Tilanne:
Miehellä asunto joka saatu lahjana siten, että hän on maksanut siitä normaalia vähemmin. Tähän siis varmaan käytetään verotusta "lahjaluonteinen kauppa"? Ei kyllä ole mitään veroja joutunut maksamaan, eli onko jokin muu mahdollisuus mikä on kyseessä?
Nyt kun mietimme yhteisen asunnon ostamista johon minä omaan puoliskooni otan lainan ja mies olisi myynyt asuntonsa kävi ilmi, että hänen vanhemmillaan on siihen käyttö/hallintaoikeus.
Kuulemma se liittyy jotenkin siihen ,että asunto on satu "lahjana" ja siitä ei ole maksettu lahjaveroa. Mitä tämä tarkoittaa, onko tällainen olemassa, vai ymmärretty jotain väärin?
Nyt siis kuulemma jos mieheni myy tämän asunnon (eli saa vanhemmiltaan siihen luva), sitä hänen puolikastaan seuraa se vanhempien käyttöoikeus/hallintaoikeus meidän asuntoo ja varmaan sitten siihen mieheni puolikkaaseen??!
Onko tämä jotenkin mahdollista edes?
Pääseekö tästä hallinta/käyttöoikeudesta jotenkin eroon?
Jos pääsee esim. lahjaveron maksamisella vai?
Ja jos mieheni on jotain maksanut asunnostaan, niin mitä osaa loppujen lopuksi seuraa se hallintaoikeus?
lahjaluonteinen kauppa, hallintaoikeus?
3
294
Vastaukset
- M Oulusta 27v
Missä ja miten teitte kaupat?
Onko kaupat tehty asunto osakkeesta vai kiinteistöstä?
Jos miehenne maksoi asunnon käyvästä arvosta eli markkina hinnasta alle 75% niin kaupasta pitäisi maksaa lahjavero.
Verotoimiston sivuilla laskuri.
Normaalisti asunnon/kiinteistön ostosta tehdään kauppakirja jossa määritellään mitä tulee kellekkin ja mihin hintaan.
Itse ostin vasta mummolani ja teimme kaupat pankissa jossa oli pankkitäti ja julkinen kaupanvahvistaja. Maksoin alle markkina hinnan, mutta kuitenkin käyvästä arvosta yli 75% joten minun ei tarvitse maksaa lahjaveroa.
Koska kyseessä on kiinteistö, tulee minun suorittaa LAINHUUTO maanmittaustoimistolla 6kk kuluttua kaupoista, kuten olen tehnytkin jo.
En tiedä oliko neuvoistani apua, mutta sinunkin tekstisi on aika sekava, joten kerro vielä selkeämmin tilanteesta, niin ehkä voin auttaa. - 5+11
Hallintaoikeus lakkaa, kun asunto myydään. Ei se mitenkään automaattisesti siirry seuraavaan asuntoon.
- 2=3
Lakkaa jos hallintaoikeuden haltija suostuu siitä luopumaan. Muuten uusi omistaja asuttaa myyjän vanhemmat. Jos vanhemmat luopuvat hallintaoikeudesta niin taas on lahjavero maksussa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983