Syntinä on ankarasti kielletty myös lähimmäisen vaimon ja omaisuuden havitteleminen ja niiden tavoitteleminen haltuunsa, millä tavalla se sitten tapahtuukin?Erityisenä syynä tähän kieltoon oli se, että juutalaisten oikeusjärjestyksen mukaan palvelusväki kuului ruumiineen ja tavaroineen isännälleen, aivan samoin kuin karja ja muu omaisuus. Palvelijat eivät voineet nykyiseen tapaan olla työssä vapaasti ja palkattuina niin kauan kuin halusivat. Jokaisella miehellä oli lisäksi valta kirjoittaa vaimolleen julkinen erokirja, erota hänestä ja ottaa toinen. Siksi heidän oli pakko varautua siihen mahdollisuuteen, että joku himoissaan keksisi tavoitella toisen miehen vaimoa jonkin syyn varjolla, juonitella päästäkseen eroon omastaan ja ottaakseen tässä tapauksessa lähimmäisen vaimo,aivan laillisesti omakseen. He siis juutalaiset ja nykyään helluntailaiset eivät kaikki pidä tätä edes syntinä eikä edes minään häpeänäkään.
Olemme tarpeeksi kuulleet moisesta käyttäytymisestä ja se loukkaa vakavamielisiä kun vielä puolustellaan synnin tekoa uskollaan ja uudestisyntymisestään kertomalla,vaikka Raamattu tuomitsee ankarasti tällaiset 9-10 käskyn rikkojat jotka eivät pelkää Jumalan tuomiota.
Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa?
19
179
Vastaukset
- Ankarasti..
Mutta kun tämä lähimmäisen vaimo himoitsee, mitä sitten?
- eenokki 12
Osta hänelle pullo risiiniöljyä ja käske juomaan lääkettä se pitää ajatukset poissa synneistä.
KYMMENES KÄSKY
Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
MITÄ SE MERKITSEE?
VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme houkuttelemalla, pakottamalla tai vieraannuttamalla riistä lähimmäiseltämme hänen vaimoaan, palvelusväkeään tai karjaansa, vaan kehotamme kaikkia pysymään tehtävissään ja täyttämään velvollisuutensa.
-
Perinnönjakotilaisuudet ovat usein hyvin riitaisia. Niissä tulee esiin ihmisten raadollisuus joko näkyvästi tai sydämen salaisena ajatuksena.
Yhdeksäs ja kymmenes käsky muistuttavat meitä siitä, miten itsekkäitä ja ahneita olemme; himoitsemme toisen omaa. Jumala näkee, mitä tekoa olemme. Häneltä emme voi peittää salaisimpiakaan ajatuksiamme.
Himoitsemisen syynä on kateus ja oman edun tavoittelu. Sananlasku sanookin; ”Kateus vie kalatkin vedestä”.
Jumala kieltää tavoittelemasta omaa etua toisten kustannuksella. Kristityn tulisi luottaa Jumalaan ja odottaa, että hän hoitaa asiamme parhain päin.
Käskyjen sisältö voidaan kiteyttää rakkauden kaksoiskäskyyn: ”Meidän on rakastettava Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme”.
Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan!- to..
Vapaa palvelusväki ei kuulunut isännälle, vain orjat kuuluivat .
Muinoin vaimoja sai joka miehellä olla useampia, joten ei edellisestä vaimosta tarvinnut päästä eroon ottaaksen uuden - mutta vaimot olivat miehen omaisuutta , siksi heitä ei saanut tavoitella sen enempää kuin toisen miehen muutakaan omaisuutta. Omaisuus siis oli suojattu,oli se kaksi- tai nelijalkaista .- Ei tykännyt!
Tykkäskö Jumala tuosta miesten ahneudesta vaimojen ottamisessa?
- eenokki 12
Omaisuutta ja vaimoa suojataan lailla ettei susi vie mennessään tahi vaimo innostuisi huotraamaan.
Kyllä huotra tai haureellinen sai kenkää vaan ei puoli valtakuntaa miehensä omaisuudesta kuten nykyään ja ettei heitä tavolteltaisi käsky koskee myös miehiä etteivät hylkäisi vaimoansa jos puuro palaakin pohjaan.
Alunperin sai olla vain yksi vaimo mutta sekin käsky muuttui pian ihmisten hillittömyyden tähden.
to...rakastatko nelijalkaisia enempi kuin vaimoa tai hyvännäköistä naista?
Omaisuutta suomessa ei ole suojattu maan päättäjiltä siinä voi mennä niin paita kuin ihokaskin ja vielä enempikin.- to..
Israelilaisten avioliitot olivat polygamisia kansan syntyessä eikä ollut määräystä vaimoluvun rajoittamisesta. Vaimon hankinta oli sopimusluonteinen jossa vaihtui raha, joten ero oli aina mahdollinen. Mies ei siis joutunut elinkautiseen hankkiessaan vaimon/vaimoja, mutta vaimo/vaimot saattoivat joutua.
Jalkaisuudella tarkoitin että vaimo rinnastettiin omaisuutena muuhun omaisuuteen, elävään ja elottomaan. (Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, .älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen). - eenokki 12
to.. kirjoitti:
Israelilaisten avioliitot olivat polygamisia kansan syntyessä eikä ollut määräystä vaimoluvun rajoittamisesta. Vaimon hankinta oli sopimusluonteinen jossa vaihtui raha, joten ero oli aina mahdollinen. Mies ei siis joutunut elinkautiseen hankkiessaan vaimon/vaimoja, mutta vaimo/vaimot saattoivat joutua.
Jalkaisuudella tarkoitin että vaimo rinnastettiin omaisuutena muuhun omaisuuteen, elävään ja elottomaan. (Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, .älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen).Jumalan tarkoitus oli se että olisi yksi vaimo, mutta salliko Jumala sitten moniavioisuuden?
- to..
eenokki 12 kirjoitti:
Jumalan tarkoitus oli se että olisi yksi vaimo, mutta salliko Jumala sitten moniavioisuuden?
VT:n laki ei missään puhu millainen avioliiton pitää olla tai miten se solmitaan , vain ero määritellään, eikä se puhu yhdestä vaimosta, alkukertomus kertoo että lisääntymiseen tarvitaan mies ja nainen tilanteessa jossa tarinan mukaan ei muita edes ollut, joten siinä mies yhtyi tähän ainoaan mahdolliseen.
Jokainen VT:ssä esitetty merkittävä mies, kuninkaista patriarkkoihin oli monivaimoinen, kuten oli sen ajan yhteiskuntakin .Vasta kristinusko keksi että saakin olla vain yksi vaimo, tosin ei sekään heti,vain seurakunnan paimenen piti aluksi olla yhden vaimon mies. Vaikea olisikin monivaimoisten kristinuskoon kääntyneiden miesten lähettää ylimääräiset vaimot tuosta vain tiehensä.
Paavalin ihanne oli naimattomuus, eli ei yhtään vaimoa. On käyty läpi monta historiallista muutosprosessia ennen kuin on päästy tähän avioliittokäsitykseen joka nyt on. Tosin nykyinenkin taitaa taas olla muuttumassa. Niinhän se menee. - eenokki 12
to.. kirjoitti:
VT:n laki ei missään puhu millainen avioliiton pitää olla tai miten se solmitaan , vain ero määritellään, eikä se puhu yhdestä vaimosta, alkukertomus kertoo että lisääntymiseen tarvitaan mies ja nainen tilanteessa jossa tarinan mukaan ei muita edes ollut, joten siinä mies yhtyi tähän ainoaan mahdolliseen.
Jokainen VT:ssä esitetty merkittävä mies, kuninkaista patriarkkoihin oli monivaimoinen, kuten oli sen ajan yhteiskuntakin .Vasta kristinusko keksi että saakin olla vain yksi vaimo, tosin ei sekään heti,vain seurakunnan paimenen piti aluksi olla yhden vaimon mies. Vaikea olisikin monivaimoisten kristinuskoon kääntyneiden miesten lähettää ylimääräiset vaimot tuosta vain tiehensä.
Paavalin ihanne oli naimattomuus, eli ei yhtään vaimoa. On käyty läpi monta historiallista muutosprosessia ennen kuin on päästy tähän avioliittokäsitykseen joka nyt on. Tosin nykyinenkin taitaa taas olla muuttumassa. Niinhän se menee.VT:n laki ei missään puhu millainen avioliiton pitää olla tai miten se solmitaan...
Sinäpä sen sanot ja näyttää että olet niitä libertiinejä joiden avioelämä saa muotonsa koirilta tai muilta eläimiltä koska et ota vastaan sitä mitä Jumala sanoo avioliitosta.
Jotkut hylkäsivät vaimonsa ja jotkut sietivät vaimoansa. - ainoa..
eenokki 12 kirjoitti:
VT:n laki ei missään puhu millainen avioliiton pitää olla tai miten se solmitaan...
Sinäpä sen sanot ja näyttää että olet niitä libertiinejä joiden avioelämä saa muotonsa koirilta tai muilta eläimiltä koska et ota vastaan sitä mitä Jumala sanoo avioliitosta.
Jotkut hylkäsivät vaimonsa ja jotkut sietivät vaimoansa.Käsittääkö ihminen miten kamalan teon tekee hyljätessään vaimonsa, tai miehensä? Kaikkien psyyke ei sitä kestä ja siksi tapahtuu kamalia asioita. Avioliitto on tarkoitettu kestämään koko ihmisen elin iän. Jos puoliso kuolee, on ihminen vapaa solmimastaan liitosta.
- .ei.nimmaria.
to.. kirjoitti:
Israelilaisten avioliitot olivat polygamisia kansan syntyessä eikä ollut määräystä vaimoluvun rajoittamisesta. Vaimon hankinta oli sopimusluonteinen jossa vaihtui raha, joten ero oli aina mahdollinen. Mies ei siis joutunut elinkautiseen hankkiessaan vaimon/vaimoja, mutta vaimo/vaimot saattoivat joutua.
Jalkaisuudella tarkoitin että vaimo rinnastettiin omaisuutena muuhun omaisuuteen, elävään ja elottomaan. (Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, .älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen).Ihmisest moniavioisuus käsitteet olivat luoneet. Ei Jumala. Jumala vihastui Salomoniin sen takia, että tällä oli paljon vaimoja eri kulttuureista ja tämä antoi vieläpä noiden vaimojen neuvoa itseään. Jumala sieti sen Salomonin aikana rakkaudesta Daavidiin, mutta otti Salomonin pojan ajalla valtaistuimen pois tuolta sukuhaaralta.
Aabrahamista sen sijaan liikkuu väärää tietoa. Aabraham ei ollut moni avioinen. Hänellä oli vaimona ensi rakkautensa, Saara. Saaran tahdosta hän otti Haagarin, jotta saisi nimelleen perillisen. Keturan Aabraham otti toiseksi vaimokseen Saaran kuoleman jälkeen.
- Jalasjärven sonni
Minä himoitsen kaikkien vaimoja. Myös sinun.
- eenokki 12
Mutta jospa vaimoni nimi onkin...pekka 67 niin voisit lähettää ainakin kokokuvan ja mielummin alushoususillaan?
Ai sinäkin olet niitä mau-mau miehiä?
Minä en. - Jalasjärven sonni
eenokki 12 kirjoitti:
Mutta jospa vaimoni nimi onkin...pekka 67 niin voisit lähettää ainakin kokokuvan ja mielummin alushoususillaan?
Ai sinäkin olet niitä mau-mau miehiä?
Minä en.Ei vliä onko Pekka vai Pirkko. Himoitsen häntä joka tapauksessa-
- .ei.nimmaria.
Kutsun saanut lähtee uskomaan lihallisena/sielullisena ja siksi Jumala antoi käskyt pitämään ihmisen raja-aitojen sisäpuolella. Hän, joka todella uskoo, tahtoo tuntea ensimmäisenä Jeesuksen. Hän kuuntelee julistusta Jeesuksesta. Nykyään lukee, koska lukutaito on tullut yleiseksi. Hiljalleen lihallinen ihminen saa ymmärryksen mitä Jumala vaatii omalta kansalta. Jumala vaatii käskyjen pitämistä. Kaikki Jeesuksen opetukset perustuvat kymmenelle käskylle, Uskoon tullut alkaa tavoitella sitä mihin uskoo ja siksi oikeaan maahan pudonnut siemen kasvattaa ihmisestä hengellisen. Lihallisuus/sielullisuus vähenee uskon myötä ja kerran saapuu sydänpäivä. Ihminen syntyy hengelliseksi.
Kun ihminen on saanut kasvaa Jumalan armosta hengelliseksi, ei häntä tarvitse enää vartioida lailla (käskyillä), sillä hän on saanut tulla vapauteen. Uskon päämäärä on rakkaus ja rakkaus ei riko käskyjä, eikä tee mitään pahaa.- eenokki 12
. Lihallisuus/sielullisuus vähenee uskon myötä ja kerran saapuu sydänpäivä. Ihminen syntyy hengelliseksi.
Lihallisuus vähenee Jumalan tekojen kautta ei siten kuin me voisimme siihen vaikuttaa.
Jotain kyllä voimme siihen vaikuttaa mutta vain Jumalan tekona lihallisuus vähenee ja rakkaus luo uuden muodon meihin ja sen kasvot ovat salaperäiset ja tuntemattoman miehen kasvot meissä. - .ei.nimmaria.
eenokki 12 kirjoitti:
. Lihallisuus/sielullisuus vähenee uskon myötä ja kerran saapuu sydänpäivä. Ihminen syntyy hengelliseksi.
Lihallisuus vähenee Jumalan tekojen kautta ei siten kuin me voisimme siihen vaikuttaa.
Jotain kyllä voimme siihen vaikuttaa mutta vain Jumalan tekona lihallisuus vähenee ja rakkaus luo uuden muodon meihin ja sen kasvot ovat salaperäiset ja tuntemattoman miehen kasvot meissä.Niinhän se on, että muutumme hengelliseksi vain Jumalan teosta ja sen saa aikaan usko Jumalan Sanaan. Koko tämän matkan saamme elää uskon kautta ja valvoa uskon kautta. Meidän tehtäväksemme jää uskoa siihen, mitä Jumalan Sana neuvoo ja opettaa. Jumala antaa voiman tulla Jumalan lapseksi, eli usko muuttaa ihmisen hengelliseksi.
1. Pietarin kirje 2
1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
- 777777777
Mistä tiedät, että helluntailaiset eivät pidä syntinä ja häpeänä toisen miehen vaimon himoitsemista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1527103
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505956- 1335155
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484707Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554038- 713234
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553150Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252922- 472457
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182339