Arvo Ylpön pitkän iän salaisuus.

Arvo Ylppö valmisti tehojuoman, joka oli hänen pitkän ikänsä salaisuus:

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012020315160959_ru.shtml

(en suosittele reseptiä adventisteille, koska resepti sisältää mm. kananmunia ja konjakkia.)
132615
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 13

Vanhimmat

Hei

Ylppö oli aikansa ikoni suomalaisille.
Lukuisia lapsia koekaniineina, kaiketi oli opissa joskus saksassakin. Arjalaisilla oli lukuisia lapsikoereseptejä juutalaisille lapsille.
Tämä on osittain tietysti vitsiäkin, kyllä Ylppö teko todella mahtavan elämäntyön joka oli lasten nauvolatoiminnan perustaminen. Muistan minäkin kun äidin polkupyörän jopparilla matkustettiin Malmönkadulle neuvolaan 1960 luvun alkupuolella.
Siellä sai rokotuksia ja yleisen katsastuksen.

Ylpön juomasta sen verran että häkkikanojen kolesteriarvot ovat suuret.
Vapaan kanan munien laita ei ole sama kaiketi sillä kolesterolimunat ovat stressikanojen munia. Aiheuttaa siis valtimoiden kovettumista ja ahtautumista ja sitä kautta sydän ja verisuonitaiteja.
Alkoholilla on jossakin määrin verenkiertoa parantava vaikutus, mutta alkoholia parempia vaihtoehtoja on. Viinin flavonoidit saa punaisista marjoista ja verenkiertoa hoidellaan liikunnalla. Puliukkojen verisuonet ovat kunnossa aina olleet mutta moni muu paikka sitten ei. Alkoholi saattaa pestä verisuonia, mutta extra virgin ja kalaöljyt tekevät samaa imeytyvät suonien seinämien läpi, ja sipulien rikkiyhdisteet. Sipuli on hyväksi verisuonille.

Arvo Ylppö oli siitä harvinainen sankri että muista kerran nähneeni kuvaa kun pelasi kaveriensa kanssa skruuvia, oli ikää jo eläkeiässä, mutta viinakuppi oli ja tupakka hampaissa Ylpöllä pelihuumassaan. 1960 luvulla miehet polttivat yleisesti, valistus asiassa alkasi joskus 1970 luvulla tupakan vaaroista.
On se hieno asia että tupakat ovat tiskin alla tästä vuodestä lähtien, ei houkuta ihmisiä kauppojen kassoilla. Eilenkin yksi keuhkoistaan rohiseva vanha nainen osti sätkätarpeita.

Olen itsekin polttanut ja sanoisin ettei ihminen koskaan toimi täydessä harkinnassa kun tupakoi. Maailman hulluinta hommaa aivan tosissani sanon.
Riippuvuus on niin vahva ettei siitä aina helpolla pääse. Itse lopetin tupakan moneen kertaan elämässäni, mutta se alkaa heti jos on yksikin kaljailta, ja niinpä minulla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Aivojen nautintoreseptorit lyö päälle heti jos niitä ärsyttää sellaisella mihin ne joskus tottui.
Moni on ollut kova jätkä ja karski mies mutta sanonut minulle ettei pysty lopettamaan tupakointiaan. Tassut avuttomana pystyssä tupakan edess- ettei pysty. Minä olen pystynyt moneen kertaan. Minä en enää uskalla riskeerata terveyttäni ja kadun menneisyyttä asiassa, mutta oli lystiäkin, mutta lystimpää ilman nautintoaineita.

Pitkän iän salaisuus on minun ymmärtääkseni:
1. Niukka syöminen. Ruoka tekee aina happiradikaaleja ja happiradikaalit edistävät vanhenemista. Harkittu niukka ravinto on tärkeä asiassa vanhenemisen estämisessä.
2. Ravinnon laatu on tietysti hyvä olla vitaali- orgaanisia aineita tietysti ravinteet, vitamiinit, kivennäis- hivenaineet kuidut ja näitä saa kasviskunnan tuotteista.
Terveelliset ihmiselle kuuluvat rasvat eli extra virgin ja omega 3.
3. Kohtuullinen liikunta
4. Iloinen rauhallinen elämäntilanne ja vanhempienkin päivien aktiivisuus loppuun asti. Pitkäikäiset ihmiset usein tekivät työtä loppuun asti. Ei kaivostöitä mutta on monenlaista sopivaa lähinnä luovia ja henkisen laatuisia aktiviteetteja.

Nämä eväät ovat minun mielestäni elinpäiviä eli terveyttä lisääviä.

Tilastollisesti keski-iän kestävyysliikuntakunto merkitsee elinvuosia.
Tietysti se kertoo elintavoistakin jotakin.
Itselläni on urheilijan sydän liikunnasta, pulssi voi olla 41/42 levossa kun vasen kammio on iso ja vahva liikunnan ansiosta ja säästää sydäntä. Nuorempien päivien tupakointi on riskitekijä vielä vuosia. Ihmisen joka solu uusiutuu noin kuudessa vuodessa, mutta monet saasteet ovat hyvin sitkeitä. Keuhkosyöpäriski puolittuu 10 vuodessa. Monet kuolevat keuhkolaajentumaan vaikka tupakoinnista olisi jo aikaa. Frank Sinatra kuoli keuhkolaajentumaan 82 vuotiaana ja sätkä paloi vielä ainakin keski-iässä kuvissa. Tauti tuhoaa keuhkokudokset ja ihminen lopulta tukehtuu.

yst. jari

Äänestä
  • Kyllä se noutaja sinullekin tulee...

Äänestä

Kiitos asiallisesta kirjoituksesta.

Äänestä

Isäni eli 100 vuotiaaksi ja otti aamuin illoin konjakkiryypyn.
Illalla "unimyssyksi" ja aamulla "käynnistymiseksi".

Äänestä

Meillä adventtikirkossa virallinen kanta on se, että pidättäydymme väkevistä alkoholijuomista.
Viiniä kyllä voimme juoda kohtuudella. Useat adventistit, varsinkin miehet, juovat myös olutta ruuan kanssa tai saunan yhteydessä.
Humalahakuista juomista pyrimme välttämään kaikin tavoin.

Alkoholi oikein ja viisaasti käytettynä on Jumalan siunaus. Turhaan ei Jeesus verrannut itseään viinipuun oksaan ja sen antiin.
Jumalan sanassa puhutaan siitä, kuinka viini ilahduttaa sydämen, eli lievä nousuhumala on kuin balsamia haavoille ja se todella saa sydämen iloitsemaan.

Kaikessa tulee kuitenkin pysyä kohtuudessa. Alkoholin liikakäyttö kun ei ole sekään soveliasta, eikä ole viisas se, joka hoipertelee ja huojuu alkoholin vaikutuksesta.

Äänestä
  • Oletpa kuinka iloinen tahansa, mutta adventisi sinä et ole ainakaan jäsen, sen minä tiedän että adventtikirkossa ei opeteta käyttämään alkoholia, ei edes kohtuudella, olen ollut jäsen senverran kauan että tiedän sen hyvin.

Äänestä

• adventisti.... kirjoitti:

Oletpa kuinka iloinen tahansa, mutta adventisi sinä et ole ainakaan jäsen, sen minä tiedän että adventtikirkossa ei opeteta käyttämään alkoholia, ei edes kohtuudella, olen ollut jäsen senverran kauan että tiedän sen hyvin.

Kyllä adventismi on sitten ankea uskonto.
    Enpä avaakaan kirkon ovea lauantaina.
    Se ottaa enemmän kun antaa.

Äänestä

Virallinen kanta ja jäsenten tahto kun eivät kohtaa adventtikirkossakaan.
Tunnen paljon adventisteja, jotka käyttävät viiniä ja olutta esim. ruokajuomana.
Jopa monet pastoritkin.

Käytkö sinä "adventisti" toisten kodeissa ikkunan takana kurkkimassa, mitä muut seurakuntalaisesi tekevät?
Jos et, niin älä sitten ole asiasta tietävinäsi.

Minä tosin olen syönyt monenkin adventistin kanssa esim. pitzeriassa ja olen omin silmin todistanut asian. Erään Pohjois-Suomalaisen adventtiseurakunnan "paimenenkin" kanssa joimme ruokajuomana oluet.
Mitä pahaa siinä on?

Äänestä
  • No luopumusta on sitten tullut adventtikirkkoonkin, kun minä liityin kirkkoon niin oli kysymys että ei käyttää alholipitoisia juomia ja minulle se ei ole ollut mikään pakkopaita kun en käyttänyt niitä aikasemminkaan, näyttääpä sitten olleen tämä kysymys joillekkin vaikea sanoa ja viellä vaikeampi toteuttaa.
    No jokainen vastaa teoistaan Jumalalle, en minä heitä tuomitse, mutta kyllä uskovaisen pitäisi pysyä sanassaan, luulen että kaikille tämä kysymys on ollut liittyessä kirkkoon.

Äänestä

Natsi Ylppö oli kova kuntoinen mies,veteli leukoja 100vuotis synttäreillään.myös maailman vanhimmaksi elänyt Jeannie calment oli.nainen sanoi 100vuotis synttäreillään että ainoa ryppy joka hänellä on hän istuu sen päällä

Äänestä

Calmette lopetti sikaarinpolton terveydellisistä syistä 117- vuotiaana.
Hän kuoli 122- vuotiaana.

Äänestä
  • Ei olisi kannattanut lopettaa tupakointia. Kun 117-vuotiaana luopuu äkillisesti vuosikymmenten mittaisesta tavasta, elimistön immunologinen tasapaino voi järkkyä pahasti. Tupakallekin kun ehtii siinä ajassa kehittyä immuniteetti.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Valon Viesti kirjoitti:

Arvo Ylppö valmisti tehojuoman, joka oli hänen pitkän ikänsä salaisuus:

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012020315160959_ru.shtml

(en suosittele reseptiä adventisteille, koska resepti sisältää mm. kananmunia ja konjakkia.)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu