ehkäisykapseli

Aphrodite

Haluaisin saada mahdollisimman paljon tietoa ehkäisykapselista. Minkälaisia kokemuksia on käyttäjillä? Onko sivuvaikutuksia? Paljon maksaa? Laittaako ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri sen? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta. :)

3

988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku myy

mulla on tosin itsellä ollut kapseli vasta reilun viikon, mutta jadelle-kapselissa olevaa hormoonia kokeiltiin reippaat puolivuotta ennen kapselin laittoa minipillereillä. sivuvaikutuksina alussa oli ekat 3kk epäsäännölliset menkat (tuli koska sattui, välivuotoja jne.) mutta sitten menkat on palannu normaaliin rytmiinsä. itselläni tosin muutokset lääkityksessä (syön muitakin lääkkeitä) vähän sekoittavat välillä kiertoa, mutta muuten oon ollu erittäin tyytyväinen :)

hinnasta en tiedä. itselleni laittoi kapselin terveyskeskuslääkäri ja sain sen maksutta (kyrönmaan terveysyhtymä). itselläni iho ensin puudutettiin, sen jälkeen tehtiin alle sentin pituinen viilto, josta nuo kapselit (jadellessa 2, implanonissa vain 1) laitettiin ihonalle. kaunis mustelma oli aluksi, kipeä, oli niin paljon rikkoutuneita hiussuonia, mutta särkylääkkeillä pärjäs. joku 5 pv. oli käsi kipeä, sit pärjää jo ilman :) tai ainakin minä pärjään :) arpi tulee olemaan näillänäkymin pieni, jos ei tartte ommella tikkiä, jää vaan pieni viilto, tikistä jää vielä neulanreiät.

hinnan arvioin kapselilla olevan jotain 150-200?, varma en oo. mutta tulee halvaksi, jos pitää väh.3v (implanon on 3v kapseli, jadelle 5v, paitti yli 60 kg 4v), varsinkin jos vertaa siihen, että on syönyt yhtä kauan minipillereitä tai e-pillereitä.

jos pelkäät sivuvaikutuksia, syö ensin muutama kuukausi minipillereitä. implanonille ei ole vastaavaa minipillerimerkkiä, mutta jadellessa on samaa hormoonia kuin mikroluton-minipillereissä. suosittelen kyllä itse syömään minipilleri kuurin, vaikka tuo pieni unohdusvara (3h) hirvittääkin. jos itse joutuu kapselin maksamaan, tulee aika kalliiksi pitää sitä vain 4kk tsm. jotkut kun saavat pelkästä keltarauhashormoonista jatkuvat menkat, joillakin jää kokonaan menkat pois :)

• tyty

WOW! Miten/miksi sait ilmaiseksi ehkäisykapselin? Oliko sulla jotkut erikoisperusteet? Kyselin kapseleista itse lääkärissä miettiessäni ehkäisyvaihtoehtoja ja mulle vaan ilmoitettiin kylmästi se hinta...

En nyt muista mitä hintoja mulle silloin sanottiin, mutta kävin vilkaisemassa www.yliopistoapteekki.fi osoitteessa ja sieltä löysin seuraavaa:

Implanon 170,59 €
        Jadelle 191,12 €

Aika paljon kirpaisee tuo summa, mutta oikeasti on kyllä halpaa, kun laskee mitä tulee hinnaksi per vuosi...

• pikku myy
        tyty kirjoitti:

WOW! Miten/miksi sait ilmaiseksi ehkäisykapselin? Oliko sulla jotkut erikoisperusteet? Kyselin kapseleista itse lääkärissä miettiessäni ehkäisyvaihtoehtoja ja mulle vaan ilmoitettiin kylmästi se hinta...

En nyt muista mitä hintoja mulle silloin sanottiin, mutta kävin vilkaisemassa www.yliopistoapteekki.fi osoitteessa ja sieltä löysin seuraavaa:

Implanon 170,59 €
        Jadelle 191,12 €

Aika paljon kirpaisee tuo summa, mutta oikeasti on kyllä halpaa, kun laskee mitä tulee hinnaksi per vuosi...

No silloin kun soitin tk:hon ja varasin aikaa kapselinlaittoon, niin hoitaja sanoi että ensin laitetaan kapseli ja sit haen itse uuden apteekista ja tuon sen tk:hon. no menin lääkäriin, kapseli oli väärä mulle (implanoneja oli vaan tk:s, oon lääkeherkkä, eli kokeiltu vaan mickroluton eli jadellen hormooni) ja samalla sit kyselin että koska saan reseptin jne. sillä jouduin tulla uudemman kerran, että saivat tilata kapselin. no lääkäri vaan ilmoitti että kaks vuotta sitten on tehty päätös että kaikki mitä tk:s laitetaan on maksuttomia! en sit tiiä koskeeko tämä joka terveyskeskusta vai vaan tuota kuntayhtymän tk:ta.

Oltiinhan me toki poikaystävän kanssa varattu rahaa, jotta saatais tuo kapseli hommattua. Ei kai mulla mitään erikoisperusteita periaatteessa oo. tietääkseni. tokihan mulla on tällä hetkellä terveydenhuollon maksukatto täynnä (lääkäri ei tiennyt kylläkään tätä kun tuon mulle sanoi) ja diagnooseja ja lääkkeitä riittää. Syitä miksi aloitin ennen syksyä pillerit: latex-allergia puhkesi, lääkitys jatkuva (vaaville vaarallisia lääkkeitä), psyykkinen tilani ei oo ok (lapsuuskodin psykopaatti-isän takia puhjenneita ongelmia vaikka muille jakaa), en pystyisi huolehtimaan lapsesta... kapselin otin, sillä en aina meinannut muistaa ottaa pilleriä siihen kolmentunnin aikarajaan. otin sentään aina joka ilta, mutta aika heitti ja suuresti, kun ajantaju meni aina.

Onnellinen oon kun ei tarvinnu maksaa mitään :) mutta ihmettelin kyllä itsekkin aluksi että kuinka voi olla näin, sillä en oo ikinä ennen kuullu moista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1274
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe