Mikä lääke teillä on käytössä, mikä hikoiluttaa ja mikä ei (muutkin kuin SSRI ja fluoksetiini)? Olen aikoinani syönyt Seromexia (fluoksetiini), mutta jouduin vaihtamaan Zoloftiin kun em hikoilutti aivan kauheasti (ja lähinnä kasvoista). Onko eri fluoksetiini-valmisteiden välillä eroa, sillä muuten se lääke sopisi minulle hyvin.
SSRI ja hikoilu
Huh hellettä
53334
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 5
Vanhimmat
Mua on hikoiluttanut seronil, cipramil ja sepram. Lähinnä kyse on yö hikoilusta. Aamulla herätes on sellanen olo ku olis heitetty ämpärillinen vettä päälle. Mut pakko vain on ollu tyytyä tähän sivuvaikutukseen. Itselläni on pääasia että lääkkeet muuten tehoo...Kai tääkin on ihan yksilöllinen juttu
escilator actavis hikoiluttaa normaalia enemmän esim jos liikkuu niin hiki valuu ihan sikana ei tule mitään yö hikoiluja tai jos ei liiku mutta rasituksessa 2x enemmän
Itse luuli että monet oireet kuten hikoilu ja ylipaino johtuivat SSRIstä, mutta ei ne mihkään hävinneet lopettaessakaan.
Hikoilu johtuu esim ylipainosta ja se laihduttaminenkin on ihan yhtä vaikeaa ilman SSRItä.
Vaikka SSRIllä on tiettyjä sivuoireita, ei kaikesta heti kannata syyttää lääkettä.
Hikoilu on yleinen SSRI:n sivuvaikutus:
"Jopa joka viides masennuslääkkeitä käyttävä kärsii päivisin tai öisin ilmenevästä hikoilusta, joka ei yleensä vähene lääkkeen käytön jatkuessa. Haittaa esiintyy käytettäessä esimerkiksi SSRI-lääkkeitä. Hoitovaihtoehtoina ovat annoksen pienentäminen tai lääkkeen vaihto. "
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01334
Hikoilu mainitaan lääkityksen yhtenä sivuoireena myös tässä artikkelissa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/masennuslaakkeiden-haitat-yllattivat-pahasti-kolme-karua-tarinaa-olen-ollut-tyokyvyton-niista-paivista-asti/8509034