Tässä totuus taksikuskin tuloista!

Totuus liksoista LUE

Löysin hyvän kirjoituksen, missä taksikuskin ns. tuntipalkka tulee ilmi. Lukekaa tämä huolella, varsin mielenkiintoista luettavaa.
------------------------------------------------------------------
Olen itse taxi alalla, ja kerron palkkauksesta osa-aikaisen yövuoroa ajavan taxikuljettajan näkökulmasta, joka tienaa hieman keskimääräistä vähemmän, ajaa liikenne sääntöjen mukaan, ja pyrkii tekee työtä rauhallisesti liikenne turvallisuutta ja itseään kunnioittaen.

Taxi alalla maksetaan palkka pääasiassa provinsio pohjaisesti. Eikä takuu palkkaa ei ole.

Työtunteja täysipäiväisellä taxin kuljettajalla tulee 50 viikossa (Jopa 60 tuntia)
Kyseinen kuljettaja tekee keskimäärin 40 tuntia viikossa.

Työvuoro on 12 tuntia, ja tienestiä kuussa on n.1300€ mikä on tunteihin nähden ehkä 100-250€ keskimäärää vähemmän.

Työvuoro sisältää lepotaukoja 2 tuntia, josta suurin osa on keikan aktiivista kyttäämistä. Noin 45 minuuttia tästä on kahvi, vessa ja ruoka taukoa.

12 tuntia sisältää myös tunnin verran ylimääräisiä velvoitteita, jotka pitää hoitaa henkilökohtaisella ajalla, ja josta ei makseta palkkaa.
Nämä velvoitteet ovat auton sisä ja ulkosiivous, ajopäiväkirjan kirjaus, tilitys sekä tankkaus.

Tämän pohjalta jos arvioidaan työtuntien määräksi 11 tuntia per vuoro.
Kyseisen kuljettajan keskimääräiseksi tuntipalkakseni muodostuu 8,4€/tunti.

Jos otetaan huomioon että työn siottuu n.75% ajasta kellonaikojen välille, jolla muilla aloilla maksetaan yölisää ( 30%).
Niin perus tunti palkaksi voisi arvioida 6,95€/tunti.

Mutta, työn tekijän työ sisältää myös lauantai työtä n.25% (josta maksetaan muilla aloilla n. 15%), sekä sunnuntai töitä 10-15%, työajasta ( 100%).
(Näistä tunneista ei taxi alalla makseta erikseen ylimääräisiä lisiä, paitsi hiljaisina sunnuntai vuoroina hieman paremmat provinsiot).

Näin ollen jos palkan suhteuttaa muiden alojen viikonloppu lisiin, niin perus tuntipalkaksi muodostuu 5,87€/tunti

Jos tämä summa on jonkun mielestä mielestä laskettu alakanttiin, niin ottakaa huomioon se ettei mukaan ole laskettu iltalisiä, joka sekin olisi laskenut tuntipalkkaa parikymmentä senttiä.
Sen lisäksi ottakaa myös huomioon se että perus työntekijällä on useilla aloilla oikeus saada ylityökorvausta 50% per tunti kun keskimääräisestä viikko tunti määrästä muodostuu yli 40tuntia, ja 100% per tunti kun keskimääräisestä viikko tunti määrästä muodostuu yli 45tuntia.
Tätä ei kuitenkaan ole taxi alalla.

Onko näin pieni palkkaus ja heikot työehtosopimukset laittomia?

Provosoiko heikko provinsio pohjainen palkka, kuljettajia vaarantamaan liikennettä?



Itse ketju ja keskustelu käydään täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10396599#comment-53301045

70

18566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikea totuus

      Kyllä 15-20 €/h on lähempänä totuutta.

      • Liike on tärkeää

        Eli kymmenellä tunnilla 175 euroa päivässä keskimäärin, eli autolle 500 euroa päivässä (jos pros. 35). Eli 50 euroa tunnissa.


    • 3+11

      Niin faktahan se on, että taksialalla on paskat palkat ja huonot edut. Kai sen nyt jokainen tietää jo ennen kuin töihin pääsee. Tästä huolimatta itsekin olen nyt kurssille menossa. Eri asia sitten kuinka kauan alalla jaksan, mutta ainakaan ei siitä voi syyttää etten tietäisi mihin olen pääni työntämässä. Tietysti lähtisin ennemmin esim. ahtaajaksi satamaan, tekemään tietä Lemminkäiselle tai vaikka koulutustani vastaavaan hommaan toimistoon, mutta aina ei saa sitä ensimmäistä vaihtoehtoa elämässä.

      • 1+12

        Sä olet oikeassa. Mistä sitä tietää sopiiko ko. työ sinulle enne kun sitä edes kokeilee. Ennen se työ oli liki pelkkää ajamista mutta nykyään auton kojelauta muistuttaa auton omien laitteidensa ja niiden päälle taksin tarvitsemat laitteistot lähinnä avaruusalusta. Ennen pärjäsi, kun osasi painaa mittarista oikean taksan päälle, huutaa ula-radioon, tuntea osoitteet ja osata kirjoittaa asiakkalle kuitti käsin.

        Nykyään auton ajamisen osaaminen taitaa alkaa olla pienin ja helpoin osa-alue. Mittarin, datan ja maksupäätteen kaikkien toimintojen osaaminen onkin ihan toista, tosin niidenkin käyttöä kursseilla raapaistaan vasta pelkkää pintaa ja opeteltavaa jää vielä paljon.

        Alalla pärjää ne kuljettajat, joita ala kiinnostaa, haluavat ajaa pelkkiä öitä, päiviä tai molempia. Opettelevat käyttämään laitteita ja niissä olevia toimintoja oikein. Pelkän datan kyselyjen avulla ammattinsa osaava osaa mennä oikeaan paikkaan, eikä mene "kuolleelle" tolpalle nenää kaivamaan :) Näitäkin on.

        Alalla on kuljettajia, jotka saavat ajetuksi autolle kassaa esim. päivävuorossa 200€ ja niitä, jotka ajavat jatkuvasti 500€. Mistähän moinen voisi johtua jos ei kuljettajan omista taidoista. Ei se aina voi tuuristakaan olla kiinni.

        Ei muuta kun alalle kokeilemaan.


      • Oppia ikä kaikki
        1+12 kirjoitti:

        Sä olet oikeassa. Mistä sitä tietää sopiiko ko. työ sinulle enne kun sitä edes kokeilee. Ennen se työ oli liki pelkkää ajamista mutta nykyään auton kojelauta muistuttaa auton omien laitteidensa ja niiden päälle taksin tarvitsemat laitteistot lähinnä avaruusalusta. Ennen pärjäsi, kun osasi painaa mittarista oikean taksan päälle, huutaa ula-radioon, tuntea osoitteet ja osata kirjoittaa asiakkalle kuitti käsin.

        Nykyään auton ajamisen osaaminen taitaa alkaa olla pienin ja helpoin osa-alue. Mittarin, datan ja maksupäätteen kaikkien toimintojen osaaminen onkin ihan toista, tosin niidenkin käyttöä kursseilla raapaistaan vasta pelkkää pintaa ja opeteltavaa jää vielä paljon.

        Alalla pärjää ne kuljettajat, joita ala kiinnostaa, haluavat ajaa pelkkiä öitä, päiviä tai molempia. Opettelevat käyttämään laitteita ja niissä olevia toimintoja oikein. Pelkän datan kyselyjen avulla ammattinsa osaava osaa mennä oikeaan paikkaan, eikä mene "kuolleelle" tolpalle nenää kaivamaan :) Näitäkin on.

        Alalla on kuljettajia, jotka saavat ajetuksi autolle kassaa esim. päivävuorossa 200€ ja niitä, jotka ajavat jatkuvasti 500€. Mistähän moinen voisi johtua jos ei kuljettajan omista taidoista. Ei se aina voi tuuristakaan olla kiinni.

        Ei muuta kun alalle kokeilemaan.

        Ihme on, jos ajaa jatkuvasti 500 euron päivävuoroja. Espoossa auton pitkää silloin koko ajan olla liikkeessä. Tuntuu vähän siltä, että tällaisella puheella pelkästään tukitaan urputtajien suut. "Ai 200 euroa, mutta kun tässä muutamat ajaa 500 euroa, opettelisit sinäkin..."


    • KTK:n mies

      Sorarekalla saa 100€ tunti puhtaana käteen.

      • Tarkkailija

        ja sun osuus max 20e tunti! ja jos keikkaa ei sorarekalla oo ni ei tienaa sekään.. pikkusen myös eri hintaiset vaatimukset näillä aloilla..


      • asiaton_teve

        Ööö... sorarekalla on vähän hankala kuljettaa asiakkaita... Onkohan edes laillista..


    • näin se on

      Paljon riippuu paikkakunnasta, kuljettajan ahkeruudesta ja osaamisesta. Riippuu myös siitä, ajaako etupäässä yövuoroja tai pelkkiä päivävuoroja. Vain päiväaikaan ajamalla saaduilla tuloilla ei herranhuoneita rakennella. Itselläni on ahkera n. 40 vuotias mies, ajaa n. 200 tuntia/kk pääasiassa öisin, hänen bruttopalkkansa on keskimäärin 3500€/kk. Automme liikkuu helsingissä, palkkaprosenttina on 38% ALV:ittomasta tulosta. Pitää muistaa, että nyt on taantuma ja auton tulot ovat pudonneet n. 25-30% "kulta-ajoista", jolloin hän tienasi huomattavasti paremmin, yleensä n. 4000€/kk. Jos joku väittää saavansa kuljetusalalla vielä parempaa palkaa, luulen hänen valehtelevan. Taksinkuljettajan TES-palkka lienee n 10-11€/kk ja joku pakutsuppari saa tuon 2000€/kk. Se nyt vaan on niin, ettei autokuski saa missään kaksista palkkaa. Jos haluaa tienata, kannattaa aikanaan kouluttautua tai keksiä hyvä liikeidea, jolloin rahaa voi tulla kuin rännistä. Tai sitten ei. Pitää muistaa, ettei itse taksiautoilijakaan, joka itse ajaa kohtuullisen määrän vuoroja kuljettajiensa lkisäksi, saa vuosiansiota kuin n 40.000€/v riippuen tietysti paikkakunnasta ja omasta aktiviteetistä.

      • näin se on

        Täytyy korjata hieman: Taksikuskin TES palkka lienee siis 10-11€/tunti, eikä siis kuukausi, kuten väärin kirjoitin.


    • Taksi 15

      Joo ja tammikuu on hiljaista ajojen suhteen.Tyhjästä on paha nyhjäistä.Samperi saanko näillä tuloilla edes taksiautoani maksettua.Kaikki kustannukset vaan nousee.

    • sadfghjklöäpolö

      >>Työvuoro on 12 tuntia, ja tienestiä kuussa on n.1300€>>

      Tuohan nyt on ihan paskapuhetta. Itse ajan PK seudulla pelkkiä päivävuoroja ma-pe ja tunteja tulee noin 180-190 kk. Vuoden 2011 verotettava tulo oli
      31 864,00€.

      Eihän tuo tulo mikään erikoinen ole, melkein missä tahansa siivoushommissakin saman saa aikaiseksi mutta aloittajan paskanpuhuminen menee aikalailla överiksi.

      • oho, no..

        En usko noita 3000 euron bruttotuloja, en.


      • dfvgbhmjkkl
        oho, no.. kirjoitti:

        En usko noita 3000 euron bruttotuloja, en.

        31864€ ei ole 3000€ kuussa vaan alle.

        Ei tarvitse uskoa mutta totta se kuitenkin on. Meillä on tallissa todella hyvät ja säännöllliset sopimusajot. AIka paljon moottoritietä mennen tullen meilahden, keski-uudenmaan ja Hyvinkään sairaaloiden väliä. Kun yksi asiakas viedään niin samalla toinen tuodaan paluuna jne jne.

        Tosin tämäkin lysti loppuu vuoden päästä kun kelan suorakorvausjärjestelmä otetaan käyttöön.


      • Johannes
        dfvgbhmjkkl kirjoitti:

        31864€ ei ole 3000€ kuussa vaan alle.

        Ei tarvitse uskoa mutta totta se kuitenkin on. Meillä on tallissa todella hyvät ja säännöllliset sopimusajot. AIka paljon moottoritietä mennen tullen meilahden, keski-uudenmaan ja Hyvinkään sairaaloiden väliä. Kun yksi asiakas viedään niin samalla toinen tuodaan paluuna jne jne.

        Tosin tämäkin lysti loppuu vuoden päästä kun kelan suorakorvausjärjestelmä otetaan käyttöön.

        Niin, tuo 31864 verotettava tulo on itse asiassa alle 2500e kuukauisipalkkana...


    • PartaMen

      Mulla oli viime vuonna 58 000 € verotettavaa tuloa taksista ja siitä veroa meni ihan liikaa! Suomen verotus, heh, heh.heee.

      • Hehehehehhh

        Verot vaan alas, niin jää sinultakin KELA-kyydit saamatta ja hajotat autosi johonkin tiessä olevaan kraateriin.


    • Pientä Rajaa

      Kyllä niile kela asiakaille 9,25 egee on ihan naurettava,suurin osa omissa lukaaleissa,ja kesä mökit sun muut,tarviiko yhteiskunnan haudatakin verorahoilla ?

      • Vannomatta paras

        Älä hitossa, mistä sen tietää, kenen rahoilla meidätkin vielä kuopataan. Kaikki on mahdollista pitkässä juoksussa.


      • Anonyymi

        Kela-korvaus ei ole köyhille vaan kaikille tarkoitettu korvaus jossa on katto,aivan kuten lääkkeissä ja sairaalahoidossa.


    • 35k/vuosi

      niii-i,jokainen tekee sellaista työtä mihin resurssit ja halut riittävät.Jos on niin palikka ettei koulu kiinnosta ja päätyy taksia ajelemaan niin silloin saa myös sen näköistä liksaa.Jokainen on oman onnensa seppä,turha ulista.Käärit vain hihat ja meet oikeeseen kouluun mistä saa edes jonkun oikean ammatin niiin ehkä sitä liksaakin alkaa tulemaan jossain vaiheessa.

      Tiedän kyllä että teille autoilijoille on kerrottu kursilla mitenkä ammatti on vaativa,eikä ole mitään"luu ulkona" ajelua.Ja teidän tulee olla ylpeitä siitä että osaatte kääntää rattia navin mukaan oikeista mutkista ja mutista keskukselle jonkun vastauksen.Hei jess,olette elämän voittajia!

    • Taksin vakio asiakas

      Kyllähän kiistaton totuus on se, että alue ja asiakaspohja ovat suurimmat tekijät taksikuskin tuloihin. Omalla toiminnallaan ja käytöksellään sitten voi jonkinverran vaikuttaa asiakasmäärien kasvuun.

      Sen verran on tullu taksissa matkustettua niin suomessa kuin muuallakin, että selkeä näkemys tulotasosta on muodostunut. Satun vielä tuntemaankin muutaman taksiyrittäjän ja heidän renkejään henkilökohtaisesti.
      Pääosin taksin tulos muodostuu sopimusajoista tulevista rahoista, esin. koulukyydit ja kelan kuljetukset. Näistä tulee se pohja jonka varassa pitäisi jo tulla jotenkin toimeen. Loput tulee sitten yksityiskyydeistä, joista saa kyllä sanoa että melkoinen osa menee edelleen suoraan kuskin taskuun. Sieltä sitten renki ja isäntä tekevät omat jakonsa muiden tietämättä.
      Harvapa sitä kuittia kuitenkaan tarvitsee mihinkään.

      Jos sitten ei ole saanut sopimuksia minnekkään, niin eipä kyllä käy kateeksi heidän hommansa. Sillä ei niitä ajoja riitä kaikille edes hesassa tarpeeksi kunnolliseen tilipussiin. Mutta kyllä nämäkin yrittäjät ja rengit jotenkin ovat aina pärjänneet. Kaikilla uudet autot alla ja lähestulkoon velattomia kaikki joita satun tuntemaan.

      • dfsghjklöäöpoliuytrg

        >>. Loput tulee sitten yksityiskyydeistä, joista saa kyllä sanoa että melkoinen osa menee edelleen suoraan kuskin taskuun. Sieltä sitten renki ja isäntä tekevät omat jakonsa muiden tietämättä.>>

        Jos kerran tunnet alan ihmisiä niin olisit nyt ensin kysynyt miten se mittari toimii. Se että ei ota kuittia ei tietenkään tarkoita sitä etteikö se kyyti olisi kuitenkin rekisteröitynyt kokonaiskassaan.

        Jokainen mittarilla ajettu keikka jää muistiin ja jokainen autolla ajettu kilometri tallentuu kuukausi ja vuosiraportille.
        Niistä yksityiskyydeistäkin suurin osa maksaa luotto tai pankkikortilla. MInulla esimerkiksi käteisen rahan osuus liikevaihdosta on vain noin 20%, loput joko laskutetaan tai maksetaan kortilla.

        Väittäisin että taksiala on harvinaisen puhdas puhuttaessa harmaastataloudesta. Yksi puhtaimmista.


    • sivusta seuraaja

      Ei kiinteistönvälittäjilläkään mikään iso tuntipalkka ole..ei ole ylityölisiä, ei sunnuntailisiä, ei pekkasia -pakkasia ym. ei pohjapalkkaa vaan pelkkä provisio..ainakin pienimmissä firmoissa..ajavat omilla autoilla ja bruttopalkasta vähennetään kilometrit..ne on vielä verottomia, mutta syö eläkettä, kesälomarahaa ym...eli ei voi kaikkia km käyttää. Työpäiviä kaikki päivät ja yleensä 10- 13 h...
      Seurannut tätä touhua vierestä jo 20v.

      • 3´9

        Olet varmaan sitten seurannut yrittäjän touhuja. Harvempi kiinteistönvälittäjä nimittäin tekee yli 160 h kuukaudessa duunia. Heillä on kyllä huonot työajat siinä mielessä, että näytöt osuvat iltoihin ja viikonloppuihin, mutta tunnit eivät muuten ole pahat.


    • Myynpä ite taloni

      "kateuksissaan" .... Sehän on hirveän rahakasta hommaa tuo kiinteistövälitys,kiinteistökuningatar Kaisakin tekee satojatuhansia vuodessa.

      • Mmm

        Taksin ja muiden usein provikkapalkkaisten (yleensä myynti) duunien ero on just siinä, että myyjä pystyy ihan oikeasti tekemään tulosta. Huippu kiinteistönvälittäjä tienaa yli 10000 kuukaudessa ja hyvä pääsee sinne 5-6 tuhannen liksoille. Sama pätee suurinpaan osaan provikkaduuneista, joissa omalla työllä voi oikeasti tehdä tulosta niin itselle kuin omistajalle.

        Paraskaan taksikuski ei koskaan voi päästä huippuansioille koska auto ei yksinkertaisesti tuota riittävästi liikevaihtoa eikä sitä liikevaihtoa voi kasvattaa kuin marginaalisesti. Ero kaupungin parhaan ja kaupungin huonoimman kuskin välillä on kuukausitason liikevaihdossa pari tuhatta euroa. Tärkeitä rahoja toki, mutta loppupeleissä aika hiluja. Tavallisessa Mustassa pörssissä on varmaan kodinkonemyyjillä jo 10000 euron ero myynnissä puhumattakaan siitä, että verrattaisiin kaupungin parasta myyjää kaupungin huonoimpaan.


    • Se kateus on kova

      Ja maaseututaksin liikevaihto on ainoastaan kuukausitasolla sen verran mitä hesalainen renki tienaa nettona, silti pitää rähjätä taksiautoilijana, ettei vaan kylälle tule uutta verta jos vanha lopettaa kannattamattoman taksiliiketoiminnan.

    • Voditel

      Säiliöauton kuljettaja. Viimevuoden brutto oli 59800€. verottomia pävärahoja 5300€. Vuotiset ylityöt oli tosin 520 tuntia. EI IKINÄ TAKSINKULJETTAJAKSI

      • ...

        siitäkin teit lain vastaisesti 220 tuntia!


      • asiaton_teve

        Saako säiliöautolla kuljettaa asiakkaita? Sorarekkaa tuossa jo mietittiin mutta veikkaan että edelleen taksi on mukavampi.


    • Pärkkele!

      http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/jopa_valtion_tukemien_vuokra-asuntojen_hinnat_pilvissa/

      Kaksio VVO:n neukkukuutiosta stadissa yli tonnin kuukaudessa. Siis normi elementtilaatikossa, ei rivarissa tai omakotitalossa. Siinä voi sitten jokainen miettiä mihin esim. 10 euron bruttotuntipalkka riittää. Normaalin lakisääteisen 160h kuukausittaisen työajan palkalla joutuu käymään sossussa hakemassa ruokarahaa. Vaihtoehdot siis nostaa työmäärää ilman ylityökorvauksia, vaihtaa duunia tai ryhtyä työttömäksi.

      PÄÄKAUPUNKISEUDULLE ON SAATAVA OMA TAKSA KOMPENSOIMAAN KORKEAMPIA ELÄMISKUSTANNUKSIA! Se mikä riittää elämiseen jossain Muoniossa ei riitä stadissa.

      • 13+12

        Se on kyllä tosi, että pääkaupunkiseudulla pitäisi olla kovempi taksa. Suunnilleen jokaisella alalla on jonkinlainen helsinkilisä. Joko sopimuksiin neuvoteltu tai sitten käytännön kautta palkkoihin tullut kun ei ihmisillä muuten olisi varaa täällä asua. Keskipalkka on suurempi ja sitä kautta on sillä naapurin insinöörilläkin varaa maksaa enemmän asumisesta ja vaikka taksikyydistä.


      • kaks plus
        13+12 kirjoitti:

        Se on kyllä tosi, että pääkaupunkiseudulla pitäisi olla kovempi taksa. Suunnilleen jokaisella alalla on jonkinlainen helsinkilisä. Joko sopimuksiin neuvoteltu tai sitten käytännön kautta palkkoihin tullut kun ei ihmisillä muuten olisi varaa täällä asua. Keskipalkka on suurempi ja sitä kautta on sillä naapurin insinöörilläkin varaa maksaa enemmän asumisesta ja vaikka taksikyydistä.

        Kyseisestä "helsinikiläistaksasta" saavat jo nyt nauttia myös maalaitaksit. Minä maksan varmaan 3x vakuutusmaksut maalaistakeihin verrattuna vaikka yhtään liikenne onnettomuutta jonka vakuutusyhtiö joutuisi korvaamaan ei ole sattunut.


      • Paskakuski oon......

        Erityistaksa olikin männä vuosina stadissa. Siten joku tasa-arvo-tasapää-taneli yhdisti taksat. Taksaa on nykyisin helppo verrata vaikka keskituntiansioon. Tai siihen, montako litraa bensaa sai tuntipalkalla. Tai parturimaksuun.

        Sen voin sanoa, että vuonna 2000 liikevaihtoni oli n. miljoona markkaa vuodessa. Viime vuonna se EI OLLUT edes suoraan verrannollinen markka/eurokurssiin edes 168.000 euroa. Se oli 140.000 euroa ja työtunteja kolmannes enemmän.

        Te, jotka sanotte taksin olevan kallis, repikää siitä. Tai perustelkaa väitteenne.

        Paskaduuni!


    • vinssi-ja-traktori

      PEPPUA VILAUTAN JA SAAN 700e tunnissa

    • kyllästynyt02

      Maaseudulla ei todellakaan kannata ajaa renkinä. Täälläpäin ei ole vuoroja ja auto pidetään 24h ja huonoina päivinä kassaan tulee vuorokaudessa

    • sammuli71

      Täällä Lapissa eräs Taksi yrittäjä kertoi,että renki tienaa maksimissaan Nettona 1500 kuukaudessa,sen enempää ei varmaan kukaan jaksa ajaa,täytyyhän sitä nukkuakki välillä,Palkkaus 30% auton tuotosta,(Eli mitä auto tienaa,niin siitä kuskille 30%).

    • Turistinamonessamaassa

      Huomaa että ala vaatii ehdottomasti vapauttamista markkinoille ja kunnon kilpailua. On polkenut paikallaan jo vuosikymmeniä, ideoita ei saada käyttöön, eikä mikään uudistu.
      Sääntely on se ongelma, joka alaa näivettää, se on heti poistettava. Siirryttävä tarveharkinnasta pätevyysharkintaan.
      Auto kun liikkuu se voi tehdä paljon muutakin, kuin odotella passiivisesti. Kalustokin on kovin rajoitettua, ehkä joihinkin tehtäviin liian kallistakin. Alvit myös kaikkien muiden tasolle, niin voi samalla kuljettaa vaikka tavaraa ja kehittää palvelujaan.
      Markkinointi takseilla on lähes nolla, siihenkin kilpailu auttaa. Sen huomaa hyvin maissa joissa kilpaillaan oikeasti, taksikuski kantaa asiakkaan tavarat jo laivan ovelta. Lentokentän terminaalista ja toisessa päässä jo hotellin aulaankin.
      Taksit ajavat myös turistikierroksia kohtuu hintaan, sopivat noudostakin jo etukäteen jos menet vaikka paikalliseen mooliin.
      Kilpailevissa maissa autoja riittää kaikenkokoisia, tavarankuljetus perävaunu esim. Risteilyasiakkaille auton perässä ei harvinaisuus.
      Taksi ala on ehdottomasti avattava kilpailulle, se on asiakkaan ja myös kuljettajien etu.
      Ryöstöhinnoittelu tai turvattomuus jotenkin on täyttä skeidaa ja pelottelua, siihen ei yhdelläkään yrittäjällä ole varaa, kun elanto on oikeasti kyseessä.
      Yhtä hyvin sähkömies voi tyhjentää koko huushollisi, harvemmin näin kuitenkaan tapahtuu.

    • kenen_kyydissä

      Taksiluvan omistajalla ja taksirengillä voi olla aivan eri tulot. Aloittaja ei taida edes tuntea taksialaa riittävästi.
      On aivan eri asioita kun puhutaan taksiluvan omistajista ja palkkatyövoimasta palkkarenkinä taksiauton kuljettajana.

      Taksiala on vahvasti säännelty ala. Taksiala ei toimi vapaan markkinatalouden mukaan.
      Tuskinpa on edes järkevää yrittää tuoda alalle täysin vapaata kilpailua. Näin koska taksialaan liittyy myös muita tekijöitä kuten luotettavuus ja turvallisuus kysymyksiä.

      Ei kai nyt kuka tahansa voi olla kenen tahansa kyydissä? Kyllä kuljetuksiin aina liittyy myös luottettavus ja turvallisuus on se sitten tavara- tai henkilökuljetusta.
      Toki taksialaa voi myös kehittää, mutta huomioiden edellä kerrottu.

      Enpä taitaisi uskaltaa mennä kenen tahansa "pimeän taksin" kyytiin. Enkä taitaisi ottaa omaan autooni tuntemattomia matkustajia ja tavaroita tien poskesta.
      Tietyt riskit on aina olemassa. Taksialan on oltava jollakin tavalla valvottua.

      • höpöhöpöjavielähöpö

        miksi kukatahansa ei olla kenen tahansa kyydissä.Ihan paska puhetta nytkin yön timot ajelee miten sattuu sukulaisten luvilla jotka nekin on saatu ilman pätevyyttä. ennen taksin suurin huolen aihe yöllä oli asiakkaat nyt muut taksit on suurin vaarallisuus tekijä.ainakin helsingissä.Ikinä en ole edes meinannut joutua painiman asikkaan kanssa 18 vuotta takana nyt olen kahdesti melkein joutunut tappelemaan toisen taksin kanssa joten voit pitää sun turvallisuus jutut ihan ominas ei todellakaan ole turvallista taksin käyttö jos et pääse valkkaamaan kuskia.


      • javielänuoremman
        höpöhöpöjavielähöpö kirjoitti:

        miksi kukatahansa ei olla kenen tahansa kyydissä.Ihan paska puhetta nytkin yön timot ajelee miten sattuu sukulaisten luvilla jotka nekin on saatu ilman pätevyyttä. ennen taksin suurin huolen aihe yöllä oli asiakkaat nyt muut taksit on suurin vaarallisuus tekijä.ainakin helsingissä.Ikinä en ole edes meinannut joutua painiman asikkaan kanssa 18 vuotta takana nyt olen kahdesti melkein joutunut tappelemaan toisen taksin kanssa joten voit pitää sun turvallisuus jutut ihan ominas ei todellakaan ole turvallista taksin käyttö jos et pääse valkkaamaan kuskia.

        Suurin vaara savonmualakii on jootua pakosta paenimaan naes taksikuskin kansa jopa päevällä


    • TaksariKymenlaaksosta

      tällä alalla tulot on aika paljon kuljettajasta itsestään kiinni. Jos istuu pitkin päivää kahvilla paikallisen huoltsikan baarissa tai hylkää kyydin ylitöiksi menemisen verukkeella, ei varmasti yllä hyviin päiväkassoihin. Keskikokoisessa kaupungissa tai sen taajamissa joku 2500€/kk on aika realistinen palkka.

      • NäinOnAsiat

        Näinhän se menee. Kahvilla olosta ei tienaa. Itse ajan tiiviisti koko vuoron. En käy syömässä vuoron aikana vaan syön keikkaa odotellessa eväitä autossa. Tulee muuten halvaksikin ja on huomattavasti tervellisempää kun baarien rasvapanokset.


    • isollatyönantajalla

      50.000e vuodessa stadissa

      • HöpöUkkoOlet

        Et saa. Älä valehtele.


      • olinminäkinjalähdin

        Joo minäkin olen isolla työnantajalla, talli siinä Vallilassa. Tienasin 92 780,- brutto vuodessa Stadissa.

        Sitten heräsin ja tajusin että se olikin unta. Totuus selvisi kun katsoin tilinauhaa. paljon vuorottomana ajoa, 12 tunnin vuorot ja palkka 9.20/h keskiarvona. Tämä on totuus ja sitten vaihdoinkin jo työnantajaa joka maksaa kunnon prossaa ja ei tarvitse ajaa vuorottomana.


      • 560alv0Päivittäin

        Ilman muuta olet ajanut ka. 560,- alv 0 kassaa joka vuorossa. Olethan ammattilainen isossa talossa. Kerro lisää. Tai älä. Kuolen nauruun.


      • taksissa

        kuskeissa on vaan eroa, kuin yöllä ja päivällä. taksialahan on kateuden ilmentymä.


      • kymmysys
        olinminäkinjalähdin kirjoitti:

        Joo minäkin olen isolla työnantajalla, talli siinä Vallilassa. Tienasin 92 780,- brutto vuodessa Stadissa.

        Sitten heräsin ja tajusin että se olikin unta. Totuus selvisi kun katsoin tilinauhaa. paljon vuorottomana ajoa, 12 tunnin vuorot ja palkka 9.20/h keskiarvona. Tämä on totuus ja sitten vaihdoinkin jo työnantajaa joka maksaa kunnon prossaa ja ei tarvitse ajaa vuorottomana.

        Joo, hyvä pointti. Taksikuskit tuntuvat elävän prosenteista. Yleisemmin ihmiset saavat elantonsa euroista. Jos jos korkeampi prosentti maistuu, eikä opi hyödyntämään talon etuja, niin toki kannattaa siirtyä 38 prossalla ajamaan priusta. Tällöin on ainakin oma pääkoppa kunnossa, kun prossa on kohdillaan. Oletko koskaan miettiny miksi ison talon kuskeista osa ei halua ajaa vuorollista autoa.


      • hghgh

        Salaisuutta ei ole tilausajojen muodossa, ovat vaan yksinkertaisesti tietämättömiä ja ehkä vähän yksinkertaisempia. Sääliksi joskus käy.


    • EritasaArvo

      Ei pidä paikkaansa. Rekkakuskilla palkka on paljon suurempi ja silti rekan tilaaminen on halvempaa.

      Jos minä vaikka lähtisin Helsingistä Rovaniemelle niin en minä siihen taksia tilaisi, tilaisin rekaan nupin makuuhytillä. Sielä on kahvinkeittimet, vessat, telkkarit ja sänky. Toisissa taitaa olla jo suihkukin. Ja säästäisin matkakustannuksissa yli 30%. Taksissa ei ole mitään edellisistä mutta silti hinta kilometriä kohden on kalliimpi.

      • ÄäliöOlet

        Höpöä kirjoitat. Kuinkas paljon tavaraa menee rekan kyydissä. Älä viitsi kirjoittaa kun selvästi vaan trollaat.


      • voijeesus

        "Tyhmyydestä ja yksisilmäisyydestä on tulossa Suomessa uusi kansansairaus "
        Niinpä, tässäpä on jälleen hyvä esimerkki ...


        "Jos minä vaikka lähtisin Helsingistä Rovaniemelle niin en minä siihen taksia tilaisi, tilaisin rekaan nupin makuuhytillä. Sielä on kahvinkeittimet, vessat, telkkarit ja sänky. Toisissa taitaa olla jo suihkukin. Ja säästäisin matkakustannuksissa yli 30%. Taksissa ei ole mitään edellisistä mutta silti hinta kilometriä kohden on kalliimpi."


      • hshxbbxbxncxmz
        voijeesus kirjoitti:

        "Tyhmyydestä ja yksisilmäisyydestä on tulossa Suomessa uusi kansansairaus "
        Niinpä, tässäpä on jälleen hyvä esimerkki ...


        "Jos minä vaikka lähtisin Helsingistä Rovaniemelle niin en minä siihen taksia tilaisi, tilaisin rekaan nupin makuuhytillä. Sielä on kahvinkeittimet, vessat, telkkarit ja sänky. Toisissa taitaa olla jo suihkukin. Ja säästäisin matkakustannuksissa yli 30%. Taksissa ei ole mitään edellisistä mutta silti hinta kilometriä kohden on kalliimpi."

        Juuri näin!


      • asiaton_teve

        Toi Hki - Rovaniemi ei ole ihan tyypillinen taksikeikka. Tässä ketjussa on jo tarjottu kulkupeliksi tämän tavararekan lisäksi sorarekkaa ja säiliöautoa. Edelleen matkustaisin mieluiten neppiksellä.


    • voijeesus
      • OnSeSekaisinOnSe

        Runosmäen Bussissa tehnyt paluun. On se tyhmä on se.


      • banne_reemerd

        Lue otsikko "Tässä totuus"

        TES palkka on se MINIMI palkka. eli totuus ei voi olla sen alle


      • OnSeTyhmäOn
        banne_reemerd kirjoitti:

        Lue otsikko "Tässä totuus"

        TES palkka on se MINIMI palkka. eli totuus ei voi olla sen alle

        Lue sinä Runosmäen oma Tuomas Bussissa mitä siinä lääkepurkin kyljessä lukee. On taas havaittavissa selkeää väärinkäyttöä.


      • Fikffkkffkfkfkfk

    • Fikffkkffkfkfkfk

      Vituttaa taksikuskien palkka-asia niin paljon, että en viitsi lukea ketjun muita viestejä. Tuli vuosia ajettua stadissa, paremmin palkattua yötä, lähes kaikki viikonloput ja juhlapyhät ja liksa oli oksettavan huono tunteihin ja työaikoihin nähden.
      Joskus parhaina aikoina kun oli kiireisiä öitä, sai 15-25e/h, missä ei tietenkään ole valittamista, mutta sitten oli paljon niitä hiljaisia öitä, kun 10e/h jäi kaukaiseksi haaveeksi. Loppua kohden jopa viikonloppuisin.
      2007 nousukaudella juuri loppuvuosi oli erinomaista aikaa, varsinkin pikkujoulukausi, ajoa oli arkisin iltapäivistä aamuyöhön melkein niin paljon kuin jaksoi rattia vääntää, piti vähän yrittää muistaa levätäkin välillä, kun kaikkea ei kuitenkaan ehtinyt kotiin ajamaan. Mutta sitten tuli vuodenvaihde, tipaton tammikuu ja lama, josta mentiin vuosia vain alaspäin automäärän kasvaessa ja asiakasmäärän laskiessa, päästen lopulta tilanteeseen, jossa edes vappuina ja uutenavuonna ei ollut ajoa kehuttavasti.
      Ihan viime vuosien tilannetta en tiedä, mutta tuskinpa mitään mullistavaa asiakasryntäystä on tullut ja ensi kesänä juhlat ovat varmasti lopullisesti ohi.

      Olin Stadin paras tolppa-apina, että kyvyistä ei jäänyt kiinni. Tilausajoilla toisella työnantajalla olisi toki voinut tilanne olla parempi.

      • melkeinkaupunkilainen

        Onneksi täällä "maaseudulla" tuntuu olevan enemmän kyytiä kuin siellä Stadissa!


    • Anonyymi

      Kyllähän tämä aika paskaduuni on, etenkin jos olet keikkalaisena, eli et aja vakituisena kenellekään. Työ painottuu silloin pääasiassa öihin ja viikonloppuihin, ja silloinkin pääasiassa öihin, joten viikonloppuvapaat ja riennot saat suurimmaksi osaksi unohtaa. Isännät ja vakituiset kun ajavat pääsääntöisesti päivävuorot, ja vakituisista kun ei sitten monikaan ole halukas viikonloppuöitä ajamaan, niin keikkalaisellehan ne lankeaa, ja kyllähän ne isännät pitäisivät vaikka joka ikisen viikonloppuyön töissä, ellet sitten itse sano, että nyt pidän vapaaillan, joka sekin voi olla joskus arvelluttavaa, kun tietää että yökuskeista on pula, ja auto sitten seisoo tuottamattomana sen yön.

      Niin, ja se palkkaus. Jos olet töissä jotain iltakahdeksasta aamuviiteen, ja sinulla on tavallisena viikonloppuyönä jotain 8-10 erimittaista kyytiä, joista kertyy jotain 200-300 euroa, huonompana aikana voi jäädä alle 200 euronkin, niin siitä se prosentti joka jää itselle, plus siitä verot, niin ei siitä kauheasti käteen jää, kun vielä ajatellaan vuoron pituus, valvottu yö ,viikonloppuvapaiden menetys, ja joudut vielä känniläisten kanssa vääntämään, eikä mitään pohjapalkkaakaan ole, ja palkka riippuu aivan täysin siitä kuinka paljon ajat, ja kuinka paljon on kyytejä. Mitään korvauksia tai lisiä ei ole. Etenkin nyt viime aikoina kun koronakriisi heikensi tuntuvasti taksikyytien määrää, niin kyllähän siinä mieleen tuli, että jos ajaisi tunti tai kuukausipalkalla jotain muuta kulkuneuvoa, niin tilanne olisi täysin eri.

      • Anonyymi

        mutta melko siisti homma .


    • Anonyymi

      Ainaki nyt tällä hetkellä on mahdollista tienata edes kohtuullisesti, kun on viime aikoina vilkastunut huomattavasti ja suurin osa kuskeista saa vähintään 40-45 % provision. Onneksi palkkaus on sentään vähitellen parantunut.

      • Anonyymi

        Meillä saa aloittajat 35 prossaa ja vuoden jälkeen 38 mutta tilataksilla saa aina avustuslisän
        15-17 euroa riippuen onko kelan vai oman firman kyytejä.
        Tilataksilla tienaa normitaksia aina paremmin.


    • Anonyymi

      Ajan tilataksia jossa invahissi myös. Hyvin tienaa päivävuorossa kun on vakituinen soppari. Keikkahommista en oikein tiedä enkä voi suositella.

      • Anonyymi

        Tilataksissa tulot ovat meidän firmassa 3500-7000€/kk. 8 tunnin päivävuoroilla saa 3500, sitten ilta, yö ja lisätunteja vähän niin palkka tuplaantuu. Tietenkin pitää osata alan kaikki toimet ja tuntea paikallisesti mistä ajot tulee. Aloittelijat saa tyytyä 3500 euroon.


    • Anonyymi

      Sipilän unelma, palkat alas, toteutumassa hyvinkin.
      Kyllä Keskustalainen Sipilä on viisas mies, saanut miljardien edestä tuhoa aikaan Suomessa ja myös tehnyt kehitysmaan puukkojengeineen ja raiskauksineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1918
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1844
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      93
      1585
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1413
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1110
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      948
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      103
      895
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe