Miksi ainakin Vag-konsernin tuotteissa käytetään tuollaista sähkötoimista lukkoa peräluukussa? Mitä ihmettä tällä voittaa mekaaniseen versioon nähden? Eri asia tietysti mikäli luukku aukee esimerkiksi kauko-ohjatusti.
Tuttavan 8-vuotiaassa Audi a4:ssa on tuollainen sähkösolenoidi, joka nyt meni hajalle. Avattaessa lukko äännähtää, mutta luukku ei aukea. Korjaaminen luonnollisesti audicenterissä törkyhintainen. Samanlaisia solenoideja on ainakin uusissa Skodissa.
Miksi siis tuollaisia on? Mekaaninen versio todennäköisesti kestää paremmin, ja käyttöominaisuuksissa ei eroja. Voisi kuvitella, että mekaaninen on myös halvempi tehdä.
Sähköinen takaluukun lukko?
5
4338
Vastaukset
- 87k
Ihan siksi että lähes jokaisessa nykyisessä autossa on keskuslukitus.
Ja kun keskuslukitus avataan, niin olisi hyvä myös että takalaatikon saisi avattua silloin.
Mekaanisena tämä vaatisi kuitenkin oman moottorin liikuttamaan sen mekaanisen lukon osia jousi ja kahvamekanismeja yms.
Nyt taas kun se avaustoiminto on sähköinen (esim ford Focus, Fiat Stilo yms) niin keskuslukon tarvii vain kertoa takalaatikon lukolle "noniin, nyt saa vata sen luukun siitä avauspainikkeesta"
Mikäs auto tommonen uusi Skodi muuten on, en oo koskaan kuullut.
Ainiin, onhan se solenoidi törkeän hintainen, jopa 10€ voi maksaa- Rupsikka
Se nyt on rakenteellisesti aikalailla sama, liikutellaanko mekaanisen lukon osia vai suoraan lukkoa. Kumpaankin tarvitaan moottori. Minulla on 17 vuotta vanhassa autossa keskuslukitus, joka avaa myös mekaanisen takaluukun lukon. Takaluukun saa myös erikseen auki avaimella halutessaan ihan riippumatta siitä, onko autossa edes akku paikallaan.
- 87k
Rupsikka kirjoitti:
Se nyt on rakenteellisesti aikalailla sama, liikutellaanko mekaanisen lukon osia vai suoraan lukkoa. Kumpaankin tarvitaan moottori. Minulla on 17 vuotta vanhassa autossa keskuslukitus, joka avaa myös mekaanisen takaluukun lukon. Takaluukun saa myös erikseen auki avaimella halutessaan ihan riippumatta siitä, onko autossa edes akku paikallaan.
Niin, kumpaankin tarvitaan moottori, mutta tuohon täysin sähköiseen lukkoon tarvitaan vähemmän tekniikkaa, ja lisäksi se on nykyaikaisempi, mielummin pieni hipaisu kuin raskas jäätynyt nappi, eikös vain?
Muista kuitenkin että elämme vuotta 2012, joten se 17 vuotta vanha auto ei ole myöskään mitään "vanhaa tekniikkaa" nykyjään.
Niin, ja saahan sen sähköisenkin lukon auki avaimella...
- MIkä Vag-konserni?
"ainakin Vag-konsernin tuotteissa"
Tarkoitat varmaankin Volkswagen AG:tä (Aktiengesellschaft) ? Tai vaihtoehtoisesti Volkswagen-konsernia, jota myös Volkswagen Groupiksi kutsutaan.
Mutta tuon sähköaukaismen hyviin puoliin kuuluu se, että ei tarvita enää säältä suojaamatonta mekaanista paniketta, vaan riittää suojattu sähkönappi. Varsinkin talvikäytössä vanhanaikaiset painikkeet ovat yleensä umpijäässä.Vanhanaikaisen vm -89 pikkuauton ovilukot piti uusia syksyllä. Oli kuluneet niin että alkoi toiminta takerrella. Lukkosarjassa tuli takaluukun lukkokin, saanee vaihtaa kesäkeleillä. Maksoi jotakin 40 - 50 euroa koko sarja Motonetissä. Eikä ole olleet umpijäässä vielä koskaan 23 v aikana toisin kuin tankin korkin lukko (tarvikelukko Italiasta).
Ei ole solenoideja rikkoutumassa eikä elektroniikkavikoja lukoissa. Eikä katkeile johdot.
Sellaisen osan rikkoutuminen mitä autossa ei ole, ei haittaa yhtään mitään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521