Kun yritin liittyä takaisin ev.lut srk...

ilman konfirmaatiota

Erosin kirkosta erään julkisen mielipiteen vuoksi 2011 joulukuussa.
Kuitenkin ajattelin liittyä uudelleen ja tein liittymisilmoituksen, ja minulle soitettiin koska en nuorena päässyt vanhempien kannanoton vuoksi rippikoululeirille jonne meni kaikki ystävät. No rippikoulu jäi. Nyt olen 64 v. nainen ja virastotäti ilmoitti että minun pitää mennä aikuisrippikouluun jotta pääsen kirkon jäseneksi.

Siis ihmettelin että mitä???? Maksoin kirkollisveroa koko työhistoria-ajan yli 40 vuotta Ja nyt sitten vaaditaan konfirmaatio, voitte uskoa että olen käynyt varmaan omat rippikoulut ainakin 20 kertaa mitä uskonasioihin tulee. Ehtoollisella olen käynyt lukemattomat kerrat, liekö sekin sitten syntiä kun menin sinne kirkkoon ilman tuota alkuopastusta. Lapseni ovat päässet rippikoululeirille ja käyneet sen.
Ajattelin kyllä ihan karkeasti että rahat kelpasi, pitäsikö niitä nyt alkaa vaatimaan takaisin kun minua ei taideta huolia ilman tätä 2 kk:n koulutusta tässä iässä..... hoh....

17

2550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en liittyisi

Kysy "kirkko kuulolla" -palstalla, siellä leipäpapit vastaavat sinulle.

• hengel koti löytyy38

Hyvä naishenkilö!

itse erosin kirkosta aikoinani, koska tarvitsin seurakuntayhteyttä - en virallsita uskonnolista instituuttia. Ei tarvitse olla kirkon jäsen ollakseen Jumalalle kelvollinen. Vieläkin käyn toisinaan elävissä kirkon tilaisuukissa, vaikka löysin hengellisen kotini hell.srk.sta.

• yksi pastori

Kohdallasi on tapahtunut valitettava virhe. Tuo virastotäti ei ole tiennyt kirkon järjestystä, hän ei ehkä tiennyt sitä, että sinut on kastettu. Kastettu aikuinen, joka on eronnut kirkosta, voi liittyä takaisin kirkkoon omalla ilmoituksellaan (allekirjoitus lomakkeeseen tarvitaan).

Voit katsoa lisätietoja: evl.fi/liitykirkkoon ja paikallisen seurakunnan papit voivat myös sinua opastaa. Tervetuloa takaisin!

• yksi pastori

Muista ennen liittymistäsi, mihin hyppäät!

Tälläkin Kristityt veljeni ha((u)r)rastavat Internet-terrorismiä, eli Sanan Pakko Julustista. Tää SPJ on noloa ja tyhmää toimintaa..

• **

Moni on turhaan käynyt rippikoulun, koska kirkollisveroa olisi saanut maksaa ilman rippikouluakin.

Ei siis olekaan totta, että 15-vuotta täyttäneen kirkkoon liittyjän tulee olla myös rippikoulun käynyt.

• lisäys
        ** kirjoitti:

Moni on turhaan käynyt rippikoulun, koska kirkollisveroa olisi saanut maksaa ilman rippikouluakin.

Ei siis olekaan totta, että 15-vuotta täyttäneen kirkkoon liittyjän tulee olla myös rippikoulun käynyt.

niin ja konfirmoitu

• Jori Mäntysalo

Eh, pastori joka ei tunne kirkkojärjestystä? "Kirkon jäseneksi otetaan - - rippikoulun käynyt evankelis-luterilaiseen kirkkoon aikaisemmin kuulunut henkilö, joka ilmoittaa tahtovansa tunnustaa kirkon uskoa - - joka ei kuulu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, siten, että hän tarpeellisen opetuksen jälkeen".

• alkuperäinen eroaja

Minä olen se ap. kirjoittaja, Kotiin tuli sähköposti papilta joka ilmoitti minulle että kun en ole käynyt ns. rippikoulua se pitää käydä, eli papin kanssa keskustelut, kirjan lukemiset jne... sama vissiin kun muillakin. Eniten minua otattaa että minulle ei ole ilmoitetttu etten ole kirkon jäsen??? Siis maksoin tasan 44 vuotta jos tarkkoja ollaan kirkollisveroa mutta minä en kuitenkaan sitten ole kirkon jäsen. Eikä minua sinne hyväksytä ilman näitä toimenpiteitä.
        He odottavat vastausta koska tämän aloitan. Ero oli joulukuu 2011 ja muutama pv. sitten laitoin sen liittymisen. Josta tuli tuo palaute.

• Jori Mäntysalo
        alkuperäinen eroaja kirjoitti:

Minä olen se ap. kirjoittaja, Kotiin tuli sähköposti papilta joka ilmoitti minulle että kun en ole käynyt ns. rippikoulua se pitää käydä, eli papin kanssa keskustelut, kirjan lukemiset jne... sama vissiin kun muillakin. Eniten minua otattaa että minulle ei ole ilmoitetttu etten ole kirkon jäsen??? Siis maksoin tasan 44 vuotta jos tarkkoja ollaan kirkollisveroa mutta minä en kuitenkaan sitten ole kirkon jäsen. Eikä minua sinne hyväksytä ilman näitä toimenpiteitä.
        He odottavat vastausta koska tämän aloitan. Ero oli joulukuu 2011 ja muutama pv. sitten laitoin sen liittymisen. Josta tuli tuo palaute.

Olet sinä jäsen ollut. Selitän. Olettakaamme ensin, että on olemassa vain evlut kirkko. Voit tulla jäseneksi kahta kautta:

1) Vauvana tai muuten aika nuorena kasteen kautta.

2) Isompana käymällä rippikoulun ja tulemalla sitten kastetuksi ja konfirmoiduksi.

Kohdan 1 mukaan olet ollut jäsen ja mm. kirkollisverovelvollinen. Kun eroamisen jälkeen haluaa uudelleen jäseneksi, katsotaan ikäänkuin uudelleen ikä, ja vaatimukset. Jos olet yhä pieni, sinut vain kastetaan. Jos olet isompi ja kastamaton, pitää mennä koko setti. Sinun tapauksessasi olet iso mutta kastettu, joten pitää hoitaa rippikoulu ja konfirmaatio. (Viimeksimainittu kai samalla kertaa kun liityt kirkkoon.)

Homma sitten vähän monimutkaistuu muista uskonnoista ja kirkosta. Esim. entisenä Ruotsin evlut kirkon jäsenenä ja siellä rippikoulun käyneenä voisit vain "tunnustaa luterilaisen uskon" ja tulla jäseneksi.

Mutta ei kai sen rippikoulun ole pakko olla kovin pitkä?

• uskis

Eroan kirkosta, ellei asia korjaannu!

• Atte Ateisti

Minäkin oletin, että kasteen myötä annettu kirkon jäsenyys ei sillä peruunnu, että jättää rippikoulun käymättä ja konfimaatioon menemättä.

Tapauksessasi ainakaan kirkollisveron maksaminen ei ollut kohdallasi peruutettu. SInut tulkittiin ilmeisesti "ei-uskovaiseksi kannattajajäseneksi"?

Minulle sopisi kyllä edes se käytäntö, että lapsikasteet tehtäisiin, mutta että nämä velvoitteineen raukeaisivat siinä 15v. iässä jos lapsi ei kävisi rippikoulua.

Mutta kirkko haluaa näköjään sekä syödä että säästää kakun...

• Jori Mäntysalo

Noin se voisi hyvin mennä ilman suurempia rutinoita. Jäsenyys astuisi voimaan kasteessa, ja sen voisi vahvistaa 14-vuotiaasta saakka; ilman vahvistusta se raukeaisi 17-vuotiaana. On tuossa nyt teoreettinen ongelma, kun nuoremmankin kesätöistä voi mennä kirkollisveroa, mutta aika pieni heidän osuutensa on.

Tämä ei vielä edes välittömästi leikkaisi kovin paljoa kirkon jäsenmäärää.

• vai niin

Itse kävin rippikoulun intissä yhdessä viikonlopussa. Mutta voin luvata että en enää liity kirkkoon, miksi liittyisin.

Miksi sinun pitäisi liittyä kirkkoon?

• alkuperäinen tässä

En taida enää sinne mennä tyrkylle, sain tarpeekseni niista vastauksista joissa tunsin olevani kelvoton näillä tiedoilla siis uudelleen liittymiseen.
        Sen vain muistan kun äitini erosi kirkosta aiemmnin ja kuoli seuraavana vuonna -98 niin kaikki hautajaisiin liittyvä maksoi, yksin seurakuntasalin vuokra oli huomattava, samoin avattuun sukuhautaan laitettu hiekkakuorma joka laitettiin ruohotuksen alle siitä tuli lasku 600 mk.. en ole ottanut selvää maksaako nykyään tälläiset kirkosta eroinneille, ei siinä mitään, mutta kun kysyin silloin asiaa niin niille jotka kuului kirkkoon näistä ei olisi peritty. Siis ihan kaikesta tuli lisälasku.
        Mutta ei se ole tärkeää, kait sitä jää sen verran ettei lapset joudu maksamaan.
        Niin eikö ole outoa kuitenkin että nyt vasta pidetään tälläistä arvoa yllä että et ole kelvollinen jos et ole käynyt rippikoulua, minulle on ihan sama koko homma nyt.
        Minä pidän suoran yhteyden Jumalaan, pitäkööt kirkko omansa.

• lisäys aplta
        alkuperäinen tässä kirjoitti:

En taida enää sinne mennä tyrkylle, sain tarpeekseni niista vastauksista joissa tunsin olevani kelvoton näillä tiedoilla siis uudelleen liittymiseen.
        Sen vain muistan kun äitini erosi kirkosta aiemmnin ja kuoli seuraavana vuonna -98 niin kaikki hautajaisiin liittyvä maksoi, yksin seurakuntasalin vuokra oli huomattava, samoin avattuun sukuhautaan laitettu hiekkakuorma joka laitettiin ruohotuksen alle siitä tuli lasku 600 mk.. en ole ottanut selvää maksaako nykyään tälläiset kirkosta eroinneille, ei siinä mitään, mutta kun kysyin silloin asiaa niin niille jotka kuului kirkkoon näistä ei olisi peritty. Siis ihan kaikesta tuli lisälasku.
        Niin eikö ole outoa kuitenkin että nyt vasta pidetään tälläistä arvoa yllä että et ole kelvollinen jos et ole käynyt rippikoulua, minulle on ihan sama koko homma nyt.

Jäi tuosta pois että seurakunnasta tulleessa sähköpostissa luki:
        Aikuisen liittyessä seurakuntaa kuuluu asiaan aikuisrippikoulu.
        Siis kasteella ei ole vissiin ollut merkitystä vaikka olen kastettu ev.lut.srk. v.1948.
        Ja maksanut joka palkasta minkä olen saanut elämäni varrella verot, ja vapaatapa ei ole juuri ollut. Ainoastaan aika lyhyet äl.lomat ja niistäkin on verot viety.
        Elikkä srk on sama mutta asia muuttui. Ja sitä ihmettelin. Olisivat toki ilmoittaneet aiemmin, että en tarvii maksaa veroja kun en heidän kriteeritä täytä.

• fffffffffggggggghhhh
        alkuperäinen tässä kirjoitti:

Nykyisen hautaustoimilain mukaan hautasijan luovuttamisesta, hautaamiseen liittyvistä palveluista ja haudan hoidosta perittävien maksujen on oltava yhtä suuret sekä jäsenille että jäsenyydettömille.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

• ap.

Laitampa tähän tietoa, miehelle tuli kirkosta Logolla varustettu hyvälle paperille painettu tervetuliaskirje kirkkoon liitymisestä tervetulo toivotuksineen.
      Mutta hänhän oli käynyt rippikoulun ja eipä tuo ole juuri mitään uskosta puhunut tämän 40 v. avioliitto ajan aikana. Verot tietysti maksoi kuten minäkin.
      Noh, ollaan sitten ilman koko kirkkoa. Ajattelin että on aika byrokraattista, ei ne siellä kirkolla papit tiedä kuka uskoo tai uskooko mitään, 15 v. ripillä käynti ei vielä merkitse näköjään yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe