Yaz-ehkäisypillerien aloittaminen kesken kierron

puffs

Aloitin ensimäiset ehkäisypillerini Yaz:it noin 8pv sitten kesken kierron. Terveydenhoitaja joka antoi minulle nämä pillerit suositteli niiden aloittamista heti, eikä vasta kierron ensimmäisenä päivänä. Aloitin siis kierron 20. päivänä.
Terveydenhoitaja sanoi että minun pitää käyttää lisäehkäisyä ensimäisen 7 päivän aikana ja sen jälkeen ei enään, mutta nyt kun olen lukenut eri keskusteluja, olen sekaisin siitä, että pitääkö minun käyttää lisäehkäisyä koko ensimäisen laatan aikana vai vain sen 7 päivän ajan?
Käyttöohjeessakaan ei puhuta mitään kesken kierron aloittamisesta.

Toivottavasti joku voisi valaista tilannettani! :)

6

558

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhhoijaah

Outoja ohjeita terveydenhoitajalta...
      Itse käyttäisin varuilta enemmänkin kuin 7 pv.

• uijko

Niin, käyttöohjeessa ei puhuta, koska valmistaja ei takaa ehkäisytehoa noin. Mieti nyt tarkkaan mitä teet.

• voijumamikähoitaja

Oon kuullu monesta muustaki samanlaisesta tapauksesta joissa terveydenhoitaja on antanu ekat pillerit käyttöön sanoen että heti aloittaa vaikka kierto ois kesken.. Ilmeisesti tietoa ei oo oikeaa niillä koska lääkärit kuitenki aina neuvoo aloittamaan kierron ekana päivänä tai jos vaihtaa merkkiä niin riippuen merkistä heti taukoviikon jälkeen tai pitämättä ollenkaan taukoviikkoa..

Suosittelisin itse käyttämään nyt lisäehkäisyä koko liuskan ajan.. Luulisin että tiputteluvuotoa voi myös tulla nyt ekan laatan aikana koska ei ole aloitettu ekasta kierron päivästä vaan keskeltä.. se nyt ei tietysti vaarallista varmasti oo..

Tässä tapauksessa et voi olla liian varovainen kun nuin oudot ohjeet annettiin.. Eipähän sitten ainakaan tule ei-toivottua raskautta..

• voijumamikähoitaja

Siis ekat pillerit jotka hoitaja voi antaa ilmaiseksi ilman reseptiä.. ei siis vältämättä ekat joita alkaa käyttämään.. :D

• hohhoijaa

"Luulisin että tiputteluvuotoa voi myös tulla nyt ekan laatan aikana koska ei ole aloitettu ekasta kierron päivästä vaan keskeltä.. se nyt ei tietysti vaarallista varmasti oo.."

No tiputtelu nyt on normaali sivuvaikutus ensimmäisten liuskojen aikana, vaikka olisi aloittanut 1. kiertopäivänä.

• 0907

Kannattaa käyttää lisäehkäisyä koko liuskan ajan. Jos aloitat kierron 2.-5. päivänä niin silloin täytyy pitää tuo 7 päivän ajan lisäehkäisyä, mutta koska olet aloittanut kierron 20. päivä niin käytä koko laatan ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5116
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      37
      3050
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2936
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2363
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1718
    Aihe