saksalaissuuntaus

tästä alkoi saksalaissuu

Päämajan lähettiläät talvisodassa. Kotkanpesä talvisodassa. Paikalla Saksan valtakunnankansleri A. Hitler isäntänä ja vieraana Suomen päämajan edustajana C.E. "Saksa ei pysty talvisodan kestäessä auttamaan Suomea mutta tulevaisuudessa odotettavissa on hyökkäys Neuvostovenäjälle.

17

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sypoou76

      Vain yksi kenraali oli vastaan.

      • aq´hygtr

        Suomen kenraalikunta teki virhearvion. Yleisesti ajateltiin Saksan voittavan Neuvosto-Venäjän kun kerta Puola ja Ranskakin lyötiin viikoissa.


    • Ei ollut

      tällaista tapahtumaa. Saksalaissuuntaus alkoi hiljalleen kevään
      ja kesän -40 aikana yleisessä mielipiteessä.

      Ensimmäinen kosketus oli Veltjensin käynti elokuussa -40.
      Suomalaisten mielialoja oli sitä ennen käynyt tutkailemassa tohtori Weissauer Saksan ulkoministeriöstä.

      Yhteydenotot johtuivat siitä, että Hitler oli käskenyt heinäkuun lopussa aloittaa suunnittelun hyökkäyksestä NL:on.

      • ttrp+ju

        Talvisodassa Suomi sai tukea esim. Englannnilta, Belgialta ja Ranskalta ja oikeestaan jokapuolelta Eurooppaa. Suomalaiset neuvottelijat kävi myös Italiassa ja loppuviimeksi Saksassa. Jokapuolelta tuli tukea mutta Suomen hallitus kallistui Saksan tuen kannalle ja Saksan tulevaan hyökkäykseen Neuvosto-Venäjälle.


      • jaa-a
        ttrp+ju kirjoitti:

        Talvisodassa Suomi sai tukea esim. Englannnilta, Belgialta ja Ranskalta ja oikeestaan jokapuolelta Eurooppaa. Suomalaiset neuvottelijat kävi myös Italiassa ja loppuviimeksi Saksassa. Jokapuolelta tuli tukea mutta Suomen hallitus kallistui Saksan tuen kannalle ja Saksan tulevaan hyökkäykseen Neuvosto-Venäjälle.

        Suomi oli siinä mielessä poikkeuksellinen maa Euroopassa että tuolloin 30-luvulla muodissa olleet Fasistipuolueet ei Suomessa milloinkaan saaneet laajaa kannatusta. Silti kuitenkin mentiin Saksan mukaan sotaan!


      • ryti
        jaa-a kirjoitti:

        Suomi oli siinä mielessä poikkeuksellinen maa Euroopassa että tuolloin 30-luvulla muodissa olleet Fasistipuolueet ei Suomessa milloinkaan saaneet laajaa kannatusta. Silti kuitenkin mentiin Saksan mukaan sotaan!

        Kaikki koko Euroopassa vastusti Neuvostoliiton hyökkäystä Suomeen mutta vain Hitlerin uskottiin olevan sanojensa ja wehrmachtinsa takana.


      • ´3090o
        ryti kirjoitti:

        Kaikki koko Euroopassa vastusti Neuvostoliiton hyökkäystä Suomeen mutta vain Hitlerin uskottiin olevan sanojensa ja wehrmachtinsa takana.

        Suomen hallitusta kyllä varoitettiin diplomaattien taholta Hitleristä ja sen kelkkaan menemisestä. Yleinen mielipide jatkosodassa kai oli vaan sellainen että otetaan takaisin mitä Stalin meiltä talvisodassa anasti 1939.


      • Höpöhöpö!!!
        ttrp+ju kirjoitti:

        Talvisodassa Suomi sai tukea esim. Englannnilta, Belgialta ja Ranskalta ja oikeestaan jokapuolelta Eurooppaa. Suomalaiset neuvottelijat kävi myös Italiassa ja loppuviimeksi Saksassa. Jokapuolelta tuli tukea mutta Suomen hallitus kallistui Saksan tuen kannalle ja Saksan tulevaan hyökkäykseen Neuvosto-Venäjälle.

        "Suomalaiset neuvottelijat kävi myös Italiassa ja loppuviimeksi Saksassa. Jokapuolelta tuli tukea mutta Suomen hallitus kallistui Saksan tuen kannalle ja Saksan tulevaan hyökkäykseen Neuvosto-Venäjälle."

        Italiasta ostettiin aseita, mutta Saksa esti niiden ja vapaaehtoisten läpikulun. Saksan kanssa ei neuvioteltu yhtään mistään. Se oli liitossa NL:n kanssa.

        Meno Saksan rinnalle alkoi vasta talvella -41, kun Heinrichs toi Mannerheimille tietoa Saksan hyökkäyssuunnitelmista.

        Syksyllä -40 oli solmittu kauttakulkusopimus ja saatu aseita Saksalta.


      • Ryti meni Sakemanien muk
        Höpöhöpö!!! kirjoitti:

        "Suomalaiset neuvottelijat kävi myös Italiassa ja loppuviimeksi Saksassa. Jokapuolelta tuli tukea mutta Suomen hallitus kallistui Saksan tuen kannalle ja Saksan tulevaan hyökkäykseen Neuvosto-Venäjälle."

        Italiasta ostettiin aseita, mutta Saksa esti niiden ja vapaaehtoisten läpikulun. Saksan kanssa ei neuvioteltu yhtään mistään. Se oli liitossa NL:n kanssa.

        Meno Saksan rinnalle alkoi vasta talvella -41, kun Heinrichs toi Mannerheimille tietoa Saksan hyökkäyssuunnitelmista.

        Syksyllä -40 oli solmittu kauttakulkusopimus ja saatu aseita Saksalta.

        Kenraalikunta joko suositteli Saksan mukaan menemistä tai ei. Risto Ryti meni sakemannien kelkkaan vaikka varoitettiin kyllä. Esim. Mannerheimn puolesta.Enckell vastaan. Muut kenraalit puolesta.


      • Saksa tuki talvisodan j
        Ryti meni Sakemanien muk kirjoitti:

        Kenraalikunta joko suositteli Saksan mukaan menemistä tai ei. Risto Ryti meni sakemannien kelkkaan vaikka varoitettiin kyllä. Esim. Mannerheimn puolesta.Enckell vastaan. Muut kenraalit puolesta.

        Päämaja lähetti 1939 eurooppaan lähettiläät.Ne kävi jokaisessa maassaa Euroopassa, Kaikki maat tuki Suomea. Käytiin myös Saksassa. Suomen neuvottelijat tapasi mm. Hitlerin ja
        Mussoliinin.


      • okei...,..
        Saksa tuki talvisodan j kirjoitti:

        Päämaja lähetti 1939 eurooppaan lähettiläät.Ne kävi jokaisessa maassaa Euroopassa, Kaikki maat tuki Suomea. Käytiin myös Saksassa. Suomen neuvottelijat tapasi mm. Hitlerin ja
        Mussoliinin.

        Talvisodassa kaikki maat Euroopassa käytiin läpi. Tukea tuli jokaisesta maasta. Ja Saksaan päädyttiin. Kenraalikunta ei ollut yksmielinen. Enckell (ainoa Hitlerin tavannut) oli vastaan.


      • vaaran vuodet
        okei...,.. kirjoitti:

        Talvisodassa kaikki maat Euroopassa käytiin läpi. Tukea tuli jokaisesta maasta. Ja Saksaan päädyttiin. Kenraalikunta ei ollut yksmielinen. Enckell (ainoa Hitlerin tavannut) oli vastaan.

        Suhteet Englantiin katkaistiin. Mukaan Saksan sotiin. Järkevimmät kenraalit varoitteli.


      • sota 1939
        vaaran vuodet kirjoitti:

        Suhteet Englantiin katkaistiin. Mukaan Saksan sotiin. Järkevimmät kenraalit varoitteli.

        Koko 30-luvun ajateltiin että ollaan muka moderni länsimainen yhteiskunta, Hyvät suhteet Englantiin ja Ranskaan ei auttanut kun jouduttiin sotaan neuvostoliittoa vastaan marraskuussa 1939.


      • Höhöhöh!!
        Saksa tuki talvisodan j kirjoitti:

        Päämaja lähetti 1939 eurooppaan lähettiläät.Ne kävi jokaisessa maassaa Euroopassa, Kaikki maat tuki Suomea. Käytiin myös Saksassa. Suomen neuvottelijat tapasi mm. Hitlerin ja
        Mussoliinin.

        "Päämaja lähetti 1939 eurooppaan lähettiläät.Ne kävi jokaisessa maassaa Euroopassa,"

        Tuohon ei ollut PM:lla edes valtuuksia. Muutamassa maasa oli sotilasasiamies. Ne keskittyivät aseostoihin yhdessä lähetystöjen kanssa.
        Ei Päämaja hoitanut ulkopilitiikkaa, vaan ulkoministeriö Tannerin johdolla.


      • Marski päätti
        Ryti meni Sakemanien muk kirjoitti:

        Kenraalikunta joko suositteli Saksan mukaan menemistä tai ei. Risto Ryti meni sakemannien kelkkaan vaikka varoitettiin kyllä. Esim. Mannerheimn puolesta.Enckell vastaan. Muut kenraalit puolesta.

        ylipäällikkönä puolustusvoimien kannan. Hän vei armeijaa Saksan rinnalle talvesta -41 alkaen.

        "Kenraalikunta joko suositteli Saksan mukaan menemistä tai ei."

        Ei asiaa kenraaleilta mitenkään kyselty. Suurin osa oli Saksan rinnalle menon kannalla -41. Myöhemmin tuli kyllä epäilyjä.


      • näin se meni
        Marski päätti kirjoitti:

        ylipäällikkönä puolustusvoimien kannan. Hän vei armeijaa Saksan rinnalle talvesta -41 alkaen.

        "Kenraalikunta joko suositteli Saksan mukaan menemistä tai ei."

        Ei asiaa kenraaleilta mitenkään kyselty. Suurin osa oli Saksan rinnalle menon kannalla -41. Myöhemmin tuli kyllä epäilyjä.

        Saksalais-suuntaus alkoi vasta talvisodan aikana, kun selvisi että muilta ei apua tule, eikä yksin tulla sodassa pitemmän päälle pärjäämään.

        Valinta tehtiin silloin, kun Suomi solmi rauhan, vaikka Britit oli luvanneet nousta maihin Narvikissa, tosin osasto oli varsin mitätön ja Suomen sodanjohdolle selvisi, ettei Britit oikeasti Suomea tule auttamaan tässä sodassa.

        Jäljelle jäi kaksi vaihtoehtoa, kun Ruotsi pysyi puolueettomana, taipua N-liiton tahtoon ja määräysvaltaan tai liitoutua Saksan kanssa.


      • Suuntaus alkoi
        näin se meni kirjoitti:

        Saksalais-suuntaus alkoi vasta talvisodan aikana, kun selvisi että muilta ei apua tule, eikä yksin tulla sodassa pitemmän päälle pärjäämään.

        Valinta tehtiin silloin, kun Suomi solmi rauhan, vaikka Britit oli luvanneet nousta maihin Narvikissa, tosin osasto oli varsin mitätön ja Suomen sodanjohdolle selvisi, ettei Britit oikeasti Suomea tule auttamaan tässä sodassa.

        Jäljelle jäi kaksi vaihtoehtoa, kun Ruotsi pysyi puolueettomana, taipua N-liiton tahtoon ja määräysvaltaan tai liitoutua Saksan kanssa.

        vähitellen vasta loppukesästä -40. Saksa ilmaisi kiinnostuksensa, solmittiin kauttakulkusopimus ja saatiin aseita.

        Se oli ainoa vaihtoehto. Britit oli lyöty. Saksa ja NL kielsivät yhteen ääneen yhteistyön Ruotsin kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe