Kävin tässä miettimään, kun töissä naisten kesken puhuttiin, auton lämmityksestä....
Työkaveri kun sanoi laittaneensa varmuuden vuoksi vain yhden tunnin lämmitystä, kun ei ole kova pakkanen. Kun kysyin syytä, niin ei osannut kertoa.. Isäntä kuulemma sanonut niin.
Itse kun laitan auton lämmitykseen aina siksi kahdeksi tunniksi, mikä tolpissa on lämmitysaika. Monesti tulee laitettua auto lämmitykseen vaikkapa perjantaina maanantaiaamua ajatellen ja sillonhan se lämpenee lauantaina ja sunnuntaina turhaan. Työkaveri sanoi ettei näin pitäisi tehdä, mutta ei edelleenkään syytä tiennyt kertoa.
Että onko se siis jotenkin autolle pahaksi, että se lämpiää turhaan?
Koska näistä henkilöistä tiedän, etteivät kyllä luontoa ajattele tässäkään asiassa.. :D
Auton lämmitys
26
5195
Vastaukset
- jhkk
miksi et laita vasta sunnuntaina piuhaa kiinni? ei se moottoria vaurioita mutta se on aivan turhaa! sama kuin lämmitäisit uunia valmiiksi 2h ennen kuin laitat ruuan sinne tai laittaisit television 2h ennen ohjelman alkamista päälle tai pitäisit keittiössä varmuuden vuoksi valoa päällä ympäri vuorokauden jos vahingossa satutkin menemään sinne yöllä...
- Kenties näin?
Mitä kylmempi on sitä pitempi lämmitysaika.
-1 saattaa hyvin 45 min olla riittävä kun taas yli -15 vaatii varmaankin sen täydet 2 tuntia. - 2oi3098gh43oi53er
jaaha, kanalauma on taas kaakattanut melusaastetta ilmaan eikä lörpöttelyssä ole mitään asiatietoja ollut tiedossa.
Moottoria on turhaa lämmittää jos sillä ei ajeta, lämmitin lämmittää sen verran että muodostuu lämmönvaihtelua ja saattaa kosteus tiivistyä moottorin sisällä joka ei pääse kuivumaan kun moottoria ei ajetakaan normaalilämpimäksi. Lisäksi sähköä kuluu hukkaan josta en muuten välittäisi mitään mutta vihernatsit on saaneet siihen ympättyä co2 kusetuksen jonka vuoksi sähkö maksaa aivan liikaa jokaiselle.
Perinteiselle lohkolämmittimelle riittää tunti jokaista kymmentä pakkasastetta kohti, eli 0 - 10C pakkasella riittää tunti, siitä kylmemmässä kaksi tuntia, sen enempää ei asiantuntijoiden mielestä kannata lämmittää vaan moottori on siinä ajassa norjistunut sen verran että se lähtee kohtuuhelposti käyntiin. Vaihdelaatikko on kyllä edelleen kohmeessa josta syystä laittaisin -30C kylmemmässä vielä yhdeksi tunniksi lämpiämään.
Säteilylämmittimelle pitäisi olla melkeimpä tuplasti pitempi lämmitysaika mutta tolppien ajat on rajoitettu kahteen tuntiin yleensä :/> saattaa kosteus tiivistyä moottorin sisällä
Kosteus tiivistyy kylmän kappaleen pinnalle, kun ilma siinä jäähtyy ja suhteellinen kosteus nousee sataan. Jos lämmität kappaletta, ei kosteus voi sen pinnalle tiivistyä, edes siinä vaiheessa kun se kylmenee uudestaan. Sen sijaan jos siirtää auton ulkoa lämpimään (ja kosteaan) talliin ajamatta konetta lämpöiseksi, on täysin mahdollista (tai siis pakollista), että kosteus tiivistyy kaikkiin mahdollisiin ja yleensä muutamaan mahdottomaan paikkaan.
> Vaihdelaatikko on kyllä edelleen kohmeessa josta
> syystä laittaisin -30C kylmemmässä vielä yhdeksi
> tunniksi lämpiämään.
Sinun autostasi en tiedä, mutta minulla vaihdelaatikko on se verran kaukana lohkon vastuksista, että lämmittää saisi varmaan pari päivää eikä muutosta tapahtuisi. Sen sijaan pari minuttia tyhjäkäyntiä lämmittää laatikon öljyt riittävästi... Ja parhaiten ne lämpenevät ajossa.
Kannattaa muuten pistää vähän "pahvia" keulalle kylmillä säillä, helpottaa lohkolämmittimenkin toimintaa.- 23weriugohlj
The_Rat kirjoitti:
> saattaa kosteus tiivistyä moottorin sisällä
Kosteus tiivistyy kylmän kappaleen pinnalle, kun ilma siinä jäähtyy ja suhteellinen kosteus nousee sataan. Jos lämmität kappaletta, ei kosteus voi sen pinnalle tiivistyä, edes siinä vaiheessa kun se kylmenee uudestaan. Sen sijaan jos siirtää auton ulkoa lämpimään (ja kosteaan) talliin ajamatta konetta lämpöiseksi, on täysin mahdollista (tai siis pakollista), että kosteus tiivistyy kaikkiin mahdollisiin ja yleensä muutamaan mahdottomaan paikkaan.
> Vaihdelaatikko on kyllä edelleen kohmeessa josta
> syystä laittaisin -30C kylmemmässä vielä yhdeksi
> tunniksi lämpiämään.
Sinun autostasi en tiedä, mutta minulla vaihdelaatikko on se verran kaukana lohkon vastuksista, että lämmittää saisi varmaan pari päivää eikä muutosta tapahtuisi. Sen sijaan pari minuttia tyhjäkäyntiä lämmittää laatikon öljyt riittävästi... Ja parhaiten ne lämpenevät ajossa.
Kannattaa muuten pistää vähän "pahvia" keulalle kylmillä säillä, helpottaa lohkolämmittimenkin toimintaa.Lohkolämmitin lämmittää auton jäähdytysnestettä jolloin lämpö leviää kyllä laajemmalle alueelle kuin vain vastuksen kohdalle, kyllä se hiukan voi norjistaa vaihteistoakin verrattuna täyskylmästä lähtöön.
Pidin joskus autoa lohkolämmittimessä kokonaisen yön yli ja auto lähti kovassa pakkasessa käyntiin kuin palmun alta ja vaihteistokin oli kevytkäyttöinen kuin kesäkelillä, kyllä se vaan vaikuttaa. The_Rat kirjoitti:
> saattaa kosteus tiivistyä moottorin sisällä
Kosteus tiivistyy kylmän kappaleen pinnalle, kun ilma siinä jäähtyy ja suhteellinen kosteus nousee sataan. Jos lämmität kappaletta, ei kosteus voi sen pinnalle tiivistyä, edes siinä vaiheessa kun se kylmenee uudestaan. Sen sijaan jos siirtää auton ulkoa lämpimään (ja kosteaan) talliin ajamatta konetta lämpöiseksi, on täysin mahdollista (tai siis pakollista), että kosteus tiivistyy kaikkiin mahdollisiin ja yleensä muutamaan mahdottomaan paikkaan.
> Vaihdelaatikko on kyllä edelleen kohmeessa josta
> syystä laittaisin -30C kylmemmässä vielä yhdeksi
> tunniksi lämpiämään.
Sinun autostasi en tiedä, mutta minulla vaihdelaatikko on se verran kaukana lohkon vastuksista, että lämmittää saisi varmaan pari päivää eikä muutosta tapahtuisi. Sen sijaan pari minuttia tyhjäkäyntiä lämmittää laatikon öljyt riittävästi... Ja parhaiten ne lämpenevät ajossa.
Kannattaa muuten pistää vähän "pahvia" keulalle kylmillä säillä, helpottaa lohkolämmittimenkin toimintaa.misään uusissa autoissa ei ole enää periteistä lohkolämmitintä
vaan paistinpannu joka lämmittää vain sylinteriryhmää ulkoa
Niiden lämmitys teho on heikompi vaikka sama teho koska
se ei siirry suoraan jäähdytys nesteeseen
- ihan älytöntä
kaikki mikä menee hukkaan niin näkyy seuraavissa sähkölaskuissa...luuletko että vaikka tolpasta maksaa 20 euroa per kk niin maksu säilyy ikuisuuden...ei säily kun sähkö kallistuu ja ensi vuonna se voi jo maksaa 30 euroa per kk...siis turha sähkön käyttö maksaa ja sen maksaa kuluttaja eli sinä.
- kohtuuhinta
Asutko Kauniaisissa ?. meillä päin on useassa kerrostalossa tolppapaikan hinta semmoset 5-6 €/kk, eräässä talossa jopa 4€.
- Teponen
Moottoria voi lämmittää vaikka 2 h, ei siitä ole harmia. Pikkupakkasella riittää 1-2 h. Kovilla pakkasilla voi olla, että lämmitin pitäisi olla 3-4 h päällä.
Jos on polttoainekäyttöinen lämmitin, niin 1 h riittää mainioisti kovillakin pakkasilla, voi olla, että 30 minuuttiakin riittäisi joissakin tapauksissa. - Rituska
Mutta siis suomeksi vielä että onko se pahaksi autolle, jos lämmitän sitä vaikka sen kaksi tuntia jos ei pakkasta olisikaan kun vaikka 5 astetta.. ?
Tai sitten jos luulisin meneväni johonkin mutten lähtisikään ja auto lämpeni turhaan..
Mutta pittää nyt lopettaa se viikonlopun yli piuhassa pito ettei se sähkölasku sieltä kasva.- Rituska
Juu ensimmäisen vastaus löytyikin, mutta entäs tuo vahinkoturhalämmitys?
- Aamulla 25 pakkasta
Rituska kirjoitti:
Juu ensimmäisen vastaus löytyikin, mutta entäs tuo vahinkoturhalämmitys?
On varmasti moottorille edullisempaa lämmityksen jälkeenkin jättää käynnistämättä. Käynnistys ja ajo kuluttavat aina moottoria.
Toki vielä parempi on olla lämmittämättä turhaan, mutta ei satunnaisista tapauksista mitään merkittävää haittaa ole.
- Wast Er
Varmaan ne autopaikkamaksut yms. taloyhtiöissäkin ajanmittaan nousee jos kaikki toimisi yhtä haaskaavasti että lohkolämppärit sisätilalämmittimineen hehkuttaa turhaan monta tuntia viikossa ja sähköä menee harakoille.
- värmare
Vastaus riippuu lämmittimen tyypistä.
Pikku pakkasilla lohkolämmitin 1 h ja säteilylämmitin 2 h .
iso pakkanen: lohkolämmitin 2 h ja säteily 4 h.
Viikonloppuna lämmitys on aivan turhaa jos ei kerran lähde mihinkään. kai nyt sen verran käyt ulkona sunnuntaina, että voit laittaa johdon kiinni maanantaiaamun lämmitystä varten. Liiasta lämmityksestä ei sinänsä ole haittaa, paitsi sähköä kuluu. Ainakin lohkolämmittimet kestää käyttöä lukuisia vuosia, mutta johtoja saattaa joutua joskus uusimaan. - 87k
Eräässä ohjelmassa kerran testattiin tuota "myyttiä" että lohkolämmittimen liika käyttö hajoittaa vastuksia, pilaa tiivisteet, pilaa jäähdytysnesteen, pilaa öljyn.
Sekä yleiset sisälämmittimen liikaan käyttöön liittyvät myytit, eli liika käyttö ruostuttaa auton pilalle.
Myyteiksi nuo kaikki myös jäi jokaisen testatun auton kohdalla.
Eli erilaisia "pelotuskeinoja" keksitään ettei noita pidettäisi aina päällä, koska eihän siitä hyötyäkään ole.
Ja jos parkkipaikka maksaa vaikkapa kuukaudessa 55€ sisältäen sähkön, niin hintaa tuskin on laskettu siten, että se 2000 wattia otetaan sieltä kokoajan sen 4 kuukauden ajan, tietenkin se 8 kuukautta sitten ollaan kokonaan käyttämättä sähköä, mutta maksetaan sitli se 55€ kuukaudessa - wg394g9h53hj053r
Pistää huvittamaan aina mielikuvat lauseista "ollaan oikein naisporukalla mietitty...", tulee heti mieleen pöydän ääressä naisia istumassa, jokainen käsi poskella miettii ja miettii mutta mitään valmista ei saada aikaan.
Maailma on miesten kehittämä "jostain syystä"... - bemari lämpimäksi
Ei muuta kuin länttäät johdon kiinni silloin kuin haluat ja annat lämmetä,vaikka sitten turhaan.Mitä sitten vaikka kuluu sähköä jos olet valmis maksamaan siitä.
Se on jokaisen oma asia.Itse lämmitin töissä (moot.lämp 2000w sisäpuhallin) kovilla pakkasilla koko 8 tunnin työpäivän.- never bmw 4me
Ei se ole jokaisen oma asia, parkkipaikkamaksut nousevat kaikille yhden takia.
- bemari lämpimäksi
"Ei se ole jokaisen oma asia, parkkipaikkamaksut nousevat kaikille yhden takia. "
Ai meinaatko että jos lämmittäisikin joka päivä tarpeeseen niin sitten ei nousisi...
Ja jos muutaman euron nousu kaattaa sun talouden niin sitten on parempi muuttaa halvempaan asuntoon tai luopua autosta.- bemari lämpimäksi
"bmw porukka... ei helvetti... pohjattoman itsekkäitä kyrpiä... "
Niinhän me ollaan;) Ja kerran pelkäät tuollaista muutaman euron korotusta niin otatko sitten myös aina välistä jääkaappi/pakastimesta myös piuhan irti jotta säästät sähköä...
- Autoileva nainen
Auton moottoria on aivan turha lämmittää etukäteen. Moottorin lämmitykselle ei ole olemassa mitään teknistä faktaa PAITSI aivan älypakkasilla mittarin ollessa jossain 50 yläpuolella ja koneessa on lirut kesäöljyt. Väite, että koneen esilämmitys säästäisi konetta tai energiaa ei pidä millään muotoa paikkaansa. Siitä ei ole olemassa mitään faktaan perustuvaa tutkimusta, ainoastaan autovaraosaliikkeiden itsekeksimiä juttuja joihin autoliitto ym tahot ovat lähtenee mukaan pienillä voitelurahoilla.
Edelleenkään auton lämmitys ei paranna käynnistävyyttä esim 30 asteen pakkasella vaan käynnistyminen tai käynnistämättömyys johtuu ihan muista teknisistä tekijöistä kuten esim akku etc.
Ainoa mitä jollain järkisyyllä voi perustella esilämmityksen suhteen on sisätilan lämmitin, sillä se lisää kuskin mukavuutta. Mutta lohkolämppäri on aivan tuulesta temmattua huuhaata siinä missä kummitukset ja etiäiset.- juokseva_mies
Hienoa että provoissasi (jotka osittain ovat silkkaa valhetta) on aina sama nimimerkki. Laita tekstin loppuun vielä hymiö ;)
- BMW 320d
Mulla on Auto lämpimänä yötä-päivää, kun sähkötolpan kello meni jumiin jo alkutalvesta. Ei tuo säteilylämppäri moottoria kovin kummoisesti lämmitä, vaikka onkin ollut yli 10h yhtämittaa lämmöt päällä, sisätilat sensijaan ovat mukavan lämpimät.
- Anonyymi
Laiton auton lämmityksen päälle nyt ja se on aamuun saakka päällä. Ajastin tolpassa on mekaaninen 2 h ajastin jota voi huijata, koska siltä puuttuu äly.
Eli ajansäätö rinkulaa pyöritetään niin kauan kun lämmitys ajan rinkulan aloituskohta tulee kohdalle ja siitä vähän yli.
Nyt lämmitys alkaa. Seuraavaksi sitä lämmitysaika rinkulaa käännetään poispäin siten että kellonsäätö rinkula ei ylitä ajastimen säädön lopetuskohtaa.
Suomeksi siis kun olet kellonajan säätimellä kohdannut ajastimen aloituskohdan jolloin virta tulee pistorasiaan, niin ajastin rinkulaa pitää siirtää edellä jos laitat nyt oikean kellonajan.
Ääh ompa vaikee selittää. No sitä kellonaika rinkulaa käännetään siten ettei ajastimen lopetuskohta ylity. Sitä ajastimen lopetus kohtaa ikäänkuin käännetään karkuun aikaa vastaan.
Joka tapauksessa tällä kikalla saat melkein vuorokauden virtaa! - Anonyymi
Kyllä tuon selityksen tajusi. Mekaanisessa tolppa ajastimessa kun saa vaikka sitä aika kiekkoa pyörittämällä lämmityksen alkamaan, niin tosiaankin kellon aikaa kääntämällä ajastimen lopetus ei aktivoidu. Ajankin saa oikeaan, kunhan ymmärtää periaatteen, eli yksinkertaisesti kellonaika kiekolla käännetään lämmitys päälle ja sitten lämmitysaika kiekkoa käännetään siten ettei sen lopetus kohta aktivoidu.
- Anonyymi
Molempia tarvittaessa vuorotellen. Kätevä ominaisuu vaikka jos imuroi autoa, virran saa heti päälle eikä vasta tunnin päästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830