Moottori-lehti

Finance

Tulipahan luettua uusimman Moottori -lehden vieraskynä-palsta, jossa tiedotuspäällikkö Vuorenpää Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitosta pelotteli tyhmiä autonostajia käytettynä ulkomailta tuodun auton riskeistä ja kuinka ne ovat paljon huonompia myitäviä kuin "virallisen" maahantuojan tuottamat autot. Artikkelissa minua eniten häiritsee se, että koko ajan painotetaan tuontikaaran huonoa jälleenmyyntiarvoa ja mahdollisesti epäselvää historiaa. Kuitenkin Suomessa esim. J. Rinta-Jouppi tuo jatkuvasti Saksasta käytettyjä autoja ja he ovat lehtiartikkelissakin myöntäneet että ne ovat hyviä. Onko tosiaan niin, että autokauppiaat valikoivat Saksasta kaikki hyvät autot ja sitten yksityishenkilöille jätetään romut? Kyseessä taitaa kuitenkin olla Autoliiton ja autokauppiaiden yhteistyö, jolla halutaan vähentää yksityistä autontuontia. En enää osta kyseistä lehteä, koska näyttää vahvasti siltä, että se on pelkästään autokauppiaiden propagandalehtinen.

5

1946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artikkeli

      tulliin. Voivat sitten siellä paremmin ratkoa "päivän hintoja"

    • Tirlittan

      Moottori on autoliiton jäsenlehti. Autoliitto on autokaupan edunvalvoja-järjestö. Vaikka liitolla on myös henkilöjäseniä, niin sen tärkein sidosryhmä on yritysjäsenet, eli autokaupan eri portaat ja ammattiliikenteen harjottajat.

      Tämä asetelma tuli erittäin selvästi ilmi Siilinin autoverotaistelun aikana. Autoliitto pysytteli hiljaa koko ajan eikä järjestänyt minkäänlaisia veromuutoksia tukevia tempauksia. Jupakan jälkeen muistivat kehaista, että autoliiton jäsen Antti Siilin voitti hallituksen, eduskunnan, tullin ja valtiovarainministeriön.

      • paviliaani

        Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
        asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
        näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä.


      • R-Juippi
        paviliaani kirjoitti:

        Ei kai Autoliiton rooli tässä maassa vähänkin
        asoita seuraavalle ole mikään yllätys. Juuri niinkuin edellä mainittiin. Kyllä propaganda
        näyttää aina jonkinverran satoa kantavan. Omassakin tuttavapiirissä ihan vakavalla naamalla eräs kysei, että ihanko totta niihin tuontiautoihin pitää kaikki lämppärit ja laturit vaihtaa. Kyllä ne hämärät taustatkin ovat enemmän härmälandian autojen kuin esim. Saksasta tuotujen ongelma. Saksasssa kun kaikki edeliset omistajat on suoraan rekisteriotteessa näkyvissä.

        Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.

        En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.

        Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.

        Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
        En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.

        Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym.


      • Ei tiiseliä
        R-Juippi kirjoitti:

        Liikkeet tuovat niitä halvempia romuja ja myyntihinnaltaan 30 000 euron autossa on siis jopa 8000 euron kate. Yksityinen voi etsiä tämän summan verran paremman auton.

        En ostanut tuontiautooni talvirenkaita, en lämppäriä, akkua enkä huohotinvastusta.

        Lohkolämmittimen hankin (asennettuna 140 euroa) ja ruostesuojautuksen teetin, hinta alle 250 euroa. Lisäksi normaalit huollot.

        Takana on 30000 edullista kilometriä turbollisella diiselautolla. Olihan se ostohinnaltaan kallis, mutta kun piti löytää hyvä. Naureskelin kun kaveri maksoi merkkiliikkeessä perusmallin bensakoneisesta reilut neljä tuhatta euroa enemmän vaikka oma auto oli kalleimmasta päästä saksassa, verotkin maksoin kiltisti täysinä ja kaikista varusteista.
        En valinnut edes vähiten ajettua, vaan tämä oli yli 30-50tkm enemmän ajettu kuin muut huonompikuntoiset.

        Kaverini siis maksoi autosta käytännössä tuplahinnan siihen nähden mitä tälläisen arvo nykyään on, mukana on tietenkin rahoituksen kulut ym.

        Siinäpä häviät diisselis kans.
        Tottakai oikeasta bensa-autosta kannattaa maksaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe