Kiitän tätä pappia

Juhani S

Liikutuin kyyneliin lukiessani tätä "Rivipapin blogia",

vaikken itse ole pappi, ajattelen ortodoksina juuri samoin.

Kirkon, niin evlut kuin ort , pitäisi katsoa peiliin, jos ja kun tällaiset,

todellisia kristillisiä arvoja edustavat

ihmiset kuten Pekka Haavisto eroavat kirkosta =(

"Näissä presidentinvaaleissa ensimmäisten joukossa ehdolle asettui henkilö, jonka arvomaailman katson tulevan lähelle omaani. Kaikista ehdokkaista katson Pekka Haaviston maailmankatsomuksen olevan omasta näkökulmastani katsottuna kristillisin, koska sen ytimessä ovat rauha, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvoisesti jakautuva hyvinvointi. Ja kuitenkin, juuri tämä ehdokas on – ja tässä kohtaa sattuu – eronnut kirkosta.

Yhden uskonnonopettajan näkemykset jättäisi kypsä aikuinen todennäköisesti omaan arvoonsa, nuoruuden ehdottomuudessa tehty johtopäätös kirkon jättämisessä on ymmärrettävä. Vaikeampi on puolustaa sitä, että kirkko ei ole ollut rohkea edelläkävijä vähemmistöjen oikeuksien puolestapuhujana niin kuin siltä olisi pitänyt voida odottaa. Siksi ei voi kohtuudella odottaa paluuta jäseneksi kirkkoon, jossa loukkaavaa puhetta yhä siedetään liikaa.

Presidentin viran hyvä hoitaminen ei riipu viranhaltijan uskonnosta tai uskonnollisuudesta. Siksi minun ei ole vaikea äänestää kirkkoon kuulumatonta ehdokasta. Mutta jossain hyvin syvällä minussa elää toivo siitä, että kirkko olisi myös hänelle tärkeä. Niin tärkeä, että kaikesta huolimatta hän haluaisi olla sen jäsen."

11

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --,--

      Vai että kirkon pitäisi katsoa peiliin. Kannattaisi varmaan itse tehdä niin ensin, ennen kuin alkaa syyttää Äiti-Kirkkoa ties mistä. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja sellaisena täydellinen.

      Haavisto lienee erityisesti Yhteys-väen ehdokassuosikki.

      • Boris

        Ihmiselämässä joutuu tekemään aina valintoja. Pienissä ja suurissa asioissa.

        Näissä elämän valintakohdissa punnitaan TODELLISET arvomme.

        Olen taas yhdessä tienhaarassa---mille annan ääneni???

        toinen tie edustaa ahneuden ja rahan valtaa, jossa Jumalan tarkoittama elämä poljetaan markkinavoimien hyötykäyttöön, halveksitaan ikääntymistä koska siitä ei saa voittoa, mitätöidään lapsuutta, koska se ei tuota voittoa, ainoa mikä merkitsee ja mihin panostetaan on raha ja omaisuus

        toinen tie kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisuutta Jumalan lapsina

        - valinta on kristittynä varsin helppo!

        Nro 2


      • ------------------!
        Boris kirjoitti:

        Ihmiselämässä joutuu tekemään aina valintoja. Pienissä ja suurissa asioissa.

        Näissä elämän valintakohdissa punnitaan TODELLISET arvomme.

        Olen taas yhdessä tienhaarassa---mille annan ääneni???

        toinen tie edustaa ahneuden ja rahan valtaa, jossa Jumalan tarkoittama elämä poljetaan markkinavoimien hyötykäyttöön, halveksitaan ikääntymistä koska siitä ei saa voittoa, mitätöidään lapsuutta, koska se ei tuota voittoa, ainoa mikä merkitsee ja mihin panostetaan on raha ja omaisuus

        toinen tie kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisuutta Jumalan lapsina

        - valinta on kristittynä varsin helppo!

        Nro 2

        Kyllä ! Äänestin nro 2


      • onneksi tämä loppuu
        ------------------! kirjoitti:

        Kyllä ! Äänestin nro 2

        Voisiko vaalikampanjan hoitaa muualla kuin ortodoksisuutta käsittelevällä foorumilla?!


      • Jumalan luomia
        onneksi tämä loppuu kirjoitti:

        Voisiko vaalikampanjan hoitaa muualla kuin ortodoksisuutta käsittelevällä foorumilla?!

        Eiköhän tämä poistu täältä nopeasti kun ehdokas ei ole - yhdeltä kohtaa - ort oppeja täyttävä,
        Luulevat että heterous on itse valittua, ylpeilevät sellaisella minkä ovat Luojalta saaneet ja vielä lyövät sillä Luojan luomia erilaisia =(


      • halina__
        Boris kirjoitti:

        Ihmiselämässä joutuu tekemään aina valintoja. Pienissä ja suurissa asioissa.

        Näissä elämän valintakohdissa punnitaan TODELLISET arvomme.

        Olen taas yhdessä tienhaarassa---mille annan ääneni???

        toinen tie edustaa ahneuden ja rahan valtaa, jossa Jumalan tarkoittama elämä poljetaan markkinavoimien hyötykäyttöön, halveksitaan ikääntymistä koska siitä ei saa voittoa, mitätöidään lapsuutta, koska se ei tuota voittoa, ainoa mikä merkitsee ja mihin panostetaan on raha ja omaisuus

        toinen tie kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä ja ainutlaatuisuutta Jumalan lapsina

        - valinta on kristittynä varsin helppo!

        Nro 2

        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että ihan oikeastiko sinusta kaikki Niinistöä äänestäneet
        - polkevat elämän markkinavoimien hyötykäyttöön
        - halveksivat ikääntymistä
        - halveksivat lapsuutta
        - panostavat vain rahaan ja omaisuuteen?

        Aika rankka juttu, kun ajattelee nyt tätä toistakin kierrosta, jossa tämä ehdokas varmasti saa n. ½ annetuista äänistä. ½ suomalaisistako on sitten niitä elämänpolkijoita? Ja Haavistoa äänestävätkö ovat automaattisesti niitä hyviksiä, jotka rakastavat vanhuksia ja lapsia? Vähän kumma juttu, kun ajattelee monen ikääntyneenkin äänestävän Niinistöä. Halveksivatko he itseään? Entä ne lapsiperheiden vanhemmat, jotka äänestävät Niinistöä? Halveksivatko he kenties omia lapsiaan?

        Oma ehdokkaani ei päässyt 2. kierrokselle ja itse asiassa käyn kovaa miettimistä että äänestänkö nyt ollenkaan. Ennakkoäänestys on nyt lopussa ja sitten pitäisi varsinaisena vaalipäivänä mennä, mutta kumpikaan noista ehdokkaista ei oikein ole minun juttuni. Mistä EN kuitenkaan pidä on tämä uskomaton loanheitto ja mustamaalaus, mitä erityisesti netissä näkee vaaleja koskien.

        Yrittäkää, YRITTÄKÄÄ edes hyvät ihmiset olla demonisoimatta vastapuolen ehdokasta ja hänen kannattajiaan. Tiedän, että se voi olla vaikeaa, mutta useimmillahan meillä kai on sukulaisissa ja tuttavissa molempien ehdokkaiden kannattajia - tai sitten niitä, jotka eivät äänestä nyt ollenkaan. Myöskään äänestämättömiä ei pidä alkaa haukkua nukkuviksi, koska kaikki eivät vain voi samaistua kumpaankaan ehdokkaaseen. Joku voi esim. kielellisistä syistä olla pahasti pettynyt, kun RKP:n ehdokas ei pärjännyt, eikä koe 2. kierroksella olevan ehdokasta, joka hänen etujaan ajaa.


      • --------XXX

        Eikä ole koska Hellevi Matihalti on julkisesti Niinistön tukilistalla.. muista en tiedä


      • --------??????????
        --------XXX kirjoitti:

        Eikä ole koska Hellevi Matihalti on julkisesti Niinistön tukilistalla.. muista en tiedä

        Ja Reijo Mäki esiintyy Haaviston mustamaalaajana. Ei ole kaksisia hänen dekkarinsakaan! Ei muuten ole ortodoksi...


      • vareksenmarjat
        --------?????????? kirjoitti:

        Ja Reijo Mäki esiintyy Haaviston mustamaalaajana. Ei ole kaksisia hänen dekkarinsakaan! Ei muuten ole ortodoksi...

        Ehkä hänet on "kutsuttu" vaalityöhön?


    • Boris

      "Vähän kumma juttu, kun ajattelee monen ikääntyneenkin äänestävän Niinistöä. Halveksivatko he itseään? Entä ne lapsiperheiden vanhemmat, jotka äänestävät Niinistöä? Halveksivatko he kenties omia lapsiaan?"

      Tuskin halveksivat, mutta ovat harhaanjohdettuja.
      Niinkuin nuoret, jotka pyrkivät BB-taloon, julkisuuteen, ymmärtämättä kuinka he ovat vain ohjelmayhtiön välineitä tehdä itselleen tuohta.

      Ei ole kyse kenenkään DEMONISOINNISTA, sinä sanoit niin, vaan
      arvoista, siis asioista joita kannattaa.

      Rauhallisesti.

      • sergei_o58

        Kaikesta päätellen sinä Boris olet se, jonka pitäisi ottaa rauhallisesti. ;)
        Ja kenties yrittää katsoa asioita hiukan laajemmasta näkökulmasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe