Mitenkäs tämä B-kortin vetoapainosääntö nyt tarkalleen ottaen menee.
Oletetaan että on auto jonka kokonaispaino on 2100kg ja sitten on jarrullinen perävaunu, jonka sallittu kokonaismassa on vaikka 2200kg. Yhteismassa olisi silloin 4300kg, eli on ihan selvä että kärryä ei saa ainakaan täyteen lastattuna vetää B-kortilla (kärry autoa painavampi ja yhdistelmä yli 3500kg).
Kysymys 1: Lasketaanko perävaunun painot rekisteriotteesta vai todellisesta painosta? Jos kärry painaa vaikka 500kg ja siinä on 500kg kuorma, eli yhteensä 1000kg, niin sehän on vetoautoa kevyempi ja yhteispaino alle 3500kg.
Kysymys 2: Jos painot lasketaan rekisteriotteen kokonaismassasta, niin silloin se kai tarkottaisi sitä että jos auton suurin sallittu perävaunupaino on 2000kg niin sillä ei saa vetää edes tyhjänä 2200kg:n kokonaispainoista kärryä.
Trafin sivuilla lukee seuraavaa
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#B
B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
•yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
B vs. BE ja perävaunun paino
14
2562
Vastaukset
- !!!!!!!!!!!
Niin tuota jos yli 3,5 ton siis kok. massa vaikka tyhjä niin väh. e kortti.
- kylähullu!
Eipäs kun BE-kortti yli 3500 kg yhdistelmää ajettaessa.
Trafi:
BE-luokan ajokortti
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonjaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg. - ""%%¤¤##
kylähullu! kirjoitti:
Eipäs kun BE-kortti yli 3500 kg yhdistelmää ajettaessa.
Trafi:
BE-luokan ajokortti
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonjaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3 500 kg.Niin tai ABCE kortilla jos on painava yhdistelmä.
- Komisario Palmu
Perävaunupainoissa käytetään todellisia (sen hetkisiä) painoja, mitattuna perävaunun akselilta.
Paitsi kun katsotaan mihin kortti riittää, silloin katsotaan painot paperista.
Eli, autolla (omapaino 1600kg) jolla saa vetää 1500kg, saa ottaa koukkuun 1500kg painavan vaunun ja vetää sitä B kortilla kunhan 3500kg yhdistelmäpaino ei ylity.
Taas jos ko. autoon kytketään tyhjä traileri jonka omapaino on 600kg ja kantavuus 2000kg, saa sitä vetää kunhan kuskilta löytyy vähintään BE kortti.- Paperipuntari
Ei käytetä! Harvassa poliisiautossa on edes puntarit mukana. Papereiden mukaan menee. Nähty on.
- Komisario Palmu
Paperipuntari kirjoitti:
Ei käytetä! Harvassa poliisiautossa on edes puntarit mukana. Papereiden mukaan menee. Nähty on.
Lain mukaan jos mennään niin käytetään. Se että harvassa polisiiautossa on puntarit, ei liity tähän. Ja jos poliisi katsoo papereista nuo vetopainot niin kaatuu se pelkästään kiistämällä, harva syyyttäjä kun viitsii lähteä oikeuteen häviämään juttunsa.
- Aina natsaa...
Paperipuntari kirjoitti:
Ei käytetä! Harvassa poliisiautossa on edes puntarit mukana. Papereiden mukaan menee. Nähty on.
No tuolla logiikalla perävaunussa ei voi olla myöskään ylipainoa, koska kuorman paino katsotaan papereista....
Mitenköhän tämä alkuperäinen asia nyt ihan oikeasti on? Itse olen kuvitellut että todelliset painot on ne jotka merkkaa.
Jos kortin E vaatimus tulee rekisteriotteiden kokonaispainojen mukaan, niin periaatteessa E-pitää olla melkein aina kun lyö perään jarrullisen peräkärryn, vaikka se olisi siis tyhjä. Jos ei ole E-korttia, niin kärryä ostaessa ja lainatessa saa olla kovasti tarkkana että onko lupa vetää (esim. kauppojen lainakärryt). Toivon mukaan poliisit käyttää edes vähän harkintaa tässä asiassa. - as.autoilija
Aina natsaa... kirjoitti:
No tuolla logiikalla perävaunussa ei voi olla myöskään ylipainoa, koska kuorman paino katsotaan papereista....
Mitenköhän tämä alkuperäinen asia nyt ihan oikeasti on? Itse olen kuvitellut että todelliset painot on ne jotka merkkaa.
Jos kortin E vaatimus tulee rekisteriotteiden kokonaispainojen mukaan, niin periaatteessa E-pitää olla melkein aina kun lyö perään jarrullisen peräkärryn, vaikka se olisi siis tyhjä. Jos ei ole E-korttia, niin kärryä ostaessa ja lainatessa saa olla kovasti tarkkana että onko lupa vetää (esim. kauppojen lainakärryt). Toivon mukaan poliisit käyttää edes vähän harkintaa tässä asiassa."Itse olen kuvitellut että todelliset painot on ne jotka merkkaa." Olet kuvitellut väärin. Vain tekniset massat eli rekisteröintipaperien massat ovat ratkaisevat ja niitähän ei saa ylittää esim kärryn lastauksessa! Todella vaarallista on levittää muunlaista kuin tositietoa. Tiedot ovat siis helposti laskettavissa rekisteriotteista ja vain sieltä.
Eli vedettävän jarrullisen kärryn reisteriin merkitty kokonaispaino eli kärry ja kuorma ei saa painaa kiloakaan enempää kuin auton rekisteriin merkitty omapaino, mikäli kuljetaan E-ajokortilla. Kokonaisuuskaan ei saa painaa kiloakaan yli 3500 kg. Hassu poikkeus tästä on tilanne, jossa vetoauto on liki 3500 kg kokonaispainoltaan (iso maasturi tai amerikan van), sillä nimittäin saa vetää maks. 750 kg jarrutonta kevytperävaunua. Tällöin yhdistelman kokonaispaino liikkuu melkein 4250 kg:n rajoissa.
Näin selitti poliisiystäväni ja sama tieto löytyy myös linkistä: http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm - as.autoilija
as.autoilija kirjoitti:
"Itse olen kuvitellut että todelliset painot on ne jotka merkkaa." Olet kuvitellut väärin. Vain tekniset massat eli rekisteröintipaperien massat ovat ratkaisevat ja niitähän ei saa ylittää esim kärryn lastauksessa! Todella vaarallista on levittää muunlaista kuin tositietoa. Tiedot ovat siis helposti laskettavissa rekisteriotteista ja vain sieltä.
Eli vedettävän jarrullisen kärryn reisteriin merkitty kokonaispaino eli kärry ja kuorma ei saa painaa kiloakaan enempää kuin auton rekisteriin merkitty omapaino, mikäli kuljetaan E-ajokortilla. Kokonaisuuskaan ei saa painaa kiloakaan yli 3500 kg. Hassu poikkeus tästä on tilanne, jossa vetoauto on liki 3500 kg kokonaispainoltaan (iso maasturi tai amerikan van), sillä nimittäin saa vetää maks. 750 kg jarrutonta kevytperävaunua. Tällöin yhdistelman kokonaispaino liikkuu melkein 4250 kg:n rajoissa.
Näin selitti poliisiystäväni ja sama tieto löytyy myös linkistä: http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htmTarkoitin tietysti B-korttia, sorry lapsus
Papereiden mukaan määräytyy ajokortti, pelkällä B:llä ei saa vetää tyhjääkään vaunua jos yht.paino papereissa on yli 3500kg!
- Kortitta ajo?
Ajoneuvon luovuttaminen kortittomalle?
Paikallinen rautakauppa lainaa jarrullista kärryä ostosten kotiin kuskaamiseksi. Kärryssä on kokonaispainoksi merkitty 1700kg. Jos tuon kärryn ottaa tavallisen perheauton perään, niin yhdistelmä painaa yli 3500kg (kokonaismassat). Tulisko omistajan tarkastaa että kortista löytyy E ja syyllistyykö ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle jos ei löydy? - dsag sdfgsdf sdfgs
Kortitta ajo? kirjoitti:
Ajoneuvon luovuttaminen kortittomalle?
Paikallinen rautakauppa lainaa jarrullista kärryä ostosten kotiin kuskaamiseksi. Kärryssä on kokonaispainoksi merkitty 1700kg. Jos tuon kärryn ottaa tavallisen perheauton perään, niin yhdistelmä painaa yli 3500kg (kokonaismassat). Tulisko omistajan tarkastaa että kortista löytyy E ja syyllistyykö ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle jos ei löydy?Se on sen yhdistelmän kuljettajan vastuulla. Olisihan se rautakaupalta fiksua tarkistaa, että millainen yhdistelmä muodostuu heidän kärrystään ja asiakkaan autosta, sekä muistuttaa ajokorttivaatimuksista.
- svi-duilija
Lue tuolta. On rautalankamallilla selitetty kaikki mahdolliset kiemurat, että pitäisi vastauskin selvitä.
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm- thats right
Erinomaisen selkeä selvitys asiasta. Nyt ei kenenkään tarvi sanoa, että"mut kun mää kuulin esson baarissa et sittenkin sais jne......
JOs tuosta ei ymmärrä, niin miten ihmeessä on saatu ajokortti tentityksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801