaa muille edes ilmaiseksi. Muutan betonikoloon asumaan tuntematta sieltä ketään.
        Sohvani on hautani. Siitä minut joku joskus muumiona löytää kun tulee maksamattomia laskuja karhuamaan. Koneellinen ilmastoinit ei kavalla vaan vie hajut siististi ulos kerrostalon katolle.
        Minä olen kaikille ja kaikelle ulkopuolinen, pelkkä ongelmajäte.


    • Syrjäläinen

      Syrjäytymistä ei ole olemassakaan. Se on vain marksisti-filatovistien keksimä ja käyttöön ottama veruke, jotta sen syrjäytymisen torjunnan nimissä ihmisiä voitaisiin orjatyöllistää ilman palkkaa ja kertyvää eläkettä.

      Palkattomuuden ja eläkettä kertymättömyyden tuomat säästöt sitten jaellaan Finnairin entisille ja nykyisille suurimmille pampuille ym liliustelijoille jotta näiden mahdolliset asumisongelmat varmasti ratkeaisivat mitä myönteisimmällä tavalla.

    • toivoaonaina

      Sohvani on hautani: SInulla on varmasti vielä annettavaa muille. Voi myöhemmälläkin iällä tutustua. Oletko harkinnut muuttavasi isommalle paikkakunnalle? Siellä on paljon kaikenlaista toimintaa ikäisillesi ja muitakin, jotka ovat seuraa vailla. Tsemppiä, nauti vielä elämästä!

    • Nauris lamppu

      Minä näkisin asian näin, on työmarkkinoilta syrjäytyneitä työttömiä, jotka saavat kuitenkin työmarkkinatukea.
      Sitten on työkyvyttömät, jotka ovat syrjäytyneet työelämästä, mutta saavat kuitenkin työkyvyttömyys tukea.
      Nämä mainitsemani syrjäytyneet eivät ole kuitenkaan syrjäytyneet täysin yhteiskunnan tukien piiristä.
      Syrjäytyminen todellisessa markityksessä ainoita oikeita syrjäytyneitä ovat ne, jotka eivät ole enää kortistossa työnhakijoina, eivät ole päässeet työkyvyttömyys eläkkeellekään, eivätkä saa mistään yhtään mitään.
      Oikeasti syrjäytynyt on nollatuloinen, eikä missään toimenpiteiden piirissä.
      Yhä useampi tipahtaa tähän tilanteeseen yhteiskunnasta.
      Kun sinne tipahtaa, niin yksikään viranomainen ei putuu asiaan.
      Ei edes verottaja kysele, että millä ihminen tulee toimeen, kun vero ilmoituksessa on vuodesta toiseen: ei tuloja, ei maksettuja tukia.

    • ghjdfyjhrtgh
    • makkaraasvidu

      Anteeksi, mutta jäi ihan pirun epäselväksi, että mietä olet syrjäytynyt?

      Elämästä?

      Ihmisyydestä?

      Mistä pirusta?

      Keksi jotain tekemistä mistä pidät.

      Pidä se harrastuksena tai tee siitä ammatti.

      Osta housut ja paita.

      Sy; makkaraa.

      Omista el'm'si ;iojRPPgPrkgorj/gjAR:GOjAOgjaojg/o;j "OjrG"Oj OGj OGjOjgORjg/;orjg/kfsdfdnm.gkfndm.glkfn.gilhd/gjGokd ' DFg/;dkljg/jrg rgih/ihHhvc

    • Tarttee tietoo

      Mitä tarkoittaa ikäihmisten syrjäytyminen?

    • Anonyymi

      Ovatko syrjäytymisen tunnusmerkit yhtään muuttuneet vuosien saatossa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe