Kun oli nuo kovemmat pakkaset joku aika sitten. Lämmitin autoa 3 tuntia lohkolämmittimessä. Ei silti lähtenyt käyntiin. Inahti vain lyhyen aikaa pari kertaa ja akku loppu. Sen jälkeen muutaman päivän päästä lämmitin lohkolämmittimellä uudestaan ja kaverin kanssa laitettiin kaapeleilla se käyntiin. Ajoin myös yli tunnin sen jälkeen. Ei mennyt kuin muutama päivä ja taas kun oli pakkanen ja lämmitin lohkolämmittimellä autoa pari tuntia. Ei se enää lähtenyt käyntiin!!! Inahti vain ihan pikku ajan kun yritti käynnistää ja siihen jäi.Laturivalo ei pala autossa. Voisiko vika olla silti laturissa vai akussa ? Ja miten sen saa selville. Voiko akku muka mennä huonoksi vuodessa ? Pidin nyt lohkolämmittimessä autoa 8 tuntia. Nyt lähti käyntiin.
Voiko akku mennä huonoksi jo vuodessa ?!?
29
4628
Vastaukset
- ...
Akku on tähän autooni siis ostettu vuosi sitten.
- bat-te-ry
Lataa se kunnolla verkkolaturilla ja kokeilet vasta sitten uudestaan.
- Matti Poveri
A) laturi lataa laiskasti, jos bosch niin siinä todennäköisesti lämpötilakompensoitu jännitteensäädin joka jättää latausjännitteet turhan alas paukkupakkasilla mukamas akkua säästääkseen, päinvastainen vaikutus näyttää olevan. Ulkona oli -25 ja laturi latasi vaan kuppaista 14.1V kun mittasin, kyllä se ny ainakin 14.5V pitäs olla.
B) auto kuluttaa sammuksissa virtaa johonkin liian paljon ja akku siksi tyhjenee.- akku anselmi
Jännite nousee latauksen myötä, sitten kun akku on "täynnä" niin jännite saattaa olla 14,4 V.
- kantapään kautta
Akut voi mennä huonoksi alle kahden vuoden.Akkuliikeestä ostettu ,netissä pisteitä paljon saanut henkilöauton merkki akku kesti 13kk,meni oikosulkuun.Takuu oli voimassa 12kk .Merkkiliike tuli sen verran vastaan että antoi tilalle korvauksetta uuden akun,tosin halvemman,ilman takuuta. Toissa talvena traktoriin paikalliselta huoltoasemalta ilman takuuta ostettu140 Ah:n akku meni tämän talven pakkasilla sököksi.Akun merkki oli Euroglobe tms.Aion ostaa traktoriin uuden akun Motonnetistä,siellä annetaan akuille kahden vuoden takuu.
Jos lyijyakkua säilytetään "tyhjänä" tai vajaassa latauksessa, alle 40 % kapasiteetistä, niin se tuhoutuu pikkuhiljaa sulfatoitumalla. Voi yrittää pelastaa ns.:lla
älylaturilla, joka latauksen alkuvaiheessa poistaa sulfatoitumista ja voi jättää valvomatta ylläpitolataukseen pelkäämäättä, että keittää.- ostan muualta
Älä ainakaan sznajderia sieltä motonetista osta. Takuu loppuu, niin hajoaa akkukin.
Kyllähän se akku voi vioittua vuodessakin, mutta melko varmasti on vaan tyhjä.
Yksinkertaisesti akku ei vaan ota latausta vastaan kylmänä. Kerron tässä ulkomuistista muutamia lukuja nyrkkisääntönä, joita joku voi sitten viisastella, että väärin meni pari ampeeria.
Pakkasta 25 astetta, akku ottaa vastaan vain 2 A
20 3
10 10
0 15
Oleellista ei ole, kuinka tarkkoja nuo arvot ovat, vaan tarkoitus on osoittaa,
että kylmää akkua ei pysty kunnolla lataamaan, olipa millainen laturi tahansa
käytössä.
Eli 25 asteen pakkasessa joutuu ajamaan tunnin, ennen kuin saa ladattua edes
yhden kylmäkäynnistyksen ottaman Ah-määrän.
Sillä taas ei ole merkitystä, kuinka paljon sähkölaitteita on päällä moottorin käydessä, sillä laturin teho yleensä riittää siihen, nykyiset vaihtovirtalaturit antavat lähes täyden tehon jo tyhjäkäynnillä.
Mielestäni paras ja älykkäin systeemi on pakkasessa lyhyitä matkoja ajavalle
akkulämmitin, joka ottaa virtansa akusta ja ohjauttuu akun lämpötilan ja latausjännitteen mukaan.
Eli kun latausjännite kohoaa 13,5 voltiin, lämmitys menee päälle, jos akun lämpötila on alle 10 astette ja katkeaa 20 asteessa ja akkujännitteen laskiessa alle 12.9 V. Periaate on sama kuin päiväajovalojen ohjaus kynnysjännitereleellä.
Järjestelmä varmistaa, että akku ottaa latausta vastaan jo kohtuullisella ajolla, koska alkaa lämmetä heti kun moottori käynnistetään.
Ps. Puskasta huutelijat, ettei se töpinä mitään tiedä, ei kannata vaivautua. En nimittäin teille torakoille aijo vastata. Asiallisiin kysymyksiin tietenkin vastaan.Jopa tulostui omituisen näköisenä, ainakin minulla.
25 astetta 2A
20 astetta 3 A
10 astetta 10 A
0 astetta 15 A
Nyt paremmalla onnella- rotan serkku
Täpinä kirjoitti:
Jopa tulostui omituisen näköisenä, ainakin minulla.
25 astetta 2A
20 astetta 3 A
10 astetta 10 A
0 astetta 15 A
Nyt paremmalla onnellaKyllä me sen uskomme jo että olet vähillä puuroilla varttunut, mutta että noinkin typerää tekstiä saitille ilkeät suoltaa niin olet valmis pelle. Kerro vaan missä livenä esityksesi on, tulemme taputtamaan, täällä se taputtaminen ei näy. "Ilkeäää naurua vaan löytyy saitinvaihdon jälkeen".
Mutta ihan oikeasti, voisit jättää nuo arviosi ammattilaisten annettaviksi, sinulla kun ei tuota "silmää" ole. - .
Vaihtovirtalatureista väität, että ne antavat täyden tehon jo tyhjäkäynnillä! Laitoin autoon peruskorjatun laturin, sen mukana tuli testikäyrät, jonka mukaan täysi latausteho tulee vasta n. 3000 rpm/min
. kirjoitti:
Vaihtovirtalatureista väität, että ne antavat täyden tehon jo tyhjäkäynnillä! Laitoin autoon peruskorjatun laturin, sen mukana tuli testikäyrät, jonka mukaan täysi latausteho tulee vasta n. 3000 rpm/min
Varmaan pitää paikkansa Sinun tapauksessa, onhan niihin käyriin uskominen.
Mutta kyllä siinä on suuri ero verrattuna vanhoihin tasavirtalatureihin. Enkä ole sanonut, että antaa täyden tehon tyhjäkäynnillä, vaan lähes tyhjäkäynnillä. Ajatteles jos dieseliä pitäisi huudattaa 3000 kierrosta, ennen kuin kunnolla lataisisi.
Ettei vaan laturisi ole sitten tasavirtalaturi, tai epäkurantissa kunnossa peruskorjauksen jälkeenkin?- .....
rotan serkku kirjoitti:
Kyllä me sen uskomme jo että olet vähillä puuroilla varttunut, mutta että noinkin typerää tekstiä saitille ilkeät suoltaa niin olet valmis pelle. Kerro vaan missä livenä esityksesi on, tulemme taputtamaan, täällä se taputtaminen ei näy. "Ilkeäää naurua vaan löytyy saitinvaihdon jälkeen".
Mutta ihan oikeasti, voisit jättää nuo arviosi ammattilaisten annettaviksi, sinulla kun ei tuota "silmää" ole.Onko torakka saanut taas turpiinsa kun noin uhoo.
Olipa ammattitaidolla kirjoitettu tuo akkujuttu. Enempi tuollaisia selväsanaisia ja ymmärrettäviä juttuja tänne kaivataan. Torakat ja rotan sukulaiset joutaa suksia päätänsä aukomasta ja pilaamasta tätäkin saittia.
Kyllä tuon Täpinän tekninen tietämys on hyvä ihan oikeesti. Mikähän lienee koulutus. Epäilen jotakin korkeampaa kuin amis. - mekaanikko
Täpinä kirjoitti:
Varmaan pitää paikkansa Sinun tapauksessa, onhan niihin käyriin uskominen.
Mutta kyllä siinä on suuri ero verrattuna vanhoihin tasavirtalatureihin. Enkä ole sanonut, että antaa täyden tehon tyhjäkäynnillä, vaan lähes tyhjäkäynnillä. Ajatteles jos dieseliä pitäisi huudattaa 3000 kierrosta, ennen kuin kunnolla lataisisi.
Ettei vaan laturisi ole sitten tasavirtalaturi, tai epäkurantissa kunnossa peruskorjauksen jälkeenkin?Ei sen laturin kierrokset ole samat kuin moottorin, sillä hihnapyörillä on muutettu välitystä!!!!!!! Esim. moottorin tyhjäkäyti kierroksilla n.850 kierr/min saattaa laturilla kierrokset olla välityssuhteesta riippuen esim. 1300-2500 kierr/min!!!!!!!!!
mekaanikko kirjoitti:
Ei sen laturin kierrokset ole samat kuin moottorin, sillä hihnapyörillä on muutettu välitystä!!!!!!! Esim. moottorin tyhjäkäyti kierroksilla n.850 kierr/min saattaa laturilla kierrokset olla välityssuhteesta riippuen esim. 1300-2500 kierr/min!!!!!!!!!
Niinpä tietenkin. Laturin kunnostaja varmaan tarkoitti, että hänen saamansa käppyrät tarkoittavat laturin kierrosnlukua, eikä välitettyä. Todellinen laturin kierroluku huitelee tyhjäkäynnillä esittämälläsi välityssuhteella 2500 kierroksen paikkeilla ja antaa näinollen lähes täyden tehon.
Jos olisin ollut tarkempi kirjoituksessani, niin olisi kai pitänyt painottaa:
Antaa lähes tyjäkäynnillä, niin kuin kirjoitin l ä h e s täyden tehon.- katollinen kaverisi
Täpinä kirjoitti:
Niinpä tietenkin. Laturin kunnostaja varmaan tarkoitti, että hänen saamansa käppyrät tarkoittavat laturin kierrosnlukua, eikä välitettyä. Todellinen laturin kierroluku huitelee tyhjäkäynnillä esittämälläsi välityssuhteella 2500 kierroksen paikkeilla ja antaa näinollen lähes täyden tehon.
Jos olisin ollut tarkempi kirjoituksessani, niin olisi kai pitänyt painottaa:
Antaa lähes tyjäkäynnillä, niin kuin kirjoitin l ä h e s täyden tehon.Voihan taivas kunkerrankin tsaa esitit tyhnyytesi, eipä ollut ekkerta, eikö sinua pässi yhtään hävetä. missäaivosi ovat, jäikä keppanapaarin nbarikaaan.
Jos minä olisin yhtä tyhmä niin opitäiseii suuni supiaaaszsa , sori nuo painvirrrjeet on otettu huikan rommia. katollinen kaverisi kirjoitti:
Voihan taivas kunkerrankin tsaa esitit tyhnyytesi, eipä ollut ekkerta, eikö sinua pässi yhtään hävetä. missäaivosi ovat, jäikä keppanapaarin nbarikaaan.
Jos minä olisin yhtä tyhmä niin opitäiseii suuni supiaaaszsa , sori nuo painvirrrjeet on otettu huikan rommia.Älä jatka enää, aamulla tai sitten juoppoputken jälkeen häpeät itseäsi yhä enemmän selvin päin. Et saa poistettua tuota töherrystäsi ja sekös sinua harmittaa ja nolottaa.
- Täpinä=TYHMÄ!!!!!!
Täpinä kirjoitti:
Niinpä tietenkin. Laturin kunnostaja varmaan tarkoitti, että hänen saamansa käppyrät tarkoittavat laturin kierrosnlukua, eikä välitettyä. Todellinen laturin kierroluku huitelee tyhjäkäynnillä esittämälläsi välityssuhteella 2500 kierroksen paikkeilla ja antaa näinollen lähes täyden tehon.
Jos olisin ollut tarkempi kirjoituksessani, niin olisi kai pitänyt painottaa:
Antaa lähes tyjäkäynnillä, niin kuin kirjoitin l ä h e s täyden tehon.v.i.t.t.u että olet tyhmä Täpinä!!!!!! IDIOOTTI!!!!!!
- .lkjhgfcfgvbhnm,
mekaanikko kirjoitti:
Ei sen laturin kierrokset ole samat kuin moottorin, sillä hihnapyörillä on muutettu välitystä!!!!!!! Esim. moottorin tyhjäkäyti kierroksilla n.850 kierr/min saattaa laturilla kierrokset olla välityssuhteesta riippuen esim. 1300-2500 kierr/min!!!!!!!!!
Jos laturin kierrokset on tyhjäkäynnillä 2500 ja lataus jo silloin täysillä, niin laturilla on sitten suihkuturbiinin kerrokset kovilla ajonopeuksilla turhaan, siinä olisi hiilet laakerit loppu aika nopeasti!
Totuus on kuitenkin se, että laturi ei lataa esim. kaupunkiajossa riittävästi, tyhjäkäyntiä ja muuta hissuttelua liikaa. Täpinä=TYHMÄ!!!!!! kirjoitti:
v.i.t.t.u että olet tyhmä Täpinä!!!!!! IDIOOTTI!!!!!!
Arvaapa kuinka hyvältä tuntuu kun noin sain sinut huutamaan ja suuttumaan?
Mutta saat syyttää itseäsi. Katsos, kun ei satuta vaikka mitä tekisit. Oli sinunkin jo aika oppia, mitä järjettömästä huutelusta seuraa, tulee pieneen mieleesi pipi ja mitään et pysty asialle tekemään.- Vaihtovirtalaturi
.lkjhgfcfgvbhnm, kirjoitti:
Jos laturin kierrokset on tyhjäkäynnillä 2500 ja lataus jo silloin täysillä, niin laturilla on sitten suihkuturbiinin kerrokset kovilla ajonopeuksilla turhaan, siinä olisi hiilet laakerit loppu aika nopeasti!
Totuus on kuitenkin se, että laturi ei lataa esim. kaupunkiajossa riittävästi, tyhjäkäyntiä ja muuta hissuttelua liikaa.Mitkä hiilet?
- Minäkin sähköinssi
.lkjhgfcfgvbhnm, kirjoitti:
Jos laturin kierrokset on tyhjäkäynnillä 2500 ja lataus jo silloin täysillä, niin laturilla on sitten suihkuturbiinin kerrokset kovilla ajonopeuksilla turhaan, siinä olisi hiilet laakerit loppu aika nopeasti!
Totuus on kuitenkin se, että laturi ei lataa esim. kaupunkiajossa riittävästi, tyhjäkäyntiä ja muuta hissuttelua liikaa.Oleellista ei ole kierrokset, vaan akun lämpötila, kun sitä ladataan. Et pysty laturia niin hiljaa pyörittämään, ettei se antaisi enemmän ampeereita kuin akku pystyy vastaanottamaan vaikka normaalit laitteet ovat päällä.
- :::::::::::::::::
.lkjhgfcfgvbhnm, kirjoitti:
Jos laturin kierrokset on tyhjäkäynnillä 2500 ja lataus jo silloin täysillä, niin laturilla on sitten suihkuturbiinin kerrokset kovilla ajonopeuksilla turhaan, siinä olisi hiilet laakerit loppu aika nopeasti!
Totuus on kuitenkin se, että laturi ei lataa esim. kaupunkiajossa riittävästi, tyhjäkäyntiä ja muuta hissuttelua liikaa.katso poju laturin ja kampi-akselin hihnapyörän kokoja ja totea itse että laturilla on pienempi hihnapyörä kuin kampiakselilla. Jonka jälkeen laske kuinka monta kierrosta laturin hihnapyörä pyörii kun kampi-akselin hihnapyörä on pyörinyt yhden kierroksen!!! Esim. jos laturin hihnapyörä on puolet pienempi kuin kampi-akselin niin laturin hihnapyörä pyörii 2 x nopeudella kampi-akselin hihnapyörään nähden!!!
- oivoi sinua!
Vaihtovirtalaturi kirjoitti:
Mitkä hiilet?
Seuraavaksi kysyt varmaankin, mikä on laturi. Et ole koskaan ajanut autolla niin paljoa, että vaihtovirtalaturista olisi hiilet kuluneet. Tiedoksi, ne on usein esim Bosh, pakettina jännitteensäätimen kanssa laturin persiissä.
- Starttiakku ei kestä
.
Starttiakku ei kestä jos se on päästetty kerran tai pari täysin tyhjäksi
Ns. "mökkiakut" kestää tyhjänäoloa paremmin
. - Töö_Röt
Töpinällä hihna luistaa taas, oikein vinkuminen kuuluu tänne asti. Pistäisi vaikka siirappia remeliin.
- OO(TU
Matkat joskus lyhyitä niin paksu penkinpäällinen.Jatkuva istuinlämmittimen käyttö ottaa virrat samoin takalasin lämmitin.
Aika nopeasti poistuvat markkinoilta myös susiakut kuten oldham mikä oli työkoneessa tyhjää täynnä.Toisista akkuliikkeistä saa ylikennotettuja mitkä kestää aivan toisella tavalla.
- Sähkö-insinööri
Noh noh pojat. Menikö vähän homma teillä nyt käsistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle573441Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472816Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1482620Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572321Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3572043- 1551697
- 761495
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231338Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.381293- 241174