Hei.
Puhun nyt taxi alan hyvin alhaisesta palkasta ja haluan jäsentää asian mahdollisimman yksinkertaiseksi, niin että huinoinkin matematiikko ymmärtää asian pohjia myöten.
Heitän ilmaan lopuksi muutaman kysymyksen.
Toivon että tämä saisi aikaan asiallista ja kehittävää keskustelua.
Pyydän että luet tekstin loppuun asti ennenkuin kommentoit.
------------------------------------------------
Olen itse taxi alalla, ja kerron palkkauksesta osa-aikaisen yövuoroa ajavan taxikuljettajan näkökulmasta, joka tienaa hieman keskimääräistä vähemmän, ajaa liikenne sääntöjen mukaan, ja pyrkii tekee työtä rauhallisesti liikenne turvallisuutta ja itseään kunnioittaen.
Taxi alalla maksetaan palkka pääasiassa provinsio pohjaisesti. Eikä takuu palkkaa ei ole.
Työtunteja täysipäiväisellä taxin kuljettajalla tulee 50 viikossa (Jopa 60 tuntia)
Kyseinen kuljettaja tekee keskimäärin 40 tuntia viikossa.
Työvuoro on 12 tuntia, ja tienestiä kuussa on n.1300€ mikä on tunteihin nähden ehkä 100-250€ keskimäärää vähemmän.
Työvuoro sisältää lepotaukoja 2 tuntia, josta suurin osa on keikan aktiivista kyttäämistä. Noin 45 minuuttia tästä on kahvi, vessa ja ruoka taukoa.
12 tuntia sisältää myös tunnin verran ylimääräisiä velvoitteita, jotka pitää hoitaa henkilökohtaisella ajalla, ja josta ei makseta palkkaa.
Nämä velvoitteet ovat auton sisä ja ulkosiivous, ajopäiväkirjan kirjaus, tilitys sekä tankkaus.
Tämän pohjalta jos arvioidaan työtuntien määräksi 11 tuntia per vuoro.
Kyseisen kuljettajan keskimääräiseksi tuntipalkakseni muodostuu 8,4€/tunti.
Jos otetaan huomioon että työn siottuu n.75% ajasta kellonaikojen välille, jolla muilla aloilla maksetaan yölisää ( 30%).
Niin perus tunti palkaksi voisi arvioida 6,95€/tunti.
Mutta, työn tekijän työ sisältää myös lauantai työtä n.25% (josta maksetaan muilla aloilla n. 15%), sekä sunnuntai töitä 10-15%, työajasta ( 100%).
(Näistä tunneista ei taxi alalla makseta erikseen ylimääräisiä lisiä, paitsi hiljaisina sunnuntai vuoroina hieman paremmat provinsiot).
Näin ollen jos palkan suhteuttaa muiden alojen viikonloppu lisiin, niin perus tuntipalkaksi muodostuu 5,87€/tunti
Jos tämä summa on jonkun mielestä mielestä laskettu alakanttiin, niin ottakaa huomioon se ettei mukaan ole laskettu iltalisiä, joka sekin olisi laskenut tuntipalkkaa parikymmentä senttiä.
Sen lisäksi ottakaa myös huomioon se että perus työntekijällä on useilla aloilla oikeus saada ylityökorvausta 50% per tunti kun keskimääräisestä viikko tunti määrästä muodostuu yli 40tuntia, ja 100% per tunti kun keskimääräisestä viikko tunti määrästä muodostuu yli 45tuntia.
Tätä ei kuitenkaan ole taxi alalla.
Onko näin pieni palkkaus ja heikot työehtosopimukset laittomia?
Provosoiko heikko provinsio pohjainen palkka, kuljettajia vaarantamaan liikennettä?
Halpatyö vai työttömyys
26
1295
Vastaukset
- ex orja
Suomessa eletään nyt vuotta 2012.
Se tarkoittaa, että orjuus on laillista.
Isot yritykset laskevat työntekijöiden palkkoja - sanotaan vaikkapa 30 %.
Sanotaan vaikkapa, useammassa erässä.
Asia lähtee eduskuntaan. Siellä kysellään kirjallisen kysymyksen kautta, onko tämä tällainen oikein.
Vastaus on, että on täysin laillista.
Alkupalkka ei huimannut, palkanalennuksesten jälkeen voi vain kuvitella, mitä palkka on.
Ammattiliitto on valtava.
Sanotaan vaikka, että kyse on erittäin tunnetusta, isomuskelisesta työnantajasta.
Sanotaan vielä, että laki on heikomman puolella.
Mutta vain periaatteessa.
tässäkään tapauksessa työnantaja ei ole alunperinkään ottanut sitä yrittäjäriskiä, vaan se työnantaja... :)
Sanotaan vielä vaikka, että keskustelu paikallisessa verkkolehdessä poistetaan salaperäisesti sen jälkeen, kun luottamusmies on käynyt ketjussa kertomassa, että "älkää nyt tällaisia asioita täällä julkisuudessa kertoko".
Leikitään vielä leikkiä, sellaista, että tämmöinen on oikeasti tapahtunut Suomessa. Eikä Pohjois-Koreassa.
Leikitään vielä, että kukaan ei uskalla kys. puljun nimeä sanoa julki, syistä, jotka ovat kammottavia, ja joidenkin tiedossa.
Eihän orjia ole, eihän. - Taxialalainen
Tässä yksilöiden maassa, individualistinen päätös näiden kahden vaihtoehdon välillä olisi, jäädä työttömäksi.
Tällä hetkellä itse työttömänä saisin 900€, joka on tuota kyseistä summaa 400€ vähemmän.
Kyseinen 400€ tulisi kuitenkin säästöinä nopeasti takaisin.
Muunmoassa työmatka kustannusten karsiutumisella, ja pakollisten huolta-asema lounaiden jäädessä pois.
Itse kun olin aiemmin työttömänä harrastin, muiden harrastusteni ohella (muummoassa aktiivisempu sosiaalinen elämä) muummoassa tavaroiden myyntiä internetissä sekä kaikkien hankintojen tarkkaa hinta/arvo arviointia, jauheliha ostoksista lähtien.
Tällätavalla minulle tuli säästä kuussa miltei 200€ euroa, sekä tuottoa myynnistä noin 150€.
Söin terveellisemmin, jaksoin pitää kämpän siistimpänä, kerkesin käydä harrastuksissani ja parisuhteeni voi paremmin.
Tämä oli siis aikaa ennen kun yleinen päivärahan korotus tuli voimaan.
Silti onnistuin säätämään säästö tililleni jokaiselta kuulta pari sataa euroa. - ex orja
Totta turiset.
Näinhän se menee kai, että siitä työnteosta sitten jo maksetaan...autonpito pakollinen, ym "pikkukulut".
Ja säästetty euro on kokonainen euro, kuten noista jauhelihatarjousesimerkeistä nähdään - se on todella rahan tienaamista.
Sitä tuo saiturin blogigin - eräs hauska blogi - toitottaa...
säästetty euro on kokonainen euro - tienattu euro vain 80 senttiä.
Ja kun on aikaa miettiä niitä valintoja, voittaa tosiaan paljon, rahassa ym. - omapääoma
teepäs pimeätaxi
- Rikkaille optiot!
Tässä Te nyt huomaatte kuinka tavallista duunaria vedetään höplästä. Töitä pitää tehdä mutta orjapalkalla. Kaikki edut pois ja tilalle palkanalennukset.
Nyt huomaatte, että ne rikkaat yrittäjät rikastuu ja köyhä köyhtyy. Töitä pitää tehdä mutta palkka olematon. Työnantaja käärii voitot, edut, optiot yms ja duunari se painaa palkatta. Ja jos matala palkka ei miellytä niin lähde kävelemään.
Olen huomioinut, että taxeissa alkanut olla tummaihoisia kuskeja aika paljon. Eli heillä varmaan teetetään työtä alipalkalla. Tämä pitää tutkia liiton puolesta.
Nyt meillä on presidentin vaalit ja toinen edustaja ei sallisi lakko-oikeutta enää ja valitettavaa on, että palkat alenevat edelleen ja Suomessa kahtijako lisääntyy. Eli köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.
Tämä on aivan selvä ilmiö ja presidentti ehdokkaissa toinen on rikkaiden puolta ja toinen vähäosasisten asialla.
Miettikää minkä numeron annatte vaaliuurnilla. Mutta älkää sitten valittako jos valinta kohdistuu äveriäiden puolelle! - työnhakuun vaan
juu oisin ennemmin köyhänä kotona etsimässä TÖITÄ kun orjana jolleen läski-isännälle. kyl työn pitää kannattaa oikeasti TYÖNTEKIJÄLLE ensisijaisesti. osapäivätoihin ei kannata missään tapauksessa mennä. ajattele työttömyyskorvauksen,sairaspäivärahan ja eläkkeen määrää jos jotain menee pieleen. TYÖ ja hyväntekeväisyys ovat täysin eri asioita. ne tekevät kelle maksetaan on minun mielipiteeni.
- Urhoska
En minäkään enää mene alle 9 euron töihin. Vaikka nyt työttömänä ollessa saan parisen sataa vähemmän kuussa, on se silti sen arvoista. Edellinen työpaikkani oli yksityinen siivousfirma, jossa tein kokopäivätyötä, käteen jäi 1000 euroa kuussa. Miksi siis kärsisin sen parin sadan tähden?
Osa-aikatyössä ei ole mitään järkeä, ei myöskään vuokratyössä. http://Surveys-Faq.com?ref=2677208
siitä töihin nyt joka iikka haha:)- 8/40
Minulla on kyllä sellainen käsitys, että säännöllisen työajan säännöt (enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa) ovat voimassa palkkausmuodosta riippumatta. Eli kaikissa työsopimussuhteisissa töissä.
- opiskelija
Ei pidä paikkansa. Itse opiskelen kirkon työhön ja voin sanoa, että papeilla ja kanttoreilla ainakin on ns. hengellinen työaika. Se tarkoittaa, että työpäivän pituudeksi voi tulla jopa 12 tuntia. Esimerkiksi aamulla hartaus jossain, sitten pari palaveria, toimituskeskusteluja ja kotikäyntejä ja illalla vielä joku seurakuntailta. Tietty tasaantuu sitten hiljaisempina aikoina eli ei joka päivä mene noin. Mutta pointti on se, että ainakaan tällä alalla ei työtunteja lasketa. Vapaapäivätkin on joskus hankala järjestää.
- Taxialalalainen
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/taksiliikenteen_tes_2010-2011_id_3348.pdf
Tuossa linkki talsliikenteen työehtosopimikseen.
Aika erilaiselta näyttää noi luvut tossa mitä ne käytännössä ovat.
Ehkä tämä teksti tossa aivan alussa selittää syyn?:
3 § Sopimuksen sitovuus
1. Tämä työehtosopimus sitoo allekirjoittaneita liittoja ja niiden alayh distyk siä
sekä niitä työnantajia ja työntekijöitä, jotka ovat tai sopi muksen voimassaoloaikana ovat olleet niiden yhdis tysten jäseniä. Sopimukseen sidotut ovat velvollisia tarkoin noudattamaan tätä sopimusta ja huolehti maan siitä, että niiden alaiset yhdistykset ja niihin kuuluvat työnantajat ja työntekijät eivät
riko sen määräyksiä - 8
opiskelija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Itse opiskelen kirkon työhön ja voin sanoa, että papeilla ja kanttoreilla ainakin on ns. hengellinen työaika. Se tarkoittaa, että työpäivän pituudeksi voi tulla jopa 12 tuntia. Esimerkiksi aamulla hartaus jossain, sitten pari palaveria, toimituskeskusteluja ja kotikäyntejä ja illalla vielä joku seurakuntailta. Tietty tasaantuu sitten hiljaisempina aikoina eli ei joka päivä mene noin. Mutta pointti on se, että ainakaan tällä alalla ei työtunteja lasketa. Vapaapäivätkin on joskus hankala järjestää.
Sehän on laillista, kun se tastataan "hiljaisempina aikoina" 40 tuntiin. 8 tunnin säännöstä voidaan joustaa keskimääräistämällä työaika 40/8 tuntiin. Se voi tapahtua joillain aloilla aika pitkinäkin jaksoina, jos käytössä on kausityöaika.
- 30
Taxialalalainen kirjoitti:
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/taksiliikenteen_tes_2010-2011_id_3348.pdf
Tuossa linkki talsliikenteen työehtosopimikseen.
Aika erilaiselta näyttää noi luvut tossa mitä ne käytännössä ovat.
Ehkä tämä teksti tossa aivan alussa selittää syyn?:
3 § Sopimuksen sitovuus
1. Tämä työehtosopimus sitoo allekirjoittaneita liittoja ja niiden alayh distyk siä
sekä niitä työnantajia ja työntekijöitä, jotka ovat tai sopi muksen voimassaoloaikana ovat olleet niiden yhdis tysten jäseniä. Sopimukseen sidotut ovat velvollisia tarkoin noudattamaan tätä sopimusta ja huolehti maan siitä, että niiden alaiset yhdistykset ja niihin kuuluvat työnantajat ja työntekijät eivät
riko sen määräyksiäJos työehtosopimus ei sido, niin silloin työajat menee työaikalain mukaan. Eli sovitaan mennäänkö normaalin 40 tuntia viikossa vai työaikalain hekilökuljetusliikenteeseen määrittämän jaksotyöajan mukaan: "kolmen viikon pituisena ajanjaksona enintään 120 tuntia tai kahden viikon pituisena ajanjaksona enintään 80 tuntia:". Ylimenevä on ylityötä.
Jos suostuu kustavaksi silmään, niin siihen ei ulkopuoliset juuri voi puuttua. Kannetta ei asiasta muut voi nostaa. Viimeistään työsuhteen päättyessähän voi hakea puuttuvat ylityökorvaukset, mutta ne vanhenevat aika pian. - iiouiuo
8 kirjoitti:
Sehän on laillista, kun se tastataan "hiljaisempina aikoina" 40 tuntiin. 8 tunnin säännöstä voidaan joustaa keskimääräistämällä työaika 40/8 tuntiin. Se voi tapahtua joillain aloilla aika pitkinäkin jaksoina, jos käytössä on kausityöaika.
Näkyyypä olevan erikseen asetus suomen luterilaisen kirkon työajasta. Se ei kuitenkaan koske takseja.
- Taxialalainen
Taxialalalainen kirjoitti:
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/taksiliikenteen_tes_2010-2011_id_3348.pdf
Tuossa linkki talsliikenteen työehtosopimikseen.
Aika erilaiselta näyttää noi luvut tossa mitä ne käytännössä ovat.
Ehkä tämä teksti tossa aivan alussa selittää syyn?:
3 § Sopimuksen sitovuus
1. Tämä työehtosopimus sitoo allekirjoittaneita liittoja ja niiden alayh distyk siä
sekä niitä työnantajia ja työntekijöitä, jotka ovat tai sopi muksen voimassaoloaikana ovat olleet niiden yhdis tysten jäseniä. Sopimukseen sidotut ovat velvollisia tarkoin noudattamaan tätä sopimusta ja huolehti maan siitä, että niiden alaiset yhdistykset ja niihin kuuluvat työnantajat ja työntekijät eivät
riko sen määräyksiäOtin tarkempaa selkoa asiasta, ja soitin AKT:hen jossa kysymyksiini vastasi Markku Viitanen.
Se miksi työehtosopimusta ei tarvitse noudattaa, johtuu juuri tuosta ylläolevasta syystä.
Eikö todellakaan ole mitään AKT:tä suurempaa, niinkuin Suomen lakia joka voisi pakottaa tämänkaltaisin toiminnan muuttamista?
Vaihtoehtoinen esimerkkinä:
Jos kuvitellaan että taxa hintoja nostettaisiin 25%, ja tämä siirrettäisiin suoraan kuljettajan provisioon. Niin kuljettajien palkat alkaisivat siinä vaiheessa olemaan jo inhimillisiä, ja ehkä tässä vaiheessa työnantaja näkisi kannattavampana antaa työntekiöilleen kohtuullisen peruspalkan provinsiopalkan siaan.
Taxien maksimi taxat määrittelee liikenne ministeriö, joka on vastuussa myös tuossa aiemmin peräänkuuluttamastani liikenne turvallisuudesta.
Eikö vastuu siinä tapauksessa siinä tapauksessa pitäisi olla juuri heillä?
Elikkä muuttaisiko taxa hintojen nostaminen, alaa ja alan palkkausta terveempään suuntaan?
Toisaalta onhan se nähty, että ainakin joillakin isoilla taxifirmoilla sitä rahaa tuntuu kertyvän vähintäänkin tarpeeksi, jo näilläkin taxaluokilla.
Esimerkkinä: Sen siaan että työntekijä palkitsisi työntekijäänsä, panostetaan uusiin hyvin kalliisiin autoihin ja kromattuun imagoon. (Tämä ehkä ole se suurin osa firman budjettia, mutta kertoo paljon firman arvopohjasta?)
Epäselvää on myös se että nostaisivatko taxifirmat taxojaan uuteen maximi taxa luokkaan, koska kilpailu on kovaa ja harva kyyditettävä haluaa tilata juuri sitä "Reilun kaupan" taxia.
Vaihtoehto 2:
Voisiko esimerkiksi taxaluokista määritellä nykyaikaisen kohtuu hintainen standardi. Niinkuin on PK seuden julkisen liikenteen busseissa, joissa on HSL:län määrittelemä kiinteä kuluttaja hinta, alihankkiasta riippumatta?
Liikenteessä hyveitä ovat joustavuus, maltti, rauhallisuus jne.
Kilpailu ja provinsio pohjainen palkka ei missään nimessä kuulu liikenteeseen.
Korjatkaa minua jos olen sanonut tässä jotain mikä ei ole totta.
- Metalli Män
Metallimiehet ovat myös alpalkattuja ja kuuluvat ns. matalapalkka aloihin.
Itse olen 4- lapsen isä, jolloin saan työttömyyskorvaukseen, joka on Kelan työmarkkinatuki, täysimääräisen lapsikorotuksen, jolloin työttömänä saan kuukaudessa käteen noin 750 € asimistuen 100 € = 850 €/kk netto.
Olen nyt lomautettuna eli työtön.
Olen toissä pienyrityksessä CNC-koneistajana.
Palkka on 10 €/h * työaika 7.5 h/pv * 21.5 pv/kk = 1612.5 -vero 20%= 1290 €/kk netto
Töissä ollessani hankin vain 1290 € - 860€ = 440 € enemmän, kuin työttömänä.
Ja työni on lisäksi kaksivuorotyötä klo 06.00-14.00 ja klo 14.00-22.00. vuorotyö on lisäksi aika raskasta.
Tarkoitan paljon raskaampaa kuin työ klo 08.00-15.30
Kysytään Suomen Rikkailta. Kuinka moni teistä rikkaat olisitte valmiita tekemään loppuelämänne huonoissa työolosuhreissa. typerien työkavereiden seurassa töitä vain 440 €/kk.
Tiedän jo nauratte, pilkkaatte, ivaatte, ja pidätte typerinä pienipalkkaisia työntekijöitänne.
Kai jokainen järkevä ymmärtää ettei tuollaisella palkalla ole järkevää ja mielekästä tehdä työtä, koska minullakin se 440 €/kk menee siihen työssäkäymiseen.
Eli kun käyn töissä niin käytännössä en saa siitä mitään.
Minun puolestani kaikki Suomen metalliteollisuus voitaisiin siirtää Kiinaan ja ihan välittömästi.
Tämä on Valtiovallan taholta, jo täysin moraalitonta kansan orjuuttamista.
Totta puhuaksen palkkojen pitäisi olla vähintään 2500 €/kk prutto ennen, kuin olisi mielekästä käydä töissä ja tämä on minimi oli sitten työtehtävä miten yksinkertainen tahansa.
Itse en ole mikään uuvelo tumpelo vaan moniosaaja ja opistoasteen koulutuksen suorittanut, mutta ei niitä töitä niin vain ole.
Se leipä pitää ottaa sieltä mistä sen sattuu saamaan.
Että ei se ole koulujen käymättömyydestäkään, eikä laiskuudesta tai typeryydestä kiini, vaan maailma on tällähetkellä hankalassa tilassa.
Eikä sillä ole mitään merkitystä kuka siellä presidenttinä kansan kiiltokuvana istuu.- ex työmies
hei mies minusta teet cnc-hommia aika halvalla. totta puhut kuitenkin tolla 440e maksaa vanhaa corollan paskan lyhennyksiä ja bensa ,vak.vero yms kulut vie loput eli ei työstä jää mitään oikeastaan noilla palkoilla.kyllä ymmärrän ainakin minä ettei työt maita. johan nykyiset eläkeläiset saavat ton verran eläkettä eikä heillä sentään ole elätettäviä. uskoi että saat ton alan töitä paremmallakin palkalla.tsemppiä .työtön KOTKASTA
- ex metallimies kotka
ex työmies kirjoitti:
hei mies minusta teet cnc-hommia aika halvalla. totta puhut kuitenkin tolla 440e maksaa vanhaa corollan paskan lyhennyksiä ja bensa ,vak.vero yms kulut vie loput eli ei työstä jää mitään oikeastaan noilla palkoilla.kyllä ymmärrän ainakin minä ettei työt maita. johan nykyiset eläkeläiset saavat ton verran eläkettä eikä heillä sentään ole elätettäviä. uskoi että saat ton alan töitä paremmallakin palkalla.tsemppiä .työtön KOTKASTA
joo kotkassa muuten muutama vuosi sitten mainostettiin että METALLI ON HEVII töitä riittää nuorille, no nyt kansikuvatyttö ex koneistaja myy ovia. että sillee koulutusta arvostetaan ja metalli hommia
- Hei miksi teette????
Miksi teette kyseisiä hommia? Annan heti pari vaihtoehtoa.
Jakeluautonkuljettaja (pakettiauto tai kuorma-auto) Näitä hommia riittää pilvin pimein ja aina riittää töitä. Liksa on 12-13€/h alkupalkka nolla vuosilla, töitä 40h/vko yleensä, eli 8h päiiviä ja Ma-Pe aina, eli vkloput vapaat, ellet erikseen sovi jostain lauantaivuoroista kauppaan ajat leipää tms. Töitä saa tehdä enemmän kuin taksissa, eli sieltä autosta joutuu jopa nousemaankin ja kantamaan muutaman paketin tai kuorma-autohommissa työntämään pumppukärreillä lavaa. Mutta helppoa rahaa yleensä, eikä pelkoa lomautuksista/työttömyydestä. Mollin sivut täynnä ajohommia. Jos vaan tuntuu pahalle ajatus työnteosta, niin sitten on turha vikistä täällä taksikuskin naurettavasta palkasta. B-kortilla saa ajaa pakua, palkassa ei ole pahemmin eroa kuorma-auto hommiin katsottuna. C-kortilla pullakaappia tai isompaa jakeluautoa. Vähemmän paikkoja, ei niin kiireistä kuin pakulla.
Toiselle CNC itkijälle sanoisin, että vaihda hyvä mies alaa. Kuka hemmetti nykypäivänä tekee koulutuksen saaneena 10€/h palkalla töitä? Vaihda hyvä mies varastoalalle! Kesko/Inex/Tuko, ota yhteys isoihin varastoihin. Työ on samaa 2-vuoroa, mutta palkat on hiukan eri luokissa. Alle parin tonnin bruttoliksaa et saa se on varma. Jos teet överiä joskus niin 3000€/kk on helppo saada, kaupan alan lisät ovat mukavat. Isoissa varastoissa TES palkkojen päälle kun tulee suorituslisät, eli omasta ripeydestä ja virheettömyydestä on kiinni kuinka paljon saat tunnille lisää palkkaa. Nyt lopetat sen makoilun kotona ja lähdet logistiikka hommiin. Töihin pääsee yleensä ilman kokemusta, jos kiinnostusta vaan riittää etkä sluibaile.- Taxialalainen
Niinpä!
Jos minä olisin presidentti niin määräisin, että jokainen saisi tehdä sitä työtä mistä hän on aina haaveillut...
Voisi tulla hieman ylitarjonta palomiehistä ja muista seksikkäistä arkielämän sankareista.
Sitä ei helposti aina huomaakkaan oman elämänsä huipulta, mitä kaikkea sitä pitääkään itsestään selvyytenä.
Noille 3000 palkoille mä sanon et höpö höpö, mitä 1 ihminen sellasta tarttee?
Uusia autoja, loma matkoja, lapsille uusia älypuhelimia, merkkivaatteita, koiralle hilse shamppoota.
Itselleni taxiala on tilapäinen ratkaisu, mutta toivon silti alalle suurta palkan korotusta ja provinsio palkkauksen romuttumista jokaisen meidän turvallisuutemmekin vuoksi. - onnexs oma ei renki
Taxialalainen kirjoitti:
Niinpä!
Jos minä olisin presidentti niin määräisin, että jokainen saisi tehdä sitä työtä mistä hän on aina haaveillut...
Voisi tulla hieman ylitarjonta palomiehistä ja muista seksikkäistä arkielämän sankareista.
Sitä ei helposti aina huomaakkaan oman elämänsä huipulta, mitä kaikkea sitä pitääkään itsestään selvyytenä.
Noille 3000 palkoille mä sanon et höpö höpö, mitä 1 ihminen sellasta tarttee?
Uusia autoja, loma matkoja, lapsille uusia älypuhelimia, merkkivaatteita, koiralle hilse shamppoota.
Itselleni taxiala on tilapäinen ratkaisu, mutta toivon silti alalle suurta palkan korotusta ja provinsio palkkauksen romuttumista jokaisen meidän turvallisuutemmekin vuoksi.hei suhari 3000e on keskimääräinen MIESTEN kk palkka tällä hetkellä.sitäkö et ymmärrä mutta korotuksia haikailet.suksi vittuun kateellinen suhari.
- taxialalainen
onnexs oma ei renki kirjoitti:
hei suhari 3000e on keskimääräinen MIESTEN kk palkka tällä hetkellä.sitäkö et ymmärrä mutta korotuksia haikailet.suksi vittuun kateellinen suhari.
Nyt jäi kyllä pointtisi huomaamatta, voisitko tarkentaa vähän?
- työtönSairas
Taksikuski unohti mainita TIPIT, jos et ole "v,,,k;;,," niin pe-la iltoina juhlapäivinä
esim pikkujoulukaudella jne 9 kymmenestä antaa tippiä!! vaikka se olisi VAAN
2-5e silti kun keikkoja,kymmenniä jotkut ajaisi pelkillä tipeillä!!- Taxialalainen
Onko sulla henkilökohtasta kokemusta?
Varmaan paljon johtuu myös henkilöstä miten tippiä saa.
Ite oon 2 viimesen viikon aikana saanu yhteensä 10 euroa. - Harvoin taksilla!
Taxialalainen kirjoitti:
Onko sulla henkilökohtasta kokemusta?
Varmaan paljon johtuu myös henkilöstä miten tippiä saa.
Ite oon 2 viimesen viikon aikana saanu yhteensä 10 euroa.Taksikuskit tuskin paljon sympatiaa saa marinoineen. On yksi huonoiten käyttäytyvä ammattikunta liikenteessä, niitä pitää väistellä ja antaa tietä ja kuunnella niiden ku....ipäiden pillin soittoa. Olenkin tyytyväinen että ammattikunnalle käy kuten Ruotsissa että ajot hoitaa kohta ulkomainen halpatyövoima. Kannattas taksarin miettiä seuraavan kerran kun istuu rattiin että se mahdollinen kyydittävä istuu siellä toisen auton ratin takana!!!
- Taxialalainen
Harvoin taksilla! kirjoitti:
Taksikuskit tuskin paljon sympatiaa saa marinoineen. On yksi huonoiten käyttäytyvä ammattikunta liikenteessä, niitä pitää väistellä ja antaa tietä ja kuunnella niiden ku....ipäiden pillin soittoa. Olenkin tyytyväinen että ammattikunnalle käy kuten Ruotsissa että ajot hoitaa kohta ulkomainen halpatyövoima. Kannattas taksarin miettiä seuraavan kerran kun istuu rattiin että se mahdollinen kyydittävä istuu siellä toisen auton ratin takana!!!
Kysymys alunperin kuuluikin: Provosoiko heikko provinsio pohjainen palkka, kuljettajia vaarantamaan liikennettä?
Se miksi joku taxikuski ajaa törkeällä tavalla, ei tarkoita sitä että hän olisi "tyhmä ja kusipaa".
Kyseessä on ihminen joka toimii oppimallaan ja hyväksi näkemällään tavalla selviytyäkseen työssään.
Näitä samanlaisia paineen alla olevia ihmisiä näkee muissakin töissä samalla lailli, mutta heidän toimintansa ei vaaranna liikenne turvallisuutta.
Jos huomaat jatkuvasti katsovasi maailmaa dualistisesti, suosittelen kokeilemaan eri persepektiiviä, näköalasi parantamiseksi (vaikka taxikuskina x) ). Maailma ei ole mustavalkoinen.
Sekö se ongelmat ratkaisee että manuaaliset työt ulkoistetaan orjatyövoimalla?
Ps.
Saaneen huomauttaa että en itse ole tämä antamani esimerkin tapaus.
Olen onneksi itse paremmassa asemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501683Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761375- 351237
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891134Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1591017- 891006
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee198964Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20881Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?71874- 82841