Olin katsomassa kyseistä musikaalia Ähtärissä. Olen nähnyt saman musikaalin noin 15 kertaa aikaisemmin eri ryhmien esittäminä. Jurvassa oli hieno tekemisen meininki, Heinolassa loistava, Seinäjoellakin hyvä, mutta ankeasti tehtynä. Ähtärin versio oli kuitenkin kaikista näkemistäni esityksistä pohjanoteeraus. Harrastajateatteriryhmän, joka ei ole yhtenäinen, ei pitäisi ottaa ohjelmistoonsa näin vaikeaa musikaalia.Roolisuoritukset olivat pinnallisia ja alkuperäisen tekstin ja tunnelman sisäistäminen oli tavoittamattomissa. Pääosan esittäjä suoriutui roolistaan läpi kunnialla, mutta jäykkä ja pinnallinen muu näyttelijäkaarti loi etäisen vaikutelman. Kaikenkaikkiaan jäi laimea ja amatöörimäinen vaikutelma esityksestä. Pahinta kaikessa oli orkesterin puuttuminen.Tällaisessa musikaalissa aito orkesteri on aivan välttämätön. Jäin ihmettelemään katsojana, miksi näin epätasainen porukka tekee Viulunsoittaja katolla- musikaalin?
Ähtäri raiskasi Viulunsoittaja katolla-musikaalin
92
1222
Vastaukset
- korkea vaatimustaso
Sinulla taitaa olla rima liian korkealla! On kuitenkin kysymys harrastajanäyttelijöistä jotka useasti onnistuvat näyttelemään rooleissaan uskottavammin kuin tunnetut ammattilaiset.
Ei pidä lannistaa heti ensimmäiseksi. Oliko mukana paljon ensikertalaisia?
Kunhan kokemusta saadaan ensin niin esiintymisvarmuutta tulee lisää. - Rimaa hipoen
On totta, että rima on korkealla, mutta kun kyse on Viulunsoittaja katolla- musikaalista, siltä odottaa jotakin. Se on niin monta kertaa tehty ja nähty, että jonkinlainen perustaso ja jännite pitäisi olla itsestäänselvyys.Muutoin ei kannata lähteä tekemäänkään vaan valita helpompi näytelmä.Eivät ystävänikään innostuneet esityksestä. Sanoivat sen olevan tasapaksun ja musikaalin huippukohdat jäivät laimeiksi. Esim. venälaisissä sotilaissa pitää olla säihkettä. Hääkohtauksessa pitää olla jännitettä ja meininkiä, teurastajan rooli vaatii omanlaistaan otetta. Tevjen ja teurastajan suhde pitäisi tulla paljon selkeämmin ja räväkämmin esille. Nyt jäi uninen vaikutelma.Myös ystäväni pitivät orkesterin puuttumista todella suurena miinuksena. Roolien sisäistäminen ja tarinan juonen ja henkilösuhteiden merkityksiä ei ollut kukaan vaivautunut juurikaan pohtimaan. Se näkyi monessa kohtaa epäuskottavina reaktioina ja äänensävyinä ym. Valot ja äänet oli mainiot.
- Ota Opiskesi?
Senkin kermaperse!
Jossei kelepaa, niin jätä käymättä?
- Teatterikävijä
Todella hyvän analyysin on aloittaja kirjoittanut. Hänessä olisi ainesta teatterikriitikoksi. Ala kirjoittelemaan myös lehtiin, tekstisi ovat asiantuntevia ja teräviä huomioita! Sitä ihmettelen, miksi nimimerkki Ota Opiksesi? kirjoittaa epäasialliseen sävyyn ja loukkaavasti haukkuen. Hän on lieneekin itse mukana kyseisessä näytelmässä, muutoin en ymmärrä reaktiota :(
- mieskuoromääkii
ÄHTÄRIN KOKO KAUPUNGIN VALTUUSTOKO SIELLÄ TAAS KEIKKUI.?
Lapualla kannattaa käydä teatterissa. - ;)
mieskuoromääkii kirjoitti:
ÄHTÄRIN KOKO KAUPUNGIN VALTUUSTOKO SIELLÄ TAAS KEIKKUI.?
Lapualla kannattaa käydä teatterissa.No hittolainen, sieltähän tuli nappee kommentti! Kiva, että joku näkee asiaa laajemminkin kuin pelkän esityksen analysointina.Onkos sinulla lisäinfoa tästä ihmeellisestä puolustelureagoinnista? Oletko koskaan aikaisemmin tällaiseen törmännyt, kun joku laittaa asiallisen raportin?
- -73 karstulasta
Itse olin ystävien kanssa katsomassa kyseistä esitystä ja me kyllä kaikki pidimme siitä. Nauraa sai ja pääosan esittäjä oli aivan loistava. Olisikohan kyseessä kenties jonkinlainen kateus tässäkin kirjoittelussa, koska kaikki aiemmin kuulemani kommentit jo ennen esityksen näkemistä olivat vain positiivisia, ja osoittautuivat ainakin meidän mielestä oikeiksi. Mielestäni ei ole mitään syytä mollata esitystä, mutta makunsa jokaisella. Toivon sinulle pettynyt katsoja hieman avarakatseisuutta harrastajia kohtaan, heiltä ei voi vaatia täydellisyyttä toisin kuin ammattinäyttelijöiltä. Kiitos ähtäri, olitte loistavia!!
- iloinen poika
Vai sai nauraa, ei siihen tartte mitään erityislupaa muuallakaan.
Tupakan poltto tosin on kielletty. Vänäjäminen on sallittua, ei
tartte lupaa sekään.
- Harrastaja Soinista
Haluan osallistua keskusteluun uudella näkökulmalla: Harrastajanäyttelijöitä on turhaa liikaa arvioida, he ovat kai suurin osa harrastamassa.Eikös näytelmän epätasaisuudet ja puutteet mene paljolti ohjaajan piikkiin? Hänhän se näytelmän valitsee, jakaa roolit jne. Jos esim. orkesteri puuttuu tällaisessa näytelmässä, ohjaajan pitäisi kieltäytyä tehtävästä. Aloitteleva harrastajanäyttelijä käyttäytyy usein kömpelösti, eikä ole sisäistänyt rooliaan.Eikös tällaisen henkilön henkilöohjaaminen ole myös ohjaajan vastuulla?
- teatterin ystävä :)
Olen myös itse nähnyt elämäni aikana muutamaan otteeseen kyseisen musikaalin muiden esittämänä.
Ei ole tainnut aloittaja edes nähdä koko musikaalia ähtärissä? ;D Jos hän olisi musikaalin ähtärissä nähnyt, ja hänellä olisi silmät ja korvat, ja edes vähääkään tietämystä teatterista, hän ei tälläistä kirjottaisi. Tottakai saa olla erimieltä, mutta kun tuo teksti ei nyt kyllä oikeen pidä paikkaansa miltään osin.
Pääosan Tevyen esittäjä ähtärissä oli niin mahtava, mikä roolisuoritus ja MIKÄ lauluääni, kyllä kylmät väreet meni kun ilmoille kajahti "rikasmies jos oisin"! Tyttäristä Chava ja Tzeitel olivat niin ihania, aivan tippa tuli linssiin kun tytöt vetivät roolinsa niin tunteella ja Hodel hurmaa koskettavalla laulullaan. Ja mitä teurastajaan tulee, aivan mahtava roolisuoritus, kuten myös Yenten, molemmat vähän pienempiä rooleja, mutta todella tärkeitä vetää täysillä ja niin tekivät. Unohtamatta jämptiä, mutta sympaattista Golde äitiä, näyttelee jukoliste niin hyvin ja hänen laulustaan kuulu pitkä kokemus. Ja hauskuutta tuo räätäli Motelin ujous ja pelko Tevyeä kohtaan, joka sai katsojat aina nauramaan.
Aivan loistava porukka! Älkää välittäkö kateellisten (kateellisen?) lätinöistä ;)
Sukulaiset olivat pohjosesta meidän mukana katsomassa ja ovat tämän nähneet ennenkin toisen teatterin esittämänä ja olivat aivan haltioissaan mahtavasta esityksestä, ja siitä miten ähtärissä osataan ja uskalletaan tehdä! Itse menen katsomaan vielä toisen kerran viimeiseen näytökseen! Hienoa kun meillä on Ähtärissä tälläinen porukka ja kiitos teille kaikille mukana oleville, että jaksatte suoda meille tämän ilon ja nautinnon, jatkakaa samaan malliin ja voimia vielä viimeisiinkin näytöksiin! :)- Matikkanero
Heh! Kylläpäs "satunnainen" katsoja tarkasti tuntee ja osaa kirjoittaa kaikkien roolihahmojen nimetkin ulkomuistista ;) Taitaa taas nämäkin jäljet johtaa sylttytehtaalle..
- teatterin ystävä :)
Matikkanero kirjoitti:
Heh! Kylläpäs "satunnainen" katsoja tarkasti tuntee ja osaa kirjoittaa kaikkien roolihahmojen nimetkin ulkomuistista ;) Taitaa taas nämäkin jäljet johtaa sylttytehtaalle..
Entäpäs jos oisin nimet muistanut väärin. Siitähän sinä olisit tykännyt, mistäs sinä tiedät että ne edes oikeen kirjoitettu on.. Minulla sattuu olemaan käsiohjelma jonka jokainen näytti saavan tullessaan esitystä katsomaan. Tuntuu vähän siltä että tässä maailmassa oikeasta määräät yksin sinä. Kuulostat todelliselta kiusaajalta ja itsekeskeiseltä. Eikö ole oikeutta antaa positiivista palautetta tästä Ähtärin versiosta, etkö kestä että joku antaa positiivista palautetta heidän tuotannostaan? Mikä on motiivisi?
teatterin ystävä :) kirjoitti:
Entäpäs jos oisin nimet muistanut väärin. Siitähän sinä olisit tykännyt, mistäs sinä tiedät että ne edes oikeen kirjoitettu on.. Minulla sattuu olemaan käsiohjelma jonka jokainen näytti saavan tullessaan esitystä katsomaan. Tuntuu vähän siltä että tässä maailmassa oikeasta määräät yksin sinä. Kuulostat todelliselta kiusaajalta ja itsekeskeiseltä. Eikö ole oikeutta antaa positiivista palautetta tästä Ähtärin versiosta, etkö kestä että joku antaa positiivista palautetta heidän tuotannostaan? Mikä on motiivisi?
Vesselivahti ilmoitti teatterin ystävän palanneen online again ;) Et sitten malttanut, heh! Mikä on motiivisi ja tarpeesi jatkuvasti yrittää ohjailla ihmisten mielipiteitä? Ei toimi tällä palstalla manipulointiyrityksesi. Olet sinä sellainen vekkuli kuule :) Anna ihmisten olla jokaisen omaa mieltään.Kuten huomaat, palstalle alkaa kertyä kävijöitä. Kiva, kun nostit taas aiheen pinnalle! Järkevää ;)
Minä ainakin suosittelen kaikille, kun kerran tämän sattumalta löysin. Alku olikin tyypillinen teatteriesityksen arviointi, mutta joku neropatti jatkoi viestiketjua ja sai aikaan varsinaisen vitsipalstan.
PS.Ei sinulla käsiohjelmaa ole,muutoin olisit siitä tarkistanut että TEVJE,maitomies on TEVJE, eikä TEVYE :)- teatterin ystävä :)
matikkanero kirjoitti:
Vesselivahti ilmoitti teatterin ystävän palanneen online again ;) Et sitten malttanut, heh! Mikä on motiivisi ja tarpeesi jatkuvasti yrittää ohjailla ihmisten mielipiteitä? Ei toimi tällä palstalla manipulointiyrityksesi. Olet sinä sellainen vekkuli kuule :) Anna ihmisten olla jokaisen omaa mieltään.Kuten huomaat, palstalle alkaa kertyä kävijöitä. Kiva, kun nostit taas aiheen pinnalle! Järkevää ;)
Minä ainakin suosittelen kaikille, kun kerran tämän sattumalta löysin. Alku olikin tyypillinen teatteriesityksen arviointi, mutta joku neropatti jatkoi viestiketjua ja sai aikaan varsinaisen vitsipalstan.
PS.Ei sinulla käsiohjelmaa ole,muutoin olisit siitä tarkistanut että TEVJE,maitomies on TEVJE, eikä TEVYE :)Sua on kiva ärsyttää ku sulla on tuo etuveitikkavahti :D Ja kas olinhan minä saanut kirjoitus virheen aikaiseksi.. Hienoa.. Opettelisitko sinäkin kirjoittamaan lauseet oikealla tavalla ennen kuin alat siihen kriitikon hommaan ;) Luulempa ettei mikään lehti huoli sellaista kriitikkoa joka haukkuu aina kaikki tietyt esitykset missä on mukana ihmisiä jotka ei itseä henkilökohtaisesti miellytä.. Mutta joo eiköhän tää ny jo sitte riittäne... Kivaa oli :) Kiitti ja moro!
teatterin ystävä :) kirjoitti:
Sua on kiva ärsyttää ku sulla on tuo etuveitikkavahti :D Ja kas olinhan minä saanut kirjoitus virheen aikaiseksi.. Hienoa.. Opettelisitko sinäkin kirjoittamaan lauseet oikealla tavalla ennen kuin alat siihen kriitikon hommaan ;) Luulempa ettei mikään lehti huoli sellaista kriitikkoa joka haukkuu aina kaikki tietyt esitykset missä on mukana ihmisiä jotka ei itseä henkilökohtaisesti miellytä.. Mutta joo eiköhän tää ny jo sitte riittäne... Kivaa oli :) Kiitti ja moro!
Enhän minä ole tokikaan ketään tai mitään arvioinut.Arviointikykysi pettää nyt pahasti.Kuten huomaat, kirjoitukseni ovat kaikki kohdistuneet vaan ja ainoastaan näihin pariin tosikkoon koltiaiseen, joita ON VARSIN HELPPO huudattaa. Aina kun tällaisia vesseleitä bongaa, kannattaa ottaa ilo irti heidän huumorintajuttomuudestaan.Lisääääääääää!
Tutkailepa matikkaneron oivalluksia ja jos siltä tuntuu voit niistä jossain sopivassa yhteydessä otteen sutkauttaakin (Muista kuitenkin kertoa lähdeaineiston alkuperä)
Kuten huomasit, heitin muutama rivi sitten CAPS LOCK-kevennyksen, vaikka ei pyydettykään.Se tuli yllättäen ja arvaamatta kuin faxi eräälle ;)
Moro moro !- prkl..
matikkanero kirjoitti:
Enhän minä ole tokikaan ketään tai mitään arvioinut.Arviointikykysi pettää nyt pahasti.Kuten huomaat, kirjoitukseni ovat kaikki kohdistuneet vaan ja ainoastaan näihin pariin tosikkoon koltiaiseen, joita ON VARSIN HELPPO huudattaa. Aina kun tällaisia vesseleitä bongaa, kannattaa ottaa ilo irti heidän huumorintajuttomuudestaan.Lisääääääääää!
Tutkailepa matikkaneron oivalluksia ja jos siltä tuntuu voit niistä jossain sopivassa yhteydessä otteen sutkauttaakin (Muista kuitenkin kertoa lähdeaineiston alkuperä)
Kuten huomasit, heitin muutama rivi sitten CAPS LOCK-kevennyksen, vaikka ei pyydettykään.Se tuli yllättäen ja arvaamatta kuin faxi eräälle ;)
Moro moro !
- A.Natevka
Nimimerkki "teatterin ystävä" kiittelee itse itseään.Kirjoituksesta näkyy läpi se, että hän on selkeästi itse mukana näytelmässä ja kehuu itsensä lisäksi näyttelijätoveritkin.Miksi? Tämä ei ole kovinkaan objektiivista tarkastelua.
Hieman ihmetyttää myös se, että kuinka näyttelijä, joka on itse näyttämöllä, menee katsomaan toisenkin kerran? Kapuaako hän väliajalla kenties yleisön joukkoon?
Miksi kirjoittaja ei siedä minkäänlaista kritiikkiä? On ymmärrettävää, että "oman" kylän kotiyleisö antaa aina kehuja. Näinhän se aina on.Pitää myös ymmärtää, että on olemassa katsojia, joilla on aivan erilainen tarkastelutapa esityksiä kohtaan. Tottakai se hämmentää mieltä, kun joku sanoo "oikeitakin" huomioita.Huomioita, jotka pitäisi jatkossa ottaa huomioon, jotta taso kehittyisi.
Tsemppiä tuleviin esityksiin. - Aksöniä
Minen mee kattomaan.Ihan paska elokuvanakin .Ketä kiinnostaa ????
Erehdyin kerran lainaamaan elokuvan kirjastosta.Se on pitkäveteinen ja tylsä, nukahdin kesken elokuvan.
Kunnon toimintaa pitää olla. Jossei suolenpätkiä lennä viiden minuutin kohdalla, elokuva on surkea. - teatterin ystävä :)
Voi kunpa osaisinkin näytellä, mutta jätän sen mieluiten ihmisille jotka sen paremmin osaavat :) Ja se on totta, että olen paikallinen mutta mitäs sitten, kyllä täällä ähtärissä on huonoakin teatteria nähty, ei ne kaikki paikalliset näytelmät silmissä ja korvissa hyväksi muutu, huono on huonoa vaikka kuinka paikallista tuotantoa olisi! Mutta kun nyt on kyse tästä musikaalista/näytelmästä, mielipiteeni on että todella hyvin vetivät harrastaja teatteriksi!
- ;)
Harrastajateatteri on yhdyssana ;)
Ähtäri kirjoitetaan isolla kirjaimella
Pilkkujen viljely on melko runsasta.Joskus olisi pistekin paikallaan.. - en ymmärrä
A.Natevka, millähän perusteella sinun huomiosi ovat "oikeita"? Eivätköhän nämä kaikki kirjoitukset ole ihan mielipiteitä, eikä oikeaa ja väärää näin ollen ole olemassakaan. Itse olen nähnyt ko. esityksen, ja pidin kovasti. Harrastajateatterin tekemäksi tasokas esitys. Ja ei, en kuulu näytelmäporukkaan, voin ihan kehua ilmankin, enkä ole ainoa, joka on pitänyt näytelmää upeana. Tuntuu että nämä negatiiviset kommentit tulevat aika lailla samasta suunnasta, ainakin kirjoitustyylistä päätellen. Siitä voi sitten vetää omat johtopäätöksensä. Mutta annetaan ihmisten harrastaa, joka tapauksessa Ähtärissä tehdään täydestä sydämestä teatteria ja se kyllä näyttämöllä näkyy. Ihan kehtaa suositella kauempaakin tuleville! On hienoa että pienestä kylästä löytyy näin paljon osaamista. Mielestäni tätä pitäisi tukea, eikä yrittää ampua alas!
- Kommentti katsojalta
Minuakin ihmetytti viikko sitten jäykähkö esitys, vaikka muutama kerta jo esitetty. Ihan kiva, mutta musikaali karaokena kummastutti.Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että kyllä pitäisi ehdottomasti olla liveorkesteri.Nyt sen puuttuminen vei paljon tunnelmaa.No, tällainen tällä kertaa..ja en sitten ole mukana näytelmässä, jos joku sitä ihmettelee. Muutoinkin käyn harvoin teattereissa.Joskus harrastajaryhmissä on tosi kivoja ja laadukkaita esityksiä, mutta tämä jätti minut hieman kylmäksi.
- jep jep
Ihan vinkkinä, että pisteen jälkeen tulee välilyönti ennen uutta lausetta. Mm. tästä näkee, kuinka monta kirjoittajaa tässä ketjussa oikeasti on.
Eiku innolla odottelemaan, mitä Ähtärin musiikkiteatterissa jatkossa tapahtuu!- Mässäillen, tyhjää
Rahaa Ähtärillä on.Ähtärin kaupungin kultuuritoimestako ne ilmaiset liput oli jaettu pitkin maakuntaa.Kummitätinikin kuuluu E-p liitossa johonkin lautakuntaan olivat jakaneet Seinäjokisille ja koko maakuntaan ilmaisia lippuja.
Heinolassa olen esityksen nähnyt ja arvasin ohnaasen esityksen.Joku höpöttää jo musiikki teatteristakin, voi hyvä Luoja kansalaisopiston piiri johon ei kaikkia otettu tai oteta.Ähtärin kaupunkin laskuun ilmaisia lippuja jaettu jopa serkulleni ko,mesta tuutista ilmaisia lippuja.Ähtärin talous kestää pikkupiirin oman sirkuksen.
- Epäasiallista
Avoimesti ylpeä !!! kirjottaa ny sellaseen tyyliin että taitaa pian polliisisetä tulla kyseleen kunnianloukkauksen perää.Säännöissähä sanotaanettä Keskusteluissa ei saa: Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista,nyt syyllistyt sellaseen.Asiaa tutkitaan.Kaikki edelliset kirjotukset o asiasta kirjotettu,tää viimeinen o sääntöjenvastainen.
Tarkistin asiaa:Suomen rikoslaki määrää kunnianloukkauksesta:»Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.- Huh huh
Taisi hieman kolahtaa tuo teksti ku pitää oikein poliisisetällä uhkailla. Eihän siinä eritelty ketään henkilöä eikä loukattu ketään. Siinä esitettiin mielipide muiden joukossa. Jos se ei olisi osunut arkaan paikkaan niin ei tässä lakitekstiä lainailtais. Eli oletetaan siis että uskot tuon tekstin koskevan juuri sinua. Toivottavasti et yöuniasi yhden ihmisen mielipiteen takia menettänyt.
- kriitikko 11
Tarkoittaneeko että se on 6 kk per nokka? Jos musikaalissa on
15 henkilöä , niin sehän tekee 7.5 vuotta linnaa.Onko mahdollista
saada jonkinlainen ryhmäalennus
- justiinsa juu
"Epäasiallista"
Voi hyvää päivää miten lapsellinen olet. Sitten kun omaan siipeen osuu niin kyllä ollaan uhoamassa. Itse olet syyllistynyt tällä keskustelupalstalla jos jonkin asteiseen kunnianloukkaukseen aika hemmetin moneen otteeseen, mutta kukaan ei jaksa välittää.. Tehdäänkö samalla sinusta ilmoitus?
Poliisi ei tee mitään kun ei ole selvästi ketään nimeltä mainittu jne.. Itse harrastat toisten terrorisointia sen minkä kerkiät että parempi pitää mölinät itellä niin ei tarvi ottaa nokkiinsa sitten kun puhutaan oikeasti asiaa. Sinä itse päätät aloittaa AINA tämän turhan päiväisen mollauksen vaikket edes ole kyseistä musikaalia nähnyt... Mene itseesi ja ole seuraavalla kerralla joko hiljaa tai tule oikeasti katsomaan esitys ja leiki sitten sitä kriitikkoa joksika itse itseäsi kehotit täällä ryhtymään :) - Avoimesti ylpeä !!!
Justiinsa juu. Olet niin oikeassa!!! Toivotetaan siis uusi kriitikko tervetulleeksi... siis jos hän vaan kehtaa ilmestyä :)
- fani virroilta
Avoimesti ylpeä; Enpä ole näin vainoharhaista negatiivisen palautteen herättämää puolustusta hetkeen nähnyt. Siis epäillään onko kirjoittajat edes nähneet teosta, huh huh ?Olen seurannut keskustelua ja todellakin ollut katsojana samoin kuin moni jonka tunnen, joilla myöskin negatiivistakin palautetta. Sehän nyt vain useinkaan ei tekijöiden korviin kantaudu.Jos katsojia tuhansia, kyllä mukaan kuulkaa aina mahtuu positiivista ja negatiivista sanottavaa. Jos harrastajateatteria katsoo ilman paikallisten tuntemusta ja sen mukanaan tuomaa viehätystä, kyllä varmasti löytyy kritiikkiä. Ohjaajan täytyy opettaa ryhmää vastaanottamaan huonoakin palautetta. Ohjaukselliset asiathan tässä olivat ne joista sanottavaa eniten löytyy, niitä ei vain moni katsoja osaa eritelläkään. Henkilöohjauksen puute vei monesta tärkeästä kohtauksesta oikean hengen ja tuo orkesterin puuttuminen on paha, ohjaajan ja tuottajan olisi pitänyt järjestää asia tai vaikka siirtää tuotantoa. Viulunsoittaja on ainutlaatuinen taideteos, joka varmasti sykähdyttää katsojia. Mutta jotka ovat sen useasti nähneet ja katsovat myös ohjausta ja taiteellista puolta tarkemmin, löytävät kyllä tästä Ähtärin versiosta paljon myös negatiivista sanottavaa.
- Kesäteatteria
Fanille Virroille, juuri noin asiat on. Orkesterin puute näkyy ja kuuluu.Kun on vertailupohjaa ymmärttää miksi esitytksillä on eroa.Se on sitä taidetta.
Ähtärissä ei saa koskaan olla eriämieltä eikä sanoa asioista omaa mielipidettä jos se poikkeaa valtavirrasta. Jos näin käy esität negatiivisesti tulkittavan näkemyksesi. Heti tulee samat kommentit "katso peiliin, olet tyhmä, et ymmärrä, voi taas tuo, jne jne" Se mitätöinti siirtyy asioista heti henkilöön, Ähtärin omaa ongelman ratkaisumallia.Ähtäri on siitä jo kuuluisa, mutta ne ketkä sitä peiliä muille tarjoilee eivät huomaa oman peilin tarvetta. KIITOS ALOITTAJALLE. - Outoa menoa
Kesäteatteria kirjoitti:
Fanille Virroille, juuri noin asiat on. Orkesterin puute näkyy ja kuuluu.Kun on vertailupohjaa ymmärttää miksi esitytksillä on eroa.Se on sitä taidetta.
Ähtärissä ei saa koskaan olla eriämieltä eikä sanoa asioista omaa mielipidettä jos se poikkeaa valtavirrasta. Jos näin käy esität negatiivisesti tulkittavan näkemyksesi. Heti tulee samat kommentit "katso peiliin, olet tyhmä, et ymmärrä, voi taas tuo, jne jne" Se mitätöinti siirtyy asioista heti henkilöön, Ähtärin omaa ongelman ratkaisumallia.Ähtäri on siitä jo kuuluisa, mutta ne ketkä sitä peiliä muille tarjoilee eivät huomaa oman peilin tarvetta. KIITOS ALOITTAJALLE.Hyi helevetti.Onko totta?Onko näin Ähtärissä?
- justiinsa juu
Elä nyt jaksa kirjottaa noilla eri nimimerkeillä kun tekstistä selvästi näkyy että olet sama ihminen! Ryhdistäydy ja kirjoita edes samalla nimimerkillä :D
Sulla ei oo oikeasti mitään muuta fakta tietoa kuin orkesterin puuttuminen.. Ja kaikkiahan se harmittaa, mutta näillä eväillä mennään ja hyvin onkin menty :)
Miks haluat tehdä itsestäsi naurunalaisen, kun sun teksteistä selvästi näkyy että oot sama ihminen eri nimimerkeillä, eikö riitä että yhdellä nimimerkillä käyt mollaamassa? Mitä luulet tällä saavuttavasi?
Ja tiedoksi että katsomassa on käynyt ihan alan ammattilaisia, näyttelijöitä eri kaupunginteattereista ja laulajia, jotka ovat kehuneet maasta taivaaseen esityksen ja sen miten HARRASTAJA porukka on saanut aikaiseksi näin mahtavan kokonaisuuden! Kun tuolla jossain välissä lätisit ettei siellä osaavia ihmisiä ole käynyt (paitsi sinä leikisti). - Aidosti ylpeä !!!
Sinulle "lässyttäjä"
Olisko syytä jo tulla katsomaan niin voisit sitten ihan faktoja ladella tänne. Niin kuin Justiinsa juu kirjoittaakin. Olis kyllä ihan hyvä juttu että otettais viranomaiset mukaan tähän niin loppuisi tuo sinunkin länkytys. Taidat olla nyt niin pississä ku tiedät että me tiedetään kuka täällä kirjoittelee... Aijai ku nautin sun kohtaamisesta. Katsotaan onko sulla sit mitään sanottavaa. Mutta edelleenkin TERVETULOA kahvit on sulle valmiina ku vaan viitsit ilmestyä :) Ja kaikille muillekin tiedoksi että me HARRASTAJAT otamme mielellämme vastaan rakentavaa palautetta. Virheistä kun oppii.... vaikkei kaikki tietenkään ota opikseen millään. - Uhkailua
Mikä pelle tämä Aidosti ylpeä !!! on?
Saavatko nyt kaikki katsojat olla peloissaan sinusta ja uhkailuistasi?
Oletkos kirjoitellut tänne kaikki aikaisemmat kommentitkin?
Nyt kyllä menee yli aika pahasti ja puurot ja vellit sekaisin:(
Ilmoitin asiattoman viestisi ylläpidolle.- anteeks ja sori :D
Kiitos makeista nauruista :D Pullakahvien tarjoaminen on nykyään uhkailua :D Etkös se sinä ole täällä poliiseilla uhkaillut ja "Aidosti ylpeä" on tarjonnut pullakahveja :D :D Mää kuolen nauruun, nyt uskon että tähän negatiiviseen palautteen antoon on nyt (ehkä) osallistunut eräs "politiikan" draamatar :D Tai sitten tämä yksi yrittää matkia "ystävänsä" kirjoitustyyliä :D Anteeksi jos viljelin liikaa "nauru"merkkejä :D :D Sori :D
- Kaffit maistuu kyllä
Nam nam, ilmaiset kaffit tarjolla !
Onko nisun kera? Saako ottaa kavereitakin messiin?
Yksi haluaisi lohivoileivän, toiselle maistuisi täytetty patonki, jonka sisällä olisi hyvä olla ainakin.....odotas, käyn kysymässä:
......niin, siihen patonkiin tulisi paahtopaistia, juustoa ja jotain hyvää kastiketta.
Onnistuuko?- Kyllä kiitos
Tänne kans ja kylmä olut,kitoos!
- Käytöstavat kunniaan
Lukiessani näitä palautteita huomioni kiinnittyy muutamiin kirjoituksiin,jotka ovat aiheen kannalta erittäin epäasiallisia.Miksi joku / jotkut ryhmän sisältä sortuvat puolustelemaan ja jopa arvailemaan asioita,kun pitäisi miettiä rakentavasti?Jos teillä Ähtärissä on tuollainen asioiden käsittelytapa,kannattaisi ehkä pysähtyä hetkeksi miettimään missä mennään.Uhkailevat ja alatyyliin kirjoitetut kommentit eivät ole koskaan kenellekään eduksi.Olen seurannut ja lukenut lukuisia arviointeja eri puolilla Suomea olevista teatteriesityksistä,enkä ole koskaan aikaisemmin törmännyt vastaavanlaiseen reagointiin.Eikös Suomessa ole sananvapaus ja jokainen voi olla omaa mieltään.Se nyt vaan pitää hyväksyä,että aina ei voi kaikkia miellyttää,mutta ei siitä saa hernettäkään vetää nenäänsä.Eivät kai nämäkään kirjoittelijat kaikesta itse tykkää?
- SUUNSOITTAJA KATOLLA
"Käytös tavat kunniaan" käyppäs katsoon esitys ja arvostele jos sanot suoran mielipiteesi, tai kritikin sitä Ähtärissä ei sallita. Mutta mees lomillas valtuuston kokouksiin samat kasvot teatterissa, kultuurin lauteilla, kuin valtuustossakin.
Mutta missä on käytöstavat?
Muuten muutama vuosi sitten pois juuri saman ilmiön vuoksi. Kiitos aloittajalle, kiitos niille jotka ovat harrastaja teatterin ymmärtäneet sen laadullisen puolenkin..
- en lähde kattomaan
mää kuolen kans nauruun, kun ähtäriläiset (ainakaan yksi?) ei kestä arvostelua ja heittäytyy uhoomaan esityksensä hyvyyttä puolustellessaan. Emmepä lähde tuollaisten "taidetta" katsomaan..on kuulemma tosiaan aika huonokin..
- Mainio vitsipalsta
Alkaa mennä vitsipalstaksi tämä keskustelu.Älkää nyt olko noin tosissanne!
Mahtavaa mainosta näytelmäryhmästä,kun yksi-pari hupaisaa itsensäpönkittäjää alkaa puolustella kritiikkiä.Hahhaaaaa,uskomattomia vesseleitä.Lipunmyynnissähän vois järjestää arvaustehtävän,jossa yleisö saa veikata kuka on tämä aidosti ylpeä?
Entäpä anteeks ja sori? Ettei vaan sama vesseli?Entäs justiinsa juu?Kappas,taas sama vesseli.Olet sinä sitten muuntautumiskykyinen ;) - Huumorpitoinen
Noista Aidosti ylpeän raapustuksista tulee mieleen hölmöläisvitsi:
Hölmöläiset olivat perustaneet uimahallin, johon kuului lämminvesiallas, kylmävesiallas ja allas, jossa ei ollut vettä ollenkaan. Kenelle kolmas allas oli tarkoitettu? -Uimataidottomille.- kahlaa-ja
Onko tämä uimahalli Ähtärissä tai jossakin lähellä.
Kun en osaa uida, niin olishan se kiva käydä kahlaamassa.
Aikani kuluksi ajattelin vaan, kun ei tässä muutakaan.
On se mukava aamutossuilla kahlata , eikä kastu jalat yhtään .
Kätevää, kiitos vinkistä. - kuikka lainen
Vaihda forumia. Musikaalista piti puhua
- Matikkanero
Yksinkertaista matematiikkaa:
Muun muassa:"en ymmärrä 8.3.2012 22:47,teatterin ystävä :)8.3.2012 00:09,en ymmärrä8.3.2012 22:47,jep jep 9.3.2012 22:49,Avoimesti ylpeä!!!10.3.2012 00:59"
Tämä sama vesseli näyttää hyökkäävän aina esitysten päätyttyä koneelleen eri nimimerkeillä.Laskeskeltiin, että jos esitys alkaa klo 19 ja käsiohjelman mukaan kesto on väliaikoineen noin 2h45min, silloin olisi sopivasti tuossa kello 22:50 kieppeillä kotosalla.Osuuko oikeaan? Jännä, etteivät nämä "monet" nimimerkit kirjoittele koskaan edes sattumalta samaan aikaan kun on esitys menossa.Häh? Veikkaanpa, että taas tuossa noin 22:50-00:00 aikoihin nämä kaikki nimimerkit päättävät sattumalta samaan kellonaikaan mennä koneilleen ja kommentoida keskustelua ;) - oiivoii
Ähtärin Viulunsoittaja katolla oli aivan loistava!! Tuo naurettava esityksen panettelu osoittaa vaan kirjottajan lapsellisuuden ja epäpätevyyden teatteritoiminnan arvioinnissa. Kiitokset ähtäri! =)
- en ymmärrä
Ilmoitan, että mä oon "en ymmärrä" ja "jep jep", en kukaan muu! :D Eli aikuisten oikeesti, aivan sama, onko esityksen puolesta vai vastaan, fakta taitaa olla se, että täällä on vain muutama ihminen palstalla. Turha sitä on varsinkaan esityksen panettelijoiden peitellä. Eli tällaiset kommentit eivät rakenna mitään, varsinkaan kun pitäisi olla tukemassa pienen pitäjän taiteen tekoa. En voi ymmärtää, miten pienellä paikkakunnalla on varaa jakautua leireihin tai tieten tahtoen antaa negatiivista palautetta - se osoittaa ammattitaidottomuutta, kun annetaan henkilösuhteiden ja/tai niiden tulehtumisen mennä objektiivisen taiteen arvioinnin edelle. Jos on negatiivista sanottavaa, ja se halutaan näin kovasti tuoda esille, se pitäisi pystyä tekemään kasvotusten eikä huudella keskustelupalstoilla tai provosoimalla ihmisiä. Ei tälläistä kukaan ota vakavasti, kuten täälläkin on huomattu. Jos on halua saada ähtäriläisen teatteritoiminnan taso kehittymään, kuten joku täällä palstalla ilmaisi, foorumin pitäisi olla aivan eri ja ehkä hoitaa asia aikuisten tavoin keskustelemalla kasvotusten tai kehittää asiaa varten joku työryhmä joka sitä pohtii. Mutta aika utopiaa valitettavasti näyttää tuokin visio olevan, mikä on todella surullista ähtäriläisen tekemisen kannalta.
- ihan Ähtäristä
Aika mielenkiintoista tietoa saa, kun nimimerkkien URL-tiedot selvitetään! Joten laitettasko piste tälle keskustelu. Huudellaan kritiikit ja kehut ihan vasten kasvoja. Minun mielestä se on aina ollut tosi-ihmisen merkki, että kykenee moiseen. Jokainen, kiitos demokratian, saa olla mistä asiasta tahansa eri mieltä/samaa mieltä, miten ikinä itse haluaakin. Eikö tämä yhteiskunta ole jo tarpeeksi saanut lukea lehtien palstoilta, miten "kasvoton" haukkuminen/kiusaaminen saa aikaan ihmisissä? Vai laitetaanko pää kainaloon vain ja sanotaan: "Miksi ei opetellut kuuntelemaan kritiikkiä?" Mitäs sitten, jos jonkin mielestä Ähtärin musiikkiteatteri teki huonon suorituksen? Toinen tykkää, toinen ehkä ei! Antakaa palautteenne suoraan tekijöille. Ja mielellään kehittämisideoita aina mahdollisen kritiinkin perään, silloin voidaan puhua rakentavasta keskustelusta. Käyttäytyminen on AINA valinta, miettikäämme siis sen seurauksia! Ja mitä poliisiin tulee, se tuosta vierestä vinkkasi, että aikuistukaas nyt jo!
- Matikkanero
Caps Lock pohjassa-kirjoitustyylisi paljasti sinut taas samaksi vesseliksi,joka on koko ajan kirjoitellut palstalle.Siis aina silloin,kun et ole ollut esityksessä :) Ei muuten paljoa heittänyt arvio paluustasi.En enää ihmettele yhtään,jos kukaan ei ole antanut suoraa palautetta näytelmästänne;katsoja saa viharyöpyn niskaansa,jos uskaltaa olla kehumatta.Onkohan tällainen reagointi aivan terveellä pohjalla?
- en ymmärrä
Olen täsmälleen samaa mieltä kuin ihan Ähtäristä. Juuri näin. Ja koska tämä näyttää menevän ainoastaan kirjoittelijoiden henkilöllisyyden arvailuksi, lopetan omalta osaltani kommentoinnin tähän. En halua, että joku toinen saa mielipiteistäni harmia tai kunnian (?). Tämä on neljäs viestini tähän ketjuun, joten en todellakaan ole se "vesseli", jota tässä nyt jahdataan. Tuo URL-tietojen selvityshän sen kertoisi. Kaduttaa aivan vietävästi että alun perinkään mitään tänne kirjoitin. No, sainpa sen opetuksen, että mielipiteet pitää vaihtaa jossain muualla kuin tällaisella palstalla, jos haluaa saada mitään kuulluksi.
- Matikkanero
Jep.Eiköhän kirjoittelu jo riitä tästä aiheesta.Tulipahan ilmi,kuinka huonosti Ähtärissä otetaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan.Mutta ei teatteritouhu ainoa asia ole :]
- justiinsa juu
Minä ainakin pystyn ottamaan negatiivista palautettava vastaan ja juuri pari päivää sitten otinkin, eikä siinä mitään ihmeellistä ole ja kritiikin antaja osasi vielä kertoa miten asiaa voisi parantaa. Se oli asiallista, ammattimaista ja rakentavaa. Mutta se että täällä toistuvasti eri nimimerkeillä haukkuu ja kirjottaa niin tökeröllä kirjoitus tyylillä jonka tunnistaa tyhmäkin samaksi henkilöksi, se on se asia joka tässä kyseisessä kritiikin annossa mättää, muuten se ois ihan sama vaikka täällä kuinka haukuttaisiin ja rienattaisiin, mutta kun se on sama henkilö niin... Tiedän ettet tätä ymmärrä, ja ymmärrän sen miksi et ymmärrä. Mutta ihan sama...
- Teatterista pitävä
Hei!
Eksyin lukemaan tätä ketjua, koska olen kiinnostunut teatterista. Minulla ei
ole mitään tekemistä kyseisen esityksen kanssa, enkä ole edes käynyt
sitä katsomassa. En voi siis esitystä tietenkään arvioida, mutta muutamia
ajatuksia heräsi tästä keskustelusta. Aloittajan teksti vaikuttaa kyllä todellakin
hieman epäoikeudenmukaiselta. Tässähän on kuitenkin kyse harrastajista,
ja esim. resurssien puute voi estää vaikkapa sen orkesterin käytön. Vähän
tässä kyllä kuultaa läpi, että kirjoittaja olisi itse jotenkin tullut mielestään
sivuutetuksi tms. ja sitten purkaisi turhautumistaan "asiantuntevalla"
kritiikillä. Toki ylilyöntejä näyttää olevan toisellakin puolella. Nämä tämän-
tyyppiset kommentit kannattaisi jättää kokonaan huomiotta. Rakentavaa
kritiikkiä kannattaa ottaa aina vastaan, mutta turhasta narinasta ei pidä
mieltään pahoittaa. Yleensä parasta kritiikkiä löytyy rehellisesti omalla
nimellä vaikkapa paikallislehteen kirjoitetuista teksteistä. Toivottavasti
olette sellaista saaneet. (Minä kun en ole ähtäriläinen, niin en tiedä, onko
sellaista tullut.) - Hyvää päivää !
Teatterista pitävä kirjoitti:
Hei!
Eksyin lukemaan tätä ketjua, koska olen kiinnostunut teatterista. Minulla ei
ole mitään tekemistä kyseisen esityksen kanssa, enkä ole edes käynyt
sitä katsomassa. En voi siis esitystä tietenkään arvioida, mutta muutamia
ajatuksia heräsi tästä keskustelusta. Aloittajan teksti vaikuttaa kyllä todellakin
hieman epäoikeudenmukaiselta. Tässähän on kuitenkin kyse harrastajista,
ja esim. resurssien puute voi estää vaikkapa sen orkesterin käytön. Vähän
tässä kyllä kuultaa läpi, että kirjoittaja olisi itse jotenkin tullut mielestään
sivuutetuksi tms. ja sitten purkaisi turhautumistaan "asiantuntevalla"
kritiikillä. Toki ylilyöntejä näyttää olevan toisellakin puolella. Nämä tämän-
tyyppiset kommentit kannattaisi jättää kokonaan huomiotta. Rakentavaa
kritiikkiä kannattaa ottaa aina vastaan, mutta turhasta narinasta ei pidä
mieltään pahoittaa. Yleensä parasta kritiikkiä löytyy rehellisesti omalla
nimellä vaikkapa paikallislehteen kirjoitetuista teksteistä. Toivottavasti
olette sellaista saaneet. (Minä kun en ole ähtäriläinen, niin en tiedä, onko
sellaista tullut.)Jep jep, "eksyin" tänne "Minulla ei ole mitään tekemistä" "EN ole käynyt katsomassa"
Kuulepas nyt "teatterista pitävä"; Jos et ole nähnyt, käynyt katsomassa, etkä voi siis tietenkään esitystä arvioida, niin kuinka olet kykenevä arvioimaan jonkun näytelmän nähneen kommentteja ja tekemään omia päätelmiäsi? Joo joo :D "Vähän kuultaa läpi" Niin ja tietysti et ole edes ähtäriläinen :D - Teatterista pitävä
Hyvää päivää ! kirjoitti:
Jep jep, "eksyin" tänne "Minulla ei ole mitään tekemistä" "EN ole käynyt katsomassa"
Kuulepas nyt "teatterista pitävä"; Jos et ole nähnyt, käynyt katsomassa, etkä voi siis tietenkään esitystä arvioida, niin kuinka olet kykenevä arvioimaan jonkun näytelmän nähneen kommentteja ja tekemään omia päätelmiäsi? Joo joo :D "Vähän kuultaa läpi" Niin ja tietysti et ole edes ähtäriläinen :DEi pitäisi enää kyllä jatkaa tätä "keskustelua", mutta kun niin huvittaa tuo
edellinen teksti. Sillä nyt ei mielestäni kyllä ole mitään merkitystä, mutta
kaikki edellä kertomani on täyttä totta. (En kyllä todellakaan ymmärrä, miksi
edes epäilet sitä.) Enkä todellakaan ole nähnyt esitystä eli sitä en voi
arvioida. Sen sijaan voin kyllä arvioida jonkun kirjoitusta, esim. sen sanan-
valintoja, vivahteita ja erilaisia tekstuaalisia tehokeinoja.
Ps. Sen verran minulla on Ähtäriin yhteyksiä, että asuin siellä joskus 1970-
luvulla. Teatterista pitävä kirjoitti:
Ei pitäisi enää kyllä jatkaa tätä "keskustelua", mutta kun niin huvittaa tuo
edellinen teksti. Sillä nyt ei mielestäni kyllä ole mitään merkitystä, mutta
kaikki edellä kertomani on täyttä totta. (En kyllä todellakaan ymmärrä, miksi
edes epäilet sitä.) Enkä todellakaan ole nähnyt esitystä eli sitä en voi
arvioida. Sen sijaan voin kyllä arvioida jonkun kirjoitusta, esim. sen sanan-
valintoja, vivahteita ja erilaisia tekstuaalisia tehokeinoja.
Ps. Sen verran minulla on Ähtäriin yhteyksiä, että asuin siellä joskus 1970-
luvulla.Vesselivahti vingahti jälleen vinhasti ;) Kiitos sinne oivasta palautteesta verbaalisuuttani kohtaan.Varsin kiehtovaa, että koet mielihyvää sanavalinnoistani.No no, älä ujostele ollenkaan..kerro vaan reippaasti omin sanoin kangertelematta kytköksesi ;) Niin ja tietenkään paikallinen paikallislehti ei sinua tavoita, kun joskus 70- luvulla olet Ahterissa asunut.Eipä sinua sen jälkeen kylänraitilla ole näkynytkään. Luuletkos, ettei läsnäoloasi rekisteröidä Ähtärin ankeassa katukuvassa.
- Teatterista pitävä
matikkanero kirjoitti:
Vesselivahti vingahti jälleen vinhasti ;) Kiitos sinne oivasta palautteesta verbaalisuuttani kohtaan.Varsin kiehtovaa, että koet mielihyvää sanavalinnoistani.No no, älä ujostele ollenkaan..kerro vaan reippaasti omin sanoin kangertelematta kytköksesi ;) Niin ja tietenkään paikallinen paikallislehti ei sinua tavoita, kun joskus 70- luvulla olet Ahterissa asunut.Eipä sinua sen jälkeen kylänraitilla ole näkynytkään. Luuletkos, ettei läsnäoloasi rekisteröidä Ähtärin ankeassa katukuvassa.
Kyllä pitäisi ymmärtää pysyä tältä palstalta poissa, kun aina tulee jotenkin
kafkamainen olo. On aivan uskomatonta, että täysin ulkopuolinen ja aika neutraalisti asiaan puuttunut joutuu tällaisen oudon vihjailun uhriksi. Ajattelin
ensin, että ilmoitan tässä julkisesti nimeni todistaakseni puheeni. Sitten järki voitti. Jos joku on tuolla tasolla, hän voi vaikkapa ruveta häiriköimään. Vielä kerran toistan edelliset sanani: minä olen koko ajan pysynyt totuudessa. Tiedän kyllä, että "matikkanero" tulee taas hetken päästä jotain sekoilemaan, mutta en tee tätä hänen vuokseen, vaan muiden lukijoiden. Tämä on nyt ehdottamasti viimeinen
kerta, kun edes luen tämän ketjun juttuja. Saa tämä vainoharhainen "matikka-
nerokin" rauhan sielulleen. (Toivottavasti) - mat i kka nero
Teatterista pitävä kirjoitti:
Kyllä pitäisi ymmärtää pysyä tältä palstalta poissa, kun aina tulee jotenkin
kafkamainen olo. On aivan uskomatonta, että täysin ulkopuolinen ja aika neutraalisti asiaan puuttunut joutuu tällaisen oudon vihjailun uhriksi. Ajattelin
ensin, että ilmoitan tässä julkisesti nimeni todistaakseni puheeni. Sitten järki voitti. Jos joku on tuolla tasolla, hän voi vaikkapa ruveta häiriköimään. Vielä kerran toistan edelliset sanani: minä olen koko ajan pysynyt totuudessa. Tiedän kyllä, että "matikkanero" tulee taas hetken päästä jotain sekoilemaan, mutta en tee tätä hänen vuokseen, vaan muiden lukijoiden. Tämä on nyt ehdottamasti viimeinen
kerta, kun edes luen tämän ketjun juttuja. Saa tämä vainoharhainen "matikka-
nerokin" rauhan sielulleen. (Toivottavasti)Vesselivahti kertoi velikullan saapuneen uteliaisuuttaan jälleen palstalle :) Älä nyt selitä olevasi ulkopuolinen,kuvasikin on jo näytöllä.Vesselivahti 1.1 on huippu ohjelma! Hyvää viikonloppua sinne!
- Teatterista pitävä
mat i kka nero kirjoitti:
Vesselivahti kertoi velikullan saapuneen uteliaisuuttaan jälleen palstalle :) Älä nyt selitä olevasi ulkopuolinen,kuvasikin on jo näytöllä.Vesselivahti 1.1 on huippu ohjelma! Hyvää viikonloppua sinne!
Jouduin pettämään lupaukseni ja palasin vielä kerran tälle palstalle.
Syynä on se, että unohdin aiemmin kertoa "matikkanerolle" ja muille
"viisaille", että ainakin kolme ihmistä todistettavasti on pitänyt ko.
esityksestä. Näin ainakin he väittivät Ilkan yleisönosastokirjoituksessa
viime viikolla. Kirjoittivat muuten ihan omilla nimillään lehteen.
Tietysti "matikkanero" väittää nyt, että hekin vain huijasivat.
Ps. Olen naispuolinen, en siis mikään "velikulta".
- fani virroilta
Olen fani virroilta enkä ymmärrä mikä ähtäriläisiä tässä kuohuttaa. Enkä siis ole kuin oman palautteeni takana, eli syytöksenne yhden henkilön kirjoittelusta ei päde. Eihän nyt sentään panettelusta yms ole kyse, tässä on nyt ylilyönti ryhmäläisiltä, ette ole tainneet ennen saada korviinne negatiivista palautetta. Rakentavasti laitoin tuossa aiemmassani että henkilöohjauksen puute vei henkeä useista minulle rakkaista kohtauksista, jotka olen useasti nähnyt muiden tekemänä. Kyllähän katsojat jotka näkivät tämän ensimmäisen kerran ja vielä paikallisin voimin, suitsuttavat varmasti. tässä on nyt kyse tarkastelusta jossa teoksen usein nähneet vertailevat muihin ja siinä sarjassa veto oli hengettömämpi (paitsi Tevje!)ja ohjauksellisia puutteita oli.
- Tanssijalka vipattaa
Jäin miettimään onko tämän nimimerkki Aidosti ylpeän ryhmässä joku,joka lietsoo negatiivisuutta ja harrastaa mustamaalaamista?Jos näin on,puhukaa hänen kanssaan,miksi hän näin tekee. Luin aloittajan kirjoituksen, eihän siinä ole ole mitään muuta kuin hyvinkin asialliseen sävyyn kirjoitettuja havaintoja.Samanlaisia on kaupunginteattereiden esityksistä,jossa on ammattilaiset asialla.Kannattaisi ottaa palaute mieluummin kehittämisideana,kuin lähteä puolustelemaan.
ps.Valitettavasti en ole nähnyt esitystänne,joten en voi sanoa onko kritiikki aiheellista vai ei.Hyvää kevättä palstan lukijoille. - oisko sama tyyppi
Aloittaja, rimaa hipoen, harrastaja Soinista, A.Natevka, äksöniä, kommentti katsojalta, epäasiallista, fani Virroilta, käytöstavat kunniaan, mainio vitsipalsta, matikkanero ja tanssijalka vipattaa... voi voi.
Teatterin puolustajistakin taitaa löytyä muutamankin nimimerkin takaa sama ihminen.
Järki käteen ja lopettakaa tämmöinen. Ei hyödytä ketään.- Matikkanero
Näytös siis ohi,kun taas sama ehtii heti koneelleen kommentoimaan :) Kiva juttu:) Palstalla olikin jo hiljaista,kun kaikki kirjoittelijat olivat päivänäytöksessä.Mukava seurata,kun palsta näin kiinnostaa kovasti.Olisit nyt edes hetken malttanut :) :)Anteeksi monet hymyt:) mutta hauska :D seurata sivusta :D
- Ihan Ähtäristä
Hyvä Matikkanero: Muutkin ilmeisesti ovat oppineet hienot atk-salat, sillä OSAAVAT käyttää caps lockkia, kuten minä :) Kyllä minä olen yksi ja sama henkilö. Ei minulla ole mitään tarvetta kirjoitella täällä eri nimillä. Ja koska seuraavaksi minua luultavasti ajankohdan perusteella veikataan teatteriryhmään kuuluvaksi, kerron että hyviä ystäviäni on mukana ja siksi olen elänyt tätä musikaaliaikaa hyvinkin läheltä. Myös minä, nyt toisen kirjoittamiskerran jälkeen, lopetan tähän. Halusin vain tuoda esille huoleni siitä, mitä tälläiset kirjoittelut voivat saada aikaan ihmisissä. Olen kerran esityksen nähnyt ja tiedän, että ryhmässä on paljon nuoria/lapsia. Moni ryhmän aikuisista tuskin täällä palstoilla edes vierailevat, mutta ne nuoret varmasti käyvät. Ja lukevat tälläistä tekstiä, mikä ei kuuluisi kenenkään silmille (vaikka olisi kuinka hyvä kritiikin vastaanottaja). Minä en tälläistä käytöstä ymmärrä ja toivottavasti en koskaan tule ymmärtämäänkään. Silloinhan sallisin sen! Mitä tulee kritiikin antamisen oikeuteen, niin aika epäasiallista tekstiä käytettiin jo heti avausotsikossa. Saako kaikkea päästää suustaan (ja vastuu kuulijalla/lukijalla)? Tähänkö on menty, että vastuu sanojalta/tekijältä siirtyy vallan pois? Muistetaanpas tämä sitten taas, kun joku itkee mediassa esim. jonkun työpaikka- tai koulukiusaamisen takia. Kritiikin voi myös sanoa monella tapaa. Kuten edellä sanoin: käyttäytyminen on AINA valinta!
- Matikkanero
Atk-saloista puheenollen:Asentakaa muutkin Vesselivahti-sovellus kännykkään. Se antaa kännyyn ilmoituksen, kun palstalle tulee veikeä velikulta kommentoimaan.Toimii :)
Olepa ihan Ähtäristä-nimimerkki sitten tarkkana näiden kaverien kanssa, jotka haukkuvat toisia, uhkailevat ym. ala-arvoista käyttäytymistä. Olen todella tyytyväinen, että sinäkin huomasit näiden puolustelijoiden epäasiallisen kirjoittelun.Koska kuulut itsekin ryhmään, lienee nuhtelet heitä ja kehotat asialliseen ilmaisuun jatkossa. Suomi 24-keskustelupalsta ei ole pienokaisten paikka, valistuneiden aikuisten tulee pitää siitä huoli.Kerrothan samalla siitä.
Olen todella tyytyväinen kun eksyin tänne sattumalta etsiessäni tietoa Viulunsoittaja- katolla musikaalista.Alku oli asiallinen, mutta tällä "vitsipalstallahan" viihtyy nyt mainiosti..eikä tarvitse koneella olla, kun mobiili-Vesselivahti-sovellus ilmoittaa.Todellakin, olen Matikkanero ja ylpeä siitä! LOPUKSI CAPS-LOCK-kevennys yleisön pyynnöstä :) - tereppa
Voin ihan suoraan sanoa, että Ähtärin Viulunsoittaja katolla-musikaali oli yksi parhaimmista mitä olen koskaan Ähtrissä nähnyt.=) Lisäksi oli erittäin mahtavaa, että Ähtärin mieskuoro oli mukana, uusia näyttelijöitä ja toivottavasti teidän innostus jatkuu viellä pitkään.
- alias sopraano
Mieskuoro on se Ahterin parlamentti, jossa asiat päätetään eikös se koostukin valtuutetuista, samat myös musikaalissa ilman musiikkia, orkesteria viulunsoittjaa katolle ajamassa, ja näyttääpä samat hoitelevan tämänkin plastan infon.
Ahterin avoimuus läpinäkyvyys ja laaja-alaisuus on kaikilla tiedossa.
En kuulu missään nimessä tuohon pieneenpiiriin.
- Mulle kans
Mikä se sellanen vesselivahti on?Mää haluun kans!Toimiiko se muuallaki?
- Kämpleri
Kukas ne Ähtärin viulut maksaa? Uhkapeliä verovaroin!
- Eikö jo ala riittää?
Antakaa nyt hyvät ihmiset toisten harrastaa ja nauttia kovan työn hedelmistä! Tää ketju on aivan käsittämätön! Jos kehuu näytelmää niin kuuluu muka automaattisesti ryhmään tai mitä helkkaria tää musikaali liittyy ähtärin politiikkaan, vaikka siellä on jotain valtuutettuja tms. mukana. Kai hekin saavat vapaa-ajallaan harrastaa. Ja tää matikkanero heittää heti asiat vitsiksi ja vesseli-jutuiksi, siitä tietää että joku on tainnut arvata oikein - ja jatkaa vaan vaikka aiemmin kehui lopettavansa kirjoittelun. Joku laittoikin, että suhteellisuudentajua peliin, koska mukana oli myös lapsia ja nuoria. Olen samaa mieltä. Ja aloitusotsikko on törkeä, siitä ei pääse mihinkään. Mikä siinä on ettei voi olla toisten onnistumisesta iloinen, vaikka taiteellisella puolella olisikin omasta mielestä kamalasti korjattavaa. Ei sitä täältä palstalta käsin saa korjattua.
- Puolueeton mielipide
Nimimerkille Eikö jo ala riittää?:Asiallinen vastaus;
EI näköjään riitä,koska olet eksynyt viestiketjuun kirjoittamaan.Samaa mieltä olemme kanssasi siitä,että ketju on käsittämätön.Emme mekään ole koskaan ennen nähneet kritiikkikirjoitukseen tällaista puolustelua.Onhan se outoa luettavaa,kun joku tunnustaa olevansa itse mukana näytelmässä ja sitten kehuu ja yrittää kumota jonkun toisen huomioita.Eiköhän jokaisella ole oma mielipide asioista ja myös oikeus niitä ilmaista.Tästäkin olemme lienee samaa mieltä?
Kysyit,miten näytelmä liittyy Ähtärin politiikaan?Et ole ilmeisestikään asioista millään lailla perillä,tai ainakin yrität esittää niin.Otapa hieman selvää kokonaisuudesta ja tule sitten uudelleen kirjoittamaan palstalle.Tämä matikkanero tuntuu olevan järkevä kaveri.On ollut ilo lukea hänen hienoja oivalluksiaan.Oletkos tosiaan sitä mieltä,että jos mukana on lapsia ja nuoria,niin silloin pitää kaikkien vain kehua ja ylistää?Kaunis ajatus,mutta sellainen ajattelutapa vääristää pahasti todellisuudenhahmotuskykyä.Mielestäni kritiikki on aina paikallaan.Ei tietenkään kenenkään pidä mennä lapsia ja nuoria haukkumaan päin naamaa.Nythän luettuani viestiketjua sellaisesta ei ole kukaan edes kirjoittanut.Joku viittasi,että lapset ja nuoret käyvät lukemassa palstaa.Luuletko,etteivät samaiset nuoret katso Salkkareita tai vieraile vaikkapa pornosivuilla netissä?Aloitusotsikko on raflaava,mutta tehokas tapa saada mielenkiinto.Nythän näin on käynytkin.Sinuakin kiinnosti niin paljon,että vaivauduit jopa kirjoittamaan kommentin.Olet lienee katsonut Idolsia tms. jossa annetaan palautetta.Näissä ilmaisuissa vilahtelee usein aloitusotsikon termi.Ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä,värikäs ilmaus.Samaa ilmausta käytetään jos joku artisti poikkeaa tunnetusta alkuperäisesityksestä omalla taiteellisella tulkinnallaan,joka ei ole kaikkien mieleen.Tässä tapauksessa kyse on lienee siitä,että aloittajalla on samasta näytelmästä laaja kokemus ja näkemys.Jos esityksestä puuttui orkesteri,ymmärrän,että se koetaan tällaisessa musikaalissa suurena puutteena.Enempää en lähde itse arviointia perkaamaan.Nämä muut keskusteluissa vilisevät asiat herättävät enemmänkin mielenkiintoani:Onko Ähtärissä jonkinlainen salailun meininki?Miten politiikka kytkeytyy kaupungin teatterin tuottamiseen?Mistä johtuu tämä vihapuhe ja mustamaalaaminen kaikkea kritiikkiä kohtaan?jne.
Yksi asia on kuitenkin varma,keskustelu jatkuu.Halusitpa sinä sitä tai et. Tadaa ! Vesselivahti vingahti ! Sorry,kun kesti, mutta päivitin juuri softan versioon Vesselivahti 1.1. Mitäs täällä on tällä välin tapahtunut ?
Näyttää melko pliisulta.Ainoastaan yksi uusi näytelmäryhmäläinen on ilmaantunut mukaan:Eikö jo ala riittää? Lällyä :(
Vesselivahti on tehnyt hyvän profiilin, joista on helppo tunnistaa nämä veijarit ;)
Hymyilyttää ja hykerryttää moinen.Haluatko sinä CAPS LOCK-kevennyksen?- Edelliseen
Voi hyvänen aika Puolueeton mielipide. Sinä olet yhtäkuin Matikkanero. Ja moni muu niminerkki. Ei tarvitse olla kummoinenkaan Sherlock. Ja tämäkin plus sinun (tai siis teidän!?) tapasi käsitellä asioita saa minut laittamaan pisteen tälle naurettavuudelle. Mitä tulee lapsiin ja nuoriin, kyllä se voi olla kova tikki lukea olleensa raiskaamassa musikaalia. Nyt ei ole kyse mistään raadollisesta viihdeteollisuudesta vaan harrastajateatterista. Sama pätee politiikan sotkemisesta tähän aiheeseen. Täällä mielestäni on todella paljon enemmän yritetty puolustella negatiivista palautetta, ja sen oikeutusta kuin kehuja. Monella lailla verbaalisesti hyökätty. Kyllä sinäkin sen tiedät. Fakta on, että tällä palstalla näytelmän kehumisesta on saanut paljon enemmän pyyhkeitä. Hävettävää.
No nyt meni punaiselle mittarit :) Miksikäs provosoidut, jos et ryhmään kuulu? Kerrotko? Eiköhän jokainen palstanlukija ole aikoja sitten osannut hahmottaa, että nämä pari samaa veijaria ovat kaikkien haukkumaviestien takana.Siis niiden, jossa haukutaan kaikkia kritiikinantajia.Huh huh! Mikä on niminerkki? En tunne ketään Nimin Erkkiä, mutta kuullostaa hyvältä ;) Jos verbaaliset kyvyt eivät jollain riitä, silloin normaalireaktio on alkaa solvata ja haukkua henkilökohtaisesti.Eikös se ole Ähtärissä yleinen tapa, olen kuullut sellaista. Se on säälittävää ja hävettävää, olet oikeassa. Kaikki eivät pysty käsittelemään asioita asioina.Toivottavasti sinä pystyt..
Tee kuten minäkin, kirjoittele samalla nimimerkillä, äläkä koko ajan vaihtele ;)
- Edelliseen
Voi provosoitua, vaikkei kuuluisikaan ryhmään. Ihan helposti, jos kokee kritiikin menneen överiksi ja pelleilyksi. Ei tarvitse olla kuin ihan normi-ihminen. Matikkanero hyvä, sinä itse syyllistyt kaikkeen siihen mistä teatterin puolustajia syytät. Itse hyökkäät puolustajien kimppuun heti, jos joku uskaltaa olla eri mieltä kanssasi, tai jos joku kritikoi tapaasi kirjoitella useilla nimimerkeillä. Koita nyt vaan kestää ja pysyä asiassa. Lopetetaan nyt tämä. On ihan hyvä taito osata antaa joskus periksi, etenkin kun keskustelu ei kertakaikkiaan johda mihinkään.
- Ruikutus seis!
L o p e t t a k a a j o t u o n a u r e t t a v a r u i k u t u s !
M i t ä j ä r k e ä o n j a u h a a j o s t a i n h a r r a s t a j a r y h m ä s t ä, j o k a p y ö r i i k a i k e n l i s ä k s i k a n s a l a i s o p i s t o n p i i r i n ä ? V a l m i i s e e n p ö y t ä ä n o n h e l p p o t u l l a, k u n e i i t s e t a r t t e m a k s a a e d e s o p i s t o m a k s u a.- <3 <3 <3
Sirkkeli soikoon ladiiidadaa
- Nuori vai muori ?
Mitkä keleen nuoret, mitä sää horiset????????????????????
Käsiohjelman mukaan porukassa on vain muutama nuori.Tarkoitit varmaan vaarit ja muorit ?- violistin isä
Mitä ihmettä te valitatte, menkää itte katolle soittamaan vilua.Ei ole
liukkaalla katolla mitään herkkua olla , kun täytyy toisella kädellä
yrittää pitää kiinni jostakin ettei tipahda alas. Yritä nyt siinä kohmettunein käsin saada rukaa liikkumaan edestakaisin ja saada aikaan jonkunlaista
musiikkielämystä yleisölle.Kyllä se meirän poika soittaa osaa, eläinpuiston
karhutkin heräsivät talviunilta kuuntelemaan, kun meirän poika
anto vähän vilun valittaa. - Sahansoittaja
violistin isä kirjoitti:
Mitä ihmettä te valitatte, menkää itte katolle soittamaan vilua.Ei ole
liukkaalla katolla mitään herkkua olla , kun täytyy toisella kädellä
yrittää pitää kiinni jostakin ettei tipahda alas. Yritä nyt siinä kohmettunein käsin saada rukaa liikkumaan edestakaisin ja saada aikaan jonkunlaista
musiikkielämystä yleisölle.Kyllä se meirän poika soittaa osaa, eläinpuiston
karhutkin heräsivät talviunilta kuuntelemaan, kun meirän poika
anto vähän vilun valittaa.Voihan vilu! VILUTTAAKO?
- violistin isä
Sahansoittaja kirjoitti:
Voihan vilu! VILUTTAAKO?
Kiitos kysymästä muusikkotoveri , ei viluta. Oletko jo monta
vuotta sitä sahaa vonguttanut ? Vai olitko sinäkin mukana
esityksessä?Ole varovainen sahan kanssa , muuten saatat
sinäkin olla otsikoissa---ähtäri sahasi silmään katsojia!!! - Sähköä
violistin isä kirjoitti:
Kiitos kysymästä muusikkotoveri , ei viluta. Oletko jo monta
vuotta sitä sahaa vonguttanut ? Vai olitko sinäkin mukana
esityksessä?Ole varovainen sahan kanssa , muuten saatat
sinäkin olla otsikoissa---ähtäri sahasi silmään katsojia!!!Tämä onkin sähköpokasaha.Turvallinen laite.Onko tuttu peli? Aattelin hommata upouuden sähköjusteerin kesäksi.Sillä soittelee ilokseen :)
- ale90
ei v***u mitä touhua! tehkää näin, pistäkää väittely pystyyn vaikka ähtärin abc kahvioon jos kaikkien nimimerkkien takaa paljastuu eri henkilö niin voi pojat et siellähän on kovat väittelyt...mut pahoin pelkään et siellä ois yks vastaan yks! heh heh jatkakaa tää on parasta viihdettä!
- zisko88
tietty onhan väkisin makaaminen vakava juttu eikä sillä pidä pelleillä,hetken tutkittuani huomasin et kuinka laajaa toiminta on ollut ähtärissä! kyllä se tunteita kuohuttaa kun väkisin on otettu sellasia helmiä kuin
viulunsoittaja katolla,
uuno turhapuro uunon äiti,
sirkuspelle hermanni lapsuuteni idoli eiih!!!
,enkeleitä broadwaylla ja grease. uhrit on monet ja sanat eivät riitä kuvaamaan vihaa kun
väkisin maataan esityksen tahtomatta snif :'( Ovatpas pöhölöjä jos toisistaan tietämättä samaisen piirin tyypit väittävät ja puolustelevat kritiikkiä keskenänsä.Heh! Keep on going ! Ale90 on oikeassa, että huippuviihdettä !
Ähtärissä osataan :) Seuraan mielenkiinnolla tapahtumia.Tarttee varmaan taas päivittää vesselivahti...- abcdgh
jos nimi kirkkaus,kannattais vaihtaa hämäryys....ja jatkaa elämää.
- Suuruudenhulluuttako
Kun käy muualla verta esityksiä tietää mistä puhuu.
- ujujujjujujuj
Jos kansalainen katsoo saman musikaalin 15 kertaa on jossain muuallakin vikaa kuin näyttelijöissä.
- Kevättä kevättä
ujujujujujujujujjujuuuuuuuuuuuuuuun kannattaisi hieman laajentaa piiriä ja katsella maailmaa avoimin silmin,niin ymmärtäisi paljon enemmän ;) Jos on katsonut elämänsä aikana kaikkiaan noin eri 15 teatteriesitystä ja nekin saman ryhmän tekeminä,ei pidä paljoa kommentoida,jos joku on nähnyt useita versioita samasta esityksestä kokemuksen pohjaksi.Hieman sama asia kun lähdet ensimmäistä kertaa ummikkona matkalle ja pidät hotellia loistavana.Paljon matkaillut osaa vertailla asioita ja sanoo, että hotellisi on ala-arvoinen.Näin se vaan menee.
Vinkkinä:
Tutustu kunnolla teatterielämään,käy katsomassa paljon esityksiä,pidä aistit avoimina,haistele ja maistele asioita.Vain sillä tavalla kokemuspiirisi laajenee.Muista ennenkaikkea objektiivisuus asioissa.- vilumies
Voi joopa joo.--Hieman sama asia kun lähdet ensimmäistä kertaa
ummikkona matkalle ja pidät hotellia kurjana. Paljon matkaillut osaa
vertailla asioita ja sanoo, että hotellisi on loistava.Näinköhän se menee?
Onko Ähtärissä noin helppo leikkiä maailmanmestaria?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803