Farmari on epäkäytännöllinen

farmari+sedan

Sinänsä saman merkin farmariin yleensä mahtuu vähän enemmän tavaraa kuin sedaniin, mikä sinänsä on hyvä.

Mutta esim. lastenvaunuista otan mieluummin pyörät pois ja laitan vaunut sedanin laatikkoon kuin yritän sitoa vaunuja ja muita kasseja yms. farmarin perään, jossa ei ole riittävästi edes kunnon koukkuja jokaista kassia yms. varten. Lisäksi koulut ovat niin lapsellisia, että esim. vaunujen kokoluokan tavaraa ne eivät kestä edes 10 m/s2 törmäyksessä. Ainoa mahdollisuus sitoa isompi tavara farmariin on kiinnittää liinat takaluukun raosta vetokoukkuun, mutta millä sitten saa takaluukun pysymään raollaan.

Tietysti matkustamon voisi turvata tiheällä teräsbetoniverkolla, mutta senkin kiinnitys kunnolla heikkoihin seiniin ja kattoon on mahdotonta.

Konginkankaan rekkakuski sai niin kovat palautteet kuormasidonnasta, että en halua itselleni sellaista kitkerien mielipiteiden ryöppyä.

32

2884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      törmäilemättä???

    • Farkku-forever

      Tavaralla on energia vasta kun ne ovat liikkellä E=mv (energia=massa * vauhti). Eli meillä oli lastenvaunut kiinni takaselkänojassa. Selkänoja kestää hyvin sen voiman mitä vaunut nojatessa selkänojaan aiheuttaa kolaritilanteessa! Nykyään sedanin selkänoja voidaan kaataa niin, että selkänoja ei olekaan keskeltä kiinni rungossa koko matkalta vaan selkänojan pitää paikallaan ainoastaan samanlaiset kiinnitykset kuin farmarissa!!!

      Itselläni on tavaraverkko farkussani, enkä kuljeta painavia asioita korkealla vaan ainoastaan vaatekasseja. Ja niitäkin harvoin. Farkkussa kuljetin aikaisemmin lastenvaunut, vaipat, sitterit jne. Nykyään pyörät (12,5” ja 16”) helvetillinen määrä vaatekasseja yms. Aikuisten pyörät kuljetan telinessä vetokoukussa.

      Minulla on muovikaukalo tavaratilassa niin se on helppo siivota.

      • Lisäys

        Energia taisi olla mv^2 = [kgm^2/s^2] = [W]~lämpöenegia?

        mv = liikeenergia kgm/s mikä käytetään törmäystilanteessa laskemaan (m1 m2)*v =m1*v1 m2*v2? Kitka on sitten erikseen.

        Siitä on pitkä aika kun kävin koulua...


      • maalainen
        Lisäys kirjoitti:

        Energia taisi olla mv^2 = [kgm^2/s^2] = [W]~lämpöenegia?

        mv = liikeenergia kgm/s mikä käytetään törmäystilanteessa laskemaan (m1 m2)*v =m1*v1 m2*v2? Kitka on sitten erikseen.

        Siitä on pitkä aika kun kävin koulua...

        Sitä vaan en ymmärrä, miten nuo kaavat toimivat eri tavalla farmarin ja sedanin tavaratiloissa.


      • .......
        maalainen kirjoitti:

        Sitä vaan en ymmärrä, miten nuo kaavat toimivat eri tavalla farmarin ja sedanin tavaratiloissa.

        sekä sedanissa että farkussa, varsinkin kun nykysedanin selkänoja on kaadettavaa mallia!

        AINOA ero on, että farkussa tavara voi olla korkeammalla kuin selkänoja on korkea, minkä takia farkussa pitää olla tavaraverkko!

        Eka kirjoitus oli asiantuntematon! Hän halusi vain perustella miksi hänellä on tylsännäköinen sedan eikä moderni farkkumallia.

        Keski Euroopassa myydään harvoin sedanmallia. Suosituin on viistoperä ja sen jälkeen farkku.

        Oletko huomannut, että monesta europpalaisesta automallista ensin tulee viistoperä, sitten farkku jopa vuoden ”myöhässä” ja sedan viimeisenä...

        Idässä (mukaan lukien Japani) suositaan sedanmalleja!


      • farkku+sedan
        Lisäys kirjoitti:

        Energia taisi olla mv^2 = [kgm^2/s^2] = [W]~lämpöenegia?

        mv = liikeenergia kgm/s mikä käytetään törmäystilanteessa laskemaan (m1 m2)*v =m1*v1 m2*v2? Kitka on sitten erikseen.

        Siitä on pitkä aika kun kävin koulua...

        Työ, Energia = ½mv2
        Liikemäärä = mv

        Energi tai työ merkitsee tarvittavaa energiaa kun kappaleen liiketilaa muutetaan

        Liikemäärällä lasketaan esim. kolaritilanteissa osallisten liikkeen suuntaa ja nopeutta kun törmäyspaikka tunnetaan ja romukasan painopisteen liikerata tiedetään kolarin jälkeen.


      • ....
        farkku+sedan kirjoitti:

        Työ, Energia = ½mv2
        Liikemäärä = mv

        Energi tai työ merkitsee tarvittavaa energiaa kun kappaleen liiketilaa muutetaan

        Liikemäärällä lasketaan esim. kolaritilanteissa osallisten liikkeen suuntaa ja nopeutta kun törmäyspaikka tunnetaan ja romukasan painopisteen liikerata tiedetään kolarin jälkeen.

        Niin huomasinkin, että unohdin sen puolikkaan kaavasta....

        Mutta alkuperäiseen asiaan: Miksi sinun mielestäsi sedanin tavaraa ei tarvitse kiinnittää? Farkun tavara kun pitää... Miksi farkussa oleva lastenvaunu on vaarallisempi kuin sedanissa? En ole tutkinut asiaa, mutta epäilen että selkänojat ovat nykyisin kiinni samalla tavalla farkussa ja sedanissa koska molempien selkänoja on käännettävää mallia. Eli sedanissa on lastenvaunun lisäksi 4 irtonaista lastenvaunupyörää lentämässä!


      • farkku+sedan
        .... kirjoitti:

        Niin huomasinkin, että unohdin sen puolikkaan kaavasta....

        Mutta alkuperäiseen asiaan: Miksi sinun mielestäsi sedanin tavaraa ei tarvitse kiinnittää? Farkun tavara kun pitää... Miksi farkussa oleva lastenvaunu on vaarallisempi kuin sedanissa? En ole tutkinut asiaa, mutta epäilen että selkänojat ovat nykyisin kiinni samalla tavalla farkussa ja sedanissa koska molempien selkänoja on käännettävää mallia. Eli sedanissa on lastenvaunun lisäksi 4 irtonaista lastenvaunupyörää lentämässä!

        joten vastaan rehellisesti ja suoraan.

        Ei sedan olekkaan paljon farkkua parempi. Ainoastaan se, että sedanin tavaratilassa on katto. Eli takapenkin selkänojat ovat todennäköisesti samaa rakennetta yleensä.

        Sedanissa on tavaratilalla katto, kun taas farkusta se ainakin kuorman ollessa usein puuttuu. Ja vaikka ei puuttuisikaan niin sen lujuusarvo on verhoa vastaava.

        Jos henkilöautolla ajaa kolarin niin usein auto tavalla tai toisella pyörähtää kyljelleen tai katon kautta, jolloin farkussa irtotavara pääsee perheen niskaan.


        Kys. autojen energiaa absorboivien (joustavien) selkänojien voisi arvioida kestävän mikron, salkun, vaatekassin tms. hyvin kevyen kappaleen painon nokkakolarissa. Mutta farkussa irtotavara pääsee lähes väistämättä matkustamoon yläkautta kun auto ajaa esim. matalalla olevaan "betoniporsaaseen", ojanpenkkaan tms., jolloin auton painopiste on korkeammalla kuin törmäyksen kohde ja auton perä viskaa (perä nousee ylös ainakin hetkellisesti) tavarat ylöspäin ja ne päätyvät matkustamoon puhumattakaan auton pyörimisestä.

        Halusin kirjoituksellani ravistella kansaa katsomaan peiliin. Pidin Konginkankaan rekkakuskin saamaa lynkkausta kohtuuttomana mm. tavarankiinnityksen suhteen. Olivatpa hänen rullansa laittomasti tai laillisesti kiinnitetyt, niin tilanne olisi ollut sama kummassakin tapauksessa.

        Asiaa tuntemattomat suuret massa olivat valmiita lynkkaamaa rekkakuskin olemattomilla teoriatiedoilla ja tiedoilla miten asiat todella olivat onnettomuudessa. Samalla suurelle massalle ei tullut mieleenkään tarkistaa omaa kiinnityskulttuuria. Kesäloman olutkorit usein ovat sitomattomina perävaunuissa, farkuissa jne. Tai sitten suksiboksi on ladottu täyteen olutta vaikka auton kattokantavuus saattaa olla max 10 kg jne. Perävaunussa, jonka kantavuus on 500 kg on kuutio santaa (1500-2500kg) jne.


      • Farkku-forever
        farkku+sedan kirjoitti:

        joten vastaan rehellisesti ja suoraan.

        Ei sedan olekkaan paljon farkkua parempi. Ainoastaan se, että sedanin tavaratilassa on katto. Eli takapenkin selkänojat ovat todennäköisesti samaa rakennetta yleensä.

        Sedanissa on tavaratilalla katto, kun taas farkusta se ainakin kuorman ollessa usein puuttuu. Ja vaikka ei puuttuisikaan niin sen lujuusarvo on verhoa vastaava.

        Jos henkilöautolla ajaa kolarin niin usein auto tavalla tai toisella pyörähtää kyljelleen tai katon kautta, jolloin farkussa irtotavara pääsee perheen niskaan.


        Kys. autojen energiaa absorboivien (joustavien) selkänojien voisi arvioida kestävän mikron, salkun, vaatekassin tms. hyvin kevyen kappaleen painon nokkakolarissa. Mutta farkussa irtotavara pääsee lähes väistämättä matkustamoon yläkautta kun auto ajaa esim. matalalla olevaan "betoniporsaaseen", ojanpenkkaan tms., jolloin auton painopiste on korkeammalla kuin törmäyksen kohde ja auton perä viskaa (perä nousee ylös ainakin hetkellisesti) tavarat ylöspäin ja ne päätyvät matkustamoon puhumattakaan auton pyörimisestä.

        Halusin kirjoituksellani ravistella kansaa katsomaan peiliin. Pidin Konginkankaan rekkakuskin saamaa lynkkausta kohtuuttomana mm. tavarankiinnityksen suhteen. Olivatpa hänen rullansa laittomasti tai laillisesti kiinnitetyt, niin tilanne olisi ollut sama kummassakin tapauksessa.

        Asiaa tuntemattomat suuret massa olivat valmiita lynkkaamaa rekkakuskin olemattomilla teoriatiedoilla ja tiedoilla miten asiat todella olivat onnettomuudessa. Samalla suurelle massalle ei tullut mieleenkään tarkistaa omaa kiinnityskulttuuria. Kesäloman olutkorit usein ovat sitomattomina perävaunuissa, farkuissa jne. Tai sitten suksiboksi on ladottu täyteen olutta vaikka auton kattokantavuus saattaa olla max 10 kg jne. Perävaunussa, jonka kantavuus on 500 kg on kuutio santaa (1500-2500kg) jne.

        ”Eli takapenkin selkänojat ovat todennäköisesti samaa rakennetta yleensä. ” Nykysedanin selkänoja on kaadettavaa mallia ==> ei ole samaa rakennetta vaan selkänojassa on kiinnityksiä poikittaiseen (auton pituussuntaan nähden) tukipalkkiin.

        ”...usein... pyörähtää kyljelleen tai katon kautta...”. Ei kai sentään?! Useinmiten kolariautot pysyvät pysytyssä nokkakolarissa ja peräänajossa. Jopa sivutörmäyksessä autot pysyvät pystyssä! Autot kaatuilevat kun on ulosajoja maaston kaltevuuden takia... Autojen painopiste on melko alhaalla. Tämä on minun vankka mielipiteeni!


        ”Kys. autojen energiaa .... ne päätyvät matkustamoon puhumattakaan auton pyörimisestä. ” Oletko nähnyt miten tavaraverkko asennetaan? Varkko nojaa C-pilaria vasten ja pysyy paikoillaan muodon ja ”clipsien” ansiosta. Verkko ei anna periksi esim. nokkakolarissa. Ja auto pyörii sivusuunnassa ei pituussuunnassa niin verkko kyllä estää tavaroitteen tuloa matkustamoon.... Tavaraverkko on ehdoton varuste minun farkussani.

        ”Halusin kirjoituksellani.... sama kummassakin tapauksessa. ” Tästä olen samaa mieltä!

        ”....... Samalla suurelle massalle ei tullut mieleenkään tarkistaa omaa kiinnityskulttuuria. Kesäloman olutkorit usein ovat sitomattomina perävaunuissa, farkuissa jne. ” Irtonaisia tavaroita on kyllä yllättävän tavallisia näkymiä :-(

        Minulla on suksiboksi ja katon kantavuus on 100 kg. Boksissa on painavat laskettelusukset tavalliset kevyet maastosukset sauvoineen kiinnitettynä. Tämä tuskin riittänee rajussa kolarissa, mutta kaikkeen ei voida varautua!

        Ja siinäkin olen sama mieltä, että tärkeän asian nostin esiin!


      • vyysikko

        "Tavaralla on energia vasta kun ne ovat liikkellä E=mv (energia=massa * vauhti). Eli meillä oli lastenvaunut kiinni takaselkänojassa."

        Jos siellä peruskoulun vysiikan tunnilla olis tullut seurattua muutakin kuin päiväunia, niin olis voinut juolahtaa mieleen että 120km/h liikkuvan auton tavaratilassakin olevat kamat kulkevat 120km/h tai muuten takaluukussa on reikä ja rojut kotipihassa :)

        Kun sitten ajaa rysäytät tuosta nopeudesta kolarin niin sillä ei ole just tuon taivaallista väliä onko se 150kg mökkilasti kiinni takapenkissä vai irti siitä. Se tulee useamman tonnin voimalla selkänojan läpi joka tapauksessa.

        Ja ihan sama sedanissa jos siinä on vaan lastausaukko selkänojassa. Kunnon kuormaliinoilla kamat saa pysymään takaluukun puolella mutta harvasta autosta löytyy edes kiinnikkeet jotka kestäisivät kolarin. Vastaavat lujuudeltaan yleensä jotain avaimenperän rengasta jos edes sitä.


      • farkku+sedan
        vyysikko kirjoitti:

        "Tavaralla on energia vasta kun ne ovat liikkellä E=mv (energia=massa * vauhti). Eli meillä oli lastenvaunut kiinni takaselkänojassa."

        Jos siellä peruskoulun vysiikan tunnilla olis tullut seurattua muutakin kuin päiväunia, niin olis voinut juolahtaa mieleen että 120km/h liikkuvan auton tavaratilassakin olevat kamat kulkevat 120km/h tai muuten takaluukussa on reikä ja rojut kotipihassa :)

        Kun sitten ajaa rysäytät tuosta nopeudesta kolarin niin sillä ei ole just tuon taivaallista väliä onko se 150kg mökkilasti kiinni takapenkissä vai irti siitä. Se tulee useamman tonnin voimalla selkänojan läpi joka tapauksessa.

        Ja ihan sama sedanissa jos siinä on vaan lastausaukko selkänojassa. Kunnon kuormaliinoilla kamat saa pysymään takaluukun puolella mutta harvasta autosta löytyy edes kiinnikkeet jotka kestäisivät kolarin. Vastaavat lujuudeltaan yleensä jotain avaimenperän rengasta jos edes sitä.

        Joitakin kommentteja kirjoitukseesi

        mv = liikemäärä
        ½mv2= energia

        Nopeudella 120 km/h liikuvassa autossa olevalla esim. 20 kg:n kappaleella on energia 0,5*20*(120/3,6)2 = 11 kJ.

        Jos leka painaa 1 kg niin 11 kJ:n energialla lekan nopeus on v=sgr(11000/1/0,5)= 148 m/s = 530 km/h

        Siinä vähän laskua kolaritilanteen energioista. 530 km/h liikkuvan lekan voima on helpompi ymmärtää kuin isomman kappaleen voima.


        Tarkkaan on tullut fysiikantunnit seurattua eri kouluasteissa. Paljon on tullut fysiikkaa käytettyä erilaisia testejä tehdessä pitkän työhistorian aikana.



        Muilta osin olen kanssasi samaa mieltä. Henkilöautolla ei pitäisi lainkaan kuljettaa tavaraa koska rakenteet eivät vastaa lain vaatimuksia. Jännä tilanne, ilmeisesti miljoonia henkilöautoja Suomenkin liikenteessä, silti niillä ei voi edes teoriassa kuljettaa tavaraa lain ja asetusten vaatimusten mukaisesti kiinnitettyinä.


        Tavaran kuljetukseen pitäisi ottaa tallista perävaunu (jossa pitää olla riittävän vahvat kiinnityspaikat(joita ei tehdasvalmisteissa ole)), kuorma-auto, oikea pakettiauto, traktori tms.

        Olet oikeassa. 150 kg lasti kolarihidastuvuudella 20 m/s2 painaa 3000 kg. Tämä on asia jota suuri massa ei ymmärtänyt esim. Konginkankaan kolarin syitä ja seuraamuksia arvioidessaan.


    • Hjuumori

      ... sijaan valmiiksi valettua betonielementtiä erottamaan tavaratilan matkustamosta. Siinä ei ole edes niitä pieniä aukkoja joista lastenvaunut voisivat lipsahtaa matkustamoon.

      Esimerkiksi Oripään elementti http://www.oripaa.fi/elementti/ myy tämmöisiä käteviä ja varmasti paikallaan pysyviä ratkaisuja. Kannattaa kysyä myös räätälöityä paikallavalua. Kun elementti valetaan mittojen mukaan se istuu kuin hansikas tavaratilaan. Halutessasi voidaan muottilaudat jättää. Laudat suojaavat elementin pintaa naarumuuntumiselta. Mikäli kuitenkin päädyt valmiselementtiin, muista tilatessasi mainita ettet halua ikkunallista elementtiä... :)

    • farkku4ever

      siinä taas yks pöljä joka luulee tietävänsä jostain jotain. Pura ja kokoa sä vaan niitä lastenvaunujas sen sun sedanis luukkuun niin monta tuntia ku haluut, mää nostan koko kapistuksen kerralla kyytiin ja oon jo parinkymmenen kilsan päässä ajelemassa, kun sää vasta saat sen sedanis luukun kiinni ja hajotettua ne vankkuris.

    • gigane II

      eli otsikossa tähän mennessä omistuksessani olleiden autojen korimallit. Kokohaitari välillä 3,9m - 4,9m.

      Lopputulos harjoituksesta on se että farmari ja 5-ovinen ovat käytännöllisiä ja sedan on ainoa epäkäytännöllinen korimalli. Etenkin lapsiperheessä sedanin paremmuuden perustelu kuulostaa kyllä aika epätoivoiselta...

      Wanhaan hywään aikaan sedan oli pakko ostaa siksi että pienemmätkin autot oli suunniteltu vain sedaneiksi ja farmarit olivat karsean näköisiä leikkaa-ja-liimaa versioita joita oli jälkikäteen harsittu takakontin paikalle.

      Nykyään monet autot suunnitellaan selvästi ensisijaisesti farkuiksi (esim Volvot ja monet ranskalaiset) ja sedan tehdään jälkikäteen itäisiin kehitysmaihin joissa se on jostain syystä vielä voimissaan (Suomi on tunnetusti samassa seurakunnassa turkin, bulgarian ja semmoisten kanssa).

      Ainoastaan isot edustusautot ovat edelleen ehdottomasti sedaneita joten jos S-mersun, Bentleyn tai Audi A8:in osto on ajankohtainen niin farkkukoria ei tarvitse katsella :)

      • NUMERO28

        JOS OIS KORTTI JOSKUS NIIN MIES AJAIS FARMAREITA ERI MERKKISIÄ JA SITTEN VIELÄ MM FIATIN JA LADANKIN FARMAREITA


      • <<<<

        olisi Upeaa ajaa VW PASSAT FARMARILLA TDI JA FORD SIERRA STWEELLA-88 JA AUTOMYYJÄNÄ < FORD-LIIKE HÄMEENLINNA.AUTO-KIVITILA TAMPERE.LEVORANTA YMS MONDEOLLA.KUN MIES MYISI 345 112-457 112-559 AUTOA KAIKEN KAIKKIAAN 23-34 - 11 V AJAN


      • &lt;&lt;&lt;&lt;&lt;

        EI OLE ITSE OLISI NASTAA AIKANAAN OMISTAA KORTIN KERA < MERCEDES-BENZ E320T CDI JA MERCEDES-BENZ 300TDT FARMARI JA 124-KORINEN 300TE 1988 FARMARI JA 124-KORINEN 300TE 1989 FARMARI JA 123-KORINEN 300TD 1979 FARMARI


    • accord tourer

      "Mutta esim. lastenvaunuista otan mieluummin pyörät pois ja laitan vaunut sedanin laatikkoon kuin yritän sitoa vaunuja ja muita kasseja yms. farmarin perään, jossa ei ole riittävästi edes kunnon koukkuja "

      Vettä sataa parkkipaikalla,lapset huutaa, toisessa kädessä kauppakasit, vaimo kireänä ja SINÄ ALAT MUKA PURKAMAAN RATTAITA? jep jep.
      no tee se ihan rauhassa, itse en moiseen ryhdy.

      Uskomatonta kuinka joku yrittää puolustella todella huonoa omaa valintaa täällä muille!

    • V90

      Sitten kun sinullakin on varaa Volvon kartanoon, niin ymmärrät mikä ero on farmarilla ja kartanolla. Korimalli on sama, mutta Volvon käytännöllisyys on kaukana riisikupeista, joista ilmeisesti puhut.

      • hyvin menee

        Tässä taas loistava esimerkki Volvo-miesten älykkyydestä sekä ajatuksenjuoksusta! Ei oo totta!

        Tulla tänne ja pullistella Volvolla?HAloo!
        Ja sitten haukkua kuitenkin kallista uutta autoa riisikupiksi..jep jep.

        Tuleekin hyvin mieleen se Hondan mainos jossa kaikille toivottiin Volvoa...


    • Chevy

      Totesin saman itsekin!
      Etsimme sopivan kokoista perheautoa sedaneista ja kaikissa silloin potentiaalisissa vaihtoehdoissa oli niin pieni kuormausaukko, että lastenrattaan ei mahtuneet sisään.

      Siispä ostimme farmarin, jota luulimme tilavaksi. Ja pian huomasimme, että tila on suhteellinen käsite.

      Enää en perheellisenä vilkaisekaan sedaneita, farmareita tai minitila-autoja (Zafira ja pienemmät) vaan ajan kunnon tila-autolla, jossa on kuormansidontakoukut ja kuormaverkot vakiona eikä lastenrattaitakaan tarvi laittaa kasaan puhumattakaan pyörien irrottamisesta :)

      • Ford

        Esim. Skoda Octavia-farmarissa on ripustuskoukut mm. kauppakasseille ja saatavilla vaikka minkälaisia viritelmiä kuorman kiinnittämiseen. Lastenvaunut menee heittämällä sisään sekä pitkittäin että poikittain ja sidontalenkit antavat mahdollisuuden kiinnittää vaunut haluttaessa. Pitää olla aika urautunut kaveri jos vielä pitää sedania parempana.


    • totuus

      lopullinen totuus on kuitenkin se, että farmari
      voi olla joissain tapauksissa käytännöllisin
      korimalli, mutta onhan se hyvännäköiseen
      sedaniin verrattuna auttamattoman kömpelön ja
      ruman näköinen. Piste.

      • sedan for ever

        Katso vaikka Honda Accordia, C/E-Mersua, Bemaria, Audia, Passattia, Mazda6:a, uusikorista Avensista tai Volvoa: sedan on aina sulavampi ja kauniimpi. Farkun tilojen paremmuuskin on useimmille pelkkää teoriaa, sillä useimmat tavarat ovat matalia ostoskasseja ja matkakasseja jotka humahtavat sedanin takalootaan helposti eivätkä ole näkyvillä tai helposti varastettavissa. Takalasi ei likaannu (olipa vesisade, suolakeli tai talvinen lumitie, aina farkun perse umpimuurautunut ja tuhlaa pitkässä matka-ajossa myös runsaasti lasinpesunestettä takalasille). Melutaso sedanissa pienempi, sivutuuliherkkyys pienempi ja omamassa pienempi, samoin ilmanvastus.

        Ennustan että sedan tekee uuden nousun lähitulevaisuudessa kun kansa tympääntyy kolhoon farkkuun ja haluaa välillä silmäniloa.


      • 2,4 STW
        sedan for ever kirjoitti:

        Katso vaikka Honda Accordia, C/E-Mersua, Bemaria, Audia, Passattia, Mazda6:a, uusikorista Avensista tai Volvoa: sedan on aina sulavampi ja kauniimpi. Farkun tilojen paremmuuskin on useimmille pelkkää teoriaa, sillä useimmat tavarat ovat matalia ostoskasseja ja matkakasseja jotka humahtavat sedanin takalootaan helposti eivätkä ole näkyvillä tai helposti varastettavissa. Takalasi ei likaannu (olipa vesisade, suolakeli tai talvinen lumitie, aina farkun perse umpimuurautunut ja tuhlaa pitkässä matka-ajossa myös runsaasti lasinpesunestettä takalasille). Melutaso sedanissa pienempi, sivutuuliherkkyys pienempi ja omamassa pienempi, samoin ilmanvastus.

        Ennustan että sedan tekee uuden nousun lähitulevaisuudessa kun kansa tympääntyy kolhoon farkkuun ja haluaa välillä silmäniloa.

        Minä en ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt auton ulkokuoren suitsuttamista. Hitto enhän minä itse sitä näe kuin kevellessä autolle. Muun ajan katselen muita asioita tai sitten enintään kojelautaa. Auto on kuitenkin vain kulkuvälinen vaikka se mukava ja käytönnöllinen sen pitää kyllä olla.

        Se mitä tulee tapahtumaan niin pienemmät ja monikäyttöisemmät autot tulee lyömään itsenstä läpi jopa Suomessa. Keski- ja eteläeurooppahan ajaa jo keskimäärin pienemmillä autoilla kuin vaikkapa Suomalaiset. Myös jatkuva autojen kasvu tulee pysähtymään.
        Muutama auto taaksepäin oli itselläkin sedan. Kyllä sillä pärjäsi kun oli koukku eikä vielä jälkikasvua. Edellinen auto oli isomman keskiluokan farkku ja nyt alla iso 5-ovinen. Nämä kaksi viimeistä ilman koukkua. Hyvin on tultu toimeen. Parikin maastopyörää mahtuu kyytiin. Sedaniin ei mahdu edes yhtä täysjoustomaasturia purkamatta täysin atomeiksi.
        Kannattaa muistaa kuinka paljon helpompi farkkua on peruutella kuin sedania. nykysedanien perää ei näe peileistä eikä päätä kääntämällä. Farkussa tietää, että lasista taaksepäin on 30cm autoa.


    • varmari

      alunperin farmari on ollut lähinnä nykyisten tila-autojen tai ns. pikkupakujen näköinen usein itse koritettu kuljetusajoneuvo, jossa on kuormatilassa pariovet.
      Nykyiset farmarit ovat oikeastaan estate-malleja tai wagoneita, joissa takakontin yläpinta on nostettu matkustamon katon tasolle.

    • KiKi.

      Jos nyt näiden kuuden vuoden aikana et ole vielä löytänyt sopivaa autoa, niin suosittelen irtokoppaista pakua sulle.

      Ei porrasperät tai farmati ole suuniltetukaan millekään satojen kilojen möykyille, jotka tulee sitoa tukevasti kiinni isoilla sidontaliinoilla, ne on suuniteltu nimenomaan esim lastenvaunuille, televisioille, ostoskasseille, yms. jotka vain nostetaan sinne takalaatikkoon ;)

    • Pekka-

      Kummassakin korimallissa on etunsa ja haittansa. Suurin miinus farkulle tulee auttamatta työkalumaisemmasta ulkonäöstä, sedanit ovat lähes poikkeuksetta paljon paremman näkösiä.

      Farkun ehdoton etu on esimerkiksi koirien kuljettaminen. Jos perheessä onyksi isompi tai pari pienempää koiraa on aivan selvää että farkku on se korimalli jolla niitä on helpompi kuljetella. Samaten muiden tavaroiden kuljettaminen. Ei farkku mikään pakettiauto ole, mutta on sinne aika paljon helpompi lastata tilaa vieviä tavaroita kuin sedaniin. Edellinen sedan (bmw e39) otti kyllä takapaksiin lasterattaat pyöriä irrottamtta, mutta kyllä se aika paljon helpompaa on farkun kanssa.

      Jos olen perheellinen valintani on farkku, ellei lapsia/koiria olisi niin ilman muuta sedan.

      • sakke.kl

        farkullakin varsinkin vanhalla mallilla.Mielummin menen hautaan,kun halvaannun päästäalaspäin.Kiva se on uudella autolla kun ne palaa usimmin nykyisin,kuin vanhat kolarin sattuessa puristuksissa ja sytyt palamaan.Mahtava kuolema.Parempi mennä heti,kuin kärventyä autoon.


    • Pers2

      Ettei missään farmariautossa ole VAKIONA kiinteää seinää takapenkkien ja tavaratilan välissä, jolloin ei turhaan tarvitsisi lämmittää takalaatikkoa talvella, eikä tavarat pääse lentelemään päälle kolarissa.

      Joten miksi ihmeessä ei tällaista ratkaisua ole?

    • farkkuun

      Niin pitääkö sitä täällä itkeä. Sinulle riittää ihan hyvin se sedankin vaikka näköjään ottaakin pattiin sen epäkäytännöllisyys.

    • todellisuudessa näin

      tilanne;
      paikallisen Cittarin pihassa, vettä/lunta sataa, mukana kaksi pientä lasta,
      kenties rattaat ja ostokset.

      Kumpi käytännöllisempi
      a) alat pimeässä, vesisateessa irroittelemaan vaunun renkaita ja säätämään rattaita
      aukosta sisään, sitten ostokassit eivät enää mahdu vaan ne menee kabiiniin sisälle.


      vai
      b) avaat farkun takakontin, nostat rattaat sinne ja heität kauppakassit perässä.
      Lapset autoon sisään ja menoksi


      Toinen tilanne;
      lähdet lasten kanssa pulkkamäkeen / luistelemaan.
      Minne heität pari pulkkaa/stigan sisään tai entäs lätkämailat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      173
      11058
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6262
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      175
      5615
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      102
      5549
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      177
      4520
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4392
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4003
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3880
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      30
      3538
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      87
      3137
    Aihe