Prick-testistä viivästyneitä reaktioita

Allerginen/yliherkkä

Prick-testistä sain viivästyneet punaiset isohkot paukamat viljojen kohdalle (vehnä, ohra, ruis, kaura ja riisi) sekä joistakin mausteista, kuten pippurista ja chilistä. Näppylät ilmeistyivät iholle vuorokauden kuluttua testistä. Viljojen poisjättäminen on hieman vähentänyt oireita. Allergiasairaalassa ei oltu kiinnostuneita viivästyneistä reaktioista. Toinen lääkäri taas sanoi, että viivästyneet reaktiot ovat aivan yhtä merkittäviä kuin välittömätkin.

Keliakia on testattu verikokein mutta ei tähystyksellä. Ilmeisesti joillain ei löydy keliakia-vasta-aineita verestä vaan vasta täyhystämällä saadaan keliakia selville. Miten luotettava verikoe on oikeastaan? Minulla on muitakin keliakiaan mahdollisesti liittyviä oireita, kuten kuukautisten poisjääminen ja osteopenia.

3

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viivästyneillä reaktioilla ei ilmeisesti ole muuta merkitystä kuin se, että leipoessa tai muuten viljaa käsitellessä voi tulla allergista kosketusihottumaa. Sellaista on todettu lähinnä leipureilla ja runsaasti kotona leipovilla henkilöillä. Ruokavaliotaan ei pidä ruveta rajoittamaan niiden perusteella.
      Keliakiaa epäiltäessä otetaan verikokeita ja niiden tulosten perusteella tehdään tarvittaessa tähystys ja koepala. Joskus verikoe on negatiivinen, vaikka henkilöllä onkin keliakia. Silloin epäily herää jostakin muusta syystä, esimerkiksi jatkuvan anemian tai pitkittyneen ripulin takia.

• Allerginen/yliherkkä

Minulla ainakin juuri nuo viljat, jotka aiheuttivat viivästyneet reaktiot, pahentavat vatsa- ja suolisto-oireitani. Vältän niitä nyt ainakin jonkin aikaa ja kokeilen lisäillä niitä ruokavaliooni vähitellen tarkkaillen oireiden mahdollista lisääntymistä. Minullakin ärtyneen suolen oireyhtymä ja juuri viljat aiheuttavat reagointia eniten. Onneksi tattari sopii hyvin. Lisäkuitua otan psylliumista ja kasvikset, hedelmät ja marjat hyvänä kuidun lähteenä ruokavaliossani myös.

Onko muuten merkitystä sillä, mitä ruokia on syönyt noin viikko-kaksi ennen kuin menee prick-testiin? Jos esim. vehnälle allerginen niin näkyykö huonommin tai selvemmin ihoreaktio jos on syönyt vehnää ennen testiä?

Mitä eroa on yliherkkyydellä ja allergialla?

Kiitos vastauksistasi!

• Ruoka ei vaikuta ihotestien tulokseen. Yliherkkyys on yläkäsite, joka kattaa eri mekanismeilla kehittyviä oireita, allergiassa reaktiossa on mukana joko IgE-vasta-aineita tai herkistyneitä valkosoluja. Esimerkiksi suurin osa aikuisten astmasta on muuta yliherkkyyttä kuin allergiaa. Oireita aiheuttavat mm kylmä ilma, kaikki infektiot ja ilmansaasteet. Ruokayliherkkyydessä allergia on mukana lapsilla usein, aikuisilla harvoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      16
      4512
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1682
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      270
      1532
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1505
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      242
      1381
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1150
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1110
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1089
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1034
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1013
    Aihe