http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu
"Lopullisesti Uuden testamentin kaanon vakiinnutettiin 390-luvulla kirkolliskokouksissa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekstikritiikki
"Antiikin kirjurit tekivät virheitä tai muutoksia kopioidessaan käsikirjoituksia käsin, ja myös nykyaikaisessa julkaisutoiminnassa käsikirjoituksia muokataan ja niihin tulee painatusvaiheessa virheitä."
http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/print4.html
"Aluksi kristittyjen pyhä kirja oli VT, jota tulkittiin uuden uskonkokemuksen kautta."
"Ensimmäiset Jeesuksen seuraajat eivät pitäneet tarpeellisena kirjoittaa mestaristaan. "
"Kun silminnäkijät kuolivat eikä loppu tullutkaan, suullista perimätietoa alettiin koota yhteen."
(Matt.16:28)
"Lopullisesti UT: n kaanon määriteltiin kirkolliskokouksissa 390-luvulla. Kaanonin määrittelyä pidettiin tarpeellisena rajankäynnissä harhaoppeja vastaan. Kaanoniin hyväksyttiin kirjoitukset, joiden katsottiin olevan alkuperältään apostolisia - joko apostolin itsensä kirjoittamia tai sellaisia, että ne sisälsivät "apostolista oppia", toisin sanoen olivat linjassa apostolien opetuksen kanssa. Toinen kriteeri oli kirjoitusten yleisyys eli katolisuus."
Matteuksen evankeliumi:
16:28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_testamentin_kaanon
"Uuden testamentin tekstien mukaan ensimmäiset kristityt pitivät itseään juutalaisina, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumalan lähettämä Messias. Vähitellen kristinusko muodostui omaksi uskonnokseen. Kristityt alkoivat laatia omaa kirjallisuutta, josta varhaisin laji oli kirje."
"Toinen ja kolmas vuosisata olivat keskeisiä ajankohtia, kun määriteltiin Uuden testamentin kaanon eli ohjeellisen tekstikokoelman rajat."
"Nykyajan tutkijat eivät tunne koko tapahtumasarjaa tarkasti, mutta lopputuloksena valittiin 27 kirjaa."
"Lopullisesti Uusi testamentti -tekstikokoelma oli valmis neljänteen tai viidenteen vuosisataan mennessä."
"Uuden testamentin kaanonin määritteli ensimmäisenä Athanasius vuonna 367."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Christianity
Uuden testamentin kaanon - Apokryfiset kirjoitukset
11
97
Vastaukset
- 1.Tim.2:5
http://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumit
"Evankeliumien kirjoittajat, evankelistat, muokkasivat perimätietoa ja tulkitsivat niitä eteenpäin, mikä oli yleinen käytäntö antiikin maailmassa."
"Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja."
"Yksittäisten tiedonmurujen jättämät aukot saatettiin sepittää kiinni toisiinsa kirjoittajien omilla kerronnallisilla tarinoilla."
"Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia aukotonta historiallista raporttia vaan kertoa ja julistaa sanomaa"
"Kanonisten evankeliumien lisäksi kirjoitettiin useita muita evankeliumeja, joita ei myöhemmin hyväksytty kaanoniin. Ne kuuluvat Uuden testamentin apokryyfisiin kirjoihin."
http://koti.phnet.fi/petripaavola/UudenTestamentinKaanon.html
"Rooman katolinen kirkko tappoi vastustajiaan sekä hävitti heidän teoksiaan sekä on antanut sen leiman vastustajilleen, jota saamme historiasta lukea. Rooman katolisen kirkon historian todistuksia voidaan siis pitää puolueellisina, koska se on hävittänyt aikoinaan olemassa olevia tekstejä. "- 1.Tim.2:5
"Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja."
Esim.
Luukkaan evankeliumi:
3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
"niinkuin luultiin"
Johanneksen evankeliumi:
4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
"- vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -"
- 1.Tim.2:5
Alkukristittyjen kirjahyllystä poimittua, kun vielä ei ollut Raamattua:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Riemuvuosien_kirja
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch
http://www.apokryfikirjat.com/riemuv.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Henokin_kirja
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm - 1.Tim.2:5
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomaan_evankeliumi
"Tuomaan evankeliumi on laajin Uuden testamentin ulkopuolinen Jeesuksen sanojen kokoelma."
"Osa lauselmista muistuttaa hyvin paljon kanonisissa evankeliumeissa olevia lauselmia, mutta osa taas on entuudestaan tuntemattomia."
"Kokonaisuudessaan Tuomaan evankeliumi tunnetaan vain Egyptistä Nag Hammadista vuonna 1945 löytyneenä koptinkielisenä käännöksenä, joka on ajoitettu noin vuoteen 350."
"KÄÄNNÖKSENÄ, joka on ajoitettu noin vuoteen 350."
- Löytyi vasta vuonna 1945, joten sitä eivät ole katolilaiset kolminaisuusoppineet päässeet muokkaamaan ja vääristelemään mieleisekseen, katolilaista kolminaisuusoppiaan tukemaan!
"Tuomaan evankeliumi on yksi varhaisimpia Jeesuksen opetuksia koskevia kirjoituksia kanonisten evankeliumien ulkopuolelta."
http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm * Mitä kuule sinä haluat tuolla Raamatun kriteerilläsi ? Raamattuun joko uskotaan, tai sitten ei. Miksi sinä retostelet Pyhää Raamattua? Et sinä siitä kuitenkaan mitään ymmärrä, onhan se nähty sinun viesteistäsi, kirjoitat puutaheinää, ja sekoitat heikompien päät sekaisin sinun olemattomalla Raamatun tuntemuksellasi.
- 1.Tim.2:5
Tuomaan evankeliumi
15. Jeesus sanoi, ”Kun näette sen, joka ei ole naisesta syntynyt, langetkaa kasvoillenne ja palvokaa. Se on teidän Isänne.”
- ihmelliset apokryfit
UT:n apokryfikirjat ovat puutaheinää. Selvästi satuilua.
Ei paljon ymmärrystä tarvita, miksi niitä ei ole hyväksytty Raamattuun.
Eräs tarina meni suunnilleen näin:
"Kerran tapahtui Nasaretissa, kun Jeesus-lapsi leikki muiden lasten kanssa, että ilkeä Juudas-lapsi satutti toista lasta. Pieni Jeesus-lapsi meni ja paransi tämän lapsen. Silloin kaikki Nasaretissa sanoivat: "oi miten ihmeellinen onkaan tämä pieni Jeesus! Hänestä tulee vielä jotain suurta! Mutta tuolle ilkeälle Juudas-lapselle tapahtuu vielä jotain pahaa!"
Lisähuomautus: Juudas ei ollut kotoisin Nasaretista, vaan Keriotin kaupungista (Is-kariot). - 1.Tim.2:5
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juudaksen_evankeliumi
"Juudaksen evankeliumi antaa varhaiskristillisyydestä jossain määrin toisenlaisen kuvan kuin kanoniset evankeliumit."
"Evankeliumin ainoa tunnettu versio, 26-sivuinen koptinkielinen käsikirjoitus, on ajoitettu varmuudella 200- tai 300-luvulle."
"Se on todennäköisesti käännös varhaisemmasta kreikankielisestä kirjoituksesta, joka on peräisin toisen vuosisadan puolivälistä."
"Evankeliumi löytyi Egyptistä 1970-luvulla,"
- Ei ole päästy muuttelemaan, niinkuin Raamatun evankeliumeja!
"Juudaksen evankeliumia ei tule sotkea Tuomaan evankeliumiin, jonka joistakin versioista on käytetty myös nimeä Juudaan evankeliumi apostoli Juudas Tuomaksen mukaan."
http://www.netikka.net/mpeltonen/judasev.htm - 1.Tim.2:5
http://fi.wikipedia.org/wiki/Magdalan_Maria
"joidenkin tulkintojen mukaan Johanneksen evankeliumin mainitsema ”rakastettu opetuslapsi” olisi nimenomaan Maria."
"Kreikkalaisten kirkkoisien mukaan kyseessä oli kolme eri henkilöä, kun taas latinalaisessa perinteessä on yleisesti katsottu, että kyseessä on sama ihminen."
"Magdalan Maria oli näkemässä, kun Jeesus kuoli ja haudattiin"
"Kaikki evankeliumit ovat yhtä mieltä siitä, että Maria oli myös ylösnousemuksen ensimmäinen todistaja tai ainakin yksi ensimmäisistä."
"Marian evankeliumin lopussa Magdalan Maria esitetään Jeesuksen suosikkioppilaana."
"Apokryfisessä Filippuksen evankeliumissa Jeesuksen ja Marian suhde esitetään vielä läheisempänä, ja Jeesus esimerkiksi suutelee Mariaa."
"Opetuslapset ”kysyivät Vapahtajalta: ’Miksi sinä rakastat häntä enemmän kuin meitä?’ Hän vastasi ja sanoi heille:
’Miksi en rakasta teitä kuten häntä?”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_från_Magdala
"1896 påträffades i Kairo en papyrusskrift på koptiska, skriven på 400-talet. Denna text kallas Maria Magdalenas evangelium, och publicerades 1955. "
"Maria Magdalena tycks också, bland annat från fynd vid Nag Hammadi, ha varit viktig för många av de tidiga kristna riktningar som stod i motsättning till den etablerade kyrkan, bland annat gnosticismen."
"De tre stora kristna riktningarna har olika synsätt på Maria Magdalena."
"Den grekisk-ortodoxa kyrkan menar att det är tre olika personer: synderskan i Lukas, Martas och Lazarus syster, och Maria Magdalena."
"Den katolska kyrkan menar vanligen att de är en och samma. "
"Den protestantiska grenen tvekar och menar att det är två eller tre personer, men avvisar helt tanken att Maria Magdalena var prostituerad."
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Magdalene
"Mary Magdalene's given name Μαρία (Maria) is usually regarded as a Latin form of Μαριὰμ (Mariam), which is the Greek variant used in Septuagint for Miriam, the Hebrew name for Moses' sister. The name had become very popular during Jesus' time due to its connections to the ruling Hasmonean and Herodian dynasties."
"Miriam, the Hebrew name for Moses' sister."
"Mary Magdalene must have held a very central position among the followers of Jesus, whether as disciple or in some other capacity."
"In apocryphal texts, she is portrayed as a visionary and leader of the early movement who was loved by Jesus more than the other disciples."
"Several Gnostic gospels, such as the Gospel of Mary, written in the early 2nd century, see Mary as the special disciple of Jesus who has a deeper understanding of his teachings and is asked to impart this to the other disciples."
"The Gnostic Gospel of Philip names Mary Magdalene as Jesus' companion."
"Gnostic writings describe tensions and jealousy between Mary Magdalene and other disciples, especially Peter."- 1.Tim.2:5
A document, possibly written by Ermengaud of Béziers, undated and anonymous and attached to his Treatise against Heretics,[79] makes a similar statement.[80]
Also they [the Cathars] teach in their secret meetings that Mary Magdalene was the wife of Christ. She was the Samaritan woman to whom He said, "Call thy husband." She was the woman taken into adultery, whom Christ set free lest the Jews stone her, and she was with Him in three places, in the temple, at the well, and in the garden. After the Resurrection, He appeared first to her.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marian_evankeliumi - 1.Tim.2:5
1.Tim.2:5 kirjoitti:
A document, possibly written by Ermengaud of Béziers, undated and anonymous and attached to his Treatise against Heretics,[79] makes a similar statement.[80]
Also they [the Cathars] teach in their secret meetings that Mary Magdalene was the wife of Christ. She was the Samaritan woman to whom He said, "Call thy husband." She was the woman taken into adultery, whom Christ set free lest the Jews stone her, and she was with Him in three places, in the temple, at the well, and in the garden. After the Resurrection, He appeared first to her.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marian_evankeliumiGospel of Mary
"Peter said to Mary, "Sister we know that the Savior loved you more than the rest of woman. Tell us the words of the Savior which you remember which you know,"
Gospel of Philip
"the Gospel of Philip presents Mary Magdalene among Jesus' female entourage, adding that she was his koinônos, a Greek word variously translated in contemporary versions as partner, associate, comrade, companion."
"There were three who always walked with the Lord: Mary, his mother, and her sister, and Magdalene, the one who was called his companion. His sister,"
"A group of scholars, the most familiar of whom is Elaine Pagels, have suggested that for one early group of Christians Mary Magdalene was a leader of the early Church.
These scholars have even suggested that Mary might even be the unidentified "Beloved Disciple" to whom the Gospel of John is ascribed."
"The Gospel of Philip depicts Mary as Jesus' Koinōnos (κοινωνός), a Greek term indicating a "close friend" or "companion"."
"Proponents of a companionship with Jesus argue that it would have been unthinkable for an adult, unmarried Jew to travel about teaching as a rabbi.[76] However, in Jesus' time the Jewish religion was very diverse and the role of the rabbi was not yet well defined."
"it would have been unthinkable for an adult, unmarried Jew to travel about teaching as a rabbi." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Also they [the Cathars] teach in their secret meetings that Mary Magdalene was the wife of Christ. She was the Samaritan woman to whom He said, "Call thy husband." She was the woman taken into adultery, whom Christ set free lest the Jews stone her, and she was with Him in three places, in the temple, at the well, and in the garden. After the Resurrection, He appeared first to her."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941865- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191000
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 36782
- 47781
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693