Kysyisin vähän kommenttejanne seuraavaan ja olis kyllä tosi kiva vaikka joku ammattilainen tämän sattuisi näkemään.
Eli asun ulkomailla ja olen koko ikäni säästynyt reiltä hampaista. (Tosin nyt oli kolme reikää :/) Tämän lisäksi poskihampaasta lähti kohtuullisen iso pala irti, osittain kolo on ikenen alla. Hammas on kuitenkin tukevasti paikallaan. Hammaslääkäri laittoi siihen paikkauksen jonkilaisella paikkaaineella. Tämä lähti kuitenkin irti seuraavan käynnin yhteydessä poratessaan reikää viereisessä hampaassa. Hammaslääkäri laittaa uuden paikan lohjenneeseen hampaaseen ja alamme puhua kruunun laittamisesta myöhemmin hampaaseen.
Kuitenkin noin kuukauden päästä lohjenneen hampaan paikka lähtee hampaita pestessä ja muutaman päivän jälkeen hammaslääkärille mentäessä lääkäri ehdottaakin, että jos otettaisiin koko hammas irti???
Onko tämä normaali käytäntö? Olen ollut jotenkin siinä luulossa, että hammasta yritetään säilyttää viimeiseen asti. Ja vaikka vain pelkkä juuri olis jäljellä, siihen pystyy vielä laittamaan (nasta) kruunun? Maa on tosiaan UK ja täkäläinen "julkinen" hammashoito toimii vähän eri lailla ja käsittääkseni ehdottavat hampaiden poistamista herkemmin. Olipa joku tuossa vielä nähnyt dokumentin, jossa hammaslääkäri saattaa ehdottaa hampaanpoistoa tapauksessa, jossa vaadittaisiin juurihoitoa, koska hammaslääkärin saama korvaus NHS:ltä juurihoidosta ei ole kovin suuri vaivaan nähden!!
Eli jos joku hammaslääkäri tämän sattuu näkemään, mikä voisi olla paras keino/toimenpiteet paikata kolo hampaassa?
Erittäin kiitollinen jos joku tämän sattuu näkemään!
Hampaasta lohkesi pala, hammaslääkäri ehdottaa hampaan poistoa??
3
3850
Vastaukset
- 17+14
Hm. Jos paikka irtoaa noin HERKÄSTI epäilen kyllä materiaalin laatua tai virhettä laitossa. Normaalin muovipaikan ei pitäisi irrota kun porataan viereistä hammasta tai hampaita harjatessa, ei todellakaan!
Olet oikeassa, että omat pyritään säilyttään viimeiseen asti ja on olemassa erilaisia nastoja, joilla juuri tuetaan paikan kestävyyttä kun koko kruunuosa on muovia.
Toki maiden välillä on omat näkemyksensä terveyspalveluista yms.
Ootko tulossa suomeen pitkään aikaan? Sinuna hoitasin ko hampaan täällä, mut tokihan sitä ei viiti pelkän hampaan vuoksi lennellä mut jos sattuu oleen muuta asiaa tänne päin niin samalla reissulla. - Hammas poistettu
Ainakin minulla on Suomessa julkisen puolen hammaslääkärillä tehty näin että jos lohkeama on ulottunut ikenen alle, hammas on aina poistettu. Sen kyllä ymmärtää koska pysyvän paikan saaminen ikenen alle voi olla vaikeaa jatkuvan verenvuodon takia paikkaa tehdessä.
- Hammas turilas
Multa lohkes pala ylhäältä poskihampaasta ja siellä oli vielä reikä, joka oli ollu piilossa.
Nyt se reikä paljastu, kun lohkes palanen hampaasta.
Eikä ollut iso pala 1/4 osa hampaasta, mutta hammasta ei paikattu, koska lohkeama ulottu ienrajan alle.
Onneks pääsi hamaslääkäriin alle viikossa sen säännöllisen tarkastuskerran jälkeen, johon joutu odottaan puoli vuotta.
Tänään hammas sitten irroitettiin hammaslääkärillä.
Jännitti kyllä hieman, kun viimeksi on hampaanpoisto ollu joskus 25 vuotta sitten, kun olin peruskoulussa ja muistan, että sattu sairaasti ja puoli päätä oli puuduksissa.
Jo on ajat ja puudutus aineet muuttuneet ja hammaslääkäri todella osasi hampaan poiston.
3 ampullia laittoivat puudutus ainetta ja ei kyllä tuntunut tuo hampaanpoisto, vaikka ajattelin, että varmaan tuntuu ja kovaa.
Hampaassa oli 3 juurta ja paloittelivat sen hampaan aluksi.
Olis muuten ollut kauheat kivut ilman puudutusta tai jos puudutus ei olisi onnistunut.
Kumma juttu vaan, että poski, leuka ja ylähuuli ei ole puuduksissa lainkaan, kun taas hammasta paikatessa oli suu paljon enemmän puuduksissa ja onhan hampaan poisto paljon kivuliaampi operaatio, eikä onnistuis ollenkaan ilman puudutusta.
Nyt on tuppo suussa ja ei tule enää vertakaan kuten alussa.
Antibiottikuurin laittoivat matkaan.
Kyllähän se hampaan poisto aina harmittaa, mutta eipä ainakaan aiheuta mitään kipuja tuo hammas enää, kun on poissa.
Nyt tarttee ottaa vaan rauhallisesti ja toivoa, että paranee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789