IS:n uutisen mukaan suomalainen psykologi ja sosiaalipsykologi varoittavat lukemasta lapsille vanhoja Grimmin ja Andersenin satuja, sillä ne traumatisoivat lapset syvästi ja aiheuttavat heille mielenterveysongelmia, ja myös tuore brittitutkimus on osoittanut tämän asian tieteellisesti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/klassikkosadut-liian-pelottavia-ja-jopa-traumaattisia-lapsille---ota-kantaa-/art-1288449428805.html
Tässä on vinha perä, kuten myös siinä, että aggressiiviset leikit tekevät lapsista väkivaltaisia. 1980-luvulla oli vallalla kasvatussuuntaus, jonka mukaan pikkupojille ei pitänyt ostaa väkivaltaan kasvattavia leluja, kuten pyssyjä ja supersankarihahmoja.
Itse kasvatin poikani tämän opin mukaisesti, ja vaikka moni väittääkin, että "Kyllä ne pojat tekevät vaikka puunoksasta pyssyn, jos eivät saa lelupyssyä", niin väite ei pidä paikkaansa.
Minun poikani ei tehnyt puunoksasta pyssyä, vaan hän viihtyi opettavaisissa ja rauhanomaisissa leikeissä, ja voin ilokseni kertoa, että hänestä ei kasvanut kiihkoisänmaallista, aggressiivista katutappelijaa, vaan suvaitsevainen pasifisti ja aseistakieltäytyjä, ja olen ylpeä siitä, että myös vävypojakseni hän valitsi samanhenkisen nuoren miehen.
Sadut ovat tuhoisia lapsen hauraalle mielelle.
182
4181
Vastaukset
- MATCHIT
>>Minun poikani ei tehnyt puunoksasta pyssyä, vaan hän viihtyi opettavaisissa ja rauhanomaisissa leikeissä, ja voin ilokseni kertoa, että hänestä ei kasvanut kiihkoisänmaallista, aggressiivista katutappelijaa, vaan suvaitsevainen pasifisti ja aseistakieltäytyjä, ja olen ylpeä siitä, että myös vävypojakseni hän valitsi samanhenkisen nuoren miehen. >>
Joskus kaikki asiat vaan matchaa, kun kunnon vävypoikakin vielä tuli.- Kylmät kädet
Heh, aloittajalla on huumorintajua.
Kylmät kädet kirjoitti:
Minä sain trauman muksuna sadusta Susihukka ja Punahilkka. Siitä asti oon nähnyt painajaisia aina nykypäivään saakka susista, jotka ajaa minuu takaa... nyyyh :(
- hoonataan
...nimmarille matchit, tuliko hänestä myös suklaapuolenpoju...
- keski-aikalainen
Kylmät kädet kirjoitti:
Psykologeilla on oikeasti aivan liikaa valtaa nyky-yhteiskunnassamme.
Lapsethan ovat luonnostaan julmia petoja, ja heistä kasvaa samankaltaisia aikuisia. Jokapuolellahan se on näkyvissä, jos vain silmät auki kävelee.
Asia ei liity millään tavalla satukirjoihin. - Hän HUUSI öisin!
keski-aikalainen kirjoitti:
Lapsethan ovat luonnostaan julmia petoja, ja heistä kasvaa samankaltaisia aikuisia. Jokapuolellahan se on näkyvissä, jos vain silmät auki kävelee.
Asia ei liity millään tavalla satukirjoihin.Naapurin yh kertoi lukeneensa tyttärelleen sadun pienestä tulitikkutytöstä. Seurauksena oli se, että tyttö kääntelehti yöllä levottomasti, potki seinää ja huusi: "ÄITI! MÄ EN HALUU KUOLLA! MÄ JÄÄDYN TÄNNE!!!" Lapsi näki viikkokausia painajaisia karmean sadun takia, joten varmasti on tullut trauma!
- Pellet per**le!!!
keski-aikalainen kirjoitti:
Asia ei liity millään tavalla satukirjoihin.Lapsethan ovat julmia petoja? Eihän ole. Koulukiusaajat ottavat mallia aikuisilta, narsistit syntyvät joko liian julmasta tai kaiken paapovasta kasvatuksesta eli on aikuisten vikaa, aikuiset kasvattavat, opettavat tai sitten eivät... Lapset ovat luonnostaan parhaaseen pyrkiviä ja kilttejä, jotka eivät ihan kaikkea tajua, - paitsi kun se kerrotaan. Aikuiset haluavat esittää lapset julmina, ettei mikään olisi omaa vikaa. Kun lapsi on tunnevammainen koulukiusaaja, itsekeskeinen tappelija ja varas joka lastentarhassa jo pelkästään kieroilee, vika on 98%:sti vanhemmissa.
2 % kaikista on syntymävikaisia psykoja. Se siitä. Silti kaikenmaailman tunnevammaisten määrät vaan kasvaa.
Lapset eivät ole luonnostaan mitään petoja, vaan simpanssien tasolla olevia tulevia aikuisia, joille aikuiset opettaa kaiken minkä parhaaksi katsovat/osaavat/tajuavat/eivät tajua. Ne ketkä ovat julmia, itsekeskeisiä, idiootteja, petoja, ovat aikuiset. Simpanssit voi kasvattaa ja kouluttaa kun ne on pienestä saakka. Isoina niistä pitäisi kasvaa omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä.
Mutta tuo satuhömpötys on täyttä potaskaa. Nykymeininki on muutenkin niin lässytystä, ettei tuolla meiningillä lapset kasva koskaan aikuisiksi eivätkä pärjää. Huomaahan sen, menestyneetkin ihmiset heti "masentuvat" kun on hiemankin vaikeeta, kaikki ruikuttaa, vaikkei olisi mitään syytä, kuolema on epäluonnollista, sairaat piilotetaan. Kaikki on vaan ahdistuneita ja voi voi kun säälittää kaikki, kaikkia on kiusattu, kaikille ollaan oltu pahoja. Nyssyt ei osaa enää puoliaan pitää ja luunapistakin saadaan jo traumoja. Ei vi**u. Kyllä täytyy sanoa, että ollaan siinä luokassa nyssyilyä ja teennäisyyttä, että ei niistä lapsista ikinä tule yhtään mitään, pasifistinkin pitää uskaltaa olla jotain mieltä.
Tässä maailmassa pitää osata pitää puolensa, sanoa vastaan, ja jos punahilkkaa jo pelkää, niin ikävä kyllä, se ihminen ei ole ihmisten maailmassa pärjäävä. Jos kaikki vaan ahdistaa ja menestyskin aiheuttaa itsesääliä ja masennusta, niin ei muuta kun jojoon vaan. Tietty artisteilla sen ymmärtää, kun jollainhan se on levyjä myytävä ja jotain tunnustettavaa pitää aina riittää. Kristiina Wheeler liittyi itsesääli-parkujien joukkoon juuri, kun niin masentaa, voi, voi, voi... Kyllä sitä ollaan niin herkkiä taiteilijoita että oikein oksettaa, kun etuoikeutetut parkuu ja kitisee.
Mutta jos ei levyt muuten myy, niin on oltava suhde, masennuttava tai mentävä naimisiin, jos muu ei auta. Itsemurhayrityksestä, mitä ei edes koskaan ehtinyt yrittää voi kertoa, kun tarttee rooleja saada. On niin vaikeeta kun teininä on vaikeeta eikä elämä mene just niinkun tahtoo.
Paljastuskuviin voi mennä, jos kroppa riittää ja lapsuudestaan voi kertoa kamalia traumoja aina, kun kerrankaan ei karkkia saanut, vaikka pyysi.. Nyyh, nyyh.
Mä vihaan noita julkkiksia enkä koskaan osta niiden levyjä, enkä katso niiden näytelmiä. Jos ei oikeasti ole mitään traumoja, niin turpa kiinni. Oksettavaa säälin kerjäämistä.
No, minä luinkin Anderssenin satuja ja alkuperäinen merenneito on ollut aina kauneimpia satuja maailmassa, julma mutta kaunis. Ehkä siksi minusta tuli niin kova muija, että selvisin väkivallasta, läheisten kuolemasta, ja muusta paskasta ihan ilman ruikuttamista. Ruikuti ruikuti pikkunyssyt, menkää itseenne. Onko elämässä vaikeaa, syyttäkää lapsuuttanne. Onko lapset hankalia, syyttäkää lapsuutta. Ahdistaako. Älkää vaan koskaan kasvako tai tehkö mitään asialle. Traumatisoiko sadut jo... Joo, ei auta, hypätkää sillalta. Ei voi mitään, ihmisen pitää vaan joskus selvitä, kaikille ei äidin tissiä ja syliä riitä.
PS. En siis ole kova muija, vaan oikeasti herkkä mutta sitkeä, enkä sääli itseäni tai kerjää huomiota, vaikka minun helvettini kesti vuosia ja vuosia, ilman omaa syytä. On kuvottavaa, että ihmiset laskevat oikeasti kovia kokeneiden perseellä mäkeä ja tämmöiset pelle-psykologien jutut vain pilaavat asioita. - äytylli
Pellet per**le!!! kirjoitti:
Lapsethan ovat julmia petoja? Eihän ole. Koulukiusaajat ottavat mallia aikuisilta, narsistit syntyvät joko liian julmasta tai kaiken paapovasta kasvatuksesta eli on aikuisten vikaa, aikuiset kasvattavat, opettavat tai sitten eivät... Lapset ovat luonnostaan parhaaseen pyrkiviä ja kilttejä, jotka eivät ihan kaikkea tajua, - paitsi kun se kerrotaan. Aikuiset haluavat esittää lapset julmina, ettei mikään olisi omaa vikaa. Kun lapsi on tunnevammainen koulukiusaaja, itsekeskeinen tappelija ja varas joka lastentarhassa jo pelkästään kieroilee, vika on 98%:sti vanhemmissa.
2 % kaikista on syntymävikaisia psykoja. Se siitä. Silti kaikenmaailman tunnevammaisten määrät vaan kasvaa.
Lapset eivät ole luonnostaan mitään petoja, vaan simpanssien tasolla olevia tulevia aikuisia, joille aikuiset opettaa kaiken minkä parhaaksi katsovat/osaavat/tajuavat/eivät tajua. Ne ketkä ovat julmia, itsekeskeisiä, idiootteja, petoja, ovat aikuiset. Simpanssit voi kasvattaa ja kouluttaa kun ne on pienestä saakka. Isoina niistä pitäisi kasvaa omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä.
Mutta tuo satuhömpötys on täyttä potaskaa. Nykymeininki on muutenkin niin lässytystä, ettei tuolla meiningillä lapset kasva koskaan aikuisiksi eivätkä pärjää. Huomaahan sen, menestyneetkin ihmiset heti "masentuvat" kun on hiemankin vaikeeta, kaikki ruikuttaa, vaikkei olisi mitään syytä, kuolema on epäluonnollista, sairaat piilotetaan. Kaikki on vaan ahdistuneita ja voi voi kun säälittää kaikki, kaikkia on kiusattu, kaikille ollaan oltu pahoja. Nyssyt ei osaa enää puoliaan pitää ja luunapistakin saadaan jo traumoja. Ei vi**u. Kyllä täytyy sanoa, että ollaan siinä luokassa nyssyilyä ja teennäisyyttä, että ei niistä lapsista ikinä tule yhtään mitään, pasifistinkin pitää uskaltaa olla jotain mieltä.
Tässä maailmassa pitää osata pitää puolensa, sanoa vastaan, ja jos punahilkkaa jo pelkää, niin ikävä kyllä, se ihminen ei ole ihmisten maailmassa pärjäävä. Jos kaikki vaan ahdistaa ja menestyskin aiheuttaa itsesääliä ja masennusta, niin ei muuta kun jojoon vaan. Tietty artisteilla sen ymmärtää, kun jollainhan se on levyjä myytävä ja jotain tunnustettavaa pitää aina riittää. Kristiina Wheeler liittyi itsesääli-parkujien joukkoon juuri, kun niin masentaa, voi, voi, voi... Kyllä sitä ollaan niin herkkiä taiteilijoita että oikein oksettaa, kun etuoikeutetut parkuu ja kitisee.
Mutta jos ei levyt muuten myy, niin on oltava suhde, masennuttava tai mentävä naimisiin, jos muu ei auta. Itsemurhayrityksestä, mitä ei edes koskaan ehtinyt yrittää voi kertoa, kun tarttee rooleja saada. On niin vaikeeta kun teininä on vaikeeta eikä elämä mene just niinkun tahtoo.
Paljastuskuviin voi mennä, jos kroppa riittää ja lapsuudestaan voi kertoa kamalia traumoja aina, kun kerrankaan ei karkkia saanut, vaikka pyysi.. Nyyh, nyyh.
Mä vihaan noita julkkiksia enkä koskaan osta niiden levyjä, enkä katso niiden näytelmiä. Jos ei oikeasti ole mitään traumoja, niin turpa kiinni. Oksettavaa säälin kerjäämistä.
No, minä luinkin Anderssenin satuja ja alkuperäinen merenneito on ollut aina kauneimpia satuja maailmassa, julma mutta kaunis. Ehkä siksi minusta tuli niin kova muija, että selvisin väkivallasta, läheisten kuolemasta, ja muusta paskasta ihan ilman ruikuttamista. Ruikuti ruikuti pikkunyssyt, menkää itseenne. Onko elämässä vaikeaa, syyttäkää lapsuuttanne. Onko lapset hankalia, syyttäkää lapsuutta. Ahdistaako. Älkää vaan koskaan kasvako tai tehkö mitään asialle. Traumatisoiko sadut jo... Joo, ei auta, hypätkää sillalta. Ei voi mitään, ihmisen pitää vaan joskus selvitä, kaikille ei äidin tissiä ja syliä riitä.
PS. En siis ole kova muija, vaan oikeasti herkkä mutta sitkeä, enkä sääli itseäni tai kerjää huomiota, vaikka minun helvettini kesti vuosia ja vuosia, ilman omaa syytä. On kuvottavaa, että ihmiset laskevat oikeasti kovia kokeneiden perseellä mäkeä ja tämmöiset pelle-psykologien jutut vain pilaavat asioita.Sait multa peukun ylöspäin mutta olen kyllä asiassa vähän eri mieltä siinä että kasvatus ylittää kaiken. Ei se ole se ihme joka kaiken ratkaisee vaikka varmaan 95% onkin ratkaisevat kotiolot ja kasvatus. Annan esimerkin: Mulla 2 lasta ja tasan ovat saaneet samanlaisen kasvatuksen samalla arvolla rakkautta ja sääntöjä. Silti lapset ovat monissa asioissa kuin yö ja päivä. Eli en ihan kaikkeen kykene vaikuttamaan vaikka kuinka antaisin parhaani ja tasa-arvoisena molemmat lapsen olen pitänyt;)
- kullu lapsuuteen
Kun tutustuu aseisiin jo pienenä oppii kunnioittamaan niitä.
- HÄPINÄÄ ! vain..
Lapsena 60-luvulla ei mitään muuta leikittykään, kun sotaa jollakin tapaa.
Eikä minun ole tehnyt kamalasti mieli ketään tappaa ja päinvastoin sotaa ja aseita pelättiin, kyllä lapsi ymmärtää mikä on leikkiä ja mikä ei.
Toki on poikkeuksia jotka eivät koskaan nää eroa fiktiolla ja todellisuudella.
oikeastaan kun nuori alkaa leikkiä aikuista teini-iän jälkeen, kaikki lapsuuden leikit ovat myrkkyä, eikä niitä halua isona leikkiä....yleensä. - Rääk !
pucca kirjoitti:
Minä sain trauman muksuna sadusta Susihukka ja Punahilkka. Siitä asti oon nähnyt painajaisia aina nykypäivään saakka susista, jotka ajaa minuu takaa... nyyyh :(
Älä välitä . 8) Minulle annettiin pehmo-nalle pienenä, ja olen nähnyt karmeita painajaisia aikuisena . Paha nalle nälkäi-senä, tassut valmiina lyömään pienen pääni irti ! 8( Yhyy ! 8(
- Ooh...
Kylmät kädet kirjoitti:
"Ghosts crowded young child´s fragile eggshell-mind" -Jim Morrison, the Doors-
"Aaveet ruuhkauttivat nuoren lapsen hauraan munankuorimielen"
Lapsen mieli on hauras, kuin munankuori. Rääk ! kirjoitti:
Älä välitä . 8) Minulle annettiin pehmo-nalle pienenä, ja olen nähnyt karmeita painajaisia aikuisena . Paha nalle nälkäi-senä, tassut valmiina lyömään pienen pääni irti ! 8( Yhyy ! 8(
Voi kauheeta, ei oo sullakaan helppoo sitten :D Sain mäkin 8 vanhana mun mummolta semmosen ison pehmo-koiran, Huskyn ja sekin oli ihan suden näkönen ja sitä pelkäsin aina. Mummo toi sen viel mulle sairaalaan, kun olin umpilisäke-leikkauksessa ja sitä oli pakko katella vieressä koko viikko :( Muistan, kun yks ilta hoitaja kysyi multa, että saako se lainata sitä johonkin sairaalassa oleviin juhliin ja olin tosi onnellinen, kun se vei sen koiran pois yhdeksi illaksi :D
Myöhemmin piilotin se meidän vintille yläkertaan ja aina kun menin meidän ovesta ulos, niin pelkäsin et se hyökkää mun perään alas rappusia, kun asuttiin silloin tokassa kerroksessa sellaisessa 2-kerroksisessa, kerrostalossa, kolmas kerros oli se iso vintti.
Kaikkee noi aikuiset lapsille hommaakin, että saa peloteltua ne kunnolla loppu elämäkseen :D
- Pötypuhetta
Kyllä minä vain leikin sotaleluilla ja katselin väkivaltaa sisältäviä piirrettyjä yms...
Silti minusta tuli pasifisti, ihminen joka kunnioittaa muiden ihmisarvoa ja vihaa epäoikeudenmukaisuutta.
Tietysti pitää myös huomioida, että esimerkiksi monessa piirretyssä nämä päähenkilöt eivät taistele siksi että se on kivaa, vaan oikeuden puolesta.
Osa piirretyistä on hyvinkin syvällisiä kun niitä alkaa näin jälkeenpäin aikuisena miettimään.
Yleensä niissä myös toistuu se kaava, että pahalla on paskainen loppu.- sama----
Voin vielä lisätä sen verran että olen katsellut kauhu- ja jännityselokuvia n. 6vuotiaasta asti, eivätkä ne ole minulle aiheuttaneet kuin korkeintaan hetkellisiä pelkotiloja(jotka ovat siis lapsille täysin normaaleja)
- -Kasvattaja-
Mitä syvällistä on jossain Kelju K. Kojootissa, joka räjäyttelee ja viipaloi itseään koko ajan? Itsemurha ei teemana ole kovin syvällinen.
- sama---
-Kasvattaja- kirjoitti:
Mitä syvällistä on jossain Kelju K. Kojootissa, joka räjäyttelee ja viipaloi itseään koko ajan? Itsemurha ei teemana ole kovin syvällinen.
Kelju K. Kojootti ei yritä itsemurhaa, vaan napata maantiekiitäjän, mutta hänen suunnitelmansa menee aina päin perseitä.
Enkä tarkoittanutkaan että kaikki piirretyt olisivat syvällisiä, itse vihaan kyseistä piirrettyä jo siitä syystä että tämä maantiekiitäjä on aivan saatanan rasittava hahmo.
Kai siitäkin voi hakea sitä sanomaa että "joka toiselle kuoppaa kaivaa"
Kyseessä ei tosiaan ole mikään maailman älykkäin piirretty, vaikka niitäkin piirrettyjä löytyy WB:ltä, jotka ovat myös suhteellisen opettavaisia.
Kuitenkin Warner Brosin piirretyt yleensä keskittyvät eniten siihen huumoriin, joka saattaa välillä olla hyvinkin levotonta(jopa enemmän aikuisille suunnattua)
eikä niinkään itse piirrettyjen tarinoihin tai opetuksiin. - 234235425345
sama---- kirjoitti:
Voin vielä lisätä sen verran että olen katsellut kauhu- ja jännityselokuvia n. 6vuotiaasta asti, eivätkä ne ole minulle aiheuttaneet kuin korkeintaan hetkellisiä pelkotiloja(jotka ovat siis lapsille täysin normaaleja)
Minullakin hyllyt täynnä pelkkiä kauhuleffoja, verta, sisälmyksiä ja armotonta lahtaamista. Sitten jos luen uutisista että toista ihmistä on satutettu niin tulee paha mieli. En voisi satuttaa ketään. Harkitsen myös tarkasti sanani etten vaan loukkaisi muita. Vihaan sotimista ja sitä ettei ihmishenkeä tai toisen tunteita arvosteta.
Pienenä aloin katsomaan kauhua, ja tietysti silloin oli jotain pelkoja, mutta ne lähtivät murrosiän myötä pois. - tiuku111
sama--- kirjoitti:
Kelju K. Kojootti ei yritä itsemurhaa, vaan napata maantiekiitäjän, mutta hänen suunnitelmansa menee aina päin perseitä.
Enkä tarkoittanutkaan että kaikki piirretyt olisivat syvällisiä, itse vihaan kyseistä piirrettyä jo siitä syystä että tämä maantiekiitäjä on aivan saatanan rasittava hahmo.
Kai siitäkin voi hakea sitä sanomaa että "joka toiselle kuoppaa kaivaa"
Kyseessä ei tosiaan ole mikään maailman älykkäin piirretty, vaikka niitäkin piirrettyjä löytyy WB:ltä, jotka ovat myös suhteellisen opettavaisia.
Kuitenkin Warner Brosin piirretyt yleensä keskittyvät eniten siihen huumoriin, joka saattaa välillä olla hyvinkin levotonta(jopa enemmän aikuisille suunnattua)
eikä niinkään itse piirrettyjen tarinoihin tai opetuksiin.En tiedä miksi tuo Kelju K. Kojootti oli pienten sievin balettia harrastavien tyttärieni lemppari.. Minusta se on hermoja raastava... Ehkä siinä vastakohtaisuudessa ja erilaisuudssa oli jotain minkä vuoksi he sitä katselivat aina uudestaan .. Tiedä häntä, en kieltänyt ja oma hyvä maku on kyllä kehittynyt aikojen saatossa,
- kbkjjbjjb
234235425345 kirjoitti:
Minullakin hyllyt täynnä pelkkiä kauhuleffoja, verta, sisälmyksiä ja armotonta lahtaamista. Sitten jos luen uutisista että toista ihmistä on satutettu niin tulee paha mieli. En voisi satuttaa ketään. Harkitsen myös tarkasti sanani etten vaan loukkaisi muita. Vihaan sotimista ja sitä ettei ihmishenkeä tai toisen tunteita arvosteta.
Pienenä aloin katsomaan kauhua, ja tietysti silloin oli jotain pelkoja, mutta ne lähtivät murrosiän myötä pois.Mikään kasvatus ei poista ihmisestä sairautta.
Alkoholi aiheuttaa eniten väkivallan tekoja vuosittain, ja se johtuu siitä että ihmisestä tulee kännissä tyhmä ja vailla estoja oleva eliö.
Osa mielenterveysongelmista tekee juuri saman, esimerkiksi narsismi, eli poistaa tai heikentää kyvyn ajatella normaalisti, tuntea empatiaa ja ymmärtää tapahtumien suhteita ja tekojen seurauksia.
Vaikka terapialla pyritään tuohon vaikuttamaan, se ei silti poista sitä perustilaa.
Olen koko lapsuuteni leikkinyt sotaa kavereitteni kanssa sekä myös harrastanut metsästystä, kamppailulajeja, airsoftia ja splättistä, mutta silti minusta tuntui pahalta kun näin lyhyen dokumenttipätkän kahdesta afrikkalaisesta lapsesta kun he dokumentaristille itkivät hiljattain AIDSiin menehtynyttä äitiään. Isä oli jo menehtynyt pari vuotta aikaisemmin.
Vaikka lapset kasvatettaisiin täydellisesti, käyttäen kaikkia psykologian tietoja kasvatuksessa, heille tarjottaisiin virikkeitä ja muuta, aina löytyy lapsia jotka sairastuvat sellaisiin mielenterveyden ongelmiin jotka vaikuttavat empatiakykyyn ja luonteeseen ja tulee aiheuttamaan antisosiaalista käyttäytymistä.
Kun puhutaan siitä että rikokset ovat raaistuneet, ei sillä tarkoiteta sitä että rikokset ovat lisääntyneet, vaan sitä että aikaisempi nakkikioskitaistelu joka päättyi veriseen nenään, päättyykin nykyään luotiin rinnassa.
Ainoastaan tuota raakuutta voidaan vähentää kasvatuksella, mutta rikoksien määrään ei voida vaikuttaa muutoin kuin ympäristön muokkauksella. Esimerkiksi eräs rakennus saatiin töhryvapaaksi alkamalla soittaa klassista musiikkia läpi yön. - sama--
tiuku111 kirjoitti:
En tiedä miksi tuo Kelju K. Kojootti oli pienten sievin balettia harrastavien tyttärieni lemppari.. Minusta se on hermoja raastava... Ehkä siinä vastakohtaisuudessa ja erilaisuudssa oli jotain minkä vuoksi he sitä katselivat aina uudestaan .. Tiedä häntä, en kieltänyt ja oma hyvä maku on kyllä kehittynyt aikojen saatossa,
Kumma juttu, niinkuin mainitsinkin, olen aina vihannut maantiekiitäjä-piirrettyä.
Taas minun äitini tykkää tuollaisista piirretyistä yli kaiken.
Ehkäpä se johtuu siitä että maantiekiitäjä on tehty joskus 40luvulla, eli se on hänelle sitä ns nostalgiaa.
Mene ja tiedä...
En voinut lapsenakaan sietää tuota maantiekiitäjää, aivan kuten en voinut sietää isoa pahaa sutta ja kolmea pientä porsasta. Ihan samasta syystä vihasin kyseistä piirrettyä:olin suden puolella(joka aina myös epäonnistui) koska porsaat olivat niin saatanan rasittavia että toivoin heidän kokevan tuskallisen kuoleman.
Mielestäni ajattelutapani ei ollut siltä mitään normaalista poikkeavaa, sillä useat ihmiset ovat kertoneet samaa. Niinkuin sanoin, vastustan väkivaltaa muuten, mutta fiktiivinen väkivalta voi olla hyvinkin viihdyttävää. - 234235425345
kbkjjbjjb kirjoitti:
Mikään kasvatus ei poista ihmisestä sairautta.
Alkoholi aiheuttaa eniten väkivallan tekoja vuosittain, ja se johtuu siitä että ihmisestä tulee kännissä tyhmä ja vailla estoja oleva eliö.
Osa mielenterveysongelmista tekee juuri saman, esimerkiksi narsismi, eli poistaa tai heikentää kyvyn ajatella normaalisti, tuntea empatiaa ja ymmärtää tapahtumien suhteita ja tekojen seurauksia.
Vaikka terapialla pyritään tuohon vaikuttamaan, se ei silti poista sitä perustilaa.
Olen koko lapsuuteni leikkinyt sotaa kavereitteni kanssa sekä myös harrastanut metsästystä, kamppailulajeja, airsoftia ja splättistä, mutta silti minusta tuntui pahalta kun näin lyhyen dokumenttipätkän kahdesta afrikkalaisesta lapsesta kun he dokumentaristille itkivät hiljattain AIDSiin menehtynyttä äitiään. Isä oli jo menehtynyt pari vuotta aikaisemmin.
Vaikka lapset kasvatettaisiin täydellisesti, käyttäen kaikkia psykologian tietoja kasvatuksessa, heille tarjottaisiin virikkeitä ja muuta, aina löytyy lapsia jotka sairastuvat sellaisiin mielenterveyden ongelmiin jotka vaikuttavat empatiakykyyn ja luonteeseen ja tulee aiheuttamaan antisosiaalista käyttäytymistä.
Kun puhutaan siitä että rikokset ovat raaistuneet, ei sillä tarkoiteta sitä että rikokset ovat lisääntyneet, vaan sitä että aikaisempi nakkikioskitaistelu joka päättyi veriseen nenään, päättyykin nykyään luotiin rinnassa.
Ainoastaan tuota raakuutta voidaan vähentää kasvatuksella, mutta rikoksien määrään ei voida vaikuttaa muutoin kuin ympäristön muokkauksella. Esimerkiksi eräs rakennus saatiin töhryvapaaksi alkamalla soittaa klassista musiikkia läpi yön.Näin on. Ja vaikka minäkin katsoin hardcore splatteria, minusta kasvoi ihan normaali ihminen, joka, kuten muutkin, masturboi katsoessaan suolenpätkiä ja murskaantuneita kalloja.
- ................
ei tarvii kun tv.n avata, joka päivä tulee jotain väkivaltaa ja katsokaapa lastenohjelmia, itsekkin pelkään niitä, ihan yhtä pelottavia kun entisetkin sadut, jopa vielä mystisempiä..
- aina kannattaa lukea
sadut ja kaikki kirjat lapsilletarkoitetut on hyväksi lapselle lukea.
lapselleni luettiin paljon kirjoja 7v aikana ainakin 1000kpl.
monet mieluisat moneen kertaan.
siitä koitui hyvää koulussa menestyy äidinkiellessä erinomaisesti.
elä laita lasta nukkumaan ilman lukuhetkeä.
helposti oppi itse lukemaan ja siitäkö rimuratkesi .
siinä meni kirjat läpi ykstoisensa perään. - spongebobsquarepants
Paavo Pesusieni on pelottava ja psykedeelinen piirretty:
http://www.youtube.com/watch?v=WhRbmk_Ub0g
...mutta niin loistava- raakkuna1
Suomi on luotu Sosdemokraattien valtakauden aikana "Hemmo homo humaaniksi yhteiskunnaksi" Mutta uskomme että Suomen kansa kykenee tajuamaan eksytyksen, joka on toteutettu niin yleishyväksyttävällä tavalla. Ja esitän kaikille kansalaisille Jumalan nimessä, että olemme kansakuntana valmiita muuttamaan asenteemme perusarvoja vastaavaksi, ja kykenemme näkemään piilotetun heikkoutemme. Ja silti mitenkään epäröimättä, tai pelkäämättä muutosta, olemme valmiita hyväksymään ainoastaan lain mukaisen muutoksen. Jota myös lähdemme rakentamaan ensimmäiseksi oman asenteemme muutoksella, ja lastemme kasvatus periaatteiden palauttamisella oikean ja kunnollisten suomalaisten perusarvojen mukaiseksi, jolloin myös aito alkuperäinen Suomen Perustuslaki palautetaan pyhään arvoonsa yhteiskuntamme peruskiveksi.
Hei! Hemmo homo humaani yhteiskunta, saa nyt kyytiä.
http://www.youtube.com/watch?v=AtCvOV3KzqY
- raakkuna1
Tämä suomen nykyinen kasvatusperiaate on hyvä esimerkki vallitsevasta Sosiaalidemokraattien ylläpitämästä hemmoilusta, ja homottamisesta kaiken humanismin nimissä.
Esitätte asian aina niin yleishyväksyttävällä tavalla, että suomen nuorisoa kasvatetaan taipumaan armeija vastaisuuteen, ja puolustuskykymme menettämiseen. Vaikka itäisessä naapurissa on kasvatusperiaate nuoremmassa sukupolvessa Nashi koulutuksen kautta, ja budoka lajien treenamisen kautta hiottu äärimmäisen väkivaltaiseksi, ja aina lojaalilla valmiudella noudattamaan Putinin ylläpitämää käskyvaltaa, ja valloituspolitiikkaa jolla on tähänkin asti tuotu varallisuutta Kremlin hallinnon ylläpitämiseen, kun nykyiselle neuvostoihmiselle riittää toimeentulon takaaminen. Niin silloin ei oteta huomioon ihmisoikeuksia, ja rajavaltioidensa kansalliseen itsenäisyyteen perustuvia itsemääräämis oikeuksia
Niin sanoisin että oikeaan kasvatusperiaatteeseen kuuluu ehdottomasti lain mukainen armeijakoulutus, ja aseenkäytön vastuullisuus. Terve ja oikein kasvatettu kansalainen eli hyödyllinen yhteiskuntakelpoinen ihminen ei koskaan käytä asetta väärällä tavalla, jo pelkästään sen takia että tällöin ympäröivän yhteiskunnan virkayksiköt puuttuvat välittömästi tilanteeseen, ja yksilö kriminalisoituu laitoksiemme hoitoon, ja menettää yhteiskuntakelpoisuuden.
Kaipaamme uudistumista, ja perinteisten arvojen vakauttamista, joiden varassa Suomi on ennenkin selvinnyt todella vaarallisista poliittisista tilanteista. Suomella tulee olla ennenkaikkea uskottava puolustuspolitiikka, jonka luomiseksi meidän on luovuttava Kremlin ylläpitämästä vaikutusvallasta asioidemme hoitoon suomessa. Ja kun aikuinen ihminen joka on oikealla tavalla mukana aidossa arvo kasvatuksessa itsensä ja lapsiensa suhteen, tulee olemaan voittajana mukana yhteiskuntamme kehittymisessä, kun olemme tiedostaneet yhteiskunnassamme vallitsevan väärän arvomaailman, joka kertoo vallitsevasta rappion ja perikadon tilanteesta.- raakkuna1
raakkuna1 kirjoitti:
Raakkuna on hyvin tietoinen kansakuntamme tilanteesta, kuin myös yleisestä ns. järkevästä mielipiteestä, jonka mukaisesti edustan jotain sellaista vanhaa arvomaailmaa, jolla ei ole enää reaalista katetta yhteiskuntamme jäsenten laadun suhteen. Ja silloin voi helposti kuvitella että Raakkuna on jopa vaarallisen poliittisen linjauksen esittäjä, koska ylläpidän arvomaailmaa, joka ei todellinen tämänpäivän suomalaisessa yhteiskunnassa. Ja onkos se ihme että poliisikin ajattelee hyvinkin olevan nykyisen vallitsevan yhteiskunnan edun mukaista, torjua tuollaisen harvinaisen vahvan yksilön esityskanta vaikka ampumalla takaraivoon kaveria, joka osaa ainoastaan ärsyttää nykyistä hallinnossa olevaa proletariaattia, heidän moraalisessa rappiossaan, ja valheellisessa esityskannassaan, ja homouden hyväksynnässä. Joop.
Niin ainoa puolustukseni omaan asenteeseeni, on sellainen tieto, joka minulla on hallussani, ja en ole vielä halukas tuomaan sitä esille, koska pitäydyn ainoastaan tiedoitustoimintaan, ja paikkansapitävien profetioiden antamiseen. Ja kehoitan jokaista tarkkailemaan maailman tapahtumia, ja ennustuksieni toteutumiseen, joka tulee varmuudella ilmenemään "Maailman menoa" palstan seurannassa.
Ja muistutan jokaista kansalaista siitä tosiasiasta, että Raakkuna on lopun aikojen tiedoittaja, joka jatkossakin kertoo kaiken paikkansa pitävästi. Ja minua ei ole kukaan kyennyt pahoinpitelemään eikä murhaamaan, vaikka yritystä on ollut kuulkaa niin paljon viimeisen 4 vuoden aikana. Ja tämän esitykseni paikkansapitävyys voidaan tarkistaa Tanskan poliisipäälliköltä, joka mielellään antaa ruotsinkielelläkin täydellisen selvityksen tuosta 3 vuoden ajanjaksosta, jolloin tulin tunnetuksi Kopenhaminassa. Ja suomen poliisi olisi myös velvollinen kertomaan omista yrityksistään vaientaa Raakkuna lopullisesti, mutta se ei ole kuitenkaan onnistunut, jostain tunnistamattomasta syystä johtuen. Kyseessä on siis lopun aikojen mysteeri, joka on jo alkanut. Salut. - Raakkunall
Raakkuna 1 ... Taidat kuulua vihr.puolueeseen ? Miksi mieleesi tuli Sos.dem . ? 8/ Sadut ovat opettavaisia. Siksi aikoinaan niitä lapsille kerrot-tiin, ettei lapset lähde tunte-mattoman aikuisen mukaan. Esim. Satu " Hannu ja Kerttu ". Myös metsään ei lapsen ole hyvä mennä yksin . Esim. Satu " Punahilkka ja Susi " .
- raakkuna1
Raakkunall kirjoitti:
Raakkuna 1 ... Taidat kuulua vihr.puolueeseen ? Miksi mieleesi tuli Sos.dem . ? 8/ Sadut ovat opettavaisia. Siksi aikoinaan niitä lapsille kerrot-tiin, ettei lapset lähde tunte-mattoman aikuisen mukaan. Esim. Satu " Hannu ja Kerttu ". Myös metsään ei lapsen ole hyvä mennä yksin . Esim. Satu " Punahilkka ja Susi " .
Olet avauksen esittäjä, ja et todellakaan ole tutustunut Raakkunan kirjoituksiin, vaikka olen jo hyvin tunnettu netti kirjoittaja. Voit hakupalvelun kautta saada tutkittavaksi tuhansia kirjoituksiani, joita olen kirjoittanut viimeisen viiden vuoden aikana, ja tuonut esiin aivan kaiken. Ja olen vahvasti Perussuomalaisen politiikan kannattaja, ja olen tuonut esiin kantani että tuleva Perussuomalainen ohjelma tulee kokonaan syrjäyttämään Sosdemin. Joop.
- raakkuna1
raakkuna1 kirjoitti:
Olet avauksen esittäjä, ja et todellakaan ole tutustunut Raakkunan kirjoituksiin, vaikka olen jo hyvin tunnettu netti kirjoittaja. Voit hakupalvelun kautta saada tutkittavaksi tuhansia kirjoituksiani, joita olen kirjoittanut viimeisen viiden vuoden aikana, ja tuonut esiin aivan kaiken. Ja olen vahvasti Perussuomalaisen politiikan kannattaja, ja olen tuonut esiin kantani että tuleva Perussuomalainen ohjelma tulee kokonaan syrjäyttämään Sosdemin. Joop.
- Rääk ! Tampere!
Anteeksi . Mun täytyy kesken kirjoittelun lähteä kakkimaan. Palataan asiaan. 8)
- homotalo
no joo, trolli finlandia 2012 ehdokkaaksi tämä :D
- Kylmät kädet
Taitava kirjoittaja tehnyt kyllä hauskan provon, mutta ei se silti saisi vaikuttaa itse tähän keskustelun aiheeseen. Se ei muutu mikskään.
- polizeihund
Vai puhuttiinkohan tässä sittenkin ketjun aloittajan provosta, joka on erittäin hyvä. Ainakin luulisin, sillä sinun tekemät provot ovat ihan paskoja.
T: Tampereen Poliisi. - polizeihund
Mitä jos minä ja kylmät kädet olemmekin molemmat fiktiivisiä henkilöitä? vain sinun skitsofrenisen mielikuvituksesi tuotteita?
Annan sinulle ilmaisen vinkin joka maksaa maltaita:vaihda rahasi kullaksi ja poistu matrixista. Ota punainen pilleri, sillä Babylon on sortumassa niinkuin jo muinoin. - poliisihund
Olet itse kirjoittanut nämä kaikki viestit multinikki, et vain enää muista sitä.
Tänä aamuna heräsit virkapuku päälläsi, ja nyt et enää muista kaksoiselämääsi. Sinä olet se Tampereen poliisi joka sinua vainoaa. - Rääk !
Hei Rääkkynä ! Pedon luku on nykyään "111" . Eletään sitä euron aikaa.. Lisäksi : Luuletko todella olevasi "Lopun ajan ennustaja" ? Ihan sairasta ! Niin, maailmanloppuhan tulee tosiaan 21. pvä joulukuuta .. Eikös vaan ? Viimevuoden kesäkuussakos se yksi maailmanloppu jo oli ? Vai oliko heinäkuussa ? Vielä tässä vaan ollaan ..
- Rääk !
polizeihund kirjoitti:
Mitä jos minä ja kylmät kädet olemmekin molemmat fiktiivisiä henkilöitä? vain sinun skitsofrenisen mielikuvituksesi tuotteita?
Annan sinulle ilmaisen vinkin joka maksaa maltaita:vaihda rahasi kullaksi ja poistu matrixista. Ota punainen pilleri, sillä Babylon on sortumassa niinkuin jo muinoin.Misä tiedät että se on pilleri, ja punainen ? Onkos kokemus-ta tällaisesta pilleristä ? Eikö se voisi olla nestemäisessä muodossakin ? Onhan se kai mahdollista, vai onko ? Kerro meille " Oi lopun ennustaja ja profeetta" . Ota se punainen pillerisi ja hanki elämä .
- Etkö ole nähnyt
Rääk ! kirjoitti:
Misä tiedät että se on pilleri, ja punainen ? Onkos kokemus-ta tällaisesta pilleristä ? Eikö se voisi olla nestemäisessä muodossakin ? Onhan se kai mahdollista, vai onko ? Kerro meille " Oi lopun ennustaja ja profeetta" . Ota se punainen pillerisi ja hanki elämä .
elokuvaa The Matrix?
Siinähän tämä selitettiin:
http://www.youtube.com/watch?v=arcJksDgCOU
Myös Obama käytti puheessaan pillerivertausta:
http://www.youtube.com/watch?v=XbKCV-Xl3Po
Sattumaako? njähnjähhähäh!! *kusista kähinää* ;) - -Kasvattaja-
Etkö ole nähnyt kirjoitti:
elokuvaa The Matrix?
Siinähän tämä selitettiin:
http://www.youtube.com/watch?v=arcJksDgCOU
Myös Obama käytti puheessaan pillerivertausta:
http://www.youtube.com/watch?v=XbKCV-Xl3Po
Sattumaako? njähnjähhähäh!! *kusista kähinää* ;)Pillerijuttu on muuten kopioitu suoraan huumekirjasta " Liisa ihmemaassa", joka on kirjoitettu aineissa. Ja siis satukirja!
- Rääk !
Juu-juu ! Tampereelta . Eikö muualla suomessa ole poliiseja ? Rääkkynä 1 on kyllä ihan sekaisin. On rääkky-nyt netissä liikaa . Vain Rääk-kynä 1 ja tietokone, tai mitä nyt sattuu käyttämään . Kurja elämä sulla . Hanki kumppani ja elämä . Niin ja ne pillerit sun on syytä ottaa. Ne punai-set pillerit . Muistathan ?
- polizeikoira
Yo mon. hei raakkuna, olisko vähän lätkää rastamieshipille myytävänä, blossee, kroniikkaa, kukkaa?
Terveisin:Fobba
- nakke nakettaja
Vaaleanpunainen pantteri vääristi vakavasti lapsen kästiyksen gravitaatiosta ja biologiasta , koska littanaksi katuun paiskauduttuaan tämä pinkki pantteri lähti kumminkin vaan käpyttelemään pian taas...
- .
Kaikkein pahimpia ja vaarallisimpia lapsille ovat uskonlahkojen, hihhulit tms. saarnaajien sadut.
- Uskontojen uhreja
Totta, jopa lapsi ymmärtää jollain tasolla että lastenohjelmat ja lastenkirjat ovat fiktiota, ja se heille kerrotaan jos he eivät sitä itse hoksaa.
Taas uskontojen sadut esimerkiksi helvetin olemassaolosta pakkosyötetään monelle uhrille, niin lapselle kuin aikuisellekin muka absoluuttisena totuutena.
Jos joku tosissaan uskoo että suuriosa ihmisistä palaa helvetin tulessa ikuisesti, niin miten hän voisi olla stressaamatta kyseistä asiaa? Paitsi jos hän on narsistinen sosiopaatti joka oikeasti nauttii siitä ajatuksesta. - Terimesos
Uskontojen uhreja kirjoitti:
Totta, jopa lapsi ymmärtää jollain tasolla että lastenohjelmat ja lastenkirjat ovat fiktiota, ja se heille kerrotaan jos he eivät sitä itse hoksaa.
Taas uskontojen sadut esimerkiksi helvetin olemassaolosta pakkosyötetään monelle uhrille, niin lapselle kuin aikuisellekin muka absoluuttisena totuutena.
Jos joku tosissaan uskoo että suuriosa ihmisistä palaa helvetin tulessa ikuisesti, niin miten hän voisi olla stressaamatta kyseistä asiaa? Paitsi jos hän on narsistinen sosiopaatti joka oikeasti nauttii siitä ajatuksesta.No jopa...
Kerrotko sinä lapsellesi heikoista jäistä kuvaamalla sitä hirvittävää, kivuliasta, tuskaista ja karmeaa kuolemaa mihin jäihin tippuminen lopulta johtaa. Et varmaankaan enkä minäkään. Minä varoitan lapsia heikoista jäistä. Kerron , että siellä on vaara hukkua. Neuvon kuinka ja mitä tietä tulee kulkea ja kartaa heikoille jäille menoa.
Mutta sinua "Uskontojen uhreja" muistuttaisin asiasta. Laskin kerran kummasta asiasta Jeesus puhui enemmän, taivaasta vai helvetistä. Yllätys: helvetistä. Miksi ? Olen tulkannut asian niin, että kaikki turvallisuus esim. hissivaroitukset antavat vinkkiä hyvään että ihmisille ei sattuisi ikävää, vaikka ne ovatkin varoituksia eikä mitää peloittelua
Niin puhe Helvetistäkin. Sinne on jokainen ihminen menossa/joutumassa varmasti, sinäkin, ilman parannuksen tekoa ja uskomista Jeesukseen syntiemme sovittajana. Se puhe helvetistä panee ajattelemaan ja kääntää ihmisiä Jumalan puoleen ja antaa uskoon tulevalle ihmisille hyvän tulevaisuuden, tietoisuuden pääsystään Taivaaseen, yksinomaan Jeesuksen verisovituksen kautta.
Usein kiihkeät ateistit ja Jumalankieltäjät ovat erään tosiasian edessä. Heille itseensä meneminen on ihmiselle tuskallinen juttu. Jeesus kertoi pelastuksesta ja pelastuksen vastaanottamattomuudesta: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi."
Useat eivät tahdot joutua tuomituksi vääristä teoistaan ja siksi jää koko evankeliumi heille hyödyttömäksi. Edessä varma Helvetti.
Heräjä ennen kuin on liian myöhäistä. - Here we go...
Terimesos kirjoitti:
No jopa...
Kerrotko sinä lapsellesi heikoista jäistä kuvaamalla sitä hirvittävää, kivuliasta, tuskaista ja karmeaa kuolemaa mihin jäihin tippuminen lopulta johtaa. Et varmaankaan enkä minäkään. Minä varoitan lapsia heikoista jäistä. Kerron , että siellä on vaara hukkua. Neuvon kuinka ja mitä tietä tulee kulkea ja kartaa heikoille jäille menoa.
Mutta sinua "Uskontojen uhreja" muistuttaisin asiasta. Laskin kerran kummasta asiasta Jeesus puhui enemmän, taivaasta vai helvetistä. Yllätys: helvetistä. Miksi ? Olen tulkannut asian niin, että kaikki turvallisuus esim. hissivaroitukset antavat vinkkiä hyvään että ihmisille ei sattuisi ikävää, vaikka ne ovatkin varoituksia eikä mitää peloittelua
Niin puhe Helvetistäkin. Sinne on jokainen ihminen menossa/joutumassa varmasti, sinäkin, ilman parannuksen tekoa ja uskomista Jeesukseen syntiemme sovittajana. Se puhe helvetistä panee ajattelemaan ja kääntää ihmisiä Jumalan puoleen ja antaa uskoon tulevalle ihmisille hyvän tulevaisuuden, tietoisuuden pääsystään Taivaaseen, yksinomaan Jeesuksen verisovituksen kautta.
Usein kiihkeät ateistit ja Jumalankieltäjät ovat erään tosiasian edessä. Heille itseensä meneminen on ihmiselle tuskallinen juttu. Jeesus kertoi pelastuksesta ja pelastuksen vastaanottamattomuudesta: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi."
Useat eivät tahdot joutua tuomituksi vääristä teoistaan ja siksi jää koko evankeliumi heille hyödyttömäksi. Edessä varma Helvetti.
Heräjä ennen kuin on liian myöhäistä.Ja sieltä sitä paskaa alkaa taas satamaan...
Voit toki heitellä noita epäfalsifioitavia hypoteeseja kuinka paljon haluat.
Jäihin putoaminen onkin eri asia koska voimme helposti todistaa että jäihinkin on ihmisiä pudonnut ja kuollut, samoin varoituskyltit ovat suurimmassa osassa tapauksia järkevää ohjeistusta.
Mutta tuo hihhulointi nyt on vain äärimmäisen irrationaalista, jos haluat uskoa siihen, niin ole hyvä vain.
Olisi taas pitänyt arvata että joku tekopyhä Jeesustelija tulee lässyttämään mitä fiktioon perustuva kirja sanoo asiasta. - ..
Terimesos kirjoitti:
No jopa...
Heräjä ennen kuin on liian myöhäistä.On se kumma kun täytyy yrittää saada mukaan tohon 2000 luvun suurinpaan huijakseen mukaan.
mitenkäs se meni,
jos jUMALA on kaikkivoipa, silloin hän voi luoda niin suuren kiven ettei jaksa itse nostaa sitä ja jos hän ei voi luoda niin isoa kiveä ettei jaksaisi sitä nostaa.
ja pistetään nyt vie toinen,
Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä? mikä sinun jumalasi on heikko, pahansuopa, vai molempia? Uskontojen uhreja kirjoitti:
Jos joku tosissaan uskoo että suuriosa ihmisistä palaa helvetin tulessa ikuisesti, niin miten hän voisi olla stressaamatta kyseistä asiaa? Paitsi jos hän on narsistinen sosiopaatti joka oikeasti nauttii siitä ajatuksesta.höp pöp..Raamattu on kirja hyvää elämään, ja kertoo miten ihminen saa hyvän ikuisuuselämän,,
- Rääk !
Here we go... kirjoitti:
Ja sieltä sitä paskaa alkaa taas satamaan...
Voit toki heitellä noita epäfalsifioitavia hypoteeseja kuinka paljon haluat.
Jäihin putoaminen onkin eri asia koska voimme helposti todistaa että jäihinkin on ihmisiä pudonnut ja kuollut, samoin varoituskyltit ovat suurimmassa osassa tapauksia järkevää ohjeistusta.
Mutta tuo hihhulointi nyt on vain äärimmäisen irrationaalista, jos haluat uskoa siihen, niin ole hyvä vain.
Olisi taas pitänyt arvata että joku tekopyhä Jeesustelija tulee lässyttämään mitä fiktioon perustuva kirja sanoo asiasta.Hei, pakana ! Todista sinä, että Jeesusta EI OLE OLEMAS-SA . Ajattelet liian pinnallisesti. Uskot vain sen, minkä näet . Usko perustuu siihen, että kykenee uskomaan, vaikkei näe tai kuule . Se on vahvaa uskoa . Raamattu ei ole satu-kirja .Suosittelen että pereh-dyt raamattuun .
- Rääk !
.. kirjoitti:
On se kumma kun täytyy yrittää saada mukaan tohon 2000 luvun suurinpaan huijakseen mukaan.
mitenkäs se meni,
jos jUMALA on kaikkivoipa, silloin hän voi luoda niin suuren kiven ettei jaksa itse nostaa sitä ja jos hän ei voi luoda niin isoa kiveä ettei jaksaisi sitä nostaa.
ja pistetään nyt vie toinen,
Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä? mikä sinun jumalasi on heikko, pahansuopa, vai molempia?On VAIN YKSI JUMALA ! LOPUT TARUJA . Ihmisenä en osaa antaa vastauksia niihin kysy-myksiisi, mutta Jumala voi . Etkö tiedä, että kaikki paha ja epäusko on itsensä pahan aikaan saamaa . Jumalalla on varmasti kaikki tieto ja taito . Miksi kärsimyksiä, sotaa, ym.. Tällä kaikella on oma tarkoitus. Kun ihminen kärsii, tai on hädissään, niin jossain vaiheessa kääntyy Jumalan puoleen ( rukoilee mielessään ) , ja se on se asia joka vie ihmistä lähemmäksi Jumalaa ( jopa pakanankin ) . Kaikella on aikansa ja paikkansa . Myös tarkoituksensa, joita ihminen ei kykene ymmärtämään .Jos ymmärtäisimme kaiken , emme olisi ihmisiä . Ihminen on ihminen, se asia ei miksikään muutu . Älä siis yritä väkisin ymmärtää asioita, koska et välttämättä saa vastausta niihin . Aikanaan niitä voi kysyä Jumalalta itseltään . " Miksi niin ? "
- here we go
Rääk ! kirjoitti:
Hei, pakana ! Todista sinä, että Jeesusta EI OLE OLEMAS-SA . Ajattelet liian pinnallisesti. Uskot vain sen, minkä näet . Usko perustuu siihen, että kykenee uskomaan, vaikkei näe tai kuule . Se on vahvaa uskoa . Raamattu ei ole satu-kirja .Suosittelen että pereh-dyt raamattuun .
Todista että jäätelöä paskantavaa yksisarvista ei ole olemassa.
Todistuksen taakka on teorian esittäjällä, eikä kenelläkään muulla.
Niinkuin juuri sanoin, puhut epäfalsifioitavasta hypoteesista, eli siitä että kuka tahansa voi esittää väitteitä joita ei voi mitenkään todistaa valheeksi. Niin minäkin tein tämän viestin alussa, ja se oli vastaukseni tuohon "todista ettei Jeesusta ole olemassa"
Tietenkään ei voi todistaa että jotain ei ole olemassa jos sitä kerran EI-VITTU-OLE-OLEMASSA.
Ehkäpä nyt huomaat logiikkasi virheellisyyden.
Arvasin että tämä menee tähän samaan "todista ettei keijukaisia asu siriuksessa" juttuun. - .............
Rääk ! kirjoitti:
Hei, pakana ! Todista sinä, että Jeesusta EI OLE OLEMAS-SA . Ajattelet liian pinnallisesti. Uskot vain sen, minkä näet . Usko perustuu siihen, että kykenee uskomaan, vaikkei näe tai kuule . Se on vahvaa uskoa . Raamattu ei ole satu-kirja .Suosittelen että pereh-dyt raamattuun .
Olen muuten lukenut raamatun, ja se vain vahvisti tuntemustani siitä, että raamattu on satukirja aikuisille. Epärationaalinen, eikä oikeastaan edes kovin hyvin kirjoitettu.
Voit toki palvoa pikkusieluista murhaajaa, narsistia, rasistia, sovinistia, rutonlevittäjää, mustasukkaista, kateellista, anteeksiantamatonta, lapsenmurhaaja jumalaasi jos haluat.
- Story princess
Kyllä, näinhän se on. Talous- ja yhteiskuntaoppiahan niille lukea pitää! Ja jos leikissä esiintyy sana "pyssy" tai "kuolema", niin lapsi on vakavasti mielisairas! Ei, ei näin! Lapset oppivat saduista paljon, mitä ei MISTÄÄN muualta voi oppia! Nimittäin mielikuvitusta, luovuutta ja vappmielisyyttä! Leikeillään lapset vain käsittelevät maailman asioita, jopa sellaisia asioita, kuin sota, jonka he näkivät TV uutisissa tai läheisen kuolema. Näin he vain soveltavat oppimaansa ja näkemäänsä luovat oman maailmankuvansa! Sitä ei saa heiltä riistää!
- liika suoriutumista
Nykyään ei kannata psykoloogeihin uskoa.Ennenkin luettiin satuja niistä lapset oppivat että hyvä voittaa pahan.Samoin lapsille laitettiin kuri jos ei totellut tuli tukkapöllyä. Kellekkään ei tullut raumoja vaan lapset oppivat kilteiksi ja kuuliaisiksi ja ennen kaikkea kunnioittivat vanhempia ihmisiä. Nykyään kun lasta ei saa tukistaa vaan pitää antaa vapaasti kasvaa lapset saavat raumoja heti kun tulee pienikin vastoin käyminen nykyään ei myös kunnioiteta mitään. Lisäksi nykyään lapset raahataan jo muutaman kk:den iässä päiväkoteihin ja vanhempien työt ovat muuttuneet ettei vanhemmilla ole aikaa olla lastensa kanssa.SIINÄ SYYT LASTA PITÄIS HOITAA KOTONA KOULUIKÄÄN ASTI JA KOULUN JÄLKEEN TOISEN VANHEMMAN PITÄISI OLLA LASTEN KANSSA syitä voi keksiä mutta nämä ovat todelliset syyt
- marttiini1.
Väärin! Rankoilla saduilla on paikkansa lapsen kasvatuksessa. Ne valmentavat lasta ymmärtämään, että elämällä on rankka puolensa. Vanhempien opastuksella lapsi oppii ymmärtämään satujen kautta kuoleman, ihmisten epäluotettavuuden ja muut vastaavat asiat. Totuus on se, että lapsikaan ei elä täysin turvallisessa maailmassa. Satujen kieltäminen on hätävarjelun liioittelua ja lapsen kasvattamista pumpulilla vuoratussa pullossa.
- Kylmät kädet
Kyllä lapsen täytyy jo muutenkin kärsiä mielenterveysongelmista, jos saa saduista traumoja.
Ennen sadut olivatkin todella mielenkiintoisia ja julmia, mutta silti opettavaisia. Nykyään lapset katsovat vain jotain titi-nallea tai teletappia ja traumatisoituvat sitten kouluiässä välituntien vastoinkäymisistä, kun on kasvatettu pumpulissa eikä valmistettu tosi elämän julmuuteen lainkaan.- Kylmät kädet
Siinä on täysin Titi-nallen maailmaan kasvatettu pikku-Rauno sitten ihmeissään, kun välitunnilla tulee Abdul, Raoul, Mertsi ja Mehmetti oikean puukon kanssa uhkailemaan.
Se, jos jokin on "aikusten oikeesti" traumaattista. Rauno-Petteri viettääkin sen jälkeen loppuelämänsä päivät psykiatrisen sairaalan suljetulla osastolla ja yöt lepositeissä.
Kyllä siellä kuulkaas tulee Hannua ja Kerttua ikävä.
- ällihoiiiiiii!
Voi luoja! Mitä vielä? On se hemmetti vieköön kun pitää kaikki vastuu kasvattajilta sysätä satujen piikkiin!? Terveessä,rakastavassa kodissa jossa kurikin vallitsee on lapsen turvallista kasvaa. Niin on mulle luettu Tuhkimot ja Lumikit ja 7pientä kiliä jossa suden masu avattiin (HUI KAUHEE MITÄ KAUHEUKSIA!) ja silti mielestäni olen kasvanut aika tasapainoiseksi ihmiseksi enkä saanut traumoja saduista. Ei kaikkea saa pehmittää vaan osana pelko kuuluu myös elämään ja miten oppia voittamaan pelkonsa(lapsilla esim mörkö tai noita..hei kielletään muumitkin koska siellä on monia lapsia "traumatisoiva" mörkö!)
Vanhemmat hoi! Jos te ette muuta kasvatustapojanne ja pyritte olemaan parasta kaveria lapsienne kanssa niin voitte olla varmoja että näitä sekopäitä tulee piisaamaan! - nuarinero
"sadut ja kaikki kirjat lapsilletarkoitetut on hyväksi lapselle lukea.
lapselleni luettiin paljon kirjoja 7v aikana ainakin 1000kpl.
monet mieluisat moneen kertaan.
siitä koitui hyvää koulussa menestyy äidinkiellessä erinomaisesti.
elä laita lasta nukkumaan ilman lukuhetkeä.
helposti oppi itse lukemaan ja siitäkö rimuratkesi .
siinä meni kirjat läpi ykstoisensa perään. "
Sinulle ei selvästi ole luettu lapsena tarpeeksi kirjoja, kun lapsellasi rimuratkeaa, lapsilletarkoitetut kirjatkin menevät ykstoisensa perään. "elä laita lasta nukkumaan ilman lukuhetkeä. muuten saattaa 20 vuodenpäästä tulla tyhmiä virheitä äidinkielessä. niinkuin yhdyssana ja elävirheitä."
Kyllä alkukirjaimissakin on parantamisen varaa. Ihmetyttää kyllä mitä ihmettä kouluissa opetettiin 20-40 vuotta sitten!- Höh höh
Onkohan pikku puppu ja liiottelu kyseessä ?
1000 kirjaa/7v ja jotkut useaan kertaan ? Se meinaa 143-150 kirjaa vuodessa. Eli enemmän kuin tohtorit =)
Liika on aina liikaa. Ja saati sitten kun ei osata edes kirjoittaa oikein. Ei lapsen vanhemmat aina niin hirveen viisaita taida ollaakkaan ? - ...
Höh höh kirjoitti:
1000 kirjaa/7v ja jotkut useaan kertaan ? Se meinaa 143-150 kirjaa vuodessa. Eli enemmän kuin tohtorit =)
Liika on aina liikaa. Ja saati sitten kun ei osata edes kirjoittaa oikein. Ei lapsen vanhemmat aina niin hirveen viisaita taida ollaakkaan ?Sanonpahan nyt vaikka asiasta en niin kauheesti tiedä mutta luulempa että tohtorin kirja on pikkasen paksumpi kuin kuvitettu lumikki. toinen asia jos vanhemmat lukee lapselle joka ilta sadun ennen kuin muksu menee nukkuun niin vuodessa on 365 iltaa eli 150 kirjaan vuodessa ei tarvi lukee kun joka toinen ilta ja 100 kirjaan pääsee jo lukemalla pelkästään perjantai ja lauantai iltoina ja
- äääääää
Höh höh kirjoitti:
Liika on aina liikaa. Ja saati sitten kun ei osata edes kirjoittaa oikein. Ei lapsen vanhemmat aina niin hirveen viisaita taida ollaakkaan ?Ei muuten 1000 kirjaa seitsemässä vuodessa oo paljon. Mie luen tytöille kummallekin oman iltasatukirjan ja pojille myös, siitä tulee 4 lastenkirjaa päivässä, vuodessa kertyy 1460kpl. Ja ite luen aikustenkirjoja vähintään yhen päivässä, en tosin ääneen.
- Rääk !
Minäpä en LUKENUT ! Olin 3-vuotias, ja vuosi 1966 . Kuun-telin ÄÄNIKIRJOJA ! Niitä meni enemmän kuin sinun luetta-vat kirjasi . Katsoin VIDEOT: "Hannu ja Kerttu " Värinä . Oli huima filmi ! 8)
- hmm.
Muistan lapsena kun oli niitä "pahanoitasatuja". Prinssi, prinsessa ja aina jostain tuli se noita tai lohikäärme. Tosielämässä prinssi on usein se (pelimies)noita. ;)
- Jaa.
Tosielämässä myös prinsessa paljastuu yleensä lohikäärmeeksi.
- Tsygologi tietää
Joo ei lapsille mitään satuja, vaan kaikki pelaamaan tappamispelejä, niin saadaan lisää breiviikkejä
- älkää haukkuko väärä
kuinka moni räiskitäpelin pelaaja prosenttuaalisesti on tehnyt saman ei voida varmaan puhua prosentaista pitää vaihtaa promilleihin siinä... syyttäisin enemmän uskontoja näistä teoista, kuinka moni muslimiterroristi on pelannut näitä pelejä?
- niin...,,,.,.
Niin ja ajatelkaa, että hullu- Anders Behribg Breivik oli jopa nähnyt vaivan käydä kuvaamossa ottamassa itsestään nettiinkin ulkonäköänsä imartelevia kuvia - tavikset ei sikäli ole psykopaattisesti koukussa nettiin, kuten sairas Anders Behring- Breivik ilmeisestikin oli ollut vuosia jo ennen joukkosurmiaan. Samaten tämä Anneli - mikä lie ällö- Auer, joka nyt esiintyy julkisuudessa: minä en usko, että tuo olisi tappanut miehensä, mutta oliko vaiennut miehensä talousrikollisuudesta tms. ja ylipäätään kaikki netissä palstoja pitävät "kotiäidit" ovat epäilyttäviä... Rouva Auer olisi murhasyytteistä vapautettu heti, jos hänellä ei olisi mitään epäilyttävää taustassaan. En usko, että valtio maksaa satoja tuhansia euroja pelkästä kotiäidin piinaamisesta kun julkisilla veroeuroilla oikeus käydään. Ja te kun niin kovasti näemmä vasureita vihaatte näillä palstoilla, niin voin kertoa, että oma vasuri-isäni on ainoa, joka mulle on sanonut, että Anneli Auer on syytön - varmaan siksi, ettei vihaa ketään ja ettei ole koskaan tuntenut ketään rikollisia. Me väiteltiin yks kerta siitä, että mikä toi Auer on - isä sanoi syytön. Ja jos hullut nyt tulkitsee keskustelupalstaviestiä, niin voin kertoa, että verbaliikka on eri asia, kuin väittäminen.
Terveisin akateeminen kolmekymppinen terveiden ihmisten kasvattama eettinen nimetön kommentin kirjoittaja, joka ei koskaan ole tuntenut yhtäkään rikollista. - Rääk !
niin...,,,.,. kirjoitti:
Niin ja ajatelkaa, että hullu- Anders Behribg Breivik oli jopa nähnyt vaivan käydä kuvaamossa ottamassa itsestään nettiinkin ulkonäköänsä imartelevia kuvia - tavikset ei sikäli ole psykopaattisesti koukussa nettiin, kuten sairas Anders Behring- Breivik ilmeisestikin oli ollut vuosia jo ennen joukkosurmiaan. Samaten tämä Anneli - mikä lie ällö- Auer, joka nyt esiintyy julkisuudessa: minä en usko, että tuo olisi tappanut miehensä, mutta oliko vaiennut miehensä talousrikollisuudesta tms. ja ylipäätään kaikki netissä palstoja pitävät "kotiäidit" ovat epäilyttäviä... Rouva Auer olisi murhasyytteistä vapautettu heti, jos hänellä ei olisi mitään epäilyttävää taustassaan. En usko, että valtio maksaa satoja tuhansia euroja pelkästä kotiäidin piinaamisesta kun julkisilla veroeuroilla oikeus käydään. Ja te kun niin kovasti näemmä vasureita vihaatte näillä palstoilla, niin voin kertoa, että oma vasuri-isäni on ainoa, joka mulle on sanonut, että Anneli Auer on syytön - varmaan siksi, ettei vihaa ketään ja ettei ole koskaan tuntenut ketään rikollisia. Me väiteltiin yks kerta siitä, että mikä toi Auer on - isä sanoi syytön. Ja jos hullut nyt tulkitsee keskustelupalstaviestiä, niin voin kertoa, että verbaliikka on eri asia, kuin väittäminen.
Terveisin akateeminen kolmekymppinen terveiden ihmisten kasvattama eettinen nimetön kommentin kirjoittaja, joka ei koskaan ole tuntenut yhtäkään rikollista.Tuo "Akateeminen" sai varmasti sun itsetunnon nousemaan pilviin asti . Itse en mainosta koskaan ammattiani tai ole tittelin kipeä. Minuun verrattuna, kuitenkin tuo " akateeminen" on vähän . Lue vielä enemmän kolmekymppinen .
- tritsan
Heti, kun opin lukemaan, luin kaikki satukirjat jotka sain käsiini. Minusta ei tullut väkivaltaista, vaan oikeidenmukaisuudenpuolustaja.
Inhoan väkivaltaa, toisten kiusaamista tai alistamista missään muodossa.
Myöhemmin luin paljon satuja lapsilleni heidän ollessaan pieniä, keksien niitä myös itse. Lapseni pitivät erikoisesti juuri minun keksimistäni saduista, jotka aivan varmasti jännittävyydessään päihittivät niin Grimmin kuin Anderssenin sadutkin.
Millaisia lapsistani kasvoi!
Yhteiskuntakelpoisia, terveitä, väkivallattomia ihmisiä! Terveitä, jotka valitsivat kumppanikseen vastakkaisen sukupuolen, eli sain miniät ja vävyt, joita ei tarvitse hävetä! - Allu_____________
Hei
Onko aseista kieltäytyminen hyvä arvo? Jossain ideaalisessa mielessä voi ollakin, mutta käytännön ongelmana on, etteivät kaikki muut ajattele niin, eivät ainakaan nyt tai seuraavaan sataan vuoteen. - realismia peliin
onko tää joku älytön provo vai onko nyt menty lopullisesti sekaisin?Joo ja elämä on tuhoisaa myös ja kaikki on vaarallista ja mörköjä on jokapuolella.Ihmettelen suuresti millaisia aikuisia tulee näistä "psykologien" lapsista.....
- Maantiekiitäjä......
Sehän tiedetään että nämä psykologien ym pehmokasvattamat muksut eivät kestä pienintäkään vastoinkäymistä eivätkä ristiriitaa. He masentuvat jos heidät ottaa sieltä pumpulista realitylaiffiin jossa törmätään myös rumaan,rikkinäiseen,erilaisuuteen,erilaisiin mielipiteisiin ja tahtoihin. Seuraavaksi he valmistavatkin lannoitteista pommin ja ostavat sen moropuukon ja näin on hyvä kääntynyt pahaksi koska lapsille ei oltu opetettu miten selvitään kun asiat eivät mene oman mielen mukaan.
ps. maantiekiitäjä oli mun lemppari
- voihan hitto
Nyt se sitten tuli poikasi ja vävypoikasi anna mun kaikki ja jne. Hahahaa
- ...
Ainakin sadut ovat parempia kuin nuo kauheat amerikkalaiset pätkät.
- Terimesos
Itse kerron lapsille satuja. Lapset pitää minua hyvänä sadunkertojana. Ne eivät ole koskaan kauhujuttuja eikä tappamista tai pauketta ja kolinaa. Vaan ajatus on aina opettaa jotain niillä.
Esimerkiksi vaikka... kuinka karannut kissanpentu joutui vaaroihin mutta sen pelasti kettuystävä. Moni kuvittelee että tommottis jutut on aika soopaa.
Mutta minua on kuunnellut aikuisetkin ja on sanonu minua erittäin hyväksi sadunkertojaksi. Ne tulee ihan tosta vaan...sanat tulee suuhun kun vain alkaa kertomaan. Olen ajatellut joskus satukirjan kirjoittamista.
Oletko ajatellut... no et varmaankaan =).....että aikuisellekin jokin lapsellinen, yksinkertainen malli, piirros, lause selvittää hyvinkin vaikean asian kerralla.
Satu on hyv'ä...jos satu on hyvä.
Mulle kerto vanhemmat sisarukset satuja ollessani nuori. Ei tätä nykyajan soopaa suinkaan.
Kerroin päiväkodissa aikoinaan lapsille paljon satuja, vaikka olenkin mies.
On kyseessä vain lahja, jota ei saa edes tohtori, jos sitä ei ole. Kehittää sitä lahjaa toki voi jos sellainen on saatu.
Jos haluatte kuulla tosi satuja....... niin kuunnelkaa politiikkoja =)
- Totta toinen puoli
Jos tarkoitat esimerkiksi Grimmin alkuperäisiä satuja, niin niitä lukemalla taatusti jää traumoja, mutta tuskin näitä nykyisiä versioita lukemalla. Sen sijaan tasa-arvoa nuo prinsessa sun muut sadut eivät edistä eivätkä anna tervettä kuvaa parisuhteesta tai rakkaudesta. "Ja he elivät elämänsä onnellisina loppuun asti." Niin varmasti, jos osasivat tehdä töitä suhteensa eteen ja suhtautua vastoinkäymisiin osana elämää. Tätä vaan ei saduissa kerrota.
- äääääää
Grimmin alkuperäiset sadut eivät olleet suunnattu lapsille vaan aikuisille opetukseksi. Näin mulle opetettiin koulussa 20v sitten.
- (?)
Ei jumalauta... Sadut ruokkivat mielikuvitusta eivätkä tee yhtään mitään pahaa lapsen mielelle ei vittu että nykyään lukee hulluja juttuja
- moikkakakaka
Mitä tässä enää voi sanoa... kohta, ellei jo nytkin, on varmaan jotain "Leikkiminen vaarallista lapselle, lietsoo väkivaltaa" ja ajatellaan että lapset jotka leikkivat leluaseilla saavat jotain vaikutteita.
- ällihoiiiiiii!
Aivan! Sekopäitä on valitettavasti ollut ja tulee aina olemaan ja kun nyt katselee maailmanmenoa niin eipä viime aikoina kovin mukavia tapauksia ole tullut vastaan ja pahenee vain:(..
Suurimmalla osalla näistä Breivikeistä ym on varmasti jo synnynnäistä vikaa aivoissa ja siksi niistä tulee mitä tulee. Kasvatuksella tosin näitä "vikaaivojakin" vois jollain tapaa ohjata oikeaan suuntaan.
Aseet ei tapa vaan niitä kannattelevat ihmiset!
Sadut ovat ihania, jännittäviä, opettavaisia, viihdyttäviä. Sadut tuovat elämään elämuksiä ja ruokkivat mielikuvitusta, kuin myöskin auttavat hahmottamaan hyvän ja pahan..oikean ja väärän..
Aikoinaan äitini luki minulle ja kolmelle sisarukselleni satuja iltaisin, ennen nukkumaan menoa. Satuina olivat mm tuhannen ja yhdenyön sadut..Nuo hetket olivat upeita..Muistan noita aikoja lämmöllä. Ne yhdistivät meitä perheenä..Rauhoittivat illan päivän melskeistä. Olikin sitten luonnollista jatkaa tuota satujen lukemista omille lapsilleni. Nautin noista satuhetkistä valtavasti. Usein satuhetken jälkeen keskustelimme luetusta sadusta ja katselimme kirjan kuvitusta. Usein kävi myöskin niin, että lapseni keksivät saduille uusia loppuja..:o)...
Nyt, jo aikuiset lapseni muistelevat lämmöllä noita satuhetkiä..Ja uskompa, että perinne jatkuu yhä. Hieno homma.
Sainko traumoja saduista..tai mielenterveysongelmia..No heh..Sain rikkaan mielikuvituksen ja halun kirjoittaa. Ja liekkö urasuuntautumiseni syynä sadut...mielenterveyssektorilla....;o)...
Lapseni ovat verbaalisesti lahjakkaita nuoria aikuisia, joilla on hyvä itsetunto. Ei traumoja, ei pelkotiloja, ei aggressiivisuutta, ei ahdistusta...lapsuudesta;o)...Eli olen onnellinen siitä, että vietimme yhdessä aikaa satujen maailmassa..;o)...
Ja lopuksi..Poikani eivät tehneet pyssyjä oksista..siihen sopi hyvin ruisleipä...;o)...- rajat ja rakkaus
Höpö, höpö. Nyky psygologit ovat useimmiten teoreetikkoja, joilla tuskin on käytännön tajua. Kaikki vanha pitää laittaa romukoppaan ja upottaa kauas pois näkyviltä. Vanhemmat ovat syyllisiä kun eivät ole osanneet kasvattaa lapsiaan silloin täman päivän vaatimusten mukaan j.ne. Tuttavalla on kaksi tenavaa jotka käyvät psykiatrisessa hoidossa. Kas kummaa hoito on saanut lapset vihaamaan vanhempiaan, tosi rakentavaista. Nyky päivän video ja TV, pelit ne vasta kehittäviä ovat. Ei kun super tuhoajia ja tappajia joita lapset silmät kiiluen pelaavat jopa myöhään illalla. Ennen olivat tenavilla rajat nyt ne puuttuvat useimmilta tyystin. Onneksi on myös niitä jotka käyttävät aikaansa lapsien kanssa olemiseen ja oikeasti välittävät pllen itse esimerkkinä ja tämä tuo sen hedelmän lasten kasvaessa, he muistavat ilolla, iskä ja äiskä antoivat aikaansa ja oikeasti välittivät minusta, lukivat satuja ja tekivät muuta kivaa. Että silleen
- Rääk !
Nimimerkki " Rajat ja rakkaus" on oikeassa . Mukulat pelailee enemmän kuin mitä käyvät koulua . Silti ei pelkästään pelejä voi syyt-tää , vaan niitä vanhempia jotka antavat niitä pelata . No, nyt tietysti joku sanoo kavereidenkin antavan pelata. Kyllä lapsen täytyy silti eroittaa mielikuvitus ja tosi, oikea elä-mä .
- Rääk !
Nimimerkki " Rajat ja rakkaus" on oikeassa . Mukulat pelailee enemmän kuin mitä käyvät koulua . Silti ei pelkästään pelejä voi syyt-tää , vaan niitä vanhempia jotka antavat niitä pelata . No, nyt tietysti joku sanoo kavereidenkin antavan pelata. Kyllä lapsen täytyy silti eroittaa mielikuvitus ja tosi, oikea elä-mä .
- Tri.Sorbus
Katainen ja tienestiseikkailu Kreikassa, on julkaisukelvoton satu.
- Sushukkanen
Minä en uskalla mennä metsään ollenkaan,kun kuulin tarinan Hannusta ja Kertusta.
- noh...,,..,.
Hienoa. Niin kuin myös minut on kasvatettu. 3- vuotiaana sain ensimmäisen kirjastokorttini, ja jos mistä niin siitä voin olla ylpeä, että minun kodissani minua on rakastettu. Koskaan ei ole ollut yhtäkään asiaa, jota ei olisi voinut isältä kysyä, ei koskaan yhtään asiaa, mihin äidiltä ei olisi saanut lohdutusta. Luulen, että tästä syystä olen pysynyt rehellisellä tiellä, eikä poliisin kanssa ole tarvinnut olla tekemisissä kuin passitoimistossa. Huono provo toi kuitenkin sikäli, että olen nähnyt myös sellaisten lapsiperheellisten koteja, joissa ei kirjahyllyssä ole ollut kuin formulasankareiden kuvakooste ja pari höpön pöpön keittokirjaa -tulevia psykopaatteja varmaan sellaisten perheiden lapset usein? Minusta jo 15. ikävuoteen mennessä pitää osata ulkoa kaikki maailmankirjallisuuden klassikot ja niin jokainen osaakin, jos on kotona kasvatusta opetettu ja välitetty.:)
- hymynaama
"Minusta jo 15. ikävuoteen mennessä pitää osata ulkoa kaikki maailmankirjallisuuden klassikot ja niin jokainen osaakin, jos on kotona kasvatusta opetettu ja välitetty.:)"
Aaahahahahahaha....... Antopas makeet naurut =D
Ei kaikki vaan yksinkertasesti oo niin kiinnostuneita kirjallisuudesta varsinkaan vielä tolla ikää. Ei se silti ihmisestä huonoa tee. Aika kapeakatseista ajatella, että kaikkien tulis mahtua samaan muottiin. Taidat olla vielä nuori tai muuten vain kokematon elämässä. - no...,,....,,.
hymynaama kirjoitti:
"Minusta jo 15. ikävuoteen mennessä pitää osata ulkoa kaikki maailmankirjallisuuden klassikot ja niin jokainen osaakin, jos on kotona kasvatusta opetettu ja välitetty.:)"
Aaahahahahahaha....... Antopas makeet naurut =D
Ei kaikki vaan yksinkertasesti oo niin kiinnostuneita kirjallisuudesta varsinkaan vielä tolla ikää. Ei se silti ihmisestä huonoa tee. Aika kapeakatseista ajatella, että kaikkien tulis mahtua samaan muottiin. Taidat olla vielä nuori tai muuten vain kokematon elämässä.No se oli ärsyttävää, että vaikkei mitenkään tietämystään korostanutkaan, niin että jotkut kersat jankutti alaikäisyydessäni koko ajan, että "Miten sä voit tietää noin paljon?"... "Miksi puhut noin paljon sivistyssanoja?". Vielä lukiossakin vielä kerran jopa johonkin jonkun ostamaan Hollywood- aiheiseen kalenteriin joku esittämään, että " Miten sä voit tietää tollasten nimiä?" Ai miten voi tietää, että mikä yhteiskuntaan vaikuttaa! KASVATUKSEN KAUTTA.
Kyllä todellakin minusta jo 15- vuotiaana pitäisi kaikkien tietää yhteiskunnan perusrakenteet, koska itse onneksi sain kotikasvatuksessani sellaisen välittämisen, että tehtiin muutakin kuin piereskeltiin tai rassailtiin autonromuja: Ei sellasesta kakarasta tule mitään, joka ei jo teini- iässä tiedä, että kuka on vaikka Dostojevski tai joka ei tiedä, että mitä tarkoittaa vaikka käsitteet "inflaatio", "työväenliike", "yhteiskunta" ja muu. Mun mielestä ihmisestä tekee huonon, jos ei ole kiinnostunut kirjallisuudesta: katso vaikka jonkun Kimi Räikösen puhumista - niin siis kuka v*ttu olisi kiinnostunut vaikka sen sanomista, jos sillä ei olisi RAHAA?
Paul Willis esitti hienosti ton käyttäytymisen, että muka "antoipas makeat naurut"( toi lienee yleisin Suomi24:n palstoilla nähty klishee?). Tiedätkö, ettei kukaan akateeminen koskaan kehtaa käyttää sanoja "sain hyvät naurut" netin tällaisella anonyymilla palstalla, kun kyse kirjallisesta viestinnästä? Naura ja tunge vaikka pääsi persereikääsi siinä nauraessasi, mutta minua ei huvita, että naurat minun - tai muun- vilpittömän kustannuksella. - ösrömsömöm
no...,,....,,. kirjoitti:
No se oli ärsyttävää, että vaikkei mitenkään tietämystään korostanutkaan, niin että jotkut kersat jankutti alaikäisyydessäni koko ajan, että "Miten sä voit tietää noin paljon?"... "Miksi puhut noin paljon sivistyssanoja?". Vielä lukiossakin vielä kerran jopa johonkin jonkun ostamaan Hollywood- aiheiseen kalenteriin joku esittämään, että " Miten sä voit tietää tollasten nimiä?" Ai miten voi tietää, että mikä yhteiskuntaan vaikuttaa! KASVATUKSEN KAUTTA.
Kyllä todellakin minusta jo 15- vuotiaana pitäisi kaikkien tietää yhteiskunnan perusrakenteet, koska itse onneksi sain kotikasvatuksessani sellaisen välittämisen, että tehtiin muutakin kuin piereskeltiin tai rassailtiin autonromuja: Ei sellasesta kakarasta tule mitään, joka ei jo teini- iässä tiedä, että kuka on vaikka Dostojevski tai joka ei tiedä, että mitä tarkoittaa vaikka käsitteet "inflaatio", "työväenliike", "yhteiskunta" ja muu. Mun mielestä ihmisestä tekee huonon, jos ei ole kiinnostunut kirjallisuudesta: katso vaikka jonkun Kimi Räikösen puhumista - niin siis kuka v*ttu olisi kiinnostunut vaikka sen sanomista, jos sillä ei olisi RAHAA?
Paul Willis esitti hienosti ton käyttäytymisen, että muka "antoipas makeat naurut"( toi lienee yleisin Suomi24:n palstoilla nähty klishee?). Tiedätkö, ettei kukaan akateeminen koskaan kehtaa käyttää sanoja "sain hyvät naurut" netin tällaisella anonyymilla palstalla, kun kyse kirjallisesta viestinnästä? Naura ja tunge vaikka pääsi persereikääsi siinä nauraessasi, mutta minua ei huvita, että naurat minun - tai muun- vilpittömän kustannuksella.Ainaki tässä näkee että liika lukeminen liian varhaisessa iässä voi aiheuttaa lievää lyhytpinnaisuutta;)..........
- Hymynaama
no...,,....,,. kirjoitti:
No se oli ärsyttävää, että vaikkei mitenkään tietämystään korostanutkaan, niin että jotkut kersat jankutti alaikäisyydessäni koko ajan, että "Miten sä voit tietää noin paljon?"... "Miksi puhut noin paljon sivistyssanoja?". Vielä lukiossakin vielä kerran jopa johonkin jonkun ostamaan Hollywood- aiheiseen kalenteriin joku esittämään, että " Miten sä voit tietää tollasten nimiä?" Ai miten voi tietää, että mikä yhteiskuntaan vaikuttaa! KASVATUKSEN KAUTTA.
Paul Willis esitti hienosti ton käyttäytymisen, että muka "antoipas makeat naurut"( toi lienee yleisin Suomi24:n palstoilla nähty klishee?). Tiedätkö, ettei kukaan akateeminen koskaan kehtaa käyttää sanoja "sain hyvät naurut" netin tällaisella anonyymilla palstalla, kun kyse kirjallisesta viestinnästä? Naura ja tunge vaikka pääsi persereikääsi siinä nauraessasi, mutta minua ei huvita, että naurat minun - tai muun- vilpittömän kustannuksella.Aina vaan paranee. =D =D =D
Ps. Oon yliopiston käyny ja ihan jo valmistunukki eli kait vois akateemiseksi kutsua. En vaan oo ikinä jaksanu turhia pingottaa. Elämään mahtuu muitakin ihan hyviä tapoja elää ja olla kun toi sun tapasi.
Nyt nokka irti niistä kirjoista ja nauttimaan elämästä vähän muillakin tavoin! Paljon on sulla vielä kasvamista. - Rääk !
Etkö ole poliisin kanssa ollut muuten tekemisissä, kuin passitoimistossa ? Onkos koskaan puhallettu promille-mittariin, tai ajokorttia joudut-tu näyttämään ? No, joo . Jos sulla ei ole autoa tai ajokorttia. Sorry .
- Hhehhehehe
"saitko traumoja saduista" xDDD hahahhaahaha reppss. No kieltämättä painajaisiin on osallistunut muumien mörkö mut vielä en oo laitokseen joutunu.
- Urmas utsija
Satujen kertomisen jälkeen lapsille ehkä on annetava kriisiapua ja otettava heidät huostaan...eller hur?
- pieni tulitikkutyttö
Pieni tulitikkutyttö oli mun lempisatuni pienenä. En muista mistään sadusta ahdistuneeni. Huolimatta kaikista satuklassikoista, joita oon kuullu, koen silti olevani melko normaali ihminen. Tosin ehkä hiukan keskivertoa empaattisempi. Aina toivon toisille hyvää ja olen heikomman puolella.
- niin,....,.
Minäkin rakastin satua "Pieni tulitikkutyttö" lapsena: se opetti sen, että köyhillä ei ole helppoa. Muistan sen tunteen, kun isä tai äiti luki sitä minulle sänkyni vieressä, vaikka kuinka väsyneinä akateemisista veronmaksajan velvoitteistaan kymmenen tunnnin työpäivien jälkeen, että kuinka paljon se merkitsi, että luettiin iltasatu. Ja etten koskaan saanut roikkua teini- ikäisenä kaduilla - siitä myös kiitän kasvattajiani! Rakastan isääni ja äitiäni, kosken moraaliltani olisi se ihminen mitä olen, ilman heitä ja heidän vilpitöntä rakkauttaan.
Muut sadut joita minä muistaakseni rakastin, olivat Narnia- sarja. Enää en muista mitä niissä oli, mutta kai kotona on vieläkin osa kirjoista, joita lapsuudessani luin. - KIITOS TULITIKKU....
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Luin 70- ja 80-luvuilla sisarusten lapsille ja sitten omilleni pupu tupunoita. Kammottavia: lasten käsityskyvyn aliarvioimista.
"Pupu Tupuna meni kauppaan ja osti porkkanan. Pupu tuli kaupasta kotiin. Sitten Pupu Tupuna söi porkkanan ja meni nukkumaan."
- Anroprofeetta
Pojastasi tuli "pussywhipped wimp". Pojat eivät tarvitse aseita leikkikaluikseen mutta tarvitsevat sen periaatteen, että läheisiä on suojeltava. Sinänsä ymmärrän pasifismin ja olen itsekin ollut jonkin sortin pasifisti uskonnollisen vakaumuksen myötä. Nykyään perheellisenä ymmärän asiat kuitenkin toisin.
Sadut eivät aiheuta traumoja, jos lapsella on muuten hyvä kehitysympäristö. Kuoleman, raakuuksien ja elämän realiteettien kohtaaminen jo lapsena satujen muodossa on hyvää opetusta.
On kuitenkin totta, että vanhat sadut on kirjoitettu aikana, jolloin perheissä elettiin muutenkin noita realiteetteja todeksi. Nykyään ongelmana on se, että lapsia suojellaan liiaksi ja uhkia ovat enemmänkin avioerot ja turvattomuus ja moniarvoisuus. Lapsi ei enää tiedä, mikä on oikein ja mikä väärin ja missä on turva. Satujen tarkoitus on opettaa lapsille, että vanhempien luona on hyvä olla ja pitää kuunnella, mitä isi ja äiti sanovat. Mutta nykyisin isi ja äiti ovat jompi kumpi tai molemmat poissa lapsen elämästä tai sitten on eroja tai hylkäämistä.
Isänmaallisuus ei ole paha. Aseleikit eivät ole paha. Pasifismikaan ei ole paha. Mutta se on paha, että vanhemmat elävät miten sattuu.
Saduissa ongelmana on se, että ne eivät ole nykyaikaisia. Kun yhdistetään satujen prinsessaleikit ja se, että joku tulee ja elättää kasvavan nuoren naisen, siihen, että nykyisin naisilta ei odoteta oikeastaan velvoitteita - vain oikeuksia ja ehkä lasten kasvatusta - niin tulee pahaa jälkeä. Se myös aiheuttaa näitä eroja.
Arvotyhjiö ja yltiöseksuaalinen ympäristö teini-iässä puolestaan kasvattavat miehiä, jossa miehet eivät osaa kantaa vastuuta ja toisaalta koittavat sovittautua yltiöfeministisiin, miehille epäluonnonmukaisiin muotteihin.
Tuloksena on sukupuoliroolit, jotka eivät mitenkään sovi yhteen edes saduissa. Tämä puolestaan vaikuttaa vääjäämättä yhteiskunnan tukipilreihin ja sitä kautta aiheuttaa rapistumista kaikilla yhteiskunnan alueilla.- Lapsosten Äippä3
Kiteytit monta asiaa ihan hyvin. Yksinkertainen fakta on että moni ei vaan osaa kasvattaa lastansa vaan tästä kasvaa ylihemmoteltu vähän väkivaltainen narsisti. Toinen vaihtoehto on kannabista poltteleva kotona jumittava "maailmanparantaja" joka ei oikeasti tee mitään maailman parantamiseksi. Siinä pari ääripäätä millaisia ihmisiä pikku mussukoista voi kasvaa.
Jos satuja luetaan, niin on aikuisen osattava selittää lapselle ne juurikin satuina. Jos joku kirjastontäti lukee lapsilleen Anderssenin pienen tulitikkutytön kuoleman paatoksella ja sitten sammuttaa valot lähtien pois, niin terve järkikin sen sanoo tuskin siitä lapselle kovin hyvä maku jää suuhun. Moni psykologin tuntuu nykyään olevan irtautunut tai elää jossain muussa todellisuudessa kuin me muut ihmiset.
- Hehee.
Vai on sadut lapsen psyykkeelle vahingollisia?...Mutta samaan aikaan väitetään,ettei väkivaltaisista tietokonepeleistä ole mitään haittaa nuorille. Grimmin ja muiden sadut ovat kevyttä kamaa,verrattuna tietonepeleihin. Mutta jokainen uskokoon mihin haluaa.hehee. P.s tietokonepeleissä on ikäraja,mutta vanhemmat niitä ostavat lapsilleen,kun ovat niin kivoja.
- jaa??!!
Niiin joo on ällöttävää, mikäli jotkut tyrkkää alaikäisen jonkun tietokonepelin ääreen, koska niistä sitten karara horisee, eikä tavisrealiteeteista tajua. Minä olen joskus nähnyt vanhempia, jotka ostavat vaikka I- Phonen 6- vuotiaalle ja lehdistä lukenut vanhemmista, joiden mielestä on normaalia että seitsemäntoistavuotias maksaa vanhojenpäivätanssien puvustaan 1500 euroa suurinpiirtein kumitissileikkauksia ja hirviö- botox- vatipäiden ulkonäköä vailla: ei mun kasvatuksella ikinä olisi tullut kyseeseen.
- NO VOI...
Sadut tuhoisiako lapsen hauraalle mielelle...KATIN KONTIT :o))
- normaali isä
Juu ennenvanhaan lapset vasta puukottivat ja ampuivat toisiaan kouluissa...EIKU eika tapaus olikin joskus 80-luvulla! Nykyään niitä on melkein joka vuosi.
Kyllä kasvatuksessa on mennyt rankasti vialle jos hänestä kasvaa agressiivinen katutappelija uusnatsi. Syyttämään en lähtisi leikkipyssyjä tai puunoksista tehtyjä miekkoja. Siitä vaan kasvattamaan lastansa pumpulilla täytetyssä suojakuplassa, mutta ihan turha sitten porata kun hän on aikuisenakin lapsen tasolla ja ei kestä pienimpiäkään elämän tölväisyjä.
Miettikää nyt oikeesti jos lapsi traumatisoituu Grimmin saduista tai siitä kun pieni tulitikkutyttö kuolee ja mitä sitten kun oma mummo oikeasti kuolee. Puhumattakaan että oma sisar meinaa kuolla.
Naurettavaa kaksinaamaisuutta väittää jonkun tarinoiden sekoittavan lapsen pään tai leikkipyssyjen. Samaan aikaan televisiosta lapsi saattaa nähdä uutisissa oikeita ruumiita afganistanissa tai kuulla kun naisia ruoskitaan kun nämä ajavat autoa jossain takapajuissessa arabimaassa.
En sano että pasifisti tai aseistakieltäytyjä eroaa mitenkään mitenkään massasta ja kukin tekee omat valintansa itse.
Itse varoittaisin naiiveja ihmisiä siitä että ei kannata uskoa kaikkea mitä sinulle sanotaan tai mitä luet. Järjenkäyttö on sallittua myös lapsenkasvatuksessa.- Rääk !
Näin on! Totta turiset. Vaan minkä sille voi jos on ihmisiä, joilla on PIENESSÄ PÄÄSSÄ LIIAN SUURET AIVOT ? Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikal-la annettu.
- ztopch
Rrrakastin ja rakastan edelleen jokaista klassikkosatua! Olen 14-vuotias ja henkisesti täysin terve ja rauhanomainen. Vähän ituilijaan meneväkin...
Ja noissa "tutkimuksissahan" kysellään vanhempien mielipiteitä, ei tutkita, onko niillä saduilla oikeasti jotain vaikutusta psyykkiseen tasapainoon. Kyllä nää tutkimukset sais heittää saunan taakse,jos totta puhuttais,niin myös 7 veljestä voi aiheuttaa traumoja,jne... ja monet muut veljeksien kaltaiset sadut..
Itse eläny 80-luvulla ja minusta on tullut kyl ihan normaali persoona.... ihme vouhotusta tällasestäkin asiasta.... ei jaksa ymmärtää... mut se on sitä nykypäivää,ku kaikki asiat pelottaa,jne....argh..............- kaiken nähnyt
Joo Teletappeja vaan lapsille jossa juodaan jotain tappimehua ja toistetaan samaa lausetta uudestaan ja uudestaan.
Millä ihmeellä noin pimeät psykologit ja "asiantuntijat" voivat edes pitää virkansa? - Grigu flöitit
Mulle blukattiin snadina Kansa taisteli juttuja ,lysnasin tarkasti ,faija kriinas välillä niin perkeleesti .Sit ku mä tulin sbulimmaks nii mä blukkasin ite niit juttuja ,ei voi parempii satuja olla. Ei mitään traumoja. Mä oisin tilannu lehden kundille Aku Ankan siasta mut ne lakkas skrivaamasta sitä. Kai niilt loppu sadut.
- eikä edes kukkis
Saduista en tiedä, mutta järkyttävän väkivaltaiset tietokonepelit liikaa pelattuna, liian varhain saattaa vaikuttaakin psyykeeseen. Olen vakaasti sitä mieltä, tulipa sitten sanomista kukkahattutäteilystä tai ei. Tietysti kaikki eivät saa siitä huonoja vaikutteita, mutta jotkut ihmiset vain ovat liian herkkija vaikutteille.
- fdghdhjvjfvkjvkv
Mites Nalla Puh?
Syömishäiriöinen karhu.
Masentunut aasi.
ADHD tiikeri.
Yksinhuotaja kenguru.
Asennevammainen kani.
Ujouden ja pelkojen piinaama porsas.
Vanhuudenhöperö pöllö.
Ja poika jonka mielikuvituksen tuotetta kaikki yllä mainitut ovat.......- lucid dreamer
Lapset eivät tiedä näitä termejä joten eivät tiedosta niitä hahmoissa. En minäkään ajatellut niin kun sarjiksia luin, vasta aikuisena kun tuon virsin kuulin niin sitä meni ajattelemaan. Ei sitä lapsena ajatella tuollaista, silloin eletään tässä ja nyt.
Kyllä on lapsen ja aikuisen suhteessa jotain vialla jos sadut traumoja aiheuttavat...
Itse kasvanut -80 luvulla ja Grimmin sadut kuultu moneen kertaan.
Mummo ja vanhemmat myös pelotteli pihakaivossa ja rannassa laiturin päässä asuvalla vesihiidellä joka vie mukanaan ja hukuttaa jos veteen menee kurkkimaan. Samalla tavalla peloteltiin myös toisia naapuriston lapsia ja tarkoituksena oli estää villejä lapsia hukkumasta. Kuulostaa tänä päivänä ehkä julmalta, mutta tehokas konsti oli, eikä kukaan meistä ole näistä jutuista traumoja saanut :)
Ja ympäri metsiä juostiin jousipyssyjen, muovipyssyjen ja kaikenlaisten leikkiaseiden kanssa (myös tytöt), eikä kenestäkään tietääkseni mitään asehullua tappajaakaan ole tullut...- Satufani
Minä taas imin peukaloa ja vanhemmat ottivat Jöröjukka-sadun välineeksi; noin käy sinullekin jos tuo ei nyt lopu. Se kamala kuva vertatippuvine peukalontynkineen... Mutta lopetin. Muuten imisin kai vieläkin. Ei pysyviä traumoja.
- Näggitär
Meillä tarina Näkistä syvissä ojissa ja muissa vesistöissä elää ;D Helpommin lapsi ymmärtää sen että "näkki nappaa" joka pelottaa mahdollisesti menemästä yksin veden äärelle kuin se että" saatat hukkua". Lapsi ei välttis tajua sitä hukkumisen saati kuoleman lopullisuutta joten siksi mielummin kerron tarinoita ettei menisi veden lähelle.Näin meitäkin pienenä peloteltiin. Toki se totuus vanhemmiten sieltä selvisi ettei näkkiä ole kuin saduissa mutta eipä aiheuttanu traumoja ollenkaan ;)
- Rääk !
Näggitär kirjoitti:
Meillä tarina Näkistä syvissä ojissa ja muissa vesistöissä elää ;D Helpommin lapsi ymmärtää sen että "näkki nappaa" joka pelottaa mahdollisesti menemästä yksin veden äärelle kuin se että" saatat hukkua". Lapsi ei välttis tajua sitä hukkumisen saati kuoleman lopullisuutta joten siksi mielummin kerron tarinoita ettei menisi veden lähelle.Näin meitäkin pienenä peloteltiin. Toki se totuus vanhemmiten sieltä selvisi ettei näkkiä ole kuin saduissa mutta eipä aiheuttanu traumoja ollenkaan ;)
Nyyh.. 8( Minua ja siskoani peloiteltiin automatkalla siten, että " Jos et ole kiltisti, niin annetaan mustalaisille, ja jäte-tään tienvarteen " . 8( Kun oltiin joskus villejä tenavia takapenkillä . Nyyh 8(
- lary tintixi
Mä en oo lukenu Mauri Kunnaksen kirjoja sen jälkeen,ku luulin,ett karhu söi tontun.Oikeesti se oli vaan ottanu tontun lammaspaistin.Mut ei siit kuvasta erottanu onko se lampaan vai tontun paistettu jalka.
- ...
Oma kasvatus on siis päinvastainen, eli olen katsonut kauhuleffoja heti kun vähänkin osasi lukea tekstityksiä, pelannut väkivaltaisia pelejä, leikkinyt "rosvoa ja poliisia" usein miten olin myös rosvo, minulle on luettu satuja.
Pitäisikö minun nyt siis olla kiihkoisänmaallinen no en ole. aggressiivinen katutappelija, en ole 23 vuoden ikään mennessä lyönyt ketään satuttaakseni. Olen kyllä käynyt intin mutta aika väkipakolla.
p.s. lukekaapa lohikäärme puff:in sanat se nimittäin kertoo huumausaineista ja miettikää sitä että sitä lauletaan ala koulussa ja kuinka moni niistä on tullut narkkari... - chichi
Ei pidä paikkaansa, että vanhanajan pelottavat sadut olisivat lapselle vahingollisia. Lapset kaipaavat satua ja jos he saavat juuri sadussa sen tietyn jännityksen, niin eihän heidän tarvitse tukeutua minkäänlaisiin väkivaltaisuuksiin leikeissään. Juuri satujen paljous tekee lapsesta rauhallisen! Enemmänkin tv-ohjelmat ja pelit saattavat vaikuttaa lasten, varsinkin poikien, aggressiiviseen käytökseen.
- 16+8
Olen yksi todella monesta miljoonasta ihmisestä, joka pienenä "altistui" näille. Sinun mukaan todella vaarallisille saduille.
En ole koskaan tuntenut tarvetta ajaa autolla seinääpäin, vaikka lapsena leikin autoilla ja kokeilin niiden kestävyyttä.
En ole koskaan ollut väkivaltainen, en kouluaikoina enkä aikuisiällä. Olen silti näitä satuja lapsena kuunnellut.
En kieltäytynyt aseista, perustaen mielipidettä jollekkin "TÄMÄ ON VÄÄRIN" paskalle. Kävin armeijan, koska se ei ole suuri juttu itselleni ja edesmennyt isoisäni voisi pahoin, jos todella paskalla tekosyyllä en uskalla mennä leikkimään metsään puoleksi vuodeksi/9kk/12kk...
Onnea pojastasi ja hänen poikaystävästään... - Tosimies.
"vaan suvaitsevainen pasifisti ja aseistakieltäytyjä, ja olen ylpeä siitä, että myös vävypojakseni hän valitsi samanhenkisen nuoren miehen"
-Just;)
No onnea vaan lapsenlapsia odotellessa. - 80'd kid
Mitähän tähänkin pitäisi 80-luvulla pikkupoikana olleena vastata... no ainakaan en muista enää mistään saduista mitään, sen sijaan hyvin tarkkaan silloiset suositut tv-sarjat, Ritari Ässä, Ihmemies McGyver joka oli erityinen suosikkini, kätevä mies ratkaisi ongelmatilanteet älyllään fysiikkaa ja kemiaa hyödyntäen eikä suostunut käyttämään aseita saati turhaa väkivaltaa jne.
Pelasin myös tietokonepelejä ja katsoin vhs-elokuvia kasarilla, esim. Rambo elokuvat.
Valitettavasti minusta ei tullut kemian ja fysiikan osaajaa mutta en ole väkivaltaankaan turvautunut, armeijan olen silti käynyt. Olen mielestäni ihan tavallinen töissäkäyvä veronmaksaja nykyisin 80-luvusta huolimatta tai sen ansiosta :D - kaljakuski
Jos Suomea puolustaneet veteraanit olisivat olleet tuollaisia. Mikä meidän tilanne ja kohtalo ois nyt ?. Itselleni on luettu kaikenmaailman satuja ym. Aikuiset ovat kertoneet kaikenmaailman taruja,kummitusjuttuja ym. En ole saanut niistä omasta mielestä mitään traumoja, vaan päinvastoin. Ne on rikastattanut mun elämää ja jopa tehnyt musta sosiaallisemman ihmisen, kuin olen luonteeltani. Itse olen tehnyt puusta pyssyjä , mutta se ei ole tehnyt musta katutappelijaa ym. Nykyinen katutappelu ym. tulee tv:stä , jossa potkitaan,hakataan ym. Ja vastapuoli ei saa ns. mitään vammoja, vaan jatkaa kuin ei olisi tapahtunut yhtään mitään. Lue tutkimustulos minkälaiset henkilöt hakeutuvat psykiatreiksi ja psykoloiksi . (heillä itsellään on ongelmia , mutta he yrittävät peittää / salata tai he eivät itse ymmärrä ongelmaa. Itse olen jutellut poliisi psykiatrin kanssa , (hän oli/on täysi hörhö ). Ei normaali ihmisen mielikuvitus riitä ymmärtämään häntä. Tämän asian takia suomessa turhaa rikollisuutta kun hänen mielestään rikoksen tekijää ei saa tuomita, jos esim. isä tai äiti on kieltänyt tekemästä jotain ja ky. oleva on saanut tästä trauman. ! Elkää uskoko kaikkea mitä luette tai kuulette etenkään lapsipsykiatreista. Kokemusta on, psykiatri sanoi että mun lapsi ei ole kypsä aloittamaan koulua. Olin asiasta täysin toistamieltä.Onneksi olin luja ja sanoin että penska menee kouluun ja käyköön vaikka 10 v ekaluokkaa, jos ei muuten opi. Tänä päivänä ky lapseni opiskelee yliopistossa. koulun käynnissä ei ole ollut mitään ongelmia , vaan päinvastoin.( hän on saanut stipendin ym. haastateltu lehtiin hänen kirjoittama juttu on julkaistu lehdessä. Syntyy kysymys , miten voi kokenut lääkäri tehdä ky. henkilöstä analyysin , joka on helvettiä ! onneksi pidin (pääni), enkä antanut mitään arvoa ky lääkärille. Lääkäri suostui siihen ,että kannan vastuun jos lapseni menee kouluun ilman hänen suostumustaa, vastasin hänelle , että mistä te kannatte vastuun ja lapsi menee kouluun norm. ikäsenä.Olisi mukava saada ky. lääkärin vastaus ky. asiaan , miten analyysi meni päinhelvettiä.
- Kh.ls
Minua on väkivalta aina ahdistanut syvästi. Myös näin aikuisena. Ahdistun uutisista ja tv-ohjelmista. En omista nykyisin telkkaria enkä lue sanomalehtiä. En katso väkivaltaa. Joskus silti herään öisin siihen todellisuuteen että maailmassa osa elää hirvittävän väkivallan alla enkä pysty nukkumaan. Tämä nukkumisongelma on aiheuttanut minulle tappiota työelämässä.
Lapsuudesta minulle on jäänyt mieleen monia väkivaltaisia tarinoita jotka ahdistavat vieläkin. Monet sadutkin ahdisti, mutta pahimpia ovat olleen aikuisten kertomat eläinrääkkäysjutut joille he jopa naureskelivat.
Minusta lapsella pitäisi olla oikeus olla kuulematta väkivaltaa. Itse lapsena ei osaa komentaa aikuista että ei saa kertoa väkäivaltaisia juttuja. Vasta tässä iässä osaan sanoa muille ihmisille että en halua kuulla tuollaisia juttuja. - lucid dreamer
No toi Grimmin sadut on vähän eri asia kuin mitä sitä järkevä ihminen lapselleen lukeekaan. Ellei tarkoita niitä "lasten versioita". Niitähän minä iloisena luin ja kuuntelin.
Ainut trauma minulla oli kakkoselta nähdystä sänkymörköanimaatiosta. En koskaan muista mistä se oli mutta jäi pahat sänkyhyppelyt moniksi vuosiksi. Lastenohjelmien aikana se tuli, se tässä kummastuttaa.
Veljeni oli kyllä puupyssysankari mutta se ei tehnyt hänestä aikuisena pyssysankaria. Hänelle tärkeämpää oli harrastukset (joten juuri tämä tekemisenkin puute voi olla suuri mielenterveyden takaaja) eikä miten lapsuuden viettää merkitse miten tulee aikuisuuden toteuttamaan. Se on täysin eri asia nykysukupolvessa kun videopelit ovat ja lapset eivät osaa olla ilman niitä. - kommunisti.
Minä luen lapsilleni vain Marxin, Engelsin ja Leninin teoksia.
- myllisläinen.
Luen lapsilleni vain Seppo Mylliksen Myllykirjaa ja kommentteja.
- dick donald
Kyllä sadut pitäisi kanssa kieltää kun kaikki muukin, tai ainakin haittavero turmelevien vaikutusten vuoksi.
http://www.tietokone.fi/uutiset/7_vuotiaiden_suosikkihaut_porno_seksi - plääh...
On se kumma kun pitäisi niitä lapsia pumpulissa kasvattaa. Minulle luettiin pienenä kaikki Grimmin veljesten sadut ja Andersonia ja rakastin niitä! Se oli parasta kun äiti tai isä luki iltasadun joka ilta. Ja ne sadut on todella opettavaisia. Parhaimmat lapsuus muistot ovatkin näistä yhteisesti satuhetkistä vanhempien kanssa. Jos Grimmin sadut kielletään niin samalla voi kieltää ne mtv3 lastenohjelmat paljon väkivaltaisempia ne kuin sadut ja kaupallisia joka mainostauolla yritään kaupata ties pitä isopäisiä ylimeikattuja nukkeja ja tappajarobotteja.
- demuko?
Oikeesti nyt!!!!
Kuka ihmeen aasi nämä aloitukset oikein keksii?- yks kaks kolm
Aloitus on hyvä puheenaihe, aihe itsessään täyttä potaskaa
- Tämä on totuus
Vaali lastasi kaikelta ihan pieneltäkin pahalta/traumaattiselta mitä maailmasta löytyy=kasvata avuton pasifistihomo.
- Totuus sattuu
Asiahan on niin että on vain yksi satukirja joka lähes jokaisessa uskonnossa tunnetaan jossakin muodossa..........
Nimittäin RAAMATTU
Tämän maailman suurimman ja **uskotuimman** satukirjan takia on kuollut vuosituhansien saatossa niin paljon porukkaa että sitä on mahdoton arvioida?!
Niin että se siitä lasten iltasatujen vaarallisuudesta. En hyväksy enkä tule hyväksymään **uskonto** missään muodossa.- Niin mutta
Et sä nyt voi kaikkia uskontoja kuitenkaan leimata sen perusteella kuinka rektaalista kristinusko ja islam ovat.
- :)
Olen lukenut lapsena kaikki mahdolliset Grimmin ja Andersenin sadut. Niissä saduissa hyvä voitti, vaikka toiset niistä olivatkin aika julmia. Toista on nykyiset lapsille, pienillekin, tarkoitetut tv-ohjelmat. Niissä se pahis ei koskaan kuole tai häviä, vaan ilmaantuu joka jaksossa uudelleen kiusaamaan muita.
- Grimmejälukenut
Nykyään lapset KATSOVAT piirrettyjä (toisinaan väkivaltaisia, toisinaan harmitonta pumpulia sisällöltään olevia, toisinaan jopa opettavaisia) ja muita ohjelmia televisiosta ja internetistä. Ennen sadut LUETTIIN joko ääneen muiden toimesta tai sitten itse kirjasta. Lapsi sai käyttää myös omaa mielikuvitustaan ja "päättää" kuinka kenties rankat aiheet mielessään visualisoi. Usein sadun opetuksesta saatettiin keskustella jälkikäteen. Nykyään kaikki kuvat annetaan valmiina eikä omalle mielikuvitukselle jätetä tulkintavaraa niin paljon. Ja keskustellaanko tv-ohjelmien aiheista jälkikäteen?
Mahtaisiko luetun ja katsotun sadun välisellä erolla olla jotain tekemistä asian kanssa?
En aivan jokaista viestiä ketjussa lukenut ja pahoittelenkin jos joku tämän pointin on jo tuonut esille. - ongelman ydin
En ymmärrä miksi psykologi on ottanut aiheekseen sadut, kun televisiosta löytyy ne todelliset väärät ohjelmat lapsille. Sadut ovat olleet kanssamme aikojen alusta asti ja valmistanut tietämättämme tulevan nousuihin ja laskuihin. Useat nykyajan lasten tv-sarjat ne vasta järkyttäviä (ulkonäkökeskeiset, suorituspaineiset, hyvän ja pahan eron selkeä häivyttäminen) on.
Ja jos nyt "tutkimuksissa" aletaan ajatella jokaista aihetta joka voisi aiheuttaa traumoja, miksi helvetissä voisimme elää tässä maailmassa? Ei voida elää ilman vaikutuksia tai vastoinkäymisiä, siitä ei hyvää seuraa jos niitä välttää.
Jos jostain traumoja tulee lapsille, niin se on kotona olemattomista säännöistä ja vanhemmista.
En kestä enää tätä tutkimusten naurettavuutta. - Mies-51
Grimmin ja Andersenin sadut olivat parhaita satuja mitä lapsena äiti luki meille ja lukutaidon myöhemmin oppineina luimme itse usein.
Sadut kehittää mielikuvitusta ja parhaimpia satuja voi pitää kansallisaarteena.
Kaikki nuo Jättiläis ja kääpiösadut on jääneet palavasti mieleen.
Voi vain ihmetellä mitä kyseiselle kukkahattutäti Marie Rautavalle on lapsena luettu muuta kuin Lakia. - tuota noin...
Miks mulle tulee mieleen rölli :D joka joi viinaa!! :) tosin huomasin sen vasta ollessani aikuinen ja katsoessa sen jakson uudestaan, oikeaa ilolientähän se oli. Tai muumit. Hattivatit ja sienet...hallusinaatioita. Siis TÄH?(muutenkin hämärä jakso) hemuli löysi vaan uuden lajin ja näki hattivatteja..suosittelen kaikille katsomaan vanhoja lastenohjelmia ja voitte yllättyä kuinka erilailla ne nyt näettekään. Ei ne lapsille pahoja oo vaan opettavaisia, mutta aikuisille näämmä liian raakoja:D
- hulluja hahmoja
Psygologien kehittämät Teletappi hahmot ne vasta sairaita ovatkin ja niitä katsellut sukupolvi täytyy olla todella henkisesti sairas aikuis iällä.
- absurd shit
Katselin teletappeja aikuisena, en tiedä miksi... Siinä vain on jotain kiehtovaa kun joukko sellaisia "avaruusolentoja nuuhkii kukkasia, naureskelee ja kaatuilee maahan, sitten huutaa "UUDESTAAN!"
Mielenkiintoista kyseisessä lastenohjelmassa on myös tämä aurinko jolla on vauvan kasvot(alivaltiosihteerin sketsissä keletapit, hänellä oli kekkosen kasvot :D)
Sekä ne puput jotka juoksentelevat siellä "karanteeni-alueella"
Tulkitsen asian niin että teletapit ovat karanteenissa, kun maasta nousee torvi joka kuuluttaa mitä seuraavaksi tehdään "Teletapit nukkumaan! teletapit nukkumaan!"
Onhan se kohtalaisen hämärä ohjelma.
- *keles mikä linkki..
Sortuu se aikuisenkin mieli, kun tarpeeksi satuillaan ja se vasta maksaakin! http://www.google.com/imgres?q=kari suomalainen satu&hl=fi&rlz=1C1SKPM_enES405ES405&biw=1440&bih=785&tbm=isch&tbnid=Yn5NtwPO0Pz9-M:&imgrefurl=http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/34041-parinvalintarasismi&docid=GVToQLmBM1J6xM&imgurl=http://i40.tinypic.com/xf4oy.jpg&w=766&h=445&ei=G6U9T-O2MYKyhAeO24DtBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=356&vpy=306&dur=464&hovh=170&hovw=294&tx=114&ty=57&sig=107198632582005333298&page=1&tbnh=109&tbnw=187&start=0&ndsp=34&ved=0CGQQrQMwCQ
- Siehä se
linkin kehitit! Mite saitkii kaks iha eri sivvuu sammaan linkkiin?
- *keles...
Siehä se kirjoitti:
linkin kehitit! Mite saitkii kaks iha eri sivvuu sammaan linkkiin?
Kuukkeloin vain tuota Karin kuvaa. Tuo muu kakka tuli kaupan päälle.
- BellumPax
"hänestä ei kasvanut kiihkoisänmaallista, aggressiivista katutappelijaa"
...vaan sellainen huono katutappelija joka ottaa kadulla turpiinsa keltä tahansa. Onnittelut! Näitä tyyppejä kun olisi Talvisodassa ollut enemmänkin niin Suomella ei olisi ollut hädän päivää. Pasifistin turvallisuuden kun reaalimaailmassa joutuu joku toinen takaamaan kun hänestä itsestään ei ole siihen. Mutta reaalimaailmahan ei pilvilinna-pasifistille merkitse kuin sotahullujen temmellyskenttää. - Atropos.
Itse aloitin kaksitoistavuotiaana Kingin Sydänyö-novellikokoelmalla. Yhdessä kuvaillaan vähintään muutaman sivun ajan melko yksityiskohtaisesti kuinka pikkupoika raiskataan. Päätinpä sitten tehdä kirjaesitelmän jonka jälkeen pääsin koulupsykologille. Eipä siinä, tykkäsin tarinasta, kirja löytyy hyllystä ja kirjaesitelmä on edelleen tallessa mustalla tussilla ylivedeltynä.
- Kamalasatu
Minä muistan vieläkin sellaisen sadun jossa äiti tappoi toisen lapsen sänkyyn lapsien nukkuessa vierekkäin. Sadussa kerrottiin, että äiti tappoi vahingossa väärän lapsen eli omansa. Toinen oli hänen miehensä entisestä avioliitosta. Kaamea satu!!
- äippäliini,.,.,
on se kamalaa kun ei saa lapsille enää satujakaan lukea---ei muuta ku telkkarin ääreen vaan ja pelikonsolit pyörimään---ampumaan ja tappamaan----sitte ihmetellään miksi kiusataan----voi pyhä yksinkertaisuus tätä maailman menoa---meiilä on aina satuja luettu ja luetaan ja lapsista on tullut ihan fiksuja ihmisiä
- koti logi
Liikuntakin hoidetaan pelikonsolilla ihan liikuntapeleillä. Lapsi ihan seisoo laudan päällä tai huiskii raskaasti ilmaa käsikapulalla. Sitten ihmetellään kun lapsista kasvaa kynäniskoja joiden kunto on teininä kuin 65 vuotiaalla äitilläkin joka ei ole yhtään liikunnallinen edes.
Lapset vielä pitäisi kasvattaa ämpärullatuolilla missä on pumpulia ja tietokone jonka nettiyhteyttä valvovat psykologit/terapeutit. Lapsihan on aina vaarassa joko fyysisesti tai henkisesti! - Iidu
Saa lukea, muttei tyhmiä satuja, missä rinsessat vaa oottaa että prinssit tulee hakemaan, pelkät kauniit on hyviä ja rumat pahoja ja niin edelleen.. Ei se tv oo ainaa lisävaihtoehto
- Eioleheleppoa
Mitenkähän lapsen kehitykseen vaikuttaa nykyajan tapa laittaa lapsi katsomaan jotain lastenohjelmaa uudestaan ja uudestaan. 3-vuotias on voinut nähdä saman dwdn 500 kertaa. Mielestäni menee jo oudoksi jos lapsi nukutetaan dwdllä ja sama raina pyörii läpiyön jokayö.
- 40 50 60 70+
Moni psykologi puhuu satujen puolesta. Perinteiset pelottavat sadut on hyviä tapoja lapselle kohdata ikäviä asioita, joita he joutuvat miettimään. Esimerkiksi hyvän ja pahan taistelu, kateus jne ovat niitä asioita, joita joutuu miettimään. Lapsi saattaa takertua johonkin satuun ja kuulla sen uudestaan ja uudestaan, koska se askarruttaa hänen mieltään. Lapsi saattaa myös kysyä asioista ja ottaa sadusta kuulemiaan asioita leikkeihin mukaan.
DVD:t ja elokuvat ovat eri asia. Niissä tapahtumat tapahtuvat niin nopeasti, että lapsi ei kerkeä reagoida niihin. Välkkyvät valot, äänet ja kuvat eivät jätä mitään mielikuvitukselle, vaan tunkeutuvat kaikkien aistien kautta lapsen päähän. On tutkittu, että monet keskittymishäiriöt johtuisivat juuri siitä, että lapset alkavat katsoa liian aikaisin liian paljon televisiota, vaikka lapsen aivot eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet sitä varten.
Tämän vuoksi olisi hyvä jatkaa satujen lukemista. Alle 3-v ikäinen ei tarvitse televisiota ollenkaan. Satujen lukeminen kasvattaa sanavarastoa, mielikuvitusta, keskittymiskykyä ja tekee lapselle kirjojen maailmasta mielenkiintoisia. Yleensä kovat lukijat ovat myös hyviä koulussa, koska heille on luontevaa oppia tietoa kirjoista ja myös kokea jotkut kirjat viihdyttäviksi. Kirjan lukeminen ennen nukkumaanmenoa on myös hyvä rentouttava tapa isommalle lapselle, murkulle ja aikuisellekin. - jipjuamake
Itseäni peloteltiin lapsena näkeistä, ojissa ja vesistöissä. Pelkäsin todella paljon. Varmaan tästä johtuen nykyäänkin pidän epämiellyttävänä mennä uimaan. Iskee epämiellyttävä tunne, että jokin tulee veden alta ja tarttuu jalkaan.
Toki olin lapsena herkempi kuin moni muu, joten tässäkin pätee, että vanhemmilla tulisi olla kasvatussilmää, ja ymmärtää ketä lapsia ei kannata pelotella tälläisillä. Jotkin lapset ovat herkempi kuin toiset.
Toisaalta, itse katsoin lapsena kaverin johdattelemana paljon sota ja väkivalta elokuvia. Leikin paljon pyssy, taistelu -ja sotaleikkejä. Eivät nämä tehneet minusta sairasta sodanpalvojaa tai muiden hakkaajaa. Toisaalta näissäkin elokuvissa hyvä aina voitti ja paha sai kunnolla selkäänsä. Kuten vaikka lapsena katsomani Rambo -elokuvat. Väkivaltaa vaikka millä mitalla, mutta hyvä voitti ja paha hävisi. Näin sen pitääkin olla.
Satuja itselleni luettiin myös paljon. Osaa niistä pelkäsin, osaa en. Nyt aikuisena ei näiden satujen ajattelu ei nosta itselleni oikeastaan mitään tunnetta. Joten eivät ne jostain syystä pysyviä pelkotiloja aiheuttaneet. Varmaankin ainakin osa syynä se, että vanhemmat lukivat ne lapsillensa. Osa syynä, että hyvä voitti aina. Itse asiassa nyt muistankin, että tuli aina hyvä olo, kun hyvä voitti, tai ns. "paha sai palkkansa". Pidin siitä.
Itse pidän vanhempien lukemia satuja huomattavasti parempana vaihtoehtona kuin antaa lasten töllistellä televisiosta jotain lastenohjelmaa yksinään. Olen joskus taivaistellut katsoessani jotain lapsille suunnattuja elokuvia ja piirrettyjä, että näin paljon väkivaltaa, ilman aidonlaista lopputulosta tai, että paha oikeasti häviää, saa selkäänsä. Piirretyissä ammutaan tai lyödään, vastaanottava osapuoli vain näkee tähtiä tai hetkellisesti mustasilmä. Paha nousee takaisin tuomaan pahuutta.
Mielestäni juuri parhaita lapsille ovat vanhempien lukemat pelottavat, muistiin jäävät tarinat, joissa paha oikeasti saa selkäänsä ja häviää, katoaa. Se, että jos joltain vaikka korppi nokkii silmät, mutta tarina muuten on opettava, että paha saa palkkansa, niin kyllähän se on hyvä silloin. Tärkeintä on mielestäni lopputulos.
Toisaalta satujen yms lopputulosta tärkeämpää on se, miten omat vanhemmat suhtautuvat asioihin. Mitä he opettavat ja kertovat moraalista. Itselleni ainakin nämä ovat vaikuttaneet selvästi enemmän, kuin mikään muu asia.
Kuten joku tuossa sanoi olevansa pasifisti, niin itsestä on kasvanut myös todella empaattinen ihminen. Muiden ongelmat ja suru sattuu. Haluan auttaa muita ihmisiä, olla hyvä, vaikka tässä maailmassa saa monesti näpeilleen olemalla liian pehmo. - Huh-huh..
Hih.. En tainnut loppua ymmärtää . Poikasi ja vävy-poikasi .. 8) Onhan vävy hete-ro ? Satuja on meillekin luet-tu, muttei meistä kasvanut traumaattisia, eikä myöskään väkivaltaisia .
- jk
vai nin
- pelkkiä sammakoita
Mää en ala mitään......Aina kerrottiin, että prinssi löytää prinsessan ja sitten ne elävät onnellisina elämänsä loppuun asti....
- raakkuna1
Nimimerkki "pelkkiä sammakoita" tulee varmaan isäsi suusta, kun hän on pettynyt kaikkeen, ja elämä olikin vaan harhaa, ja murhaa, ja sinänsä ihan turhaa. Mutta sinä olet onnellisessa asemassa, kun elämä on vielä edessäsi, ja kaikesta viisastuneena vartut viisaaksi nuoreksi naiseksi, joka osaa varjella itseänsä ympäröivän maailman vahingollisilta vaikutuksilta, jotka lähestyvät kuitenkin ystävällisesti, kuin lierot ja kierot demonit, joilla on lumottu ulkonäkö jolla koittaa saada sinut vietellyksi ansaan, ja johdattaa syvyyden maailmaan. Niin tiedä että elämässä on kohtalo ohjaamassa, eli ohjelmaa ollaan kohtaamassa, ja jokaisen kohdalla se toteutuu lain mukaisesti. Ja osa ihmiskuntaa tipahtaa varmasti.
- Minä olen
sitä mieltä, että enemmän traumoja saa täältä netistä kun nämä vaikuttavat kaikki ainakin ensilukemalta tosilta. Saduissahan näin ei ole.
Saan enemmän traumoja psykiatrien lausunnoista...mutta näinhän heille taataan turvattu toimeentulo, johon he varmasti pyrkivätkin. - Saakohan sitä
nykyään käydä edes paskalla ilman ennakoivaa lääkärintarkastusta, terapiaistuntoa ja tapahtuman jälkeisiä de-briefingejä?
Miten minä olen elänyt näin vanhaksi kaikkien satujen keskellä, ilman EU-normistoja ja yhteiskunnan tukia, paapomista ja kontrollia?
Olenko poikkeava?- politiikkasatu
Totuus on jo tarpeeksi suurta satua. Onneksi ihmiset ovat alkaneet herätä tähän oikeaan todellisuuteen. Pankkiirit kusettavat minkä kerkiävät ja tavalliset juntit katselevat huuli pyöreänä että "niin kai se sitten menee"
- Huih:<
Itselleni ainakin kävi pienempänä eräs tämänlainen juttu, joka vaikutti vielä vuosien päästäkin. Katsoin jonkun ihan lapsille tarkoitetun leffan, onnellinen loppu jne., jossa kuitenkin alussa poika huusi hätäisenä pimeässä huoneessaan jonkun lastensadun sankaria pelastamaan perhettään tulvalta. Sankari sieltä ei sisään kuitenkaan astunut, vaan itse sadun "pahis", joka sitten muutti pojan kissaksi. Tästä minulle jäi pitkä aikainen pelko, huutaa vanhempiani yöllä huoneeseeni jos jokin oli hätänä. Harmillista etten muista sadun nimeä, olisi mukava nähdä siitä nykyään edes pieni pätkä ja katsoa vieläkö pelottaa:D.
- h&k ja noita
ha,ha,haa siis Hannu ja Kerttu= olin ihan maha kipeenä kun mietin ett vanhemmat hylkäsi lapset metsään ja ne eksyivät noidan talolle..muistan sen laulunkin ulkoa koska se oli niiiiiiiin järkyttävä tarina...hannu ja kerttu ne kulki metsään päin,eksyivät sinne he aivam yllättäin ja illan tullen saapuivat hienon talon luo,vain piparkakkua oli talo tuo..noita se ikkunasta kohta kurkistaa,tulkaa jo lapset niin saatte purtavaa.. hän kiltiltä näytti vaan tuhma olikin ,hannun jo aikoi hän työntää uunihin...että semmosta..hannun ja kertun isähän oli köyhä puunhakkaaja...nykyään ne onneksi ovat metsureita tai metsäkoneen kuljettajia etteivät ihan heti varmaan lapsiaan metsään jätä ;):D
- Ur w
Lapset ovat erilaisia eivätkä sadut vaikuta kaikkiin lapsiin samalla tavalla. Uskon, että joku lapsi voi traumatisoitua jostain sadusta, mutta ei niin tietenkään aina käy.
- Rääk !
Tuota..heistä oli tullut luonto-äidin maanantai-versioita..? Hui sentään !
- Raakkuna 1
Mitähän tuo "samanhenkisen nuoren miehen" ... mahtaa tarkoittaa ? Minulle ei ihan tainnut selvitä, vai ymmärsin-köhän väärin .. Noh, samapa tuo...
- Rääk !
Rääkkynä 1 on vieläkin täällä! Etsi kumppani, tuhoa tietoko-ne, hanki elämä, niin ja muista ottaa pillerit. Ne punai-set, muistathan ? 8)
- Kylmät kädet
Ennen Grimmin veljeksien tulkintaa, Hannu ja Kerttu -sadussa vanhemmat MÖIVÄT lapsensa noidalle. Aivan alkuperäisessä versiossa. Talk about traumatison, let me tell ya.
Uskokaa tai älkää, tämä on lastenlaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=0HRgoQaKMVM - ............
Ennen myös vanhemmat sano lapselle, jos ei totellut:antavat mustalaisten mukaan, ja sehän pelotti kun olis joutunu pakkasella olemaan hevosen kyydissä ja yöpymään ulkona, ei muu niinkään.
Minusta pirarkakkutaloa oli kiva katsoa kun se oli karkeista ja pipareista tehty, paljon pamempaa tulee tv.stä vaikkapa uutisista, mikä on totta vielä.
Kyllä lapsi ymmärtää jo aikaisin et ei ole totta vaan satua satukirjat.- ..............
katsokaapa tv.n lasten ohjelmia, siellä vasta outoja juttuja inkin ja pelottavia, kyllä entiset sadut on lepposia näihin nykyisiin verrattuna...
- aiempi
.............. kirjoitti:
katsokaapa tv.n lasten ohjelmia, siellä vasta outoja juttuja inkin ja pelottavia, kyllä entiset sadut on lepposia näihin nykyisiin verrattuna...
oli se hyvä et näkillä peloteltiin, ja muulla siten ei menty kaivoon eikä muualle vaaralliseen paikkaan, pelkäämään joutuu aina, näin on ja se on myös suoja..
- Kylmät kädet
"Joudut mustalaisen räkälaukkuun" tai jotenkin noin se pelottelu meni. Yleensä meikäläinen ainakin rauhottui tuon sanomisen jälkeen.
- Prostituutio.
Kylmät kädet kirjoitti:
"Joudut mustalaisen räkälaukkuun" tai jotenkin noin se pelottelu meni. Yleensä meikäläinen ainakin rauhottui tuon sanomisen jälkeen.
Kansanedustaja Leena Rauhala haluaa kieltää Wicca kirjat.
Kirjoissa poltetaan tupakkaa, käytetään huumeita, pukeudutaan, kuin sadomakistinen prostituoitu.
Lue lisää Helsingin Sanomat 26.6.2010.
Lue myös aiheeseen liittyviä muita uutisia.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Kansanedustaja haluaa kieltää wicca-aiheiset uutuuskirjat/1135257396343
--------------- - Iidu
Kylmät kädet kirjoitti:
Mä olin jo unohtanu ton :O Mut nyt muistan, että pienenä oon kuullu sen myös. Mun mielest kummiskaa ainakaa ollessani 8v ei enää käytetty sitä
Onnea vaan sille kansanedustaja hupakolle jos luulee tolla keinolla "parantavansa" ihmisten elämää..
Toivottavasti saa mielen rauhan ku tota ei julkasta suomenkielisenä... Ottikohan se huomioon että jo kolmannella luokalla ruvetaan opiskelemaan englantia ja teini ikäisenä sitä osataan jo sen verran että ei se estä ketään lukemasta tota kirja sarjaa??- neljän lapsen äiti
minun tyttöni rakastaa sitä kun luen hänelle satuja hänen lempi satunsa ovat afrikkalaisia satuja hänen vaarinsa (minun isäni) on afrikasta kotoisin tässä on tyttöni lempi satu kannattaa lukea pidän siitä itsekkin
VANHA HATUNTEKIÄ
Elipä olipa kauan, kauan sitten pienessä tansanialaisessa kylässä vanha mies. Hän oli taitava käsistään ja ompelikin työkseen hienoja hattuja.
Päivänä muutamana hän sai valmiiksi oikein isot pinot erityisen hienoja hattuja. Hän latoi ne kaikki suureen koriin, nosti korin päänsä päälle ja läksi kaupunkiin hattuja kauppaamaan. Kylästä oli kaupunkiin pitkä matka, ja ukko oli lähtenyt liikkeelle aamulla anivarahin. Kun keskipäivä koitti, häntä alkoi kovasti väsyttää. Aurinko porotti kirkkaalta taivaalta eikä tiehen osunut varjon häivääkään. Ukko saapui suuren puun luo, josta heittyi maahan iso, vilpoisa varjo. Ukko päätti levätä hetkisen puun katveessa. Hän laski korin maahan ja paneutui itse nojaamaan puun runkoon. Eipä aikaakaan, kun hän oli sikeässä unessa.
Ukko ei pannut merkille, että puun oksistossa vilisi apinoita. Ne keikkuivat ja leikkuivat ja tuijottivat hölmistyneinä nukkujaa. Vähä vähältä ne laskeutuivat alemmas tarkastelemaan otusta lähemmin. Silloin ne äkkäsivät korin ja korissa olevat hatut. Ne siitä koria penkomaan, ja tuota pikaa niillä oli jokaisella hattu päässään. Siitä ne sitten loikkivat takaisin oksistoihin. Ukolle jäi ainoastaan hattu, joka hänellä oli omassa päässään.
Kotvan kuluttua ukko havahtui unestaan. Hän hieroi unenpöpperöisenä silmiään, ja hieraisi vielä toistamiseenkin! Hän ei uskonut silmiään – korihan oli typötyhjä! Mies törmäili sinne tänne hattujaan etsiskellen, mutta ei hän niistä nähnyt jälkeäkään. Lopulta hän vilkaisi sattumalta ylös ja näki apinoiden koko hattupäisen joukon! Ukko suuttui noille riiviöille pahanpäiväisesti. Hän alkoi raivoissaan sättiä mulkoilevia apinoita. Viimein hän vihan vimmassa tarttui omaan hattuunsa ja viskasi sen ilmaan. Se putosi maahan, eikä ukko viitsinyt edes nostaa sitä. Apinat katsoivat tuon kumman otuksen mekastusta ensin ihmeissään, mutta alkoivat sitten matkia tätä. Ne hyppivät jalalta toiselle ja heittivät yksi toisensa jälkeen hattunsa korkealle ilmaan. Ja hatut tietysti putosivat maahan. Ukko tästä riemastui ja kokosi kiireesti kaikki hatut koriinsa, peitti korin kunnolla ja paineli suoraa päätä kaupunkiin.
Kaupungissa ukko sai hattunsa kaupaksi hyvään hintaan, ja palasi kotiinsa hyvillä mielin. Mutta hän oli kyllä ottanut opikseen; vastaisuudessa hän ei ikinä jäänyt lepäilemään matkan varrelle vaan vaelsi suoraan määränpäähänsä ja lepäsi vasta perillä.
(Julkaistu vähän eri sanoin Ulkomaanyhdistysten yhteistyöjärjestö ry:n kirjassa ”Satuja Ystävyydellä” v. 1984.)- neljän lapsen äiti
tarinassa oli opetus *tehdään hommat ensin sitten levätään* afrikassa on ollut ainakin suvullani satu perinne ja monella muullakin afrikkalais suvuilla toivottavasti piditte tästä sadusta jos pidit kommentoi enpyydä että haukutte minut piloille
- neljän lapsen äiti
neljän lapsen äiti kirjoitti:
tarinassa oli opetus *tehdään hommat ensin sitten levätään* afrikassa on ollut ainakin suvullani satu perinne ja monella muullakin afrikkalais suvuilla toivottavasti piditte tästä sadusta jos pidit kommentoi enpyydä että haukutte minut piloille
itse vartuin satujen maailmassa lapsena ja silti leikin opettavaisia ja hyviä leikkejä mutta joskus kyllä pelottikin näkki kaivoukko ja saunatontusta puhuttiin pahana myös mutta ne suojelivat aina lapsia
- Iidu
Mä oon lukenut noita satuja itsekseni aina välillä pienempänä, kun oli kirja. Äiti tykkäs lukea kivempia satuja meille. Ei musta tunnu, että itteeni ois mitenkään vaikuttanu. Ja suurinosa tuttavapiiristäki on lukenu, terveitä ollaan. Mutta muuten vaan, noi jotku vanhat tarinat on musta hyvin tyhmiä. Kaikissa on opetus, mun mielestä suurimmassa osassa huono sellainen. Tai sitte siinä juonen sivussa esiintyy tyhmiä juttuja. Luin just "Suomen lasten satuaarteet" kirjaa, ja havaitsin parin sadun olevan rasistisiakin.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706