Yhteisöllisyyttä valtsikassa?

small town boy

En tiedä onko kysymykseni outo, mutta haluaisin kuulla hiukan kokemuksia opiskelijaelämästä Helsingissä. Minua kiinnostaisi hakea valtiotieteelliseen, mutta olen vähän huolissani siitä miten sopeutuisin sinne.

Olen kyllä ihan mukava ja hauska tyyppi, mutta ongelmani on se, että olen kotoisin melko pieneltä paikkakunnalta, eikä minulla ole Helsingissä oikeastaan kuin muutama kaveri valmiina. Viihtymisen kannalta olisi siis ensiarvoisen tärkeää saada paljon uusia kavereita yliopistolta, mutta onko se kuinka vaikeaa Helsingissä? Voisi jotenkin kuvitella että suuri osa opiskelijoista on kotoisin pk-seudulta, eivätkä he välttämättä tarvitse juuri uusia kavereita elämäänsä. Ovatko ihmiset koululla vain opiskelemassa, ja viettävät vapaa-aikansa omissa valmiissa porukoissaan? Haluaisin viettää tapahtumarikasta opiskelijaelämää, mutta en vain tiedä kuinka hommat oikein toimivat Helsingissä, jossa suurella osalla ihmisistä on jo laajat sosiaaliset verkostot valmiiksi.

Tiedän ettei näitä asioita pitäisi murehtia liikaa etukäteen, mutta tilanne vain on se, että haluaisin saada paljon uusia ihmisiä elämääni, mutta olen vain epävarma siitä että onnistuisiko se kunnolla. Mitkä ovat parhaita keinoja ns. maalta muuttavalle päästä sisään sosiaalisen elämään Helsingissä?

8

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus maalta

      älä ainakaan maalaiskouluun hae! täällä sitä vasta onkin ympyrät jo ennalta määrätty kun ihan kaikki on tältä murrealueelta kotoisin. helsinkiin tulee opiskelijoita ympäri maata!

      • Tutkijawannabe

        Hassu juttu sinänsä. Erään tutkimuksen mukaan (ei oo valitettavasti tähän heittää linkkiä) Helsingin yliopistoihin on vähiten muualta tulleita, eli ns. maakuntayliopistoihin on itse asiassa tulijoita paljon laajemmalta kuin Helsinkiin.


      • arvailua.
        Tutkijawannabe kirjoitti:

        Hassu juttu sinänsä. Erään tutkimuksen mukaan (ei oo valitettavasti tähän heittää linkkiä) Helsingin yliopistoihin on vähiten muualta tulleita, eli ns. maakuntayliopistoihin on itse asiassa tulijoita paljon laajemmalta kuin Helsinkiin.

        kuulostaa kyllä yllättävälle. mieleen tulee seuraavaa:

        - maakuntien halutut tai harvinaiset tiedekunnat (oikikset, lääkikset, teologinen joensuussa, taiteet lapissa yms) vääristää. näihinhän tullaan muualta.

        - helsinkiin tullaan vaikkei saataisikaan opiskelupaikkaa joten seuraavana keväänä ollaan jo stadilaisia

        - helsinkiin tullaan kaupungin ja työpaikkojen perässä, maakuntiin enempi tutkintojen, niinpä niitä tehdäänkin kirjekursseina. eli opiskelijoita voi olla joka puolelta mutta ei heitä missään näy


    • Kuudetta vuotta

      Kysymyksesi ei ole ollenkaan outo! :) Railakkaasta opiskelijaelämästä en osaa kertoa, kun aikuisena en ole välittänyt siitä, mutta ota huomioon, että todella suuri osa opiskelijoista tulee Helsinkiin opintojen ajaksi. Helsingin yliopistossa on jonkin verran elitismiä, eli pappa betalar -porukkaa jotka ovat imeneet yhteiskuntatieteitä jo äidinmaidossaan, mutta siitä ei kannata välittää, korkeintaan suhtautua ymmärtävän huvittuneesti. Kaikissa ryhmissä, missä olen ollut mukana, on ollut hauskoja ja erilaisia tyyppejä. Aineenvalinta voi ehkä vaikuttaa hieman näiden painottumiseen, vrt. kansantaloustieteilijät - kehitysmaatutkijat. Varsinkin ensimmäisen opintovuoden aikana järjestetään todella paljon yhteisiä tilaisuuksia, eli sinne jos vain menet mukaan niin pääset varmasti kelkkaan, jos sitä toivot. Sanoisin siis, että löydä omat kiinnostavat juttusi pääkaupunkiseudulta: kivat kahvilat, kirjastot (uudesta Kaisasta tulee varmasti viihtyisä), harrastukset, vaikka yliopistoliikunta jos olet urheilullinen, etsi kiva kimppa-asuntoporukka, toimintaa löytyy tosi paljon mm. ylioppilaskalenterin takasivuilta. Helsinki nyt ei ole maailman mittakaavassa mitenkään ihmeellinen paikka, omana itsenä pärjää varmasti. Asuuhan pääkaupunkiseudulla muuten paljon muualta muuttaneita! :)

    • valsikalainen

      Kolmas vuosi menossa minulla ja olen kovasti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Valtsikassa voi olla kivaa ja yhteisöllistä, mutta mene ehdottomasti mukaan heti ensimmäisiin yhteisiin rientoihin. Itse jätin näitä toimintoja väliin (lähinnä sen vuoksi etten ole baareissa viihtyvää tyyppiä ja suuri osa päätyi aina baariin) ja nyt vähän kaduttaa, sillä en tunne juurikaan porukkaa valtsikasta. Onneksi on vanhat lukioystävät, jotka tosin ovat levittäytyneet nyt eri puolille Suomea, mutta joiden kanssa tulee silti kommunikoitua päivittäin.

      Vinkkinäni onkin, että älä lannistu vaikka et löytäisikään heti omaa piiriäsi. Sen ei tarvitse välttämättä koostua muista valsikalaisista jos et niin välttämättä tahdo. Kuitenkaan ei missään nimessä kannata jäädä yksin kämppään istumaan vaan mieluummin istuu sitten vaikka siellä kahvilassa ja keksii jotain aktiviteettia, jossa saa jonkinlaista kontaktia ihmisiin muutenkin kuin somen välityksellä. Stadista löytyy kyllä tekemistä :)

    • hemmodude

      Kun oon seurannut meininkiä HY:n parissa tiedekunnassa, valtsika erottuu mielestäni positiivisesti edukseen. Oppiaineiden ainejärjestöt ovat pieniä, mutta niillä on paljon "matalan kynnyksen" bileitä, joihin muilla valtsikalaisilla on avoin pääsy. Myös lehtiä ilmestyy aktiivisesti ja sateenvarjojärjestö Kannu tekee hyvää duunia.

      Oma subjektiivinen mielipiteeni on, että porukka valtsikassa on suurimmaksi osaksi rentoa eikä ehkä samalla tavalla olevinaan kuin tietyissä muissa paikoissa. Ehdottomasti kannattaa mennä mukaan toimintaan, se on paras tapa tutustua. Ja kuten edellä tuotiin esiin, se kyllä kannattaa tehdä heti kun opinnot alkavat, ensimmäiset 1,5 kk ovat melkeinpä kriittisiä.

    • Haafor

      Onko muissa kaupungeissa valtsikassa samanlaista yhteisöllisyyttä? Kenelläkään kokemuksia? :)

      • mutta oli kivaa joo

        No Tampereella ei ole valtsikkaa vaan yhteiskuntatieteellinen (tosin sekin nimi meni uusiksi), mutta itse en kokenut sitä hirveän yhteisöllisenä paikkana. Olihan mulla siellä opiskelukavereita omasta pääaineesta, mutta aika paljon tuli sitten puuhasteltua ihan muiden kavereiden kanssa Tampereella. Ainejärjestön toiminta vaikutti vähän sellaiselle piiri pieni pyörii-meiningille, mutta tässähän täytyy muistaa aina se, että jokainen ainejärjestö on erilainen.

        Toki asiat ovat pitkälti itsestäkin kiinni, mutta ainakin mulla tuli Tampereen yhteiskuntatietellisessä sellainen tunne, että aika vähän siellä oli hyviä mahdollisuuksia tutustua ihmisiin ja jengi pyöri omissa pienissä porukoissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe