Poraaminen, paikkaaminen yms.

hammaspeikko_

Nyt pitäisi mennä hammaslääkärille tarkistuttamaan hampaat ja itse olen vähän peilin avulla tutkiskellut että onko niitä reikiä siellä suussa..
alhaalla takahampaan purupinnassa on kaksi aivan ohutta ja pientä ruskehtavaa viivaa, toisessa takahampaan reunassa on kuin pieni "uurre" ja siinä pienen pieni kolo, joka ei siis ole musta tai ruskea.. En tiedä mitä nämä ovat! :O

Valmistaudun siis poraamiseen, ja haluaisin kuulla teidänkin kokemuksia, että sattuuko poraaminen, kauanko se kestää, sattuuko poraaminen enemmän hampaan sivusta ja onko se niin kamalaa kuin huhutaan :o

kaikkea mitä nyt voisi tuosta operaatiosta mahdollisesti kertoa :D

9

629

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonijoku

Ei satu eikä tunnu ollenkaan jos otat puudutuksen :) Torstaina kävin siellä nii paikkas yhen eikä tuntunu ollenkaa...

• _hlk_

Olen HLK ja itse puudutellut potilaita moneen otteeseen ja toisaalta myös itseäni on joskus paikattu (kyllä, meilläkin voi olla reikä/reikiä), joten pohjaan kommenttini omiin kokemuksiini tuolin molemmin puolin.

Puudutuksen jälkeen paikkaaminen ei satu. Joskus esim. johtopuudutuksen (alaleuan paikkaukset) jälkeen voi puutuneisuudessa olla yksilöllistä vaihtelua, jos puudutus ei osu heti ihan oikeaan kohtaan, alaleuan anatomia kun vaihtelee yllättävänkin paljon ihmisten välillä. Tällöinkin homma yleensä hoituu puuduttamalla uudestaan (sitä puudutetta voi ruiskia turvallisesti aineesta riippuen yleensä 5-7 ampullia, ennen vanhaan tuokin turvaraja oli tuplat, eikä silloinkaan potilaiden puudutuksissa juuri koskaan kuinkaan käynyt) hiukan eri kulmasta ja lisäämällä puudutusainetta, ja jos jotain "kipua" vielä senkin jälkeen tuntuu, on se yleensä vain etäinen, tylpähkö tuntemus jostain kaukaisuudesta, jota ei varsinaisesti tunne häiritsevänä kipuna enää. Saatat siis tuntea, että jotain siellä tehdään, mutta ei se varsinaisesti satu.

Puuduttaa voi pääsääntöisesti aina, ainoastaan jotkin hankalammat sairaudet ja allergiat voivat joskus tuottaa päänvaivaa puudutusaineen valinnassa, jos mikään yleisimmin käytetystä kolmesta (lidokaiini, artikaiini, prilokaiini) ei ole mahdollinen. Nämä tapaukset ovat hyvin, hyvin harvinaisia. Periaatteessa hammaslääkäri voi reseptillä tilata vaikka kokaiinia puudutukseen (toimii muuten oikeasti), mutta eipä tuohon käytännössä ikinä tarvitse mennä.

Puudutuspiikki ei satu juuri yhtään, sitä voisi verrata ehkä hyttysenpistoon, ja sitäkin voi lievittää pintapuudutusgeelillä. Sijainti tosin vaikuttaa tähän, johtopuudutus on yleensä kivuttomin piston kannalta, koska se isketään pehmeään sidekudokseen, kun taas suulaen puoli yleensä tuntuu vähän enemmän. Rauhallinen ja varma puudutustekniikka auttaa. Hammaslääkärit puuduttelevat potilaitaan joka päivä, joten hoitavalla lääkärilläsi varmasti on asiasta paljon kokemusta.

Varsinkin pieniä (miksei syviä ja isojakin, jos potilas niin haluaa - jotkut haluavat) reikiä pystyy useinmiten paikkaamaan lähes kivuttomasti ilman puudutustakin, varsinkin jos hammaslääkärin kanssa sopii, että porataan hellästi ja kevyesti pieninä muutaman sekunnin ottoina ja että älähdät tai vaikka huitaiset kädellä, jos alkaa tuntumaan pahalta, jolloin puudutus voidaan laittaa vaikka kesken paikkauksen.

Sillä, porataanko posken puolelta vai suoraan purupinnalta, ei yleensä ole juurikaan merkitystä. Kipukokemukseen vaikuttaa enemmänkin yksilöllinen herkkyys (toisiin vain koskee enemmän kuin toisiin, tiedä häntä miksi, mutta näin tuntuu olevan), ja ennen kaikkea karieksen syvyys. Kiilteen viistely ei juuri koskaan tunnu missään ilman puudutustakaan, mutta syvän karieksen preparointi pulpan (hammasydin) läheltä tuntuu sitten enemmän. Myös hammaskaulat kiillerajan alapuolella voivat olla arkoja paikkoja.

Yhteenvetona: ei kannata jännittää tai ainakaan pelätä. Ei se paikkaus asiallisesti hoidettuna mitään kidutusta ole. Harva siitä tosin nauttiikaan, mutta reissusi menee varmasti hyvin, jos mitään hammasta nyt ylipäätään pitää lopuksi edes paikata.

• _hlk_

Vielä tuosta kestosta. Riippuen, millaista paikkaa laitetaan, missä karies on, miten iso jne, kokeneella hammaslääkärillä menee paikkaukseen keskimäärin 5-30 min. Yleensä keskiverto peruspaikka onnistuu 10-15 min, eikä siitäkään varsinaista porailua ole kuin osa. Vähintään yhtä paljon aikaa menee yleensä itse paikan rakenteluun, muotoiluun ja viimeistelyyn.

• the_road

" Kiilteen viistely ei juuri koskaan tunnu missään ilman puudutustakaan"

Tuli tuossa viime maanantaina todettua, että pelkästään kiilteen hiominenkin voi sattua ihan mielettömästi. Ilman puudutusta ei hommasta tullut mitään, pakko oli keskeyttää alkuunsa ja puuduttaa. Eihän se yleensä tunnu missään, mutta nyt hammas oli tosi kosketusarka ja kipeä muutenkin, kun korotti purennassa pahasti. Itseasiassa oli niin kipeä, että ennen hammaslääkärille menoa olin jo ihan varma, että siinä on oltava iso reikä.

Puudutusta on turha pelätä. Itse ainakin mieluummin kestän sen muutaman sekunnin epämiellyttävän tunteen, kuin odotan koko porauksen ajan, että koska sattuu jos sattuu. Mun hammaslääkäri ainakin puuduttaa niin varovasti ja hitaasti, ettei tunnu pahalta, vaikka ei mitään pintapuudutteita ole koskaan käytetty.

• the_road

" Itseasiassa oli niin kipeä, että ennen hammaslääkärille menoa olin jo ihan varma, että siinä on oltava iso reikä. "

Tarkennetaan nyt vielä, että hammas on täysin ehjä, vaikka olisin voinut kivun perusteella vaikka vannoa muuta! Ei, pienintäkään reikää, ei ole paikattu hammas, ei tulehdusta, ei mitään vikaa.

• Hammaspeikko_

Kiitos paljon kaikille noista vastauksista, tulikin jo parempi olo! :)
      Vielä pelottaa vaan se, kun olen kuullut että jos reikä sattuu olemaan hampaan "sivussa" niin joudutaan jokin metallikehikko tunkemaan sen hampaan ympärille ja se kuulemma sattuu aivan kamalasti :(
      Ja kun itse jo tuossa alussa kirjoitin että mulla on takahampaassa posken puolella joku pienenpieni kolo.. :'(

• Hammaspeikko_

Vielä lisäisin, jos joku sattuisi tietämän: onko joku kenties kokeillut niitä laserporia, ja tietääkö sellaista hammaslääkäreitä espoossa päin jotka käytäisivät niitä? :o
      Jos ne siis käyvät kaikenlaisille rei'ille.

• hammaspeikko_

Eikö kukaan tiedä? :(

• hmm..

Hmm.. en ole kuullut espoon suunnalta mitään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      74
      3153
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1369
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1324
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1297
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe