Aamukahvit on saatava

Lorena*

Päivä ei oikein ala ellen porauta heti herättyäni kupposen kahvia. Olen siis ainakin osittain kahvista riippuvainen. Tosin kahvittelu usein jää aamukahviin siihen tosi tönkköön Espressoon. Tupla annoshan siinä kahvin sisältämää virkistävää coffeinia tulee litkittyä mutta se on tapa.

Päivä-iltakahvit juon satunnaisesti milloin missäkin. Päiväkahvi kekkereillä olen usein tarjonnut haudutettua mustaa teetä hunajalla makeutettuna silloin on välttämätöntä tarjota myös Bristol creamia pikku napsu lopuksi. Vaikka tee sisältää samoja aineita kun kahvi, sen vaikutus alkaa vasta jonkin ajan kuluttua.

Kyllä kahvi on kuitenkin best heti herättyä siinä on se jokin päivän avaus jota ei ohita mikään. Vierotusoireitakin joskus olen potenut lievänä otsalle kohdistuvana päänsärkynä, siihen on selvästi auttanut kupillinen kahvia.

36

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä ettei! On se keskushermostoa kiihdyttävä aine, ja niinollen elimistö on totutettu siihen, eikä ala niin heti itse aktivoitumaan.

Tosi vahvaa pystyt juomaan? Niin muuten italialaiset alkavat myös aamunsa, ja makeaa sitten jossakin myöhäisemmässä vaiheessa. Minä
      sain onneksi maitoa, jolla laimentaa itselleni sopivaksi, ja hätää kärsivänä pyysin *salt* joka sattui olemaan suola latinaksi, jolloin mamma mia huudahti *salt**female*.

Tulkitsin sen: naiselle suolaa :D ja tulihan sitä, suolattomaan voihin keksini päälle. Ei minulle valkoinen suolaton voi kelpaa, siellä heinäkuun helteessä, ja makiaa en saa aamulla syötyä.
      Niin ne tottumukset mitä muovaa :D

• pierunperältä huomen

miekii keitin kahvit ja niin vahvat että lusikka mukissa seisoo.Se on kahvi niin kallista että entisten porojen päälle kuumaa vettä vaan laskin.
      Hyvä ihme että tuo tex italiankin kieltä ossaa.Anttexi että puutuin, en ole missään muualla ulkomailla käyny kuin kerran helsinkissä.

• female *

Niin :D muualla en sitä expressoa olekaan hörpässyt, vaffaa on !

tex
        eipä siellä oppinut kuin caldo ja si si. Tuo si sopii lähes joka asiaan, paras myöntyä vaan!

• DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
        female * kirjoitti:

Niin :D muualla en sitä expressoa olekaan hörpässyt, vaffaa on !

tex
        eipä siellä oppinut kuin caldo ja si si. Tuo si sopii lähes joka asiaan, paras myöntyä vaan!

DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

• Lorena*
        DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD kirjoitti:

DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Kyllä minulla kaapissa on Presidenttiä ja Juhla Moccaa milloin kumpaakin ostin tosi hyvän keittimen jokin aika sitten Moccamasterin ja jo tulee hyvät kahvit. Porokahvit ovat jääneet unholaan mitä nyt retkillä sotilaspakissa tikun nokassa nuotiolla keitellään. On vain oltava tarkkana mihin saa nuotion sytyttää ja kuka osaa kiehisiä tervaksesta vuolla.

Joskus kahvikekkereillä hupaillaan, yritetään ryystää kahvi tassilta sokeripala huulien välissä ja yrityksistä saa herjakat naurut koko porukalta. Muistot tulvahtaa mieleen miten taidokkaasti lapsuudessani mummot kahvinsa tassilta ryystivät. Jollakin tavalla tulikuumaa porokahvia piti jäähdyttää.Välillä mummo esiliinan kulmaan naamaansa kuivaili taisi olla viilennyspuhallus liian vauhdikas.

Kahvista en luovu ja minulle kelpaa hyvä kahvi, baarien kahvi on usein Nescafeesta valmistettua ja tuodaan eteen puolikylmänä.

• Lorena*
        Lorena* kirjoitti:

Kyllä minulla kaapissa on Presidenttiä ja Juhla Moccaa milloin kumpaakin ostin tosi hyvän keittimen jokin aika sitten Moccamasterin ja jo tulee hyvät kahvit. Porokahvit ovat jääneet unholaan mitä nyt retkillä sotilaspakissa tikun nokassa nuotiolla keitellään. On vain oltava tarkkana mihin saa nuotion sytyttää ja kuka osaa kiehisiä tervaksesta vuolla.

Joskus kahvikekkereillä hupaillaan, yritetään ryystää kahvi tassilta sokeripala huulien välissä ja yrityksistä saa herjakat naurut koko porukalta. Muistot tulvahtaa mieleen miten taidokkaasti lapsuudessani mummot kahvinsa tassilta ryystivät. Jollakin tavalla tulikuumaa porokahvia piti jäähdyttää.Välillä mummo esiliinan kulmaan naamaansa kuivaili taisi olla viilennyspuhallus liian vauhdikas.

Kahvista en luovu ja minulle kelpaa hyvä kahvi, baarien kahvi on usein Nescafeesta valmistettua ja tuodaan eteen puolikylmänä.

jk. Nyt on aikaa roikkua netissä. Auton akku sanoi yhteistyösopimuksen irti ja huomenna vasta saan huoltopalvelun. Pitää antaa seinästä virtaa akulle ja ajaa huoltoon. En ymmärrä hölkäsen pölkäystä miten pitäisi toimia, siksi merkkihuolto on paikallaan. Yhyy-yhyy tätä se on naisimmeisen elämä, mutta ei itketä, kaikki järjestyy aikanaan. Kyllä miehet ovat tosi tarpeellisia elämän aallokoissa.

• Lorena* kirjoitti:

jk. Nyt on aikaa roikkua netissä. Auton akku sanoi yhteistyösopimuksen irti ja huomenna vasta saan huoltopalvelun. Pitää antaa seinästä virtaa akulle ja ajaa huoltoon. En ymmärrä hölkäsen pölkäystä miten pitäisi toimia, siksi merkkihuolto on paikallaan. Yhyy-yhyy tätä se on naisimmeisen elämä, mutta ei itketä, kaikki järjestyy aikanaan. Kyllä miehet ovat tosi tarpeellisia elämän aallokoissa.

Voi sinua pientä murheinesi!
        Talvipakkasella on ongelmia akun ja autonkin kanssa. Kun auton starttaa se ryystää sähköä satoja ampeereita ja lataustila huononee hyvin merkittävästi.

Itse uhraan hiukan kallista bensaa ja teen aina sellaisen lenkin, jossa moottori lämpiää ja akku lataantuu.

On muuten olemassa autoilijoita, joilla on avuliasta mieltä ja starttikaapelit. Iloisena tämä Aatu avulias ajaa autosi viereen, avaa konepellin ja kytkee kaapelit. Vain pieni hetki ja voit startatata autosi ja viedä sen lähimmälle huoltoasemalle.

• Lorena*
        Ruuneperi kirjoitti:

Voi sinua pientä murheinesi!
        Talvipakkasella on ongelmia akun ja autonkin kanssa. Kun auton starttaa se ryystää sähköä satoja ampeereita ja lataustila huononee hyvin merkittävästi.

Itse uhraan hiukan kallista bensaa ja teen aina sellaisen lenkin, jossa moottori lämpiää ja akku lataantuu.

On muuten olemassa autoilijoita, joilla on avuliasta mieltä ja starttikaapelit. Iloisena tämä Aatu avulias ajaa autosi viereen, avaa konepellin ja kytkee kaapelit. Vain pieni hetki ja voit startatata autosi ja viedä sen lähimmälle huoltoasemalle.

Kiitos Ruuneperi. Et usko miten hyvän mielen viestisi minulle antoi.
        Joskus vastoinkäymisiä eteen tulee, se kuuluu elämään, onneksi kaikki järjestyy aikanaan.

• Lorena* kirjoitti:

Vaihdoimme vaimon kaa jo vuosikymmen sitten aamukahvin ja kahvileivän kaurapuuroon. Parempi meitin vatsoille ainaskin.

• MMXII

Ranskassa pienessä katukahvilassa, pienet pöydät ja hyvin pienet kahvikupit, kahvi on vahvaa muttei sitä hörpätäkään isoilla hörpyillä.
      Raikas vesi josta ryypätään ensin että kaikki kahvin aromit tuntuu 'huuhdotussa' suussa.
      Kahvihetki katukahvilassa egyptiläinen Luxorin obeliski näkyy suoraan edessä, ja obeliskin takana huvipuisto.
      Vilkkaat pariisilaiset väistelevät kahvinnauttijoita eikä kukaan törmäile silmittömästi jalkakäytävällä, se vasta nautintoa ja elämys tallentuu muistoihin kokonaisena, pieneltä vilkkaalta kadulta.

• mocca-maija

Mikä kaunis aamu, aurinko noussut idästä, aamuhetken Juhlamocca kahvi maistuu pullan kanssa eri hyvältä. Kaunista aamua kaikille kahvittelijoille.

• minulla ei

aamu ihan sujunut suunnitelmien mukaan. Tuo Porscen sivulasin sähkö järjestelmä reistasi ja piti ihan taxilla käydä tuore patonki käydä haklemassa stokkalta. Mutta kotiavain unohtui flyygelin päälle sinne hopea kokoelman isoimpaan maljakkoon ( hups nythän mäpaljastin sen kätkön) ja piti ihan isännöitsijä kutsua avaamaan se isoin pääovi. . No minähän maksoin isolla setelillä vaivan näön ja kutsuin illalla illalliselle, mutta pitää uus taxi reissu heittää niitä laatu viiniien ja hummerin hakua varten.
        On tämä niin kiireistä, huomenna sitten ne italian vieraat, DDDDDDDDDDDDDDDD

Moiccaaa !!!

• heh heh!
        minulla ei kirjoitti:

aamu ihan sujunut suunnitelmien mukaan. Tuo Porscen sivulasin sähkö järjestelmä reistasi ja piti ihan taxilla käydä tuore patonki käydä haklemassa stokkalta. Mutta kotiavain unohtui flyygelin päälle sinne hopea kokoelman isoimpaan maljakkoon ( hups nythän mäpaljastin sen kätkön) ja piti ihan isännöitsijä kutsua avaamaan se isoin pääovi. . No minähän maksoin isolla setelillä vaivan näön ja kutsuin illalla illalliselle, mutta pitää uus taxi reissu heittää niitä laatu viiniien ja hummerin hakua varten.

Moiccaaa !!!

Olipas hauska kirjoitus pökälehän siinä tietysti seikkaili. Heh he he....
        Kiitos nauruista.
        Nauroin vatsani aivan kuralle.

• Lorena*
        minulla ei kirjoitti:

Moiccaaa !!!

Onpa sinulla tosi loistavat olot, toista se on minulla. On pitänyt sotkea 3-vaihteisella Tunturi polkurattaalla lähikauppaan maitoa ostamaan ja kesärenkaat päällä. Silloin lykkään pyörää kun lumisohjoon jumetun. Onhan sitä tullut kuperkeikkakin pari kertaa otettua, onneksi maassa on pehmeää lunta joten se siitä.
        Pyöräillessä kunto senkun kohenee, saa ohikulkijat hymyillä noita kuperkeikka tömähdyksiä Onneksi maitopurkki on pysynyt ehjänä.

Huomenis onnistuu akun vaihto autoon sitten taas pääsee kaasuttelemaan.

• heh heh! kirjoitti:

Kiitos nauruista.

No ihan oikein:D Maamiehen kultahan minä olen ! Ihastuneena aivan!

• S A M O I N
        heh heh! kirjoitti:

Kiitos nauruista.

DDDDDDDDDDDDDDDD

• tarkotettu "heh heh"
        S A M O I N kirjoitti:

DDDDDDDDDDDDDDDD

viestille!

• Kahvit on saatu. Siis murukahvia maidolla. Ja aurinko sulattelee räystäiltä lumia. Siis maailmassa kaikki hyvin.

• Miksi ihmeessä

murukahvia? Presidenttiä kunnolla suodatettuna, se tehoaa.

• Etsi Lorena huomiseksi jotain hyvää musiikkia näytille. Hyvä musiikkipläräys kirkastaa mielen ja on hyväksi lisämunuainen kuorikerrokselle, sitä paitsi.

• Lorena*

• &&&&&&&
        Lorena* kirjoitti:

Tässä ABBA yhtye takavuosilta I have a dream - minulla on unelma, sopii päivän aloitukseksi, kahvikin maistuu entistä paremmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=qFHbwikzNds

Lisukkeena kunis,
        Mozart's Symphony no 40 - 1st movement

http://www.youtube.com/watch?v=l45DAuXYSIs

Beethoven Love story antaa päivään tunnelmaa, toivon niin:

http://www.youtube.com/watch?v=LvdJ9cPiJZU&feature=related

Kyllä näillä teemoilla pahat yöunet pitää häipyä mielestä pois!!!

Mieluista musiikkia kuunnella aamun räntäsateessa.

• Lorena* kirjoitti:

Tässä ABBA yhtye takavuosilta I have a dream - minulla on unelma, sopii päivän aloitukseksi, kahvikin maistuu entistä paremmalta:

Lisukkeena kunis,

Näistä musiikkivideoista Abban hyvin suosituksi noussut kappale kuullosti tällä kertaa mielestäni mukavimmaksi kuunnella.

• capt.cöpenick kirjoitti:

Näistä musiikkivideoista Abban hyvin suosituksi noussut kappale kuullosti tällä kertaa mielestäni mukavimmaksi kuunnella.

Tietenkin mestarisäveltäjä Beethoven aina jotkut abbat hakkaa, mutta tuotakin edellä olevaa sävellystä löytyy tuhansina ja taas tuhansina versioina.

• Yksi kauneimmista
        Lorena* kirjoitti:

Lisukkeena kunis,

on tämä Love Story-Beethoven, ihana tunnelma, lumoava...

• Samoin sanon,
        Yksi kauneimmista kirjoitti:

on tämä Love Story-Beethoven, ihana tunnelma, lumoava...

on siinä kaunis melodia.

• Kaunis on myös
        Samoin sanon, kirjoitti:

on siinä kaunis melodia.

tuo Mozart's Symphony no 40.

• vallaton ville

Eihän kahvi oo mitään, jossei lusikka pystyssä pysy ja varrella pysty soittamaan Beethovenin kohtalosinfoniaa. Yks keltanokkalääkäri vuosikymmeniä sitten
      anoi audienssin tapasen siinä osaston ulkoaulassa, siellä sitten kysäisi, josko olen joskus erehtynyt nauttimaan kyseistä ainetta. Minä siihen jotta enemmän
      kuin keskiverto pastori, olis siihen joukkoon kait jokunen kirkkoherrakin mahtunut. Sitä toki en maininnnut, vertailupohjaa kun ei ole kerääntynyt riittävästi. Kaiken lisäksi tämä keltanokka mainitsi jotain nikotiinin ja tervan yhteisvaikutukseta. Ihan joutavia höpisi ainakin mun mielestäni .( silloin)
      Joten ei me tietenkään ihan yhteisymmärrykseen päästy.
      Kahvia voi muuten litkiä jumalattoman monella tavalla. Tauben Evertti siellä Svea-mamman kauniissa Roslagenissa kehitti ittelleen sopivan paahdon
      niin vaalean, että lantin lukema eroittui selvästi sieltä kupin pohjalta, jollei,
      niin käynyt, paahtoa oli extravaalennettava tilkalla punssia vai oliko se ny
      sitä skeunen akvaviittia. Konstinsa kullakin, sano Aslak ja ripautti omaan kahviinsa hyppysellisen suolaa. Ei muuten yhtään hassumpi sekoitus
      ainakaan ennen kaivojen aikakautta. Lumesta sulatettu vesi ei pahemmin
      ennen Ensoa ja kumppaneita sisältänyt mineraaleja, se suola osa luontais-lääkitystä. Oon määkin sitä suolakahvia juonut, ei senpuoleen, musta vaan tunttuu toi haloska parhaimmalta ilman muita lisäaineita kuin kuuma vesi.
      Mutta ettei aamukahvia, sellaiset uhoojat pitäis laittaa Siperiaan, siellä kuulemma opetus on erinomaisen tehokasta. Kahvista mä en niin tierä
      sanoo siellä.

• vallaton ville

minulla on ongelma. Mitä maaliskuun eka päivästä alkaen aamukahviksi. Eihän
      herrrapresidenttiä voi juoda ja tuopressaul on liian vaaleeta jo nimeltään.

• :)

Juhlahumua Jubileum! Vaikka molempien maiden kunniaksi:)

• Loreenalle, anna sen huoltofirman asentaa lohkolämmitin autoosi,sitten vain tunti tai vähänen emmän aikaa, kosketin seinään, moottori lämpiää ja akku ei rasitu. Joskus akku kuitenkin täytyy ladata jos ajelet vain lyhyitä matkoja.
      Aamukahvit join jo aiemmin.
      Kosketin melkein aina seinässä talvella, ennen lähtöä liikenteeseen, Late

• Sellainenkin, ehkä vahvasti 'kotiinpäin' vedetty arvelu on että kylmäkäynnistys kovalla pakkasella rasittaisi moottoria saman kuin satojen kilometrien ajo.
      Lohkolämmitetyllä autolla liikenteeseen lähtö saastuttaa kuulemma vähemmän ilmastoa kuin kylmä auto. On kai ne tuonkin mitanneet.

• Aamukahvit olette tainneet jo juoda loppuun, mutta kun nyt tulin palstalle ja huomasin tällaisen kivahenkisen ketjun, niin vielä tulen.

Kyllä minunkin lähipiiristäni on juuri nuo capteenin ja Laten neuvot annettu, ja niinpä aina (tänäänkin) pari tuntia ennen lähtöäni kipaisin autohallillani laittamassa lämmityksen 'naksahtamaan' , sellainen pieni ääni kuuluu sen käynnistyessä.

Säästää ilmastoa ja säästää bensaa ja vielä moottoria rasittaa vähemmän kuin kylmäkäynnistys.
      Ja onhan lämmin auto miellyttävämpi kuin kylmä.

Hyvä, Loreena, että olet avannut asiallisen ja hyvähenkisen ketjun!
      Iloista illan jatkoa! :)

• Lorena*

Mielihyvin otan vastaan kaikki ohjeet auton huollosta ja käynnistyksestä. Syykin on, olen melko pihalla auton moottorista ja toiminnasta, ne pakolliset, tankki täyteen, nestettä pissapoikaan ja siihen ne omat avut tuppaavat jäämään.

Nyt on porkkanasämpylät kohoamassa joten tässä tervetuliaslaulu Delta rhytm boysíen laulamana. Kaikkihan muistavat Olympiakesän 1952 jolloin nämä tyttöjen ihanne komistukset laulun lauloivat.

http://www.youtube.com/watch?v=0UM3lpJOM6c

• Ramoona*

Huhhuhh..onpa tylyä luettavaa palstalla, onneksi sentään hyvää tuultakin löytyy Kahvipirtistä ja tästä ketjusta.
      Meheviä porkkanasämpylöitä en ole pitkiin aikoihin muistanutkaan, täytyykin leipoa isompi satsi ja pakastaa osa, hiihtolomalaiset verottivatkin mummin pulla- ja sämpylävarastot. Kyllähän me yhdessä laskiaispullatkin leivottiin, mutta sen siliän tien hupenivat .

Ihastuttavan letkeää noilla boyseilla, laitan samanhenkistä jatkoksi...oikein nimikkolauluni. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Onl5GUzrsXo&feature=related

• Hyvää yötä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      622
      2598
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      416
      2046
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2020
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1586
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1544
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1488
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      125
      1260
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1070
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      19
      1034
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      988
    Aihe