Vanhempien suhtautuminen..

somebody

Ajattelin kysyä, että mites teidän vanhemmat ovat anoreksiaan suhtautuneet? Tiedän vanhempia, jotka ovat vetäneet hirveät pultit asiasta ja kiinnostaisi tietää teidän vanhempienne reaktiot.

4

2398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katkera?

      Kieltäneet näkemästä asiaa. Sen takia en hoitoon päässytkään teininä. Että kiitos vaan näin 10 vuotta myöhemmin.

    • fed up

      Minun äitini kielsi sairastumiseni kokonaan. En kuulemma laihimmillanikaan ollut (165cm/38 kg) tarpeeksi laiha että olisin muka sairas ollut. Sillä oli kiire metsästää itselleen äijää.

      Sairaana ollessani ei reagoinut mitenkään laihtumiseeni, pikemminkin kannusti sitä " tuossa on vielä liikaa, ja tuossa, älä syö niin paljon.. ym. ja minä sairaassa päässäni uskoinkin häntä. Ja vitut.

      Koko lapsuuteni ajan hän koko ajan arvosteli painoaan, ihmekös tuo jos en kehittänyt tervettä ruumiinkuvaa.

      Edelleen kieltää sairauteni vaikka nyt jälkiseuraamuksena minulla osteoporoosi, masennus, rytmihäiriö (sydänlihas pieneni), lihasheikkoutta, kroonista väsymystä ja näytän 13-vuotiaalta.

      Äitini on kasvattaja isolla K:lla ja ei, en ole katkera.

    • anxmum

      Mä olen itse vanhempi. 13-vuotias kuopukseni on juuri diagnosoitu anorektikoksi. Syytä en tiedä, hän on ollut aina läheinen ja rakastettu, hänellä on kaikkea mitä on ikinä halunnut ja välimme ovat lämpimät ja hyvät. Psykiatrille lähdimme itsensä vahingoittamisen takia, jo ennen vastaanottoa selvisi myös anoreksia kun lapsen paras ystävä yritti tehdä itsemurhan. Hänkin on anorektikko. Shokissa tyttö sitten kertoi meille itse.

      Meille vanhemmille se oli järkytys, kuten tuo viiltelykin. Terapian tehtävä on hoitaa lapsen itsetuntoa, meidän pitää huolta siitä että lapsi syö. Eikä urheile.

      Vanhempina olemme puhuneet nätisti ja menettäneet malttimme ja karjuneet naama punaisena. Tilanne on niin uusi että emme osaa aina olla kuten pitäisi. Lapsi on syyttänyt meitä ihmisoikeusrikkomuksista, tyhmyydestä (mitäs siitä jos ei muutamaan päivään syö?) rakastamattomuudesta, halusta nolata hänet koulukavereiden silmissä (kun jätti kouluruokailun taas kerran väliin vaikka oli sovittu että pitää huolen ja ehdotimme että pyydämme opettajaa valvomaan ruokailuja mikä oli jo terapian alussa sovittu), jne. Lisäksi kertoo että kuolee mielummin kuin elää meidän kanssamme. Tämä kaikki siis siksi kun "pakotamme" hänet syömään. Mitään fyysistä voimaa emme ole käyttäneet. Lapsi pelkää ruokaa kuin vesikauhuinen eläin vettä.

      Anoreksia on vakava sairaus, anorektikon käytös on joskus tavattoman agressiivista ja aina kun anorektikko kertoo vanhempien reaktiosta, hän unohtaa kertoa mitä itse sanoi tai teki. Vaikka kaikesta on erikseen sovittu, esimerkiksi ruokailuista, kun niitä sitten vaatii, lapsi syyttää uhkailijaksi. Jos ja kun anorektikko pettää lupaukset ja siitä tulee seuraus (vaikka että opettaja alkaa valvoa ruokailua) anorektikko kieltää vastuunsa ja näkee itsensä mielivallan uhrina. "Te haluatte tehdä minut naurunalaiseksi muiden oppilaiden silmissä" vaikka vain yritämme pitää hänet hengissä. Ja jokainen väliinjätetty ateria palauttaa meidät taas lähtötilanteeseen, säännölliset ateriat tekevät syömisestä lapselle helpompaa.

      Miten minä suhtauduin? Hätäännyin, itkin, aloin lukea kirjoja ja oppia lisää asiasta, yritin auttaa parhaani mukaan, menetin malttini, pyysin anteeksi. Loppujen lopuksi, ihan samanlaisia ihmisiä me vanhemmatkin olemme. Lapsen anoreksia koskee meitä enemmän kuin moni uskoisi. Koko perhe sairastuu.

    • Murkunmutsi

      män anxmumin kuusi vuotta vanhan kommentin löytäminen nyt v.2018 auttoi minua, anoreksia-diagnoosin saaneen 15v. tyttäreni äitiä tosi paljon kiitos sinulle <3 Me olemme vasta hoitopolun alussa, nyt on selvitetty veri- & sydänkokein, että akuuttiin apuun (osastolla) ei ole tarvetta jos paino ei enää tipu viikottaisissa syömishäiriöpoli-tapaamisissa. Tyttö haluaa apua, lähti hoitoon mutta joka päivä itkee ja urheilee, kaikki ruoka pitää kuulemma "ansaita". Kyllä meilläkin välillä huudetaan ja itketään välillä että "syö!" vaikka tiedän, että se ei auta. Ja jos tyttö syö ja jopa vahingossa nauttii siitä niin tiedän, että 10min ja sitten alkaa hirveät itkut, raivokohtaukset ja itsesyytökset. Ollaan menossa läheisten tukiryhmään...mutta kiitos anxmum; kommenttisi avulla ymmärrän, että samoja tunteita käydään läpi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe