Cipralex ja rinnakkaislääkkeet

Olen syönyt Cipralexia ajoittain pitkiäkin aikoja matalimmasta annoksesta korkeimpaan mahdolliseen, nyt olen parisen kuukautta syönyt Escitalopram Actavista (10mg) jotka kohta loppuvat ja kaapissa odottaa paketti Esipral 20mg kun lääkäri päätti nyt nostaa annosta. Olen "joutunut tyytymään" noihin halvempiin rinnakkaislääkkeisiin kun itsellä ei ole varaa kallista Cipralexia ostaa ja toimeentulotukea hakiessa olen saanut maksusitoumuksen joka kattaa vain halvimmat vaihtokelpoiset lääkkeet. Olen huomannut Cipralexin ja Escitalopram Actaviksen vaikutuksissa todella suuria eroja ja tiedän kyllä, että ovat "sama lääke" eikä eroja pitäisi olla eikä niihin kovin moni taida uskoa, mutta näin minä olen kuitenkin kokenut. Tuosta Esipralista minulla ei ole aiempaa kokemusta.
Cipralex vei minulta ruokahalun, seksihalut ja orgasmikyvyn. Escitalopram Actavis väsyttää ja haukottelen jatkuvasti ja olen jotenkin vetämätön, mutta kuitenkin levoton enkä tahdo aina oikein pysyä paikoillani, seksihalut eivät ole kadonneet, orgasmin saaminen hieman vaikeaa, muttei tosiaankaan mahdotonta. Kumpikin edellämainituista lääkkeistä on lievittänyt masennustani, ahdistustani, sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelkoa, mutta Cipralexin aikana sain toisinaan kauheita tärinäkohtauksia julkisilla paikoilla johon edes Propral ei auttanut.

Jos joku on syönyt kaikkia noita kolmea lääkettä ja todennut myöskin niiden vaikutuksissa olevan eroja niin haluaisin vain kuulla voisiko minulla olla tuon Esipralin aloittaessa odotettavissa vielä jotain uusia sivuvaikutuksia?

Ei kiitos kommenteille: "vaikuttava aine on sama eikä eroja ole, vika on korvien välissä".
4971
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Itse nyt muutaman viikon syönyt Escitalopramia ensin 5mg ja nyt 10mg ja todellakin seksihalut on hävinneet kokonaan. sekä seisokki myös! toinen minkä huomannu että ruokahalu on kadoksissa. no painon pudotus on ihan tervetullut tähän kohtaan mutta noi seksihalut haluaisin pian takaisin.

Olen kuitenkin ollut tähän asti hyvin viriili seksi suhteen ja todella outoa kun ei tee mieli.. olen toki kuullut että näitä SSRI lääkkeitä määrätään myös jos on liian herkkä laukeamaan tms..

Äänestä

Vaikuttava aine on tismalleen sama, apu-ja sidosaineissa on eroja ja näin ollen imeytymisessäkin saattaa olla eroja. Sen sijaan rinnakkainen ei aiheuta esim. libidon heikkenemistä jos sitä ei alkuperäinenkään ole tehnyt.

Äänestä

Olen syönyt noita kaikkia, aloitin Cipralexilla, kun rinnakkaisia ei vielä silloin ollut. Sittemmin olen ottanut noita rinnakkaisia, mitä milloin apteekissa nyt on ollut, eikä ole ollut eroa.

uskon, ettei noihin kannata liikaa kiinnittää huomiota ts jos heti epäilee tehoa, voi mieli tehdä tepposet ja tuntea oireita. Ja kuten farm. edellä sanoi, ei yhden pitäisi tehdä haittoja, joita toinen ei tehnyt. Jos oikeasti on väliä, pyydä lääkärin vaihtokielto reseptiin, saat korvauksen täydestä summasta.

Äänestä

Escitalopram actavis tosiaan väsyttää ja haukotuttaa. Lisäks on näköhäiriöitä toisinaan ja huippausta. Seksihalut ei oo menny.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


masennus, sos.fobia kirjoitti:

Olen syönyt Cipralexia ajoittain pitkiäkin aikoja matalimmasta annoksesta korkeimpaan mahdolliseen, nyt olen parisen kuukautta syönyt Escitalopram Actavista (10mg) jotka kohta loppuvat ja kaapissa odottaa paketti Esipral 20mg kun lääkäri päätti nyt nostaa annosta. Olen "joutunut tyytymään" noihin halvempiin rinnakkaislääkkeisiin kun itsellä ei ole varaa kallista Cipralexia ostaa ja toimeentulotukea hakiessa olen saanut maksusitoumuksen joka kattaa vain halvimmat vaihtokelpoiset lääkkeet. Olen huomannut Cipralexin ja Escitalopram Actaviksen vaikutuksissa todella suuria eroja ja tiedän kyllä, että ovat "sama lääke" eikä eroja pitäisi olla eikä niihin kovin moni taida uskoa, mutta näin minä olen kuitenkin kokenut. Tuosta Esipralista minulla ei ole aiempaa kokemusta.
Cipralex vei minulta ruokahalun, seksihalut ja orgasmikyvyn. Escitalopram Actavis väsyttää ja haukottelen jatkuvasti ja olen jotenkin vetämätön, mutta kuitenkin levoton enkä tahdo aina oikein pysyä paikoillani, seksihalut eivät ole kadonneet, orgasmin saaminen hieman vaikeaa, muttei tosiaankaan mahdotonta. Kumpikin edellämainituista lääkkeistä on lievittänyt masennustani, ahdistustani, sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelkoa, mutta Cipralexin aikana sain toisinaan kauheita tärinäkohtauksia julkisilla paikoilla johon edes Propral ei auttanut.

Jos joku on syönyt kaikkia noita kolmea lääkettä ja todennut myöskin niiden vaikutuksissa olevan eroja niin haluaisin vain kuulla voisiko minulla olla tuon Esipralin aloittaessa odotettavissa vielä jotain uusia sivuvaikutuksia?

Ei kiitos kommenteille: "vaikuttava aine on sama eikä eroja ole, vika on korvien välissä".

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu