Moottori-lehti

Finance

Tulipahan luettua uusimman Moottori -lehden vieraskynä-palsta, jossa tiedotuspäällikkö Vuorenpää Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitosta pelotteli tyhmiä autonostajia käytettynä ulkomailta tuodun auton riskeistä ja kuinka ne ovat paljon huonompia myitäviä kuin "virallisen" maahantuojan tuottamat autot. Artikkelissa minua eniten häiritsee se, että koko ajan painotetaan tuontikaaran huonoa jälleenmyyntiarvoa ja mahdollisesti epäselvää historiaa. Kuitenkin Suomessa esim. J. Rinta-Jouppi tuo jatkuvasti Saksasta käytettyjä autoja ja he ovat lehtiartikkelissakin myöntäneet että ne ovat hyviä. Onko tosiaan niin, että autokauppiaat valikoivat Saksasta kaikki hyvät autot ja sitten yksityishenkilöille jätetään romut? Kyseessä taitaa kuitenkin olla Autoliiton ja autokauppiaiden yhteistyö, jolla halutaan vähentää yksityistä autontuontia. En enää osta kyseistä lehteä, koska näyttää vahvasti siltä, että se on pelkästään autokauppiaiden propagandalehtinen.

5

1950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artikkeli

      tulliin. Voivat sitten siellä paremmin ratkoa "päivän hintoja"

    • Tirlittan

      Moottori on autoliiton jäsenlehti. Autoliitto on autokaupan edunvalvoja-järjestö. Vaikka liitolla on myös henkilöjäseniä, niin sen tärkein sidosryhmä on yritysjäsenet, eli autokaupan eri portaat ja ammattiliikenteen harjottajat.

      Tämä asetelma tuli erittäin selvästi ilmi Siilinin autoverotaistelun aikana. Autoliitto pysytteli hiljaa koko ajan eikä järjestänyt minkäänlaisia veromuutoksia tukevia tempauksia. Jupakan jälkeen muistivat kehaista, että autoliiton jäsen Antti Siilin voitti hallituksen, eduskunnan, tullin ja valtiovarainministeriön.

      • paviliaani

        Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
        asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
        näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä.


      • R-Juippi
        paviliaani kirjoitti:

        Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
        asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
        näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä.

        Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.

        En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.

        Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.

        Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
        En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.

        Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym.


      • Ei tiiseliä
        R-Juippi kirjoitti:

        Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.

        En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.

        Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.

        Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
        En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.

        Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym.

        Siinäpä häviät diisselis kans.
        Tottakai oikeasta bensa-autosta kannattaa maksaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe