Miksi valtio ei satsaa omaishoitoon?

maailma silkkiä

Mistä johtuu, että valtiovalta ei satsaa omaishoitajien tukemiseen enempää? (ajatelkaa, jos kaikki omaishoidettavat olisivat hoitolaitoksissa).

Rahaa on, on vain kysymys mihin sitä satsataan. On kysymys tahdosta, ja tärkeysjäejestyksestä - eikö totta?

4

62

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JK

EN TIEDÄ

• Kallista touhua

Johtuu varmaan siitä, koska omaiset ikäänkuin velvoitetaan tekemään työtä pienellä palkalla. On hoidettava ja ihmiset liian kilttejä koska kyseessähän on oma omainen tai läheinen. Tämähän on halpa tapa lakaista ongelma maton alle suomen terveydenhuollon tilasta.

Korvaus on pieni ja työtä saa tehdä 24h vuorokaudessa. Jos mietitään kuinka paljon huonokuntoisia omaisia hoidetaan kotona ja määrä vaan lisääntyy jatkuvasti.

Kuinka moni päättäjä on hoitanut läheistään kotona. Aika harva koska heille löytyy hyvä ja kallis hoitopaikka alta aikaykskön ja tämä on raha kysymyskin. Mutta tavallinen kansalainen saa paikan sieltä missä on tilaa jos on.

On totta jos kaikki omaishoitajat tekisvät stopin hoitaessaan omaa vanhusta ja laittaisivat tai vaatisivat hänelle hoitopaikan niin suomen terveydenhuoltohan olisi ihan kuralla.

Omaisten pitää osata vaatia hoitopaikkaa. On mielestäni aivan järjetöntä, että iäkäs, sairas, huonokuntoinen vanhus hoitaa toista sairasta ja yleensä kaksin kotona, jossa käy joku kotihoito muutamia kertoja päivässä tai viikossa.
      Kotihoitokin toimii huonosti koska siellä on jatkuva henkilöstöpula.

Minusta eläkeikäinen henkilö ei ole toisen hoitaja vaan hänelle täytyy suoda hyvä vanhuus ja eläke, jonka on ansainnut. Hänene ei tarvitse enää olla omaishoitaja vaan hoitopaikka pitää löytyä muualta.

• väsyin minäkin

Olen ollut omaishoitaja.Ei laitoshoito ole mikään ratkaisu.Kyllä jokainen haluaa olla omassa kodissaan mahdollisuudessa pitkään.Mielestäni kotio pitäisi saada enemmän sitä vierasta apua se olisi oikea suunta.Ainakin viisi kertaa sitä vierasta tai vielä enemmän tarpeen mukaan.Mutta eihän kukaan vanhus eikä moni muukaan sairas halua edes vierasta ihmistä kotionsa.Tässähän tulee juuri se ongelma ja vielä monikaan ei maksaisi siitä vieraan palvelusta mitään.Kun käy noissa hoitolaitoksissa tarpeeksi monta kertaa niin huomaa myös senkin puolen.

• se siitä

Nykyisen leipätyöhöni kyllästyneenä mietin alan vaihtoa. Olen halunnut vanhustyöhön ja nimenomaan haluaisin tehdä kotipalvelua yrittäjänä.
      Haluaisin nimenomaan olla sellainen henkilö, joka auttaa kotihoidossa siten, että omaishoitaja pääsee välillä vapaalle hengähtämään. Auttaisin mielelläni omaishoitajaa kodin töissä.
      Mutta en voi tehdä asioita pelkästään vapaaehtoisena. Pitäisi elää jotenkin.
      Ideani on tyrmätty, koska olen liian vanha. 50-vuotias. Minua ei haluta kouluttaa, kun ei ole takeita, jaksanko "niin raskaassa työssä". Ilman koulutusta on kuulemma turha yrittää saada asiakkaita.
      Ketään ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan se, miten omaishoitajat jaksavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2391
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      2007
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1673
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1488
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1009
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      870
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe