Totuus sähköautosta

totuus

pohjoismaissa.

http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare


175 km luvattu, totuus hädintuskin 100 km normaalissa talviolosuhteissa, silloinkin ei saa käyttää lämmitystä ja ajotyyli pitää olla hyvin "rauhallinen".

Lataus kestää 12 tuntia, auton jälleenmyyntiarvo täys arvoitus, akuston takuuaika 5 vuotta.

Eli se siitä.

156

3510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höyrymoottori

      Mistähän totuudesta sinä höriset? 100km latauksella on hyvä suoritus talvioloissa ja riittää useimmille autoilijoille. Lisäksi Leaf on sähköautoksi edullinen eli hintaakin on saatu alaspäin. Ja kehitystä tapahtuu jarkuvasti, parin vuoden pästä toimintamatka on jo vähintään 300km talvellakin. Iltalehtikin uutisoi hiljattain kuinka positiivisesti Leaf yllätti pärjäämällä hyvin Suomen talvessa. Kyllä se vaan on niin että parin seuraavan vuosikymmenen aikana sähköautot tulevat korvaamaan polttomoottoriautot lähes kokonaan.

      • 2025 ehkä jotain

        Ja tuota kehitystä ennen ei paristoautoihin kannata juurikaan seota.


      • buhaahahhaaa
        2025 ehkä jotain kirjoitti:

        Ja tuota kehitystä ennen ei paristoautoihin kannata juurikaan seota.

        Älä sekoa. Jos et ole jo seonnut.

        Itsellä Prius Plug-in ostoslistalla... eihän se täysi sähköauto ole, mutta kulutus erittäin matala. Ja sekös sinua korpeaa.


      • Autoilija aatu.
        buhaahahhaaa kirjoitti:

        Älä sekoa. Jos et ole jo seonnut.

        Itsellä Prius Plug-in ostoslistalla... eihän se täysi sähköauto ole, mutta kulutus erittäin matala. Ja sekös sinua korpeaa.

        Hyvät suomalaiset, pohojolan kansa! Tärkeä ilimoitus teillen! Älkää menkö sekoamaan noihin sähköautoihin vielä tässä vaiheessa. Varsinaiset sähköautot tulevat n. 15-20 v sisällä jos tulevat ollenkaan. Sähkön hinta nousee taivaisiin ja tarvitaan oma bensa aggrekaatti, jolla ladataan akkuja. Mitä tästä opimme? Hyvät välit öljymaihin ja ajellaan "ysivitosella" brrrrrrrrrr...rrrrrrr.. on lämmintä kabiinisssa.. kone käy kuin sukkasillaan ja päästötkin alle100migroa.... brrrrrrrrrr....rrrrr.


      • pientä rajaa

        Voi hyvä höyrymoottori.... Oletko käynyt lapissa? Et varmaan. Jos auton käyttö onnistuu vain 100 km:n tarkoittaa se, että täällä jäädään aina puoleenväliin matkaa. Herää pahvi ja mieti elämää muuallakin. Tästä näkee, että on ihmisiä, jotka ei edes sitä vertaa ole matkustanut, että yleissivistys matkaetäisyyksistä olisi tiedossa edes kotimaassa. Parin viikon takainen -40 asteen pakkanen olisi ollut myös sinulle hieno kokemus. Olisipa ollut kiva nähdä kun tulet kentältä ja olisit saanut matkustaa 30 km majapaikkaasi laskettelukeskukseen ilman lämmitystä autossa. HE HE tässä ne etelän ekovihreät nyt on. Menkäähän kolunpenkille takaisin ja opetelkaa edes suomen ilmasto ja etäisyydet. Ostan sähköauton, kun tiedän sen olevan ominaisuuksiltaan aivan samanlainen kuin nykyiset ei sähköautot. Tiesitkö muuten höyrymoottori, että täällä pohjoisessa ei autojakaan osteta ulkonäön mukaan. Ne ostetaan turvallisuuden, olosuhde ominaisuuksien, lämmön ja kestävyyden mukaan. Sen vuoksi jotku riisikupit jää autoliikeeseen odottamaan sinun kaltaisia ihmisiä :)


      • Hyvä unelma!


      • luolamiehen auto

        Sinänsä hauskaa että sähköautot tulevat korvaamaan polttomoottoriautot vasta seuraavan vuosikymmenen aikana, sillä sähköautot olivat bensa-autoja halvempia ja suositumpia 1900-luvun alussa...
        Miltähän maailma tänä päivänä näyttäisi jos öljyn hinta ei olisi silloin aikoinaan laskenut ja bensa-autoja ei olisi väkisin tuotu markkinoille parempana vaihtoehtona...?


      • Enempi korpeaa se
        buhaahahhaaa kirjoitti:

        Älä sekoa. Jos et ole jo seonnut.

        Itsellä Prius Plug-in ostoslistalla... eihän se täysi sähköauto ole, mutta kulutus erittäin matala. Ja sekös sinua korpeaa.

        sinun "pöljyytesi".
        Käyttöominaisuuksien ja elinkaarikustannusten valossa tuo ostoksesi antaa kuvan, että olet Haavisto, V. Niinistö tai joku muu viherterroristi joka yksin pelastaa koko maailman.
        Sähköauton hiilijalanjälki ei nykytekniikalla ole sen pienempi kuin pieniruokaisen dieselkäyttöisen auton, joten se siitä ekoteosta. Ekokemi kiittää valinnastasi kun kelkot muutaman vuoden välein akkujasi sinne. Aikuistenoikeasti,,,ei korpea. 20:nen vuoden päästä saattaa se sähköauto olla muutenkin fossiili kun vetytekniikka ajaa siitä ohi, siinähän latailet priustasi:).
        Tulee mieleen,,,ookko nää hieman köyhä kun ei ole kahdeksanmukisella varaa köröötellä?


      • nykyaikainen vaari

        sähkö auto on keksitty ennen tavallisia riisikuppeja.hölmöläisten hommaa ollut kohta satavuotta,jos sähköautoja valmistettaisiin,sarjatuotantona hintaa olisi muutama tonni.mutta eihän silloin elätettäisi veroilla ketään.minäkin lataisin yö sähköllä mikä ei autonlatauksessa olisi kuin muutama sentti.nyt oljyt vaihteistoon moottoriin ja perään maksaa sen mikä menisi koko vuonna sähköauton lataukseen,eikä moottoria tarttes esilämmittää ja tyhjäkäyttää.kyllä maailmassa hölmöjä on ollut kautta aikain,maksatetaan kallista oljyä ja valmistus verot ym saasteverot.yksi ydin voimala riittää auton lataus ja sähkölämmitteisiin koteihin.eikä olisi koko pallo sotkettu pilalle.ja kaupunkiilma olisi 100 prosenttisen puhdas.ja tuo maakaasu olisi vedettävä joka kaupunkiin ja saatas kaasua autoihin mitkä nyt vielä saastuttavat ilmaa,nekin saataisiin kierrätettyä.valtio tukemaan kaasu ja sähköautoja.valmistus voi tapahtua vaikka joka kylässä missä on ihmisiä työttöminä.ja olis töitä kaikille ja vienti markkinoidaan ulkomaille.


      • hölmöläiset
        luolamiehen auto kirjoitti:

        Sinänsä hauskaa että sähköautot tulevat korvaamaan polttomoottoriautot vasta seuraavan vuosikymmenen aikana, sillä sähköautot olivat bensa-autoja halvempia ja suositumpia 1900-luvun alussa...
        Miltähän maailma tänä päivänä näyttäisi jos öljyn hinta ei olisi silloin aikoinaan laskenut ja bensa-autoja ei olisi väkisin tuotu markkinoille parempana vaihtoehtona...?

        sähköautoilla ajoi jo naisetkin satavuotta takaperin.kyllä maailma on hölmöjä täynnä.olisivat vain valmistaneet sähköautoja niin olisi pallo puhdas saasteista ja jäteöljystä.


      • Weißbier
        Enempi korpeaa se kirjoitti:

        sinun "pöljyytesi".
        Käyttöominaisuuksien ja elinkaarikustannusten valossa tuo ostoksesi antaa kuvan, että olet Haavisto, V. Niinistö tai joku muu viherterroristi joka yksin pelastaa koko maailman.
        Sähköauton hiilijalanjälki ei nykytekniikalla ole sen pienempi kuin pieniruokaisen dieselkäyttöisen auton, joten se siitä ekoteosta. Ekokemi kiittää valinnastasi kun kelkot muutaman vuoden välein akkujasi sinne. Aikuistenoikeasti,,,ei korpea. 20:nen vuoden päästä saattaa se sähköauto olla muutenkin fossiili kun vetytekniikka ajaa siitä ohi, siinähän latailet priustasi:).
        Tulee mieleen,,,ookko nää hieman köyhä kun ei ole kahdeksanmukisella varaa köröötellä?

        Paljonpa tunnut tietävän, kun akkuja oikein muutaman vuoden välein raahaat ekokemille.

        Ja toiseksi, mitähän se sinua haittaa millä kukin ajaa ?

        Kolmanneksi, ajan melko uudella V6 dieselillä, joten en nyt niin köyhä ole... sinäkö ajat jollain vanhalla, paskalla jenkki-V8:lla ?.


      • sähkö japsi
        buhaahahhaaa kirjoitti:

        Älä sekoa. Jos et ole jo seonnut.

        Itsellä Prius Plug-in ostoslistalla... eihän se täysi sähköauto ole, mutta kulutus erittäin matala. Ja sekös sinua korpeaa.

        meillä muutetti tavallinen japi,sähkö autoksi.katsastukseen laitetaaan bensa mylly takaisin tehtiin muutos että moottori voi irrottaa pikliittimillä sähköjohdot,ja moottori mutterit jousirikoilla irtoaa 10 minutissa.sähkömoottorin kiinnitys samoin kymmenen minuttia.akkujen kanssa menee vähän kauemmin telineen asennus takakonttiin ja akut noin 20 minuttia.moottorin ääni korvattiin levykkeelle kun painaa sähkösäädintä moottori ääni kovenee levykkeltä,oikean suuruiseksi kaiutinta joutuu kuivattelemaan kun kosteus muuttaa sen ääntä.nyt on sisällä varakaiutin mikä on pikakiinnitteinen aamulla autolle mennessä nakkaa vain kiinni,on lisävaloon rakennettu.joskus ratsiassa on tyhjäkäynti ääni pidettävä ettei virkavalta älyä että on sähköauto.lataus tapahtuu 50 amppeerin laturilla 30 minuttia kulut muutama sentti 100 kilometriä akut on jo kolmevuotta vanhat säästöä tullut 4000 euroa polttoaineessa,se on puhdas tulo.


      • piristää
        Weißbier kirjoitti:

        Paljonpa tunnut tietävän, kun akkuja oikein muutaman vuoden välein raahaat ekokemille.

        Ja toiseksi, mitähän se sinua haittaa millä kukin ajaa ?

        Kolmanneksi, ajan melko uudella V6 dieselillä, joten en nyt niin köyhä ole... sinäkö ajat jollain vanhalla, paskalla jenkki-V8:lla ?.

        mikä mopo sulla oikein on.mulla on v 10. 16 litranen diesel.oon vähän ajatellut sitä piristää kahdella ahtimella.sais vähän potkua lissää.


      • kokomoottori v 12
        Weißbier kirjoitti:

        Paljonpa tunnut tietävän, kun akkuja oikein muutaman vuoden välein raahaat ekokemille.

        Ja toiseksi, mitähän se sinua haittaa millä kukin ajaa ?

        Kolmanneksi, ajan melko uudella V6 dieselillä, joten en nyt niin köyhä ole... sinäkö ajat jollain vanhalla, paskalla jenkki-V8:lla ?.

        mikä koppakuoriainen on jossa on puolimoottori.mulla on kokomoottori auto v 12.8.6 litraa tilavuus.aattelin vähän piristää sitä parilla turbolla.


      • Weißbier
        kokomoottori v 12 kirjoitti:

        mikä koppakuoriainen on jossa on puolimoottori.mulla on kokomoottori auto v 12.8.6 litraa tilavuus.aattelin vähän piristää sitä parilla turbolla.

        Mulla on V6 19,6 litranen... mitä ruohonleikkureita teillä on ?.


      • kunnon kone
        Weißbier kirjoitti:

        Mulla on V6 19,6 litranen... mitä ruohonleikkureita teillä on ?.

        Pojat pojat! Puhukaa sitten vasta kun teilläkin on V24 32 lirtainen Messersmit moottori. Siivet vain puuttuu :)


      • Sähkökin saastuttaa
        hölmöläiset kirjoitti:

        sähköautoilla ajoi jo naisetkin satavuotta takaperin.kyllä maailma on hölmöjä täynnä.olisivat vain valmistaneet sähköautoja niin olisi pallo puhdas saasteista ja jäteöljystä.

        Noo, jollainhan se sähkökin tuotetaan. Yleensä jotain saastuttavaa polttamalla tai ydinvoimalla, josta jää erittäin hankalaa ongelmajätettä jälkipolvien riesaksi. Sähkö on puhdas vaihtoehto vasta sitten kun se tuotetaan 100%:sti tuulen, veden ja auringon avulla.


      • RinTinTinn
        kunnon kone kirjoitti:

        Pojat pojat! Puhukaa sitten vasta kun teilläkin on V24 32 lirtainen Messersmit moottori. Siivet vain puuttuu :)

        Pojat pojat! Puhukaa sitten vasta kun teilläkin on V24 32 lirtainen Messersmit moottori. Siivet vain puuttuu :)

        Lällärikamaa...... mulla on warre ja ajan 8% seoksella, haistelkaa köyhät...


      • vcxvcxvcxvcx
        Enempi korpeaa se kirjoitti:

        sinun "pöljyytesi".
        Käyttöominaisuuksien ja elinkaarikustannusten valossa tuo ostoksesi antaa kuvan, että olet Haavisto, V. Niinistö tai joku muu viherterroristi joka yksin pelastaa koko maailman.
        Sähköauton hiilijalanjälki ei nykytekniikalla ole sen pienempi kuin pieniruokaisen dieselkäyttöisen auton, joten se siitä ekoteosta. Ekokemi kiittää valinnastasi kun kelkot muutaman vuoden välein akkujasi sinne. Aikuistenoikeasti,,,ei korpea. 20:nen vuoden päästä saattaa se sähköauto olla muutenkin fossiili kun vetytekniikka ajaa siitä ohi, siinähän latailet priustasi:).
        Tulee mieleen,,,ookko nää hieman köyhä kun ei ole kahdeksanmukisella varaa köröötellä?

        Itse en kyllä usko vetyautoihin, koska sähkö on yksinkertaisesti paljon turvallisempi.


      • vcxvxcvxccx
        pientä rajaa kirjoitti:

        Voi hyvä höyrymoottori.... Oletko käynyt lapissa? Et varmaan. Jos auton käyttö onnistuu vain 100 km:n tarkoittaa se, että täällä jäädään aina puoleenväliin matkaa. Herää pahvi ja mieti elämää muuallakin. Tästä näkee, että on ihmisiä, jotka ei edes sitä vertaa ole matkustanut, että yleissivistys matkaetäisyyksistä olisi tiedossa edes kotimaassa. Parin viikon takainen -40 asteen pakkanen olisi ollut myös sinulle hieno kokemus. Olisipa ollut kiva nähdä kun tulet kentältä ja olisit saanut matkustaa 30 km majapaikkaasi laskettelukeskukseen ilman lämmitystä autossa. HE HE tässä ne etelän ekovihreät nyt on. Menkäähän kolunpenkille takaisin ja opetelkaa edes suomen ilmasto ja etäisyydet. Ostan sähköauton, kun tiedän sen olevan ominaisuuksiltaan aivan samanlainen kuin nykyiset ei sähköautot. Tiesitkö muuten höyrymoottori, että täällä pohjoisessa ei autojakaan osteta ulkonäön mukaan. Ne ostetaan turvallisuuden, olosuhde ominaisuuksien, lämmön ja kestävyyden mukaan. Sen vuoksi jotku riisikupit jää autoliikeeseen odottamaan sinun kaltaisia ihmisiä :)

        Niin no omaa järkeäkin saa käyttää. Tuossa viestissähän nimenomaan mainittiin, että 100km talvella riittää monelle, ei tietenkään kaikille.

        En itsekään vielä sähköautoa ostaisi, mutta en näe mitään järkeä niiden polkemisessa, koska sähköautojen kehitys on ehdottomasti pitkässä juoksussa järkevää.


      • Diesel on
        Weißbier kirjoitti:

        Paljonpa tunnut tietävän, kun akkuja oikein muutaman vuoden välein raahaat ekokemille.

        Ja toiseksi, mitähän se sinua haittaa millä kukin ajaa ?

        Kolmanneksi, ajan melko uudella V6 dieselillä, joten en nyt niin köyhä ole... sinäkö ajat jollain vanhalla, paskalla jenkki-V8:lla ?.

        persaukisen polttoaine.


      • Sie oot rieselin
        Weißbier kirjoitti:

        Paljonpa tunnut tietävän, kun akkuja oikein muutaman vuoden välein raahaat ekokemille.

        Ja toiseksi, mitähän se sinua haittaa millä kukin ajaa ?

        Kolmanneksi, ajan melko uudella V6 dieselillä, joten en nyt niin köyhä ole... sinäkö ajat jollain vanhalla, paskalla jenkki-V8:lla ?.

        käyttäjäksi hieman hitaalla tänään, kuten käyttämäs polttoainekin.
        Ensten ollaan niin pienikulunkisella autolla pullistelemassa, että koko maailma pelastuu ja sitten on litroja koneessa kun muiden marjaämpäreissä yhteensä.
        Piänimunaseksi ne meidän kylällä tommottii sanoo jotka litroilla pullistelee.


      • peräkärry akuille
        kunnon kone kirjoitti:

        Pojat pojat! Puhukaa sitten vasta kun teilläkin on V24 32 lirtainen Messersmit moottori. Siivet vain puuttuu :)

        Mulla taas on litratehoa 100hv/l..
        Ihan vakio kone.
        Sähköauton toimintasäde riittää kaikkeen muuhun,mutta ei 250km:n mökkimatkaan.
        Kahta autoa ei ole varaa pitää,joten sähköauton akut saa vielä kehittyä.


      • ei tule koskaan
        luolamiehen auto kirjoitti:

        Sinänsä hauskaa että sähköautot tulevat korvaamaan polttomoottoriautot vasta seuraavan vuosikymmenen aikana, sillä sähköautot olivat bensa-autoja halvempia ja suositumpia 1900-luvun alussa...
        Miltähän maailma tänä päivänä näyttäisi jos öljyn hinta ei olisi silloin aikoinaan laskenut ja bensa-autoja ei olisi väkisin tuotu markkinoille parempana vaihtoehtona...?

        Toinen "hauska" juttu on se että akut on keksitty ennen vaihtosähköä. Siitä huolimatta akkutekniikka on vielä suurin ongelma sähkön liikennekäytössä. Eikä mitään mullistavaa läpimurtoa ole näköpiirissä.


      • Juntti-Einari
        Autoilija aatu. kirjoitti:

        Hyvät suomalaiset, pohojolan kansa! Tärkeä ilimoitus teillen! Älkää menkö sekoamaan noihin sähköautoihin vielä tässä vaiheessa. Varsinaiset sähköautot tulevat n. 15-20 v sisällä jos tulevat ollenkaan. Sähkön hinta nousee taivaisiin ja tarvitaan oma bensa aggrekaatti, jolla ladataan akkuja. Mitä tästä opimme? Hyvät välit öljymaihin ja ajellaan "ysivitosella" brrrrrrrrrr...rrrrrrr.. on lämmintä kabiinisssa.. kone käy kuin sukkasillaan ja päästötkin alle100migroa.... brrrrrrrrrr....rrrrr.

        olenpa hyvinkin pitkälti samaa mieltä.
        ja jos nyt otetaan ne todelliset syyt näiden sähkö- ja hybridiautojen markkinoille tuloon ei todellinen syy voi olla mikään ilmastonmuutos.

        ensinnäkin onko suomentalvet jotenkin erilaisia kun vaikka 90-luvulla tai 80-luvulla? EI!

        mitä kaikki yhtiöt tavoittelee? Maksimaalista voittoa!

        Mikä on polttomoottori käyttöisen auton elinikä? 20-50vuotta vähintään

        Entäs mikä on hybridin tai sähköauton elinikä? mullä ei ainakaan oo mitään käryä, mutta uskoisin että alle puolet siitä mitä on polttomoottori käyttöisellä

        tämähän nyt vaan on mun mielipide mutta siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

        itse en sekoa mihinkään sähköpaskoihin, vaan ajan isolla bensakoneella varustetulla saksalaisella laatu autolla.


      • sähkäri2012
        vcxvcxvcxvcx kirjoitti:

        Itse en kyllä usko vetyautoihin, koska sähkö on yksinkertaisesti paljon turvallisempi.

        Sähkö tappaa.


      • Yks vaan
        peräkärry akuille kirjoitti:

        Mulla taas on litratehoa 100hv/l..
        Ihan vakio kone.
        Sähköauton toimintasäde riittää kaikkeen muuhun,mutta ei 250km:n mökkimatkaan.
        Kahta autoa ei ole varaa pitää,joten sähköauton akut saa vielä kehittyä.

        Mutta kun niihin ei saa laittaa vetokoukkua.
        http://www.ts.fi/teemat/liikenne/88624.html


      • juupajokelainen
        RinTinTinn kirjoitti:

        Pojat pojat! Puhukaa sitten vasta kun teilläkin on V24 32 lirtainen Messersmit moottori. Siivet vain puuttuu :)

        Lällärikamaa...... mulla on warre ja ajan 8% seoksella, haistelkaa köyhät...

        mulla on 80litran kone.
        hägäbönthö..


        No joo..

        Kyllähän sähköautot vielä maksaa ja akusto kehittyy varmasti.
        Mutta mikäli aurinkopanelilla lataa niin nyt voi ihan hyvin ostaa, tahkoaa selvää säästöä ajossa!


      • Epäilevä Tuomas

        Sähköautojen ajomatkat alkavat jo riittää kaupunkiajoon, itse asiassa tuollainen 100-200 km alkaa olla jo sitä tasoa, että ajomatka ei ole useimmille kaupunkiautoilijoille mikään este ostaa sähköautoa. Valitettavasti vaan sähköautojen finanssipuoli on surkea. Ensinnäkin hinnat ovat vielä aivan liian korkeita. Esimerkiksi Nissan Leaf maksaa noin 40 000 euroa ja esim. Ford Focuksen pikkudieselin 25000 euroa. Focuksen yhdistetty kulutus on alle 4 litraa sadalla eli tuolla 15000 euron erolla ajelee jo 250 000 km. Käytännössä tietysti Leafillakin ajaminen maksaa jotain eli polttoainekustannusten eroon suhteutettuna tuolla 15000 eurolla ajelee vielä paljon enemmän.

        Sitten sähköautolle tulee vielä erinäisiä riskejä kuten akun kestävyys ja jälleenmyyntiarvo. Focuksesta saa vielä noin puolet alkuperäisestä hinnasta, kun sillä on ajettu 100 000 km. Paljonkohan saa Leafista? Entäpä akku, kestääkö se tuon 100 000 km ajamista?

        Käyttömukavuutta ei tietenkään pidä myöskään unohtaa. Focuksen tankillisella ajaa lähes 1000 km ja jos tankkaaminen onnistuu 10 minuutissa. Leafilla voi ajaa 100-150 km ja lataaminen kestää sen jälkeen monta tuntia.


      • Lääkäri Kuka
        Juntti-Einari kirjoitti:

        olenpa hyvinkin pitkälti samaa mieltä.
        ja jos nyt otetaan ne todelliset syyt näiden sähkö- ja hybridiautojen markkinoille tuloon ei todellinen syy voi olla mikään ilmastonmuutos.

        ensinnäkin onko suomentalvet jotenkin erilaisia kun vaikka 90-luvulla tai 80-luvulla? EI!

        mitä kaikki yhtiöt tavoittelee? Maksimaalista voittoa!

        Mikä on polttomoottori käyttöisen auton elinikä? 20-50vuotta vähintään

        Entäs mikä on hybridin tai sähköauton elinikä? mullä ei ainakaan oo mitään käryä, mutta uskoisin että alle puolet siitä mitä on polttomoottori käyttöisellä

        tämähän nyt vaan on mun mielipide mutta siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

        itse en sekoa mihinkään sähköpaskoihin, vaan ajan isolla bensakoneella varustetulla saksalaisella laatu autolla.

        Ihmeellistä muutosvastarintailua tämäkin threadi täynnä, jälleen kerran kun ekologisista vaihtoehdoista puhutaan. :(
        Suomiurpot ym. juntit täällä yrittää päteä ja heittää kapuloita edistyksen rattaisiin. Ahdasmieliset muutosvastarinnat!

        Sähkömoottorit ja niihin perustuvat ajoneuvot ovat huomattavasti luotettavampia ja tarvitsevat vähemmän huoltoa kuin polttomoottoriajoneuvot.

        Käynnistyvyyskin vähän eri luokkaa...

        Niin ja se tärkein: ekologisuus. Mutta eihän tyypilliselle perussuomalaiselle hillbillylle oli sitten PS tai keskustan kannattaja, ole sellaisilla arvoilla mitään arvoa. Ajatellaan vain rahaa.

        Mä ostan HETI vaihtoehtoisella energialla toimivan auton/mopon/skootterin kun on varaa.
        Sen verran joutuu avarakatseinen oikeat arvot omaavakin ihminen rahaa miettimään... kun ei tässä mitään kultalusikka suussa syntyneitä porvareitakaan olla.

        Elin ikä tulee sähkökäyttöisillä olemaan aivan varmasti moninkertainen polttoversioihin verrattuna.
        Koska nytkin kyetään muuntamaan tavallisia bensalla käyviä polttomoottoriautoja etanoli- kaasu- ja mm. sähkökäyttöisiksi niin eiköhän niiden sähköautojenkin tekniikkaa kyetä muuntamaan vieläkin paremmin toimiviksi sitten joskus kun sen aika koittaa.


      • rajatietäjä
        Enempi korpeaa se kirjoitti:

        sinun "pöljyytesi".
        Käyttöominaisuuksien ja elinkaarikustannusten valossa tuo ostoksesi antaa kuvan, että olet Haavisto, V. Niinistö tai joku muu viherterroristi joka yksin pelastaa koko maailman.
        Sähköauton hiilijalanjälki ei nykytekniikalla ole sen pienempi kuin pieniruokaisen dieselkäyttöisen auton, joten se siitä ekoteosta. Ekokemi kiittää valinnastasi kun kelkot muutaman vuoden välein akkujasi sinne. Aikuistenoikeasti,,,ei korpea. 20:nen vuoden päästä saattaa se sähköauto olla muutenkin fossiili kun vetytekniikka ajaa siitä ohi, siinähän latailet priustasi:).
        Tulee mieleen,,,ookko nää hieman köyhä kun ei ole kahdeksanmukisella varaa köröötellä?

        "kahdeksanmukisella"?

        Tsih... clown!


      • sdtgertert
        piristää kirjoitti:

        mikä mopo sulla oikein on.mulla on v 10. 16 litranen diesel.oon vähän ajatellut sitä piristää kahdella ahtimella.sais vähän potkua lissää.

        Juntti


      • TB303
        juupajokelainen kirjoitti:

        mulla on 80litran kone.
        hägäbönthö..


        No joo..

        Kyllähän sähköautot vielä maksaa ja akusto kehittyy varmasti.
        Mutta mikäli aurinkopanelilla lataa niin nyt voi ihan hyvin ostaa, tahkoaa selvää säästöä ajossa!

        Oho. Järkevä kommentti. 303.2012 oli hyvä päivä. ;)

        Itselläni onkin DIY paneelit under construction...


      • geig.yksityisautoilu
        Diesel on kirjoitti:

        persaukisen polttoaine.

        Niin ja huviajeluillaan saastuttavien. Kun "pitää" saada kilometrejä tarpeeksi jotta polttoaineen hintaero hyvittäisi vuotuisen dieselveron.


      • Anonyymi
        sähkö japsi kirjoitti:

        meillä muutetti tavallinen japi,sähkö autoksi.katsastukseen laitetaaan bensa mylly takaisin tehtiin muutos että moottori voi irrottaa pikliittimillä sähköjohdot,ja moottori mutterit jousirikoilla irtoaa 10 minutissa.sähkömoottorin kiinnitys samoin kymmenen minuttia.akkujen kanssa menee vähän kauemmin telineen asennus takakonttiin ja akut noin 20 minuttia.moottorin ääni korvattiin levykkeelle kun painaa sähkösäädintä moottori ääni kovenee levykkeltä,oikean suuruiseksi kaiutinta joutuu kuivattelemaan kun kosteus muuttaa sen ääntä.nyt on sisällä varakaiutin mikä on pikakiinnitteinen aamulla autolle mennessä nakkaa vain kiinni,on lisävaloon rakennettu.joskus ratsiassa on tyhjäkäynti ääni pidettävä ettei virkavalta älyä että on sähköauto.lataus tapahtuu 50 amppeerin laturilla 30 minuttia kulut muutama sentti 100 kilometriä akut on jo kolmevuotta vanhat säästöä tullut 4000 euroa polttoaineessa,se on puhdas tulo.

        Mitä horiset täyttä soopaa


    • sdgfjfhgkghkghkfk

      kun sijoittaa autoon 50 000 niin saa pari litraa pienemmän kulutuksen...
      arvonalennus luokkaa 10 000/ vuosi

      • kumitossu

        minä ainakin haluan työntää sitä


      • kaasua pappa sano ty

        minä ajattelin laittaa,kaasu laitteet autoon,maksaa 2000-3000 euroa.saadaan tuo iso volvo kulkemaan 25 euroa 200 kilometriä.kohta saadaan ruotsista kaasua kun suomen pöllöt eivät osaa kaasua pullottaa.sen pystyy laittamaan kantikkaaseen säiliöön jotka sopii takakontin molemmille puolille eikä vie tilaa,kun vararenkaat ovat tavaratilan alla.kaasutankin voi laittaa vaikka vararenkaan tilalle.kulutus noin 4.5 euroa-7 euroa sadalla kilometrillä 2000 kg painavalla volvolla.


      • kaasu ja sähkö.
        kaasua pappa sano ty kirjoitti:

        minä ajattelin laittaa,kaasu laitteet autoon,maksaa 2000-3000 euroa.saadaan tuo iso volvo kulkemaan 25 euroa 200 kilometriä.kohta saadaan ruotsista kaasua kun suomen pöllöt eivät osaa kaasua pullottaa.sen pystyy laittamaan kantikkaaseen säiliöön jotka sopii takakontin molemmille puolille eikä vie tilaa,kun vararenkaat ovat tavaratilan alla.kaasutankin voi laittaa vaikka vararenkaan tilalle.kulutus noin 4.5 euroa-7 euroa sadalla kilometrillä 2000 kg painavalla volvolla.

        joo piokaasua saa nurmikon tähteistä,laitetaan umpisäiliöön käymään ja pumpataan jääkaapin kompuralla kaasupulloon.yksi pullollinen riittää 400 km ajoon,kokeiltiin volvolla ja sähköä kului kompuralla 6 senttiä,säiliön pumppaamiseen täyteen.ihmettelen miten tyhmiä päättäjät ovat kun ei kehitetä kaasuautoa.sähkö on halpaa yksi sähköauton tankkaus maksaa muutaman sentin yö sähköllä.


    • Eräs123

      Nokian insinööri -80 luvulla: "Matkapuhelin ei tule ikinä mahtumaan taskuun"
      Sama koskee näitä sähköautoja. Kehitystä tapahtuu koko ajan, ja ennen kuin
      huomaammekaan toimivat sähköautot ovat totta.

      • kaasu ja sähkö pappa

        sähkö ja kaasuauto on kohta nykyaikaa.hölöläisten hommaa ajaa saastuttavilla disel ja bensa autoilla.kohta saadaan kaasua vanhoihin autoihin,ja sitten kun vanhat disel ja bensa kiessit.on muutettu kaasuautoiksi onkin jo sähköautoja niin paljon käytettynä että riittää,kaikille.


    • Citymaasturoija

      Täysin sähköautoa en usko ihan heti ostavani, jollei tapahdu suurta harppausta parempaan suuntaan..
      Mut hybridiä kyllä voisin vakaasti harkita, jos se olis edullinen ja yhtä tehokas kuin normiautokin ja ennen kaikkea auton näköinen eikä mikään munamallinen Prius tai Insight! Viherpipertäjät tehköön mitä haluaa, mut kyllä autolla pitää ohi päästä jos niin haluaa!
      Tällä hetkellä vaan tehokkaat hybridit on aika lailla hintavia...
      Jälleenmyyntiarvoa nyt on ihan turha miettiä, autossa se ei säily ikinää!

      • ?

        Miksi on niin tärkeää päästä OHI?!


      • nykyaikaa

        sähkö auto nokittaa tavalliset diesel ja bensaautot tullen mennen.etkö ole lukenut.


      • Citymaasturoija
        ? kirjoitti:

        Miksi on niin tärkeää päästä OHI?!

        Siks että sinua v*tuttais!


      • Aikaa säästyy
        ? kirjoitti:

        Miksi on niin tärkeää päästä OHI?!

        No jos nopeuseroa on vaikka 20 km/h (70 km/h ja 90 km/h), niin se tekee jo 200 km ajossa yli puolen tunnin eron ajoaikaan. Kyllä minä sen puoli tuntia olen mieluummin siellä perillä kuin istun autossa.


      • vcxvcxvcxvcx
        Aikaa säästyy kirjoitti:

        No jos nopeuseroa on vaikka 20 km/h (70 km/h ja 90 km/h), niin se tekee jo 200 km ajossa yli puolen tunnin eron ajoaikaan. Kyllä minä sen puoli tuntia olen mieluummin siellä perillä kuin istun autossa.

        Puoli tuntia vai hermojen kiristely ja vaaralliset ohitukset.

        No jokainen tekee valinnan itse, ikävä kyllä.


      • Varros vaan
        nykyaikaa kirjoitti:

        sähkö auto nokittaa tavalliset diesel ja bensaautot tullen mennen.etkö ole lukenut.

        kun vihreet saa lisää valtaa, niin sulla ei ole edes varaa ladata sen nokittamisvälinees akkuja.
        Sähköautolla ei tee talvella mitään,,,,,tai lataa sitä lämpimässä ja kesälläkin jos ajaa pitää niin isoin huoli on virtapisteiden löytämisessä muutaman kilometrin välein.

        Etkö ole lukenut? Joidenkin lukemieni tekstien pohjalta Elviskin elää.


      • suuntaa ja suuruutta
        vcxvcxvcxvcx kirjoitti:

        Puoli tuntia vai hermojen kiristely ja vaaralliset ohitukset.

        No jokainen tekee valinnan itse, ikävä kyllä.

        Ohitukset on vaarallisia vain niillä priuksilla.

        Esim. Lexuksella kyllä pääsee nopeesti ohi ja se on siis turvallisempaa.

        Ajattelin ennen samoin kuin valtaosa väestöstä, että hulluja ohituksia jne.
        mutta kun nyt on tullut ajeltua OIKEILLA autoilla, niin yksinkertaisesti se vain on helppoa se ohitus. Esim. Audi Q7 tai Lexus 450h. Q7 tosin liukkaampi peli.


    • Einari'

      Nykypäivänä jos haluaa sähköllä ajaa Tojon Prius on ainoa vaihtoehtoehto kun siinä on myös polttomoottori.
      Täys sähköauot on leluja johan telkkuohelmassa lähtivät ajamaan sähköautolla Hesasta Tampereelle viimein Valkeakosken jälkeen auto siirty hinurin matkaan.
      Akkuja oli tietenkin latailtu jo mtkalla.

      • autoileva nainen

        niinhän tuo top gearkin kokeili sähköautoja ja eipä tainnu testit kovin hyvin mennä mitä ymmärsin clarksonin puheista ilman tekstitystä.. :D

        eli juu.. jos sitä miestä on uskominen niin tasan en tule koskaan ostamaan sähköautoa..


      • mummo nykyaikaa
        autoileva nainen kirjoitti:

        niinhän tuo top gearkin kokeili sähköautoja ja eipä tainnu testit kovin hyvin mennä mitä ymmärsin clarksonin puheista ilman tekstitystä.. :D

        eli juu.. jos sitä miestä on uskominen niin tasan en tule koskaan ostamaan sähköautoa..

        sähköautoilla ajoi naiset jo satavuotta takaperin,jos ei olisi saastuttavia bensa ja diselautoja tehty,vaan sähköautoja turha tyhjäkäyttö vie enemmän kuin sähköauto sadalla kilometrillä energiaa.avaimesta vain virtapäälle ja silloin on valmis ajoon,miten yksinkertaista ja helppoa.kaiken maailman rituaalit jäis pois ennen ajoon lähtöä.


      • sähkö plondi
        mummo nykyaikaa kirjoitti:

        sähköautoilla ajoi naiset jo satavuotta takaperin,jos ei olisi saastuttavia bensa ja diselautoja tehty,vaan sähköautoja turha tyhjäkäyttö vie enemmän kuin sähköauto sadalla kilometrillä energiaa.avaimesta vain virtapäälle ja silloin on valmis ajoon,miten yksinkertaista ja helppoa.kaiken maailman rituaalit jäis pois ennen ajoon lähtöä.

        kyllä puhut totta miten yksin kertaista.virta päälle ja polkusimesta säätää virtaa ja kyllä on helppo.ei ole aamulla mitään sähläämistä että lähteekö rupponen käyntiin.sähköauto lähtee heti virta päälle ja menoksi.


      • helpompi?
        sähkö plondi kirjoitti:

        kyllä puhut totta miten yksin kertaista.virta päälle ja polkusimesta säätää virtaa ja kyllä on helppo.ei ole aamulla mitään sähläämistä että lähteekö rupponen käyntiin.sähköauto lähtee heti virta päälle ja menoksi.

        No eihän nytkään tarvi muuta kuin käynnistää auto ja lähteä ajamaan. Sähkö auto pitänee vähintään muistaa irroitta latauksesta ennen kuin lähtee liikkeille, enemmän siinä on askareita.


    • hdhhtt

      Nykyajan sähköautot on vielä prototyyppejä. Pitää odotella vielä 10-20 vuotta, että akku tekniikka kehittyy.

      • Weißbier

        Veikkaan kylläkin vain 2-3 vuotta.


      • aina vaan 30 vuotta
        Weißbier kirjoitti:

        Veikkaan kylläkin vain 2-3 vuotta.

        Mitään muullistavaa ei ole vielä keksitty, jolla sähköä saataisiin varattua riittävästi nykyvaatimusten mukaiseen ajoneuvokäyttöön. Sitten kun se läpimurto tulee, niin siitä menee vielä 10-20 vuotta kaupalliseen sovellukseen.

        Tämä on vähän niin kuin kylmäfuusio ydinreagtori, se on sentään keksitty jo aikoja sitten mutta kaupallinen toimnta on aina vaan 30 vuoden päässä, eli ei lähesty lainkaan.

        Toinen jatkuvasti tulevaisuuteen katoava päivämäärä tuntuu olevan öljyn loppuminen...


    • ei pakolla

      paras haudata koko juttu.

      • 3000 luku nyt

        heinolassa on muistaaksen noille vanhoille saastuttaville oikea hautuumaa,oliko se kuusakoski joka sulattaa vanhat autot uusin sähköautojen valmistus raakaaineeksi.sinne vain vanha syöppö ja uudet tuulet ja ajatukset.sähkö kaasu ja häkäautot ovat maailman pelastajat.hölmöläisten hommaa ajaa mittarille tankkaamaan kun sähköä on kotona ja kaasua tulee kohta ruotsista meille tankeissa.kouvolassa tankataan omakotitalon kaasu verkosta autot kotona jo vuosia.meillä vain junnataan vanhaa aikaa.olihan meillä ennen hevosia millä käytiin postissa ja kaupassa.se oli sitä aikaa.nyt eletää 3000 luvulla,2000 vuotta on mennyt jo taakse.toiset puhuu vieläkin 2000 luvusta,siitä on kohta 12 vuotta takaperin.


    • xxxzzzzcccvv

      Ei kelpaa sellaiselle kuin minä. Ajan etupäässä vain kesämökille ajoja. Myös talvisin kun ei ole -5 astetta kylmempää. Mökille olisi matkaa 120 km Helsingistä eikä sähköjäkään mökillä ole. Satunnaisesti ajelen 15 km / suunta työmatka-ajoa.

      • yks mummo

        sen sähköauton voi tankata matkalla ja agregaatilla.onhan aurinkopanelilataus sähköautoissa katolla.aurinkopanelilataa ilmaiseksi.


      • weewwrwer
        yks mummo kirjoitti:

        sen sähköauton voi tankata matkalla ja agregaatilla.onhan aurinkopanelilataus sähköautoissa katolla.aurinkopanelilataa ilmaiseksi.

        siinäpähän lataat talvella kolme kuukautta sitä.


      • Vektori
        weewwrwer kirjoitti:

        siinäpähän lataat talvella kolme kuukautta sitä.

        Nykyiset aurinkokennot toimii Suomessa ympärivuoden. Myös talvella, ei tosin niin tehokkaasti.

        Suuntaa ja Suuruutta


    • 5xD

      tää on sitä öljyriippuvaisten propagandaa...

      • kaasua ja sähköä

        kyllä.minä ryhdyn hyödyntämään kaasua heti kun ruotsista saa kaasua tankeissa.maksaa muuto 2000-3000 euroa kaasu,maksaa vain murtoosan siitä mitä bensa ja disel.kohta sadaan tavalliseen autoon sähkömuutokset muutamalla tonnilla,ja voi kotona sähkötankkauksen tehdä.ja aurinkopaneleilla ilmaiseksi loput kodin pyöritykseen.


    • 17+9

      Siiten kun latausaika sadaan tuntiin, niin sähköautoilla on tulevaisuutta, muuten ei. Kukaan ei jaksa 12 H odotella latausta. Tulee pitkä kahvitauko kun sähkö loppuu Hki Tre välille...!

      • tehot ei riitä

        Ei kai pikalataus ole muuten ongelma, kuin että tarvittavia tehoja ei oikein ole misään tarjolla. Kerrostalon parkkiksella voi olla 10A latauspistekkin tiukassa, omakotitalossa saa yleensä järjestettyä 20A latauspisteen kolmivaiheisena 13.8kW, jolla lataisi 100km tarpeen noin tunnissa. 10 minuutin latauspiste vaatisi jo 120A sulakkeet.

        Olisiko kiva ajaa tunti ja sen jälkeen ladata tunti? Siinä se kesälomareissu etenee kivasti.

        Näköpiirissä ei ole muuta kuin kauppakassi- ja työmatkasäköautoilun kakksoautoks, jolloin lataus tapahtuu yöllä kotona.


    • Se oli tarve odota.

    • 645fdg2

      Miksi autolla pitäisi päästä 300km/h?

      Mielestäni 100km/h talvella kuulostaa hyvältä, ei sitä nopeammin liukkailla keleillä edes kannata ajaa. En minä ainakaan uskalla.

      Ostaisin kuitenkin. Vaikka lataus onkin 12h, niin ei autoa tarvitsisi käyttää kuin esim. työmatkoilla. Laittaa sen jälkeen kotiin tullessa kaupan jälkeen lataukseen ja käy muissa paikoissa kävellen.

      Säästää luontoa ja pysyy itse kunnossa. Win-win tilanne.

      • nv

        Kuka täällä mistään nopeuksista on puhunut? Sisälukutaito kunniaan... Yhdellä latauksella ei päässyt kuin 100 km, vaikka piti päästä 175 km. Pohjoisessa kun lähdet ajelemaan, niin tuo 100 km voi olla yhdestä kauppareissusta kertyvä lukema. Helppoa se on Helsingissä, kun julkinen liikenne toimii. Silloin sähköauto voikin olla ihan näppärä peli, jos kauppareissu on mahdollista tehdä kävellen. Kaikilla näin ei kuitenkaan ole. Tuskin itse lähtisit esim. 25 km päähän kävellen? Kannattaa ajatella näitä asioita monelta kannalta, kaikki eivät elä sinun kanssasi samanlaisissa olosuhteissa. ;)


      • nykyaika pappa

        tuo on kyllä totta.vien vaimon kuuden kilometrin päähän työhön ja kun työ on tehty haen pois.sähköauto olisi ihana ratkaisu yö sähkö lataus on halpaa.lähes ilmaiseksi saisi ajella.nyt vain eduskunta ja hallitus esittämään että kotimaassa muutettu auto sähköautoksi olisi käyttövoimaverosta vapaa alvit sähköstä palautetaan,niin sähkö voimalat tuottaisi rahaa yölläkin talous maailman pyörittämiseen.suomalaisille olisi töitä muutostyön tekemiseen.


      • werwrwrwrwer
        nykyaika pappa kirjoitti:

        tuo on kyllä totta.vien vaimon kuuden kilometrin päähän työhön ja kun työ on tehty haen pois.sähköauto olisi ihana ratkaisu yö sähkö lataus on halpaa.lähes ilmaiseksi saisi ajella.nyt vain eduskunta ja hallitus esittämään että kotimaassa muutettu auto sähköautoksi olisi käyttövoimaverosta vapaa alvit sähköstä palautetaan,niin sähkö voimalat tuottaisi rahaa yölläkin talous maailman pyörittämiseen.suomalaisille olisi töitä muutostyön tekemiseen.

        tiedätkö mikä olisi vielä halvempi? polkupyörä.


      • grhgurhguhguhg
        werwrwrwrwer kirjoitti:

        tiedätkö mikä olisi vielä halvempi? polkupyörä.

        Joo mutta ku tuo eukko ei oikein suostu polkypyörän kyytiin.


    • V8 rules!

      Mulla on viimeisen päälle hieno V8 5.0 Caprice enkä todellakaan vaihtaisi mihinkään sähköautoon!

      Lapsellista pelleilyä jos joku luulee että yksi ihminen voi vaikuttaa luontoon omalla kulutuksellaan. Sitten kun Kiina ja USA laittavat filtterit tehtaiden savupiippuihin, vähennän itse ajoa.

      Mitä hintaan tulee, maksaa sähköauto niin monta kertaa enemmän että ostan samalla rahalla bensaa yli 100.000km arvosta, eikä auton arvo laske.

      • nykyaikaa mummo

        siihen on saatavissa v8 sähkömoottori se on jo keksitty.kiihtyy puolet nopeammin kuin tuo vanha moottorisi.


      • v8 rules
        nykyaikaa mummo kirjoitti:

        siihen on saatavissa v8 sähkömoottori se on jo keksitty.kiihtyy puolet nopeammin kuin tuo vanha moottorisi.

        ihan sama. ei kiinnosta sitten yhtään. minun moottori on toiminut hyvin ja vaikka ei olekkaan mikään kiihdytysauto ei se minua haittaa. Enemmän vanhassa kasissa on tyyliä ja munaa kuin jossain akkuvehkeessä.


    • lare78

      Kyllähän se ihan ok vaihtoehto on, jos on lyhyt työmatka, eikä rahalla ole merkitystä. Tuo 100km oli uusilla akuilla. 5 vuoden päästä tuskin enää päästään samaan. Akkujen vaihto taas on niin kallista, että kun ne alkavat hyytyä, on auton arvo lähellä nollaa. Sitten ei kun uutta ostamaan. Luontoa tietysti säästää, kun sähköhän ei saastuta. Vai hetkinen, mistäs se sähkö tulee. Onneksi se varmaan tuotetaan vesi ja tuulivoimalla, eikä ydinvoimalassa, hiilivoimaloissa ym. Eikö niin.
      Maailma pelastuu jippiii

      • future ?

        Mää olen fanaattinen ekoihminen. En tule tänään töihin kun on ihan tyyntä eikä tuulimylly ladannutkaan mun sähköauton akkuja.


      • äly älä jätä hoi
        future ? kirjoitti:

        Mää olen fanaattinen ekoihminen. En tule tänään töihin kun on ihan tyyntä eikä tuulimylly ladannutkaan mun sähköauton akkuja.

        minä osti polkupyörän ja ajan sillä työhön.myin tuon vuoden vanhan 3 litrasen bemun pois.nyt en saastuta ja syön vain suomessa tuotettuja raakaaineita.turhaan tänne rahdataan vihanneksi ulkomailta lentokoneella.aivan älyvapaata toimintaa.


      • tulkkaus
        äly älä jätä hoi kirjoitti:

        minä osti polkupyörän ja ajan sillä työhön.myin tuon vuoden vanhan 3 litrasen bemun pois.nyt en saastuta ja syön vain suomessa tuotettuja raakaaineita.turhaan tänne rahdataan vihanneksi ulkomailta lentokoneella.aivan älyvapaata toimintaa.

        Suomennos: Auton osarit jäi pystyyn ja auto haettiin pois, varasti pyörän ja ajan sillä.


    • Nelli-

      Sähkö tulee töpslstä ja tuotetaan puhtaalla Ydinvoimalla!

    • Eräs123

      Oletetaan että minulla olisi sähköauto. Pistäisin takakonttiin dieselagrekaatin,
      jolla voisin ladata akkuja mökillä ja jopa ajon aikana. Voisinko käyttää agrekaatissa
      polttoöljyä?

      • obs!!

        Ajon akana et voi käyttää kuin dieselöljyä edes sähköauton lämmityslaitteessa et saa käyttää kuin vain ja ainoastaa korkeammin verotettua diesel öljyä!!!


    • HOJ

      Voisin ostaa pihaan kaupunkiautoksi sähköauton jo nyt. Talvikäytössä riittänee lämmin autotalli ja ainahan voi ajella toisella autolla talviajot. reilun sadan kilometrin ajomatka riittäisi mökkireissuillekin kesäkäytössä joten itselle nuokin toimintamatkat olisivat kaikkeen käyttöön sopivia.

      Työmatkat meinaan kyllä hyvällä ilmalla jatkossa pyöräillä. Huonommalla kelillä tai vastatuulen sattuessa voi sitten hyvällä omalla tunnolla autoilla.

    • ent insinööri

      Totuus sähköautoista on se,että niiden toimintaa rajoittaa tässä vaiheessa vielä akuston heikko varaamiskyky sekä toiminta aika muutoinhan teknillisesti sähköllä toimivat autot toimivat jopa erittäin hyvin kunhan saadaan ne akustot paremmiksi niin ei ole ongelmia mutta vielä tässä vaiheessa on sanottava, että pojoisissa olosuhteissamme polttomoottorilla varustetut autot tulevat olemaan liikenteessä vielä pitkään olipa vihernenät mitä mieltä tahansa asiasta.

    • 2hg0394gjh03ijrbor

      Periaatteessa lämmitys päällä saattaisi juuri ja juuri työmatkalleni riittää tuo sähkö mutta hinta on tällaiselle tavisduunarille liian kallis, lisäksi sähkötolppien aika on rajoitettu vain kahteen tuntiin mikä kovemmilla pakkasilla ei tahdo riittää edes säteilylämmittimelle.
      Alkaa nuo p*erkeleen haihatukset mennä jo liian kauas arkitodellisuudesta!!

    • biomömmöä

      Miks näistä sähköautoista vouhotetaan? Siinä kestää vielä tovi ennen kuin markkinoille saadaan järjellisesti toimiva sähköauto. Toistaiseksi biokaasu on ekologisin valinta henkilöauton polttoaineeksi, mutta eipä siitä ole tällaista hypetystä. Teknologia biokaasun käyttöön on jo, eikä menisi kauaa kun se olisi saman hintaista tai jopa halvempaa kuin bensan käyttö. Mitään teknologisia tai taloudellisia esteitä biokaasun käytölle ei ole, ongelma biokaasun saataville tuomisesta on luonteeltaan lähinnä poliittinen.

      Biokaasuun vaihtaminen ei edellytä valtavia tai kalliita muutoksia bensakäyttöiseen autoon, ja siinä voidaan edelleen käyttää myös tavallista bensaa. Mikä parasta, biokaasu tehdään kakasta! Toisin kuin etanolit ym. jotka kuluttavat ruoaksi kelpaavia raaka-aineita. Kumpaa ostaisit mieluummin: arabien öljyä, vai naapurin maatilan biokaasua? Sähköauton ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta.

    • Kannattaako harkita

      Säköautossa pitäisi Suomen teillä olla halkovarasto ja kamina, jotta sisätilat voisi lämmittää ihmiselle siedettävään tasoon. Muuten ei sähköautosta kannata haaveilla näillä leveysasteilla ympärivuotisena kulkuneuvona. Lisäksi olisi hyvä saada tälle puumäärälle kotimaisuusasteen mukaan helpotusta verotuksen keinoin ja näin se tukisi tätä ratkaisua.
      Itse olen lähdössä hiihtolomalla lappiin Ylläkselle hiihtelemään, joten pitkä matka on edessä. Sähköautoa varten tarvittaisiin 100 kilometrin välein tankkausasema sähkölle ja tuolle puuklapimäärälle. Koko matkan puuvarastoa tuskin pikkuauton "liiteriin" mahtuu kerralla. Mukavahan se olisi välillä aina pysähdellä ja laittaa klapia uuniin. Välillä voisi paistaa vaikka makkarat hiukopalana tai keittää sumpit!

    • Itupuolen juttuja

      Viherpiipertäjien juttuja koko sähköautoilu,,,maailma pelastuu. Sielä se ranskalainen rakentelee ydinvoimalaa mistä se ekoauto saa ongelmajäteakkuihinsa virtaa. Onni ja autuus, se voimala ei valmistu vielä hetkeen, vaikka virtaa valtakuntaan sopimuksen mukaan tulikin jo 2009:).
      Sähköauto ei tule milloinkaan polttomoottoriautoa syrjäyttämään. Auto on tehty liikkumista tukemaan, ei seisomaan pistorasiassa. Sillä rahalla minkä tuollaiseen sähköautoon hukkaa ajaa taksilla jo melkoisen siivun. Lyhemmät matkat voi pistää jalan ja pikkuisen pidemmät pyörällä jos ei ole autoon varaa. Sähköauto on kaikkea muuta kuin ekologinen valinta.
      Vetyteknologian kehityksen myötä sähköauto osoittautuu turhaksi taiteenhaaraksi autoilun historiassa.

    • pientä pohdiskelua

      Joillekin kaikenlainen ympäristön säästäminen on "viherterroismia" ja siksi vastustettavaa.

      Jotkut oikein tuntuvat pelkäävän, että polttomoottoi kovautuisi sähkövoimanlähteellä. Miksi? Eikö sähkömoottori ole yhtä "kiva" tai "urheilullinen"?

      Polttomoottorin fanattiset kannattajat ovat kuin Kreikan mielenosoittajat: ankarasti vastustetaan kaikkia muutoksia vaikka juna on menossa kohti seinää.

      • gasfuture

        Polttonesteen hinnankehitys on tulevaisuudessa mielenkiintoinen. On ennustettu että maailmalla bensiinin hinta nousee kovasti kun venäjä tuhlaa ovat bensansa eikä enää myy sitä ulos. On arveltu, että n. v. 2020 venäjä muuttuu bensiinin viejästä sen tuojaksi, jolloin bensiinistä on pulaa ja sen maailmanmarkkinahinta nousee rajusti. Kuka sen jälkeen kykenee sitä ostamaan.
        Ajan nykyisen bensa-auton loppuun ja siirryn suoraan maakaasuun, mikä on käytännössä mahdollista vain kaakkois-suomessa rajallisen tankkausverkoston vuoksi. Kun käyttäjiä ja asemia on vähän, niin hinta tulee vielä säilymään edullisena tulevaisuudessakin, mikä riittää hyvin minun autoilutarpeeseen.


      • kidiuujjdhyd

        Kyllä se vaan on niin että tällä hetkellä ja näköpiirissä olevalla tulevaisuudessa sähköauto on ylimääräinen auto. Se käy perheen kakkosautoksi tai autottoman mukavuus laite.


    • päästöjä ylös.

      Mitä tommosen hypridi/sähköauton ostaja kuvittelee säästävänsä?

      Maksaa jostain halvimmasta tojotasta 30tuhatta euroa. Tolla hinnalla saa 2kpl uutta dacia dusteria, Ja jos ostaa yheden halvan uuden auton niin tolla rahamäärän erotuksella ostaa sitä polttoainetta kymmenenksi vuodeksi ainakin.

      Vakuutukset ovat suhteessa tosikalliita tollaseen tojotan hypridiin. Katselin IF:in sivuilta tarjouksen tojotalla, sitten vasaan joku 80luvun ökymaasturi kuten range rover. Tojotaan pakolliset vakuutukset 700e, kun range rooveriin ne tarjottiin alle 300e/vuosi 0% bonuksilla. Ja range vie vissiin enempi bensaa, mutta on paljon edullisempi hankita hinnaltaakin ja halvempi omistaa vakuutusten puolesta. Tuolla 25tuhannen euron hinta erotuksella ostaa aika paljon sitä bensaa. ja korjauttaa tosi pitkälle sitä autoa.

      Minusta ihmisen pitäisi ottaa huomioon siihen uuteen autoon menetettävä vaihtoraha ja huolokulut vakuutukset yms.

      Ihan humpuukia koko hypridi touhu

      Onneksi itse omistan 1kpl semmosen auton joka saa saastuttaa niin paljon kun kerkee, toisessa lievimmät päästövaatimukset, ja se 3mas auto on sitten diesel..
      Vaihtaisin mielelläni kaikki autot päästövapaisiin malleihin, mutta ei ole tarjontaa merkkiuskollisuuteni takia pahemmin.

    • sähköauto saastuttaa

      http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/saastuttava-s-hk-auto?xg_source=activity

      Saksalaiset ovat tahollaan tehneet perusteellista työtä ja tutkineet sähköauton väitettyä puhtautta, huomioiden koko tuotantoketju. Tutkimuksen tilasi Saksan ympäristöministeriön alainen Öko-instituutti. Tulokset eivät ole kovinkaan mairittelevia, sillä tutkijat päätyivät pitämään nykyaikaista bensa-autoa sähköautoa puhtaampana vaihtoehtona. Syynä mm. se, että Saksassa tuotetaan edelleen yli 40% sähköstä hiilellä, aurinko- ja tuulivoiman osuuden ollessa vain muutamia prosentteja.

      • sähköauto saastuttaa

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202116335

        Saksan ympäristöministeriön Öko-instituutilla tilaaman tutkimuksen mukaan sähköautoilu saastuttaa ilmastoa todellisuudessa enemmän kuin tähän mennessä on uskottu.

        Tutkijat murskaavat myytin todistamalla, että modernilla bensiinimoottorilla kulkevalla autolla säästää ilmastoa sähköautoa tehokkaammin. Tutkijat perustavat näkemyksensä siihen, että nykyisiä bensiinimoottoreita voidaan kehittää nopeasti puhtaammiksi ja vähemmän kuluttaviksi.

        Sähköauto ei tupruta hiilidioksidia tai muuta saastaa, mutta sen vaatima energia tuotetaan pääosin epäpuhtaasti


      • Weißbier
        sähköauto saastuttaa kirjoitti:

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202116335

        Saksan ympäristöministeriön Öko-instituutilla tilaaman tutkimuksen mukaan sähköautoilu saastuttaa ilmastoa todellisuudessa enemmän kuin tähän mennessä on uskottu.

        Tutkijat murskaavat myytin todistamalla, että modernilla bensiinimoottorilla kulkevalla autolla säästää ilmastoa sähköautoa tehokkaammin. Tutkijat perustavat näkemyksensä siihen, että nykyisiä bensiinimoottoreita voidaan kehittää nopeasti puhtaammiksi ja vähemmän kuluttaviksi.

        Sähköauto ei tupruta hiilidioksidia tai muuta saastaa, mutta sen vaatima energia tuotetaan pääosin epäpuhtaasti

        Juu, saksalaiset.... ,kun ovat itse pahassa jälkijunassa näiden kehittelyn saralla niin tokihan besserwisser "tutkii" vaikka mustan valkoiseksi.


      • Yhteen vetona
        sähköauto saastuttaa kirjoitti:

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202116335

        Saksan ympäristöministeriön Öko-instituutilla tilaaman tutkimuksen mukaan sähköautoilu saastuttaa ilmastoa todellisuudessa enemmän kuin tähän mennessä on uskottu.

        Tutkijat murskaavat myytin todistamalla, että modernilla bensiinimoottorilla kulkevalla autolla säästää ilmastoa sähköautoa tehokkaammin. Tutkijat perustavat näkemyksensä siihen, että nykyisiä bensiinimoottoreita voidaan kehittää nopeasti puhtaammiksi ja vähemmän kuluttaviksi.

        Sähköauto ei tupruta hiilidioksidia tai muuta saastaa, mutta sen vaatima energia tuotetaan pääosin epäpuhtaasti

        Sähköauto ei tuota hiilidioksidia, mutta sähkön tuotanto tuottaa hiilidioksidia

        Bensamoottori laadukkaalla polttoaineella ja kunnon katalysaattorilla on puhtaampi


      • Mitä jos se
        Weißbier kirjoitti:

        Juu, saksalaiset.... ,kun ovat itse pahassa jälkijunassa näiden kehittelyn saralla niin tokihan besserwisser "tutkii" vaikka mustan valkoiseksi.

        germaaninryökäle onkin edellä ja todennut jo ajan sitten ettei paaaskan jalostaminen ole taloudellisesti, semmin kuin ekologisestikaan kannattavaa?
        Auton pitää liikkua oli keli mikä vaan, aseita lataillaan.


      • grhghru

        Olikohan bensa auton päästöihin laskettu mukaan öljynpumppauksen päästöt,laivakuljetuksen päästöt ja jalostamon päästöt sekä tankkiauton päästöt jalostamolta huoltoasemalle, samoin kaikkien noiden laitteiden valmistuksessa syntyvät päästöt.


    • Kiutaköngäs

      Noo, kunhan tulee kunnollinen vetyauto, niin ajatellaan vasta sitten dieselistä luopumista.
      Sähköautot ei ainakaan vielä ole mikään ratkaisu, enkä usko niiden koskaan olevan muuta kuin kauppakasseja lyhyillä matkoilla.
      60-luvulla olivat jenkeissä tekemässä toimivaa sähköautoa, mutta osoittautui vaaralliseksi, toimi nimittäin pienellä ydinvoimalalla.

    • tarkkailija100

      Monen työmatkalle kyseinen toimintasäde riittää hyvin! Työpaikalle päästyä auto taas tolppaan ja latautumaan työpaivän ajaksi, kätevää!
      Sähköauto on lähes huoltovapaa ja moottorit käytännössä "ikuisia".
      Sähkömootorit kestävät sen miljoona km ilman huoltoa!

      Mitä lämmitykseen tulee niin eikait sitä sisätilaa lämmitetä sähköllä kuin hiustenkuuvaajalla vaan pienellä polttimella kuten nykyiset webastot tai vastaavat.

      Jälleenmyyntiarvo tippuu kaikissa autoissa eli
      5v ==> -60%

      Mielenkiinnolla odottaen sähkö-autojen runsta tulemista kaupunkiemme kaduille!

      • SÄhköllä kiitos

        Odotan todellakin sähköautojen yleistymistä ja sitä, että kaupunki-ilma saadaan puhtaammaksi polttomoottoreiden pienhiukkasista. Itse ostan ladattava hybridin heti kun rahat riittävät ja niihin saadaan 60 km range.


      • waheli

        Kyllähän on tosiasia että tämän päivän akuilla ei viä kyllä ajella kuin sähkötolpan välejä, kyllä se suurkaupunkiin käy missä ajo matka päivässä jää 50km:iin. Mutta pitää muistaa että aamullakin pitää lähteä että lataukseen. Lämmitys laite pitäis kuitenkin olla Diesel tai Bensiinikäyttöinen myös kaasuhan on vaihtoehto mutta miksi räpätä keskeneräistä systeemiä. Auton hintakin on aivan väärällä pohjalla,ehkä mopo autoon kävisi mennään viä 10 vuotta täällä tundalla ehkä si jo löytyy sellanen että pääsisi käymään Hesasta pohjosessa loma-matkalla. Mistä siä sähkötolpan löytää,myrskykin katkassu linjat nekin ekaks kuntoon!?


      • pöljä?

        jos sähköautoa lämmittää webastolla tai vastaavalla ni onko siinä enää mitään järkeä ympäristön kannalta?


      • pekku222
        pöljä? kirjoitti:

        jos sähköautoa lämmittää webastolla tai vastaavalla ni onko siinä enää mitään järkeä ympäristön kannalta?

        Webastossa diesel palaa paljon puhtaammin, kuin polttomoottorissa, ei tule typen oxideja eikäpienhuikkasia, lisäksi kun lämmitetään vain matkustamoa eikämoottoria matkustamoa jää kulutu 2-3dl/h. Sähköautoihin voidaan laitta myös pieni ilmalämpöpumppu joa kulutta n. 4-5X vähemmän sähköä kuin suora sähkölämmitys, tällainen on jo priuksessa, jossa ilmastointi toimii kylmällä ilmalla käänteiseti lämpöpumppuna. TM talviautotestissä prius oli yksi lämpimimmistä, vaikka kulutus oli reilusti joukon alhaisin. Sähköautoon voidaan rakentaa helposti myös lämmöntalteen otto jolla poistuvasta ilmasta saadaan taksisin jopa 85% lämmöstä.


    • Ihan viraton peli.

      Suomen talvessa tuolla välimeren rantain kauppakassilla ei tee mitään.
      Akku vaatii -25:n pakkasella noin seitsenkertaisen kilometrimäärän latautuakseen saman määrän kuin lämpötilan ollessa nollassa. Vaikka kasvihuoneilmiöstä vihreät piipittävätkin ja veron joka liikuntamuotoon järjestävätkin, niin kyllä auton pitää talvellakin kulkea. Silloin se auto ei voi olla sähköauto.
      Hinnoiltaan nuo eivät vastaa sitä mitä tarjoavat ja hbridikään ei tekniikkansa puolesta taida hankintahintaeroaan polttomoottoriseen koskaan kiinni kuroa. Sitäpaitsi, vaikka suomalainen vihreä luuleekin maailman pelastavansa, niin eikö sen kannattaisi mennä ohjailemaan Kiinan autoteollisuutta ja sielä ostajia? Niitä on muutama enemmän kuin meitä eikä kaikilla kaiketi edes autoa.

    • nähty on

      Kyllä toimiva sähköauto tulee markkinoille varmaankin tosi nopeasti . Kävin juuri kiinassa ja siellä ei ollut enää muita mopoja ja koottereita kuin sähköisiä joten myyvät länsimaihin nämä prutkut . Näkyi että sielläpäin on kehitys on mennyt meidän ohi jo monessa asiassa ja uskon että tulemme vielä yllättymään kehitystä
      Suosittelen kiinan matkaa kaikille jotka pitävät suomea jonkinlaisena kehittyneenä maana ja kaikkitietävänä,että se siitä.

      • Tulee tulee ken

        uskoo. 50-kiloista mopoa kuljetat kyllä akulla, kunhan muistat polkea välillä jotta akku lataantuu. Saat tuoda muutaman kinukin tänne talveksi polkemaan sitä toimivaa laitettaan niin minäkin alan sähköautouskovaiseksi.
        Sähköauto ei ole ratkaisu vaan vetypirssi.


    • Challenger440Sixpak

      En osta vielä sähköauto, pääsee omalla paljon pidemälle kun 100km yhellä tankilla kun kulutus on vain 26l/100km ja tankkiin menee 50l, lisäksi lämpöä riittää vaikka omakotitalon lämmittämiseen. Ja auton arvo nousee joka vuosi vaikka on köyhän miehen malli kun kattoon ei ole edes käytetty peltiä..
      "my dodge is a hybrid its burns rubber and gas!

    • ampeeri343

      ettekö ole tutustuneet ollenkaan esimerkiksi Opel Amperaan hyvät ihmiset? Ei ole väliä kauanko akku riittää, koska sen jälkeen hyrähtää käyntiin bensamoottori. Työ ja kauppareissut onnistuisi sähköllä, pidemmät matkat aluksi sähköllä sitten bensalla.

    • Odotetaan ensin akkuteknologian plus muun mahdollisen kehitystä kaikessa rauhassa. Voi hyvin olla, että vety korvaa akkusähkön, mutta antaa sitä ennen kaikkien kukkien kukkia rauhassa :)

      • werwerrwerr

        vety on nyt idioottimaisin energialähde autoissa, mutta katsotaan nyt se 50 vuotta, josko tapahtuisi tekniikassa kehitystä..


    • 1950 v

      En ikinä huolisi moista rojua, en edes ilmaiseksikaan.

    • Illaksi Ouluun

      Nykytilanteessa sähköllä liikkumista ja ennenkaikkea tavaraliikennettä voitaisiin edistää kuljettamalla rekkoja ja kontteja maantiensijaan junilla tätä pitäisi valtion edistää!

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      NO EI TODELLAKAAN MITÄÄN SÄHKÖ HÄRPÄKETTÄ SITÄ KU PITÄÄ JATKUVASTI ROIKAN NOKASSA ETTÄ AKUT LATAUTUU NI EI OO SYDÄRI KAUKANA KU SEURAAVAN SÄHKÖLASKUN AUKASET JA NE AKUTKI SIT KU LAUKEE NI NE MITÄÄN ILMASIA OO!!!

    • ToxicAlert

      Nuo akut jotka vanhoista sähköautoista jää, on ongelmajätettä

      • ererwerwer

        litiumin voi kierrättää


    • bvcbvbvcbvcbvc

      Koko auton pinta aurinkopaneliksi, renkaisiin dynamot ja katolle pieni tuulimylly ja ei kun menoksi!

      • werrwrwrrwer

        olen huolestunut Teistä... koska en tiedä, trollaatko.


    • v-rittäjä

      Pitäs kehittää jousivoimalla kulkeva auto, leluautotkin liikkuu jousella
      sähkömoottorilla vaan viritettäisi jousi

    • wuts going' on?

      Ai että maksullisten parkkipaikkojen hintaa sinä päivänä. Tottakai ilmaisia parkkeja ei enään olisikaan, kaikkihan tarvitsisivat töpselin.

      • niin mutta ei ole niitä vanhoja enää huomio se nyt on 2012 vuosi :D


    • varazombi

      175 kilsaakin on riittämätön matka-ajossa, näillä etäisyyksillä. Muuten kyllä kelpaisi sähköauto.

    • Exxon Valdez

      Ostakaa akkukäyttöinen rullatuoli ja huristelkaa sillä tuolla 30-asteen pakkasessa lumikinoksissa.Hyppään minäkin vm -79 fossiilista polttoainetta käyttävään Autoon.
      Ainiin,näin pakkasilla siellä on sisätilassa sähkölämmitin,2 tuntia ennen ajoon lähtöä sisätilanlämmitin puhaltaa kabiinin mukavan lämpimäksi....

      Fuck the fuel economy!

    • ????

      Onko kukaan laskenut montako uutta ydinvoimalaa saadaan jos ja kun Suomen autot muuttuvat sähkökäyttöisiksi? Kysymys on teoreettinen, eihän kaikki kuitenkaan sähköautoa halua.

    • asfasfas54

      Olisi fiksua saada kaikki pääkaupunkiseudun autoilijat käyttämään sähköautoa.

    • 6+20

      en osta.

      ostan 3-litraisella bensakoneella

    • sähkö autot ovat iha p stä :)

    • Häkä Kaasulla

      Pitääkö kaikilla muilla polttoaineilla tai energiamuodoilla, kuin bensiinillä kulkevista autoista maksaa käyttövoimavaro eli kansankielellä ns. entinen Dieselvero?

      Entä jos auto onkin sekasikiö eli ns. hybridi esim. Toyota Prius, joka käy pääsääntöisesti bensiinimoottorilla ja sitten välillä avittaa sähkömoottorilla.
      Maksetaanko silloin Dieselveroa vain 30%?

      Tai maksetaanko 100% sähköautosta 100% Dieselvero?

      Maksetaanko Biokaasuautosta 100% Dieselvero?


      Kaveri teki 1983 Ford Escortin toimimaan nestekaasulla niin, että peräkontissa oli muistaakseni 3 kpl 25 kg nestekaasupulloja ja silloin hän joutui maksamaan siitä dieselveroa.

      Taidan ostaa vanhan kaasutinmoottorisen Jenkin ja tehdä siihen nykyaikaisen puukaasulaitteiston, eli häkäpöntön ja pusikkoa löytyy pitkin tienvarsia mitä kerätä polttoaineeksi.

    • mun rahat

      en osta tästä paska maasta enää yhtään mitään, koska kaikki on verotettu moneen kertaan. paremi tukea vähemmän ahneita.

      vanha sanonta, ahneelle koittaa ripuli pask¤nen loppu.

    • Pientä viilausta.

      Tuohon kun vaihtaa LiFePO4 akuston ja dieselillä eli polttoöljyllä toimivan lämmittimen, joka kierrättää nestettä sisätilakennon lisäksi akustojen lämmittimessä, niin alkaa tulemaan toimintasädettä ja ajomukavuutta pakkaspäivillekin.

      • ....

        Dieselillä autossa ei saa käyttää kuin vain ja ainoastaan dieselöljyä vaikka kyse olisikin lämmittimestä!


    • Sierra jättää sen-!

      OOHOOCEE Turbo 3/4 , 24 venttiilinen ja JÄÄ! pssstshh shh shh

    • kyl kelppaa

      Toihan vaan vaatii pitkän JATKOJOHDON.

      Sukellusvenesissä on hyvät akut? Miksei niitä sovelleta...
      Saksalaisten 2.MS tekniikkaa. Sehän oli ihan hyvää.
      Sillä irtoisi.

      Kyllä 100 km riittää kaupungissa käyntii.
      Sitten jos olisi vielä LATAUSPISTE, johon auton voi jättää ostosten ajaksi, niin matkaa tulisi vielä yhteensä 200 km.
      !00 km on aika paljon talvisin, ei sitä niinkään pitkään viisti hangessa ajella.

      Mutta eikö tässä nyt ole pelko siitä, että puliukot käyväy välillä ottamsta tankista sävärit?????

    • Sähköautot.

      Ovat vielä pelkkä vitsi. Kuka viitsii ostaa mopoauton näköisen tötterön,jolla on hintaa n.40 000 euroa ja jolla talvella ei pääse kunnolla edes 100km matkaa?Entä kuka uskaltaa ostaa tällaisen tötterön käytettynä? Akkujen uusimiseen kun voi hyvinkin upota tuhansia euroja. Esim.nykyisten hybridiakkujen uusiminen maksaa,vain 6000 euroa.

    • hih hih hii

      Kylläpä suomalaisia vituttaa jos joku ostaa sähköauton ja pääsee pienellä kulutuksella.

      Sitten kateuksissaan määkii, miten on huono peli, kallis jne. Haittaako teitä mihin toinen käyttää rahansa ja varsinkin se pieni kulutus ?

      • Normiautoilija

        Kateuksissaan ? Laskepa huviksesi paljonko se pieni kulutus painaa jos samankokoisen kopin saat normiautona kymppitonnilla ? Ja kantsii uusin Tuulilasikin lukea, naurettavaa että pitäisi tuollaisella kopperolla ajella ja vielä miettiä että voiko lämmitystä käyttää vaiko ei. Jos joku ostaa 40 tonnin kopperon, ei se ainakaaan kateutta herätä, vaan ajatuksen siitä että onko ihan kaikki kotona.....


      • hih hih hii
        Normiautoilija kirjoitti:

        Kateuksissaan ? Laskepa huviksesi paljonko se pieni kulutus painaa jos samankokoisen kopin saat normiautona kymppitonnilla ? Ja kantsii uusin Tuulilasikin lukea, naurettavaa että pitäisi tuollaisella kopperolla ajella ja vielä miettiä että voiko lämmitystä käyttää vaiko ei. Jos joku ostaa 40 tonnin kopperon, ei se ainakaaan kateutta herätä, vaan ajatuksen siitä että onko ihan kaikki kotona.....

        Sinua ainakin näyttää ketuttavan karseasti.


      • Normiautoilja
        hih hih hii kirjoitti:

        Sinua ainakin näyttää ketuttavan karseasti.

        hih hih hii on pihalla kuin lintulauta, mutta eihän sitä voi kaikilta vaatia......

        Itse kukin saa rahansa laittaa mihin vaan, opel amperan ja chevy voltin tyyppiset autot on ne jotka voisin sillä rahalla ostaa, en avuttomia koppimopoja.


      • Ei tunnu vaikuttavan

        Ei polttoaine vaikuta mitään kulutukseen, saman energian se auton liikuttaminen aina vie. Sähköautossa saadaan tietysti jarrutusenergia talteen, mutta kuten näistä hybrideistä näkee, niin se hyöty hukkuu jo akkumassan mukana raahaamiseen ja ekodieselillä pääsee samaan kulutukseen.


      • hih hih hii
        Normiautoilja kirjoitti:

        hih hih hii on pihalla kuin lintulauta, mutta eihän sitä voi kaikilta vaatia......

        Itse kukin saa rahansa laittaa mihin vaan, opel amperan ja chevy voltin tyyppiset autot on ne jotka voisin sillä rahalla ostaa, en avuttomia koppimopoja.

        Tietenkin saa laittaa ja sehän ei pitäisi sinua kyrsiä ollenkaan vaan näkyypä kyrsivän.


      • åpoifdsa
        Ei tunnu vaikuttavan kirjoitti:

        Ei polttoaine vaikuta mitään kulutukseen, saman energian se auton liikuttaminen aina vie. Sähköautossa saadaan tietysti jarrutusenergia talteen, mutta kuten näistä hybrideistä näkee, niin se hyöty hukkuu jo akkumassan mukana raahaamiseen ja ekodieselillä pääsee samaan kulutukseen.

        Eko dieselillä pääsee samaan litramääräiseen kulutukseen kuin hybridill, mutta diesel litrassa on 10% enemmän energiaa kuin bensa litrassa.

        Työkaverin 1.6 "eko diesel" syö kaupunkiajossa 8l/100km, mutta Auris HSD vie vain 5l/100km. Eli onhan se diesel ekoauto. Eikä tämä hybrid ole oikeastaan edes mikään hyvä keksintö. Vai mitä :)


      • Normiautoilija
        hih hih hii kirjoitti:

        Tietenkin saa laittaa ja sehän ei pitäisi sinua kyrsiä ollenkaan vaan näkyypä kyrsivän.

        Menehän nyt siitä jonnekin muualle kun aikuiset keskustelee, hihittelemään.....ehkä sitten joskus ymmärrät mitä se kyrsiminen on.


    • Polkupyörä

      kuluttaa housuja.

    • assffdf

      minua ärsyttää öljy varantojen tuhlaus. Tulee aika jolloin iskee jääkaudet yms. Olisiko ollut hyvä olla öljyä näille sukupolville? Massamuutot afrikkaan eivät palvele ketää.

      Joutuu häpemään silmät päästään kun ajattelee miten meistä tulevaisuudessa ajatellaan. Paskaa ja hajontaa.

    • totuudenpuhuja

      Totuus on sulla housuissasi, halvatun saarnaaja. Pessimistit eivät ole suosittuja.

    • näi se o

      Minua ärsyttää viher piipertäjät jotka eivät tiedä että kun he lähtevät priuksillansa ulos kaupungeista eli oikeaan maailmaan niin oho mitä käy hybridi prius vie melkein yhtä paljon kuin v8 varustettu jenkki rassi. Hybridi autot sun muut sähkö vehkeet saa mun puolesta pysyä ikuisesti jossai hesassa ei tarvii täällä maailmalla sitten raapia päätään näiden johto helvettien kanssa. ja kaikille viher ihmisille pysykää te siellä kaupungeissa en halua pihalleni kukka turisteja

    • väärässä puolueessa.

      Varsinkn i tamperelainen SDP:n varapuheenjohtaja sekoilee energiassa.
      Ännet katoaa.

    • JEEPINPENTU..
      • toimivaratkaisu

        Kannattaa ehdottomasti. Ampera on näihin oloihin paremmin soveltuva laite, lämpöä riittää ja voit ajaa samalla autolla yhtä soittoa (pysähtymättä välillä latailemaan) vaikka Utsjoelle. Normiajot kaupungissa sitten päästöttömällä tuulisähköllä ja huokeasti...


      • AmperaAjossa
        toimivaratkaisu kirjoitti:

        Kannattaa ehdottomasti. Ampera on näihin oloihin paremmin soveltuva laite, lämpöä riittää ja voit ajaa samalla autolla yhtä soittoa (pysähtymättä välillä latailemaan) vaikka Utsjoelle. Normiajot kaupungissa sitten päästöttömällä tuulisähköllä ja huokeasti...

        Ampera/Volt on toimiva ratkaisu ja ainoa malli missä on minimi kWh kapasiteetti akuissa. Mitsun PHEV voittaa käytännöllisyydessä ja monikäyttöisyydessä, mutta ilmajäähdytteinen pieni akku ei vielä vakuuta.


    • Se siitä sitten
      • eDrive1

        Hypetyksestä? En ole nähnyt telkkarista yhtään sähköautomainosta, mutta "perinteisen tekniikan" autoja ja Neste Oilin dieseleitä mainostetaan joka päivä..


    • Kyllä lähtee...

      Akut kestää noin 1000 latauskertaa ja sitten niiden kapasiteetti jo laskee puoleen.
      Akuston vaihto maksaa puolet sähköautoropposen hinnasta... revi sitten huumoriasi "sähköautosta"...

      Talvipakkasella auton sisätilan lämmitys vie enemmän tehoa kuin kulkemiseen tarvitaan. Siksi talvella ei sähköautolla tee yhtään mitään. Ai niin, kokeileppa ladata sitä akustoa -20 asteen pakkasella. Mahtaako viikko riittää? -20 astetta ja kapasiteetti on laskenut puoleen, -40 astetta, niin auto ei hievahdakaan kun akuston kapasiteetti laskee NOLLAAN!

      Ja puheet Li-ion -akuista loppuu lyhyeen kun ensimäinen akku posahtaa. Li-ion akun energiatiheys on niin suuri, että akkukennon pienikin sisäinen vika (oikosulku kennon sisällä) aiheuttaa ketjureaktion ja akun räjähdyksen. Jos pieni kännykän akku likimain tappaa puhelimen käyttäjän, niin millainen paukku lähtisi auton Li-ion akusta vaikkapa kolaritilanteessa?

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku


      Lyijyakut kestää noin 1000 latauskertaa ja sitten niiden kapasiteetti jo laskee puoleen.
      Akuston vaihto maksaa puolet sähköautoropposen hinnasta... revi sitten huumoriasi "sähköautosta"...

      Talvipakkasella auton sisätilan lämmitys vie enemmän tehoa kuin kulkemiseen tarvitaan (ainakin 10 kW). Siksi talvella ei sähköautolla tee yhtään mitään. Korkeintaan lämpimästä tallista lyhyt matka toiseen lämpimään talliin. Entäs lasinlämmittimet ja istuinlämmittimet, peilinlämmittimet jne. mukavuudet...?

      Ai niin, kokeileppa ladata sitä akustoa -20 asteen pakkasella. Mahtaako viikko riittää? -20 astetta ja kapasiteetti on laskenut puoleen, -40 astetta, niin auto ei hievahdakaan kun akuston kapasiteetti laskee NOLLAAN!

      Likimain sama pakkassääntö taitaa päteä Li-ion -akkuihinkin.

    • Moottorivoimaa ;=)

      IL:n asiantuntemus huipussaan: "Sähköauton voimanlähteenä toimii sähkömoottori."



      Yle: Sähköautoja myyty vain muutama hassu kappale - "Liikaa hintaa"

      Tiistai 17.9.2013 klo 09.05

      http://www.iltalehti.fi/autot/2013091717497188_au.shtml

      Suomessa ei voida vielä varsinaisesti puhua sähköautojen vallankumouksesta, Yle kertoo.

      Ylen mukaan sähköautoja on tänä vuonna myyty Suomessa vain 33 kappaletta, ja tällä hetkellä niitä on yhteensäkin rekisteröitynä vain 156 kappaletta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että tavallisia henkilöautoja on myyty tänä vuonna 76 000 kappaletta.

      - Hintaa on liikaa, ominaisuudet eivät ole normaalien autojen tasalla, Tekniikan maailman päätoimittaja Velimatti Honkanen arveli syitä sähköauton vähäiselle myynnille Ylen Aamu-tv:ssä.

      Autonvalmistajat panostavat nyt sähköautojen kehittämiseen, ja keskiarvoennusteen mukaan sähköautoja huristelisi Suomen teillä jopa 25 000 - 36 000 kappaletta vuoteen 2020 mennessä. Honkasen mukaan luvut vaikuttavat "vähän optimistisilta".

      Sähköauton voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Akut, joihin sähköenergia on varastoitu, "tankataan" omissa latauspisteissään, joita löytyy jo joiltain huoltoasemiltakin. Sähköautojen leviämisen onkin sanottu edellyttävän koko maan kattavaa julkista latausverkostoa.

      Lähde: Yle

      ---

      Liikenne 16.9.2013 klo 11:56 | päivitetty 16.9.2013 klo 11:56

      Sähköautojen myynti takkuaa

      Sähköautot eivät ole yleistyneet toivotulla tavalla. Koko maassa on myyty tänä vuonna vain 33 sähköautoa, kun tavallisia henkilöautoja on mennyt kaupaksi 76 000.


      http://yle.fi/uutiset/sahkoautojen_myynti_takkuaa/6832613

      "Tällä hetkellä Suomessa on rekisteröitynä 156 sähköllä toimivaa henkilöautoa. Tekniikan maailman päätoimittaja Velimatti Honkanen arvioi Aamu-tv:ssä, että tuote ei ole vielä valmis markkinoille."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe