Trafin raportti, huijaustako?

Voimeko enää luottaa suomalaiseen viranomaiseen? Viittaan tämänpäiväisen
Hesarin Autoliitteeseen. Kolme viikkoa sitten samainen lehti hehkutti,
japanilaisten autojen laatu heikentynyt. Nyt ne taas ovat ylivoimaisia.
Tuuliviirihesariin ei ainakaan voi luottaa.

Onko Trafi erehtynyt kaksi miljoonaa kertaa, kun sen raportti osoittaa
aivan muuta kuin Dekran vastaava. On turhaa vedota taas kilometreihin.
Auto kestää varmasti paremmin 300 tuhatta jos se kestää ne ensimäiset 30
tuhatta km ilman vikoja. Tuohon kahteen miljoonaan sisältyy varmasti sekä paljon, että vähän ajettuja autoja. Valitettavasti oli listattu vain henkilöautot.

Minä olisin taipuvainen luottamaan kotimaan viranomaisiin. Kannattaa lukea
tuo Hesari, ennen kuin polttaa päreensä ja tulee tänne väittämään, ettei se täp....
mitään tiedä.

27

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilasto=emävale

      En lue Hesaria, enkä siis tiedä, mistä Heasarin autoliitteessä on kysymys. Ilmeisesti kuitenkin katsastustilastoista, taas kerran. Mutten ihan välttämättä pointtiasi ymmärrä oikein.

      Mitä vitun väliä, hylätäänkö sadasta autosta kaksi, vai kymmenen. Auton kestävyydestä se ei kerro yhtään mitään. Ja vielä vähemmän monista muista tärkeistä asioista. Mieluummin valitsen sellaisen auton, joka miellyttää, vaikka sitten pitäisikin korjata joku pikkuvika hieman useammin kuin jossain toisessa autossa.

      Tämänkertainen autoni on auto, jonka tälläkin palstalla noiden tilastojen perusteella tehtyjen tulkintojen perusteella pitäisi olla täysi romu. Mutta käytännössä tuo auto on yksi parhaista, mitä olen koskaan omistanut.
      Pian on kaksi miljoonaa kilometriä autoiltu, joten sitä kokemustakin on eri autoista väkisinkin jonkin verran kertynyt.

      Haistakaa p aska, tilastoinenne.

    • niinpä aivan muuta

      Kannattaisi lukea mihin tilastot perustuvat ja millainen organisaatioTrafi on ja millainen Dekra. Trafi on suomalainen viranomainen, joka ei omista ainuttakaan katsastusasemaa eikä katsasta mitään itse. Sen tiedot perustuvat erilaisten katsastusasemien tietoihin. Ja niiden hajonta onkin jo sitten hylkäysten perusteella hyvin erilaista, hylkäysprosentit kun vaihtelevat muutamasta prosentista yli 50%:iin. Työ on siis katsastuksessa hyvin vaihtelevaa ja tulokset samoin. Dekra taas toimii kymmenissä eri maissa riippumattomana laitoksena ja hoitaa itse mm. katsastuksia kymmenien vuosien kokemuksella. Sen katsastusvolyymit ovat moninkertaiset Suomen vastaaviin verrattuina. http://www.dekra.de/de/home

    • > On turhaa vedota taas kilometreihin.
      > Auto kestää varmasti paremmin 300 tuhatta jos se
      > kestää ne ensimäiset 30
      > tuhatta km ilman vikoja.

      Tuota, mitä?

      Kilometreihin vedotaan kai yleensä lähinnä sillä periaatteella, että tietyillä merkeillä ja malleilla ajetaan keskimäärin enemmän vuodessa kuin tietyillä toisilla. Täten on luonnollista, että kulumisesta johtuvia vikoja tulisi enemmän kuin sillä toisella.

      Suomessa autot katsastetaan ikään perustuen, ei ajettuihin kilometreihin. Mitkä auton viat ovat oikeastaan ikäriippuvaisia? Ehkä ruostevauriot, mutta muuta ei ihan heti tule mieleen. Yleisin huomautusaihe taitaa olla valot, joiden toiminta riippuu pitkälti siitä kuinka monta tuntia autolla on ajettu (ei siis suoraan kilometreistä). Sitten ovat renkaat, nivelet, jarrupalat, jne. joiden kunto riippuu pitkälti ajokilometreistä...

      Ei siinä mitään. Aja vaan sillä tojotallasi. Se on varmaankin vähävikainen ja kelpaa siirtymiseen paikasta a paikkaan b. Ja onhan se halpa. Siinä on jo monta hyvää syytä valita moinen auto.

      Paljon ajavalle alkavat taas muut syyt painaa. Itse ajan vain vähän yli 30 000 vuodessa, mutta tojotaa en paria koeajoa ja muutamaa laina-autoa enempää ole kiinnostunut kokeilemaan. Itsellänikin oli ajouran alkuvaiheilla alla 80-luvun mitsu, joka jätti tielle vain kerran (laturin johto irtosi - sammui valoihin eikä enää käynnistynyt). Kammottava mukavuusominaisuuksiltaan, mutta suhteellisen tunnokas ajettava verrattuna esimerkiksi tämän vuosituhannen tojoihin. :)

      • Mitähän se Tojotan vetäminen tähän kuuluu? Taitaa olla sellainen "lyömäase".
        Itse joudun nykykeleillä ajamaan Mersulla kun Forester viedään käsistä.
        Ja mitäpä sitä ei lapsilleen soisi. Saan aina opastuksen Mersulla lähtiessäni,
        että katso parkkipaikalla kunnolla aurattu kohta, ettet jää kiinni.

        Tuolla aikaisemmin oli sinänsä hyvä avautuminen, tilasto=emävale, mutta lopussa haistatelut pudotti sen arvon. Oli tosiaan "avautuminen", eikä niinkään paljon ko. asiaan liittyvä.

        Et ymmärtänyt tuota 30 tuhatta, en olettanutkaan, että kaikki sen tajuavat.
        Mutta joillekin autonomistajille on kiusallista purjuta varikolla niiden pikkuvikojen
        takia alinomaan jo takuuaikana. Jos niitä vikoja ei ole "heti", kun auton ajaa liikkeestä ulos, niin ei niitä näytä tulevan myöhemminkään.

        Foresterin ei ole vaihdettu etupään niveliä kertaakaan, mutta Mersu lähtee varikolle saamaan uudet jo kolmatta kertaa. Eivät maksa paljoa, voisi vaihtaa itsekin, mutta se pyöräkulmien suuntaus maksaa enempi kuin nivelet.


      • Tojo-köle

        Rotta....olet usein oikeassa......nyt olet väärässä, koska ilmeisesti lauot mielipiteitä, et omaa kokemusta paljon ajetusta/vanhasta!

        -itsellä on sellainen esimerkki, joten voin puhua kokemuksen rintaäänellä!

        -renkaat ja polttoaine kuluvat selvimmin kilometriiperusteisesti.

        -samoin jarrut ja valot jos ajetaan samaa ajoa. -yleensä kuitenkin paljon ajava ajaa enemmän maantiejoa jolloin tämäkään kohda ei pidä paikkaansa.

        -oma autoni 540tkm ajettuna on kuta kuinkin samassa kunnossa kuin mikä tahansa 14v vanha perusauto. -no ehkä kilsat näkyy vähän istuimessa ja ratissa.

        -sit lopuks....aika on kullaanu taas rotan muistot, mene kuule ajaan 80-luvun autoa, vaikka sitä mitsuas tai volkkaria ja aja 2010-luvun Tojo, niin saattaa tulla pettymys jopa volkkariin.....


      • Tojo-köle kirjoitti:

        Rotta....olet usein oikeassa......nyt olet väärässä, koska ilmeisesti lauot mielipiteitä, et omaa kokemusta paljon ajetusta/vanhasta!

        -itsellä on sellainen esimerkki, joten voin puhua kokemuksen rintaäänellä!

        -renkaat ja polttoaine kuluvat selvimmin kilometriiperusteisesti.

        -samoin jarrut ja valot jos ajetaan samaa ajoa. -yleensä kuitenkin paljon ajava ajaa enemmän maantiejoa jolloin tämäkään kohda ei pidä paikkaansa.

        -oma autoni 540tkm ajettuna on kuta kuinkin samassa kunnossa kuin mikä tahansa 14v vanha perusauto. -no ehkä kilsat näkyy vähän istuimessa ja ratissa.

        -sit lopuks....aika on kullaanu taas rotan muistot, mene kuule ajaan 80-luvun autoa, vaikka sitä mitsuas tai volkkaria ja aja 2010-luvun Tojo, niin saattaa tulla pettymys jopa volkkariin.....

        En voi puhua omasta kokemuksesta, koska kyseessä on tilasto. Pitäisi olla vähän isompi otanta autoista...

        Mutta kritisoin juuri tuota kilometrien huomioimatta jättämistä. Katsastustilastossa on huomioitava myös ajetut kilometrit kun verrataan vikaisuutta, itse asiassa niin kuin ymmärsin sinunkin tuossa kertovan.


    • io4rw

      Itsekään en ole lukenut HS juttua, mutta katsastustilastoista lienee olevan jälleen kerran kyse.

      Tämä näkökulma on ollut tuhat kertaa esillä, mutta aina se tuntuu unohtuvan. Suomen katsastustilastot eivät kerro autojen 'hyvyydestä' paljoakaan.

      Katsastustilastot saattaa joltakin automallilta pilata jokin suunnitteluvirhe, kuten vaikkapa ajovalojen korkeudensäädön jumittuminen. Tällöin tämä ko. auto tuomitaan katsastustilastojen perusteella laaduttomaksi - hylätäänhän niitä paljon. Ja totta se on, jos etsit itsellesi autoa mikä todennäköisesti läpäisee katsastuksen, kannattaa näitä tilastoja seurata. Mikäli tahdot yleisesti kestävän, huolettoman, toimintavarman, taloudellisen yms. ei tämä tilasto kerro yhtään mitään. Katsastustilastoista et näe vaikkapa jonkin automerkin turbojen kestävyyttä. Katsastustilaston mukaan hyvin luotettava (väärin luettu tilasto) auto saattaakin olla koko elinkaarensa aikana paljon kalliimpi korjauksien osalta kuin jokin epäluotettava auto.

      Joten toivoisin ihmisiltä edes jonkilaista medialukutaitoa. Ketään ei huijata näillä katsastustilastoilla. Ne ovat luotettavia, paikkaansa pitäviä ja totuudenmukaisia. Lukijan pitäisi vaan ymmärtää mitä siinä tutkimuksessa sanotaan.

    • tilaston harhaa

      Eihän tuollaisila katsastustilastoilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
      Se kertoo parhaiten vain sen mitä autoa on huollettu hyvin, ajettu vähän ja kuinka tarkka omistaja on. Huolellinen omistaja ei vie rikkinäistä autoa katsastukseen(vrt. Toyotavaarit).
      Taisi ison hylkyjen määrä olla renkaista, että se siitä.

      • Että sekö siitä, mielenkiintoista. Kolme viikkoa sitten olit ihan eri mieltä, kun esitin saman kysymyksen Dekran raportista jossa kerrankin saksalaiset autot pärjäsivät.

        Kyllä hälytyskellojen pitäisi soida, kun joka toinen auto hylätään viallisten ripustusten tai nivelien takia. Ei niitä hylkyjä tule palaneesta lampusta tai yhdestä sakkorajalla olevasta renkaasta.

        Onko itsetunto saksalaisien autojen omistajilla niin alhaalla, että pitää tukea sitä
        jollakin raportilla tai torpata päinvastaiset tilastot. Eikö ole kanttia tunnustaa, että
        tuli hankittua herkästi vioittuva auto. Toiset tietävät ostaessaan, mitä saavat ja ajelevat tyytyväisinä, kun ovat onnistuneet leiman saamaan.


    • pointti 1

      Prosentteja ei kannata sellaisenaan tuijotella ja niiden perusteella sijoituksia verftailla, mutta ostajan kannalta mielenkiintoinen tieto on esim. kolme yleisintä vikaa. Toisilla automalleilla nuo sarakkeet ovat tyhjiä eli löytyy vain satunnaisia yksilöissä olevia vikoja. Toisilla merkeillä taas lötyvät selkeät tyyppiviat, mitkä on kirjattu noihin kolmeen ruutuun kuten "etuakselisto" , "käsijarru" tai "OBD".
      Tämä antaa selkeän kuvan siitä, mitä käytetyn ostajan pitää ainakin katsoa, jos ei halua heti alkaa remontoimaan tiettyjä kohtia. Tarkastamalla tietyt kohteet säästää selvää rahaa.

      • Pointti_1+

        Tuossa oli hyvä pointti. VW-konsernin auton omistajalla pitää olla vikakoodin lukija ja nollauslaite. Ne ovat yleistyneet räjähdysmäisesti. Sen takia niiden autojen viat ovat katsastustilastoissa vähentyneet. On siis tavallaan laatu parantunut? Se taasen ei ole totuus ko. konsernin autoista. Katsastustilastoista ei myöskään näy, mistä autosta saa talvella ovet auki ja mistä ei.

        Katsastustilasto osoittaa siis lähinnä sen, miten aktiivisesti autojen omistajat käyttävät huollossa autonsa ennen katsastusta.


    • höpinää...?

      "Kolme viikkoa sitten samainen lehti hehkutti,
      japanilaisten autojen laatu heikentynyt. Nyt ne taas ovat ylivoimaisia.
      Tuuliviirihesariin ei ainakaan voi luottaa."

      En ainakaan minä tuossa mitään epäloogista näe. Eihän noista toinen sulje toista pois. Japanilaisten autojen ylivoimaisuus on vain nykyisin vähentynyt.

      • Trafin raportin mukaan ylivoima on päinvastoin huikeasti kasvanut.


    • tyzrestrdyfugi

      Kirjoittaja kirjoittaa joko tarkoituksellisesti, nykyajan uutisointia muistuttavin elkein, eli provosoivasti, tai sitten hän ei oikeasti ymmärrä kirjoittamaansa asiaa. Olen taipuvainen arvioimaan kirjoituksen jonkintasoiseksi provosoinniksi.

      No joka tapauksessa, käännetään taas kerran rautalangasta, mistä on kyse.

      Trafi on suomalainen viranomainen, joka tekee raportin siitä miten suomalaisissa olosuhteissa, auto läpäisee Suomen viranomaisen vaatiman katsastuksen. Katsastus suoritetaan pääsääntöisesti kerran vuodessa.

      Dekra on saksalainen viranomainen, joka tekee raportin siitä miten saksalaisissa olosuhteissa, auto läpäisee Saksan viranomaisen vaatiman katsastuksen. Katsastus suoritetaan pääsääntöisesti kerran kahdessa vuodessa.

      Mahdollisia syitä tilastojen eroavaisuuksiin:

      -Saksan ja Suomen ilmastollisten, tiestön ja elintason, ehkä jopa autojen hintaerojen (autoverotus) mukanaan tuoman erot
      -katsastusten laatuvaatimuksissa on eroja
      -katsastuksen suoritustiheydessä on eroa

      Suomi ei ole Saksa, eikä Saksa ole Suomi.

      Sitten voi myös pysähtyä miettimään sitä, mitä katsastustilastot kertovat auton "laadusta". Katsastustilastohan kertoo vain sen, miten auto läpäisee katsastuksen, ei auton kokonaislaatutasosta, mitä se sitten tarkoittaakaan.

      • Kirjoituksesi on yksi analysointiin pyrkivä kontenanssia menettämättä.
        Harvinaista herkkua imbesillien hihittäjien keskuudessa.
        Huvittavinta on ihmisten yritys pönkittää valintojaan noilla raporteilla
        ymmärtämättä niiden tarkoituksenhakuisuutta.

        Olisin voinut ottaa esimerkiksi maailman toiseksi suurimman autojärjestön,
        17 milj. jäsentä, ADAC:n raportin, jonka tärkein kriteeri on, ettei auto ole jättänyt tielle. Viimeksi kirjoitukseni poistettiin, omilla aivoilla ajattelevia, "totuuden" puhujia
        pelätään.

        Viime vuoden raportisa Mersu oli paras ja kolme muutakin kärkisijaa menivät
        saksalaisille, onhan perhepiirissä Mersukin. Viaton se ei ole, mutta sen kanssa
        toistaiseksi voi elää.

        Kun on omistanut saksalaisten rinnalla putkeen 8 japanilaista, niitä vähävikaisia, 4 Mazdaa, yhden Vitaran ja 3 Foresteria, niin
        ymmärtää, mitä viattomuus autoissa tarkoittaa. ( Vitara ei ollut viaton, siinä niitä vikoja ole saman verran kuin muissa japanilaisissa yhteensä). Perhepiirin
        ranskalaista en ilkeä edes mainita. Auton sähkötekniikka, yleensä, kyllä tuli tutuksi,
        että jotain hyvääkin.


      • WAU!
        Täpinä kirjoitti:

        Kirjoituksesi on yksi analysointiin pyrkivä kontenanssia menettämättä.
        Harvinaista herkkua imbesillien hihittäjien keskuudessa.
        Huvittavinta on ihmisten yritys pönkittää valintojaan noilla raporteilla
        ymmärtämättä niiden tarkoituksenhakuisuutta.

        Olisin voinut ottaa esimerkiksi maailman toiseksi suurimman autojärjestön,
        17 milj. jäsentä, ADAC:n raportin, jonka tärkein kriteeri on, ettei auto ole jättänyt tielle. Viimeksi kirjoitukseni poistettiin, omilla aivoilla ajattelevia, "totuuden" puhujia
        pelätään.

        Viime vuoden raportisa Mersu oli paras ja kolme muutakin kärkisijaa menivät
        saksalaisille, onhan perhepiirissä Mersukin. Viaton se ei ole, mutta sen kanssa
        toistaiseksi voi elää.

        Kun on omistanut saksalaisten rinnalla putkeen 8 japanilaista, niitä vähävikaisia, 4 Mazdaa, yhden Vitaran ja 3 Foresteria, niin
        ymmärtää, mitä viattomuus autoissa tarkoittaa. ( Vitara ei ollut viaton, siinä niitä vikoja ole saman verran kuin muissa japanilaisissa yhteensä). Perhepiirin
        ranskalaista en ilkeä edes mainita. Auton sähkötekniikka, yleensä, kyllä tuli tutuksi,
        että jotain hyvääkin.

        Ei kyllä moni uskoisi, että se stuidu on vain haavekuva! "Kontenanssia" - jatka vaan samaan malliin!


      • Kiitospaljon
        Täpinä kirjoitti:

        Kirjoituksesi on yksi analysointiin pyrkivä kontenanssia menettämättä.
        Harvinaista herkkua imbesillien hihittäjien keskuudessa.
        Huvittavinta on ihmisten yritys pönkittää valintojaan noilla raporteilla
        ymmärtämättä niiden tarkoituksenhakuisuutta.

        Olisin voinut ottaa esimerkiksi maailman toiseksi suurimman autojärjestön,
        17 milj. jäsentä, ADAC:n raportin, jonka tärkein kriteeri on, ettei auto ole jättänyt tielle. Viimeksi kirjoitukseni poistettiin, omilla aivoilla ajattelevia, "totuuden" puhujia
        pelätään.

        Viime vuoden raportisa Mersu oli paras ja kolme muutakin kärkisijaa menivät
        saksalaisille, onhan perhepiirissä Mersukin. Viaton se ei ole, mutta sen kanssa
        toistaiseksi voi elää.

        Kun on omistanut saksalaisten rinnalla putkeen 8 japanilaista, niitä vähävikaisia, 4 Mazdaa, yhden Vitaran ja 3 Foresteria, niin
        ymmärtää, mitä viattomuus autoissa tarkoittaa. ( Vitara ei ollut viaton, siinä niitä vikoja ole saman verran kuin muissa japanilaisissa yhteensä). Perhepiirin
        ranskalaista en ilkeä edes mainita. Auton sähkötekniikka, yleensä, kyllä tuli tutuksi,
        että jotain hyvääkin.

        Noita tilastoja voi lukea monella tapaa.

        Itse ostan pääsääntöisesti listan viimeisinä olevia autoja. Ja miksikö? Siksi, että ne ovat naurettavan halpoja, verrattuna listan kärjessä oleviin.

        Ja miten tällaisen huonomaineisen auton kanssa pystyy elämään?

        Otetaan esimerkiksi vaikkapa renault laguna, joka on aivan pohjasakkaa katsastustilastossa.

        Okei, katsotaan kolme yleisintä syytä, minkä vuoksi laguna ei läpäise katsastusta:

        -Etuakselisto
        -Ohjausnivelet ja -tangot
        -Käyttöjarru

        Eli, autossa on ekäpä hieman alimitoitetut alapallonivelet ja raidetangonpäät. Kustannus, motonet:

        -alapallonivel: 12,90
        -raidetangonpää: 13,90

        Heitän arvauksen että tyypillisessä autossa nämä osat kestävät ehkä 200tkm, kyseisessä renaultissa ehkäpä 100tkm. Kun nuo kerran vaihdan, ajan autolla 6-7 vuotta ennenkuin tarve tulee uusia.

        Käyttöjarrun ongelmat johtuvat pääsääntöisesti, merkistä riippumatta, aivan Suomen olosuhteista. levyjarrut tulisi puhdistaa kerran tai kahdesti vuodessa. Kuinka moni niitä puhdistaa laisinkaan...

        Hoitamalla siis jarrujen puhdistuksen, renkaiden vaihdon yhteydessä ja uusimalla etupään nivelet, saan auton joka läpäisee katsastuksen siinä missä mikä tahansa muukin.

        Entäpä sitten muut ongelmat? Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys, mutta mainettaan parempia, sittenkin.

        Paljon autoa rahalla, kiitos ja kumarrus ennakkoluuloille.


      • jööpötijöbö

        Tarkoititko sitä, että palstalle ei tulisi kirjoittaa muilla tyylilajeilla kuin herjaamalla ja pitämällä asiatiheyden alhaisena?

        Kyllä tuokin onnistuu, mutta voisihan sitä asiaakin yrittää kirjoittaa.

        Ja tuo viittauksesi asiantuntemukseen... En ainakaan merkillepannut omaa asiantuntemustasi minkään asian suunnalta, ja mikäli tämän palsta olisi vain asiantuntijoille, niin eihän täällä kukaan siinä tapauksessa kirjottaisi mitään.


      • jööpötijöbö kirjoitti:

        Tarkoititko sitä, että palstalle ei tulisi kirjoittaa muilla tyylilajeilla kuin herjaamalla ja pitämällä asiatiheyden alhaisena?

        Kyllä tuokin onnistuu, mutta voisihan sitä asiaakin yrittää kirjoittaa.

        Ja tuo viittauksesi asiantuntemukseen... En ainakaan merkillepannut omaa asiantuntemustasi minkään asian suunnalta, ja mikäli tämän palsta olisi vain asiantuntijoille, niin eihän täällä kukaan siinä tapauksessa kirjottaisi mitään.

        Onneksi täällä ei ole kuin yksi tai kaksi imbesilliä, joka/jotka avautuvat
        eri nimimerkeillä. Tosifiksut eivät yksinkertaisesti viitsi osallistua keskusteluun, heitä ei innosta perskärpästen pörinä.


      • content.
        Kiitospaljon kirjoitti:

        Noita tilastoja voi lukea monella tapaa.

        Itse ostan pääsääntöisesti listan viimeisinä olevia autoja. Ja miksikö? Siksi, että ne ovat naurettavan halpoja, verrattuna listan kärjessä oleviin.

        Ja miten tällaisen huonomaineisen auton kanssa pystyy elämään?

        Otetaan esimerkiksi vaikkapa renault laguna, joka on aivan pohjasakkaa katsastustilastossa.

        Okei, katsotaan kolme yleisintä syytä, minkä vuoksi laguna ei läpäise katsastusta:

        -Etuakselisto
        -Ohjausnivelet ja -tangot
        -Käyttöjarru

        Eli, autossa on ekäpä hieman alimitoitetut alapallonivelet ja raidetangonpäät. Kustannus, motonet:

        -alapallonivel: 12,90
        -raidetangonpää: 13,90

        Heitän arvauksen että tyypillisessä autossa nämä osat kestävät ehkä 200tkm, kyseisessä renaultissa ehkäpä 100tkm. Kun nuo kerran vaihdan, ajan autolla 6-7 vuotta ennenkuin tarve tulee uusia.

        Käyttöjarrun ongelmat johtuvat pääsääntöisesti, merkistä riippumatta, aivan Suomen olosuhteista. levyjarrut tulisi puhdistaa kerran tai kahdesti vuodessa. Kuinka moni niitä puhdistaa laisinkaan...

        Hoitamalla siis jarrujen puhdistuksen, renkaiden vaihdon yhteydessä ja uusimalla etupään nivelet, saan auton joka läpäisee katsastuksen siinä missä mikä tahansa muukin.

        Entäpä sitten muut ongelmat? Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys, mutta mainettaan parempia, sittenkin.

        Paljon autoa rahalla, kiitos ja kumarrus ennakkoluuloille.

        Näinpä. Itse ostin pari vuotta sitten viimeisen mallin Xsaran. Hinta oli naurettavan halpa verrattuna vastaavaan, vaikkapa Corollaan tai Golfiin. Ensimmäinen katsastus meni heittämällä, samoin toinen, kun ensin vaihdoin raidetangon päät ja jarrulevyt, jolloin ne satulatkin tuli puhdistettua. Muuten pelannut moitteitta.
        Ja onhan tuo parempi ajaa ja mukavampi matkustaakkin kuin "viaton" ja ylihintainen Corolla.

        Annetaan vaan tyytyväisinä ennakkoluuloisten tuijottaa noita tilastojaan ja varmistaa meille halpoja ja mukavia kilometrejä.


      • Tojo-Köle
        Kiitospaljon kirjoitti:

        Noita tilastoja voi lukea monella tapaa.

        Itse ostan pääsääntöisesti listan viimeisinä olevia autoja. Ja miksikö? Siksi, että ne ovat naurettavan halpoja, verrattuna listan kärjessä oleviin.

        Ja miten tällaisen huonomaineisen auton kanssa pystyy elämään?

        Otetaan esimerkiksi vaikkapa renault laguna, joka on aivan pohjasakkaa katsastustilastossa.

        Okei, katsotaan kolme yleisintä syytä, minkä vuoksi laguna ei läpäise katsastusta:

        -Etuakselisto
        -Ohjausnivelet ja -tangot
        -Käyttöjarru

        Eli, autossa on ekäpä hieman alimitoitetut alapallonivelet ja raidetangonpäät. Kustannus, motonet:

        -alapallonivel: 12,90
        -raidetangonpää: 13,90

        Heitän arvauksen että tyypillisessä autossa nämä osat kestävät ehkä 200tkm, kyseisessä renaultissa ehkäpä 100tkm. Kun nuo kerran vaihdan, ajan autolla 6-7 vuotta ennenkuin tarve tulee uusia.

        Käyttöjarrun ongelmat johtuvat pääsääntöisesti, merkistä riippumatta, aivan Suomen olosuhteista. levyjarrut tulisi puhdistaa kerran tai kahdesti vuodessa. Kuinka moni niitä puhdistaa laisinkaan...

        Hoitamalla siis jarrujen puhdistuksen, renkaiden vaihdon yhteydessä ja uusimalla etupään nivelet, saan auton joka läpäisee katsastuksen siinä missä mikä tahansa muukin.

        Entäpä sitten muut ongelmat? Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys, mutta mainettaan parempia, sittenkin.

        Paljon autoa rahalla, kiitos ja kumarrus ennakkoluuloille.

        "Heitän arvauksen että tyypillisessä autossa nämä osat kestävät ehkä 200tkm, kyseisessä renaultissa ehkäpä 100tkm"

        -juu arvauksesi heittää......Tojossa ko. osat kestää jopa yli 500tkm, mites on menikö Rellun arvaus yhtä paljon yläkanttiin, et oisko vain 50tkm?

        "Hoitamalla siis jarrujen puhdistuksen, renkaiden vaihdon yhteydessä ja uusimalla etupään nivelet, saan auton joka läpäisee katsastuksen siinä missä mikä tahansa muukin." -ja tä siis vain 12,90 ????????????? HEH HEH

        -ja lehmät lentää.....


      • Hyvästi
        Tojo-Köle kirjoitti:

        "Heitän arvauksen että tyypillisessä autossa nämä osat kestävät ehkä 200tkm, kyseisessä renaultissa ehkäpä 100tkm"

        -juu arvauksesi heittää......Tojossa ko. osat kestää jopa yli 500tkm, mites on menikö Rellun arvaus yhtä paljon yläkanttiin, et oisko vain 50tkm?

        "Hoitamalla siis jarrujen puhdistuksen, renkaiden vaihdon yhteydessä ja uusimalla etupään nivelet, saan auton joka läpäisee katsastuksen siinä missä mikä tahansa muukin." -ja tä siis vain 12,90 ????????????? HEH HEH

        -ja lehmät lentää.....

        Anteeksi että köyhyyteni ärsyttää sinua.

        Mutta, kaikilla ei ole varaa ostaa maailman parasta autoa. Silloin joutuu tyytymään ala-arvoisiin ratkaisuihin.

        Tiedän mitä se oikeasti on: Loputon remonttikierre, läpäisemättömät katsastukset, tiellejäämiset ja itsetunnon tuhoutuminen.

        Näillä palstoilla sitten koitan minäkin, korottaa itsetuntoani huutelemalla asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Anteeksi.

        Koetan muistaa paikkani tässä maailmassa, enkä enää kirjoittele tänne. Kiitos Sinulle kun muistutit asiasta. Masentunut ihminen matkalla kohti lopullista ratkaisua, siitähän se minunkin kohdallani kysymys.

        Kaikkea hyvää sinulle ja anteeksi.


      • Hyvästi kirjoitti:

        Anteeksi että köyhyyteni ärsyttää sinua.

        Mutta, kaikilla ei ole varaa ostaa maailman parasta autoa. Silloin joutuu tyytymään ala-arvoisiin ratkaisuihin.

        Tiedän mitä se oikeasti on: Loputon remonttikierre, läpäisemättömät katsastukset, tiellejäämiset ja itsetunnon tuhoutuminen.

        Näillä palstoilla sitten koitan minäkin, korottaa itsetuntoani huutelemalla asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Anteeksi.

        Koetan muistaa paikkani tässä maailmassa, enkä enää kirjoittele tänne. Kiitos Sinulle kun muistutit asiasta. Masentunut ihminen matkalla kohti lopullista ratkaisua, siitähän se minunkin kohdallani kysymys.

        Kaikkea hyvää sinulle ja anteeksi.

        Köyhyys ei ole ilo kenenkään, vaikka se joskus tuppaa naurattaman, Sinuakin. Tuon itseironisen avautumisesi innoittamana minun on helppo empatisoitua. Kerron nyt kuitenkin perhepiirin Sitikan, oli se BX, tilaihmeestä. Parhaiten käynistyvä auto talvipakkasilla, mitä nyt huohotinputki jäätyi joskus umpeen, ja aina kun oli pakkasta 15 astetta, niin siitä jokin sähköpuolen juttu lakkasi toimimasta.

        "Lopullinen ratkaisu" tuli, kun ei käynnistynytkään edes pakkasen laskiessa. Auto oli lähellä räjähtää, ainoastaan riittävä määrä bensaa tankissa esti onnettomuuden. Bensapumpun toinen sähköjohdin oli irti ja kipunoi liittimen mustaksi. Tuttu autokauppias otti auton hyvän asiakassutteen ansiosta vaihdossa paalattavaksi.

        Nyt kyllä itsekin poikkesin pikkasen sivuun aloituksestani, mutta haitanneeko tuo.


      • Tojo-Köle
        Hyvästi kirjoitti:

        Anteeksi että köyhyyteni ärsyttää sinua.

        Mutta, kaikilla ei ole varaa ostaa maailman parasta autoa. Silloin joutuu tyytymään ala-arvoisiin ratkaisuihin.

        Tiedän mitä se oikeasti on: Loputon remonttikierre, läpäisemättömät katsastukset, tiellejäämiset ja itsetunnon tuhoutuminen.

        Näillä palstoilla sitten koitan minäkin, korottaa itsetuntoani huutelemalla asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Anteeksi.

        Koetan muistaa paikkani tässä maailmassa, enkä enää kirjoittele tänne. Kiitos Sinulle kun muistutit asiasta. Masentunut ihminen matkalla kohti lopullista ratkaisua, siitähän se minunkin kohdallani kysymys.

        Kaikkea hyvää sinulle ja anteeksi.

        -en tiennytkään, että 14v vanha luotettava Toyotani aiheuttaa noin rankkaa alemmuuden tunnetta vähän vähemmän tienaavien keskuudessa?

        -Miten muuten määrität köyhyyden?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2963
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1195
    Aihe