Tyttö enkeli mutta koulussa aivan muuta

olen todella tietämä

Jos menee väärälle palstalle niin infotakaa...

no tilanne on tälläinen..tyttäreni on 8vuotias...Erittäin kiltti ja auttavainen suorastaan enkeli...Tyttö tykkää auttaa minua jos apua pyydän kotitöissä..rakastaa piirtämistä ja askartelua..on todella herttainen tyttö kaikin puolin...me halitaan ja nauretaan ja tehdään kaikkea kivaa...minulla on myös 10 vuotias poika ja he leikkivät yhdessä aina silloin tällöin miten nyt vali/sisko mahtuu samaan leikkiin..kumpikin saa rakkautta ja huomiota ihan yhtä paljon.

Mutta koulussa..kaikki on toisin..kaverisuhteet takkuilee , tunnilla laittaa vastaan minkä kerkeää koulujutuissa, ei suostu tekemään mitään sanoo pahasti opelle ja kavereille...mikään ei ole hyvä jos ei saa itse päättää mitä tekee eikä myöskään tee siinävaiheessa mitään..
Mihinkään kilpailuihin ei halua osallista pelossa koska ei kuitenkaan voita sitä kisaa...itsetuntu on huono ilmeisesti tai ego liian kova...joka ikinen päivä jotain valitusta koulusta tulee ja alan olemaan itse jo väsynyt tähän aiknaiseen negatiiviseen palautteeseen..Tyttö lupaa parantaa tapansa yms..mutta taas sama homma jatkuu vaan...
Haukkuu välillä kaveritaan ja ei halua olla heidän kaveri enää koska ovat niin tyhmiä. on purrut yhtä lasta....kaiken huippu oli kun lapseni oli kertonu kaverilleen joka sitten kertoi äidilleen ja hän minulle että tyttöni oli kertonut että oli varastanut kaupasta pienen kumisen lelun...
Se asia selvitettiin ja lelu palautettiin kauppaan ja maksettiin ja tyttö sai itse hoitaa puhumisen mitä oli tehnyt ja maksaa varastetun tavaran itse omista rahoistaan...
Nistä käydään päivittäin keskustelua kotona ja aina vaan sama kierre jatkuu vaikka yritän miten tahansa saada tuon käytös asian kohdilleen, onneksi tuo varastaminen on tapahtunut vain kerran ja tyttö tietää kylä sen että ikinä noin pahaa juttua ei saa tehdä!

Jos koulussa on vaikeita asioita esin matilassa hän sulkee kaiken ulkopuolelle eikä halua edes kuunnella open opettamista saati alkaa tekemään tehtäviä. se on täysi muuri siinä vaiheessa ympärillä kun tälläinen ongelma tilanne vaikeissa tehtävissä tulee eteen....

mikä ihme minun herttaista tyttöäni vaivaa..ja mitä ennenkaikkea minä teen väärin???? miksi näin on..miksi koulu on tuollaista tappuran taivaltamista mutta kotona kaikki on toisin...

19

2192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen todella tietämä

      ja vielä lisään että koulupsykologin kanssa oleen juteltu asiasta ja hän antoin neuvoja mutta mikään ei tehoa tähän käytökseen ... open kanssa ollaan juteltu ja kaikkeni olen yrittänyt asian eteen tehdä..mutta nyt omat ja muiden neuvot ovan loppu ja en oikeasti tietdä mikä oikein lastani vaivaa...
      Ja kuten jo kerroin kotona kaikki on ihan toisin..miksi koulu on noin paha paikka...lastani ei kiusata koulussa vaan hän tekee sitä siellä..sanoo sitten kun asiasta jutellaan että ei ole tehnyt mitään tuollaista...isosta luokasta hänet siirrettiin kakkoselle pikkuluokkaan että ilanne olsi helpomaa siellä pienessä ryhmässä mutta ei auta...
      tarviisin nyt todella hyviä neuvoja tai vastaavia kokemuksia... en saarnaa ja paheksuntaa että olen huono äiti..yritän olla hyvä äiti ja uattaa lastani kaikin tavoin mitä voin...en vaan enää osaa....

    • pohdiskelee hän

      Aika vaikealta kuulostaa... Onko lapsellasi tutkittu oppimisvaikeuksia? Fiksu ja kilttikin lapsi turhautuu ja ahdistuu, jos tuntuu, että kirjaimet ja numerot ei asetu hallintaan. Ja se vaikuttaa itsetuntoon tietenkin, joka sitten vaikuttaa kaikkeen muuhun.

      Ihana, että kotona kuitenkin menee hyvin ja lapsi saa rakkautta ja huomiota. :)

      Onko kotona ongelmia saada tyttöä tekemään asioita, joita ei halua tehdä? Miten ristiriitatilanteissa menee? Oletko se sinä, joka joustaa vai hän joka tottelee?

      Miten hän käyttäytyi tarhassa ja eskarissa? Onko ongelmia tullut vasta nyt, kun hän meni kouluun? Oliko hänellä tarhassa kavereita? Olisiko mahdollista saada häntä sellaiseen kouluun, jossa noita tarhakavereita olisi samalla luokalla?

    • ei pahalla, mutta...
      • Tutustu.

    • olen todella tietämä

      Lapsi tekee kotona mitä pyydetään tekemään..ei mitää vastaan kiukuttelua, joskus kun on väsynyt tietty tulee kiukuttelua mutta asia saadaan ratkasitu helposti kun joku asia pitää tehdä se vaan täytyy tehdä ja tilanne on hallinnassa.

      Tarhassa ja eskarissa hän oli kiltti mutta pomotti joskus muita lapsia, tädit saivat hänet sitten taas ymmärtämään että aikuinen on se joka päättää asioista...tykkäsi leikkiä poikien kanssa ja pienempien lasten kanssa..koska tyttöjen nukke leikit eivät häntä kiinnostaneet niin pojilla oli dinosaurus ja ötökkä leikkejä niin hän piti niistä enemmän. koulussa hänelle nämä asiat ovat enemmän tulleet esiin... koulussa ongelmat alkoin siis niinkun mainitsin heti eka luokalla ja silloisen opettajan kanssa sukset menivät ristiin jatkuvasti ja tyttöni ei tykännyt opestaan yhtään eik myöskään tehnyt mitään mitä hän pyyti, nyt tässä pikkuluokassa hän tykkää opesta muttatilanteita kuulema tulee että ollaan käytävällä jäähyllä kun ei suostu tekemään tunnilla tehtäviä juttuja.

      Milestäni tyttö on hyvin oppinut lukemaan ja kirjoittamaan..matikassa tuottaa oppimisessa ongelmia mutta kun hän keskittyy ja suostuu harjoittelemaan asioita hän oppii ne hyvin.. kuviksessa hän suorastaan loistaa samoin musiikissa. joten mielestäni oppimisessa ei ole suurempia vaikeuksia josita pitäisi olla huolissaan suuremmin....

      Minusta on tuntunut että open kertoman mukaan tytöllä on vahva halu olla "johtaja" ja saada sanoa se viimeinen sana ja olla leikeissä aina pääroolissa...tekeekö se hänestä narsistin alun? miten tälläinen narsistin (jos sellainen mahdollisuus on olemassa) pystyy saamaan aisoihin jo hyvissä ajoin että hänestä ei kehity sellasiat? luin tuon narsisti jutun mutta lapsi ei ole saanut kaikkea valmiiseen pöytään ja pettymyksiäkin on vaan joutunut kokemaan..on myös välillä sanut mitä haluaa joten tasapuolisuuden merkeissä häntä on kasvtettu...uhmaiässä tarvinnut jopa nurkassa seisottaa ja pienen luunapin antaa jos joku asia ei ole mennyt kun hirveän henkien taistelun kautta siihen pisteeseen niin peli on puhallettu kyllä poikki ja tyttö miettimään mitä on ollut väärin, sen jälkeen asia on puhuttu läpi miksi näin. ja aina sovittu asia jos on jouunut huutamaan ja itku on tullut tytöllä sen jälkeen kun on komennettu, toki hän ensin on joutunut miettimään asiaa miksi näin kävi ja mistä on jouduttu hermostumaan hänelle.

      nyt sitten nuiden uhmaikien jälkeen tuollasita ei ole käynyt..mutta se tuli mieleen että joskus kun huomaan että tyttöä harmittaa tai surettaa joku asia ja hänellä on selvästi paha mieli hän ei kerro sitä vaan pitää kyselemällä kysellä mikä on ennenkn hän kertoo..sekin on alkanut mietityttämään kun joskus näkee että tyttöä itkettää joku asia hän ei itke, ei millään vaikka näkee että kyynel olisi tulossa silmään, hän vaan sivuttaa asian ja yrittää mennä toiseen juttuun..tietenkin juttelen hänelle ja yritän saada hänen pahan olon pois ja olenkin sanonut että itke rakas vaan se helpottaa oloa mutta hän ei itke....

      minua tosiaan huolestuttaa tämä tilanne..

      soittelin perheneuvolan mutta heillä ei ollut aikaa vapaana että pääsisi juttelemaan sinne...pyysivät soittamaan uudestaa...

      • pohdiskelee hän

        Kuulostaahan se tietysti hurjalta, että lapsi voisi olla narsisti (oikeampi olisi varmaan puhua epäsosiaalisesta persoonallisuuhäiriöstä, jonka yksi alaluokka narsismikin on).

        Nykykäsityksen mukaan narsistiksi voi ihan syntyä. Kaikilla ihmisillä on persoonassaan jotain piirteitä, joita voi sanoa narsistisiksi, sitten on ihmisiä, joilla näitä persoonallisuuden piirteitä on enemmän ja/tai ne ovat korostuneempia. Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö voi ilmetä myös lapsissa, joilla on täydellisen hyvät vanhemmat ja onnellinen koti, vaikka usein taustalla on myös ympäristötekijöitä.

        Narsismi kuulostaa pahalta, mutta itseasiassa joitain narsistisia piirteitä pidetään jopa tavoiteltavina nykypäivänä. Esim. sellainen luonne, jolla pääsee vaikkas suuryrityksessä tehokkaasti eteenpäin on varmasti monin osin narsistinen.

        Kukaan ei kuitenkaan halua kasvattaa lapsestaan psykopaattia, joten mikäli lapsessa näkyy huomattavan paljon tai voimakkaista narsistisia piirteitä, tilanteeseen tulisi puuttua ja noita piirteitä suitsia, samalla pyrkien kehittämään luonteen muita puolia.

        Mutta hei, sinä toimit todella hienosti nyt - teillä on, paitsi sitä rakkautta ja huolenpitoa, myös rajoja. Opetat häntä sietämän pettymyksiä ja jakamaan... ihan niinkuin kunnon vanhemman kuuluu. Ja se jo kertoo jotain, että haet apua - sinä välität. :) Haleja täältä ihanalle äidille!

        Olin itse aikamoinen päällepäsmäri pienenä ja ihan kohtuullinen ihminen minustakin tuli :)

        Mutta kun tuntuu tuo käytös vaikeuttavan koulussa oloa, niin kannattaa kyllä siellä perheneuvolassa käydä ja siellä sitten miettiä, mitä asialle voisi tehdä. Ehkä jokin juttelu lapsipsykologin kanssakin voisi olla hyvä idea. Ammattilainen ei ole samalla tavalla lähellä ja emotionaalisella tulilinjalla ja pystyy siksi ehkä onkimaan lapsesta esiin sellaisia kipukohtia, mihin äiti ei pääse käsiksi. Ja siitä voisi saada koko mytyn purkautumaan.


    • olen todela tietämä

      Nää vastaukset tuntuu niin hyvälle! Mua on niin huolestuttanut että minä olen tehnyt väärin jotain kasvattaessani tyttöni.. Tuonne perheneuvolaan soittelen uudestaan ja jos sieltä aikaa löytyisi että päästäisiin juttelemaan ja hekin voisivayt kahden kesken tyyöni kanssa jutella jos saisivat jotain irti mitä minä tai ope ei saada..

      Tuo on jännä juttu että kotona tosiaan asiat on ihan toisen lailla kun koulussa..jospa sieltä löytyy apu siihenkin että miksi koulu on se paikka jossa asiat menee huonoon suuntaan...onhan se niin että ehkä vieraalle on helpompi jutella asioista kun äidille tai opelle...
      Haluan niin että asiat selviäisi ja jos jokin vaivaa tyttöäni se saadaa hoidettua ja selvitettyä ja hänellä on taas hyvä olla...Äidin rakkau on kyllä huolineen niin suuri että haluaa lapselleen hyvän olon ja asiat selviää jos mieltä jokin painaa että noin näkyy käyttäytymisessä... Mitään traumaattistakaan kun ei ole tapahtunut joka olisi voinut vaivata ajan kassa niin paljon...
      Mutta jospa sinne perjeneuvolaan saisi ajan kun pyysivät ensiviikolla soittamaan uudestaan sinne.

    • 6758493

      Heps heps heps!!

      Älä nyt syytä itseäsi! Tosiaan varmasti on fiksuinta ottaa suunta sinne psykiatrin pakeille. Oirekuva kuullostaa sen verran tutulta, että uskaltaisin heittää taas ilmoille narsistista poikkeavan "tittelin" eli aspergerin syndrooman tai oireet. Edellä mainituin oirein poikamme sai moisen diagnoosin. Eikä ole rakkaudesta tai läheisyydestä ollut puutetta!

      http://www.student.oulu.fi/~kielinen/Aspergerkoulu.html

      Mietipä millaisessa maailmassa lapsi elää, jos "vaaleanpunainen" onkin itselle "punaista" ja yksin saa olla puoliaan pitämässä. Kyse on erilailla koetuista aistimuksista. Ei ole ihme, että ristiriitoja syntyy! Maailma AS-lapselle on vaikea, nyt ja aina. Sopeutumista vaaditaan kasvattajilta (vanhemmat ja koulu yhdessä) ja ymmärrystä siitä miten lapsi asiat ja ympäristön kokee. Niin voidaan tukea lasta kasvamaan sopeutuen yhteiskuntaan.

      Rakkaita ne on, mutta vaatii ympäristöltä sopeutumista.

    • 9 + 19

      Minullakin tuli mieleen Asperger. Sitä tutkitaan pyytämällä lähete (koulu/neuvola/tk) tällaisiin diagnooseihin pätevälle erikoislääkärille. Neurologi tai psykiatri, joka neuropsykologin tutkimuksen jälkeen voi diagnoosin asettaa eli riittävän monta diagnostista kriteeriä täytyy täyttyä. En näe mitään narsistiksi tyypillistä tuossa, hän on ehkä vain omaehtoinen ja hieman uhmakas luonne, jonka kanssa päästään pitkälle positiivisen kannustuksen keinoin, mutta tiukka kurinpito ja "latistaminen" saavat hänet kapinatuulelle.
      Koulu nykymuodossaan ei valitettavasti kovin hyvin sovi kaikille. Steiner-koulu voisi sopia hänelle paremmin, jos mahdollista? Hyvä että piirustus sujuu, kannusta häntä siihen harrastukseen ja vaikka vielä lisäksi johonkin kuvataidekerhoon.

    • olen todella tietämä

      nämä teidän kirjoittamat viestit helpottaa niin paljon oloa! Kiitos teille!
      ette voi kuvitella miten mieltäni lämmittää lukea äitä kun todella tuntu uettä vyyhti omassa mielessä lapsen huolen aiheesta alkaa purkautua.

      Perheneuvolan työntekijä tulee juttelemaan ja kuuntelemaan koululle kun pidämme siellä open , koulupsykologin ja meidän ja perheneuvolan henkilön kanssa palaverin tyttäreni asioista.

      tuo mitä 6758493 kirjoitti:
      "Mietipä millaisessa maailmassa lapsi elää, jos "vaaleanpunainen" onkin itselle "punaista" ja yksin saa olla puoliaan pitämässä. Kyse on erilailla koetuista aistimuksista. Ei ole ihme, että ristiriitoja syntyy! Maailma AS-lapselle on vaikea, nyt ja aina. Sopeutumista vaaditaan kasvattajilta (vanhemmat ja koulu yhdessä) ja ymmärrystä siitä miten lapsi asiat ja ympäristön kokee. Niin voidaan tukea lasta kasvamaan sopeutuen yhteiskuntaan. "

      Todellakin, ei ole lapselle helppoa ja jos vielä kukaan ei ymmärrä häntä ja syytetään vaan muista asioista jä huonosta käytöksestä..Tyttäreni kun on kiven kovaa sanonut että ei ole tehnyt mitään väärää koulussa ja on yrittänyt käyttäytyä kiltisti...oikein sydämmeeni sattuu kun mietin nyt mitä kaikkea se pieni sydän on saanut tuntea kun häntä patistetaan ja syytetään...tietenkin ne rajat pitää olla ja niistä kiinni pitää ilman muuta mutta jos tuollain on tyttäreni kohdalla niin kamalaahan se on ja kun ei osaa sanoiksi pukea tunteitaan miten siellä pienessä sydämmessä on ollut paha olla....Tuli ihan hirveän paha mieli itsellekkin....

      Todellakin on erittäin hyvä asia että päästään juttelemaan ihan kunnolla tyttäreni asioista.

      Tyttäreini muuten käy kuvataidekerhossa juurikin sen takia että on niin luova ja lahjakas kuvaamataito asioissa ja tykkää paljon käydä siellä :) Lisäksi hän käy uintikerhossa .

      koululla järjestettiin 1-2 luokkalaisille tyttöjen kerho jossa tämän ikäiset muutkin samaa käytöstapaa olevat tytöt kohtaavat ja tavallaan joutuvat huomaamaan että kompromissejä joutuu tekemään kun on samanainen "luonne" vastassa porukassa ja samantyyppisten "ongelmien" kanssa olevia tyttöjä...en ole ihan varma onko täysin hyvä nyt laittaa kaikkia näitä koulun "ongelma" lapsia samaan kerhoon tappelemaan asioista japehmittämään luonnettaan jos kyseessä ei ole tahallisen käytöksen aiheuttama ongelma vaan jokin muu esim. asia jolle ei voi lapsi mitään ...mitä mieltä te olette tästä tälläisestä kerhosta? ensimmäiset riidat oli jo saatu siellä aikaiseksi ja niitä sitten aikuisen kanssa ratkotaan miten pitää toimia milloin minkakin laisessa tilanteessa...hyvä toisaalta mutta en itse osaa ajatella asiaa nyt mitenkään, jos joku saa ajatuksia tästä niin voitaisiinko jutella siitäkin?

      • mickke67

        Kuulostaa tutulta tuo kiinnostuksen puuttuminen luokka tilanteessa.Joka myös aiheuttaa näitä kaveri ongelmia. Meillä pojalla todettiin tark.häiriö 2lk. Jatkuvaan palautteeseen levottomuudesta ja keskittymiskyvyn puutteesta johtuen käytimme psykologin testeissä ja heti sieltä tuli tietoa kuinka hankalaa oppiminen oli. Ja näin löytyi syy levottomaan käytökseen tunnilla ja siihen miksi opiskelu ei kiinnostanut.Nyt lukuisien taisteluiden kautta on saatu tukitoimia ja innostus opiskeluun palaamaan.Mutta meidän kohdalla kaikki tukea tarvitsevat luokitellaan samaan ,eli joko lääkettä naamariin tai erityisluokalle.Vaikka tukimuotoja on paljon,jos niitä vain halutaan käyttää kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan.Nyt tilanne parantunut kun yläaste häämöttää.Tavallisella luokalla eikä lääketarvetta.Ei silti ole helppoa olla erityislapsen vanhempi,kovasti joutuu taistelemaan lapsen tuen saamiseksi. Hienoa kun olette aloittaneet tytön oireiden selvittelyn.Kannattaa pyytää koulun terkan kautta lähete psykologille,sieltä varmaan alkaa selviämään asioita ja on helpompi vaatia tukitoimia lapsen parhaaksi.Rohkeasti matkaan,aikaa saattaa kulua vuosia että kaikki selviää mutta vain diagnoosilla voi tukea saada.(meilläpäin ainakin näin)


    • nhlownsohlskmn

      Tästä voisi löytyä jotain apua lapsen ymmärtämiseen:
      Ross W. Greene: Tulistuva lapsi

    • yyhisi

      moikka,onkohan ap saanut jo apua tytölle? minulla itsellä 7v poika ja osuu kyllä kaikki oireilut ihan yksiin,erityisesti tuo,että kotna todella kiltti,mutta koulunkäynti takkuaa.miun lapselle psygoloki teki testejä ja hänen näkemyksensä mukaan ei aspergeriin viittaisi.nyt vien hänet sekä koululääkärille,että yksityiselle,että saisin jotain apua hänelle.

    • Drav

      Entäs jos lapsi saa liikaa huomiota kotona? Tai liikaa "palkintoja"?

      Esimerkiksi, jos tekee asiat hyvin lapsi saa kotona haleja, nauruja, kutitusta ja ties mitä nyt teettekään. Karkkia ym palkintoja et rupea antaa toivottavasti.

      Mutta kun neiti menee kouluun tätä ei saa kun tekee tehtävät hyvin?
      Lapsi ehkä odottaa tälläistä että opet tulee ja kutittaa ja halaa kun hienosti teit läksyt. Hän haluaa huomiota koska minä tein nyt hienosti läksyt. Koulussa sentään, ilkeästi sanottuna, pistetään kaikki muottiin ja kohdellaan samoin.
      Tulos = lapsi ei saa huomiota koska koulussa ei vaan voi antaa sitä koko ajan.

      Lapsi SAA huomiota koulussa kiukuttelulla joten siitä vain sitten kiukuttelee koulussa ja enkeli kotona.
      Tämä ei todellakaan tule olemaan hyvä asia lapsen kasvaessa.

      Tämä siis ei perustu tieteeseen. Perus logiikkaa ja maalaisjärkeä.
      Olin kouluavustajana harjoittelussa melko kauan(6kk) ja tämä oli todella yleistä. Koulussa aivan käsittämätön velttoilu tai kiukuttelu ja oikein nauttivat kun sai huomiota jota oli vain pakko antaa (muuten lapsi ei edes kynää nostanut..). Eivät varmasti olleet kotona samanlaisia

      • Huppista ;D

        Minulla myös vastaavaa kokemusta sijaisena ja avustajana kouluissa. Hyvin paljon lapsia, jotka edellisen kirjottajan sanoja lainatakseni kiukuttelivat ja velttoilivat, eivätkä tehneet mitään - hakivat siis negatiivista huomiota.

        Hassua oli, että kun kysyin ensin opettajalta, hänen mielestään olisi hyvä patistella noita lapsia. Tottelin, ja negatiivisen huomion hakeminen paheni. Kysäisin sitten rehtorilta, että voisinko kokeilla toisenlaista lähestymistapaa. Rehtori suostui, ja sanoi, että koska kyseessä kohtuullisen hankala ihan normaalin perusopetuksen luokka, hän ottaa vastuun, ja ilmottaa samalla luokan omalle opettajalle keskinäisestä sopimuksestamme (rehtori tuntee minut vuosien takaa ja varmastikin siksi uskalsi luottaa minuun).

        Menin siis luokkaan, ja jätin nämä kitisijät ja velttoilijat oman onnensa nojaan (tottakai luokan adhd:t ja muut diagnosoidut tarkkaavaisuushäiriöiset huolehdin samoin kuin ennenkin - puhun nyt niistä, jotka tuntuivat ihan omaksi ilokseen kitisevän ja hakevan huomiota). Vastasin vain asiallisiin kysymyksiin, enkä jäänyt kuuntelemaan valitusta ja kiukuttelua vaan keskityin hyvin käyttäytyviin oppilaisiin ja kehuin heitä silloin tällöin hyvin tehdyistä tehtävistä ja hyvästä käytöksestä (tyyliin Kiitos Kalle-Riina, kun veit pudonneen sienen takaisin taululle, tai Hienoa Pentti-Liisa, sait kaikki tehtävät oikein, tai Hei, Antti-Maija, jaksoitpa tosi hienosti yrittää vastata kaikkiin tehtäviin (kun kyseessä oli vaikkapa ADHD-lapsi, jolla normaalisti vaikeuksia selviytyä tehtävistään).

        Ei varmaankaan ollut yllätys, että kitisijät lakkasivat kitisemästä, ja alkoivat yhtäkkiä keskittyä tehtäviinsä aiempaa enemmän, tarkemmin, huolellisemmin jne. Myös käytös tunneilla parani, ja aika usein he kalastelivat kehuja, tyyliin "Hei, kato, mä tein jo kaikki tehtävät" (mistä totta kai hieman kehaisin heitä), tai: Hei, kato, mä sain kokeesta ysin, tms. Ja tosiaan nämä lapset sellaisia ala-asteikäisiä....

        Aika usein huomionhakuiset lapset hakevat joka tapauksessa huomiota, olipa kyseessä sitten positiivinen tai negatiivinen huomio, ja tällöin myös aikuisen täytyy olla sen verran fiksu, että soveltaa omaa toimintaansa lapsen mukaan - antaa juuri ja juuri riittävästi positiivista huomiota (lällyttämättä lasta piloille), jotta tämän toiminta pysyy siellä "positiivisella" puolella, eikä lapsi ala hakea negatiivista huomiota (jota tietää tietyllä käytöksellä joka tapauksessa saavansa...)


      • Peesailija
        Huppista ;D kirjoitti:

        Minulla myös vastaavaa kokemusta sijaisena ja avustajana kouluissa. Hyvin paljon lapsia, jotka edellisen kirjottajan sanoja lainatakseni kiukuttelivat ja velttoilivat, eivätkä tehneet mitään - hakivat siis negatiivista huomiota.

        Hassua oli, että kun kysyin ensin opettajalta, hänen mielestään olisi hyvä patistella noita lapsia. Tottelin, ja negatiivisen huomion hakeminen paheni. Kysäisin sitten rehtorilta, että voisinko kokeilla toisenlaista lähestymistapaa. Rehtori suostui, ja sanoi, että koska kyseessä kohtuullisen hankala ihan normaalin perusopetuksen luokka, hän ottaa vastuun, ja ilmottaa samalla luokan omalle opettajalle keskinäisestä sopimuksestamme (rehtori tuntee minut vuosien takaa ja varmastikin siksi uskalsi luottaa minuun).

        Menin siis luokkaan, ja jätin nämä kitisijät ja velttoilijat oman onnensa nojaan (tottakai luokan adhd:t ja muut diagnosoidut tarkkaavaisuushäiriöiset huolehdin samoin kuin ennenkin - puhun nyt niistä, jotka tuntuivat ihan omaksi ilokseen kitisevän ja hakevan huomiota). Vastasin vain asiallisiin kysymyksiin, enkä jäänyt kuuntelemaan valitusta ja kiukuttelua vaan keskityin hyvin käyttäytyviin oppilaisiin ja kehuin heitä silloin tällöin hyvin tehdyistä tehtävistä ja hyvästä käytöksestä (tyyliin Kiitos Kalle-Riina, kun veit pudonneen sienen takaisin taululle, tai Hienoa Pentti-Liisa, sait kaikki tehtävät oikein, tai Hei, Antti-Maija, jaksoitpa tosi hienosti yrittää vastata kaikkiin tehtäviin (kun kyseessä oli vaikkapa ADHD-lapsi, jolla normaalisti vaikeuksia selviytyä tehtävistään).

        Ei varmaankaan ollut yllätys, että kitisijät lakkasivat kitisemästä, ja alkoivat yhtäkkiä keskittyä tehtäviinsä aiempaa enemmän, tarkemmin, huolellisemmin jne. Myös käytös tunneilla parani, ja aika usein he kalastelivat kehuja, tyyliin "Hei, kato, mä tein jo kaikki tehtävät" (mistä totta kai hieman kehaisin heitä), tai: Hei, kato, mä sain kokeesta ysin, tms. Ja tosiaan nämä lapset sellaisia ala-asteikäisiä....

        Aika usein huomionhakuiset lapset hakevat joka tapauksessa huomiota, olipa kyseessä sitten positiivinen tai negatiivinen huomio, ja tällöin myös aikuisen täytyy olla sen verran fiksu, että soveltaa omaa toimintaansa lapsen mukaan - antaa juuri ja juuri riittävästi positiivista huomiota (lällyttämättä lasta piloille), jotta tämän toiminta pysyy siellä "positiivisella" puolella, eikä lapsi ala hakea negatiivista huomiota (jota tietää tietyllä käytöksellä joka tapauksessa saavansa...)

        Hienosti kirjoitettu. Olen aivan samaa mieltä, että kasvattajien pitäisi "palkita" huomioimalla lapsen hyvä käytös ja jättää huomiotta lapsi silloin, kun hän käyttäytyy huonosti.


    • ketjun aloittaja

      Kirjoitampa tähän lisää...
      Nyt ollaan käyty keskustelua koulun ja perheneuvolan väen kanssa.
      Juuri viimeksi tänä aamuna.
      Nyt on tullut vaikeuksia koulussa esim. matikassa. vaikeaa on ja lukeminen sujuu mutta on koulussa todella hidasta..Kotona nämä asiat on sitten aivan toisin. Matikka sujuu kunhan vähän neuvoo alakuun ja lukeminen on sujuvaa...
      Kaverisuhteet on edelleen vaikeita eikä niitä luokalta ole löytynyt. Vaikuttaa siis todella paljon koulun käyntiin tämä mielestäni.
      pylly ei oikein tahdo pysyä paikallaan penkillä ja kaikki muu touhu on päällimmäisenä mielessä paitsi itse asia mitä pitäis tunnilla tehdä...
      Tyttö sanoi minulle jo pariin kertaan että hänestä tuntuu kun hän olisi ilmaa luokassa, kukaan ei edes huomaan hänen olemassa oloa, todella surullista kuultavaa :(
      juteltu ollaan tytön kanssa asiasta mutta hän ei uskalla mennä pyytämään ketään välkällä leikkimään koska ei kukaan kuitenkaan ole hänen kanssaan.. :(
      Nyt suunniteltin että perheneuvolassa aletaan käymään ja hänelle tehdään testejä esim onko oppimisvaikeutta joka saattaa olla syynä tähän, kaveri jutuista yms asioista ope pitää "tukiopetus" tunnin parin viikon välein ihan vaan tyttöni kanssa ja juttelee vaan asioista sen tunnin ajan...katsotaan miten nyt sitten lähtee purkautumaan tämä juttu näillä konsteilla...

    • jahkuu

      Mun mielestä oli tosi hyvä huomio, että kyseessä on todennäköisimmin tai yksi tekijöistä ainakin huomionhakuisuus. Varsinkin jos tyttö on sanonut että tuntee olevansa koulussa ilmaa. Mutta miten lopulta kävi, saitteko tilanteen helpottumaan?

    • psykologi 000

      Voisiko olla niin, että arvostatte kotona kiltteyttä yli kaiken ja lapsi joutuu jännittämään jatkuvaa mieliksi olemista kotioloissa niin paljon, että purkautuu sitten koulussa.

      Kaikillahan meillä on uhmaa ja pahaa oloa ja jos lapsi kokee, ettei sitä kotona voi näyttää, niin jossain muuallahan se sitten purskahtaa. Tuskin nyt mistään tarkkaavaisuushäiriöstä on kyse.

      (Lapsiin erikoistunut psykologi on nyt muuten parempi vaihtoehto kuin psykiatri, näin alkuvaiheessa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3110
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1592
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1390
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      80
      1277
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      270
      1201
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      857
    Aihe