Monessa kommentissa on huomautettu, että uskoni on vaikeasti ymmärrettävä. Tässä muutama sana siitä, mihin uskon ja millaisena näen maailman.
Yleisesti kristillinen ajatus Jumalasta on, että Jumala on yliluonnollinen olento, jota voidaan kuvailla vain superlatiivein. Jumala on luonut maailman aikojen alussa ja Jumala elää omaa elämäänsä ”taivaassa”, ”jossain tämän maailman ulkopuolella”.
Itse uskon, että Jumala ei ole erillään maailmasta, vaan itse asiassa maailma on Jumalassa. Tätä ajattelutapaa nimitetään panenteismiksi. Ajatus pitää erottaa panteismistä, jonka mukaan kaikki on jumalallista. Panenteismi tarkoittaa sitä, että kaikki on Jumalassa. Sana tulee kreikasta sanoista ”pan” kaikki, ”en” sisällä ja ”teism” Jumala. Termin on keksinyt 1800 -luvulla saksalainen filosofi K Krause. Sen voi suomentaa esimerkiksi sanomalla, että maailmankaikkeus lepää Jumalassa. Ajatus ei ole uusi, vaan hyvin vanha. Se löytyy jo antiikinajan kirjoituksista.
Samoin kuin ajatus Jumalasta yliluonnollisena olentona, myös panenteistinen Jumala löytyy Raamatusta. Vt: n puolella esimerkiksi voisi ottaa Ps 139: 7,-12
”Minne voisin mennä sinun henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta sinun edestäsi? Vaikka nousisin taivaaseen, sinä olet siellä, vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet. Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin tai muuttaisin merten taa, sielläkin sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi. Vaikka sanoisin: "Nyt olen pimeyden kätköissä, yö peittää päivän valon", sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste, pimeys kuin kirkas valo.”
Ut:n puolelta Apt. kerrotaan, miten Paavali puhui ateenalaisille. Ap.t.17:27-28:
”Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ovathan muutamat teidän runoilijannekin sanoneet: 'Me olemme myös hänen sukuaan.”
Tämän päivän perinteisen kristillisen käsityksen mukaan Jumalan on taivaassa maailman ulkopuolella. Panenteistisen käsityksen mukaan maailma on Jumalassa. Tätä voisi kuvailla kahdella ympyrällä, jotka kuvaavat maailmaa ja Jumalaa. Perinteisessä kristillisyydessä nämä ympyrät ovat erillisiä, Jumala on maailmasta erillinen. Panenteistisessa käsityksessä ympyrät ovat sisäkkäin, maailma Jumalan sisällä. Panenteistisen käsityksen mukaan Jumala on samanaikaisesti maailman sisäinen ja tuonpuolinen.
Miksi sitten jotkut kokevat Jumalan olemassaolon ja toiset eivät? Panenteistinen vastaus kysymykseen on se, että Jumala on koettavissa, jos ihminen etsii Jumalan läsnäoloa. Kyse on lähtökohtaisesti siitä, pitääkö ihminen Jumalan olemassaoloa mahdollisena vai ei?
Tässä aukikirjoitettuna käsitykseni Jumalasta. Jatkan jossain vaiheessa ja kerron, mihin muihin ajatuksiin jumalakäsitykseni minua johtaa.
Hannu Lehdeskoski
Pastori
Millainen Jumala on
109
347
Vastaukset
- pitäskö su tarkistaa
Eikös se Jumala ole Kristillisen käsityksen mukaan täällä meitin maailmassa Pyhän Henkensä kautta läsnä. Eikä pelkästään missään taivaassa. Et nyt taida oikein tuntee koko kristinuskoa.
- mieti tätä(se aito)
Hyvä Hannu-pastori
Aloitat mielenkiintoisen keskustelulinjan. Kuten tiedät, nykyaikanankin elämme maailmassa jossa on monta jumalaa, tai jumalauskomusta. Luulen, että moni todella uskoo, että monijumalaisuutta ei enää ole olemassa. Kun käy esim Intiassa, niin monijumalaisuus on ihan normaalia. Tapasin kerran miehen, joka kertoi Jumalastaan, joka oli syntynyt samassa kylässä kuin mies itsekin....
Euroopassa taas on kolme uskontoa joilla kaikilla on omat Jumalansa. Onko tämä liian tylsä aihe vai syntyykö keskustelua ? - keksikää lisää
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Hyvä Hannu-pastori
Aloitat mielenkiintoisen keskustelulinjan. Kuten tiedät, nykyaikanankin elämme maailmassa jossa on monta jumalaa, tai jumalauskomusta. Luulen, että moni todella uskoo, että monijumalaisuutta ei enää ole olemassa. Kun käy esim Intiassa, niin monijumalaisuus on ihan normaalia. Tapasin kerran miehen, joka kertoi Jumalastaan, joka oli syntynyt samassa kylässä kuin mies itsekin....
Euroopassa taas on kolme uskontoa joilla kaikilla on omat Jumalansa. Onko tämä liian tylsä aihe vai syntyykö keskustelua ?Sarjassamme loputtoman pitkät mitäänsanomattomat ketjut jumalakuvista, joka voi olla kulllakin sellainen kuin nyt ikinä keksii loruilla. Esim. minä voin sanoa jumalani olevan tomaatin muotoinen ja asuvan pajupuussa.
- mieti tätä(se aito)
keksikää lisää kirjoitti:
Sarjassamme loputtoman pitkät mitäänsanomattomat ketjut jumalakuvista, joka voi olla kulllakin sellainen kuin nyt ikinä keksii loruilla. Esim. minä voin sanoa jumalani olevan tomaatin muotoinen ja asuvan pajupuussa.
No, jos aihe on sinusta tylsä, niin keskustelu loppuu itsekseen.
- Korkealla kotka on
Hyvä Hannu-pastori
Euroopassa taas on kolme uskontoa joilla kaikilla on omat Jumalansa. Onko tämä liian tylsä aihe vai syntyykö keskustelua ?Raamattu, Jumalan sana, kertoo meille millainen Jumala on ja millainen Hän ei ole. llman Raamatun auktoriteettia Jumalan ominaispiirteiden selittämisyritykset eivät olisi sen parempia kuin mattimeikäläisen mielipide, joka usein ymmärtää Jumalan väärin.On varsinaista vähättelyä sanoa, että meidän on tärkeää yrittää ymmärtää, millainen Jumala on! Jos emme ymmärrä sitä, alamme todennäköisesti pystyttää, jahdata ja palvoa vääriä jumalia, mikä on Hänen tahtonsa vastaista.
Jumalasta voidaan tietää vain se, mitä Hän on itse päättänyt paljastaa itsestään. Yksi Jumalan ominaisuuksista on ”valo”, mikä tarkoittaa sitä, että Hän itse antaa tietoa itsestään. Luomakunta, Raamattu ja lihaksi tullut Sana (Jeesus Kristus) auttavat meitä ymmärtämään, millainen Jumala on.
Miettimällä luomakunnan laajuutta, monimutkaisuutta, kauneutta ja järjestystä voimme saada aavistuksen Jumalan suuruudesta. - Tästäkin jo tietää
Hyvä Hannu-pastori
Euroopassa taas on kolme uskontoa joilla kaikilla on omat Jumalansa. Onko tämä liian tylsä aihe vai syntyykö keskustelua ?Mitä sanot, on sikäli mielenkiintoista, että näen asian ihan päinvastoin. Aikoinaan koulussa, kun opetettiin uskontotunnilla, että Älä pidä muita jumalia, piti aina keksiä pelkästään jotain abstraktia kuten raha ja omaisuus, koska muita jumalia ei vielä ollut Suomessa niin paljon. En olisi ikinä uskonut, että näin pian meille tulee taas uusia jumalia ja tämän käskyn kohdalla voisi nykyään tosiaankin opettaa kirjaimellisesti tai ainakin olisi helpompi ymmärtää, kun puhuttaisiin muista jumalista (vielä niiden abstraktien rahan ja muun lisäksi).
Asiat ovat siis edenneet hyvin nopeasti. Länsimaat ovat pakanallistuneet hyvin nopeasti aina vain kiihtyvällä tahdilla. Meilläkin on täällä nyt jo ihmisiä, jotka ottavat ihan vakavissaan mieluummin jopa vanhat suomalaiset ja pohjoismaalaiset pakanajumalat takaisin. Intressantti tilanne toki, vaikka aionkin itse pysyy loppuun asti kristittynä.
Juu, tuo Paavalin: "Me olemme myös hänen sukuaan", Jumalan. Sitähän se PSARI on kertonutkin. Jumalat on vain ihmisiä, kuten "runoilijat" ovat kaiketi ymmärtäneet. Muutenhan ei voi olla runoilijalle mitään sukua.
- Kerro tarkemmin
"Itse uskon, että Jumala ei ole erillään maailmasta, vaan itse asiassa maailma on Jumalassa."
Mitä tuo tarkoittaa käytännössä ja miten se eroaa panteismista?
"Vt: n puolella esimerkiksi voisi ottaa Ps 139: 7,-12 "
Ei tuo vaadi panenteismia selityksekseen. Jumala on kaikkitietävä ja kaikkinäkevä, mutta se ei tarkoita sitä että kaiken pitää sisältyä Jumalaan.
"Panenteistisen käsityksen mukaan maailma on Jumalassa. "
Onko Saatana maailmassa? Onko hän Jumalassa? Mitä se tarkoittaa, että Saatana demoneineen sisältyy Jumalaan? Kun Jumala syöksee Saatanan tuliseen järveen, onko se järvi Jumalan ulkopuolella? - Isä meidän rukous
"Panenteistisen käsityksen mukaan maailma on Jumalassa. Tätä voisi kuvailla kahdella ympyrällä, jotka kuvaavat maailmaa ja Jumalaa. Perinteisessä kristillisyydessä nämä ympyrät ovat erillisiä, Jumala on maailmasta erillinen. Panenteistisessa käsityksessä ympyrät ovat sisäkkäin, maailma Jumalan sisällä. "
Miksi Jeesus ei opettanut opetuslapsiaan rukoilemaan: "Isä meidän, jonka sisällä me olemme"? - Kristinuskon kirja
Hannu Lehdeskoski
Pastori
Miksi et yksinkertaisesti todennut Jeesuksen sanoin,
" Taivasten valtakunta on sisäisest teissä ".
Jeesuksen sanoma on kristinusko, ei psalmit eikä muut tekstit ! - juutas.
Parahin Hannu,
Kiitoksia avauksesta. Ehkä näkemyksesi ovat nyt hieman ymmärrettävämpiä. Et siis selvästikään edusta yleistä ev.lut. kirkon näkemystä, vaan omanlaistasi uskonsuuntaa.
Yhtä kaikki. Spekulaatiotahan tuokin panenteistinen jumalusko on. Eihän se mihinkään havaintoihin perustu, vaan puhtaaseen luulotteluun. Voi olla niin, voi olla näin. Voi olla Jumala taivaassa, tai sitten kaikki Jumalassa tai toisinpäin. Sama kuin arvuuteltaisi saunatonttujen sukkien väriä.
Mitenköhän panenteismi mahtaa muuten ratkaista teodikean? Vai ratkaiseeko mitenkään? Onko Saatanalla tilaa panenteismissä, vai onko sekin osa Jumalaa?- budhalaisuutta
Jonkinlainen budhismi hänestä tulee mieleen. Tosin tuo kuvauksensa kristinuskon ajattelustakin menee jo mönkään, joten hänellä ei ole oikein edes käsitystä siitä, miten kristityt todellisuudessa uskoo.
- PSARI
kirkko_kuulolla ja Hannu Lehdeskoski, pastori,
Itse ajattelen samoin Jumalasta kuin sinäkin. Milelestäni maailma ja maailmankaikkeus on Jumalassa ja Jumala vaikuttaa kaikissa eri ulottuvuuksissa yli koko maailmankaikkeuden.
Erotuksena tästä yleisestä raamatullisesta ajattelutavasta ja erotuksena Raamatun Jumala käsitteestä kutsun itse Jumalaa Pyhäksi Olevaiseksi, jota sanaa joidenkin on mahdoton ymmärtää.
Pyhä Olevainen vaikutta niin tässä maailmassa kuin tuonpuoleisessakin, kuten jokaikisessä atomihiukkasessa. Haluaisin laittaa tähän vielä yhden tärkeän aisan, mutta aika ei ole vielä kypsä tiedoille ns. rinnakkaistodellisuuksille.- molemmat pihalla
Tottakai okkultistimme PSARI ajattelee samalla tavoin kuin idolinsa Lehdeskoski. Ajattelettekohan te siitä kannibalismistakin samalla tavoin.
Et ole kristitty, eikä taida olla Lehdeskoskikaan. - PSARI
molemmat pihalla kirjoitti:
Tottakai okkultistimme PSARI ajattelee samalla tavoin kuin idolinsa Lehdeskoski. Ajattelettekohan te siitä kannibalismistakin samalla tavoin.
Et ole kristitty, eikä taida olla Lehdeskoskikaan.molemmat pihalla,
kukaan maan päällä oleva ihminen ei ole idolini. Se on vain oma harhakäsityksesi.
Miksi et usko historian kirjoituksiin ja todellisuuteen, vaan yrität peittää ne toisia halveksumalla.
Suomessa vallitsee uskonnonvapaus ja se tarkoittaa sitä, että jokainen saa uskoa näihin maallisten kirjoittamiin teksteihin aivan kuten haluaa. Elät Raamatun määräämää elämää, etkä osaa elää sitä elämää, minkä Jumala on tarkoittanut sinun elettäväksesi.
- Jumala rakastaa
Jumala ei ole kirjanpitäjä, vaan sylissäpitäjä.
- Raamattu kertoo
Jumala on kiivas Jumala, joka kostaa isiensä teot syyttömille lapsille aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka.
- tutkailija_
Hannu ja PSARI:
Itse myös joitakin vuosia sitten ajattelin noin, kun minun täytyi saada pitää usko jumalaan jollain tavalla elossa. Hiljalleen uskoni kuitenkin loppui. Sanoisin, että seuraava looginen askel myös teille on ateismi.- PSARI
tutksilijs_,
ateismi on minulle mahdoton ajatus, sillä olen jo 3-4 vuotiaasta saakka auttanut ihmisiä heidän ongelmissaan ja sairauksissaan. Ei kukaan 3-4 vuotiaan mukulan suusta voinut uskoa kuulevansa sellaista viisautta kuin aikoinaan minun suustani kuuli. Olin silloin pienenä sanonut, että se setä sanoo sillä tavalla, joka seisoo tuossa minun vieressäni, mutta kukaan ei nähnyt ketään vieressäni seisomassa.
Uskon Pyhään Olevaiseen, joka kauttani ohjaa epätoivoisia ihmisiä.
Näin on ja tulee aina olemaan elinaikanani, enkä voi kuvitella maailmaa ilman jotakin suurempaa. Ihmiset eivät tätä ymmärrä, mutta se ei haittaa, sillä se riittää, että itse ymmärrän paljon enemmän asioita kuin muut ja voin toimia tarvittaessa muiden oppaana.
En usko mihinkään maallisten ihmisten luomiin oppeihin uskonnosta. - Etkö muista
PSARI kirjoitti:
tutksilijs_,
ateismi on minulle mahdoton ajatus, sillä olen jo 3-4 vuotiaasta saakka auttanut ihmisiä heidän ongelmissaan ja sairauksissaan. Ei kukaan 3-4 vuotiaan mukulan suusta voinut uskoa kuulevansa sellaista viisautta kuin aikoinaan minun suustani kuuli. Olin silloin pienenä sanonut, että se setä sanoo sillä tavalla, joka seisoo tuossa minun vieressäni, mutta kukaan ei nähnyt ketään vieressäni seisomassa.
Uskon Pyhään Olevaiseen, joka kauttani ohjaa epätoivoisia ihmisiä.
Näin on ja tulee aina olemaan elinaikanani, enkä voi kuvitella maailmaa ilman jotakin suurempaa. Ihmiset eivät tätä ymmärrä, mutta se ei haittaa, sillä se riittää, että itse ymmärrän paljon enemmän asioita kuin muut ja voin toimia tarvittaessa muiden oppaana.
En usko mihinkään maallisten ihmisten luomiin oppeihin uskonnosta."Olin silloin pienenä sanonut, että se setä sanoo sillä tavalla, joka seisoo tuossa minun vieressäni, mutta kukaan ei nähnyt ketään vieressäni seisomassa."
Voi sinua Sirpa, jos noin on kuten tuossa yllä kirjoitat, niin miksi minulle kiukkusit toisessa ketjussa tällä tavoin:
"Minulla ei ole mitään henkiopasta, enkä sellaiseen hölynpölyyn edes usko millään tasolla."
Etkö sinä todellakaan jaksa pitää mielessäsi omia kirjoituksiasikaan?
- = prosessiteismi?
Nimitystä panenteismi käytetään erityisesti prosessiteismin tai prosessiteologian yhteydessä. Joten tarkennuksena: tarkoitatko panenteismista puhuessasi että edustat prosessiteismin jumalakäsitystä?
(Erityisesti muille lukijoille:) Prosessiteismi on avoimen teismin ohella yksi sellaisista teologisista nykysuuntauksista, jotka pyrkivät ymmärtämään Jumalaa ilman klassiseen juutalais-kristilliseen jumalakäsitykseen tulleita Raamatulle ja sen kirjoittajille vieraita kreikkalaisen filosofian vaikutteita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenistic_philosophy_and_Christianity#Modern_debate_regarding_Hellenic_Christian_thought
Prosessiteismistä (joka ei ole vain kristillinen teologinen tai uskonnonfilosofinen suuntaus) ei näytä olevan vielä paljon kirjoituksia suomeksi, ainakaan netissä (eikä paljoa tuosta panenteismistakaan). Vaikka uskonnonhistoriallisesti ja -filosofisesti se siis käsitteleekin mielenkiintoisia kysymyksiä länsimaisen jumalakäsityksen kehityksessä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Panenteismi
http://en.wikipedia.org/wiki/Process_theology
http://plato.stanford.edu/entries/process-theism
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_theism avoin teismi, joka prosessiteismin ohella pyrkii ymmärtämään Raamatun kirjoittajien jumalakuvaa ilman klassisen teologian saamia myöhempiä vaikutteita
Länsimaisesta jumalakäsityksestä ja kreikkalaisten filosofien vaikutteista siihen myös
http://www.iep.utm.edu/god-west/
http://people.wku.edu/jan.garrett/philvws.htm
Mm. metodistinen Voice-sivusto (jossa on mm. hyviä historiallis-kriittisiä kirjoituksia Raamatusta) edustaa prosessiteismiä
http://www.crivoice.org/index.html
Hannulle:
”Jatkan jossain vaiheessa ja kerron, mihin muihin ajatuksiin jumalakäsitykseni minua johtaa.”
Siitä on mielenkiintoista kuulla jatkossa enemmänkin. Siltä osalta kuin kirjoitit jumalakäsityksestäsi aloituksessasi, se ei juuri paljoa vielä sellaisenaan kerro miten se käytännössä eroaa perinteisestä kristinuskon jumalakäsityksestä: vaikka ympyrävertauksesi osaltaan pitää paikkansa niin mm. kuten eräs kirjoittaja yllä totesi, Jumalanhan uskotaan olevan maailmassa Pyhän Henkensä kautta, tai olevan kaikkitietävä ja kaikkinäkevä kuten toinen kirjoittaja totesi. Siksi noista muista ajatuksistasi joihin jumalakäsityksesi johtaa, mitä se käytännössä tarkoittaa, on mielenkiintoista kuulla lisää.
Esim. jos “panenteismista” puhuessasi tarkoitat uskovasi Jumalaan kuten em. prosessiteismissä, niin tarkoittaako panenteistinen jumalakäsityksesi sitä mitä prosessiteismissä:
– Jumala ei ole perinteisessä mielessä kaikkitietävä (esim. tulevaisuuden suhteen)?
– Jumala ei ole kaikkivoipa/kaikkivaltias maailmassa tapahtuvien asioiden suhteen (esim. tulevaisuus tai ns. pahan ongelma)?
– Prosessiteologiassa panenteistinen jumalakuva tarkoittaa myös uskonnollisen pluralismin jonkinlaista tunnustamista:
“Process theology affirms that God is working in all persons to actualize potentialities. In that sense each religious manifestation is the Divine working in a unique way to bring out the beautiful and the good. Additionally, scripture and religion represent human interpretations of the divine. In this sense pluralism is the expression of the diversity of cultural backgrounds and assumptions that people use to approach the Divine.[5]”
http://en.wikipedia.org/wiki/Process_theology#Relationship_to_pluralism
mikä sinänsä on hyvä asia, mutta miten (jos oma panenteistinen jumalakäsityksesi tarkoittaa samaa – ?) se sopii universalistisia uskontoja edustavan kristinuskon esim. itsellään uskotuksi olevaan lähetyskäskyyn ja käännytystoimintaan? Tämähän tekee todellisen uskonnollisen pluralismin hyväksymisen ja sen pohjalta käytävän tasa-arvoisen uskonnollisen dialogin pohjimmiltaan tyhjäksi ja tarkoitushakuiseksi. Muutama kommentti kirjoituksiinne.
Perinteisesti on ajateltu, että Jumala puuttuu maailman tapahtumiin, panenteistisen käsityksen mukaan voisi puhua jumalallisesta pyrkimyksestä tai jumalallisesta vuorovaikutuksesta. Itse olen täälläkin puhunut siitä, miten Jumalan läsnäoloa maailmassa voisi kuvata eri aaltopituudella olevana todellisuutena. Tuo aaltopituus on olemassa kaikkialla, mutta se ei ole kaikkien havaittavissa. Jos ihminen etsii sitä, hän voi sen myös löytää.
Panenteismi ei ratkaise pahan ongelmaa. Panteneistinen käsitys pahasta maailmassa on se, että koska Jumala on läsnä kaikkialla, hän on myös läsnä siellä, missä tapahtuu pahaa.
Koska Jumala ei ole klassisen kristouskon tavoin persoona, joka voi toimia tämänpuoleisessa, ei myöskään saatanaa ole olemassa. Paha tulee meistä ihmisistä. Kehityksemme aikana kokemamme häpeän ja pettymysten takia me joudumme eroon itsestämme ja me katkeroidumme ja hukkaamme yhteyden Jumalan todellisuuteen.
Tutkailija_, itse olen löytänyt yhä syvenevän suhteen Jumalaan. Ennen kuin löysin panenteistisen tavan nähdä maailmaa ja Jumalaa oli uskoni koetuksella, nyt voin todella tuntea Jumalan läsnäolon elämässäni.
Prosessiteologia on ollut minulle vieras, mutta tuntuu siltä, että se osuu aika samaan, mitä itse uskon ja ajattelen. Varsinkin tuo avoin teismi on sitä, mitä haluan olla jakamassa, sillä en usko, että klassisella kristinuskon tulkinnalla on enää paljoakaan annettavaa tämän päivän ihmisille.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- perusta leipomo
Taneli-pastori uskoo eri tavalla kuin sinä. Kumpaa uskomme. Vai emmekö usko kumpaakaan ja eroamme kirkosta.
Teidän sepustuksenne tympii. - palkka ja eläke?
Eihän tuolla ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Mikset sano rehellisesti, ettet ole kristitty?
- YAK-42
Pastorin kirjoitus teki minuun melkoisen vaikutuksen. Oma näkemykseni Jumalasta on nimittäin hyvin samanlainen ja olen ajatellut olevani ainoa, joka näkee Jumalan tuolla tavoin.
Minulle Jumalan läsnäolo on juuri tuota eri aaltopituudella olevaa todellisuutta, jota kaikki eivät aisti. (Nimitän sitä mielessäni myös Pyhäksi Hengeksi, vaikka en pidäkään Pyhää Henkeä ihan samana asiana kuin Jumalan läsmäoloa.) Olen ajatellut näkemykseni johtuvan siitä, että löysin kristinuskon itämaisten oppien kautta, ja olen pitänyt sitä kristillisten oppien valossa arvelutavana. Pastorin kirjoitus sai minut huokaisemaan helpotuksesta, koska "perinteinen" kristillinen jumalakäsitys ei todellakaan vastaa kokemustani Jumalasta.
Myös pastorin näkemys siitä, ettei saatanaa ole olemassa, vastaa omaani. En usko myöskään piruihin tai demoneihin, vaikka monet kristityt niihin uskovat.
Perusta leipomo, olet varmaan huomannut, että tällä palstalla monet ihmiset uskovat eri tavalla. Samoin on myös kirkon sisällä. On niitä, jotka ovat lähellä klassista kristillistä uskontulkintaa ja niitä, jotka etsivät tähän aikaan sopivia tapoja nähdä Jumalan läsnäolo maailmassa.
Minun mielestäni yhtä oikeaa tapaa uskoa ei ole olemassakaan, vaan jokainen meistä näke Jumalan olemassaolon oman elämänsä läpi, Nin Taneli - pastori kuin minäkin. Meidän lisäksi voit löytää vielä vaikka kuinka paljon erilaisia näkemyksiä. Mikä näistä sitten on oikea, en tiedä. Omani on oikea minulle, sen minä tiedän.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- .
Miksi sinun erilaisen ajattelusi sitten pitää hyväksyä kun toisaalla uskovia potkitaan ulos kirkosta oman ajattelunsa ja tulkintansa takia.
- tästä on kyse
. kirjoitti:
Miksi sinun erilaisen ajattelusi sitten pitää hyväksyä kun toisaalla uskovia potkitaan ulos kirkosta oman ajattelunsa ja tulkintansa takia.
Eihän ketään ole kirkosta potkittu ulos. Arkkipiispa on tosin esittänyt ajatuksen, että osan porukasta olisi hyvä itse huomata, etteivät he sovi kirkkoon, koska se osa porukasta vihkii omia piispojaan eikä pysty elämään yhteiskunnassa vallitsevien tasa-arvolakien mukaisesti.
Uskoa saa jokainen, kuten haluaa, mutta lakejakin on noudatettava. Kirkko ei enää ole samalla tavalla valtio valtiossa kuin oli joskus, kirkossakin on mukauduttava yhteiskunnan lakeihin. - Sorrettu naisihminen
. kirjoitti:
Tavalliset ihmiset eivät tiedä, että he tulevat ottamaan vallan. Klassista kristinuskoa ei tulla sietämään enää, vaikka se olisi uudistushaluistakin. Suuri yleisö ei toki tiedä tästä mitään. Nämä ulosajot ovat vasta ensiaskelia, mutta ilmeisesti se tehdään myös siinä luulossa, että suurin osa suomalaisista haluaa tätä. Kysehän on vain heidän passiivisuudestaan ja siitä, että he eivät tiedä, mitä kirkossa tapahtuu.
Käsittääkseni Lehdeskosken tavoin ajattelevia on noin 1/3 papeista, eikä jako tietenkään muiden osalta ole jyrkkä. Itse olen tyytyväinen, vaikken olekaan täyskonservatiivi, että olen - köyhä naishminen, hiljainen kristitty - eronnut kirkosta aina kun kuulen lehdeskoskien juttuja. Kyllä minäkin joudun työssäni - pienipalkkaisessa vastaamaan mitä siellä teen, ja en voi edes käsittää, että jollakulla on niin ylelliset olot, että hän voi filosofoida ja nauttii olostaan ja hänelle vielä maksetaan siitä palkkaakin, ja vielä näin vastuullisessa ammatissa. Sikäli täällä kyllä joku oli oikeassa, leipomo saattaisi hyvin sopia hänelle. Sitten voi vapaa-aikoina filosofoida eikä pistää muita maksamaan kallista harrastustaan. - utelias ...
Sorrettu naisihminen kirjoitti:
Tavalliset ihmiset eivät tiedä, että he tulevat ottamaan vallan. Klassista kristinuskoa ei tulla sietämään enää, vaikka se olisi uudistushaluistakin. Suuri yleisö ei toki tiedä tästä mitään. Nämä ulosajot ovat vasta ensiaskelia, mutta ilmeisesti se tehdään myös siinä luulossa, että suurin osa suomalaisista haluaa tätä. Kysehän on vain heidän passiivisuudestaan ja siitä, että he eivät tiedä, mitä kirkossa tapahtuu.
Käsittääkseni Lehdeskosken tavoin ajattelevia on noin 1/3 papeista, eikä jako tietenkään muiden osalta ole jyrkkä. Itse olen tyytyväinen, vaikken olekaan täyskonservatiivi, että olen - köyhä naishminen, hiljainen kristitty - eronnut kirkosta aina kun kuulen lehdeskoskien juttuja. Kyllä minäkin joudun työssäni - pienipalkkaisessa vastaamaan mitä siellä teen, ja en voi edes käsittää, että jollakulla on niin ylelliset olot, että hän voi filosofoida ja nauttii olostaan ja hänelle vielä maksetaan siitä palkkaakin, ja vielä näin vastuullisessa ammatissa. Sikäli täällä kyllä joku oli oikeassa, leipomo saattaisi hyvin sopia hänelle. Sitten voi vapaa-aikoina filosofoida eikä pistää muita maksamaan kallista harrastustaan."Klassista kristinuskoa ei tulla sietämään enää, vaikka se olisi uudistushaluistakin."
Millä tavoin klassinen kristinusko on uudistushaluista? Sorrettu naisihminen kirjoitti:
Käsittääkseni Lehdeskosken tavoin ajattelevia on noin 1/3 papeista, eikä jako tietenkään muiden osalta ole jyrkkä. Itse olen tyytyväinen, vaikken olekaan täyskonservatiivi, että olen - köyhä naishminen, hiljainen kristitty - eronnut kirkosta aina kun kuulen lehdeskoskien juttuja. Kyllä minäkin joudun työssäni - pienipalkkaisessa vastaamaan mitä siellä teen, ja en voi edes käsittää, että jollakulla on niin ylelliset olot, että hän voi filosofoida ja nauttii olostaan ja hänelle vielä maksetaan siitä palkkaakin, ja vielä näin vastuullisessa ammatissa. Sikäli täällä kyllä joku oli oikeassa, leipomo saattaisi hyvin sopia hänelle. Sitten voi vapaa-aikoina filosofoida eikä pistää muita maksamaan kallista harrastustaan.Mikael Agricola totesi pappisvirasta: "Wai, eike se Pappein Wirca ole? Studera, sarnaa ia Rucoile."
Studeeraa, saarnaa ja rukoile. Minusta on ensiarvoisen tärkeää, että papit opiskelevat, pohtivat ja keksivät - lyhyesti sanoen kehittävät itseään. Mikään ei ole kurjempaan kuin työhönsä ja käsikirjoihin leipiintynyt ja jämähtänyt pappi, joka vuodesta toiseen saarnaa samat saarnaat.
Kirkon pitäisi nimenomaan kannustaa pappeja filosofoimiseen sekä teologiseen pohdiskeluun ja opiskeluun. Siinä sivussa saattaa nimittäin löytyä tapoja, joilla evankeliumin voi tuoda tähän päivään ja vieläpä nykyihmisille ymmärrettävällä kielellä. Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?- utelias ...
kristitty___ kirjoitti:
Mikael Agricola totesi pappisvirasta: "Wai, eike se Pappein Wirca ole? Studera, sarnaa ia Rucoile."
Studeeraa, saarnaa ja rukoile. Minusta on ensiarvoisen tärkeää, että papit opiskelevat, pohtivat ja keksivät - lyhyesti sanoen kehittävät itseään. Mikään ei ole kurjempaan kuin työhönsä ja käsikirjoihin leipiintynyt ja jämähtänyt pappi, joka vuodesta toiseen saarnaa samat saarnaat.
Kirkon pitäisi nimenomaan kannustaa pappeja filosofoimiseen sekä teologiseen pohdiskeluun ja opiskeluun. Siinä sivussa saattaa nimittäin löytyä tapoja, joilla evankeliumin voi tuoda tähän päivään ja vieläpä nykyihmisille ymmärrettävällä kielellä. Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?"Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?"
Joo. Olisi. - Mietihän sitäkin
Niin ja jumaliakin on monia, Intiassakin yksistään vähintään 3000 kpl. mutta: se Jumalan, josta Raamattu puhuu on YKSI, ja Hänet vain Jumlaan Poika, ilmoistaa sellaisena kuin Hän on, sillä Hän on ainoa, joka on Jumalan todella nähnyt, ja siksi:
>> Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he kaikki tulevat Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta on nähnyt Isän. - epärehellistä sulta
Niin hyvä Lehdeskoski, jokaisella on oikeus ja vapaus nähdä Jumala sillä tavalla kuin haluaa. Siitä ei ole kysymys, vaan siitä, mikä on kristinuskoa ja mikä ei
.
Miten sinä voit kirkon pappina oikein vartavasten opettaa sellaista, mikä ei ole mitään kristinuskoa, vakka olet pappislupauksessai luvannut toisin? - ---
tästä on kyse kirjoitti:
Eihän ketään ole kirkosta potkittu ulos. Arkkipiispa on tosin esittänyt ajatuksen, että osan porukasta olisi hyvä itse huomata, etteivät he sovi kirkkoon, koska se osa porukasta vihkii omia piispojaan eikä pysty elämään yhteiskunnassa vallitsevien tasa-arvolakien mukaisesti.
Uskoa saa jokainen, kuten haluaa, mutta lakejakin on noudatettava. Kirkko ei enää ole samalla tavalla valtio valtiossa kuin oli joskus, kirkossakin on mukauduttava yhteiskunnan lakeihin.Yhteiskunnassa on sellainen kuin uskonnonvapauslaki, jos et satu tietämään. Tasa-arvolaki ei mene sen yli.
- utelias ...
utelias ... kirjoitti:
"Klassista kristinuskoa ei tulla sietämään enää, vaikka se olisi uudistushaluistakin."
Millä tavoin klassinen kristinusko on uudistushaluista?Kertoisiko joku, millä tavoin klassinen kristinusko on tänä päivänä uudistushaluista?
- tästä on edelleen ky
--- kirjoitti:
Yhteiskunnassa on sellainen kuin uskonnonvapauslaki, jos et satu tietämään. Tasa-arvolaki ei mene sen yli.
Kyllä on, ja se takaa jokaiselle yksilölle oikeuden uskoa tai olla uskomatta haluamallaan tavalla, kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhteisöön.
Se ei kuitenkaan takaa millekään työnantajalle oikeutta sukupuoleen perustuen syrjiä ketään työelämässä, se ei siis mene tasa-arvolain yli. Kirkko ei ole tässä suhteessa poikkeus, vaikka kirkolla työnantajana asian toteuttamiseen menikin jonkin verran aikaa. Kannattaa muistaa, että yhteisö, kuten kirkko, ei voi uskoa tai olla uskomatta. Yhteisö on vain jäsentensä yhteenliittymä. Uskonvapaus koskee yksilöitä. - Suuri Homomarssi
kristitty___ kirjoitti:
Mikael Agricola totesi pappisvirasta: "Wai, eike se Pappein Wirca ole? Studera, sarnaa ia Rucoile."
Kirkon pitäisi nimenomaan kannustaa pappeja filosofoimiseen sekä teologiseen pohdiskeluun ja opiskeluun. Siinä sivussa saattaa nimittäin löytyä tapoja, joilla evankeliumin voi tuoda tähän päivään ja vieläpä nykyihmisille ymmärrettävällä kielellä. Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?Eikös näitä kiertoteitä olekin keksitty ja esitetty oikein urakalla, niin että kirkon sanoma on ja tehtävät ovat lähinnä kaikensuvaitsevaa sosialismia.
- Vähän vaikeaa
tästä on edelleen ky kirjoitti:
Kyllä on, ja se takaa jokaiselle yksilölle oikeuden uskoa tai olla uskomatta haluamallaan tavalla, kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhteisöön.
Se ei kuitenkaan takaa millekään työnantajalle oikeutta sukupuoleen perustuen syrjiä ketään työelämässä, se ei siis mene tasa-arvolain yli. Kirkko ei ole tässä suhteessa poikkeus, vaikka kirkolla työnantajana asian toteuttamiseen menikin jonkin verran aikaa. Kannattaa muistaa, että yhteisö, kuten kirkko, ei voi uskoa tai olla uskomatta. Yhteisö on vain jäsentensä yhteenliittymä. Uskonvapaus koskee yksilöitä.Lainasin tähän nimimerkki kaarnen viestin toisesta ketjusta.
""Ristiriitaista:
"Syrjintänä ei pidetä tavoitteeltaan oikeutettua ja oikeasuhtaista erilaista kohtelua, jonka perusteena on työtehtävien laatuun ja niiden suorittamiseen liittyvä todellinen ja ratkaiseva vaatimus.
(esim. työntekijältä voidaan edellyttää tiettyä uskonnollista vakaumusta niissä tapauksissa, joissa työntekijä on työssään tekemisissä vaaditun vakaumuksen kanssa tai edustaa uskonnollista vakaumusta ulospäin)." http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhdenvertaisuus
Mutta:
"Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
2 § Lain soveltamisalan rajoitukset
Tämän lain säännöksiä ei sovelleta:
1) evankelis-luterilaisen kirkon, ortodoksisen kirkkokunnan eikä muiden uskonnollisten yhdyskuntien uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan...
http://www.tyosuojelu.fi/fi/s19860609/1089
""Ristiriitaista:
"Syrjintänä ei pidetä tavoitteeltaan oikeutettua ja oikeasuhtaista erilaista kohtelua, jonka perusteena on työtehtävien laatuun ja niiden suorittamiseen liittyvä todellinen ja ratkaiseva vaatimus.
(esim. työntekijältä voidaan edellyttää tiettyä uskonnollista vakaumusta niissä tapauksissa, joissa työntekijä on työssään tekemisissä vaaditun vakaumuksen kanssa tai edustaa uskonnollista vakaumusta ulospäin)." http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhdenvertaisuus
Mutta:
"Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609
2 § Lain soveltamisalan rajoitukset
Tämän lain säännöksiä ei sovelleta:
1) evankelis-luterilaisen kirkon, ortodoksisen kirkkokunnan eikä muiden uskonnollisten yhdyskuntien uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan...
http://www.tyosuojelu.fi/fi/s19860609/1089
Kirkon pitäisi nimenomaan kannustaa pappeja filosofoimiseen sekä teologiseen pohdiskeluun ja opiskeluun. Siinä sivussa saattaa nimittäin löytyä tapoja, joilla evankeliumin voi tuoda tähän päivään ja vieläpä nykyihmisille ymmärrettävällä kielellä. Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?Tässä ei nyt ole enää kyse evankeliumin tuomisesta. Mikäpä siinä, jos se johtaisi evankeliumin tuomiseen. Jos luulet, että aikoinaan kirkkoisät eivät filosofiaa tunteneet, taidat erehtyä. Mutta hepä eivät laittaneetkaan estettä evankeliumille.
Työ on todellakin vastuullista, mutta jostain syystä aika kevyin perustein jotkut lähtevät papeiksi. Mitä enemmän tullaan mauttomaksi, sitä enemmän siitä varmaan sitten lopulta tuleekin pelkkä filosofiakerho. Toki lehdeskosket ja vastaavat vaikuttavat näemmä myös haluavan jonkinlaista maailmanuskontoa siihen lisäksi. - Eräitä pohdintoja
utelias ... kirjoitti:
Kertoisiko joku, millä tavoin klassinen kristinusko on tänä päivänä uudistushaluista?
Laitoskirkot myös aina väljähtyvät. Tämä kirkko alkaa pikkuhiljaa väljähtymään niin pahasti seurakuntineen että sen voi lopulta lopettaakin kokonaan, koska sillä ei lopulta ole mitään virkaa. Siitä tulee lopulta pelkkä ulkoinen kulissi. Sillä ei ole mitään sanomaa.
Se olisikin mielenkiintoista tietää, mikä tilanne on klassisen kristinuskon kirkoissa, koska minusta tämä luopuminen on vain avoimempaa protestanttisissa kirkoissa.
Samalla tavalla israelilaiset aikoinaan väljähtyivät ja toisaalta ihminenkin voi olla välillä kovinkin passiivinen Jumalan suhteen ja väljähtyä ja olla täysin passiivinen ja sitten on aika uuden vaiheen, mutta valitettavasti tämä yritys nykykielelle kääntämiseen on tuhoon tuomittu, sikäli ettei se ole Jumalasta. Toki saattaa olla, että Jumala haluaa jostain syystä nyt laittaa tämän luterilaisen kirkon maan tasalle, ajaa ihmiset klassisen kristinuskon kirkkoihin ja muualle ja kuitenkin lopultahan luopumus tulee niihinkin.
On paljonkin konservatiivisia piirejä, jotka haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja, mutta ei niinkään sisältöä, koska mitäpä tässä muutakaan evankeliumia toimittamaan, ellei sitten haluta muuttaa kirkkoa jonkin muun uskonnon "kirkoksi". New age tai maailmanuskonto tai joku. Kristinuskolla on ainutlaatuinen sanoma ja katsotaan nyt sitten, mitä Jumala on ajatellut tehdä, koska jos ei sanomaa kuulla, ei siihen ymmärrettävästi voi uskoakaan. Sanomaa ei siis voi peruuttaa. Kun peruutamme sen, toivon, että sanomme rehellisesti, että kyse ei enää ole kristinuskosta. - Eräitä pohdintoja
Eräitä pohdintoja kirjoitti:
Laitoskirkot myös aina väljähtyvät. Tämä kirkko alkaa pikkuhiljaa väljähtymään niin pahasti seurakuntineen että sen voi lopulta lopettaakin kokonaan, koska sillä ei lopulta ole mitään virkaa. Siitä tulee lopulta pelkkä ulkoinen kulissi. Sillä ei ole mitään sanomaa.
Se olisikin mielenkiintoista tietää, mikä tilanne on klassisen kristinuskon kirkoissa, koska minusta tämä luopuminen on vain avoimempaa protestanttisissa kirkoissa.
Samalla tavalla israelilaiset aikoinaan väljähtyivät ja toisaalta ihminenkin voi olla välillä kovinkin passiivinen Jumalan suhteen ja väljähtyä ja olla täysin passiivinen ja sitten on aika uuden vaiheen, mutta valitettavasti tämä yritys nykykielelle kääntämiseen on tuhoon tuomittu, sikäli ettei se ole Jumalasta. Toki saattaa olla, että Jumala haluaa jostain syystä nyt laittaa tämän luterilaisen kirkon maan tasalle, ajaa ihmiset klassisen kristinuskon kirkkoihin ja muualle ja kuitenkin lopultahan luopumus tulee niihinkin.
On paljonkin konservatiivisia piirejä, jotka haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja, mutta ei niinkään sisältöä, koska mitäpä tässä muutakaan evankeliumia toimittamaan, ellei sitten haluta muuttaa kirkkoa jonkin muun uskonnon "kirkoksi". New age tai maailmanuskonto tai joku. Kristinuskolla on ainutlaatuinen sanoma ja katsotaan nyt sitten, mitä Jumala on ajatellut tehdä, koska jos ei sanomaa kuulla, ei siihen ymmärrettävästi voi uskoakaan. Sanomaa ei siis voi peruuttaa. Kun peruutamme sen, toivon, että sanomme rehellisesti, että kyse ei enää ole kristinuskosta.Tavallaan näin vertauskuvaannollisesti tästä ääriliberaalityylisestä "uudistus"linjasta on kyse siitä, kun ihminen kyllästyy aviopuolisoonsa ja luulee, että asia korjaantuu sillä, kun vaihtaa uuteen. Sen sijaan, että alkaisi rakastamaan uudestaan puolisoaan, ja kun hänestäkin voi löytyä paljon vielä, mitä ei tiedä ja häneen voi rakastua taas aina vain uudestaan....
Olkaa tarkkana nyt kirjoitti:
Tässä ei nyt ole enää kyse evankeliumin tuomisesta. Mikäpä siinä, jos se johtaisi evankeliumin tuomiseen. Jos luulet, että aikoinaan kirkkoisät eivät filosofiaa tunteneet, taidat erehtyä. Mutta hepä eivät laittaneetkaan estettä evankeliumille.
Työ on todellakin vastuullista, mutta jostain syystä aika kevyin perustein jotkut lähtevät papeiksi. Mitä enemmän tullaan mauttomaksi, sitä enemmän siitä varmaan sitten lopulta tuleekin pelkkä filosofiakerho. Toki lehdeskosket ja vastaavat vaikuttavat näemmä myös haluavan jonkinlaista maailmanuskontoa siihen lisäksi."Jos luulet, että aikoinaan kirkkoisät eivät filosofiaa tunteneet, taidat erehtyä."
Epäilemättä tunsivat filosofiaa, nimittäin hellenististä filosofiaa.
Ensimmäisellä vuosisadalla Nasaretin Jeesus käännettiin hellenistisen filosofian kielelle, jotta myös kreikkalaiset voisivat ottaa evankeliumin vastaan. Myöhemmin kehitettiin kolminaisuusoppi ja alettiin puhua Jeesuksen kahdesta luonnosta. Lopulta tämä hellenistinen maailmankäsitys kanonisoitiin osaksi kristinuskoa.
Nykyinen käsityksemme maailmasta on monessa suhteessa ristiriidassa hellenismin kanssa. Kirkolle tämä tilanne on tukala, sillä se on ankkuroinut sanomansa moniin hellenistisiin käsityksiin. Olisikohan aika nostaa ankkuri ja antaa Jumalan valtakunnan sanoman tulla tähän päivään? Vaikka filosofiat vanhentuvat, on Jumala aina ajankohtainen.
Minä arvostan kirkon oppia; se kertoo meille jotakin, mikä on hyvin totta. Mutta minä arvostan myös sitä, että kirkon opista voidaan tehdä uusia, tässä ajassa puhuttelevia tulkintoja.- Mietihän sitäkin
kristitty___ kirjoitti:
Kirkon pitäisi nimenomaan kannustaa pappeja filosofoimiseen sekä teologiseen pohdiskeluun ja opiskeluun. Siinä sivussa saattaa nimittäin löytyä tapoja, joilla evankeliumin voi tuoda tähän päivään ja vieläpä nykyihmisille ymmärrettävällä kielellä. Ja eikö se juuri ole kirkon tehtävä, evankeliumin julistaminen ihmisille?Pelkkä ymmärrys ei voi koskaan ilman ilmestystä, tuntea Jumalaa, ja siksi Paavali rukoili uskovien puolesta näin:
Ef.1:16,17; ... >> en lakkaa kiitämästä, teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani, anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, ANTAISI TEILLE VIISAUDEN JA ILMESTYKSEN HENGEN TUNTEMISESSAAN. >>
Ymmärrys itsessään ei koskaan liikuta ja muuta meitä; vain ilmestys kykenee siihen: 2 Kor.3:17,18; ja Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin: 1 Kor.2:6-16. - Olkaa tarkkana nyt
kristitty___ kirjoitti:
"Jos luulet, että aikoinaan kirkkoisät eivät filosofiaa tunteneet, taidat erehtyä."
Ensimmäisellä vuosisadalla Nasaretin Jeesus käännettiin hellenistisen filosofian kielelle, jotta myös kreikkalaiset voisivat ottaa evankeliumin vastaan. Myöhemmin kehitettiin kolminaisuusoppi ja alettiin puhua Jeesuksen kahdesta luonnosta. Lopulta tämä hellenistinen maailmankäsitys kanonisoitiin osaksi kristinuskoa.
Nykyinen käsityksemme maailmasta on monessa suhteessa ristiriidassa hellenismin kanssa. Kirkolle tämä tilanne on tukala, sillä se on ankkuroinut sanomansa moniin hellenistisiin käsityksiin. Olisikohan aika nostaa ankkuri ja antaa Jumalan valtakunnan sanoman tulla tähän päivään? Vaikka filosofiat vanhentuvat, on Jumala aina ajankohtainen.
Minä arvostan kirkon oppia; se kertoo meille jotakin, mikä on hyvin totta. Mutta minä arvostan myös sitä, että kirkon opista voidaan tehdä uusia, tässä ajassa puhuttelevia tulkintoja.Kolminaisuusoppi on sellainen Jumalan taidonnäyte, että siihen ei ole mitään lisättävää. Mielenkiintoista onkin paremminkin se, ettei se tuota minkäänlaisia vaikeuksia vieläkään ihmisille ymmärtää, jos se joillekin sitä aiheuttaa, se voi johtua ihan muista seikoista, kuin he luulevat. Tällaisten lehdeskoskien jutut ovat niin sameita, ettei niistä ota mitään tolkkua.
Mitä hellenistisen ajan maailmankatsomukseen tulee: Muistaakseni Pilatus sanoi Jeesukselle, mikä on totuus? Muistuttaa sangen paljon meidän aikaamme. Puhumattakaan näistä kaikista uskontovirtauksista joita täällä on ja jotka osaltaan ovat sekoittaneet ja yllättävän helposti ja nopeasti. - Olkaa tarkkana nyt
Mietihän sitäkin kirjoitti:
Pelkkä ymmärrys ei voi koskaan ilman ilmestystä, tuntea Jumalaa, ja siksi Paavali rukoili uskovien puolesta näin:
Ef.1:16,17; ... >> en lakkaa kiitämästä, teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani, anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, ANTAISI TEILLE VIISAUDEN JA ILMESTYKSEN HENGEN TUNTEMISESSAAN. >>
Ymmärrys itsessään ei koskaan liikuta ja muuta meitä; vain ilmestys kykenee siihen: 2 Kor.3:17,18; ja Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin: 1 Kor.2:6-16.Sinäpä sen sanoit, nimim. Mietihän sitäkin.
kristitty___ kirjoitti:
"Jos luulet, että aikoinaan kirkkoisät eivät filosofiaa tunteneet, taidat erehtyä."
Minä arvostan kirkon oppia; se kertoo meille jotakin, mikä on hyvin totta. Mutta minä arvostan myös sitä, että kirkon opista voidaan tehdä uusia, tässä ajassa puhuttelevia tulkintoja.Kristitty_, kirjoittamasi on juuri sitä, mitä haluan olla tekemässä. Haluan olla sanottamassa rakkauden Jumalan tekoja oman aikani ihmisille. Uskon, että Jumalan vaikutus on yhtä suurta ajatellaan häntä sitten antiikin ajan mielikuvin tai modernin ajan mielikuvin.
Monisatavuotisesta kristillisen perinteeseen tottuneiden ja kasvaneiden on vaikea luopua tavasta nähdä maailman ja Jumalan välinen suhde. Enkä missään tapauksessa halua olla käännyttämässä heitäpois uskostaan, mutta haluan antaa uudenlaisen tavan ajatella niille, joille klassinen kristillisyys ei enää elä.
Jeesuksen elämällä on minun elämälleni aivan yhtä suuri merkitys, kuin klassista kristillisyyttä kannattaville. Jeesus on minullekin tie Jumalan luo ja siten tie pelastukseen.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- utelias kiittää
On paljonkin konservatiivisia piirejä, jotka haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja, mutta ei niinkään sisältöä, koska mitäpä tässä muutakaan evankeliumia toimittamaan, ellei sitten haluta muuttaa kirkkoa jonkin muun uskonnon "kirkoksi". New age tai maailmanuskonto tai joku. Kristinuskolla on ainutlaatuinen sanoma ja katsotaan nyt sitten, mitä Jumala on ajatellut tehdä, koska jos ei sanomaa kuulla, ei siihen ymmärrettävästi voi uskoakaan. Sanomaa ei siis voi peruuttaa. Kun peruutamme sen, toivon, että sanomme rehellisesti, että kyse ei enää ole kristinuskosta.Kiitos vastauksestasi.
Minulle tulee mieleen, että luterilainen kirkko on jotenkin aina ollut laitoskirkko, ihan jo kirkollisverotuksenkin takia. Ja vaikka kirkolla on sanoma, niin eipä se ole sitä paljoa esillä pitänyt, ei konservatiivienkaan ajalla.
Siksi utelenkin, millä tapaa konservatiivit haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja, siis ihan konkreettisesti: miten aiotte tavoittaa ihmisiä? Ihan viime päiviinhän saakka kirkko oli kai hyvinkin itseensä käpertynyt ja alkoi avautua vasta liberaalien myötä. - utelias ...
kristitty___ kirjoitti:
Minä arvostan kirkon oppia; se kertoo meille jotakin, mikä on hyvin totta. Mutta minä arvostan myös sitä, että kirkon opista voidaan tehdä uusia, tässä ajassa puhuttelevia tulkintoja."Ensimmäisellä vuosisadalla Nasaretin Jeesus käännettiin hellenistisen filosofian kielelle, jotta myös kreikkalaiset voisivat ottaa evankeliumin vastaan. Myöhemmin kehitettiin kolminaisuusoppi ja alettiin puhua Jeesuksen kahdesta luonnosta. Lopulta tämä hellenistinen maailmankäsitys kanonisoitiin osaksi kristinuskoa.
Nykyinen käsityksemme maailmasta on monessa suhteessa ristiriidassa hellenismin kanssa. Kirkolle tämä tilanne on tukala, sillä se on ankkuroinut sanomansa moniin hellenistisiin käsityksiin. Olisikohan aika nostaa ankkuri ja antaa Jumalan valtakunnan sanoman tulla tähän päivään? Vaikka filosofiat vanhentuvat, on Jumala aina ajankohtainen."
En ymmärrä. Millä tavalla sanoma kerrottiin hellenistisesti ja miten se on ristiriidassa nykymaailman kanssa? Miten sanoma olisi paremmin kerrottavissa tänään?
Mitä ovat nuo hellenistiset käsitykset, joihin kirkko on ankkuroinut? - tästä ei siis olekaa
edut muttei velvolli kirjoitti:
Eikö tasa-arvolaki koske kirkkoa?
Miten tällaisella lafkalla voi olla verotusoikeus ja kaikenlaisia muita etuja?No tuotapa en tiennyt minäkään! Onneksi kirkolla on sentään yhteiskunnassa monia muitakin etuoikeuksia tasapainottamassa tätä ja muita kummallisuuksia, joita me tavikset olemme sen asemassa näkevinämme. Meidän täytyy siis olla väärässä, koska lait ja kirkko eivät voi olla väärässä, eiväthän? ;-/
- tästä ei edelleenkää
tästä ei siis olekaa kirjoitti:
No tuotapa en tiennyt minäkään! Onneksi kirkolla on sentään yhteiskunnassa monia muitakin etuoikeuksia tasapainottamassa tätä ja muita kummallisuuksia, joita me tavikset olemme sen asemassa näkevinämme. Meidän täytyy siis olla väärässä, koska lait ja kirkko eivät voi olla väärässä, eiväthän? ;-/
Niin ja todetaan vielä, että tuossa tapauksessa Mäkinen ja kumppanit ovat siis väärässä. Miksi ihmeessä pitäisikään kehottaa änkyröivää luther-säätiötä eroamaan kirkosta, jos se toimii lain suomin etuuksin?
- Rakkaat pässinpäät
tästä on edelleen ky kirjoitti:
Se ei kuitenkaan takaa millekään työnantajalle oikeutta sukupuoleen perustuen syrjiä ketään työelämässä, se ei siis mene tasa-arvolain yli. Kirkko ei ole tässä suhteessa poikkeus, vaikka kirkolla työnantajana asian toteuttamiseen menikin jonkin verran aikaa. Kannattaa muistaa, että yhteisö, kuten kirkko, ei voi uskoa tai olla uskomatta. Yhteisö on vain jäsentensä yhteenliittymä. Uskonvapaus koskee yksilöitä.Joitakin pässinpäisiä lampaita minun tulee kyllä sääli, ovat sitten tyhmyydessään vielä ihan väärän porukan kimpussa. Toivottavasti Jumala ei raivostu. Vaikken itse vastustakaan naispappeutta, niin otan kyllä kenet tahansa Luther-säätiön papin mieluummin tämän kirkon papiksi kuin lehdeskoski companyn. Luther-säätiössä on sentään ymmärretty, ettei tässä tyhjästä palkkaa makseta eikä tänne pelkästään huvittelemaan ole tultu, sen lisäksi ymmärtävät ammatin vastuullisuuden.. Ja tietävät vielä varsinaisen Työantajansakin. Ihan hienoa, että joku siellä vielä ymmärtää, ettei tämä pelkkä filosointikerho voi olla.
utelias ... kirjoitti:
"Ensimmäisellä vuosisadalla Nasaretin Jeesus käännettiin hellenistisen filosofian kielelle, jotta myös kreikkalaiset voisivat ottaa evankeliumin vastaan. Myöhemmin kehitettiin kolminaisuusoppi ja alettiin puhua Jeesuksen kahdesta luonnosta. Lopulta tämä hellenistinen maailmankäsitys kanonisoitiin osaksi kristinuskoa.
Nykyinen käsityksemme maailmasta on monessa suhteessa ristiriidassa hellenismin kanssa. Kirkolle tämä tilanne on tukala, sillä se on ankkuroinut sanomansa moniin hellenistisiin käsityksiin. Olisikohan aika nostaa ankkuri ja antaa Jumalan valtakunnan sanoman tulla tähän päivään? Vaikka filosofiat vanhentuvat, on Jumala aina ajankohtainen."
En ymmärrä. Millä tavalla sanoma kerrottiin hellenistisesti ja miten se on ristiriidassa nykymaailman kanssa? Miten sanoma olisi paremmin kerrottavissa tänään?
Mitä ovat nuo hellenistiset käsitykset, joihin kirkko on ankkuroinut?"Mitä ovat nuo hellenistiset käsitykset, joihin kirkko on ankkuroinut?"
Esimerkiksi se, että Kristuksen jumaluus käsitetään jotenkin biologiseksi sukulaisuussuhteeksi Jumalaan.
Hellenistisessä maailmassa raja ihmisten ja jumalten välillä oli häilyvä; ihminen saattoi kohota jumalaksi, ja jumalat pystyivät lisääntymään ihmisten kanssa. Jumaluus oli jonkinlainen biologinen ominaisuus, joka virtasi jumalolennon suonissa. Juutalaisuudessa tällaista käsitystä ei ollut. Niinpä puhe Jumalan Pojasta sai kreikkalaisten parissa uuden merkityksen.
Minä uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja Vapahtaja, mutten välttämättä tarvitse hellenistikreikkalaista käsitteistöä sen ymmärtämiseen. Joitakuita klassinen opetus Jeesuksesta puolestaan puhuttelee, eikä minulla ole mitään sitäkään vastaan. Meille kaikille on tilaa ja paikka Kristuksen kirkossa.kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kristitty_, kirjoittamasi on juuri sitä, mitä haluan olla tekemässä. Haluan olla sanottamassa rakkauden Jumalan tekoja oman aikani ihmisille. Uskon, että Jumalan vaikutus on yhtä suurta ajatellaan häntä sitten antiikin ajan mielikuvin tai modernin ajan mielikuvin.
Monisatavuotisesta kristillisen perinteeseen tottuneiden ja kasvaneiden on vaikea luopua tavasta nähdä maailman ja Jumalan välinen suhde. Enkä missään tapauksessa halua olla käännyttämässä heitäpois uskostaan, mutta haluan antaa uudenlaisen tavan ajatella niille, joille klassinen kristillisyys ei enää elä.
Jeesuksen elämällä on minun elämälleni aivan yhtä suuri merkitys, kuin klassista kristillisyyttä kannattaville. Jeesus on minullekin tie Jumalan luo ja siten tie pelastukseen.
Hannu Lehdeskoski
PastoriJuuri tuollaista uudelleen sanoittamista Jumalan viinimäessä tarvitaan! On surullista, jos vanhentuneet käsitteet estävät ihmisiä löytämästä armollisen Jumalan. Kirkolla on merkittävä uutinen kerrottavanaan, joten on syytä kertoa se niin, että väki ymmärtää.
"Uskon, että Jumalan vaikutus on yhtä suurta ajatellaan häntä sitten antiikin ajan mielikuvin tai modernin ajan mielikuvin."
Tässä on suurta viisautta. Ihminen sanat eivät koskaan tavoita Jumalaa itseään, ja siksi Jumalasta voidaan puhua monella tavalla ja monilla mielikuvilla. Se tapa, joka puhuttelee yhtä, ei ehkä puhuttele toista - ja päin vastoin. Päämäärä on kuitenkin yksi ja sama: yhteys Jumalaan.- Miksikä niin?
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kristitty_, kirjoittamasi on juuri sitä, mitä haluan olla tekemässä. Haluan olla sanottamassa rakkauden Jumalan tekoja oman aikani ihmisille. Uskon, että Jumalan vaikutus on yhtä suurta ajatellaan häntä sitten antiikin ajan mielikuvin tai modernin ajan mielikuvin.
Hannu Lehdeskoski
Pastori"Jeesus on minullekin tie Jumalan luo ja siten tie pelastukseen. "
Miksi tarvitset pelastusta? - juutas.
"Meidän lisäksi voit löytää vielä vaikka kuinka paljon erilaisia näkemyksiä. Mikä näistä sitten on oikea, en tiedä. Omani on oikea minulle, sen minä tiedä"
- Eipähän ole mikään ihme, että kirkko natisee liitoksissaan ja kansa kävelee ulos. Virallinen oppi alkaa olla, että kaikilla voi olla omat oppinsa, jos siltä tuntuu.
Mutta onhan se sitten aika falskia saarnata ja vetää rituaaleja virallisen liturgian mukaan, kun seremoniamestarinkin uskonkäsitykset ovat aivan toisenlaiset. - Eräitä pohdintoja
utelias kiittää kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Minulle tulee mieleen, että luterilainen kirkko on jotenkin aina ollut laitoskirkko, ihan jo kirkollisverotuksenkin takia. Ja vaikka kirkolla on sanoma, niin eipä se ole sitä paljoa esillä pitänyt, ei konservatiivienkaan ajalla.
Siksi utelenkin, millä tapaa konservatiivit haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja, siis ihan konkreettisesti: miten aiotte tavoittaa ihmisiä? Ihan viime päiviinhän saakka kirkko oli kai hyvinkin itseensä käpertynyt ja alkoi avautua vasta liberaalien myötä.Ai, luulit että se oli itseensä käpertynyt.
- Tavallinen tallaaja
kristitty___ kirjoitti:
"Mitä ovat nuo hellenistiset käsitykset, joihin kirkko on ankkuroinut?"
Esimerkiksi se, että Kristuksen jumaluus käsitetään jotenkin biologiseksi sukulaisuussuhteeksi Jumalaan.
Hellenistisessä maailmassa raja ihmisten ja jumalten välillä oli häilyvä; ihminen saattoi kohota jumalaksi, ja jumalat pystyivät lisääntymään ihmisten kanssa. Jumaluus oli jonkinlainen biologinen ominaisuus, joka virtasi jumalolennon suonissa. Juutalaisuudessa tällaista käsitystä ei ollut. Niinpä puhe Jumalan Pojasta sai kreikkalaisten parissa uuden merkityksen.
Minä uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja Vapahtaja, mutten välttämättä tarvitse hellenistikreikkalaista käsitteistöä sen ymmärtämiseen. Joitakuita klassinen opetus Jeesuksesta puolestaan puhuttelee, eikä minulla ole mitään sitäkään vastaan. Meille kaikille on tilaa ja paikka Kristuksen kirkossa.Tämä on äärimmäisen mielenkiintoista sikäli, että en olisi ikinä uskonut, että synnyn tällaisena aikana, että kirkosta käsin ruvetaan puhumaan tällaista pötyä. Tämä on todellakin se eksytys.
En pidä itseäni edes uskovaisena, mutta on kyllä pakko myöntää, että juuri nämä tämäntyyppiset nykypäivän kirkkojen hölmöilyt ovat saaneet päinvastoin käsittämään Raamatun hämmästyttävän paikansa pitävyyden. - utelias...
Ai, luulit että se oli itseensä käpertynyt.
Joo. Olinko väärässä?
Vieläkään en ole saanut vastausta siihen, miten konservatiivit haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja.Miten he aikovat tavoittaa ihmisiä, mitä he ennen tekivät tavoittaakseen heitä jne. Tavallinen tallaaja kirjoitti:
Tämä on äärimmäisen mielenkiintoista sikäli, että en olisi ikinä uskonut, että synnyn tällaisena aikana, että kirkosta käsin ruvetaan puhumaan tällaista pötyä. Tämä on todellakin se eksytys.
En pidä itseäni edes uskovaisena, mutta on kyllä pakko myöntää, että juuri nämä tämäntyyppiset nykypäivän kirkkojen hölmöilyt ovat saaneet päinvastoin käsittämään Raamatun hämmästyttävän paikansa pitävyyden.Tavallinen tallaaja, yritä käsittää ettei tämä ole "se eksytys". Papit ja muutkin ovat havainneet, ettei se Raamattu ole se, miksi sitä on meille uskoteltu ja sillä peloteltu.
Ihmiset ovat nykyään lukeneita, valistuneita ja ymmärtävät ajatella enemmän omilla aivoillaan. Ja Raamatun asioita on jopa tutkittu. Emme enää niele kaikkea mitä meille syötetään.
Raamattu on todellakin vähän tavallista tyhmempien ja sovinististen miesten kirjoittamia juttuja. Sen havaitsee jos vähänkin lukee Raamattua omin silmin, eikä ajattele mitä siitä on sanottu. Sillon silmät oikein avautuvat ja saa hämmästyä. Saa tunteen, että Raamattu onkin huijausta. Ei siis sellainen kuin oli opetettu.- ccca
kristitty___ kirjoitti:
Juuri tuollaista uudelleen sanoittamista Jumalan viinimäessä tarvitaan! On surullista, jos vanhentuneet käsitteet estävät ihmisiä löytämästä armollisen Jumalan. Kirkolla on merkittävä uutinen kerrottavanaan, joten on syytä kertoa se niin, että väki ymmärtää.
"Uskon, että Jumalan vaikutus on yhtä suurta ajatellaan häntä sitten antiikin ajan mielikuvin tai modernin ajan mielikuvin."
Tässä on suurta viisautta. Ihminen sanat eivät koskaan tavoita Jumalaa itseään, ja siksi Jumalasta voidaan puhua monella tavalla ja monilla mielikuvilla. Se tapa, joka puhuttelee yhtä, ei ehkä puhuttele toista - ja päin vastoin. Päämäärä on kuitenkin yksi ja sama: yhteys Jumalaan.Oletkohan nyt ihan rehellinen? Kirjoitat tavoista puhua, mutta viesteistäsi näkyy, että että et tarkoita eri puhetapaa vaan eri sisältöä.
Kristinuskon hienous on juuri Kristuksen kahdessa luonnossa, hänen lunastuskuolemassaan ja kolminaisuusopissa. Ilman niitä se olisi jäänyt viisaan opettajan perustamaksi tavalliseksi uskonnoksi muiden vastaavien joukossa, eikä se olisi puhutellut ihmisiä ytimiä myöten ja levinnyt suurimmaksi uskonnoksi maailmassa.
Nyt te haluatte latistaa sen tuollaiseksi mitäänsanomattomammaksi ja saatte sillä ihmiset kaikkoamaan kirkosta. No, kristinusko ei sillä minnekään häviä, vaan kulkee sitten muita väyliä pitkin.
Kristus lähetti Pyhän Hengen 'sijaisekseen' maanpäälle opastamaan kristittyjä. Sen vaikutuksesta UT:kin on kirjoitettu, ja UT:hen perustuu kolminaisuusoppi. ccca kirjoitti:
Oletkohan nyt ihan rehellinen? Kirjoitat tavoista puhua, mutta viesteistäsi näkyy, että että et tarkoita eri puhetapaa vaan eri sisältöä.
Kristinuskon hienous on juuri Kristuksen kahdessa luonnossa, hänen lunastuskuolemassaan ja kolminaisuusopissa. Ilman niitä se olisi jäänyt viisaan opettajan perustamaksi tavalliseksi uskonnoksi muiden vastaavien joukossa, eikä se olisi puhutellut ihmisiä ytimiä myöten ja levinnyt suurimmaksi uskonnoksi maailmassa.
Nyt te haluatte latistaa sen tuollaiseksi mitäänsanomattomammaksi ja saatte sillä ihmiset kaikkoamaan kirkosta. No, kristinusko ei sillä minnekään häviä, vaan kulkee sitten muita väyliä pitkin.
Kristus lähetti Pyhän Hengen 'sijaisekseen' maanpäälle opastamaan kristittyjä. Sen vaikutuksesta UT:kin on kirjoitettu, ja UT:hen perustuu kolminaisuusoppi.Minusta opit ovat juuri niitä tapoja, joilla kristikunta puhuu Jumalasta. Oppien totuus ei piile käsitteissä, joista ne on rakennettu, vaan merkityksissä, joita ne kantavat ja välittävät. Kaksiluonto-oppi esimerkiksi sanoittaa sitä perustavanlaatuista kristillistä kokemusta, että Jeesuksen ja Jumalan välillä on käsittämättömän läheinen yhteys ja että Jeesus omassa persoonassaan ilmaisi ihmiskunnalle Jumalan. Vai onko sinun mielestäsi kaksiluonto-opin keskeisin pointti kristillisen uskon kannalta se, että Jeesuksessa on jumalallinen ja inhimillinen luonto eroittamatta, sekoittamatta, muuttamatta ja jakamatta?
Ylipäänsä me kristityt emme usko ihmisen pystyttämään oppirakennelmaan vaan elävään Jumalaan! Opit eivät ole itse tarkoitus; ne ovat vain sormia tai vinkkejä, jotka osoittavat kohti Kaikkivaltiasta. Älkää nyt kuitenkaan ymmärtäkö väärin, sillä minusta opit ovat tärkeitä. Ei kristillinen kirkko olisi mitään ilman historiaansa, vuosituhansien ja -satojen aikana kertynyttä kokemusta ja viisautta Jumalasta. Mutta kuten kaikki muutkin muinaisilla kielillä puhutut asiat, kirkon opitkin tulee tulkata nykyajan kielelle.- anna esimerkkejä
kristitty___ kirjoitti:
Minusta opit ovat juuri niitä tapoja, joilla kristikunta puhuu Jumalasta. Oppien totuus ei piile käsitteissä, joista ne on rakennettu, vaan merkityksissä, joita ne kantavat ja välittävät. Kaksiluonto-oppi esimerkiksi sanoittaa sitä perustavanlaatuista kristillistä kokemusta, että Jeesuksen ja Jumalan välillä on käsittämättömän läheinen yhteys ja että Jeesus omassa persoonassaan ilmaisi ihmiskunnalle Jumalan. Vai onko sinun mielestäsi kaksiluonto-opin keskeisin pointti kristillisen uskon kannalta se, että Jeesuksessa on jumalallinen ja inhimillinen luonto eroittamatta, sekoittamatta, muuttamatta ja jakamatta?
Ylipäänsä me kristityt emme usko ihmisen pystyttämään oppirakennelmaan vaan elävään Jumalaan! Opit eivät ole itse tarkoitus; ne ovat vain sormia tai vinkkejä, jotka osoittavat kohti Kaikkivaltiasta. Älkää nyt kuitenkaan ymmärtäkö väärin, sillä minusta opit ovat tärkeitä. Ei kristillinen kirkko olisi mitään ilman historiaansa, vuosituhansien ja -satojen aikana kertynyttä kokemusta ja viisautta Jumalasta. Mutta kuten kaikki muutkin muinaisilla kielillä puhutut asiat, kirkon opitkin tulee tulkata nykyajan kielelle."kirkon opitkin tulee tulkata nykyajan kielelle."
Miten? anna esimerkkejä kirjoitti:
"kirkon opitkin tulee tulkata nykyajan kielelle."
Miten?Ei ole varmaan yhtä oikeaa tapaa. Tässä ketjussa pastori Hannu Lehdeskoski on esittänyt yhden tavan ymmärtää kristillistä totuutta nykykielellä. Myös Terho Pursiainen on mielestäni onnistunut sanoittamaan hyvin kristikunnan jakamaa kokemusta Jumalasta. Esimerkiksi: http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011/2011-05-05/teemat/syvyyssuhde
- kiitos vastauksesta
kristitty___ kirjoitti:
Ei ole varmaan yhtä oikeaa tapaa. Tässä ketjussa pastori Hannu Lehdeskoski on esittänyt yhden tavan ymmärtää kristillistä totuutta nykykielellä. Myös Terho Pursiainen on mielestäni onnistunut sanoittamaan hyvin kristikunnan jakamaa kokemusta Jumalasta. Esimerkiksi: http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011/2011-05-05/teemat/syvyyssuhde
Ok. Voisitko kertoa vielä, miten sinä itse sanoitat nykyajan kielelle. Mahdollisimman selkeitä esimerkkejä toivoisin, kerro vaikka omasta jumalasuhteestasi ja Jeesuksesta nykyaikaan sopien.
- ccca
kristitty___ kirjoitti:
Minusta opit ovat juuri niitä tapoja, joilla kristikunta puhuu Jumalasta. Oppien totuus ei piile käsitteissä, joista ne on rakennettu, vaan merkityksissä, joita ne kantavat ja välittävät. Kaksiluonto-oppi esimerkiksi sanoittaa sitä perustavanlaatuista kristillistä kokemusta, että Jeesuksen ja Jumalan välillä on käsittämättömän läheinen yhteys ja että Jeesus omassa persoonassaan ilmaisi ihmiskunnalle Jumalan. Vai onko sinun mielestäsi kaksiluonto-opin keskeisin pointti kristillisen uskon kannalta se, että Jeesuksessa on jumalallinen ja inhimillinen luonto eroittamatta, sekoittamatta, muuttamatta ja jakamatta?
Ylipäänsä me kristityt emme usko ihmisen pystyttämään oppirakennelmaan vaan elävään Jumalaan! Opit eivät ole itse tarkoitus; ne ovat vain sormia tai vinkkejä, jotka osoittavat kohti Kaikkivaltiasta. Älkää nyt kuitenkaan ymmärtäkö väärin, sillä minusta opit ovat tärkeitä. Ei kristillinen kirkko olisi mitään ilman historiaansa, vuosituhansien ja -satojen aikana kertynyttä kokemusta ja viisautta Jumalasta. Mutta kuten kaikki muutkin muinaisilla kielillä puhutut asiat, kirkon opitkin tulee tulkata nykyajan kielelle.Kristitty__, ole nyt rehellinen ja puhu selvää suomea äläkä ympäripyöreää huttua, missä ei ole mitään konkreettista asiaa.
Sano ihan selvästi, että haluat muuttaa kristinuskon sisällön, koska siitähän viestiesi perusteella on kyse. Siihen sinulla toki on oikeus, mikäpä siinä. Tässä maassa saa ajaa haluamaansa asiaa, jos se ei ole jostain syystä laitonta. Voisi vain kertoa, mitä asiaa on ajamassa. - Eräitä pohdintoja
utelias... kirjoitti:
Joo. Olinko väärässä?
Vieläkään en ole saanut vastausta siihen, miten konservatiivit haluavat muuttaa kirkon toimintamuotoja.Miten he aikovat tavoittaa ihmisiä, mitä he ennen tekivät tavoittaakseen heitä jne.Itse arvelen, että nyt päällä olleet aiheet ovat antaneet aika väärän kuvan klassisen kristinuskon edustajista. Itse olen kuitenkin huomannut palstoilla myös paljon konservatiiveja, jos tällaisen leiman nyt haluaa laittaa, joilla on kyllä ihan uudistusta ja hekin käyttävät niitä uusia sanoja kuvaamaan Jumalaa ja että Jumala puhuttelisi myös nykyihmistä. Yleensäkin tutkimalla huomaa, että tällaista toimintaa kyllä on kristittyjen parissa. Siihen tarvitaan vain hiukan ennakkoluulottomampaa asennetta ja suvaitsevaisuutta.
Kannattaisi tutustua monipuolisesti kaikkeen eikä lukea yhden ryhmittymän ja erityisesti jonkin maallisen median stereotypioita.
Itse en ole kovasti kirkkoaktiivi, joten en kai ole kovasti velvollinen vastaamaan tähän, kunhan nyt pohdiskelen näitä asioita.
Se sitten, miten passiiviset ihmiset saadaan yhtään kiinnostumaan asiasta, on varmaan paljon myös Jumalan käsissä, sieltä nyt ensimmäisenä kannattaisi kysyä neuvoa. Mutta kaipa se tuo rukoilukin on jo tehty vanhanaikaiseksi. - ympäripyöreää
Itse arvelen, että nyt päällä olleet aiheet ovat antaneet aika väärän kuvan klassisen kristinuskon edustajista. Itse olen kuitenkin huomannut palstoilla myös paljon konservatiiveja, jos tällaisen leiman nyt haluaa laittaa, joilla on kyllä ihan uudistusta ja hekin käyttävät niitä uusia sanoja kuvaamaan Jumalaa ja että Jumala puhuttelisi myös nykyihmistä. Yleensäkin tutkimalla huomaa, että tällaista toimintaa kyllä on kristittyjen parissa. Siihen tarvitaan vain hiukan ennakkoluulottomampaa asennetta ja suvaitsevaisuutta.
Kannattaisi tutustua monipuolisesti kaikkeen eikä lukea yhden ryhmittymän ja erityisesti jonkin maallisen median stereotypioita.
Itse en ole kovasti kirkkoaktiivi, joten en kai ole kovasti velvollinen vastaamaan tähän, kunhan nyt pohdiskelen näitä asioita.
Se sitten, miten passiiviset ihmiset saadaan yhtään kiinnostumaan asiasta, on varmaan paljon myös Jumalan käsissä, sieltä nyt ensimmäisenä kannattaisi kysyä neuvoa. Mutta kaipa se tuo rukoilukin on jo tehty vanhanaikaiseksi.Aika ympäripyöreä vastaus, ei kertonut oikein mitään.
Jos konservatiivit todella yrittävät tavoittaa ihmisiä, niin kyllä sen pitäisi jossakin myös näkyä. Viestistäsi saa käsityksen, että tavikset ovat itse (tai ainakin heidän pitäisi olla) se aktiivinen osapuoli.
Maallinen media kertoo konservatiiveista naispappeuden ja homoseksuaalisten suhteiden vastustajina, koska muuta kerrottavaa heistä ei valitettavasti taida oikein löytyä. - Tavallinen tallaaja
helsinkijokkeri kirjoitti:
Tavallinen tallaaja, yritä käsittää ettei tämä ole "se eksytys". Papit ja muutkin ovat havainneet, ettei se Raamattu ole se, miksi sitä on meille uskoteltu ja sillä peloteltu.
Ihmiset ovat nykyään lukeneita, valistuneita ja ymmärtävät ajatella enemmän omilla aivoillaan. Ja Raamatun asioita on jopa tutkittu. Emme enää niele kaikkea mitä meille syötetään.
Raamattu on todellakin vähän tavallista tyhmempien ja sovinististen miesten kirjoittamia juttuja. Sen havaitsee jos vähänkin lukee Raamattua omin silmin, eikä ajattele mitä siitä on sanottu. Sillon silmät oikein avautuvat ja saa hämmästyä. Saa tunteen, että Raamattu onkin huijausta. Ei siis sellainen kuin oli opetettu.Nimimerkki ccca kirjoitti erittäin hyvin.
Ei täällä olisi yhtään mitään kristinuskoa, jota arvostella, jos joku todella jo aikaisemmin olisi tehnyt siitä tuon viisaan opettajan tavallisen uskonnon, uskonnon muiden joukossa.
Ja kuitenkaan Jumala ei antanut tehdä siitä sellaista, koska Hänellä oli asiaa ihmisille.
Enempää en välitä keskustella, asia koskee kristittyjä eikä ateisteja. Tulee ketjusta turhan pitkä. - Eroanko kirkosta?
"Koska Jumala ei ole klassisen kristouskon tavoin persoona, joka voi toimia tämänpuoleisessa, ei myöskään saatanaa ole olemassa."
Maksanko sinunkin palkkasi?
- pojgr
jumala on olematon
- kyllävain
Minä ajattelen aika samalla tavalla kuin aloittaja.
Jumala on täällä maailmassa meidän ympärillämme. 'maailma on jumalassa' Voimme ottaa sen toki henkilökohtaisesti sisäämmekin. Eli meille annetaan pyhä henki.- Holy Light
Ehkäpä sinulta jäi kuitenkin eräät tärkeät pointit huomaamatta. Jumala ei pysty auttamaan ihmistä mitenkään, ei ole lunastanut, ei pysty toimimaan....Kristus pelkkä ihminen, jonka puheita rupeamme tutkimaan niin kuin laintaulusta? ulkokohtaisesti? Pahan ongelmaan ei ole ratkaisua, ei täällä sen paremmin kuin tuollakaan puolella. Jumala ei ole persoona? Ei ole oikeastaan välittänyt antaa mitään ilmoitustakaan itsestään, koska ei välitä meistä.
Voimatonta, tympeää, sameaa ...Herran kirkkauden rinnalla. Jumalan ilmoituksen erottaa aina siitä tulevasta valosta, kirkkaudesta ja selkeydestä. Holy Light kirjoitti:
Ehkäpä sinulta jäi kuitenkin eräät tärkeät pointit huomaamatta. Jumala ei pysty auttamaan ihmistä mitenkään, ei ole lunastanut, ei pysty toimimaan....Kristus pelkkä ihminen, jonka puheita rupeamme tutkimaan niin kuin laintaulusta? ulkokohtaisesti? Pahan ongelmaan ei ole ratkaisua, ei täällä sen paremmin kuin tuollakaan puolella. Jumala ei ole persoona? Ei ole oikeastaan välittänyt antaa mitään ilmoitustakaan itsestään, koska ei välitä meistä.
Voimatonta, tympeää, sameaa ...Herran kirkkauden rinnalla. Jumalan ilmoituksen erottaa aina siitä tulevasta valosta, kirkkaudesta ja selkeydestä.Holy LIght, haluan vastata sinulle, koska esittämäsi kysymykset varmaan askarruttavat muitakin. Minulle Jeeusken elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä. Evankeliumit kertovat, miten Jeesus me hiljaisuuteen vuorella tai autiomaahan. Nämä ovat olleet perinteisesti Jumalan kohtaamisen paikkoja. Uskon, että Jeeus meni hiljaisuuteen ladatakseen voimia Jumalan läheisyydessä jaksaakseen olla ihmisten keskellä.
Kun katsotaan Jeesuksen tietä Jumalan rakkauden julistajasta ristille, saamme samalla esimerkin ihmisestä, joka on valmis seuraamaan Jumalan tahtoa loppuun asti. Monessa kohdin evankeliumeita kerrotaan, että Jeesuksen kuulijat kokivat Jumalan toimivat Jeesuksen kautta. Ylösnousemuskokemuksen kautta Jeesuksen seuraajat vakuuttuivat siitä, että Jeesus todella on Jumalan poika.
Tänään me voimme lukea evankeliumeista Jeesuksen tekoja ja saamme samalla kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on. Minä ainakin luen evankeliumeista, että meillä on Jumala, joka ei ole tuomitseva, vaan rakastava .
Jos seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, Jumalan läheisyys ja rakkaus voi muuttaa meitä ja me voimme saada kokea jotain siitä Jumalan rakkauden työrukkasena olemisesta, jota varmaan Jeesuskin koki.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- juutas.
Holy LIght, haluan vastata sinulle, koska esittämäsi kysymykset varmaan askarruttavat muitakin. Minulle Jeeusken elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä. Evankeliumit kertovat, miten Jeesus me hiljaisuuteen vuorella tai autiomaahan. Nämä ovat olleet perinteisesti Jumalan kohtaamisen paikkoja. Uskon, että Jeeus meni hiljaisuuteen ladatakseen voimia Jumalan läheisyydessä jaksaakseen olla ihmisten keskellä.
Kun katsotaan Jeesuksen tietä Jumalan rakkauden julistajasta ristille, saamme samalla esimerkin ihmisestä, joka on valmis seuraamaan Jumalan tahtoa loppuun asti. Monessa kohdin evankeliumeita kerrotaan, että Jeesuksen kuulijat kokivat Jumalan toimivat Jeesuksen kautta. Ylösnousemuskokemuksen kautta Jeesuksen seuraajat vakuuttuivat siitä, että Jeesus todella on Jumalan poika.
Tänään me voimme lukea evankeliumeista Jeesuksen tekoja ja saamme samalla kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on. Minä ainakin luen evankeliumeista, että meillä on Jumala, joka ei ole tuomitseva, vaan rakastava .
Jos seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, Jumalan läheisyys ja rakkaus voi muuttaa meitä ja me voimme saada kokea jotain siitä Jumalan rakkauden työrukkasena olemisesta, jota varmaan Jeesuskin koki.
Hannu Lehdeskoski
Pastori"Minulle Jeeusken elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä."
Parahin Hannu,
Aiemmin kirjoittelit, että et usko Raamatussa kerrottuja ihmeitä tapahtuneen, kun niistä ei muista lähteistä mitään löydy. Uskotko nyt sitten kuitenkin Uuden Testamentin kirjoitusten ihmeet tapahtuneiksi? Jeesus todella oli autiomaassa Saatanan kiusattavana ja lenteli välillä temppelinharjoilla? Kukahan muuten muistiinpanot tapahtumasta teki? Ja Saatanaahan ei sitten kai erillisenä persoonanan ole, että oliko se Jumala itse, kun kiusasi itseään omana poikanaan, vai kuinka?
"Tänään me voimme lukea evankeliumeista Jeesuksen tekoja ja saamme samalla kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on."
- Tuo kuva on taas sitten ihan jotain muuta kuin se mitä panenteismiavauksessa maalailit. Siinä hetken pilkahtanut logiikka tuntuu nyt sumentuneen taas kokonaan.
Toisaalla kerrot että et usko Raamatussa kerrottuja ihmeitä tapahtuneen, etkä usko perinteiseen krisitilliseen jumalakäsitykseen. Ja heti perään kehotat lukemaan näitä ihmetekoja Raamatusta ja muodostamaan niistä jumalkuvaa.
Nyt ei pysy kyllä enää kärryillä Hannun korkkiruuviteologiassa.... - tuuliviiri rauhaton
juutas. kirjoitti:
"Minulle Jeeusken elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä."
Parahin Hannu,
Aiemmin kirjoittelit, että et usko Raamatussa kerrottuja ihmeitä tapahtuneen, kun niistä ei muista lähteistä mitään löydy. Uskotko nyt sitten kuitenkin Uuden Testamentin kirjoitusten ihmeet tapahtuneiksi? Jeesus todella oli autiomaassa Saatanan kiusattavana ja lenteli välillä temppelinharjoilla? Kukahan muuten muistiinpanot tapahtumasta teki? Ja Saatanaahan ei sitten kai erillisenä persoonanan ole, että oliko se Jumala itse, kun kiusasi itseään omana poikanaan, vai kuinka?
"Tänään me voimme lukea evankeliumeista Jeesuksen tekoja ja saamme samalla kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on."
- Tuo kuva on taas sitten ihan jotain muuta kuin se mitä panenteismiavauksessa maalailit. Siinä hetken pilkahtanut logiikka tuntuu nyt sumentuneen taas kokonaan.
Toisaalla kerrot että et usko Raamatussa kerrottuja ihmeitä tapahtuneen, etkä usko perinteiseen krisitilliseen jumalakäsitykseen. Ja heti perään kehotat lukemaan näitä ihmetekoja Raamatusta ja muodostamaan niistä jumalkuvaa.
Nyt ei pysy kyllä enää kärryillä Hannun korkkiruuviteologiassa....Hannun teologia vaihtuu aina kuin tuuliviiri sen mukaan, mitä hän yrittää selittää. Mutta siinä hänen suurin ongelma juuri onkin. Kun raamit purkaa, niin ei ole mitään mistä ottaa enää kiinni.
En minäkään saa hänen ajattelustaan kiinni. Ja olen jo luovuttanut. Mitäpä yhdestä teologista. Antaa hänen ajatella. Mahtuuhan maailmaan ajattelua. Samanlaisia pyörittelijöitä mahtuu tusinaan tuhansia.
Luultavasti hän kuitenkin on ylpeä ketjustaan, koska katsoo saavan palstalla keskustelua aikaan.
Sanoja, joissa ei sanota mitään. juutas. kirjoitti:
"Minulle Jeeusken elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä."
Parahin Hannu,
Nyt ei pysy kyllä enää kärryillä Hannun korkkiruuviteologiassa....juutas, sen uskominen, että Jeesus vetäytyi usein hiljaisuuteen, ei tarkoita sitä, että pitää uskoa todeksi ne kertomukset, jotka kertovat, mitä siellä tapahtui. Uskon, että juuri siksi, että Jeesuksella oli tapana vetäytyä hiljaisuuteen, seurakunta ryhtyi kertomaan kertomuksia, mitä siellä yksinäisyydessä tapahtui.
Kun sanon, että Jeesuksessa me voimme saada kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on, tarkoitan sitä, että ihmiset eri puolilla maapalloa kokevat Jumalan olemasaolon oman kulttuurinsa ja historiansa kautta. Meille länsimaisille tuo kulttuuri on kristillinen. Aasiassa on erilaisia tapoja kokea Jumalan läsnäolo. Heikki Räisästä siteeratakseni voisin sanoa, että olen etninen kristitty. Minut on elämäni aikana kasvatettu kokemaan Jumalan läsnäolo kristinuskon sanoin ja kuvin.
Anteeksi, että olen välillä vähän epäselvä. Yritän aina parhaani mukaaan selvittää sepäselvyydet.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- riittää jo
juutas, sen uskominen, että Jeesus vetäytyi usein hiljaisuuteen, ei tarkoita sitä, että pitää uskoa todeksi ne kertomukset, jotka kertovat, mitä siellä tapahtui. Uskon, että juuri siksi, että Jeesuksella oli tapana vetäytyä hiljaisuuteen, seurakunta ryhtyi kertomaan kertomuksia, mitä siellä yksinäisyydessä tapahtui.
Kun sanon, että Jeesuksessa me voimme saada kuvan siitä, millainen meidän Jumalamme on, tarkoitan sitä, että ihmiset eri puolilla maapalloa kokevat Jumalan olemasaolon oman kulttuurinsa ja historiansa kautta. Meille länsimaisille tuo kulttuuri on kristillinen. Aasiassa on erilaisia tapoja kokea Jumalan läsnäolo. Heikki Räisästä siteeratakseni voisin sanoa, että olen etninen kristitty. Minut on elämäni aikana kasvatettu kokemaan Jumalan läsnäolo kristinuskon sanoin ja kuvin.
Anteeksi, että olen välillä vähän epäselvä. Yritän aina parhaani mukaaan selvittää sepäselvyydet.
Hannu Lehdeskoski
PastoriEi tarvii enää selvittää. On jo selvinnyt, että olet ihan pihalla.
- juutas.
juutas, sen uskominen, että Jeesus vetäytyi usein hiljaisuuteen, ei tarkoita sitä, että pitää uskoa todeksi ne kertomukset, jotka kertovat, mitä siellä tapahtui. Uskon, että juuri siksi, että Jeesuksella oli tapana vetäytyä hiljaisuuteen, seurakunta ryhtyi kertomaan kertomuksia, mitä siellä yksinäisyydessä tapahtui.
Hannu Lehdeskoski
Pastori"sen uskominen, että Jeesus vetäytyi usein hiljaisuuteen, ei tarkoita sitä, että pitää uskoa todeksi ne kertomukset, jotka kertovat, mitä siellä tapahtui"
- Noh, Hannu. Mistäs sitä tietää uskoa todeksi koko autiomaahan vetäytymistä? Tai sitten koko Jeesuksen olemassaoloa sen puoleen. Yhtä hyvin voi olla samanlaista "kokemustotuutta" koko tarina. Sen puolesta puhuu se, että syntymäkertomukset ovat selkeästi sepitettä ristiriitaisine ja mahdottomine ajoituksineen, lasten joukkosurmineen ja Egyptiin pakoineen, eikä ihmekuolemasta ihmetapahtumineen ole mitään merkintää missään Raamatun ulkopuolisissa lähteissä. Maallisen historiakirjoituksen näkökulmasta koko Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan.
"Minut on elämäni aikana kasvatettu kokemaan Jumalan läsnäolo kristinuskon sanoin ja kuvin"
- Tämän voin hyvin uskoa. Tosilta ovat silloin varmaan ne kuvaraamatun tarinat voineet tuntuakin ja vaikeahan siitä uskosta on varmaankin luopua, vaikka järki toista kovasti sanoisikin. Tuntuisi varmaan koko maailmakuva romahtavan.
Kun perinteisen kristinopin korttitalon ovat järki ja todisteet romahduttamassa, pitää äkkiä hakea panenteististä purkkaa ja klemmaria sen tukemiseen. Ja mikäs siinä, kukin tulkoon autuaaksi tavallaan. juutas. kirjoitti:
"sen uskominen, että Jeesus vetäytyi usein hiljaisuuteen, ei tarkoita sitä, että pitää uskoa todeksi ne kertomukset, jotka kertovat, mitä siellä tapahtui"
- Noh, Hannu. Mistäs sitä tietää uskoa todeksi koko autiomaahan vetäytymistä? Tai sitten koko Jeesuksen olemassaoloa sen puoleen. Yhtä hyvin voi olla samanlaista "kokemustotuutta" koko tarina. Sen puolesta puhuu se, että syntymäkertomukset ovat selkeästi sepitettä ristiriitaisine ja mahdottomine ajoituksineen, lasten joukkosurmineen ja Egyptiin pakoineen, eikä ihmekuolemasta ihmetapahtumineen ole mitään merkintää missään Raamatun ulkopuolisissa lähteissä. Maallisen historiakirjoituksen näkökulmasta koko Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan.
"Minut on elämäni aikana kasvatettu kokemaan Jumalan läsnäolo kristinuskon sanoin ja kuvin"
- Tämän voin hyvin uskoa. Tosilta ovat silloin varmaan ne kuvaraamatun tarinat voineet tuntuakin ja vaikeahan siitä uskosta on varmaankin luopua, vaikka järki toista kovasti sanoisikin. Tuntuisi varmaan koko maailmakuva romahtavan.
Kun perinteisen kristinopin korttitalon ovat järki ja todisteet romahduttamassa, pitää äkkiä hakea panenteististä purkkaa ja klemmaria sen tukemiseen. Ja mikäs siinä, kukin tulkoon autuaaksi tavallaan.juutas, olen monesti sanonut ja edelleen sanon, että uskossa ei minun mielestäni ole kysymys järjestä ja todisteista, ei ole koskaaan ollut. Tai siis oikeastaan vasta valistuksen aikana ryhdyttiin uskoa tarkastelemaan järjen ja todisteiden valossa, mikä hämärsi uskon alkuperäisen merkityksen. Noin 200 vuotta on siis ajateltu, että usko kohdistuu asioihin.
Ennen valistuksen aikaa ajateltiin, että usko kohdistuu persoonaan, ihmiseen ta Jumalaan, uskottiin siis jonkun olevan tietynlainen. Valistuksen jälkeen on aina enemmän ja enemmän siirytty ajatteleman, että usko on uskoa asioiden totuuteen. Minä haluan olla palauttamassa kristillistä käsitteistöä sen alkuperäiseen merkitykseensä.
Jumala on minulle turva. Minä voin luottaa, että hän rakastaa minua joka tilanteessa ja tämän kokemuksen kautta haluan sitoutua toteuttamaan Jumalan unelmaa oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta maailmasta kaikkialla, missä olen ja elän. Minun uskoni ei lepää asoiden totuuden varassa, vaan Hänen varassaan, johon nuo asiat osoittavat.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- u ja o
juutas, olen monesti sanonut ja edelleen sanon, että uskossa ei minun mielestäni ole kysymys järjestä ja todisteista, ei ole koskaaan ollut. Tai siis oikeastaan vasta valistuksen aikana ryhdyttiin uskoa tarkastelemaan järjen ja todisteiden valossa, mikä hämärsi uskon alkuperäisen merkityksen. Noin 200 vuotta on siis ajateltu, että usko kohdistuu asioihin.
Ennen valistuksen aikaa ajateltiin, että usko kohdistuu persoonaan, ihmiseen ta Jumalaan, uskottiin siis jonkun olevan tietynlainen. Valistuksen jälkeen on aina enemmän ja enemmän siirytty ajatteleman, että usko on uskoa asioiden totuuteen. Minä haluan olla palauttamassa kristillistä käsitteistöä sen alkuperäiseen merkitykseensä.
Jumala on minulle turva. Minä voin luottaa, että hän rakastaa minua joka tilanteessa ja tämän kokemuksen kautta haluan sitoutua toteuttamaan Jumalan unelmaa oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta maailmasta kaikkialla, missä olen ja elän. Minun uskoni ei lepää asoiden totuuden varassa, vaan Hänen varassaan, johon nuo asiat osoittavat.
Hannu Lehdeskoski
PastoriOlen samaa mieltä ja eri mieltä. Samaa mieltä siitä, että usko ei kohdistu asioiden totuuteen. Se kohdistuu Jumalaan ja Hänen armoonsa. Tämä on monille ateisteille ja fundamentalistikristyille käsittämätöntä. He ajattelevat konkreettisesti ja tarvitsevat uskonsa kohteiksi asioita, joita voivat pitää totena. Siinä he ovat keskenään samanlaisia.
Eri mieltä olen siitä, että Jumalan unelma olisi oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen maailma. Mistä sinä tuollaisen olet tempaissut? Se on ilmeisesti oma unelmasi, ja olet tehnyt siinä Jumalasta itsesi näköisen.
Emme voi tietää, mikä on mahdollisesti Jumalan unelma tämänpuoleisesta maailmasta, tai onko Hänellä sellaista. Jumala ja Hänen tarkoituksensa ovat ihmisiltä salatut. Tiedämme Hänestä vain sen, että Hän haluaisi kaikkien saavan iankaikkisen elämän, koska sen Hän on Raamatussa ilmoittanut. - juutas.
juutas, olen monesti sanonut ja edelleen sanon, että uskossa ei minun mielestäni ole kysymys järjestä ja todisteista, ei ole koskaaan ollut. Tai siis oikeastaan vasta valistuksen aikana ryhdyttiin uskoa tarkastelemaan järjen ja todisteiden valossa, mikä hämärsi uskon alkuperäisen merkityksen. Noin 200 vuotta on siis ajateltu, että usko kohdistuu asioihin.
Hannu Lehdeskoski
Pastori"Valistuksen jälkeen on aina enemmän ja enemmän siirytty ajatteleman, että usko on uskoa asioiden totuuteen. Minä haluan olla palauttamassa kristillistä käsitteistöä sen alkuperäiseen merkitykseensä."
Parahin Hannu,
Tarkoittaako tuo sitä, että meidän pitäisi palata ennen valistuksen aikaa vallineisiin käsityksiin ja maailmankuvaan?
Kristillinen käsitteistö on antiikin ajalta. Alkuperäiseen merkitykseen palauttaminen tarkoittaisi, että meidän pitäisi omaksua silloinen maailmankuva, koska tuo käsitteistön merkitykset liittyvät sen aikaiseen maailmankuvaan. Muutoin tuo palauttaminen ei oikein onnistune.
Voimme toki tarkastella tuota käsitteistöä antiikin ajan maailmankuvan viitekehyksestä, ja yrittää ymmärtää merkitykset sen ajan ihmisille, mutta samoja merkityksiä niillä ei meille voi olla, koska tiedämme paremmin, miten asiat maailmassa ovat. Alkuperäiset merkitykset voisimme saavuttaa vain riisumalla pois kaiken 2000 vuoden aikana kerätyn tiedon ja sivistyksen. Se ei vain onnistu, vaan alkuperäistys olisi parhaimmillaankin vain köyhää larppausta.
"haluan sitoutua toteuttamaan Jumalan unelmaa oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta maailmasta kaikkialla,"
- Omnipotentti Jumala ei tarvinne unelmansa toteuttamiseen sinua, minua eikä Hentun Liisaa. Mutta nimittämällä itse itsensä Jumalan projektipäälliköksi voi toki nostaa itsensä ikään kuin jumalalliseen asemaan ja kokea olevansa tekemässä taivaallisella mandaatilla uskonsoturina jotain suurta. Sehän ne al Qaidankin kaverit motivoi...
Ei sinulle riittäisi että teet ihmisenä ihmisyyden nimissä mitä tehdä pitää? Mihin tarvitset siinä jumalia? Ilman Jumalaasiko kääntyisit vaikka vahingossa Saatanan asialle? Ai niin - eihän sitä Saatanaa ollutkaan... - näin ymmärsin
juutas. kirjoitti:
"Valistuksen jälkeen on aina enemmän ja enemmän siirytty ajatteleman, että usko on uskoa asioiden totuuteen. Minä haluan olla palauttamassa kristillistä käsitteistöä sen alkuperäiseen merkitykseensä."
Parahin Hannu,
Tarkoittaako tuo sitä, että meidän pitäisi palata ennen valistuksen aikaa vallineisiin käsityksiin ja maailmankuvaan?
Kristillinen käsitteistö on antiikin ajalta. Alkuperäiseen merkitykseen palauttaminen tarkoittaisi, että meidän pitäisi omaksua silloinen maailmankuva, koska tuo käsitteistön merkitykset liittyvät sen aikaiseen maailmankuvaan. Muutoin tuo palauttaminen ei oikein onnistune.
Voimme toki tarkastella tuota käsitteistöä antiikin ajan maailmankuvan viitekehyksestä, ja yrittää ymmärtää merkitykset sen ajan ihmisille, mutta samoja merkityksiä niillä ei meille voi olla, koska tiedämme paremmin, miten asiat maailmassa ovat. Alkuperäiset merkitykset voisimme saavuttaa vain riisumalla pois kaiken 2000 vuoden aikana kerätyn tiedon ja sivistyksen. Se ei vain onnistu, vaan alkuperäistys olisi parhaimmillaankin vain köyhää larppausta.
"haluan sitoutua toteuttamaan Jumalan unelmaa oikeudenmukaisesta ja tasa-arvoisesta maailmasta kaikkialla,"
- Omnipotentti Jumala ei tarvinne unelmansa toteuttamiseen sinua, minua eikä Hentun Liisaa. Mutta nimittämällä itse itsensä Jumalan projektipäälliköksi voi toki nostaa itsensä ikään kuin jumalalliseen asemaan ja kokea olevansa tekemässä taivaallisella mandaatilla uskonsoturina jotain suurta. Sehän ne al Qaidankin kaverit motivoi...
Ei sinulle riittäisi että teet ihmisenä ihmisyyden nimissä mitä tehdä pitää? Mihin tarvitset siinä jumalia? Ilman Jumalaasiko kääntyisit vaikka vahingossa Saatanan asialle? Ai niin - eihän sitä Saatanaa ollutkaan...Mun käsittääkseni tuossa ei ollut kyse mistään antiikin eikä muunkaan ajan maailmankuvasta vaan siitä, uskooko persoonaan vai asioihin. Jos nyt sekulaariin elämään verrataan, niin onko ihmis- vai asiakeskeinen.
u ja o kirjoitti:
Olen samaa mieltä ja eri mieltä. Samaa mieltä siitä, että usko ei kohdistu asioiden totuuteen. Se kohdistuu Jumalaan ja Hänen armoonsa. Tämä on monille ateisteille ja fundamentalistikristyille käsittämätöntä. He ajattelevat konkreettisesti ja tarvitsevat uskonsa kohteiksi asioita, joita voivat pitää totena. Siinä he ovat keskenään samanlaisia.
Eri mieltä olen siitä, että Jumalan unelma olisi oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen maailma. Mistä sinä tuollaisen olet tempaissut? Se on ilmeisesti oma unelmasi, ja olet tehnyt siinä Jumalasta itsesi näköisen.
Emme voi tietää, mikä on mahdollisesti Jumalan unelma tämänpuoleisesta maailmasta, tai onko Hänellä sellaista. Jumala ja Hänen tarkoituksensa ovat ihmisiltä salatut. Tiedämme Hänestä vain sen, että Hän haluaisi kaikkien saavan iankaikkisen elämän, koska sen Hän on Raamatussa ilmoittanut.u ja o, kristillisen opin mukaan Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala. Eikö ole aivan loogista, että Jeesuksen sanoissa ja teoissa me voimme nähdä Jumalan toimivan ja saamme tietää, millainen Jumala on?
Itse ajattelen ja uskon, että ihminen, Jeesus Nasaretilainen eli hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan. Tästä läheisestä suhteesta johtuen hän eli todeksi sitä, millaisena hän Jumalan koki. Kun Jeesuksen opetuksia ja tekoja tarkastelee lähemmin, sieltä paljastuu oikeudenmukaisuus ja ihmisten välinen tasa-arvo suurimpina aiheina. Siksi minä uskon, että Jumalan unelma on oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen.
Hannu Lehdeskoski
Pastorijuutas. kirjoitti:
"Valistuksen jälkeen on aina enemmän ja enemmän siirytty ajatteleman, että usko on uskoa asioiden totuuteen. Minä haluan olla palauttamassa kristillistä käsitteistöä sen alkuperäiseen merkitykseensä."
Parahin Hannu,
Ei sinulle riittäisi että teet ihmisenä ihmisyyden nimissä mitä tehdä pitää? Mihin tarvitset siinä jumalia? Ilman Jumalaasiko kääntyisit vaikka vahingossa Saatanan asialle? Ai niin - eihän sitä Saatanaa ollutkaan...juutas, muutama kommentti.
Ensimmäiseksi, olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että jos me luemme Raamattua oman aikamme käsitteistön mukaisesti, meidän tulisi ottaa koko antiikin maailma mukaamme. Mutta, jos me olemme valmiit jättämään Raamatun syntyaikaan kuuluvat asiat historian kirjojen lehdille ja pohtia, mitä Raamatun kirjat kertovat siitä kokemuksesta, josta ihmiset ovat kirjoittaneet, me voimme tuoda Raamatun sisällöstä olennaisen omaan aikaamme. Meidän ei tarvitse elää antiikin maailmankuvan mukaan, vaan voimme elää ajassa, jossa todellisuudessa olemmekin.
Minä uskon, että Jumala on vaikuttanut maailman menoon yhtä paljon Raamatun syntyaikana kuin hän vaikuttaa tänään. Ihmiset ovat siis Jumalan kädet tässä maailmassa. Aivan kuin Jeesus oman elämänsä aikana toimi Jumalan tahdon toteutumiseksi, on minunkin sitouduttava toteuttamaan Jumalan tahtoa. Jumalan tahdosta voi olla hyvin erilaisia käsityksiä, niin kuin mainitsit. Jokainen tekee omat tulkintansa siitä, enkä minä voi ottaa vastuuta kuin omista tulkinnoistani.
Minulle ihmisyyden nimissä toimiminen on Jumalan nimissä toimimista. Uskon, että Jumalan tahto on, että ihmiset elävät sovussa itsensä ja toisten kanssa. Siksi minulle minulle on oikeastaan ihan sama kumman nimissä toimin, ihmisyyden vai Jumalan.
Mihin tarvitsen Jumalaa? Hän on minulle turva, jota en ole ainakaan vielä löytänyt tämän maailman puolelta.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- suhteellinen käsite
juutas, muutama kommentti.
Ensimmäiseksi, olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että jos me luemme Raamattua oman aikamme käsitteistön mukaisesti, meidän tulisi ottaa koko antiikin maailma mukaamme. Mutta, jos me olemme valmiit jättämään Raamatun syntyaikaan kuuluvat asiat historian kirjojen lehdille ja pohtia, mitä Raamatun kirjat kertovat siitä kokemuksesta, josta ihmiset ovat kirjoittaneet, me voimme tuoda Raamatun sisällöstä olennaisen omaan aikaamme. Meidän ei tarvitse elää antiikin maailmankuvan mukaan, vaan voimme elää ajassa, jossa todellisuudessa olemmekin.
Minä uskon, että Jumala on vaikuttanut maailman menoon yhtä paljon Raamatun syntyaikana kuin hän vaikuttaa tänään. Ihmiset ovat siis Jumalan kädet tässä maailmassa. Aivan kuin Jeesus oman elämänsä aikana toimi Jumalan tahdon toteutumiseksi, on minunkin sitouduttava toteuttamaan Jumalan tahtoa. Jumalan tahdosta voi olla hyvin erilaisia käsityksiä, niin kuin mainitsit. Jokainen tekee omat tulkintansa siitä, enkä minä voi ottaa vastuuta kuin omista tulkinnoistani.
Minulle ihmisyyden nimissä toimiminen on Jumalan nimissä toimimista. Uskon, että Jumalan tahto on, että ihmiset elävät sovussa itsensä ja toisten kanssa. Siksi minulle minulle on oikeastaan ihan sama kumman nimissä toimin, ihmisyyden vai Jumalan.
Mihin tarvitsen Jumalaa? Hän on minulle turva, jota en ole ainakaan vielä löytänyt tämän maailman puolelta.
Hannu Lehdeskoski
PastoriSulle on ihan sama kumman nimissä toimit; Jumalan vai ihmisten ..ööööö no jos ne ihmiset on väärässä, niin eikös pitäisi valita Jumala.
Millä tavalla se Jumala on just sulle turva. Olen ymmärtäny, että sinun mielestä kaikki ihmiset vaan on siis siellä sinun Jumalassa. No silloin kai Jumalan pitäisi olla turva, vaikken viis veisaisi hänestä. Siis summa summarum. Aivan sama vaikka olisin ateisti. Jumala on vain kuitenkin turva. Siis kirkot voi lakkauttaa ja sinun pappisvirkaiskin, koska Jumala vaan on turva.
Tosin huono turva, koska koko ajan ihmisiä kuolee ja loukkaantuu ja jää mutavyöryjen alla. Mites se on niiden turvan kanssa.
Hitlerkin taisi muuten toimia ihmisyyden nimissä.
Yritti parantaa ihmiskuntaa. Niin ?? - u ja o
u ja o, kristillisen opin mukaan Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala. Eikö ole aivan loogista, että Jeesuksen sanoissa ja teoissa me voimme nähdä Jumalan toimivan ja saamme tietää, millainen Jumala on?
Itse ajattelen ja uskon, että ihminen, Jeesus Nasaretilainen eli hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan. Tästä läheisestä suhteesta johtuen hän eli todeksi sitä, millaisena hän Jumalan koki. Kun Jeesuksen opetuksia ja tekoja tarkastelee lähemmin, sieltä paljastuu oikeudenmukaisuus ja ihmisten välinen tasa-arvo suurimpina aiheina. Siksi minä uskon, että Jumalan unelma on oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen.
Hannu Lehdeskoski
PastoriOikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon pyrkiminen on tottakai Jumalan mielen mukaista, koska se nousee lähimmäisenrakkaudesta. Kuulostaa vain kovin pöyhkeältä, jos sanoo, että Jumalan unelma on niiden toteutuminen maailmassa. Niinkuin kirjoitin, emme me voi tietää, onko Jumalalla unelmia, ja jos on, niin millaisia.
Eri asia on, jos sanoo uskovansa, että Jumalalla on tuollainen unelma, niinkuin tuossa jälkimmäisessä viestissäsi sanoitkin. Silloin kertoo omasta uskostaan eikä Jumalasta. Toivottavasti se pitää tarpeeksi nöyränä, niin ettei ala omavaltaisesti toteuttaa kuvittelemaansa Jumalan unelmaa ja saa sillä vahinkoa aikaan. - juutas.
juutas, muutama kommentti.
Hannu Lehdeskoski
PastoriParahin Hannu,
Tuskin tästä sen valmiimpaa tulee, mutta yritetäänpä kuitenkin:
"Mutta, jos me olemme valmiit jättämään Raamatun syntyaikaan kuuluvat asiat historian kirjojen lehdille ja pohtia, mitä Raamatun kirjat kertovat siitä kokemuksesta, josta ihmiset ovat kirjoittaneet, me voimme tuoda Raamatun sisällöstä olennaisen omaan aikaamme."
- Ne kokemukset, mitä noilla tuntemattomilla Raamatun kirjoitusten kirjoittajilla on olleet, ovat taikauskoisten pronssikautisten ja antiikin ajan ihmisten kokemuksia. He ovat ihmetelleet maailman menoa samaan tapaan kuin mekin, mutta paljon tietämättömämpinä maailman olemuksesta ja toiminnasta kuin me, ja ovat täyttäneet tietojensa aukot erilaisilla yliluonnollisilla toimijoilla. Haluammeko nyt tuoda meidän aikaamme ne takauskoiset kuvitelmat, vaiko yleisinhimilliset pohdiskelut ihmisluonnosta?
"Minä uskon, että Jumala on vaikuttanut maailman menoon yhtä paljon Raamatun syntyaikana kuin hän vaikuttaa tänään."
- Joo, niin minäkin. Minkäänlaisia Jumalan vaikutuksihan ei nykyäänkään ole havaittavissa. Raamatun syntyaikoina vain tuntemattomat ilmiöt leimattiin hyvien ja pahojen henkiolentojen toiminnaksi.
"Aivan kuin Jeesus oman elämänsä aikana toimi Jumalan tahdon toteutumiseksi, on minunkin sitouduttava toteuttamaan Jumalan tahtoa."
- Meillähän ei ole mitään todellista tietoa Jeesuksen toiminnasta, motiiveista, eikä olemassaolostakaan. Voimme vain kuvitella millainen hän on mahdollisesti ollut, jos on ollut, ja miten on toiminut ja miksi. Jeesuksen toimintaa jäljitellessäsi jäljittelet parhaimmillasikin vain omaan kuvitelmaasi Jeesuksesta, eli imitoit mielikuvitushahmoa.
Muuten, miksi sinun pitäisi sitoutua toteuttamaan Jumalan tahtoa? Eikö Jumalan tahto toteudu joka tapauksessa ilman erityisiä tahdontoteuttajia? Ja mielestäsi Jumalasi tahtoa totetuttaessasi olet oman tulkintasi varassa. Toivottavasti tiedät, mikä se tahto on.
"Mihin tarvitsen Jumalaa? Hän on minulle turva, jota en ole ainakaan vielä löytänyt tämän maailman puolelta."
- Millaisesta turvattomuudesta kärsit? Miten se turva konkreettisesti ilmenee?Onko Jumala rauhoittava mielikuvituskaveri, unirätti, jolle vastapalveluksena turvallisuuden tunteesta pitää toimia tahdon toteuttajana kun hän ei siihen itse muuten kykene? juutas. kirjoitti:
Parahin Hannu,
Tuskin tästä sen valmiimpaa tulee, mutta yritetäänpä kuitenkin:
"Mutta, jos me olemme valmiit jättämään Raamatun syntyaikaan kuuluvat asiat historian kirjojen lehdille ja pohtia, mitä Raamatun kirjat kertovat siitä kokemuksesta, josta ihmiset ovat kirjoittaneet, me voimme tuoda Raamatun sisällöstä olennaisen omaan aikaamme."
- Ne kokemukset, mitä noilla tuntemattomilla Raamatun kirjoitusten kirjoittajilla on olleet, ovat taikauskoisten pronssikautisten ja antiikin ajan ihmisten kokemuksia. He ovat ihmetelleet maailman menoa samaan tapaan kuin mekin, mutta paljon tietämättömämpinä maailman olemuksesta ja toiminnasta kuin me, ja ovat täyttäneet tietojensa aukot erilaisilla yliluonnollisilla toimijoilla. Haluammeko nyt tuoda meidän aikaamme ne takauskoiset kuvitelmat, vaiko yleisinhimilliset pohdiskelut ihmisluonnosta?
"Minä uskon, että Jumala on vaikuttanut maailman menoon yhtä paljon Raamatun syntyaikana kuin hän vaikuttaa tänään."
- Joo, niin minäkin. Minkäänlaisia Jumalan vaikutuksihan ei nykyäänkään ole havaittavissa. Raamatun syntyaikoina vain tuntemattomat ilmiöt leimattiin hyvien ja pahojen henkiolentojen toiminnaksi.
"Aivan kuin Jeesus oman elämänsä aikana toimi Jumalan tahdon toteutumiseksi, on minunkin sitouduttava toteuttamaan Jumalan tahtoa."
- Meillähän ei ole mitään todellista tietoa Jeesuksen toiminnasta, motiiveista, eikä olemassaolostakaan. Voimme vain kuvitella millainen hän on mahdollisesti ollut, jos on ollut, ja miten on toiminut ja miksi. Jeesuksen toimintaa jäljitellessäsi jäljittelet parhaimmillasikin vain omaan kuvitelmaasi Jeesuksesta, eli imitoit mielikuvitushahmoa.
Muuten, miksi sinun pitäisi sitoutua toteuttamaan Jumalan tahtoa? Eikö Jumalan tahto toteudu joka tapauksessa ilman erityisiä tahdontoteuttajia? Ja mielestäsi Jumalasi tahtoa totetuttaessasi olet oman tulkintasi varassa. Toivottavasti tiedät, mikä se tahto on.
"Mihin tarvitsen Jumalaa? Hän on minulle turva, jota en ole ainakaan vielä löytänyt tämän maailman puolelta."
- Millaisesta turvattomuudesta kärsit? Miten se turva konkreettisesti ilmenee?Onko Jumala rauhoittava mielikuvituskaveri, unirätti, jolle vastapalveluksena turvallisuuden tunteesta pitää toimia tahdon toteuttajana kun hän ei siihen itse muuten kykene?Juutas, jos Jumalaan turvautuminen on sinusta vain pronssikauden ajan taikauskoon turvautumista, sille en voi mitään. Itselleni Jumala on todellinen ja siksi en voi jättää häntä huomioimatta. Asia nyt vain on näin. Niin kuin tällä pstalla on monesti huomattu, ei uskoa voi perustella yleisillä perusteilla.
Jokainen, joka miettii, mikä on Jumamlan tahto, on oman tulkintansa varassa, myös he, jotka sanovat lukevansa Raamattua, niin kuin se on tarkoitettu, luettavaksi, oikeastaan tulkitsevat sitä omien ennakkoasenteittensa mukaisesti.
Minusta on kuitenkin eri asia tehdä Jumalan tahdosta sellaisia tulkintoja, jotka sortavat joitain ihmisryhmiä, kuin tulkintoja, joiden kautta inhimillinen tasa-arvo toteutuu. Juuri siinä mielestäni inhimillisyys ja Jumalan tahto liittyvät yhteen. Itse koen, että Jumala haluaa ihmisille pelkkää hyvää ja tämä tahto toteutuu silloin, kun ihminen ottaa toisen ihmisen tasa-arvoisena vastaan.
Vaikka sanoin, että Jumala tekee yhtä paljon ihmeitä tänään kuin Raamatun syntyaikana, minulle Jumala on kuitenkin aktiivinen maailmassa yhtä lailla tänään kuin Raamatun syntyaikana. Jumala on aktiivinen siten, että hän ohjaa niiden ihmisen elämää, jotka etsivät hänen yhteyttään ja ovat valmiitakysymään hänen tahtoaan elämäänsä.
Uskon eläväni Jumalassa. Tunnen olevani turvassa kuin kelluen Jumalassa. Jumalassa oleminen merkitsee minulle sitä, että pystyn ottamaan elämän vastaan sellaisena kun se tulee, vastoinkäymisineen ja ongelminen.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- juutas.
Juutas, jos Jumalaan turvautuminen on sinusta vain pronssikauden ajan taikauskoon turvautumista, sille en voi mitään. Itselleni Jumala on todellinen ja siksi en voi jättää häntä huomioimatta. Asia nyt vain on näin. Niin kuin tällä pstalla on monesti huomattu, ei uskoa voi perustella yleisillä perusteilla.
Jokainen, joka miettii, mikä on Jumamlan tahto, on oman tulkintansa varassa, myös he, jotka sanovat lukevansa Raamattua, niin kuin se on tarkoitettu, luettavaksi, oikeastaan tulkitsevat sitä omien ennakkoasenteittensa mukaisesti.
Minusta on kuitenkin eri asia tehdä Jumalan tahdosta sellaisia tulkintoja, jotka sortavat joitain ihmisryhmiä, kuin tulkintoja, joiden kautta inhimillinen tasa-arvo toteutuu. Juuri siinä mielestäni inhimillisyys ja Jumalan tahto liittyvät yhteen. Itse koen, että Jumala haluaa ihmisille pelkkää hyvää ja tämä tahto toteutuu silloin, kun ihminen ottaa toisen ihmisen tasa-arvoisena vastaan.
Vaikka sanoin, että Jumala tekee yhtä paljon ihmeitä tänään kuin Raamatun syntyaikana, minulle Jumala on kuitenkin aktiivinen maailmassa yhtä lailla tänään kuin Raamatun syntyaikana. Jumala on aktiivinen siten, että hän ohjaa niiden ihmisen elämää, jotka etsivät hänen yhteyttään ja ovat valmiitakysymään hänen tahtoaan elämäänsä.
Uskon eläväni Jumalassa. Tunnen olevani turvassa kuin kelluen Jumalassa. Jumalassa oleminen merkitsee minulle sitä, että pystyn ottamaan elämän vastaan sellaisena kun se tulee, vastoinkäymisineen ja ongelminen.
Hannu Lehdeskoski
Pastori"Asia nyt vain on näin. Niin kuin tällä pstalla on monesti huomattu, ei uskoa voi perustella yleisillä perusteilla."
Parahin Hannu,
Niin, tämähän on jo todettu. Jumaluskoon ei löydy mitään yleisiä perusteita.
"Minusta on kuitenkin eri asia tehdä Jumalan tahdosta sellaisia tulkintoja, jotka sortavat joitain ihmisryhmiä, kuin tulkintoja, joiden kautta inhimillinen tasa-arvo toteutuu"
- Läpi Raamatun hehkutetaan kuitenkin esimerkiksi yhtä Jumalan valittua kansaa, missä ei tasa-arvoa kovasti tuoda esille. Onko Jumalan tahto sittemmin muuttunut, vaiko vain tulkinnat? Joutaisiko nuo sivut repiä Raamatusta pois?
"Itse koen, että Jumala haluaa ihmisille pelkkää hyvää ja tämä tahto toteutuu silloin, kun ihminen ottaa toisen ihmisen tasa-arvoisena vastaan."
- Mitäs sitten kun tapahtuu jotain pahaa? Silloin ei Jumalan tahto toteudu? Tapahtuu siis koko ajan asioita, joille hyväntahtoinen omnipotentti ei voi mitään tai ei halua tehdä mitään?
"Vaikka sanoin, että Jumala tekee yhtä paljon ihmeitä tänään kuin Raamatun syntyaikana, minulle Jumala on kuitenkin aktiivinen maailmassa yhtä lailla tänään kuin Raamatun syntyaikana."
- Toisaalla totesit, että esimerkiksi Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtuneita kerrottuja ihmeitä ei ole ilmeisestikään tapahtunut, kun niistä ei ole missään muualla kerrottu. Mitkähän Raamatun ihmeet ovat sitten oikeasti tapahtuneet? Vai puhutaanko tässäkin taas "kokemustosista"?
Ja mitä Jumalan ihmeitä on viime aikoina tapahtunut? Osaatko nimetä joitain tapahtumia, tai jotain muuta sellaista, josta voidaan Jumalan aktiivinen toiminta tänäkin päivänä havaita?
"Tunnen olevani turvassa kuin kelluen Jumalassa. "
- Mikäs siinä. Kyllähän itsesuggestiolla suuri voima voi olla. Hyviä kellumisia. - jotain..
u ja o, kristillisen opin mukaan Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala. Eikö ole aivan loogista, että Jeesuksen sanoissa ja teoissa me voimme nähdä Jumalan toimivan ja saamme tietää, millainen Jumala on?
Hannu Lehdeskoski
Pastori"Itse ajattelen ja uskon, että ihminen, Jeesus Nasaretilainen eli hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan. Tästä läheisestä suhteesta johtuen hän eli todeksi sitä, millaisena hän Jumalan koki."
Uskosi mukaisessa "hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan elänyt" Jeesus oli harvinaisen tietämätön tuon Jumalan uskomastasi panenteismisuudesta. Jeesus uskoi Jumalan puuttuvan historian kulkuun konkreettisella tavalla ja maailmanlopun tulevan omana aikanaan; Jeesus ajoi sairaista pois persoonallisia pahoja henkiä, keskustelikin niiden kanssa, ja uskoi tekevänsä sitä "Jumalan sormella"; hän opetti pyytämään Jumalalta mitä tahansa ja nämä saisivat sen häneltä, jopa kehotti jättämään työnsä ja omaisuutensa ja jättäytymään Jumalan huolenpidon ja Jumalalta tulevan konkreettisen avun varaan jne.
Vertaa esim. omaa kirjoitustasi panenteismista tuolla ylempänä: "Koska Jumala ei ole klassisen kristouskon tavoin persoona, joka voi toimia tämänpuoleisessa, ei myöskään saatanaa ole olemassa." Jeesukselle Jumala itse ja jo täällä koettavissa oleva Jumalan valtakunta olivat aivan päinvastaisia: Jeesukselle Jumalan valtakunta oli jo täällä koettavissa käytännössä siinä(kin) miten Jumala nimenomaan oli tämänpuoleisessa toimiva persoona. Jumalan tämänpuoleisessa toimimisen varaan saattoi luottaa niin oman toimeentulonsa osalta, jättämällä työn ja omaisuuden, samoin kuin muunkin hyvinvointinsa, kuten terveytensä, sillä Jumala voisi karkottaa jopa myös maailmassa vaikuttavan persoonallisen pahan. Ja maailmanloppuhan tulisi joka tapauksessa ihan heti kohta joten ei ole tarvetta kantaa sen suurempaa huolta huomisesta ja sen tarpeista muutenkaan.
ateriayhteys. fariseukset, temppelin demokratioituminen. nykyäänhän tämä ei enää pidä paikkansa. ehtoollinen. kristityt ovat omineen Jeesuksen kanssa aterioimisen omaan piiriinsä kuuluvaksi. - jotain..
jotain.. kirjoitti:
"Itse ajattelen ja uskon, että ihminen, Jeesus Nasaretilainen eli hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan. Tästä läheisestä suhteesta johtuen hän eli todeksi sitä, millaisena hän Jumalan koki."
Uskosi mukaisessa "hyvin läheisessä suhteessa Jumalaan elänyt" Jeesus oli harvinaisen tietämätön tuon Jumalan uskomastasi panenteismisuudesta. Jeesus uskoi Jumalan puuttuvan historian kulkuun konkreettisella tavalla ja maailmanlopun tulevan omana aikanaan; Jeesus ajoi sairaista pois persoonallisia pahoja henkiä, keskustelikin niiden kanssa, ja uskoi tekevänsä sitä "Jumalan sormella"; hän opetti pyytämään Jumalalta mitä tahansa ja nämä saisivat sen häneltä, jopa kehotti jättämään työnsä ja omaisuutensa ja jättäytymään Jumalan huolenpidon ja Jumalalta tulevan konkreettisen avun varaan jne.
Vertaa esim. omaa kirjoitustasi panenteismista tuolla ylempänä: "Koska Jumala ei ole klassisen kristouskon tavoin persoona, joka voi toimia tämänpuoleisessa, ei myöskään saatanaa ole olemassa." Jeesukselle Jumala itse ja jo täällä koettavissa oleva Jumalan valtakunta olivat aivan päinvastaisia: Jeesukselle Jumalan valtakunta oli jo täällä koettavissa käytännössä siinä(kin) miten Jumala nimenomaan oli tämänpuoleisessa toimiva persoona. Jumalan tämänpuoleisessa toimimisen varaan saattoi luottaa niin oman toimeentulonsa osalta, jättämällä työn ja omaisuuden, samoin kuin muunkin hyvinvointinsa, kuten terveytensä, sillä Jumala voisi karkottaa jopa myös maailmassa vaikuttavan persoonallisen pahan. Ja maailmanloppuhan tulisi joka tapauksessa ihan heti kohta joten ei ole tarvetta kantaa sen suurempaa huolta huomisesta ja sen tarpeista muutenkaan.
ateriayhteys. fariseukset, temppelin demokratioituminen. nykyäänhän tämä ei enää pidä paikkansa. ehtoollinen. kristityt ovat omineen Jeesuksen kanssa aterioimisen omaan piiriinsä kuuluvaksi.Jatkoa, joka jäi tuosta edellisestä muokkaamatta :-)
Yksi tuon tasa-arvon ilmentymä Jeesuksen toiminnassa olivat hänen aterioimisensa kenen tahansa kanssa; tähän liittyivät kiistat käsien pesusta. Yhteisateriat ennakoivat hänelle ja hänen seuraajilleen tulevaa ateriaa tulevassa Jumalan valtakunnassa.
Noista aterioista on kehittynyt ehtoollinen joka ei nykymuodossaan ateriana Jeesuksen kanssa ilmennä sitä mitä se oli Jeesuksen toiminnassa. Sen sijaan että se olisi sosiaalisten rajojen rikkoja Jeesuksen ja ihmisten välillä, siitä on tullut kristittyjen itselleen omina Jeesuksen kanssa aterioiminen, ja sellaisena öytätti&viinitilkka-riittinä joka ei sellaisenaan vastaa Jeesuksen ajan aterioiden funktiota sosiaalisina ym. tapahtuminakaan. Alkukristityt nauttivat sitä jopa kastamattomien ja uskomattomien kanssa eikä siinä vaadittu erityistä papistoa sen toimittamisessa. Ehtoollisen historiasta esim. Kari Kuula
http://www.karikuula.com/205
- evlut
Etsivä löytää. Näin lupaa Jumala.
Jumala -keskustelu on mielenkiintoinen ja monipolvinen.
Luulen, että kukaan ei voi sanoa tässä asiassa sitä ihan viimeistä sanaa eli jokaiselle Jumala näyttäytyy hieman omalla tavallaan. Sen vuoksi puhutaankin salatusta Jumalasta. Tästä on mielenkiintoinen ja pohdiskeleva artikkeli Kirkko ja kaupungissa vuodelta 2009
http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/11273/
Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan ja sanoi:
"Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.
Eli kyllä Jumalaa kannattaa etsiä ja ovia kolkutella, sillä monet sanovat, että kun löytää Jumalan, niin löytää rauhan.
t. Seija, toimittaja- evlu
Jumala rakastaa jokaista ihmistä.
- Liian ylpeäkö?
Sulle armoa tarjotaan. Miksi ei kelpaa?
- 40
"Sulle armoa tarjotaan. Miksi ei kelpaa?"
Kirkko on kuin se entinen kauppias, joka mainosti tavaraa 20% halvemmalla kuin kilpailija. Asiakkaita kävi, mutta sitä mainostettua tavaraa ei koskaan ollut hyllyssä.
Lieneekö kyse siitä, että asiakkaat eivät usko tätä mainostettua tavaraa olevan saatavilla. Eipä silti, ei sitä ole kilpailijoillakaan.
- evlut
Armo on ilmaista. Eikö ilmainen kelpaa?
- 14
Yleensä ne asiat ja tavarat, joita ilmaisena mainostetaan, eivät ilmaisia koskaan ole olleet. Ilmaisuuteen on aina liittynyt kalliita lisäehtoja.
- Köyhälle kelpaa
14 kirjoitti:
Yleensä ne asiat ja tavarat, joita ilmaisena mainostetaan, eivät ilmaisia koskaan ole olleet. Ilmaisuuteen on aina liittynyt kalliita lisäehtoja.
Armo on ilmaista sille, jolla ei ole itsellään mitään. Hän voi olla vain vastaanottajana.
"Rikas nuorukainen" joutuisi luopumaan rakkaasta omaisuudestaan (mikä se omaisuus itsekullekin sitten onkin, esimerkiksi vahva luottamus ihmistietoon), eikä hän halua tehdä sitä, koska se on hänen mielestään liian kallis ehto armolle.
- Usko jo
Jumalan armo on ilmaista.
- Jeesus kutsuu sinua
Siksi jokainen voi tulla uskoon
- outo otus
Olen kyllä luullut, että ihan perinteisesti kristinuskossa ajateltaisiin, että Jumala on henki, joka ei sijaitse missään tietyssä paikassa maailmankaikkeudessa, ei edes siellä taivaassa.
Mutta kerrotko vielä vähän lisää omista käsityksistäsi? Onko Jumala, sellaisena kuin Jumalan ymmärrät, sellainen että voit jutella hänelle (tai onko oikein käyttää persoonapronominia)? Voitko siis rukoilla sanallisesti tai olla Jumalan seurassa siten kuin ystävän, välillä puhellen ja välillä hiljaa?
Jeesuksen asema jäi minulle vähän epäselväksi edelleen. Sanot, ett Jeesuksen elämä on esimerkki Jumalan läheisyydessä eletystä elämästä, ja että hyvin läheisestä Jumala-suhteestaan johtuen hän eli todeksi sitä, millaisena hän Jumalan koki. Ja tämän takia opetuslapset ajattelivat, että Jumala toimi hänen kauttaan. Ja siksi olisi loogista ajatella, että Jeesuksen sanoissa ja teoissa näemme, miten Jumala toimii ja mitä Jumala haluaa? Ymmärsinkö tämän ajattelustasi oikein?
Mutta oliko Jeesus "vain" erityisen lähellä Jumalaa elänyt ihminen? Voisiko kuka tahansa meistä ainakin periaatteessa elää yhtä lähellä Jumalaa? Toteat, että kristillisen opin mukaan Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala, mutta olisiko samanlainen Jumalaksi tuleminen - Jumalan läheisyydessä elämisen kautta - meille muillekin mahdollista?
Entä mitä ajattelet Pyhästä Hengestä? Onko Jumala Jeesuksen elämän jälkeen jotenkin vielä eri tavalla läsnä ihmisten keskellä, tarkemmin sanottuna seurakunnassa, kuin ennen Jeesuksen elämää?- outo otus
Ja vielä, kun sanot että sinullekin Jeesus on tie Jumalan luokse ja siten pelastukseen, niin tarkoitatko, että hän on tie esimerkkinsä nojalla? Näytti, miten eletään Jumalan läheisyydessä? Ja tarkoitatko, että juuri se Jumalan läheisyydessä eläminen olisi se pelastus?
Sinulla ei taida tuossa ajattelussasi olla mitenkään esillä periluterilainen sovitusuhri-näkemys? En minäkään sitä oikein ymmärrä, se on varmaan ymmärrettävää niille, joiden uskonnonharjoitukseen eläinuhrit perinteisesti kuuluivat (kuten vielä Jeesuksen ajan juutalaisuudessa). Kysyinpä vain varmuuden vuoksi. Jos Jeesus olisi vain elänyt ja elänyt, ja kuollut vanhana ja raihnaisena luonnollisen kuoleman, tai jos olisi vaikka nuorempana kuollut sattumalta pillastuneen aasin tallomana, siis joka tapauksessa jotenkin muuten kuin opetuksensa takia teloitettuna, olisiko tie pelastukseen silti meille auki?
- Luetaan Raamattua
Raamattu kertoo, millainen Jumala on.
- dikduk
Raamatussa on ristriitaisia jumalkuvia:VT:ssä on yksi jumala jolla ei ole poikaa eikä ketään muutakaan rinnallaan, joka ilmoittaa luoneensa sekä pahan että hyvän, joka itse vastaa kaikesta .UT:ssa on isäjumala jolla on poika, joka inkarnoituu ja jonka roomalaiset surmaavat.
Tämä väkivaltainen kuolema selitetään uhriksi joka pelastaa ihmiskunnan helvetistä, johon kaikki ovat muuten matkalla. Pojan sijaiskuolemaan ja opetukseen isästään pitää kaikkien uskoa pelastuakseen, eli muun uskoisten on luovuttava omista uskonnoistaan välttyäkseen rangaistukselta kuoleman jälkeen.Vain yksi tapa uskoa, kokea jumala, ja elää on oikea, kristinusko, ja uskominen on pakollista.
Yksittäinen kristitty voi olla suvaitseva, kristinusko ei sitä ole, eikä ole ollut silloin kun sillä on ollut valta ja voima.
- evlut
Luotetaan Raamattuun
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293255- 1181302
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101235- 581011
- 711008
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu183972olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38911Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66890Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹77827