Silikonirintojen tutkituttaminen

missä?

Heippa,

Minulla on silikonirinnat, ja olen alkanut haaveilemaan lapsen hankkimisesta (tiedän, että silikonit suositellaan otettavaksi vasta kun lapset on hankittu). Tiedän, että imetyksen PITÄISI olla turvallista, mutta oman vauvan terveyttä ei tietenkään haluaisi riskeerata missään nimessä. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta olen välillä miettinyt, että ovatkohan implanttini voineet rikkoutua, koska nukun usein vatsallani ja omaa rintakudosta on vain vähän? Tai voivathan ne joidenkin lähteiden mukaan rikkoutua jostain tuntemattomastakin syystä. Tutkitaankohan omalla terveysasemalla tai työterveydessä silikonirintoja, jotka on yksityisellä asennettu, vai pitäisiköhän mennä yksityiselle esim. Mehiläiseen? Vai onko ylipäänsä mahdollista tutkia ovatko implantit ehjät? Millainen tutkimus kannattaisi tehdä? Ultraääni? Mammografia? MRI-kuvaus? Jokin muu? Minulla ei ole mitään ongelmia ollut rintojen kanssa, eikä nänniä ole leikkauksessa siirretty. Ainoat arvet ovat rintojen alla.

Kiitos, jos jollain on asiallista tietoa ko. aiheesta!

9

3134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kontrollit

Nykyisin suositellaan implanttirintojen tutkimista vuosittain. MRI-kuvaus kaikkein tarkin, mutta ns. rintaMRI tutkimusta ei saada joka MRI paikassa. Mammografia on enemmän rintarauhasen tutkimiseen sopiva. Ultraäänitutkimus on hyvä ja helppo toteuttaa. Kontrollikäynti yksityisellä plastiikkakirurgilla, joka tekee implanttileikkauksia. Ohjaa tarvittaviin jatkotutkimuksiin. Yleensä toimenpiteen suorittanut plastiikkakirurgi suosittelee kohdallasi jatkotutkimussuunnitelman. Toivottavasti auttoi hieman.

• Kestää hyvin

MRI kuvaus on tarkin (ja kallis) mutta ultra-äänelläkin saadaan kohtalaisen varma tulos että implantit on ehjät. Itselläni on kokemusta että ainakin ultraan voi hakeutua suoraankin ilman lääkärin lähetettä, näistähän ei kai saa muutenkaan mitään kelakorvauksia.

Vatsallaan makaamalla ei saa implantteja rikki ellei ne ole poikkeuksellisen huonolaatuiset tai jo ennestään vialliset. Ainakin minulla on implantit säilynyt ehjänä kovakätisen hierojan hieroessa (maatessani vatsallaan) ja mammografian rutistuksessa.

• aloittaja...

Kiitos tiedosta! Millä tavalla olet ultraan hakeutunut ilman lääkärin lähetettä?

• Kestää hyvin
        aloittaja... kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Millä tavalla olet ultraan hakeutunut ilman lääkärin lähetettä?

Soittamalla ultra-äänitutkimuksia tekevään yksityiseen kuvantamislaitokseen ja varaamalla tutkimusajan. Ilmoittautuessani tiskillä kysyttiin onko lähetettä ja sanoin ettei ole eikä sitä kaivattu sen enempää. Tämä tapahtui Helsingissä, pienemmillä paikkakunnilla ei ole vastaavia yksityisiä kuvantamislaitoksia mutta kuvauksia tekeviä lääkäriasemia löytynee enemmän.

• Kannattaa tutkitutta

Hämmästelen, ettekö käy kunnallisissa mammografia tutkimuksissa? Niitähän kunnat järjestävät, Espoossa ainakin kahden vuoden välein. Olen käynyt jo useissa tarkastuksissa ja minun kalkkeumarintaani seurattiin vuosia. Jo esi havonnon kalkeumasta johti lisätutkimuksiin. Ensin ultrakuvaukseen ja sitten vielä ohutneula näytekkin otettiin.
      Silikonitäytteisen rinnan kuvauksissa olen käynyt jo useamman kerran. Mielestäni toimenpide oli helpompi, kuin ennen implantin laittoa. Kuvaus kun tehdään hiukan varovaisemmin. Ettei aiheuteta vahinkoa sille implantille. Ultrakuvauksessa näin itsekkin näytöllä valkoisemman lätyn. Se oli se silikoni.
      Suosittelen hyödyntämään ja seuraamaan omaa terveyttä...

• kuinka vanha olet?

Kunnallisiin tutkimuksiin kutsutaan ainakin tällä paikkakunnalla vasta yli 50-vuotiaat. Kyllä mennään, kun kutsu käy. Mutta tekis mieli tarkastuttaa jo sitä ennen, kun siihen kunnalliseen mammoon on se 20 vuotta aikaa.

• Kestää hyvin

Tottahan kunnallisessa seulonnassa käydään, minäkin. Mutta kuten tuossa toinen kirjoittaja jo kertoikin niin seulontoja tehdään vasta vanhemmille naisille.

Minusta taas mammografia on kivuliaampi implanttien kanssa. Ehkä kuvaustapaan ja samalla kipuun vaikuttaa implanttien sijoitus. Minulla implantit ovat kokonaan rintalihaksen alla. Kuvia otetaan kaksinkertainen määrä, ensin koko rinta kahdesta suunnasta siten että implantti ja myös rintalihas on mukana. Tällöin puristus on kevyempi. Sitten otetaan toiset kuvat pelkästään omasta rinnasta siten että rintalihas ja implantti jää puristuksen ulkopuolelle. Tässä kuvauksessa rintaa puristetaan jopa voimakkaammin kuin silloin ennen implanttien laittoa ja se kyllä sattuu. Rinnat ovat arat pari päivää kuvauksen jälkeenkin.

• Kannattaa tutkitutta

Tuon olinkin unohtanut että tarkiastus alkaa vasta yli 50 vuotiailla. Kiitos että korjasitte ja tarkensitte kirjotustani. Minä olen siis iäkkäämpi ja olen itse käynyt noissa tarkastuksissa jo muutamia kertoja.
      Minulla on vain pieni imlantti rintalihaksen päällä ja ennen implanttia se rutistus sattui kyllä enemmän kuin tämän implantin kanssa.

Kunnalliset seulonnat varmaan ovatkin, jotta ajoissa löydettäisiin jos rinnoissa muutoksia.

• ultrauS

Itselleni suositeltiin ultraa ja mammografiaa vasta, kun ikää on mittarissa se 40. Mammografiassa saa kuitenkin säteilyannoksen joten kovin nuorena ei niihin varmaankaan ole syytä mennä jos ei ole ongelmia rinnoissa. Tosin minulle sanoi eräs lääkäri että omaa rintarauhasta on niin vähän, että mammografialla ei todennäköisesti saataisi kohdallani riitäävän hyviä kuvia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27