huollot

Huoltaja

ni että mitäs huoltoja teette autoonne. jos auto vaikka kunnossa, niin käyttekö kumminkin vuos huollos JNE...

71

1286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kalliissa

Takuu jäljellä.

• woiegjoewrjgiore

Aiemmat autot on olleet takuuajan jo kauan sitten ohittaneita käytettyjä joten olen itse tehnyt huollot niihin, moottoriöljyn ja -suodattimen vaihdot, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, tulpat, kaasariautoihin vaihdoin bensansuodattimenkin kerran. Joitain korjauksia olen teetättänyt autokorjaamoilla mitä en itse ole voinut tai osannut tehdä.

Nyt alla uusi auto jolla ajellut n. puoli vuotta, ensi kesänä ensimmäiseen vuosihuoltoon aion viedä merkkiliikkeeseen takuun säilyttämiseksi.

• WERFDCDZSVBZZS

Aiemmin teettänyt kaikki huollot (joka vuos meni noin tonni), mutta nyt päätin nyky 13v kanssa katsoa mitä tapahtuu kun huoltelen itse minkä voin ja loput täsmäkorjaukset teetän sitten erikseen kun ei taidot tai tilat anna myöten hoitaa hommaa itse. Ei jotenkin kuulosta järkevältä maksaa 600e öljyn, suodattimien ja tulppien vaihdosta kaikki muu erillisvelotuksella. Ymmärrän että työ maksaa ja työntekijä on enemmän kuin palkkansa ansainnut, mutta maksan mieluummin sitten kun sitä oikeasti tarvitsen.

• Vanhavolvo

Öljynvaihtoväli on 15000, mikä sopivasti on lähellä nykyistä vuosiajomatkaani. Syksyllä vaihdon yhteydessä tutkitaan hihnat, letkut, ilmansuodatin, jarrut, valot ja mitä nyt helposti on katseltavissa auton nosturilla ollessa. Silikonia ovitiivisteisiin ja tarkistetaan jäähdytinnesteen vahvuus. Jos on tarvetta tehdä jotakin, homma hoidetaan pikapuoliin tämän jälkeen samalla pikkupajalla. Katsastusmies vilkaisee sitten vuodenvaihteen tienoilla omat kohteensa.

Nesteitä ja öljyjä tarkkailen satunnaisesti ja aina ennen pitempää matkaa. Lähes 20-vuotiaaseen autoonhan saattaa jo tulla jotain vikaakin.

• 15.000 vuodessa

Ite vaihtelen öljyt, suodattimet, tulpat, polttimot jne. Isommat esim. jarrut, nivelet ja laakerit laittaa mulle kaveri, sillä on nosturit ja laitteet.

Yli 25 vuotta olen autoillut ja esim. jäähdytin- ja jarrunesteitä en ole vaihdattanut ikinä, ellei rempan yhteydessä, tarkistan vain että jarruisa on max rajaan ainetta ja syylärissä pakkasenkestävyys on riittävä.

Vaihtelen autoa n. 2-5 vuoden välein, ostan yleensä 3-4 vuotta vanhan alta 100 tkm ajetun. Uutta en osta missään nimessä, niihin huoltoihin saa laittaa tuhansia ja taas tuhansia, että "takuu" säilyy.

• harhaluuloja

ei huollot maksa takuuaikana tuhansia ja tuhansia.

• Keskimäärin kahdesti vuodessa huollossa. Renkaat saat samalla vaihdatettua kaupan päälle ja uudet renkaat tarvittaessa ostettua sopuhintaan...

Öljyt ja suodattimet vaihdetaan. Jarrujen kunto tarkistetaan renkaanvaihdon yhteydessä, tarvittaessa vaihetaan osaa.

• Rot-trap

Siis rotta ajaa Nurmijärvi - Helsinki väliä 40 000 km vuodessa? Huh huh, vaiko rotan autossa huoltoväli 2000 km?

• Rot-trap kirjoitti:

Siis rotta ajaa Nurmijärvi - Helsinki väliä 40 000 km vuodessa? Huh huh, vaiko rotan autossa huoltoväli 2000 km?

Vuodessa tulee noin 35 000 kilsaa. Renkaanvaihdot eivät kyllä ihan huoltokohtiin aina natsaa (esimerkiksi nyt on seuraavaan huoltoon 10 000 kilsaa matkaa, mikä pistäisi ajankohdaksi jotain kesäkuun alkua).

Täytyy käydä vaihdattamassa renkaat erikseen. Kyllähän siinä taas kympin tai kaksi köyhtyy. :(

• The_Rat kirjoitti:

Vuodessa tulee noin 35 000 kilsaa. Renkaanvaihdot eivät kyllä ihan huoltokohtiin aina natsaa (esimerkiksi nyt on seuraavaan huoltoon 10 000 kilsaa matkaa, mikä pistäisi ajankohdaksi jotain kesäkuun alkua).

Täytyy käydä vaihdattamassa renkaat erikseen. Kyllähän siinä taas kympin tai kaksi köyhtyy. :(

Vaihdattamassa renkaat...? Kaiketi kesärenkaat alle?
        Eikö vaihdu omin työkaluin vai onko se jotenkin hienompaa teettää muilla se, minkä joka ukko pystyy itsekin tekemään?
        No, kukin tyylillään. Mitäpä se minulle kuuluu.

• sitroen kirjoitti:

Eikö vaihdu omin työkaluin vai onko se jotenkin hienompaa teettää muilla se, minkä joka ukko pystyy itsekin tekemään?

Miksi ihmeessä minä kuluttaisin puolisen tuntia siihen, että vaihtaisin itse renkaat, kun ne saa melkein ilmaiseksi vaihdettua pajalla ja tulevat vielä paineetkin saman tien katsottua? Ja saahan siinä kahvitkin samaan hintaan...

Vaihdoin minäkin ennen itse renkaat. Mutta ei enää viitsi...

• 18+4
        The_Rat kirjoitti:

Miksi ihmeessä minä kuluttaisin puolisen tuntia siihen, että vaihtaisin itse renkaat, kun ne saa melkein ilmaiseksi vaihdettua pajalla ja tulevat vielä paineetkin saman tien katsottua? Ja saahan siinä kahvitkin samaan hintaan...

Kato nää on niitä köyhiä, jotka ei raaski maksaa mistään mitään, ei edes renkaanvaihdosta.

• weiejgoiergjoe
        18+4 kirjoitti:

Kato nää on niitä köyhiä, jotka ei raaski maksaa mistään mitään, ei edes renkaanvaihdosta.

Hei, jos olet noin rikas että parikymppiä ei tunnu missään niin voisit heittää varmaan mullekin vaikka vitosen vain siitä ilosta että luit tämän viestin.

• hostelli
        sitroen kirjoitti:

"Eikö vaihdu omin työkaluin vai onko se jotenkin hienompaa teettää muilla se"

Nuorempana (lue köyhempänä) tuli riittävän usein vaihdettua renkaat. Peseminen ja varastoon roudaaminen siihen päälle. Mitä hienoa siinä oli?

Olen kohta kymmenen vuotta vaihdattanut renkaat palveluna, johon kuuluu myös renkaiden varastointi. Maksaahan se jonkun verran, mutta sitä vartenhan raha on, että sitä käytetään.

Työttömillä ja eläkeläisillä on toki toinen juttu, kun rahaa ei oikein ole ja vapaa-aikaa on rajattomasti. On varmaan jo henkisestikin tärkeää saada jotain tekemistä. Eli ei auton roplaaminen mitenkään tuomittavaa ole. Mutta ei myöskään palvelujen ostaminen muilta.

• 7fyughihho
        hostelli kirjoitti:

"Eikö vaihdu omin työkaluin vai onko se jotenkin hienompaa teettää muilla se"

Nuorempana (lue köyhempänä) tuli riittävän usein vaihdettua renkaat. Peseminen ja varastoon roudaaminen siihen päälle. Mitä hienoa siinä oli?

Olen kohta kymmenen vuotta vaihdattanut renkaat palveluna, johon kuuluu myös renkaiden varastointi. Maksaahan se jonkun verran, mutta sitä vartenhan raha on, että sitä käytetään.

Työttömillä ja eläkeläisillä on toki toinen juttu, kun rahaa ei oikein ole ja vapaa-aikaa on rajattomasti. On varmaan jo henkisestikin tärkeää saada jotain tekemistä. Eli ei auton roplaaminen mitenkään tuomittavaa ole. Mutta ei myöskään palvelujen ostaminen muilta.

Ilmeisesti liika raha laiskistaa eräitä... seuraava askel on varmaan että et suostu edes tankkaamaan autoa itse vaan maksat siitä jollekin.

• hostelli
        7fyughihho kirjoitti:

Ilmeisesti liika raha laiskistaa eräitä... seuraava askel on varmaan että et suostu edes tankkaamaan autoa itse vaan maksat siitä jollekin.

Taidat tuntea minut hyvinkin?

Sinä ilmeisesti teet kaiken itse? Viljelet maata ja hankit muutenkin ravintosi luonnosta? Kesällä nostat rautamalmia järvenpohjasta ja talvella taot siitä rautaa, jotta saat tehtyä itsellesi työkaluja.

Autosikin olet varmasti tehnyt itse. Osoittaa nimittäin ihmisessä suurta laiskuutta, jos menee ja ostaa valmiin, jonkun toisen rakentaman auton.

Palataan vielä alkuperäiseen aiheeseen: kyllä, minä huollatan autoni merkkihuollossa, jossa siihen tehdään huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet. Siitä ilosta maksan 150-400 euroa vuodessa. Olen toki huoltanut ja korjaillut autoja aikoinani itsekin, mutta se on mennyttä elämää. Tankkaukset ja lasinpesunesteen lisäykset teen valitettavasti vieläkin itse. Toisinaan tarkastan rengaspaineet, jos edessä on pidempi pätkä.

• ????????????????????
        The_Rat kirjoitti:

Miksi kulutat arvokasta aikaasi täällä?

• toijjotalla

Just loppuu takuu ja merkkihuollon(määräaikaishuollon) orjuus. Jatkossa teen itse perushuollot ja ne hommat joita ei itse "parkkipaikka-asentajana" voi tehdä teetän sitten jossain.

• Väärässäkö?

Jos auton käyttää VALTUUTETULLA huoltajalla, niin takuu säilyy...? Olen tällaista lukenut lehdistä.

• tutuus takuusta

Kyllä tietynlainen takuu jatkuu virallisen takuuajan jälkeen jos auto on huollettu merkkihuollossa. Tietyt merkit antavat keskeytysturvan huoltojen välille, josta saa jopa sijaisauton ilmaiseksi jos auto jättään tienpäälle.
        Sellaiset mestarit jotka ovat huollattanet takuuaikana jossain muualla on turha takuuajan loputtua pyydellä mitään korvauksia ja vastaan tuloa viimeisen päivän jälkeen.

• ....,,,,

En koskaan ole huollattanut autoani ns. merkkihuollossa, ja silti on takuukorjaukset tehty mutisematta. Takuukorjaukset on pakko teettää merkin myyjäliikkeessä.

• toinen totuus

Kyllä noikin toimii jos vika on sellainen mihin ei huollolla voi vaikuttaa, mutta asia on ihan toisin jos maahantuoja pääsee vetoamaan huoltamattomuudesta tai "väärin" tehdystä huollosta. Ei ne viralliset pykälät ihan kirjaimellisesti toimi jos olet käynyt vieraissa.

• tolmas kotuus
        toinen totuus kirjoitti:

Kyllä noikin toimii jos vika on sellainen mihin ei huollolla voi vaikuttaa, mutta asia on ihan toisin jos maahantuoja pääsee vetoamaan huoltamattomuudesta tai "väärin" tehdystä huollosta. Ei ne viralliset pykälät ihan kirjaimellisesti toimi jos olet käynyt vieraissa.

Silloin maahantuojalla onkin näyttövelvollisuus siitä, että rikkoutuminen johtui siitä, että auto huollettiin jossakin muualla kuin heillä. Saattaa olla työläs näyttää...

• pitää huoltaa

Kyllä autoa pitää huoltaa, auto pysyy kunnossa paremmin kun sitä huolletaan.
      Uusissa ja uudehkoissa huollot maksaa aikas paljon, mutta vanhojen autojen huollot ovat huovattavasti halvempia, eihän kukaan niitä muutn huoltaisi.

• kyllä ne moottoriöljyt, polttoainesuod., syt.tulpat/hehkut, jarrunesteet ja jäähdytysnesteet on hyvä vaihtaa määrävälein. ei noita kaikki tietenkään joka vuosi.

• 203i4jgreogwrklbkl

Moottoriöljyn olisi tärkeää olla mahdollisimman hyvässä kunnossa joten sen ja suodattimen vaihto lienee tärkein huoltotoimenpide tehdä ajallaan.

Jarrunesteen vaihto vaikuttaa olevan aliarvostettu huoltotoimenpide, jarrut kuitenkin tärkein turvallisuusvaruste joten jarrunesteitä kannattaisi vaihdella useammin koska jarruneste hygroskooppisena nesteenä imee ajan mittaan vettä itseensä ja vesi ruostuttaa järjestelmän putket, ilmaruuvit, männät ja sylinterit pilalle, varmaan iso osa ABS vioista johtuu siitä että jarrunestettä ei ole viitsitty vaihtaa tai vaihdattaa ajallaan.
      Suomen vaihtelevassa säässä sitä vettä varmaan imeytyy nesteeseen helpostikin joten parin vuoden vaihtoväli on varmasti aivan paikallaan.

Huollon tarve ylipäätään on varmasti vähentynyt autoissa sitten 80-luvun alun jolloin sytytysjärjestelmissä oli vielä katkojan kärjet joita piti säädellä ja vaihdella viimeistään 10.000km välein, kaasutinta joutui säätelemään, sytytysennakkoa myös, venttiilivälykset oli säädettävä liuskamitalla ja ruuvi-mutterivirityksillä, joissain jopa takajarrukenkien etäisyys rumpuun piti säätää manuaalisesti määrävälein.
      Nykyisin mitään edellämainituista huoltokohteista ei ole enää koska tekniikkaa on kehitetty huoltovapaaksi. Silti jotain on edelleen jäljellä, nesteiden- ja suodatinten vaihdot sekä tietokoneen vikamuistin luenta, ehkä moottorinohjaustietokoneen ohjelmiston päivitys tuoreempaan versioon.
      Lisäksi joitain tarkistuksia, ehkä jarrudynamometri, sähkölaitteiden toiminnan tarkastus, ilmanpaineet, periaatteessa huollon tarkastukset voisivat olla vähintään samoja kuin katsastuksessa vai kenties ovatkin?

Vaihteistoöljyn vaihto tuntuu jätetyn pois monen nykyauton huolto-ohjelmasta, arvelisin kuitenkin että sadan tuhannen välein voisi senkin vaihtaa ainakin jos aikoo autoa pitää pitkään.

• woiegio3jio3jigto4
    • bemaristi.

Kilometrejä tulee vuodessa 15000..pääasiassa työmatkojen takia, mutta kesällä myös mökkimatkat.
      Eipä näihin tämän vuosituhannen autoihin paljon muuta tarvii tehdä kuin öljynvaihto ajallaan..siis kerran vuodessa. Ihan uutta ei kannata ostaa, sillä siinä joutuu siihen takuuhuoltorumbaan, mutta sitten kun joku toinen sen rumban on maksanut, niin hyvällä yksilöllä ajaa pitkään..

Jarrunesteet tosin on nyt vaihtolistalla..jo kolme vuotta vanhat..

• Cit Picasso Tila a

Merkkihuollot on täytä rokotusta. Hinnat menny ihan puihin .Syy on näitten työsuhdeautojen jossa lafkat maksaa mitä vaan . Saavat kaiken verotukseen. Vehollakin on tarjouksia huolloista, sitte ne rupee soittelee että lisäksi täällä on sitä sun tätä millä hintaa nostetaan. Mulla oli vika takuuhuolto eikä ovia enää Vehoon avata .Niitten hinnat on ihan tähtitieteellisiä.

• gfd..

Jep itellä kans citroen ja veholla käyty tähän mennessä aina. Nyt harkitsen yhtä toista korjaamoa. Vehon ainoat hyvät puolet on, että varaosat ym. löytyy yleensä hyllystä eikä niiden tilaamista tarvitse odotella. Palvelu myös ollut hyvää, mutta eipä innosta vain näiden takia maksaa 25% enemmän. Mielenkiintoista kokeilla jotain muuta paikkaa ja ns. kilpailuttaa.

• TAAS JOTKUT RAHATTO-

MAT tunarit huollattaa mielikuvitusautojaan isolla rahalla.Voi jumanswiidu että voi olla kädetöntä porukkaa.

• Einari'

Vaihdan auton joka kolmasvuosi ja alle 200 tuhatta ajettuna ni yks lysti huoltaako sitä mitenkään muuten ku öljyt vaihtaa muutaman kerran omistusaikana.

• Öky Einari

Öky !

• naiskuski

En käytä /en ole käyttänyt vuosihuolloissa. Öljyt vaihdatan kun pitää ja muut korajukset/huollot, jos katsastuksesta ehdotetaan (kolme vuotta sitten piti uusia etunivelten kumit). Pakoputki uusittu toissa vuonna ja sitä ennen v. 2003, kun piti niin kovaa pörinää. Lamppuja vaihdan, kun menee rikki, akku uusittu 2008. Siinäpä ne viimeaikojen huollot.. Ja tietysti nämä aatelisautot syövät kallista 98 oktaanista (tojo-carina -89).
      Auto on ollut minulla n.20v, ajan vaihtelevasti 10-15 tuh. vuodessa. Vaihdan sitten koko auton, kun se ei enää kulje paikasta A, paikkaan B, minulle sopivana ajankohtana.

• zxz.

Eks ite öljyjäkään pysty vaihtamaan......? Mul ei olis varaa antaa toisten vaihtaa.

• naiskuski
        zxz. kirjoitti:

Eks ite öljyjäkään pysty vaihtamaan......? Mul ei olis varaa antaa toisten vaihtaa.

No hei, tietysti voisin vaihtaa öljyt ja suodattimet ym. itse, mutta kun en osaa. En ole perehtynyt auton tekniikkaan renkaiden, polttimoiden ja sulkien vaihtoa, öljyn tarkistusta, pesua, rengaspaineita ja tankkausta lukuunottamatta.
        Petän itseäni tässä öljynvaihtoasiassa sillä, että olen nainen, eikä minun tarvitse osata näitä.. :o)

• zxz.
        naiskuski kirjoitti:

No hei, tietysti voisin vaihtaa öljyt ja suodattimet ym. itse, mutta kun en osaa. En ole perehtynyt auton tekniikkaan renkaiden, polttimoiden ja sulkien vaihtoa, öljyn tarkistusta, pesua, rengaspaineita ja tankkausta lukuunottamatta.
        Petän itseäni tässä öljynvaihtoasiassa sillä, että olen nainen, eikä minun tarvitse osata näitä.. :o)

Tekeekö se, että olet nainen, sinusta vammaisen ?

• naiskuski
        zxz. kirjoitti:

Tekeekö se, että olet nainen, sinusta vammaisen ?

Hih, oletpa hauska naisvihaaja, vähän jo hymyilyttää... Tiesitkö että jotkut vammaisetkin osaavat vaihtaa öljyt, kuten ystäväni poika (on työharj. korjaamolla).
        Teetkö sinä muuten KAIKKI työt itse, siis esim. vaatteiden ompelu, hiusten leikkuu, sähköasennus, putkiremontti jne?
        Katsos kun joskus vaan ei halua osata tehdä joitakin hommia itse. Minulla esim. ei ole pihaa, monttua tai muuta mahd. saada auto ylös, että pääsisin sinne öljypohjan alle, enkä sitäpaitsi vaan viitsi/halua.

• zxz.
        naiskuski kirjoitti:

Hih, oletpa hauska naisvihaaja, vähän jo hymyilyttää... Tiesitkö että jotkut vammaisetkin osaavat vaihtaa öljyt, kuten ystäväni poika (on työharj. korjaamolla).
        Teetkö sinä muuten KAIKKI työt itse, siis esim. vaatteiden ompelu, hiusten leikkuu, sähköasennus, putkiremontti jne?
        Katsos kun joskus vaan ei halua osata tehdä joitakin hommia itse. Minulla esim. ei ole pihaa, monttua tai muuta mahd. saada auto ylös, että pääsisin sinne öljypohjan alle, enkä sitäpaitsi vaan viitsi/halua.

Tarkoitan vain sitä että naisilla on vamma, koska he rajaavat sen mikä on olevinaan naisten työtä ja mikä miesten.. En tee putkiremontteja, mutta tukan olen leikannut jo vuosia itse, olen ommellut mm. vetoketjun puseroon ja lyhentänyt housuja, eikä ompelukonetta ole ollut.. Suurempia sähköasennuksia ei ole tarvinnut tehdä, eikä saisikaan itse tehdä.

Ymmärrän sen jos ei ole mitään paikkaa niille töille. Mutta tarkoitankin nyt yleisesti suurintaosaa naisia. ...En ole koskaan nähnyt naisen tekevän pientäkään autoon liittyvää korjausta, en edes renkaiden vaihtoa... Se kertoo jo jostain vammasta.

• bemaristi.

Ei käydä vuosihuollossa, vaan auton kuntoa kontrolloidaan itse. Moottoriöljyt pitää vaihtaa kerran vuodessa huollossa kun ei oo itsellä omaa öljykaivoa, mutta muutenhan homma menee niin kuin lentokoneiden kanssa, siis vaihdetaan kuluvat osat ennen kuin matka katkeaa..

• zxz.

Ei mitään öljykaivoa tarvita : Öljy lasketaan johonkin astiaan ja viedään niihin öljynkeräys paikkoihin..Ei se ihan vaivatonta ole aina.. suodattimen vaihto, öljy tulppa voi olla joskus tiukassa. Jos hyvän paikan löytää, niin ei aina tarvitse auton etupäätä nostaa ylös.

• bemaristi.
        zxz. kirjoitti:

Ei mitään öljykaivoa tarvita : Öljy lasketaan johonkin astiaan ja viedään niihin öljynkeräys paikkoihin..Ei se ihan vaivatonta ole aina.. suodattimen vaihto, öljy tulppa voi olla joskus tiukassa. Jos hyvän paikan löytää, niin ei aina tarvitse auton etupäätä nostaa ylös.

On toi kuitenkin aika paskasta hommaa varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun ei oo itsellä autotallia eikä nostureita. Ei autoilijan pidä olla niin pa, etteikö öljyjä olisi varaa vaihdattaa korjaamolla. Viimeksi maksoin öljynvaihdosta kylläkin aika suolaisen hinnan 'laadukkaalla monimerkkikorjaamolla': 156 euroa.

• zxz.
        bemaristi. kirjoitti:

On toi kuitenkin aika paskasta hommaa varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun ei oo itsellä autotallia eikä nostureita. Ei autoilijan pidä olla niin pa, etteikö öljyjä olisi varaa vaihdattaa korjaamolla. Viimeksi maksoin öljynvaihdosta kylläkin aika suolaisen hinnan 'laadukkaalla monimerkkikorjaamolla': 156 euroa.

Kova on hinta, 156 €.... Kesällä hommat pitää tehdä.. Nosturia ei tarvita, auton tunkki riittää.

• zxz.
        zxz. kirjoitti:

Kova on hinta, 156 €.... Kesällä hommat pitää tehdä.. Nosturia ei tarvita, auton tunkki riittää.

Niin, sitten on sellainenkin tapa, kun imetään se öljy pois sellaisella vehkeellä, ei tarvitse auton alle mennä.. Bilteman hinta: käsikäyttöinen 54,90 €. paineilmakäyttöinen 89 €...Tässä on vieläkin muita, halvin on 7 €.

• DaViega

Jeps, on aina huollettu ajallaan. Moottorin öljynvaihtoa ei lasketa huolloksi sitten :P

Mites täällä vaihdetaan jarrunesteet tai joissain tapauksessa jäähdytinnesteet? vähän heikolta näyttää. siinä on 1 syy miksi kierrän kaukaa autot joiden huoltovihossa lukee Virtasen masa vaihtoi 14.3.2009... kuka tahansa voi raapustaa noita ja sanoa että on vaihdettu.

Olen huomannut että merkkiliikkeessä menee asiat nopeammin ja varmemmin, myös huoltokohteet käydään tarkemmin läpi hinta on yleensä sama kuin 'villillä korjaamolla' joka sitten velottaa työstä enemmän jos homma ei olekkaan mennyt käsikirjoituksen mukaan

• bemaristi.

joo mutta tässä on kyse autosta, jolla ei ole ns. markkina-arvoa, mutta käyttöarvoa sitäkin enemmän..

• varakasosamaksurästi

Aloittaja kysyi, miten huollatte autojanne?
      Ei haukkumaan ketään tietyn ammatin harjoittajaa, tai osaamatonta autoilijaa..

• Ifa 56

Huollan itse 10 vuotiaan pirssini niin pitkälle kun taidot riittää ja vien pajalle
      kun tulee vaikeampi homma kuten J-pään remontti, osat hommaan itse.

• jhgffghj

Osien hommaamisesta et saa mitään etua.

• Köyhät kyykkyyn

Mul on s-sarjan mersu.
      En tee mitään ite, kaiken tekee huolto. Maksaa mitä maksaa. Ostan kalleinta mitä rahalla saa! Onneks on rahaa nii et ranteita pakottaa.

T. porvari Porista

• 375kmh

Minä taas kurvailen Bugatin-Veyronilla ja on vähän huonoa viedä merkkiliikkeen
        huoltoon kun sellaista ei härmässä ole, joten olen itse vaihdellut öljyt ja tulpat
        nyt tarttis laittaa alle suvikumit täytyy vaan ostaa pieni hallitunkki Biltemasta.

• Uusi iso Volvo

OLET TÄYSIN NUIJA muka Mersun omistaja. Varmaan joku ruosteinen paska on sinun autosi. Täällä on köyhänkin helppo leveillä muka Mersulla. Uskon että autosi on varmaan ruosteinen Lada, jota ajaessaa kyllä ranteita pakottaa. Eihän Mersu ole edes auto, vain vaatimaton kulkuneuvo. Mukomakin KOMMUNISTI.

• auto=enemmän

En käytä enkä aio, ajelen parin-kolmen tonnin hintasilla 90-luvun autoilla joihin kuitenki saa vielä hyvin varaosia ja muutamat tee-se-itse korjaukset ei haittaa :) Ajan ne loppuun ja vien sitte autoromuttamolle ja ostan toisen samanlaisen, samanmerkkisen niin mahollisesti hyllyyn jääneet varaosat saa vielä hyötykäyttöön.

Olen automekaanikko, varaa olisi ostaa kalliimpikin auto mutta vanhalla pääsee yhtä hyvin ja on jotain mitä rassailla tylsinä iltoina autotallissa.

• Naikkonen...

En ole koskaan autojani itse huoltanut, en edes lamppuja vaihtanut. Aina merkkihuoltoon ja suit sait sukkelaan hommat tehty. Kun huollon merkkivalo syttyy niin soitto huoltoon. Huollosta saan laina-auton alle. Ei mitään väliä mitä maksaa kunhan hommat on tehty. Joka kerta vaihdatan pyyhkijänsulat....

Ai niin, mulla on huoltosoppari. Huoletonta...

• zxz.

Eihän naiset pysty, se on perinne joka jatkuu ja jatkuu. Emmä voi tehdä mittä fyysist, mää ole epäkäytännölline kosk mää ole naine.

• Dafodil

Se on juuri sitä valohoitoa, ai niin saattaa ne merkkiliikkeessä jopa vaihtaa sen
        polttimon 200 euroon ja ehkä tarkistaa renkaiden ilmanpaineet mutta pissapo-
        jan säiliön täytöstä velotetaan sitten jo erikseen.

• papukaija 68

Ei se huolto nyt maailmoita maksa. Kävin varaamassa huollon kesärenkaan vaihtoineen merkkikorjaamoon.( vuosihulto ajettu noin 16.000 km) hinta oli vähän yli parisataa (sis. jarrunesteen vaihto ). Kyllä on tärkeä kun on huollettu , niin ei joka kurvissa piippaa että stop, ja näytä meisselinkuvaa, että aja korjaamoon. Edellinen auto teki sitä , Fiat Stilo, niin vaihdoin sitten 2010 vanhaan vuosi takaperin. Oli ajettu800 km. Kyllä sitä rahaa menee enemmän hukkaan muutenkin kuin auton kanssa. On se niin mukava lähteä , kun tietää että on kulkuneuvo kunnossa. Että hyviä remontteja ja kyykkimistä ja ihmettelemistä , että pääseekö perille. SILLÄLAILLA.

• papukaija 68

Katso viesti papukaija 68. Auto pysyykin kunnossa kun huollattaa. Laitan joka kuukausi purkkiin ns. autopankkiin, n. 10 tai 20. Ei tule maksuvaikeuksiakaan

• zxz.

Ei korjaamo-huolto takaa mitään, että pääseekö perille vai ei.. Se on sellaista pintapuolista siloittelua. Yli 200 € vuosittain, ei tulis mieleenkään.

• en vie autoa korjaamolle huoltoon. osaan tehä itte huolot ja yms remontit.
      itte tekemällä tietää myös työn laadun että saa hyvää :)
      t:ex autoasentaja

• poiuytredsxcfvgh

muistaakseni jossain suomi24 palstalla oli juttua tästä,ja joku oli tullut siihen tulokseen et uuden auton huoltaminen on aivan turhaa,voi poltella rauhassa tupakkaa ja jättää siivoamatta yleensäkin kuten kaikki huolehtiminen autosta kannattaa lopettaa turhana,auton kun vaihtaa uuteen 2-3vuoden välein,niin kauppiaalla ei kiinnosta kuin kilometrit,ei ne käy koskaan katsomassa missä kunnossa se auto on:)

• gfdfghjk
        poiuytredsxcfvgh kirjoitti:

muistaakseni jossain suomi24 palstalla oli juttua tästä,ja joku oli tullut siihen tulokseen et uuden auton huoltaminen on aivan turhaa,voi poltella rauhassa tupakkaa ja jättää siivoamatta yleensäkin kuten kaikki huolehtiminen autosta kannattaa lopettaa turhana,auton kun vaihtaa uuteen 2-3vuoden välein,niin kauppiaalla ei kiinnosta kuin kilometrit,ei ne käy koskaan katsomassa missä kunnossa se auto on:)

Vai niin. Minä kun olen luullut, että käyvät ihan koeajollakin.
        Eikä ne tekemättömät huollot nosta tarjottua hintaa...

• ssfkljlsljkkls

Riippuu tietysti autokauppiaasta, mutta kyllä oma vaihdokkini koeajettiin ja katsottiin onko huollot tehty.

• tuhkistyhjäx

No jos haluat ajaa paskaisella ja roskaisella tuhkakupilla, niin aivan vapaasti. Itse siivoan auton kerran viikossa. Joha siinä omatkin vaatteet likaantuu jos 3 vuoden roskat on autossa...hyi helvetti missä kunnossa penkitkin ovat. ..*heittää laattaa*

• telefi

Miksi tuhlata aikaa tekemällä huollot itse ?? Senkin ajan pystyn käyttämään paremmin. En minä perunoitakaan kasvata itse eikä pihalla ole karjaa josta lihaa saan.

• fsdv

Omasta mielestäni asun suht halvalla enkä kuluta rahoja kovin tyhmästi, joten sijoitan sen takia vähän enemmän laadukkaaseen autohuoltoon ja suoritan huollot säännöllisesti. Niin eipähän auto ainakaan hyydy tien varteen...

Mutta se on totta, että huolloissa on eroja, eikä isolla rahalla saa aina välttämättä hyvää...

• timotee

Takuuajan jälkeen teetän huollot kilometrien mukaan. Sillä politiikalla pärjättiin ennenvanhaa vallan mainiosti. Tallissa 13 v. 323, pihassa tuoreempi 6:nen, takuut vielä voimassa, joten sitä käytän maahantuojalla.

• naiskuski, ei miestä

Oma autoni on 8-v vanha ja kilometrejä mittarissa reilut 200t. En tee mitään huoltoja itse ihan siitä syystä, että ei ole taitoa, työkaluja, autotallia eikä mielenkiintoa. Käytän autoa merkkikorjaamolla 20 000 km:n välein kuten ohjekirjassa sanotaan. Yhden huollon hinta ollut käytännössä noin 400 e/kerta, kun vaihtavat pyyhkijänsulkaa, polttimoita yms. Viime vuosina autoa pitänyt käyttää huollossa noin 9 kk:n välein.

Kertaakaan en ole jäänyt tien päälle, joten liekö sitten jotakin iloa säännöllisestä auton huollattamisesta? Nyt hirvittää, kun auton arvo on jo mitätön, uusi auto maksaisi kauheasti ja isoja remontteja varmasti tulee vastaan jossakin vaiheessa.

• zxz.

400 €. 9 kk. välein, voi että.. Kyll kannattais jo opetella vaihtamaan pyyhkiänsulat ym. itse.. .. No, jokainen tekee ninkuin tekee.. Pää ei määrää mitä voin tehdä, vaan keskivartalo määrää.

• Tojo-Köle

Jakohihnalla varustettu auto huolletaan n. 100tkm välein öljynvaihdot, jotka olen pääsääntöisesti tehnyt itse. -lisäksi vanhalla autolla ajaessa pitää tehdä satunnaisia korjauksia, joita en katso huolloksi, niinkuin Mersussa :-)

• grefds

Vehollakin on sellaisia oppipoikia siellä ihan oikeissa ja vastuullisissa töissä, joten ei voi olettaa että hommat tehty hyvin. Kyllä veho kantaa vastuun kun palautat autoa ja kerrot homman, mutta se on monien mielestä jo liian myöhäistä siinä vaiheessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      207
      5250
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3716
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      67
      3613
    4. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      21
      3551
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      43
      3159
    6. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2360
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      41
      2356
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      31
      2204
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      76
      2140
    10. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      92
      2079
    Aihe