Väljähtyneet välit

Syrjäytynyt :(

Onko harvinaista, että aikuisen lapsen kanssa välit väljähtyvät?
Jokaisella ihmisellä on oma luonteensa. Jokainen suhtautuu elämään omalla tavallaan. Miten on, jos maailmakatsomus ja suhtautumistavat ovat niin erilaiset, että aikuisen lapseen ei saa yhteyttä?

Suhde lapsenlapsiinkin on laimea, kun vanhemmat eivät ole halukkaita tapaamaan.
Ei aina ole pakko olla riidoissa, mutta silti voi elämänkatsomukset vieraannuttaa perheenjäsenet toisistaan.
Miten ne voi korjata?

59

2478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutie

      Totta on .. välit voi pitää vain , että ilmaisee kunnioittavansa toisen elämää ja tapaa elää , ei väheksy eikä arvostele millään muotoa .

      Maailmankatsomus , oli se sitten elämisentapa , uskonto yms . kannattaa antaa olla mitenkään puuttumatta .

      Sanokaa ääneen , että on mukava , kun on erilaisia tapoja elää , se on rikkautta , se voi olla avain pääsemään lähemmäksi . Kannattaa kuunnella , mitä elämänviisauksia nuoremmilla on , eihän mikään tässä maailmassa ole totuus .

      Koko elämä on uuden oppimista .

      • Syrjäytynyt :(

        Kun noilla periaatteilla on toiminut, seuraus voikin olla juuri se, että välit väjähtyvät, kun katsomukset ovat erisuuntaiset ja niistä ei haluta sen kummemmin keskustella. On paljon vältettäviä aiheita.

        Osa ihmisistä ehkäpä useinkin miehet, eivät ole valmiita keskustelemaan omista asioistaan ja maailmankatsomuksestaan. Ikään kuin pelkäävät toisen tulevan liian lähelle.

        Mielelläänhän sitä kuuntelisi nuorempien elämänviisauksia, mutta ei voi väkisin niistä puhua. Sitten huomaakin, että puhumattomia asioita on liikaa, välit etääntyvät.


      • Mietin vaan
        Syrjäytynyt :( kirjoitti:

        Kun noilla periaatteilla on toiminut, seuraus voikin olla juuri se, että välit väjähtyvät, kun katsomukset ovat erisuuntaiset ja niistä ei haluta sen kummemmin keskustella. On paljon vältettäviä aiheita.

        Osa ihmisistä ehkäpä useinkin miehet, eivät ole valmiita keskustelemaan omista asioistaan ja maailmankatsomuksestaan. Ikään kuin pelkäävät toisen tulevan liian lähelle.

        Mielelläänhän sitä kuuntelisi nuorempien elämänviisauksia, mutta ei voi väkisin niistä puhua. Sitten huomaakin, että puhumattomia asioita on liikaa, välit etääntyvät.

        Niin, kyllähän se hieman riippuu niistä maailman-ja elämänkatsomuksista, niitä kun on niin monenlaisia...
        Et kertonut millaiset ne sinulla tai lapsellasi on?

        Onko kyse politiikasta, uskonnosta vai mistä?


      • 98uguh
        Syrjäytynyt :( kirjoitti:

        Kun noilla periaatteilla on toiminut, seuraus voikin olla juuri se, että välit väjähtyvät, kun katsomukset ovat erisuuntaiset ja niistä ei haluta sen kummemmin keskustella. On paljon vältettäviä aiheita.

        Osa ihmisistä ehkäpä useinkin miehet, eivät ole valmiita keskustelemaan omista asioistaan ja maailmankatsomuksestaan. Ikään kuin pelkäävät toisen tulevan liian lähelle.

        Mielelläänhän sitä kuuntelisi nuorempien elämänviisauksia, mutta ei voi väkisin niistä puhua. Sitten huomaakin, että puhumattomia asioita on liikaa, välit etääntyvät.

        Suurempia vaikeuksia se naisilla on keskustella mistään järkevästä asiastaa.


      • ,.,..,
        Mietin vaan kirjoitti:

        Niin, kyllähän se hieman riippuu niistä maailman-ja elämänkatsomuksista, niitä kun on niin monenlaisia...
        Et kertonut millaiset ne sinulla tai lapsellasi on?

        Onko kyse politiikasta, uskonnosta vai mistä?

        poliittiset näkemykset ajaa vääjäämättä välirikkoon.

        ja ne perinnöt...


      • -o-
        Syrjäytynyt :( kirjoitti:

        Kun noilla periaatteilla on toiminut, seuraus voikin olla juuri se, että välit väjähtyvät, kun katsomukset ovat erisuuntaiset ja niistä ei haluta sen kummemmin keskustella. On paljon vältettäviä aiheita.

        Osa ihmisistä ehkäpä useinkin miehet, eivät ole valmiita keskustelemaan omista asioistaan ja maailmankatsomuksestaan. Ikään kuin pelkäävät toisen tulevan liian lähelle.

        Mielelläänhän sitä kuuntelisi nuorempien elämänviisauksia, mutta ei voi väkisin niistä puhua. Sitten huomaakin, että puhumattomia asioita on liikaa, välit etääntyvät.

        Niin... minulla ei enää tehnyt mieli kyläillä lasteni kanssa vanhempieni luona, kun se oli jatkuvaa päänaukomista. Käyttäydin itse asiallisesti, mutta mummu teki koko ajan halventavia huomautuksia muiden ulkonäöstä ja tekemisitsä. Olemme mieluummin sivistyneiden ihmisten seurassa.


    • pikkumyy

      Ei kai se mitään harvinaista ole. Hieman haikeana huomasin tyttäreni aikuistuessa, että kahta aikuista naista ei sovi samaan huusholliin. Ei se ollut enää se lapsi, jonka kanssa tehtiin kaikkea kivaa, vaan se oli aikuinen, joka suunnitteli omaa elämäänsä. Sukset meni ristiin liian usein ja molemmat tajuttiin, että toisen on muutettava jo omilleen, enkä se ollut minä joka muutti. Kyllä ne suhteet väljähtyivät, hänhän otti ohjat omasta elämästään ja minun roolini kaventui, tosin olen ollut päivittäin hänen neuvonantajansa hänen omasta tahdostaan, tuntuu ettei hän osaa ilman minua " tehdä mitään" vieläkään perheenäitinä. Äiti on tärkeä tuki, mutta silti saan paskat naamalleni silloin tällöin ihan syyttä. Oliskohan se niin, että äiti on ja pysyy vaikka sen vittuuksissaan haukkuisikin pari kertaa vuodessa, eihän ketään muuta uskalla mennä haukkumaan. Jos riitelee miehensä tai anoppinsa kanssa, on aika kusiset paikat korjailla asioita, mutta äitihän aina jää vaikka anopit ja aviomiehet lähtisikin...

      • huhhellettääääää

        mieti vaan mikä kasvatksessasi on mennyt vikaan, jos ei aikuinen perheenäiti osaa tehdä päätöksiä soittelematta sinulle päivittäin. Ei ole normaalitilanne. Aikuinen lapsi ei soittele päivittäin äidilleen eikä tarvitse kaikkeen äidin mielipidettä.


      • pikkumyy
        huhhellettääääää kirjoitti:

        mieti vaan mikä kasvatksessasi on mennyt vikaan, jos ei aikuinen perheenäiti osaa tehdä päätöksiä soittelematta sinulle päivittäin. Ei ole normaalitilanne. Aikuinen lapsi ei soittele päivittäin äidilleen eikä tarvitse kaikkeen äidin mielipidettä.

        No voi v..tu että sinä taas olet täällä päätäsi aukomassa. Näitköhän ne lainausmerkit siinä jossain kohtaa ??? Tyttäreni pitää minuun yhteyttä päivittäin keskustellakseen kanssani tekemistään ratkaisuista, ei suinkaan kysyäkseen mitä pitää tehdä.Ilmaisin kai itseäni väärin. Hän myi juuri talonsa ja on ostamassa uutta, siis miehensä kanssa tietenkin. Toinen lapsi syntyy aivan pian ja taloja käydään katselemassa yhdessä, koska meistäkin on kiva nähdä mitä on myynnissä. Päätökset he tekevät itse vaikka sanoisimme mitä tahansa.

        Koita sinäkin rentoutua, äläkä aina luule, että me kasvatetaan kakaroitamme kieroon. Mitenköhän sinä olet omasi kasvattanut ??


      • 7+1
        pikkumyy kirjoitti:

        No voi v..tu että sinä taas olet täällä päätäsi aukomassa. Näitköhän ne lainausmerkit siinä jossain kohtaa ??? Tyttäreni pitää minuun yhteyttä päivittäin keskustellakseen kanssani tekemistään ratkaisuista, ei suinkaan kysyäkseen mitä pitää tehdä.Ilmaisin kai itseäni väärin. Hän myi juuri talonsa ja on ostamassa uutta, siis miehensä kanssa tietenkin. Toinen lapsi syntyy aivan pian ja taloja käydään katselemassa yhdessä, koska meistäkin on kiva nähdä mitä on myynnissä. Päätökset he tekevät itse vaikka sanoisimme mitä tahansa.

        Koita sinäkin rentoutua, äläkä aina luule, että me kasvatetaan kakaroitamme kieroon. Mitenköhän sinä olet omasi kasvattanut ??

        "Toinen lapsi syntyy aivan pian ja taloja käydään katselemassa yhdessä, koska meistäkin on kiva nähdä mitä on myynnissä. Päätökset he tekevät itse vaikka sanoisimme mitä tahansa."

        On ihan fiksua käydä ostoaikeissa katsomassa asuntoja niin että mukana on eri sukupolven edustajia. Jokaisen sukupolven edustajat katsovat asuntoja erilaisin ajatuksin ja huomioivat asioita eritavalla.

        Vanhemmalle sukupolvelle on kertynyt elämänvarrella sellaista hiljaista tietoa jota on ihan hyvä hyödyntää asuntojen kuntoa katsastettaessa. Onko esimerkiksi pikaremontilla piilotettu vesivahinkojen jälkiä tms.

        Tottakai aikuiset ihmiset itse sitten viimekädessä tekevät päätökset omasta asumisestaan.


      • huhhellettääääää
        pikkumyy kirjoitti:

        No voi v..tu että sinä taas olet täällä päätäsi aukomassa. Näitköhän ne lainausmerkit siinä jossain kohtaa ??? Tyttäreni pitää minuun yhteyttä päivittäin keskustellakseen kanssani tekemistään ratkaisuista, ei suinkaan kysyäkseen mitä pitää tehdä.Ilmaisin kai itseäni väärin. Hän myi juuri talonsa ja on ostamassa uutta, siis miehensä kanssa tietenkin. Toinen lapsi syntyy aivan pian ja taloja käydään katselemassa yhdessä, koska meistäkin on kiva nähdä mitä on myynnissä. Päätökset he tekevät itse vaikka sanoisimme mitä tahansa.

        Koita sinäkin rentoutua, äläkä aina luule, että me kasvatetaan kakaroitamme kieroon. Mitenköhän sinä olet omasi kasvattanut ??

        Onko pikkumyyllä joku hätänä kun noin kiihdyttää? Jotain aggression hallinta ongelmaa ehkäpä? Minä taas? Olen kirjoittanut täällä palstalla ehkä muutaman kerran ja viimeksi melkein vuosi sitten, joten en minä nyt taas.

        Epäilemättä kasvatat/ olet kasvattanut lapsesikin kieroon, kun itselläsikään ei ole käytöstapoja (esim. kiroilu, alatyyliset ilmaukset ym.). Jos sinulla on noin ruma keskustelutyyli niin varmasti olet tuon saman tyylin opettanut myös lapsillesi, joten en yhtään ihmettele ettei kaksi "suustaan pahaa" tule toimeen keskenään. (Eli siis lauotte molemmat toisillenne totuuksia, sinun ilmauksesi taisi kuulua "saan paskat naamalleni").


      • Karmeeta kieltä

        "Paskat naamalle", "vittuuntunut" "kusiset paikat".
        Huoh.

        En ole ikinä käyttänyt tuollaisia sanontoja perheeni välisissä keskusteluissa, ja toivon, etten aikanaan dementikkonakaan tule käyttämään.


      • pikkumyy
        huhhellettääääää kirjoitti:

        Onko pikkumyyllä joku hätänä kun noin kiihdyttää? Jotain aggression hallinta ongelmaa ehkäpä? Minä taas? Olen kirjoittanut täällä palstalla ehkä muutaman kerran ja viimeksi melkein vuosi sitten, joten en minä nyt taas.

        Epäilemättä kasvatat/ olet kasvattanut lapsesikin kieroon, kun itselläsikään ei ole käytöstapoja (esim. kiroilu, alatyyliset ilmaukset ym.). Jos sinulla on noin ruma keskustelutyyli niin varmasti olet tuon saman tyylin opettanut myös lapsillesi, joten en yhtään ihmettele ettei kaksi "suustaan pahaa" tule toimeen keskenään. (Eli siis lauotte molemmat toisillenne totuuksia, sinun ilmauksesi taisi kuulua "saan paskat naamalleni").

        hei haista v...u ja häivy näiltä palstoilta !


      • löysää jo vähän

        Ei ole normaallia että aikuiset lapset soittelee vanhemmilleen päivittäin, ellei kyse ole jo sellaisista vanhuksista että lasta huolestuttaa että onko mamma löytäny tänään kaupasta takaisin kotiinsa tms.


      • Hah hah haa!
        Karmeeta kieltä kirjoitti:

        "Paskat naamalle", "vittuuntunut" "kusiset paikat".
        Huoh.

        En ole ikinä käyttänyt tuollaisia sanontoja perheeni välisissä keskusteluissa, ja toivon, etten aikanaan dementikkonakaan tule käyttämään.

        No hui hirvityksen kauhistuksen kanahäkki sentään mitä kieltä!!!
        Kyllä nyt traumat jäi tästä lukutuokiosta!!!
        Puhumattakaan että tuon olisi livenä kuullut!!!

        Kertoiko "pikkumyy" käyttävänsä näitä ilmaisuja perheensä välisissä keskusteluissa? Niinpä niin... eipä kertonut.

        Joten mee sinä pikkurunkkari lutkuttaan sitä kaveristi kikulia mitä aina aina ennenkin olet tehnyt!


      • Lapset ovat lahja
        huhhellettääääää kirjoitti:

        mieti vaan mikä kasvatksessasi on mennyt vikaan, jos ei aikuinen perheenäiti osaa tehdä päätöksiä soittelematta sinulle päivittäin. Ei ole normaalitilanne. Aikuinen lapsi ei soittele päivittäin äidilleen eikä tarvitse kaikkeen äidin mielipidettä.

        Joskus voi olla tilanteita, että aikuinen lapsikin tarvii tukea ja mikä sen parempaa, kuin jos vanhemmat pystyvät sitä antamaa. Minä ainakin tuen lapsiani, vaikka ovat aikuisia, jos heille tulee tarve soittaa elämäntilanteensa niin ollessa, vaikka joka päivä. Se on äitien tehtävä. Ja isien.

        Kyllä läheisiään pitää voida auttaa, jos sen voi thedä vaikka puhelimitse. Olen auttanut rahallisestikin lapsiani. Mitä ne niillä perntorahoilla sitten tekevät kun minä kuolen. Ovat jo itsekin ehkä varoissaan.

        Mikä siinä on niin kauheaa, jos vanhemmilla ja lapsilla on läheiset välit? Kumpikin silti tietää rajansa ja kunnioittaa toisiaan.


      • Hyvä elämä
        huhhellettääääää kirjoitti:

        mieti vaan mikä kasvatksessasi on mennyt vikaan, jos ei aikuinen perheenäiti osaa tehdä päätöksiä soittelematta sinulle päivittäin. Ei ole normaalitilanne. Aikuinen lapsi ei soittele päivittäin äidilleen eikä tarvitse kaikkeen äidin mielipidettä.

        On täysin normaalia, että lapset ja vanhemmat on tekemisissä päivittäin. Sehän kertoo vain hyvästä kotikasvatuksesta. Ennen ollaan jopa jaettu sama asunto, sukupolvet keskenään.
        Minunkin oikein tuli Äiti-kultaani ikävä. Pidettiin hänen eläessään päivittäin yhteyttä.
        Kauniit muistot ovat onneksi aina seuranani hänestä.
        Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa. Pidetään vaan yhteyttä kaikkiin rakkaisiin ihmisiimme, niin kauan kuin täällä vaelletaan, niin elämä on laadukkaampaakin.
        Iloista kevättä kaikille!


      • vklö
        7+1 kirjoitti:

        "Toinen lapsi syntyy aivan pian ja taloja käydään katselemassa yhdessä, koska meistäkin on kiva nähdä mitä on myynnissä. Päätökset he tekevät itse vaikka sanoisimme mitä tahansa."

        On ihan fiksua käydä ostoaikeissa katsomassa asuntoja niin että mukana on eri sukupolven edustajia. Jokaisen sukupolven edustajat katsovat asuntoja erilaisin ajatuksin ja huomioivat asioita eritavalla.

        Vanhemmalle sukupolvelle on kertynyt elämänvarrella sellaista hiljaista tietoa jota on ihan hyvä hyödyntää asuntojen kuntoa katsastettaessa. Onko esimerkiksi pikaremontilla piilotettu vesivahinkojen jälkiä tms.

        Tottakai aikuiset ihmiset itse sitten viimekädessä tekevät päätökset omasta asumisestaan.

        Eivät ne nuoret kaipaa mitään vanhempien hiljaista tietoa.
        Ne tekevät omat virheensä.


      • Karmeeta kieltä
        Hah hah haa! kirjoitti:

        No hui hirvityksen kauhistuksen kanahäkki sentään mitä kieltä!!!
        Kyllä nyt traumat jäi tästä lukutuokiosta!!!
        Puhumattakaan että tuon olisi livenä kuullut!!!

        Kertoiko "pikkumyy" käyttävänsä näitä ilmaisuja perheensä välisissä keskusteluissa? Niinpä niin... eipä kertonut.

        Joten mee sinä pikkurunkkari lutkuttaan sitä kaveristi kikulia mitä aina aina ennenkin olet tehnyt!

        Hah hah haa:lle.

        Kotikasvatuksesta ei nykyisin tunnu olevan mitään käsitystä.
        Minun ikäiseni ihmiset (80 v.) eivät ikinä ole tuolla tavalla toisiaan nimitellet!
        En tiedä, mitä puheenparsia pikkumyy käyttää, sehän on hänen asiansa.
        Perheen keskeiseen lämpimiin väleihin niistä ei ainakaan ole apua.

        En oikein ymmärrä, mihin toimiin minun pitäisii ryhtyä, mutta jos luulet olevasi huvittava, niin taidat nauraa omille vitseillesi yksinksesi.

        Nimimerkkini on edelleen ajankohtainen.


    • äitivain

      Kyllä se aikuisille lapsille on aika vaikeaa todeta: äiti ei anna rahaa, ei ostele kalliita lahjoja, eikä siivoa tai pese pyykkiä.
      Eikä äiti kanna vaatteita, kun selittää mitä haluaa/tarvitsee.

      Ensin tultiin hakemaan palanneen lampun tilalle uusi ja samoin sulakkeen palamista ei ymmärretty mikä oli.
      En koskaan vienyt lapsia kauppaan mukaan teini iässä joskus kasseja kantamaan..

      Olen yhdessä asuessamme sanonut; niin kauan kun on yhteinen ulko-ovi, hoidan taloutta ja teen hankintoja.

      Aika jolloin kaksi aikuista puhuisi asioista keskenään, kummankin ajatuksia ja mielipiteitä kunnioittaen, ei taida ihan omien lasten kanssa koittaa.

      Tosi olemme kiinnostuneita hyvin erilaisista asioista, joku viihde tai uutiset syineen ja seurauksineen ei paljon kinosta nuoria aikuisia.

      • Kasvattamattomat

        Etkö opettanut lapsiasi hankkimaan arkielämän tarvikkeita?
        Miten heidän taloudenpitonsa voisi onnistua, jos eivät tiedä esim. hinnoista mitään?

        Kasvatukseen kuuluu myös opetus arkielämän sujuvuudesta. Täytyy tietää, miten pyykit pestään, ruoka ostetaan, maksut maksetaan.

        Sääli, että on niin paljon nuoria, joilta nämä tiedot ovat jääneet saamatta aikanaan. Sitten ollaan sossun luukulla ja pikavippikurimuksessa.


      • ------------

        "Kyllä se aikuisille lapsille on aika vaikeaa todeta: äiti ei anna rahaa, ei ostele kalliita lahjoja, eikä siivoa tai pese pyykkiä.
        Eikä äiti kanna vaatteita, kun selittää mitä haluaa/tarvitsee."

        Minä annan aikuisille lapsille rahaa kuten ennenkin: synttäreinä. Tai kun saavat aikaiseksi tutkintoja. Mitä enemmän tutkintoja, sitä enemmän yritän antaa, vaikka lapsia on monta, yksi vielä alaikäinenkin. Jouluna ostan lahjoja mahdollisimman paljon. Useita pieniä, mutta aina myös yhden kalliimman jokaiselle.

        Lasten muutoissa olen aina ollut mukana auttamassa, etenkin siivouksessa ja järjestelyissä. Pyykkinsä lapset ovat pesseet itse, vaikkeivät kertaakaan pesseet luonani asuessa. Kaupassa käyneet ruokaostoksilla. Sitäkään en koskaan edes opettanut heille, mutta hyvin tuntuu sujuvan. Etenkin vanhin on innostunut ruuanlaitosta ja juhlista. Teen pari kertaa vuodessa hänen pippaloihinsa myös jotain purtavaa, yleensä suolaisia piirakoita.

        Aikuiset lapset ovat harvemmin läheisiä, jos heidän kanssaan ei ole lapsuudessa ja nuoruudessaan jutellut, touhunnut ja tehnyt. Ellei ole antanut mitään, ei edes aikaansa ja hyvää tahtoaan, niin on turha kuvitella lasten aikuisenakaan vanhemmastaan kovin kiinnostuvan.


    • kun tykätään

      Hyvänen aika, kun lapset muuttavat pois kotoa he elävät omaa elämäänsä.
      Minulla on 2 tytärtä ja yksi poika - kaikki ovat perheellisiä, mutta silti meillä riittää yhteisiä juttuja ja tapaamisia.

      Tottakai olemme eri mieltä ja me 'vanhukset' hoitaisimme monta asiaa eri lailla kuin nuori polvi, mutta jokainen perhe hoitaa asiansa omalla tavallaan.

      Ainakin tähän asti meillä on riittänyt juttuja ja pohdintaa, yhteisiä tapaamisia ym ja tietenkin lastenlapset ovat yhteenliittävä niitti. Ihan käytännön juttujakin.

      Mutta en mene enää neuvomaan, opettamaan tai moittimaan - sen olen todennut, että vieläkin on aikuiset lapseni pitävät siitä, jos heitä joskus kehuu ja kannustaa. Meillä tuo sukurakkaus vielä pelaa, emmekä me vanhat loukkaannu siitä, jos lapsemme kutsuvat meitä 'vanhuksiksi'.

      Ja kyllä minä monesti pidän tätä seuraavaa sukupolvea ja heidän lapsiaan aika fiksuina - lapsenlapsetkin osaavat jo neuvoa meille tietokoneen saloja ja TV: tallennuksia ym. Tytöiltäni ja miniältä olen oppinut nykyajan uusia ruuanlaittoniksejä ja tuotteita ja kyllä vaan poika ja vävyt ovat huomaavaisia meitäkin kohtaan.

      Kyllä meillä ainakin tavatessamme juttua syntyy - ei me vanhat yhteiskunnan ulkopuolella eletä.

      • -o-

        "en mene enää neuvomaan, opettamaan tai moittimaan"

        Olet sivistynyt ihminen. Mutta kun moni muu ei ole.
        Esimerkiksi minun vanhampani ovat ikänsä tehneet noita asioita aikuisille lapsilleen.


    • yhteinen elämä

      Olen huomannut , että välit väljähtyvät ja neuvoja " ei tarvita " omilleen muuttojen jälkeen . No elämä potkii ja tulee ehkä lapsi , lapsia ja välit taas lähentyvät , voidaan puhua aikuisella tasolla . Opitaan asioita toinen toisiltamme , kunnioitetaan toisen reviiriä , itse en milloinkaan edes soita kysymättä ensin tekstarilla sopiiko ?
      Itse annan neuvoja paljonkin , lapseni tietävät , että minulla on tekevänä ja aktiivisena ihmisenä paljon näkökantoja ja tietävät , ettei kaikkia tarvitse niin tehdä , joistakin neuvoista esim asunnon ostossa on ollut paljonkin apua .

      Suomessa on vallalla käsitys , että tarvitsee ikäänkuin luopua toisistaan ja elää ihan omaa elämäänsä , sillä kehutaan .
      Ulkomailla on vahvat lähisiteet ja kokoonnutaan suvun kanssa yhteen , huolehditaan toisista , tässä suhteessa me olemme metsäkansaa , jolla paljon oppimista , ei mitään kehumista meidän suhteiden hoidossa . Ihme ei ole , että on niin paljon mielenterveysongelmia , yksinäisyyttä ja syrjäytymistä , itsemurhista puhumattakaan , otetaan opiksi muista maistakin ,kun niin paljon matkustellaan ja tiedetään toisten kulttuureista .

      Turha ihannoida pelkästään tätä ajatusta "omasta elämästä " , vaikka sen tarkoituksen tiedänkin ja osaltaan sitä pitää olla .

      • Cccccc66

        Miksi sen pitäiai olla juuri suku joka on merkittävä asia?
        Voihan se olla luonto, shakinpeluu, shoppailu, moottorikelkkailu tms.


    • äiti&mummu&avoanoppi

      Suhtaudun aikuisiin lapsiini ja heidän perheisiinsä kuin muihinkin ystäviin tuttaviin tai kavereihin.
      En ohjaa neuvo tai vaadi heitä, ajattelemaan tekemään tai toimimaan samoin kuin itse teen. En siivoa tai järjestele heidän kodissaan en arvota ostoksia tai taloutta millään osa-alueella.
      He tekevät omat ratkaisunsa hankintansa ja päättävät ajastaan.

      KYLLÄ:
      - joskus tekevät epäkäytännöllisiä peräti huonoja hankintoja
      ( jokainen oppii itse kantapään kautta, ei se kannettu vesi kaivossa pysy.)

      - Näen myös suuria virheitä lasten kasvatuksessa varsinkin suhteissa sisaruksiin.
      (eli vastuu ja etukäteisvelvollisuus teon/toiminnan tuloksiin ovat kohtuuton, lapsi on lapsi aina.)
      – lapsen ei pidä hysteerisesti välttää vaateiden likaantumista ulkona leikkiessään, tai osoittaa hysteeristä pelkoa, vaateiden likaantuessa ihan vahingossa; “mitä äiti sanoo.”
      – kun lapsi ei enää uskalla pyytää kummaltakaan vanhemmalta apua vahingon sattuessa, mitä siinä voi isovanhempi tehdä?

      .

      • ylläri....

        Eikö täydellisesti kasvattamasi lapsi olekkaan vanhempana täydellinen? Onpa ihmellinen juttu.


    • Vika on itsessänne

      Jaksetan sitä ilkeillä, eikö olisi parempi sovussa elää. Kumpikin hankkii omat tarvikkeensa omien mieltymysten mukaan ja toivottavasti myös oman rahapussin mukaan. Nykyihmisillä kun ei oikein ole selvillä, että mitää elää sen mukaan, minkä pystyy itse maksamaan ja olisi tietenkin vielä hyvä ymmärtää, että tulevaisuuteen kannattaa jotain säästää.

      Jos pitää esim asua niin hinossa huushollissa, että kaikki varat mnevät sen ylläpitoon ja joka senkiin verhojen vaihtamiseen, eipä oikein taida elämä maistua sittenkään, kun aina joutuu laskemaan ja siihen elämään ei oikein jää enää mitään. Joten kyllä itse asuisin vaikka hieman pienemmässä ja vaatimattomassakin asunnossa ja saisin varat riitäämään myös josku matkaan.
      Velan määrän pitää olla järjellinen.

    • Revipä siitä

      Täällä on ihan tyrmistyttävää käytöstä, joten miten lienee sen oman kasvatuksen laita, mummit ja papat?
      Kyllä suhteet lasten ja vanhempien välillä tuntuvat voivan väljähtyä, mutta ainahan sen joku aiheuttaa - esimerkiksi mallin puute. On joko saatu kasvaa tai jousduttu kasvamaan kuin pellossa. Nykypolvessa on myös vanhempia jotka eivät aikuisenakaan näe kuin omat juttunsa, eletään jollain ikuisella aikajanalla jossa lasten ja isovanhempien kohtaaminen on jossain sitku-tulevaisuudessa jos sielläkään. Perheessä esimerkiksi saatetaan suosia toisia isovanhempia ja ihan avoimesti syrjiä toisia ja ennen kaikkea tietoisesti, miettimättämitä seurauksia sillä on eri osapuolille nyt ja myöhemmin. En voi ymmärtää tällaista meininkiä, jossa oma mukavuudenhalu menee kirkkaasti ohi sen millaisiksi perheen ja suvun jäseniksi lapset kasvavat ja kasvatetaan.

    • Suvusta suistuvat?

      Minkä mallin puute?
      Jos omassa lapsuudessa ei ole isovanhempia ollut, niin onko sitten niin, ettei osata vanhempien ihmisten kanssa yhteyksissä?
      Jopa on outo ajatus.
      Pitääkö mielestäsi jokaisella olla esimerkki lapsuudesta tilanteeseen kuin tilanteeseen?

      Mitäs, jos omasta lapsuudestasi muistat liian usein tunkeneen mummun tai käskyttävän papan? Pelastatko omat lapsesi tällaiselta tilanteelta ja estät lapsiasi tutustumasta isovanhempiinsa? Onko se sitä mukavuudenhalua?

      Luuletko, että lapsesta kasvatetaan "sukurakas"? Eikös siinä tarvita suvun apua myös? Jotkut ovat sukurakkaampia kuin jotkut. Luonteesta ja elämänvaiheistahan se riippuu.

      Onko siis aina isovanhempien vika, jos välit väljähtyvät? Oletko juuri niitä, joiden mielestä lasten rakkaus ja läheisyys on ansaittava lapsuudessa yökyläilyillä, siivouavulla ja rahalahjoilla? Jos ne puuttuivat, maatkoot vaipoissaan.

    • Paremminkin

      Kyllähän niistä maailmankatsomuksen eroista riidellään jo silloin, kun lapset vielä ovat lapsia ja asuvat kotona. Usein välit paranevat, kun lapset muuttavat pois kotoa eikä tarvitse tapella maailmankatsomuksesta eikä tiskivuoroista.

    • Omaisistaan huolehtimalla saa paljon myös itse ja vanhempiinsakin tutustuu aivan uudella tavalla.
      Joillekin esim. omaishoitajana toimiminen tuntuu liikaa elämää rajoittavalta, ehkä, mutta oppii siinä ajattelemaankin ihan eri tavalla, kaikille ei tietenkään käy töiden ym. olosuhteiden vuoksi mutta jos mahdollisuus on niin kannattaa kokeilla.
      Monet asiat on järjestelykysymyksiä.

    • Kumma juttu...

      Onko teistä oikein että yli 30v. lasten välisiä erimielisyyksiä joutuu sovittelemaan heidän ÄITINSÄ?

      • miksei olisi

        On, vanhempiensa tulos se yli 30 v lapsikin on.


      • teen kaikkeni

        Voi olla ihan oikein jos äiti pystyy tajuamaan tilanteen ikäänkuin ulkopuolisena aj olemaan puolueeton. Äideille on tärkeää että sisarusten välit ovat kunnossa.


      • Huolestuttavaa!
        miksei olisi kirjoitti:

        On, vanhempiensa tulos se yli 30 v lapsikin on.

        Missä iässä ihmisestä tulee itsenäinen ja omilla aivoillaan ajatteleva olento?
        Miten tällainen ajattelemaan kykenemätön 30-vuotias lapsi selviää, jos äiti kuolee?


      • värin veivaaja

        Hmm.Eipä sitten mitenkään,jos hän sattuu olemaan heidän.Hmm,velkojensa takaajana.


    • mummo ja vaari

      En minä tarkoita, että lasteni tarvitsee toimia meidän vanhuksien omaishoitajina.
      Tähän asti 'me vanhukset' olemme olleet omatoimisia ja hoidamme henkistä ja fyysistä kuntoamme, jotta elämämme on mielenkiintoista.

      Lapsemme ovat jo perheellisiä ja kyllä meillä ainakin toimii mukavasti tuo vuorovaikutus. Pienempiä joskus kaitsemme ja isommatkin lastenlapset piipahtavat jo omatoimisesti moikkaamaan mummoa ja vaaria.

      Ja lapsieni kanssa on mukava tavata ihan 'äidin lihapullien' äärellä (ei tarvitse edes tarjota mitään gourmeeruokaa) ja viihtyä ihan vaan jutellen niitä näitä.
      Eihän siinä mitään maailmaa tarvitse parannella, eikä poliittisista tai uskonnollisista asioista riidellä - mutta mielenkiintoista havaita, että lapsillakin on ihan viisaat ja itsenäiset mielipiteet niistäkin. Eihän heidän tarvitse ajatella samoin kuin meidän vanhojen, sehän olisi kuin diktaattorin touhua.

      Kyllä me viihdymme yhdessä niin mummolassa kuin lastenkin huusholleissa. Mummo ja vaari ovat tärkeitä syntymä- tai juhlapäivillä.

    • ota yhteyttä

      Ei ole mitenkään harvinaista, osahan muuttaa kauaskin vanhemmistaan. Ja yleensä murrosiän jälkeen aletaan rakentamaan uudelleen uutta suhdetta vanhempiin, eli ensin käydään läpi se kipuilu ja sitten aloitetaan "alusta" aikuisena lapsena.

      Kannattaa jutella vanhempiesi kanssa, me muut ei voida edes tietää mikä teidän välillä hiertää.

    • voihan hiilihapot

      Koska en kaljaa juo, niin väljähtänyt juoma ei ole minulle mikään ongelma. Jäähtynyt juoma ehkä, mutta ei mikään väljähtyneisyys ole pieninkään ongelma.

      Esimerkiksi:

      sprite asterix josta hapot väljähdelleet pois, ei haittaa
      rommikola joka väljähtänyt, ei haittaa
      jekkupatteri, ei haittaa
      redpullivotka, ei haittaa
      lonkerot, ei
      kermaliköörit, ei
      paukut, ei

      Joten ei se ole minkään tasoinen ongelma muuta kun sen suhteen että ne juomat lämpenee.

      • voihan hiilihapo

        ja vaikka joisinkin kaljaa niin ei siltikään haittaisi siinäkään juomassa sen enempää.


    • En voisi ajatellakkaan, että välit omiin aikuisiin lapsiin väljähtyisi. Tärkeimmät ihmiset minulle. Viikottain jos ei muuta niin puhelinyhteydessä.. jos ei mamasta kuulu mitään niin soitto tulee, et onx kaikki ookke ;) Minä olen oman kasvatustyöni tehnyt ja se riittää. Jokainen hoitaa oman pirtiviljelmänsä, parhaaksi katsomallaan tavalla.. Eipä ole moittimista sen suhteen, miniätkin mieluisia. Nautitaan yhteisistä hetkistä.. Mikäs sen ihanampaa kun aikuinen mies tulee halimaan ja sanoo että sä olet paras ja perässä taapertaa pikkutyttö antaa halin ja suukottaa..

    • jotenkin näin

      Niin pitkään kun itsestäsi luopumatta voit, pysy väleissä kaikkien ihmisten kanssa.
      Kerro oma totuutesi tyynesti ja rauhallisesti. Kuuntele myös tyhmiä ja tietämättömiä heilläkin on oma tarinansa kerrottavana. Vältä äänekkäitä ja hyökkäileviä henkilöitä. He ovat piina sielulle.

    • ----------

      Yhteyden saa parhaiten, kun on todella kiinnostunut kuulemaan toisen, esim. aikuisen lapsen ajatuksista, maailmankatsomuksesta ym. vaikka omat ajatukset olisivat linnunradan toiselta puolelta. Kun aikuinen lapsi kokee, että hänet hyväksytään ajatuksineen päivineen, ihan erilaisena kuin vanhempansa, niin yhteydenpito varmasti onnistuu, ainakin jossain määrin.

      Aikuinen lapsi ei halua juurikaan puhua puhelimessa ja olla tekemisissä vanhempansa kanssa, jonka kokee tuputtavan omia katsantokantojaan asioihin eikä hyväksy aikuista lastaan sellaisena kuin tämä on. Tietysti tässä voi tulla hankaluuksia myös niin päin, että aikuinen lapsi ei hyväksy vanhempansa ajatuksia. Kun vanhempi ei muutu aikuisen lapsen kaltaiseksi, aikuinen lapsi ei halua pitää yhteyksiä ja tuskin vanhempikaan.

    • kaikki aikanaan

      Välit aikuisiin lapsiin ovat jäätävän kylmät. Aikaisemmin yritin pitää yhteyttä ja siihen aikaan yhteydenpito onnistui jotenkin. Sitten alkoi tulla tyttäreltä tuutin täydeltä arvostelua. Kyökkipsygologi oli analysoinut minut ja siitä sitten kuulin jokakäänteessä. Olen nyt luovuttanut, enkä pidä yhteyttä, koska joka kerta tulee jotain ikävää ja miksi se yhteydenottaja aina olen minä. Roskatunkiona on kauheaa olla.

      Tiedän kyllä mistä kaikki johtuu. Sukurasitteena on riippuvuus ja sen seurauksenahan tulee juuri on off käytöstä. Joko riiputaan kuin paita ja p..se tai sitten ei pidetä yhteyttä. Olen muistellut omia vanhempiani ja tiedän että sieltä se on lähtöisin ellei sitten vielä kauempaa. En tiedä mikä häiriö kaikkien päätä riivaa.
      Toisaalta en ole ainoa, kun vaikutta että kaikilla tutuillani on sama tilanne, ellei vielä huonompi.

      • Äisin rakkaus kestää

        Olisin vaikka roskatunkiona jos vain jotenkin saisin olla lähellä ja tukemassa.

        Nyt vain toinen ihminen manipuloi hänen ajatuksiiaan oman etunsa vuoksi. Toivon vain että lapseni huomaa itse asian ja saa voimia irtautua ja löytää onnellisen elämän.


    • fnkofkASJKDH

      Mun mielestä vanhemmat saa lapsiltaan sitä, mitä ansaitsevat. Ei vanhempiaan ei tarvitse kunnioittaa, jos he eivät ole kunnioitusta ansainneet, heihin ei tarvitse pitää yhteyttä vain siksi, että he ovat lapsen joskus maailmaan saattaneet. Lapset ei valitse vanhempiaan -eikä vanhemmat lapsiaan- mutta vanhemmat ovat kuitenkin sen lapsen joskus päättäneet hankkia, ei siinä sen maailmaan syntyvän mielipidettä kysellä.

      En itse ole vanhempieni kanssa yhteydessä, enkä koe olevani heille velkaa lapsenlapsien seuraa - tai ylipäätään mitään. Tämä sopii minulle, jollekin toiselle sopii jokin toinen järjestely.

      • biiz...

        Olet väärällä ostolla, vai oletko jo isovanhempi?


    • biiz

      Ei ole harvinaista, että aikuisen lapsen kanssa välit väljähtyvät, pikemminkin toisin päin.

      Sekä vanhempien, että aikuisten lasten tulee nähdä hiukan vaivaa, että suhde pysyy kunnossa, niin kuin muissakin ihmissuhteissa.

    • Syrjäytynyt :(

      Auttaisiko kunnon selkäsauna tai nolaaminen? Haukkuminen ?!

      • Syrjäytynyt :(

        Minä en noin kysele!
        Alkuperäinen "Syrjäytynyt :("
        Keksi oma nimmari.


    • 5+10

      Ihminen kopioi ajatuksia ympäristöltään lapsuudesta lähtien, ja nämä ajatukset määrittelevät hänelle vahvasti minkälainen hänen tulisi olla ja mitä elämässään tehdä, eli toisin sanoen ajatukset asettuvat määrääviksi tekijöiksi ihmisen elämään. Tässä prosessissa ihmisen oma tahto vajoaa tiedottomuuteen, ja koska vanhemmat ovat lähin lenkki niiden oppimisessa, lapsi tulkitsee vanhemman "syypääksi" vaikka ajatukset ovatkin yleisiä. Vanhemmat ovat oppineet ne ihan samalla tavalla ympäristöltään.

      Tämä johtaa kuitenkin siihen, etteivät ihmiset ymmärrä toisiaan, ja se näkyy muissakin ihmissuhteissa. Olen lukenut erästä kirjaa, joka kuvailee ajatusten toiminnon erittäin tarkalla tavalla, ja siitä löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa ja luo ongelmia tiedottomuudesta, eikä sitä edes huomaa. Kannattaa tutustua tuohon kirjaan, sen avulla ymmärtää ensi kädessä itseään, mutta samalla myös muita, sillä nuo ajatuksista johtuvat ongelmat voi ratkoa kun ymmärtää mistä on kyse. Lisää kirjasta sivulla www.alkuajatus.org

    • Herää nykyaikaan

      "It is easy to take liberty for granted, when you have never had it taken from you."
      - Dick Cheney

      Nykypäivän liike-elämän herrat määrittelevät säännöt ja koska säännöt perustuvat kysynnän ja tarjonnan lakiin, tulee ihmisten olla jatkuvasti kiinni töissä. Hyvä jos perheelle jää lainkaan aikaa. Nykypäivänä tulee töiden lisäksi jatkuvasti opiskella kaikkea mitä omat vanhemmat eivät ole kertoneet.

      Internet on mullistanut ihmisen tietoutta melkoisesti. Tämä on saanut monet ihmiset etsimään jatkuvasti uutta tietoa. Jos ihmiset saavat tiedon internetistä, eivät ihmiset jaa sitä keskenään. Jos tieto pitää kaivaa netistä ja siihen on uhrattu oma terveys ja vapaa-aika, eivät ihmiset halua jakaa sitä ilmaiseksi. Ja koska touhu menee jatkuvasti itsekkäämpään suuntaan, ei kukaan jaa mitään ilmaiseksi, paitsi ehkä täällä suomi24:ssa jotkut jakavat linkkejä salaliittoteorioihin.

      Kilpailu kiristyy jatkuvasti eikä ihmisillä ole aikaa toisilleen. Toista se oli 70-luvulla. Mutta eiköhän sota taas korjaa potin jolloin ihmisillä on aikaa toisilleen eikä tarvitse kilpailla siitä kuka kerää omenat puusta. Olisihan noilla rikkailla niitä maita jakaa muillekin, mutta miksi ne niistä ilmaiseksi luopuisivat? Köyhillä taas ei ole rahaa ostaa niitä maita. Keskiluokkaa ottaa päähän maksaa köyhien työttömyyskorvaukset ja tätä kautta koko valtio on valmis tuhoon. Sinänsä tämä on kyllä globaali ongelma joka näkyy Kreikassa ja muissakin maissa. Toivon mukaan sieltä Kreikasta tulee vielä jonkin aikaa meille kiivejä jotta meidän ei tarvitse alkaa itse niitä viljelemään täällä. Joutuisivat maanomistajat luopumaan maataloustuistakin.

      • Takaisin 20 luvulle

        Kaikenlainen tehokkuus, kaiken tietäminen, tyhjästä kilpaileminen, optimaalinen tapa elää, päteminen jopa omia ystäviä vastaan, järkeily, jne... Moni tekee noita asioita muka oman etunsa vuoksi vaikka noista on vain haittaa.

        Tuskin ikinä enää voi olla maailmaa ilman internettiä, televisiota, puhelinta. Jos minä saisin arvioida niin jopa kirjatkin olivat virhe keksintö. Kaikki nuo on korviketta oikeille ihmisille ja kaikki nuo korvikkeet saavat ihmiset toisiaan vastaan.

        Mutta tämä ei ollut valitusviesti vaan tälläinen pelkkä nopea mielipide.


    • JK

      PUHUMALA

    • niin metsä vastaa

      Mitä tarvii korjata? Onko jotain rikki? Ei välit välttämättä ole rikki, jos ne ovatkin höllällä.

      Oletko itse tehnyt tai jättänyt tekemättä jotain koskien lastesi tärkeitä tarpeita? Itse ainakin olen huomannut kohtelevani vanhempia samalla laivalla kuin mua on kohdeltu ja hoivattu. Eli mun tapauksessa etäisen kohteliaasti. Ts. nyt aikuisena pysyttelen suht etäällä mutta väleissä omiin vanhempiin. Jos ne olisi olleet tosi lämpimiä ja aina kiinnostuneita jne. kohtelisin varmaan siten nyt.

    • se on mitä on

      Mutta ihan oikeasti jotkin ihmiset ovat sellaisia luonteeltaan ettei heihin pysty saamaan yhteyttä. Ja jos liikaa yrität niin sellaiset heittäytyvät itsepuolustelu linjalle ja alkavat estelemään läheisyys yrityksiä. En tarkoita lapsia enkä vanhempia vaan yleistä ihmisluonteen piirrettä.

      Ja säälittäviä rasittavia pellejä he ovat etäisen "sosiaalisuutensa" vuoksi, mutta et voi syyttää heitä, etkä voi myöskään "korjata" sellaisten kanssa välejä, koska he ovat juuri sitä mitä aidosti ovat eikä se miksikään muutu.

      Et voi heitellä marsujakaan katolta ja huudella vihaisesti perään että lentäkää vitun pellet. Koska jos teet niin, niin olet väärässä teoissasi.

    • Kaljumummo

      Veit sanat suustani.....itsellä aivan sama tilanne. Olimme tosi onnellinen perhe ja välit perheenjäsenten välillä avoimet ja mutkattomat. Sitten kävi niin,että toinen lapsista sairastui 25 vuotiaana syömishäiriöön ja hänen persoonansa muuttui täysin. Aikuista ei voinut enää hoitoon pakottaa. Hän on täysin kylmä meitä kohtaan, ei halua nähdä meitä lainkaan. Ja tietty, ei heillä lapsia ole, vaikka naimisissa onkin. Toinen lapsista avioitui muutama vuosi sitten, heillä on lapsi. Miniä puolestaan haluaa elää rauhassa puolisonsa ja lapsensa kanssa. Ei halua käydä luonamme lainkaan. Lasta näemme pari- kolme kertaa vuodessa. Arvaat varmaan, miten se loukkaa meitä. Olisimme mielellämme avuksi, että nuori pari saisi joskus omaakin aikaa ja hoitaisimme lasta. Jollain lailla tilanteeseen on sopeutunut, vaikka juhlapyhät, erityisesti äitienpäivä, isänpäivä ja joulu ovat vielä sellaisia, jolloin tunteet pyrkivät nousemaan pintaan. Itse kyllä aikoinaan pidin yhteyttä vanhempiini, vaikka välimatkaa oli 100 km, lapsemme asuvat 1 km päässä, joten pitäisi siitäkään olla kiinni. Nyt vanhempani ja appivanhemmat myös ovat edesmenneitä ja tuntisin kyllä suurta häpeää, jos olisin kohdellut heitä samoin kuin lapsemme nyt meitä. Onneksi siinä asiassa ei omatunto soimaa. Mutta näillä näkymin lapset saavat turhaan perintöä odotella.......

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      627
      20315
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      103
      17096
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      394
      9591
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      103
      7627
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      24
      5227
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      224
      4540
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      135
      2450
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1555
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      115
      1500
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1317
    Aihe