Dacia,Zastava

Tapio.T.G

Onko kellään tietoa, että onko suomeen tuotu
Dacia tai Zastavaa.

11

1647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HDi

      Mulla oli Zastava 750 vm. 1974. Se oli lisenssi Fiat 600
      Työkaverilla oli 70 luvun lopulla Dacia, se oli joku lisenssi rellu

    • 128Z
      • Ceausescu

        > Daciaa ei tietääkseni tuotu Suomeen.

        Minulla oli 1970 ja -80-lukujen vaihteessa "aito ranskalainen" Renault 12 L ja lankomiehelläni liki samoihin aikoihin samannäköinen romanialaisvalmisteinen Dacia.

        Pointti on siinä, että nuo lisenssi-Rellut taidettiin myydä Suomessa Renaultin nimellä. Valmistusmaa ja piiloteltu nimi Dacia löytyivät kyllä helposti tarkemmalla silmäyksellä.


      • Matz
        Ceausescu kirjoitti:

        > Daciaa ei tietääkseni tuotu Suomeen.

        Minulla oli 1970 ja -80-lukujen vaihteessa "aito ranskalainen" Renault 12 L ja lankomiehelläni liki samoihin aikoihin samannäköinen romanialaisvalmisteinen Dacia.

        Pointti on siinä, että nuo lisenssi-Rellut taidettiin myydä Suomessa Renaultin nimellä. Valmistusmaa ja piiloteltu nimi Dacia löytyivät kyllä helposti tarkemmalla silmäyksellä.

        Mitä tuntomerkkejä mitä eroja?
        siis Dacia on tuotu relluna


      • Ceausescu
        Matz kirjoitti:

        Mitä tuntomerkkejä mitä eroja?
        siis Dacia on tuotu relluna

        Puhuin yli 20 vuoden takaisista jutuista (ja autot olivat olleet uusia 1970-luvulla). En jaksa muistaa yksityiskohtia enkä kykene sanomaan, missä erot näkyivät. Minulla vain on vankka mielikuva siitä, että Romaniassa lisenssillä valmistetut Renault 12 -autot tuotiin maahan saman maahantuojan (Autorex) toimesta kuin "aidot" ranskalaisetkin ja ne myytiin täällä nimellä Renault, ei Dacia kuten joissakin muissa maissa. Romanialaista alkuperää ei kuitenkaan yritetty varsinaisesti piilotella vaan ostaja sai avoimesti tietää, missä maassa autot oli väsätty.


      • ent.ladamies
        Ceausescu kirjoitti:

        Puhuin yli 20 vuoden takaisista jutuista (ja autot olivat olleet uusia 1970-luvulla). En jaksa muistaa yksityiskohtia enkä kykene sanomaan, missä erot näkyivät. Minulla vain on vankka mielikuva siitä, että Romaniassa lisenssillä valmistetut Renault 12 -autot tuotiin maahan saman maahantuojan (Autorex) toimesta kuin "aidot" ranskalaisetkin ja ne myytiin täällä nimellä Renault, ei Dacia kuten joissakin muissa maissa. Romanialaista alkuperää ei kuitenkaan yritetty varsinaisesti piilotella vaan ostaja sai avoimesti tietää, missä maassa autot oli väsätty.

        Olet oikeassa, niin niitä tuotiin. Renaultin nimellä myytiin, ja todettiin vain että tämä tuontierä on nyt sitten koottu Romanian tehtaassa ja tuntee jossain päin maailmaa myös nimen Dacia.

        Itse autot oli helppo erottaa toisistaan; ranskalaisissa oli mukavat pehmeät veluurikankaalla verhoillut penkit ja Dacioissa kovemmat paksulla jäykällä vinyylillä verhoillut. Lisäksi Dacian pissapojan säiliö oli pehmeä muovipussukka, kiinnitetty konehuoneeseen rintapellin yläosaan, missä se kieltämättä oli helppo täyttää mutta kasteli lähes joka kerta sulakerasian, joka oli ruuvattu rintapeltiin heti pissapussukan alapuolelle =)

        Ei näitä kai tuotu Suomeen kuin vuoden verran, ja lähinnä kai sen vuoksi että Rellu 12:n kysyntä oli niin kova ettei Ranskassa ehditty niitä tänne asti tehdä.


      • juupa
        ent.ladamies kirjoitti:

        Olet oikeassa, niin niitä tuotiin. Renaultin nimellä myytiin, ja todettiin vain että tämä tuontierä on nyt sitten koottu Romanian tehtaassa ja tuntee jossain päin maailmaa myös nimen Dacia.

        Itse autot oli helppo erottaa toisistaan; ranskalaisissa oli mukavat pehmeät veluurikankaalla verhoillut penkit ja Dacioissa kovemmat paksulla jäykällä vinyylillä verhoillut. Lisäksi Dacian pissapojan säiliö oli pehmeä muovipussukka, kiinnitetty konehuoneeseen rintapellin yläosaan, missä se kieltämättä oli helppo täyttää mutta kasteli lähes joka kerta sulakerasian, joka oli ruuvattu rintapeltiin heti pissapussukan alapuolelle =)

        Ei näitä kai tuotu Suomeen kuin vuoden verran, ja lähinnä kai sen vuoksi että Rellu 12:n kysyntä oli niin kova ettei Ranskassa ehditty niitä tänne asti tehdä.

        lie Dacian tuonnin syynä halvempi hinta alkuperäiseen verrattuna. Mitä tulee tuohon Zastavaan, onneksi jenkit pommittivat maan tasalle tehtaan aikoinaan. Taisivat jenkit tietää minkälaisista autoista oli kyse :)


      • ----
        ent.ladamies kirjoitti:

        Olet oikeassa, niin niitä tuotiin. Renaultin nimellä myytiin, ja todettiin vain että tämä tuontierä on nyt sitten koottu Romanian tehtaassa ja tuntee jossain päin maailmaa myös nimen Dacia.

        Itse autot oli helppo erottaa toisistaan; ranskalaisissa oli mukavat pehmeät veluurikankaalla verhoillut penkit ja Dacioissa kovemmat paksulla jäykällä vinyylillä verhoillut. Lisäksi Dacian pissapojan säiliö oli pehmeä muovipussukka, kiinnitetty konehuoneeseen rintapellin yläosaan, missä se kieltämättä oli helppo täyttää mutta kasteli lähes joka kerta sulakerasian, joka oli ruuvattu rintapeltiin heti pissapussukan alapuolelle =)

        Ei näitä kai tuotu Suomeen kuin vuoden verran, ja lähinnä kai sen vuoksi että Rellu 12:n kysyntä oli niin kova ettei Ranskassa ehditty niitä tänne asti tehdä.

        Daciaa myytiin Daciana Suomessa


      • carton
        ---- kirjoitti:

        Daciaa myytiin Daciana Suomessa

        Daciaa myydään yhä Suomessa
        www.autohimgerg.com
        Todella edulliseen hintaan


      • Dacia on Renault
        ---- kirjoitti:

        Daciaa myytiin Daciana Suomessa

        Yhdellä tuntemallani sosialidemokraatilla oli Dacia, joka kyllä oli rekisteröity Renaultina.


    • Anonyymi

      Tyylikäs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe