, kannattaako laitattaa vai otatanko tuon himputin hampaan pois ja laitatan implantin? Minun tapauksessani tässä juurihoidetussa hampaassa on jokin pieni halkeama siellä juurien välissä(?)ja tietyssä kulmassa kun hampaalla puree esim leipää, niin kipu on järkyttävä..eli se halkeama siellä tekee sen, kun hammas yrittää katketa. Tänään kävin kunnallisella missä tätä on hoidettu ja oletin että nyt se hammas poistetaan--mutta ei, hml purki kaiken materiaalin päältä ja otti rtg kuvan ja sanoi että hänen mielestään kannattaisi vielä kokeilla kruunua. Ilman nastaa, mikä kuulostaa minusta oudolta, voiko sellainen pysyä kun kyseessä on kuitenkin hammas jolla itse ainakin eniten puren??? Onko kellekään laitettu ns kruunua ilman että nasta tulee juurikanaviin?? Mikähän kesto tällaisella mahtaisi olla, hinnasta en älynnyt edes kysyä..
en haluaisi ns turhaan laitattaa kallista kruunua (hml sanoi että se tehdään paikka-aineesta eli ei mikään keraaminen tms..)jos se ei sitten pysykään ja jos ja kun sekin lohkeaa niin sitten lähtee koko hammas.
Laittoi nyt vaan väliaikaisen paikan tuon ohuen hampaan tyngän päälle ja sanoi ettei kannata kovaa purra, no ja se seuraava aika meni 3kk päähän...
voiko "kruunu" pysyä ilman nastaa, kertokaa joku:)?
kruunu juurihoidettuun poskihampaaseen(6)
9
2934
Vastaukset
- 14+8
Jos olisin sinä niin miettisin koko hampaan poistoa. Muovista tehty kruunu voi kyllä olla ihan hyvä vaihtoehto -niin kauan kuin se siellä kestää.
Implantin laitto on kallista, puhutaan tuhansista euroista, ja implantin puhdistus ja hoito vaatii paljon työtä. Jos olet siihen valmis, niin se saattaa olla hyvä vaihtoehto.
Keskustele vielä hammaslääkärin kanssa tarkemmin, hän osaa varmasti kertoa sinulle parhaat vaihtoehdot.- pillipiipari
kiitos vastauksestasi:)!
Olen tosiaan itsekin ihan hilkulla että poistattaisin tuon hampaan ja sitten laitattaisin implantin (tiedän että 2000e maksaa), mutta toisaalta minulle vakuutettiin että kannattaisi vielä katsoa tämä kruunuasia loppuun....kun tietäisi kauanko se kestää. JA se kipu, mikä hampaan lohkeamis"yrityksestä" tuli on takaraivossa, en haluaisi moista enää kokea mutta edessähän se joskus sitten on:(
Tuon hampaan poisto lienee leikkausta vaativa (juuri kerrallaan) joten hintavaa hommaa sekin yksityispuolella, ja tätä kunnallista aikaa joudun odottamaan 3kk.
Tunnuit tietävän implantista, voisitko kertoa enemmän/tarkemmin implantin puhdistuksesta ja hoidosta? Olen aina luullut että se hoituu normaalilla suuhygienilla (harjaus&lankaus)sitten kun se paikallaan on..?
Kiitos jos viitsit vastata:)
Lisää kokemuksia jos kenellä on muovikruunusta ilman nastaa, lähinnä kesto mietityttää?
- Kannattaa kokeilla
Mulla ei oo muovikruunua, mutta kylläkin juurihoidettu hammas joka on melkeen kokonaan muovia. Siihen oltiin aikanaan tehty iso paikka, jonka seurauksena koko kielen puoleinen "seinä" hampaasta lohkes pois. Se sivu sitten tehtiin paikka-aineesta. Ainainen murheenkryyni koko hammas, koska myöhemmin juuri tulehtu. Ei ollu juureen asti menevää reikää, mutta ilmeisesti isot paikat sai sen tulehtumaan. Hammas juurihoidettiin ja myöhemmin vielä todettiin hammasväleissä molemmilla puolilla hammasta olevan pienet reiät. Nekin siis paikattiin. Kaiken kaikkiaan omaa hammasta tuossa "hökötyksessä" on siis enää posken puoleinen pinta. Moneen otteeseen hammasta siis operoitu, eli monesta eri paikasta koostuu. Luulis siis olevan heikkoa tekoa! Ei oo kuitenkaan ikinä ollut mitään vaivaa, ei oo kipeä eikä oo lohkeillu. Joku päivä se tulee varmaan murenemaan palasiksi (ainakin tuntus siltä), mutta on se 7 vuotta jo siinä jaksanut! Kyseessä on siis alhalla oleva puruhammas. Miten mulla on sellanen mielikuva että muovikruunut ei oo hirveen kalliita?
- pillipiipari
Kiitos sullekin kokemuksestasi. Olen tässä miettinyt että kävisin yksityispuolella kysymässä toisen mielipiteen, sitä en sitten tiedä onko miten puolueeton näkemys kun implanttihan heille isomman rahan tuo..toisaalta, jos sen muovi"kruunun" (ihan paikka-aineesta, muovista,eli samasta kuin sinun "hökötys":)) laitatan niin paljonkohan sellainen yksityispuolella sitten olisi..hintatiedoissa sellaista vaihtoehtoa ei ole. Sen verran ilkeän oloinen syödessä tämä olematon litteä hampaani nyt on enkä oikein uskalla sillä purra, etten 3kk viitsisi odottaa.
Tässä on omaa hammasta jäljellä mullakin enää posken puolella noin 3-4mm,sisäpuoli melkein ienrajassa. Lisäksi tuo väliaikainen paikka on karhea ja pahanmakuinen ja mureneekin.
summa summarum, suurin pelkoni on kuitenkin se halkeama siellä juurien välissä mikä rtg kuvassa pienesti näkyi, se kipu on elävästi mielessä kun yritti katketa.
Lisää kokemuksia muovilla "kruunutetusta" poskihampaasta?
Mullakin muuten on sellainen mutu ettei muovikruunu kovin kallis olisi, tähänkin mielelläni kuulisin vastauksia jos jolla kulla on - 14+8
Hampaan kruunuttamisen puolesta puhuu toki se, että silloin leukaluussas on kiinni oma, "luonnollinen" juuresi, joka on olemassaolevilla pienillä kiinnityskudossäikeillä kiinni ienkudoksessa ja leukaluussa. Muovi on materiaalina aika edullinen, kruunu useimmiten valmistetaan hammaslaboratoriossa, joten hinnoista en osaa sanoa. Päälle tulee tietenkin hammaslääkärin palkkio joka luonnollisestikin on yksityisellä suurempi kuin kunnallisella.
Valitettavasti en osaa ottaa kantaa siihen, miten tuo halkeama tulee etenemään tai oireilemaan, suosittelen kysymään hammaslääkärin mielipidettä tästäkin.
Implantti kiinnitetään leukaluuhun vaiheittain, yksinkertaistettuna ensin ruuvi ja sitten lopulta kruunu. Prosessi vie yleensä muutaman kuukauden. Koska implantin juuri on elimistölle vierasta, tosin yleisesti hyvin siedettyä materiaalia, sen luutuminen kestää hieman, tosin harvassa tapauksessa se ei luudu yrityksestä huolimatta ollenkaan. Implantin huolellinen puhdistaminen on tärkeää, juurinkin harjaus ja lankaus. Ienkudoksen pitäminen terveenä on ensiarvoinen juttu varsinkin implanttipotilaalle. Olen nähnyt liian monta potilasta joiden tuhansien eurojen arvoiset implantit ovat suoraan sanottuna tippuneet suusta huonon suuhygienian seurauksena.
En ole implanttispesialisti, joten tässäkin kohtaa suosittelen perusteellista keskustelua asian osaavan hammaslääkärin kanssa. - missel
Ennenkuin implanttiruuvia voidaan asentaa pitää poistokuopan luutua useampi kk.
Mikäli hammas on poistettu ja implanttia ei jostakin syystä voidakaan tehdä, voi yksi vaihtoehto olla hammassilta, mikäli viereiset hampaat kestävät rasituksen ja soveltuvat sillan tukihampaiksi.
Muovikruunun pitkäaikaisennuste ei tosiaan ole yleensä kovin hyvä. Voisi toki myös kysyä mahdollisuutta hioa myöhemmin se muovikruunu pilariksi ja tehdä keraaminen kruunu päälle, jos hammas on oireeton. Myös CAD-cam paikat sadaan usein hyvin kiinitettyä hampaaseen ilman nastaa vaikka omaa hammasta olisi jo menetetty paljon. Toki tämä on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto kuin muovikruunu, mutta yleensä halvempi, kuin laboratoriossa teetetty keraaminen paikka/kruunu. - yks hampaaton..
Minulta poistettiin pari päivää sitten juurihoidettu hammas. 3D-röntgenkuvissa paljastui paha leukaluuhun ehtinyt tulehdus, ja lääkärin mukaan kyseessä oli suuri terveysriski. Hän puhui yleisesti juurihoidetuista hampaista, että niiden ennuste on usein huono ja loppujen lopuksi hammas joudutaan poistamaan. Itselläni on poistettu jo aikaisemmin yksi juurihoidettu hammas ja laitettu tilalle silta. Nyt laitettaneen varmaankin implantti. Toivon, että joku lääkäri osaisi sanoa sinulle hieman ennustetta, ettei käy niin, että turhaan hoidatat hammasta edelleen ja lopputulos on kuitenkin implantti. Juurihoidetut hampaat ovat usein heikkoja ja murtuvat helposti ja lopulta ainakin minulla juuri on haljennut, eikä mitään ole tehtävissä.
Voimia sinulle, tää ei ole kivaa.. - pillipiipari
Kiitos kaikille vastauksistanne, paljon uutta tietoa ja kokemuksia:)!
Tuo CAD-cam oli minulle uusi juttu, osaako joku kertoa enemmän?
Hyviä pointteja oli tullut esille, juurikin tuo että vaikka onkin juurihoidettu hammas, on se kuitenkin vielä oma ja omalla paikallaan..
Tämä on kuvattu useaan otteeseen (koskaan ei mitään tulehdusta ole ollut juurihoidon jälkeen), silti se on oireillut juurihoidosta lähtien (6vuotta sitten tehtiin)kerran tai useammin vuodessa. Yleensä kun syön jotain kovaa esim ruisleipää, tulee vihlaisu/tuntemus, sen jälkeen hammas on arka parisen viikkoa. Ne ovat olleet siedettäviä lukuunottamatta viimeisintä karmeaa kipua, jonka hml sanoi johtuneen siitä halkeamisyrityksestä. Tuo halkeama siellä siis on oireillut säännöllisesti. Hml perusteli tätä muovikruunua sillä, että kun se nyt olisi yhtenäinen iso "palikka" aiempien oman-ja muoviaineen sekotusten sijasta, puruvoima kohdentuisi hampaaseen tasaisemmin eikä halkeaman pitäisi oireilla. Mutta, kyllähän tässä silti on tunne lisäajasta. Olisiko sen kesto sitten vuosia vai mitä, tuskin loppuikää kuitenkaan..
Hml myös sanoi että jos tämä hammas vielä pääsee lohkeamaan (siitä halkeamasta) niin sitten se on menoa.
No, en ole vielä käynyt yksityisellä vaan jäin miettimään asiaa.
Lisäkokemuksia saa laitella:). Ja jos joku tuosta CAd camista osaa kertoa.
Jaksamista vaan sullekin yks hampaaton. Kurjaa tää on..mulla on onnekseni vain 2 paikkahammasta jäljellä (poskihampaita tietenkin..)tämän kurjan hampaan lisäksi, toivon todella että niihin ei juurihoitoa koskaan tarvitsisi tehdä ja tähän rumbaan ryhtyä:( Suuhygienia ei ole mulle ollut koskaan ongelma, joten sikäli uskoisin että implantti olivi hyvä vaihtoehto.
Lisäksi omaan yhden siltarakennelman, synnynnäisesti puuttuneen hampaan vuoksi. Siihen haaveilen myös implantista, mutta en ole asiaa edes tutkituttanut riittäisikö siinä kohti luu, se kun ainakin ikenen kohdalla tuntuu olevan "kuopalla". Jos jollain kokemusta vastaavasta niin mielelläni luen kertomuksia - hammastyöläinen
computer aided design and computer aided manufacturing, eli tietokoneella suunniteltu ja jyrsitty kruunu. Tuolla systeemillä on monia eri materiaaleja (muoveja ja eri vahvuuksisia keramioita) ja työtapoja (kerrostettu posliini/ yksi blokki) Eli CAD CAM itsessään ei kovin paljoa kerro. Aina jos oma juuri kestää kannattaa se kruunuttaa, mutta tapauksessasi ei pysty sanoa miten pahasta murtumasta on kyse, juurihoidettu hammas kun ei enää parane. Muovi kruunu on ehdottoman huono vaihtoehto. Niinkuin itse sanoit puret kyseisellä hampaalla lujaa, muovi joustaa ja antaa allaolevan hampaan elää jolloin murtuma pahenee. Jos muovikruunu kestää vuoden on jo ihme. Käypä kruunutuksiin erikoistuneella lääkärillä kysymässä mitä kannattaa tehdä. Jos hampaan voi vielä kruunuttaa kannattaa se ehdotomasti tehdä. Implantti vasta jos mitään ei ole tehtävissä etkä selviydy ilman poistettua hammasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197