Tulipahan luettua uusimman Moottori -lehden vieraskynä-palsta, jossa tiedotuspäällikkö Vuorenpää Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitosta pelotteli tyhmiä autonostajia käytettynä ulkomailta tuodun auton riskeistä ja kuinka ne ovat paljon huonompia myitäviä kuin "virallisen" maahantuojan tuottamat autot. Artikkelissa minua eniten häiritsee se, että koko ajan painotetaan tuontikaaran huonoa jälleenmyyntiarvoa ja mahdollisesti epäselvää historiaa. Kuitenkin Suomessa esim. J. Rinta-Jouppi tuo jatkuvasti Saksasta käytettyjä autoja ja he ovat lehtiartikkelissakin myöntäneet että ne ovat hyviä. Onko tosiaan niin, että autokauppiaat valikoivat Saksasta kaikki hyvät autot ja sitten yksityishenkilöille jätetään romut? Kyseessä taitaa kuitenkin olla Autoliiton ja autokauppiaiden yhteistyö, jolla halutaan vähentää yksityistä autontuontia. En enää osta kyseistä lehteä, koska näyttää vahvasti siltä, että se on pelkästään autokauppiaiden propagandalehtinen.
Moottori-lehti
5
1923
Vastaukset
- Artikkeli
tulliin. Voivat sitten siellä paremmin ratkoa "päivän hintoja"
- Tirlittan
Moottori on autoliiton jäsenlehti. Autoliitto on autokaupan edunvalvoja-järjestö. Vaikka liitolla on myös henkilöjäseniä, niin sen tärkein sidosryhmä on yritysjäsenet, eli autokaupan eri portaat ja ammattiliikenteen harjottajat.
Tämä asetelma tuli erittäin selvästi ilmi Siilinin autoverotaistelun aikana. Autoliitto pysytteli hiljaa koko ajan eikä järjestänyt minkäänlaisia veromuutoksia tukevia tempauksia. Jupakan jälkeen muistivat kehaista, että autoliiton jäsen Antti Siilin voitti hallituksen, eduskunnan, tullin ja valtiovarainministeriön.- paviliaani
Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä. - R-Juippi
paviliaani kirjoitti:
Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä.Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.
En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.
Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.
Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.
Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym. - Ei tiiseliä
R-Juippi kirjoitti:
Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.
En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.
Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.
Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.
Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym.Siinäpä häviät diisselis kans.
Tottakai oikeasta bensa-autosta kannattaa maksaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713