Multa otettiin poskihammas pois 7.2 ja poistokohtaan muodotu verihyytymä.
Verta vuoti ensimmäisenä päivänä ja illallakin verta tihkui pikkuisen.
Yölläkin oli verta vähän vuotanut.
Seuraavana päivänä ei enää suuremmin vuotanut.
Pehmeää ruokaa olen viikon verran syönyt ja todellakin varonut sitä puolta suuta, mistä hammas poistettiin.
Hampaita olen harjannut, mutta tosi varovasti sitä puolta, josta hammas poistettiin.
Vedellä olen sitten huuhtonut päätä kallistellen, että irtoaa ne ruoan tähteet, jotka pakostakin menee sinne hyytymän päälle.
Kaikkia ruoantähteitä ei oikeen saa huuhtomalla pois, mutta eipä niitä ole uskaltanut alkaa millään ronkkimaan, ainakaan sen hyytymän päältä, vaan olen antanut ne sitten olla.
Välillä on irronnut ruoantähteitä ja ainakin alussa tuli mukava vähän vertakin, mutta ei hyytymä kuitenkaan onneks irronnut, kun näytti siellä olevan sellainen musta mötikkä sen poistokohdan päällä.
Onkos muilla havaintoja, että kuinka kauan menee hyytymän paranemiseen.
Kieli vaan meinaa aina ahingossa hipasta sitä hyytymää ja huomasin tänään, että hyytymä on pienentynyt siitä, mitä se oli muutama päivä hampaanpoiston jälkeen ja näyttää osin jo vaalentuneen.
Nyt vaan tuntuu se hampaankoko vähän syvemmältä ja näyttää osin vaaleammalta se hyytymä ????
Kuuluukos se tähän parantumis prosessiin, että verihyytymä alkaa kutistumaan ja vaalenemaan eli onkos se vaalea sitten sitä uutta tervehtynyttä limakalvoa, ei kai se hyytymä enää pitäisi irrota, kun aikaa on jo kulunut vajaa 2 viikkoa hampaanpoistosta.
On kai siinä tarvittavasti hyytymää jäljellä, kun ei ole ollut mitään hermosärkyä.
Jos siitä hyytymä irtoaisi ennen aikojaan, niin varmaan olisi infernaalinen kipu.
Kyllä tässä on oltu niin tarkasti, kuin vaan voi olla, että hyytymä pysyisi paikallaan ja hampaankolo parantuisi, tarkemmin ei oikeastaan voisi enää olla.
Kuukauden kuluttua olisi uusi aika hammaslääkärille ja siellä ainakin sitten selviää, että onko kaikki ok.
Jostakin luin, että vaikka hyytymä irtoaisi, niin se kuitenkin paranee, mutta parantuminen kestää kauemmin ja on kivuliaampaa.
Siinä vaan menee ruoantähteitä sinne avoimeen reikään, jollei ole sitä hyytymän antamaa suojaa reiän päällä.
Hampaan poistokohdan paraneminen ???
2
7131
Vastaukset
- asdafdadas
Hyytymä pienenee sitä mukaa kun ien sen alla parantuu. Minulla oli samoin, stressasin asiaa ja hoidin poistokuoppaa miltei neuroottisesti, mutta kaikki on kuten kuuluukin! Varsinkin kun varovasti olet sitä hoitanut, ja aikaa on mennyt jo noinkin kauan, niin kyse on normaalista paranemisprosessista. Lopulta hyytymä katoaa kokonaan.
- Kokemuksia ???
Kiitos vastauksesta....
Hammaslääkäri kirjotti hampaanpoiston jälkeen V-Pen mega kuurin ja söin sen loppuun eli ei pitäisi ainakaan tulehduksia tulla.
Sitä vaan jotenkin stressaa ja on ylivarovainen tuon hampaankolon suhteen.
Tuota aattelin myös, että se hyytymä hiljallee pienenee ja sulautuu paranemisprosessin edetessä, eikä irtoa sellaisena klönttinä, kun poistokohta on parantunut sen hyytymän alla.
Suuvedellä olen tuota poistetun hampaan kohtaa huuhdellut aamulla ja illalla ja laimentanut sen suuveden, koska tuntui olevan aika voimakasta ja pelkäsi, että voi liottaa sen hyytymän pois.
Ensimmäiset yöt tuon hyytymän kanssa vähän meinas hirvittää, että jos unissaan vahingossa sohasee hyytymää kielellä, niin ensimmäisenä yönä nukkuminen oli katkonaista.
Olisihan sitä verta tullut senverran paljon, että olisi näkynyt tyynyllä aamulla, jos unissan olisi se hyytymä irronnut.
Vähitellen olen jo aloittanut syömään pehmeää leipää, perunaa, lihapullia ja normaalia ruokaa keittoruoan lisäksi.
Kyllä jo pystyy syömään tavallistakin ruokaa, kun pureskelee terveellä puolella.
Hampaanpoistopäivän jälkeen en uskaltanut syödä mitään, kuin vasta seuraavana päivänä puolenpäivän jälkeen.
Pari päivää meni melko niukalla ruoalla, mutta joutu kyllä alkaa syömään vähän enemmän, kun oleen aika sekanen olo.
No jos tästä jotain hyvää haluaa löytää, niin tuleepa pidettyä nyt sitten todella pitkä tauko, ettei syö mitään makeisia.
Toisaalta, jännitin sitä hampaan poistoa melko paljon, mutta aivan turhaan.
Puudutus aineet on paljon parempia, kuin joskus 25 vuotta sitten, kun minulta on viimeksi poistettu hammas.
Hampaan poisto ei tuntunut yhtään ja paljon vähemmän oli pää puuduksissa, kuin hampaan paikkauksen jälkeen, kun tarviin puudutuksen myös siinä.
Kunnallisessa hampaanhoidossa tulee käytyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2002665
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252476En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761688Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2021215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va561159- 471088
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6803- 106798
- 46793