Onkos kenelläkään vastaavaa kokemusta? Seurustelin ja asuin exäni kanssa viisi vuotta. Erosimme, mutta jatkoimme yhteydenpitoa. Nyt kolme vuotta myöhemmin olemme kuin parhaat ystävät, tekemisissä joka päivä. Kumpikaan meistä ei ole vakituista suhdetta löytänyt eromme jälkeen. Muuttuukohan kaikki sitten, kun jompi kumpi aloittaa vakavan suhteen, eli määrittääkö aiemmin eletty parisuhde kuitenkin tätä nykyistä ystävyyttämme? Voin sanoa, että rakastan häntä hyvin paljon ja haluan hänelle vain hyvää, mutta mitään seksuaalista meidän välillä ei ole.
Olisi kiva kuulla, jos joku muu on kokenut vastaavaa.
Exäni on paras ystäväni
61
5494
Vastaukset
- Tuttua on
No itsellä oli vastaava tapaus, asuttiin yhdessä ja eron jälkeen jatkettiin yhteydenpitoa ystävinä. Miehen alettua seurustelemaan kaikki muuttui, mustasukkainen kumppani vaati yhteydenpidon lopettamista minuun. Oli varma, että menettää miehen vielä minulle ja raivoili ja valitti tätä yhtenään miehelle käsittääkseni vielä senkin jälkeen, kun mies oli jo lopettanut yhteydenpidon minuun. Minulle mies sanoi, että tämä oli hänen valintansa, kyllä hän piti uutta kumppania minua tärkeämpänä, mikä oikein onkin. Harmitti ja kirpaisi se kyllä silloin.
Yhteys ei täysin katkennut, hyvin harvoin olimme silti puhelimitse vielä jonkin verran yhteyksissä. Kun tuo suhde mieheltä päättyi, ei meidän yhteydenpitomme palannut entiselle tasolle kuitenkaan. Liittyi asiaan kyllä muutakin, miehen huonoa käytöstä minua kohtaan, minkä johdosta olimme välirikossa aika kauan.
Myöhemmin hän otti minuun yhteyttä ja halusi sopia, olemme taas väleissä ja harvakseltaan yhteyksissä, on tuo minulla taas facebook-kaverinakin.
Nyt miehen minun jälkeeni tullut exä on hänen kanssaan joka päivä puhelimitse yhteyksissä hyvänä ystävänä. Minustakin on mukava hänen kanssaan välillä jutella, mutten halua enää kovin paljon hänen kanssaan tekemisissä olla, eikä meistä enää kovin läheisiä voi tulla, taustalla kun on liikaa huonoa kohtelua hänen taholtaan ja olemme kuitenkin jo liian erilaisia, kasvaneet eri suuntiin. - pipari8
Mulle on käynyt ihan samalla lailla. Seurustelin entisen poikakaverini kanssa 2 vuotta.Tietenkään ei heti eron jälkeen pystytty olemaan tekemisissä, mutta nyt suhteesta on kulunu jo 2 vuotta. Minulla on uusi poikakaveri,jonka kanssa asun yhdessä mut se ei tunnu häiritsevän kumpaakaan;päinvastoin,he ovat myös kavereita keskenään. Luulen että exän kanssa on helppo olla ystävä, koska molemmat tuntevat toisensa nii hyvin. Vaikka intohimon loppuminen on johtanut eroon, niin kumppanuus säilyy sen jälkeenkin.
- 5+3
Jos mä tapaisin miehen jonka paras ystävä olis hänen exänsä, se olis samantien kiitos ja hyvästi! Mä en voi sietää näitä naikkosia jotka roikkuu eksässään, ollaan olevinaan niin hyvää kaveria. Ja sit kun mies löytää uuden naisen, tää exä kihisee mustasukkasuudesta ja alkaa punoa juonia kuinka saada mies takasin.
- myownway
Pöljää puhetta. Sinä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät voi käsittää, että mies ja nainen voivat olla todellakin vain ystäviä - jopa ex-puolisot keskenään?! Minä en taas voisi kuvitellakaan parisuhdetta sellaisen miehen kanssa, joka ei ymmärrä, että olen ystävä exäni kanssa. Aikuinen ihminen ymmärtää kyllä, mitä EX tarkoittaa - se tarkoittaa ENTISTÄ ja jos itsetunto on niin heikko, että kokee kumppanin exän uhkana itselleen, pitää katsoa peiliin. No, onneksi uudella kumppanillani on terve itsetunto ja kun kerroin hänelle kaiken oleellisen minun ja lapseni isän väleistä, hän on hyväksynyt tilanteen täysin. Ex ei tunkeile elämääni ylimääräisesti, vaan on kuin kuka tahansa naispuolinen kaverini. Ei mikään bestis, mutta kaveri kuitenkin. Exällä on uusi suhde myöskin ja kun hänelle on reilusti kerrottu minusta, ei mitään ongelmaa ole ollut hänenkään suuntaansa. Mennyt on mennyttä, nyt on nyt.
- Hmph
myownway kirjoitti:
Pöljää puhetta. Sinä olet ilmeisesti niitä ihmisiä, jotka eivät voi käsittää, että mies ja nainen voivat olla todellakin vain ystäviä - jopa ex-puolisot keskenään?! Minä en taas voisi kuvitellakaan parisuhdetta sellaisen miehen kanssa, joka ei ymmärrä, että olen ystävä exäni kanssa. Aikuinen ihminen ymmärtää kyllä, mitä EX tarkoittaa - se tarkoittaa ENTISTÄ ja jos itsetunto on niin heikko, että kokee kumppanin exän uhkana itselleen, pitää katsoa peiliin. No, onneksi uudella kumppanillani on terve itsetunto ja kun kerroin hänelle kaiken oleellisen minun ja lapseni isän väleistä, hän on hyväksynyt tilanteen täysin. Ex ei tunkeile elämääni ylimääräisesti, vaan on kuin kuka tahansa naispuolinen kaverini. Ei mikään bestis, mutta kaveri kuitenkin. Exällä on uusi suhde myöskin ja kun hänelle on reilusti kerrottu minusta, ei mitään ongelmaa ole ollut hänenkään suuntaansa. Mennyt on mennyttä, nyt on nyt.
Asiahan on ihan eri jos on yhteinen lapsi.Tottakai sillon täytyy olla exän kanssa väleissä halusi tai ei. Eikä siinä ole kyse itsetunnosta jos ei pidä siitä, että oma kumppani on hyvissä väleissä exän kanssa.
- deft
Hmph kirjoitti:
Asiahan on ihan eri jos on yhteinen lapsi.Tottakai sillon täytyy olla exän kanssa väleissä halusi tai ei. Eikä siinä ole kyse itsetunnosta jos ei pidä siitä, että oma kumppani on hyvissä väleissä exän kanssa.
Komppaan tätä.
Ei ole kyse itsetunnosta, jos molemmat ovat jakaneet toisilleen vähän niin kuin kaiken ja sitten on joku eksä, joka vaikkapa tietää ne samat jutut. Jos osaisin olla mustasukkainen, olisin varmaankin ollut sen yhden kerran kun tyttöystäväni teki eksänsä kanssa sellaisia asioita joita he olivat tehneet aina (kävivät museoissa, teatterissa yms.). Että olipas kivaa olla kolmas pyörä. - totuuksia tulee lisä
myownway kirjoitti:
Oletko järjetön mitä EX tarvii tietää siitä nykyisestä suhtees se on jotain pervoa.
Kyllä näillä miehillä ja naisilla on tarve sotkea toisten elämä , kun he luulee , että ovat ainoita naisia jotka vetää muutamallla tavalla puoleensa.
On jouduttu puhumaan höpöjä ja hän uskoo aivan kaiken.
Monenlaista huhua on laitettu kavereitten kautta ja jopa kavereissa on huomattu kavaltajia.
Monasti ne parhaimmat nais ja mies ystävät on pahimpia .
- Rakastaja <3
Ihan samoin minullakin. Entinen rakkaani on välillä seurustellut, mutta on silti aina ollut minulle hyvä ystävä. On tuossa naisessa edelleen vetovoima tallella.
- omantakeinen
Minulla on sellainen lämmin suhde exään hän on 33v mies. Erosimme vuosi sitten ja kumpikaan ei ole löytänyt uutta joten huolehdimme toistemme sexi
haluista siihen, saakka kun löydämme uuden.
Kyllä minulla vähän otti päähän kun Mauri sanoi ,että hänellä on vielä suhde
ennen minua olevaan naiseen. Mauri sanoi ,että kummallekin hän haluaa vain
hyvää ja huolehtii siitä ettei tauteja leviä. Ajattelin sitten ,että samahan se on
kun itsekin olen tälläinen aika kiimainen nainen ,joka kaipaa sitä monesti
viikossa.- Maukka perusjätkä
aina se vanha suola vaan janottaa, tälläisiä roikkujia riittää miehissä ja naisissa, ei ihme jos Maurille kelpaa mikä vain ja sulle kelpaa kaikki Maurit
- -Tyttö1988-
Yritin olla ystävä ex:ni kanssa mutta siitä ei mitään tullut..
Kaks ja puol vuotta oltiin yhdessä ja siltikään siitä ei tullut mitään..- iuhju
NÄMÄ ON HOMOJEN JA LEBOJEN PARISUHDE SIVUT VIT-TU!!
- yksvaan
iuhju kirjoitti:
NÄMÄ ON HOMOJEN JA LEBOJEN PARISUHDE SIVUT VIT-TU!!
Miks sitten luet näitä. Kuitenkin kiinnostaa............
- ei yhteyksissä
Mekin erotessa sovittiin kliseisesti, että ollaan vaan kavereita. No sen jälkeen ei olla yhteyksissä oltu, ei vaan oo mitään sanottavaa.
- puunkarahka
Samma här.
On vaan jotenkin tuntunut luontevalta lähteä ihan kunnolla eri teille, jos kerran ero on tullut. En ole osannut jotenkin tipahtaa pelkäksi kaveriksi sellaiselle, kenen kanssa on ollut sen verran syvempää tunne-elämää, että on yritetty ja toivottu parisuhdetta. Miten siitä luontevasti vaan jätetään ne tunnemuistot veke ja jatketaan?
Toinen läsnäolollaan kuitenkin aina muistuttaa yhteisestä menneisyydestä sekä siitä yhdessäolon syvyydestä, jossa joskus oltiin. Sellaisten muistojen kanssa tuntuu haikealta ja siksi myösvähän vaikealta olla "vain" kavereina.
Että näin minulla. - deft
puunkarahka kirjoitti:
Samma här.
On vaan jotenkin tuntunut luontevalta lähteä ihan kunnolla eri teille, jos kerran ero on tullut. En ole osannut jotenkin tipahtaa pelkäksi kaveriksi sellaiselle, kenen kanssa on ollut sen verran syvempää tunne-elämää, että on yritetty ja toivottu parisuhdetta. Miten siitä luontevasti vaan jätetään ne tunnemuistot veke ja jatketaan?
Toinen läsnäolollaan kuitenkin aina muistuttaa yhteisestä menneisyydestä sekä siitä yhdessäolon syvyydestä, jossa joskus oltiin. Sellaisten muistojen kanssa tuntuu haikealta ja siksi myösvähän vaikealta olla "vain" kavereina.
Että näin minulla.Herran jestas! Ihan kuin itse olisin sanonut. Ensimmäinen varsinainen todella samaistuttava teksti tällä palstalla.
Itse olisin varmaankin sanonut jotenkin vähemmän proosallisesti. Hienosti ilmaistu se koko tilanne :)
- juokseese
meillä ainakin toimii ystävyys hyvin vieläkin,,asutaan noin 2 km päässä toisista ex käy paljon lenkillä ja useasti menee läheltä mun asuntoa ohi,, joskus aina kun olen parvekkeela niin se tulee jutteleen ja tulee josksu jopa kyläänkin, ja kyllä joskus teemme temputkin siinä ohella ei se sitä häiritse eikä kyllä minuakaan yhtä hyvää se on vaikka toinenkin sitä käyttää ,)kerran kävi jopa saunassa luyonani kun oli lenkillä,sen nykyinen ukko kun on reissuhommissa,,,kivaa oli saunoa heheh,, ja muutakin :)
- juoksseeko kusi
älä lässytä, V****tu ette te mitään ystäviä ole, ystävät ei sekstaile keskenään, se on koettu että ystävyys loppuu siihen jos sitä sitten muka on ollutkaan.
- Vaikeita tilanteita
Tilanteesi kuulostaa nyt ihanteelliselta! Harvoilla exät ovat pysyneet ystävinä tai kavereina. Nauti tästä hetkestä äläkä murehdi miten suhteenne käy, kun löydätte uudet kumppanit. Suurimmaksi osaksi se tulee myös riippumaan kumppaneistanne; miten he suhtautuvat sinun ja exäsi hyviin väleihinne. Fiksu kumppani ymmärtää, että exätkin voivat olla hyvissä väleissä. Ymmärtäisitkö sinä itse? Antaisitko kumppanillesi luvan olla yhteydessä exään? :-) Muista tulevaisuudessa ajatella uuden kumppanisi tunteita. Onnea ihanalle ystävyyssuhteelle! Todelliset ystävät eivät herkästi toisistaan eroa. :-)
Itselläni on samanlainen tilanne pienine erilaisuuksineen... Mulla on valloittavan ihana exä hyvänä ystävänä (erosimme kaksi vuotta sitten), joka on lähiaikoina kokenut kovia ja jonka olkapäänä olen toiminut. Rakastan häntä suunnattomasti.
Miksikö emme ole yhdessä? Niin hullulta kuin se kuulostaakin, en ole vielä valmis vakavaan suhteeseen. Sen takia erosimmekin kaksi vuotta sitten; kaverit ja vapaa-ajan käyttöni (baarien tanssilattiat..) vetivät minua liian erilleen suhteesta. Parisuhde merkitsee mulle sekä exälleni pysähtymistä ja rauhoittumista, enkä ole siihen valmis. Tuntuu pahalta "heittää pois" niin ihana exä joka voisi aivan hyvin olla nykyinen. Olen vain turhan hullaantunut tähän sinkkuelämäntyyliin, että tiedän taas ahdistuvani jossain vaiheessa seurustelua vaikka tarjolla olisi kuinka ihana ihminen tahansa! :-(
Tiedän, että tulen kaikesta huolimatta olemaan mustasukkainen hänen löydettyään uuden kumppanin. Naurettavaa, koska itse olen meidät tähän tilanteeseen ajanut, oma vika kun en seurusteluun suostu. Mutta minulle riittää, että exä on hyvä ystäväni ja tulevaisuudessa onnellinen. :-) - Niin se vain on.....
Vastauksista näkee, että naiset toooodella usein jäävät haikailemaan exän perään, vaikka eivät sitä itselleen myönnä. Sitten tulee esiin tosiaan se mustasukkaisuus kun exä löytääkin uuden rakkauden ja sabotoidaan (ehkä tahattomastikin) suhdetta ja samalla tietämättään toivoo että exä jättää uuden ja palaa "ystäväksi".
Erittäin harva pari pystyy olemaan pelkkiä kavereita eron jälkeen sitten kun kuvioihin tulee uusi rakas.- Ja miehetkö ei
jää haikailemaan?
Minä myönnän kyllä että ainakin aivojeni joku lohko haikailee. Tietääkseni en ole sabotoinut uutta suhdettasi. Ellei telepatiaa lasketa sellaiseksi...
Tykkäätkö vielä? - troikka J
Mä olen mies ja halusin jatkaa exäni kanssa, hän vaan ehti ensin kertomaan et oli löytänyt jo uuden.
Sen jälkeen ei mitään ymmärrystä ja sanoi minulle että olen vain mustasukkainen hänen uudesta suhteestaan, se tuntui todella surulliselta.
Mietin usein, että miten olisi käynyt jos olisin ehtinyt tunnustamaan tunteeni häntä kohtaan?
Miksi ajatellaan näin mustavalkoisesti?
- nopea vastaus
Tuosta voisi sen verran kertoa että exälläsi on lähes identtisen sama tilanne kun sinulla. Hänen tarinansa on kytköksissä sinun omaasi samalla tai erillä tavalla.
Ja kyllähän tilanne muuttuu erittäin paljon kun huomaat hänen olevan naimisissa uuden vaimonsa kanssa elämässä elämää johon sinulla ei itselläsi ole mitään osaa. Heidän välillään on seksuaalista mutta myöskin tuota samaa ystävyyttä kun teillä.
Vaikeahan on ennustaa tarkalleen mitä tulet tuntemaan mutta se on varmaa että jotain tulet tuntemaan. - näin on
Hei siellä!
Mulla ja exälläni on takanamme yhteisiä vuosia yli kuusi, ja olimme peräti vielä kihloissakin. Kun erottiin, olimme yrittäneet tehdä kaikkemme suhteen eteen, mutta sekään ei auttanut. Olimme vain toisillemme kaksi väärää ihmistä, ja emme saaneet suhteesta sitä, mitä siltä odotimme ja halusimme. Ero sujui sopuisasti. Olemme edelleen viikottain yhteydessä, käymme kahvilla ja joskus katsomme elokuvia, semmosia asioita, mitä ystävät yhdessä tekevät. Tiedän, että jos olen pulassa tai hätä iskee, voin soittaa hänelle ja hän varmasti auttaa mielellään. Erostamme on nyt yli vuosi aikaa, välillämme ei ole mitään seksuaalista myöskään, eikä kummallakaan ole uusia kumppaneita. Tiedän, että tilanne varmasti muuttuu, kun alamme tahoillamme seurustelemaan, mutta jotenki en jaksa uskoa, että yhteydenpito päättyisi kokonaan. Kuitenkin tunnemme toisemme niin hyvässä kuin pahassakin, ja yhteistä historiaa on niin paljon, että minulle ainaki olisi vaikeaa repäistä hänet kokonaan pois elämästäni. Tietenkin tilanne olisi toinen, jos eron syy olisi ollut pettäminen tms.- ihme kaverit
Alempana lukevan "Never4Ever" kommentti vaikuttaa realistiselta. Tosiaan miksi pitää vaan jatkaa sitä vaikka se loppuikin? Onko maailmassa sinulle liian vähän ihmisiä joiden kanssa voisit vain olla viikottain yhteydessä, käydä kahvilla ja joskus katsoa elokuvia? Onko uusi mahdollinen suhteesi toisen kanssa jo valmiiksi suunnitelmissasi riittämätön?
Mielestäni tuollaisia muuten vaan vanhojen aikojen muistolle tai ties mistä syystä olevia kaveruus suhteita ei edes saisi olla ihmisillä. Täysin käsittämätöntä ihmisten hamstraamista/keräilyä jota toinen osapuoli noissa suhteissa harrastaa.
- Never4Ever
Ei todellakaan jatku. Hyvä suhde exään haittaa uutta, tulevaa suhdetta.
Ei ikinä.
Kauas pois exästä.
Mitä hyötyä saat siitä? Mitä haluat silloin exästä enää? Mitä exä voi enää antaa sinulle? Ihan turhaa pitää enää yhteyttä, ei se exä siitä miksikään muutu, huonompaan suuntaan menee, sekoittaa uuden suhteen alkua ja sekoittaa pakkaa, ajattele sitä uutta toista, miltä hänestä kaveraaminen exän kanssa tuntuu..? - _ERONNUT_
Itse erosin 1v7kk kestäneestä parisuhteesta 1v7kk kestäneestä kihlauksesta ja 1v6kk kestäneestä avoliitosta syyskuussa 2009. Sen jälkeen en ole pitänyt exääni minkäänlaista yhteyttä. Sen uuteen vaimoon olen. Mutta siihenkin katkaisin yhteydenpidon 2010.
Erosin 5kk kestäneestä parisuhteesta ja pidin exääni yhteyttä, koska hänen vanhemmilleen jöi tavaroitani ja hän oli minulle velkaa. Heti kun tavarat tuli ja velka maksettu, niin en ole ollut sen kanssa misään tekemisessä. Erosimme kesäkuussa 2011.
Erosin 7kk kestäneestä suhteestamme 29.02.2012 enkä ole ollut exääni yhteydessä.
Olen siis 17-vuotiaasta asti seurustellut ja nyt olen 26-vuotias ja exiin en ole sen koommin pitänyt yhteyttä.
Exät on exiä, niinhin en pidä yhteyttä.
ASIALLISET YHTEYDENOTOT [email protected]
TÄNNE EI KANNATA LAITTAA VIESTIÄ MULLE, KOSKA EN SEURAA PALSTAA - ...
Minulla kävi niin, että seurustelin miehen kanssa 3v. Erosimme, koska homma ei vain toiminut millään saralla.
Meistä tuli kuitenkin eron jälkeen kavereita. Joskus kahviteltiin, käytiin viihteellä, hengattiin isommalla porukalla jossain, jne. Sellaista leppoisaa kaveruutta.
Sitä kaveruutta kesti kaksi vuotta, kunnes yksi ilta kaveruutemme tuntui muuttaneen muotoaan vähän liian tuttavalliseksi.. Hän nimittäin yritti lähestyä minua romanttisessa mielessä, vaikka sanoin, että pidän häntä vain kaverina, ja että en koskaan enää tahdo hänen kanssaan seurustella, koska suhteemme teki minusta surullisen.
Hän silti yritti lähennellä ja lämmitellä, ja halusi jopa kokeilla uudestaan suhdetta... Laitoin sitten välit poikki emmekä enää ole kavereita. Emme ole yhteydessä, emme mitään. Ja hyvä niin.- näin minäkin
.....:lle, siinä teit aivan oikein.
- deft
Varmaankin aikalailla tavanomainen tarina. Jos vähän ympärilleen katsoo, niin oman ikäisteni tuttavien parissa.
Se on se "leppoisa kaveruus" sellaista...kaikki tuntuu helpolta, kunnes jompikumpi (yleensä mies) tulee sanoneeksi sen mitä todella tahtoo. Ja se on aina jonkin asteinen yllätys toiselle.
Enkä nyt tarkoita seksuaalista jännitettä, vaan ihan yleisesti. Me miehet tunnutaan olevan helposti niin sanotusti yhden naisen miehiä. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että yksi hyvä kaveri/ystävä (vaihtoehtoisesti myös eksä) riittää. Ja silloin ei edes muita katsella "sillä silmällä". Ja sitten kun tehdään se virhe, että mennään sanomaan suoraan että tahdottaisiin vielä jotain enemmän...
Tämä tuntuu olevan naisille (myös eksille) olevan täysin käsittämätöntä.
- hjhj minä vain tääll
Mukava lukea toisten kokemuksia. Itelläni on kans exxä ja vaikka erosta on kohta kaks kuukautta se hiertää monella tavalla minun tunteissani. Välillä vihaan häntä koska periaatteessa hän vain leikki minulla ja jättikin minut niin hepposin perustein että muutki niille ovat nauraneet (en itse ole kertonu syitä muille vaan hän itse on kertonu) voisin näin sanoa että hän periaatteessa käyttin minua hyväkseen että pääsi suutelun puutteesta pois ja heti kun tuli yks pikku väärinkäsitys jota hän ei jääränä voi ymmärtää eikä antaa anteeksi niin hus koko suhe. Ensin hän ei ees suostunu oleen kaverini. Sitten lopulta tuli puheeksi että miksi hän ei taho olla kaverini niin hän sanoin vain syyksi että sittenhän sinä itkisit minua takaisin niinku muka olin tehnyt, kun yritin hänet vielä takasin saaha. Sanoin vain että en todellakaan ole ottamassa sinua takaisin ja niinpä hän suostu oleen jälleen kaverini. Onneksi on jo uus kiikarissa, tosin siitä ei mittään tule koska hän on exäänsä päin ja hän siis tuli jätetyksi kipinän puutteen vuoksi joten ihan ymmärrettävää. Ja nyt olen tunteitani tutkinu ja todennu että hän on ykkönen ja että häntä rakastan ja että minä tykkäsin hänestä jo vähän edellisen suhteeni aikana, joten pois vanha mielestä. Ei exxäni muuten olen enään semmonen kaveri kuin ennen suhetta, jolloin vasta opettelimme tuntemaan. Hän on semmonen itserakas ja ui liikaa itsesäälissä eikä ota muitten tunteita huomioon joten kaveruus on vain semmosa pientä. Mitä mieltä olette jos kumppani ei ole koskaa joutunu kiellon kohteeksi jostakin asiasta ja suuttuu siitä sitten kun sen ekan kerran joutuu kuuleen. Onneksi hän sitten pyysi anteeksi että suuttui ja sanoinkin syyksi että kun ei hänelle kukaa ole koskaa sanonu eitä. Tämä ei siis liity eron syihin eikä eroon mitenkään
- jk
ei ole kokenut samaa asiaaa
- sakke
Olen ollut Useankin ex:än kanssa ystävä eron jälkeen, mutta yleensä yhteyden pito on harventunut kun heidän uudet mies ystävät ovat olleet nii sairaan mustasukkaisia. Mut jokaisellahan on menneisyys ja jos et hyväksy toisen menneisyyttä nii et hyväksy sitä toista ihmistäkään smmoisena kuin se on.
- Miii :)
Omalta puoleltani en voi olla yhteyksissä exääni.Erosta on nyt kaksi vuotta,ja silti yhteydenottoja tulee milloin sähköpostiini,puhelimeen tai facebookkiin yms.Itse en voi ystävyytenä jatkaa,vaikka sitä yritinkin suhteen päätyttyä.Liikaa pahoja muistoja miehen jatkuvasta juomisesta,kaltoinkohtelusta,toisista naisista... Nykyisin olen onnellisessa avoliitossa,ollut jo 2 vuotta.Alussa näin painajaisia entisestä ajasta,piileskelystä tuolin takana exän ollessa humalassa ja hulluna.Nykyiain ei tarvi enää pelätä.
- 9+2
On hyvin tavallista että päättyneen parisuhteen jälkeen osapuolet eivät lainkaan tule toimeen toistensa kanssa. Tämä johtunee siitä, että kumpikaan ei oikein ymmärrä että missä meni pieleen, eikä tahdo kohdata omaa osuuttansa asiassa, niin asiasta syytetään toista osapuolta. Jos syy on siellä, niin ei tarvitse itse vaivautua ratkaisemaan mitään.
Koska ongelmaa ei ole ratkaistu, niin se muistuttaa ihmistä olemassaolostaan jos vaikka exä tapaa uuden, ja sama kiukku ja tuska nousee jälleen pintaan.
Tämä on yleistä, mutta näin ei tietenkään aina käy.
Ongelma on siinä, että olemme jo lapsuudessa omaksunut ajatusmallin, eli valmiin paketin ajatuksia jonka mukaan alamme toteuttamaan elämää. Siihne ajatusmalliin sisältyy myös miten "oikea" parisuhde tulee toteuttaa. Mutta koska se periaatteessa toimii kuin käsikirjoitus, niin suhde muuttuukin teatteriksi, eli epäaidoksi.
Nämä opitut roolit astuvat siis osallisten väliin ja kasvattaa etäisyyttä, ja tästä syystä ihmiset eroavat. Näkyvä "syy" voi olla mikä tahansa teko tai toiminta, mutta pohjimmiltaan syy on siinä, ettei osallisten välillä ole läheisyyttä.
Hyvä kirja joka kuvailee miten opitut ajatukset vaikuttavat elämäämme on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja. Kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä on tullut tietoiseksi, ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eli ihminen ei ymmärrä edes esittävänsä roolia. Sitä mukaan kun tietoisuus itsestä kasvaa, nämä opitut ajatukset karsiutuvat pois, ja jäljelle jää aito oma itse. Tuolloin on mahdollista rakentaa aidoja ja toimivia suhteita. Tosi hyvä ja ennen kaikkea toimiva kirja. Löysin kirjan täältä www.alkuajatus.org- käsikirjaa pukkaa
"Tämä johtunee siitä, että kumpikaan ei oikein ymmärrä että missä meni pieleen, eikä tahdo kohdata omaa osuuttansa asiassa, niin asiasta syytetään toista osapuolta. Jos syy on siellä, niin ei tarvitse itse vaivautua ratkaisemaan mitään."
Sallinet ermielisyyden? Se johtuu siitä, että exä on entinen ystävä, rakastaja ja seksikumppani, jonka kanssa satuttaa itsensä pahemmin kuin yhdenkään muun ihmisen kanssa. Se pääsee pahimmillaan loukkaamaan syvemmälle kuin veresliha ja ero saattaa ilman riitaakin sattua sieluun saakka, vaikka sen tietäisi ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi.
On toisaalta myös eteenpäin menon kannalta parempi usein laittaa välit poikki: jos kerran erotaan, niin erotaan. Ei siinä mitään lässytyksiä enää tarvita.
Aina löytyy joku, joka luulee keksineensä pyörän uudelleen. Maailman salaisuudet, elämän tärkeimmän filosofian ja oikean uskon. Yleistyksiä, jotka pitäisivät paikkansa. Tuoko se teille lohtua? Tuntuuko maailma loogiselta ja turvalliselta paikalta vai onko omalle osuudellenne suurempi syy, kun olette viisaita ja valaituneita?
Se on hieman hassua, jos ihminen tietäisi jotain, hän tietäisi ettei tiedä mitään. Kaikkitietävyyteen sortuu jopa psykologiaa vuosia opiskelleet ja harjoittaneet, jotka ovat keskustelleet ihmisten kanssa ja hoitaneet näitä: luulisi ettei heille semmoista käy enää. Mutta käy.
Yksinkertaisia vastauksia yksinkertaisille ihmisille.
No, eron syitä on kuitenkin monia, ja varmasti jotkut esittävät teatteria tai eivät myönnä virheitään, mutta mitään käsikirjaa elämälle ei ikävä kyllä ole. Usko ei ole koetuksella kun tietää ja kaikki on hyvin, vaan kun ei tiedä ja on helvetissä, ihan kaikella rakkaudella :)
On hyvä, että ihmiset saavat nykyään erotakin, todeta, ettei tästä mitään tule. Roolejakin meidän pitää esittää, kunnes ne loppuvat. Elämää ei opi kirjoista lukemalla lopultakaan, vaan elämällä. Profeettoja kyllä riittää.
Exän kanssa väleissä oleminen nyt on yksilöllistä, mutta rakkaussuhde... Tai paremminkin rakkaus-seksi-suhde on niin erikoinen, että en ihmettele yhtään ettei "nykyiset" halua "exiä" aina siihen pyörimään. Nimittäin usein, ei aina, mutta usein, se exä todellakin roikkuu siinä ja vaikka suhde olisi ohi, aika kultaa muistot, ja tottuneeseen seksi suhteeseen on helppo hypätä: sitä saattaa jopa pitää oikeutettuna, vähemmän pettämisenä. Exän kanssahan on jo muutenkin ollut.
Vain intohimon loppumiseen päättyneet suhteet voivat jatkua ystävyytenä. Kun seksi on molemmilta puoliskoilta loppunut, eikä kummankaan ole tehnyt enää mieli harrastaa sitä suhteessa tyyliin vuoteen tai yli. Kun suhde on muuttunut jo kasassa ollessaan täysin platoniseksi, molemmille. Se todetaan yhdessä ääneen ja molemmat tajuaa, että siksi erotaan. Jos edes toisella on vähääkään intohimoa jäljellä tai mistään "seksitarpeista" huolehditaan, ero ei ole selvä, eikä exään pidä pitää yhteyttä. - deft
käsikirjaa pukkaa kirjoitti:
"Tämä johtunee siitä, että kumpikaan ei oikein ymmärrä että missä meni pieleen, eikä tahdo kohdata omaa osuuttansa asiassa, niin asiasta syytetään toista osapuolta. Jos syy on siellä, niin ei tarvitse itse vaivautua ratkaisemaan mitään."
Sallinet ermielisyyden? Se johtuu siitä, että exä on entinen ystävä, rakastaja ja seksikumppani, jonka kanssa satuttaa itsensä pahemmin kuin yhdenkään muun ihmisen kanssa. Se pääsee pahimmillaan loukkaamaan syvemmälle kuin veresliha ja ero saattaa ilman riitaakin sattua sieluun saakka, vaikka sen tietäisi ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi.
On toisaalta myös eteenpäin menon kannalta parempi usein laittaa välit poikki: jos kerran erotaan, niin erotaan. Ei siinä mitään lässytyksiä enää tarvita.
Aina löytyy joku, joka luulee keksineensä pyörän uudelleen. Maailman salaisuudet, elämän tärkeimmän filosofian ja oikean uskon. Yleistyksiä, jotka pitäisivät paikkansa. Tuoko se teille lohtua? Tuntuuko maailma loogiselta ja turvalliselta paikalta vai onko omalle osuudellenne suurempi syy, kun olette viisaita ja valaituneita?
Se on hieman hassua, jos ihminen tietäisi jotain, hän tietäisi ettei tiedä mitään. Kaikkitietävyyteen sortuu jopa psykologiaa vuosia opiskelleet ja harjoittaneet, jotka ovat keskustelleet ihmisten kanssa ja hoitaneet näitä: luulisi ettei heille semmoista käy enää. Mutta käy.
No, eron syitä on kuitenkin monia, ja varmasti jotkut esittävät teatteria tai eivät myönnä virheitään, mutta mitään käsikirjaa elämälle ei ikävä kyllä ole. Usko ei ole koetuksella kun tietää ja kaikki on hyvin, vaan kun ei tiedä ja on helvetissä, ihan kaikella rakkaudella :)
On hyvä, että ihmiset saavat nykyään erotakin, todeta, ettei tästä mitään tule. Roolejakin meidän pitää esittää, kunnes ne loppuvat. Elämää ei opi kirjoista lukemalla lopultakaan, vaan elämällä. Profeettoja kyllä riittää.
Exän kanssa väleissä oleminen nyt on yksilöllistä, mutta rakkaussuhde... Tai paremminkin rakkaus-seksi-suhde on niin erikoinen, että en ihmettele yhtään ettei "nykyiset" halua "exiä" aina siihen pyörimään. Nimittäin usein, ei aina, mutta usein, se exä todellakin roikkuu siinä ja vaikka suhde olisi ohi, aika kultaa muistot, ja tottuneeseen seksi suhteeseen on helppo hypätä: sitä saattaa jopa pitää oikeutettuna, vähemmän pettämisenä. Exän kanssahan on jo muutenkin ollut.
Vain intohimon loppumiseen päättyneet suhteet voivat jatkua ystävyytenä. Kun seksi on molemmilta puoliskoilta loppunut, eikä kummankaan ole tehnyt enää mieli harrastaa sitä suhteessa tyyliin vuoteen tai yli. Kun suhde on muuttunut jo kasassa ollessaan täysin platoniseksi, molemmille. Se todetaan yhdessä ääneen ja molemmat tajuaa, että siksi erotaan. Jos edes toisella on vähääkään intohimoa jäljellä tai mistään "seksitarpeista" huolehditaan, ero ei ole selvä, eikä exään pidä pitää yhteyttä.Saakelin pitkä vastine sinäänsä hyvään aihioon. Hyvä vastine, yhtäkaikki :)
"Vain intohimon loppumiseen päättyneet suhteet voivat jatkua ystävyytenä."
Juurikin näin. Intohimon tietysti voi leimata moneksikin eri asiaksi. Jos mies vaikkapa jatkuvasti käyttää rajuja otteita...hmm...pitäisi ehkä sittenkin sanoa, että pahoinpitelee, ja nainen jotenkin hyväksyy sen osaksi miestä, niin siinäkin on sentään intohimoa. Tavallaan.
Suurimpana pointtina kuitenkin piti sanomani että, intohimon loppuminen on pohjimmiltaan sitä mystistä "erilleen kasvamista". Kaikki intohimo ei voi vain olla tiedostamatta muuttuvia mielihaluja. Että tänään tykkää tämmöisestä ja huomenna jostain muusta.
Mutta kuten sanoin: vastine oli jo hyvä, turhaan tässä enää itse koetan mitään uutta kertoa :) - 9+2
käsikirjaa pukkaa kirjoitti:
Vain intohimon loppumiseen päättyneet suhteet voivat jatkua ystävyytenä. Kun seksi on molemmilta puoliskoilta loppunut, eikä kummankaan ole tehnyt enää mieli harrastaa sitä suhteessa tyyliin vuoteen tai yli. Kun suhde on muuttunut jo kasassa ollessaan täysin platoniseksi, molemmille. Se todetaan yhdessä ääneen ja molemmat tajuaa, että siksi erotaan. Jos edes toisella on vähääkään intohimoa jäljellä tai mistään "seksitarpeista" huolehditaan, ero ei ole selvä, eikä exään pidä pitää yhteyttä.Tottahan toki asiasta saa olla eri mieltä. Mielipiteet eivät sinänsä vaikuta asiaan, sillä jokin pohjimmainen syy on olemassa, eikä se syy välitä mielipiteistä minkään vertaa. Jos autonrengas meni puhki naulasta, niin se meni puhki naulasta, eikä se ole mielipidekysymys. Sama asia pätee meidän sisäiseen, jokin tietty syy eli ongelma on olemassa ja jos sen ratkaisee, niin saa todellisia tuloksia. Yritän vain objektiivisesti kuvailla ongelmaa, eli miten opitut ajatukset vaikuttavat meihin ja suhteisiin. Tässä alla miten minä asian näen:
Ainoa syy miksi suhde päätyy eroon on se, että se ei ole totta. Jos se olisi totta, se ei loppuisi.
Jos esittää roolia, niin silloin ei ole oma itsensä vaan joku muu. Jos esittää roolia, niin suhde on teatteria, eli se ei ole totta.
Ihminen on eläytynyt rooliinsa niin kauan että uskoo olevansa roolinsa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että se on rooli. Jos ihminen ei ole tietoinen siitä että esittää roolia, se myös sitä että hän ei ole tietoinen itsestään.
Sitten voi kysyä itseltään että miksi edes pitää esitellä rooleja, eli olla joku muu kuin oma itsensä?
Tuossa Alkuajatus kirjassa on tarkempaa tietoa siitä miten tuo tapahtuu ja myös miten ongelman voi hoitaa pois omalla kohdallaan. Kannattaa lukea, se oikeasti toimii!
- wdfgtwwe
Jaajaa. Minähän koen ymmärtäväni tämän paremmin kuin hyvin.
Olen siis mies, kolmissakymmenissä, muutama vuosi sitten erosimme ystävinä avoliitosta, minä ja suunnilleen samanikäinen nainen. Suhdetta oli kestänyt sellaiset viisi vuotta. Yksi eroon johtava syy oli, pakko tunnustaa, naisen masennus ja suorastaan läheisriippuvuus joka teki yhdessäolosta liian raskasta. (suomeksi: "jatkuvia paskamyrskyjä".) Jäimme kuitenkin ystäviksi, ja olemme olleet toistemme henkisenä tukena sen jälkeen. Aika pian eromme jälkeen tuo ex löysi uuden miehen, melkein tekisi mieli sanoa liian pian jotta voisi käsi sydämellä sanoa luottavansa vanhojen tunteiden ehtineen kadota, mutta löysi kuitenkin miehen. Tämän miehenkin kanssa hengailtiin ja juhlittiin ja käytiin viihteellä kaveriporukkana viikonloppuisin, eikä mitään ongelmia tuntunut olevan. Itse koin että mitään parisuhteen näköistä ei halua yrittää vähään aikaan. Vuosi ehti erosta vierähtää ja saapui tunne että nyt voisi alkaa katsella ihmistä tuohon kainaloon. No, sellainen löytyi, ja olen kovasti onnellinen siitä. Samaan aikaan tuo exän oma uusi suhde meni karille ja kukas muukaan oli sitten ensimmäinen itkuolkapää kuin allekirjoittanut. Sittemmin hän on taas löytänyt uuden miesehdokkaan, tässä aika äskettäin.
Minä en koe ystävyyttä exän kanssa ongelmana. Tasan viimeinen asia mitä haluan, vaikka nykyisten kumppanien kanssa menisi poikki, on palata yhteen tämän exän kanssa. Olen myös pelannut asian kanssa avoimin kortein alusta pitäen tämän nykyisen naisystäväni kanssa. Itseasiassa tuon exäni kanssa aloittaessani silloin kauan sitten, hän oli vielä hyvä ystävä silloisen exänsä kanssa. Eli olen kyllä nähnyt tämän tilanteen myös siltä puolen aitaa. Myönnän että silloin en ollut aivan varauksettomasti iloinen asiasta. Ymmärrän myös ettei nykyinen naisystävänikään varsinaisesti hypi kattoon riemusta. Olen hyvin kiitollinen siitä, että hän ilmeisesti jaksaa sietää asiaa, ja olen ehdottoman rehellinen hänelle kaikesta, mitä minun ja exäni välillä tapahtuu ja ei tapahdu. Kumpikaan meistä ei halua palata parisuhteeseen yhdessä, sen olemme tehneet toisillemme hyvin yksiselitteisen selväksi, samoin kuin olemme tehneet sen myös kumppaneillemme selväksi. Jostain syystä minusta tuntuu että miehille tällainen juttu on helpompi sulattaa kuin naisille, ja olen exälle pikkuisen kateellinen tästä. Tai sitten en vain tiedä kuinka paljon hän on miesystävilleen saanut vakuutella asiaa. Tai sitten hän vain löytää sellaiset miehet joille asia ei ole ongelma.
Summa summarum, jokainen tekee itse omat valintansa ja tietää itse parhaiten mikä toimii ja mikä ei. Asia vaatii rehellisyyttä, avoimuutta ja hyvää itsetuntemusta (suomeksi: varmuutta siitä että ystävyys on vain ystävyyttä) kun settiin tulee uusia kumppaneita. Käytännössä pitää olla valmis hyväksymään se, että uusi kumppaniehdokas nostaa kytkintä samantien kun asian esittää hänelle, koska tosiasia on ettei asiaa saa välttämättä mitenkään kuulostamaan hyvältä tai edes neutraalilta uuden kumppanin korvissa. Ja jos löytää kumppanin joka pystyy elämään asian kanssa, siitä kannattaa pitää kiinni. Toinen vaihtoehto on sitten pistää välit kokonaan katki exän kanssa, niin ikävältä kuin se tuntuisikin. - m35 mitä teen?
On tutkittu että ihmisessä on yksiavioisuus rakennettu sisään.
Tämä tarkoittaa sitä että kun uusi ja toivottu henkilö on elämässä niin vanha jää kuin nalli kalliolle.
Minun exäni on pitänyt minua vuoden verran jo varalla eromme jälkeen kun ei ole parempaakaan vielä löytänyt kovasta yrityksestä huolimatta. On kahlannut kaikki senssipalstat läpi ja yrittänyt jo monta kertaa mutta sopivaa ei ole löytänyt.
Itse olin niin pitkään täysin hajalla että nyt kun olen voimissani niin en halua vielä tällä hetkellä ketään. Exä ramppaa kylässä aktiivisesti aina silloin kun hänellä ei ole mitään virityksiä ja harrastamme kyllä seksiäkin silloin tällöin.
En ole estänytkään koska kyseessä on kaunis nainen ja kyllä minäkin läheisyyttä kaipaan vaikka suhteisiin minusta ei vielä olekaan.
Ottaa pannuun että aina kun sitten tuolla lutkahtavalla naisella on viritys päällänsä niin hän halveksii, dissaa ja välttelee minua. Sitten kun se viritys menee pieleen niin "Mitäs teet viikonloppuna?" (nyt on hiljaisuusjakso menossa koska hänellä on nyt joku ilmeisesti varattu mies taas koekäytössä)- wdfgtwwe
Olen siis tuo sama wdfgtwwe kuin tuossa ylhäällä...
Mitäkö teet? Päätä itse mitä haluat tehdä. Sitten teet sen. Joko otat tarjotun seksin ja hengailuseuran vastaan silloin kun sitä on tarjolla tai sitten sanot suoraan että "sori, tää ei nyt sovi mulle enää". Syyksi voit vaikka sanoa suoraan että pitää pitää enempi etäisyys jotta pääsisi elämässä eteenpäin. Tuollaista settiä ei varmasti yksikään potentiaalinen uusi naisystävä (joka on minkään arvoinen, huom) katsele hyvällä. - otan osaa
voi sunuakin reppanaa, etkö saa parempaa kun pitää tuon lutkan himoja tyydyttää, minä en tollaista horatsua huolis ees lattiarätiksi
- otan osaa
otan osaa kirjoitti:
voi sunuakin reppanaa, etkö saa parempaa kun pitää tuon lutkan himoja tyydyttää, minä en tollaista horatsua huolis ees lattiarätiksi
laitoin sulle m35mitä teen ?
- m35 mitä teen
otan osaa kirjoitti:
laitoin sulle m35mitä teen ?
Jep ihan samalla tavalla olen asiaa itselleni sanonut. Toivon kipinä kuitenkin aina jyllää kun muistelee meidän hyviä aikoja jotka olivat niin hyviä että ihmiset olivat meidän suhteestamme todella kateellisia ja tämä kateus vieraannutti meitä noista "kavereista" joka oli osasyynä eroomme.
Lutka mikä lutka kuitenkin. Siitä olen samaa mieltä ja myös tuosta wdfgttw:n sanomasta. Olen sanonutkin exälle että haluan eteenpäin ja silloin on pari viikkoa aina hiljaista.
- minä ja ex
mä seurustelin mun tyttöystävän kaa 10 vuotta. Sit se muutti hesaan opiskelee pariks vuodeks ja sen jälkeen muutti takas tänne länsirannikolle. Ollaan sit vietetty paljon aikaa toistemme kanssa, juhlittu, käyty baareissa,vietetty koti iltoja ja seksiäkin ollaan harrastettu mut ei me seurustella. En tiedä miksi. Tullaan kuitenkin hyvin toimeen. Ollaan tunnettu 10 vuotiaasta saakka kun asuttiin samalla kadulla ja 15 vuotiaana alettiin seurustelee. Meil on myös melko samanlainen lapsuus et huonot vanhemmat molemmilla.
- p'**at housussa
lapset, jatkaka vaan ,mutta teillä on paskanen tulevaisuus eessä tolla menolla
Jos molempien osapuolien intohimo toista kohtaan on loppunut, voi ystävyys toimia hyvinkin. Jos toinen rakastaa tai elättelee toiveita, niin sellainen ei pidemmän päälle toimi.
- Exä on painajainen
Kun luen näitä kirjoituksia, alkaa minulle valkenemaan yksi asia, nimittäin se, että varsinaan nainen ei pääse ilmeisesti koskaan yli exästään. Minulla on tästä omakohtainen kokemus oman vaimoni suhteen. Hänellä on aiemmin ollut vain yksi lyhyt seurustelu suhde ja nyt meillä on takana pitkä avioliitto. Aluksi kun tapasimme, hän teki selväksi, että exä oli kaikin puolin huono ja epäsopiva jne., eli mitään tunteita ei ole exään. En ollut lainkaan mustasukkainen exästä ja päinvastoin minusta tuntui, että hänen exä oli mustis minulle. Vuodet kuluivat ja ihmettelin joitain asioita, jotka aina välillä häiritsivät minua hieman, vaikka en koskaan maininnutkaan niistä vaimolleni. Hän monesti ajatteli ns. ääneen exäänsä ja puhui hänestä hyvin kauniisti. Tunnen hänen exänsä hyvin ja siksi osaan myös lukea tiettyjä asioita vaimostani. Hän nimittäin puhuu ja käyttäytyy hyvin samalla tavalla kuin exä ja joskus oikein hätkähdän, kun huomaan, miten hän suorastaan imitoi häntä huomaamattaan. Jos summaisin kaikki ne asiat, joita hän on puhunut sivu suunsa minulle exästään, niin ne ovat tässä. Komea, viisas, suosittu, taitava rakastaja ja huomaavainen. Nämä kaikki hän on sanonut minulle ohimennen useita kertoja ja lisäksi hän tosiaan matkii exäänsä.
Pidän myös hyvin erikoisena sitä, että hän yrittää tehdä minusta exäänsä. Tämän havainnon olen tehnyt mm. siten, että hän jatkuvasti pyytää minua leikkaaman samanlaiset hiukset, kun exällä. Lisäksi hän joskus huomauttaa, että olen jossain asiassa samanlainen kuin exä, tai että hän valitsi samanlaisen kumppanin, kun exä. Kerran sanoin hänelle, että taitaa sillä exällä olla vielä hyvin merkittävä paikka sinun sydämessäsi. Vaimoni oli pitkään hiljaa ja lopulta sanoi, että ei kuitenkaan yhtä merkittävä paikka kun sinulla. Periaatteessa tuo kyllä loukkasi minua, koska heidän suhteestaan oli tuolloin kulunut jo todella pitkä aika ja meillä takana paljon yhteistä elämää. Muutaman kerran vaimoni on myös kertonut minulle, ihan vain normaalissa arkipäivän tilanteessa, että hänellä sujui seksi hyvin exän kanssa. En periaatteessa kyllä tee tällaisella tiedolla yhtään mitään ja ihmettelen, että hän minulle näin sanoo. Olen ollut aika ylpeä siitä, että hallitsen seksi hommat hyvin ja vaimoni ei todellakaan jää mitään paitsi sillä saralla. Täydellinen lyttäys tuli kuitenkin yhdessä riidassa, jossa vaimoni latasi minulle, että exä oli sata kertaa parempi seksissä kun minä.
Pahoitin tuosta mieleni todella pahasti ja en ole oikein sen jälkeen päässyt jaloilleni lainkaan. Noita sanoja hänen ei todellakaan olisi tarvinnut sanoa ja sanoinkin hänelle, että en varmaan koskaan pääse niiden sanojen yli. Minä, jolla oli kohtalaisen hyvä itse tuntu ja jolla ei ole ollut ongelmia mustasukkaisuuden kanssa, olen nykyään aika rikki. Suoraan sanottuna vituttaa tosi paljon ja kaikki sanomiset vain pyörii mielessä. Nyt kun luin näitä kommentteja tästä ketjusta, minulle aukesi se, että nainen ei koskaan pysty unohtamaan exäänsä, eikä varsinkaan sitä ensimmäistään. Se jää ikuisesti elämään ja jotain naisesta jää pysyvästi siihen ekaan suhteeseen. Miehenä en todellakaan koe asioita tällä tavalla. Ymmärrä hyvin, jos ero kirpaisee ja exä pyörii mielessä esim. parivuotta(ehkä maksimi), mutta muuta en sitten ymmärräkään. On minullakin takana pari exää ja jotain hyvää niissä suhteissa tietty oli, ehkä paljonkin, mutta ne suhteet ovat pysyvästi ohi. En koskaan ajattele exiäni, en kaipaa, en itse asiassa edes muista noista suhteista enää mitään erityistä. Toista on näköjään naisilla ja siksi en voikaan suositella kenellekään miehelle naista, jolla on takanaan aiempia suhteita. Ottakaa sellainen, joka ei ole aiemmin ollut suhteessa. Ehkä sitten omat ongelmansa siinäkin, mutta eipä tarvi miettiä exiä.- muisto vain jää...
siinä tapauksessa mulla oli poikkeuksellinen avokki, hän ei haikaillut juopon ukkonsa perään, hyvä kun pääsi eroon siitä rentusta ja sen eron jälkeen hänellä suhteet loppuivat aina lyhyeen, koska nää kaverit oli loppujen lopuksi vain sitoutumiskammoisia hyväksikäyttäjiä. Suhteemme kesti 17v, ero oli mulle raskas ja tuli minulle täysin yllärinä , siinä tilanteesa hän ilmoitti ettei halua koskaan ketään lähelleen ja se tieto on faktaa vielä vuosien jälkeenkin, enää en haikaile paluuta, kauniit muistot kuitenkin haluan säilyttää.
- pakko ihmetellä
näitä suhteita, joista on erottu "ystävinä" ja silti sen exän kanssa kovasti vielä halut ja himot kohtaa puolin ja toisin. Itse näkisin niin, että silloin voisin toisen kanssa olla kaveria suhteen jälkeenkin, kun se halu olisi hiipunut eikä se olisi ollut enää pitkään aikaan suhteen kantava voima.
Toki ihmiset eroaa monista syistä ja joillakin seksi toimii loppuun asti, muut asiat ei ollenkaan. Mutta en oikein ymmärrä, miksi ihmeessä eroaa, jos a) on tosi mukava hengailla yhdessä, eli ei kummallekaan ole jäänyt suurempia traumoja toisen käytöksestä b) harrastetaan sitä seksiäkin. Eikös se ole ihannetilanne? Mitä vielä voi odottaa?- PlaymateN
Intohimoa näissä suhteissa tuskin kuitenkaan enää on, tunteenpaloa.
- seksisuhde = suhde
Jos seksi toimii, syyt eivät ole oikeat. Jos pari harrastaa seksiä eroon saakka ja etenkin eron jälkeen, he ovat kiinni toisissaan. Jos olet sellaisen "nyksä", on täysi oikeus vaatia täydellistä välien poikkilaittamista. Jos intiimisuhde on toiminut tässä muka-erossa, on ero ollut pintasyiden takia. Kukaan ei pysty harrastamaan seksiä enää, kun rakkaus on muuttunut arjeksi, toinen intohimottomaksi ja seksuaalisesti täysin vetovoimattomaksi, jne. kun takana on jo suhdetta, intohimoa, suhteen rakennus. Etenkin jos suhteen loppuun vielä sisältyy loukkauksia ja riitaa! Jos ne ovat todellisia ja suhde on oikeasti loppu, seksikin on loppu.
En missään tapauksessa haluaisi seurustella, jos toisen exät ovat edellisellä viikolla olleet sängyssä, jos hänellä olisi seksisuhde exään, ja minä olisin silloin vain uusi ehkä. En jakaisi nykyistäni alussa enkä tapailunkaan alussa, vaikka en ole mustasukkainen, sillä, jos suhde exään ei ole oikeasti päättynyt, sinä olet korvike. Jos se paneskelee exän kanssa, se odottaa vain uutta korvaavaan kopiota tai jopa parempaa myös vanhoilla ominaisuuksilla. Sellainen suhde ei ole ohi, missä on seksiä.
Itselleen voi tietty valehdella mitä vaan. Valehteleehan ihmiset nykyään itselleen senkin, ettei seksiin liity tunteita ja ettei seksisuhteessa ihastu eikä rakastu. Se ei ole edes kemiallisesti mahdollista. Muusta puhumattakaan. - Ei sex ei jatkoa
seksisuhde = suhde kirjoitti:
Jos seksi toimii, syyt eivät ole oikeat. Jos pari harrastaa seksiä eroon saakka ja etenkin eron jälkeen, he ovat kiinni toisissaan. Jos olet sellaisen "nyksä", on täysi oikeus vaatia täydellistä välien poikkilaittamista. Jos intiimisuhde on toiminut tässä muka-erossa, on ero ollut pintasyiden takia. Kukaan ei pysty harrastamaan seksiä enää, kun rakkaus on muuttunut arjeksi, toinen intohimottomaksi ja seksuaalisesti täysin vetovoimattomaksi, jne. kun takana on jo suhdetta, intohimoa, suhteen rakennus. Etenkin jos suhteen loppuun vielä sisältyy loukkauksia ja riitaa! Jos ne ovat todellisia ja suhde on oikeasti loppu, seksikin on loppu.
En missään tapauksessa haluaisi seurustella, jos toisen exät ovat edellisellä viikolla olleet sängyssä, jos hänellä olisi seksisuhde exään, ja minä olisin silloin vain uusi ehkä. En jakaisi nykyistäni alussa enkä tapailunkaan alussa, vaikka en ole mustasukkainen, sillä, jos suhde exään ei ole oikeasti päättynyt, sinä olet korvike. Jos se paneskelee exän kanssa, se odottaa vain uutta korvaavaan kopiota tai jopa parempaa myös vanhoilla ominaisuuksilla. Sellainen suhde ei ole ohi, missä on seksiä.
Itselleen voi tietty valehdella mitä vaan. Valehteleehan ihmiset nykyään itselleen senkin, ettei seksiin liity tunteita ja ettei seksisuhteessa ihastu eikä rakastu. Se ei ole edes kemiallisesti mahdollista. Muusta puhumattakaan.Ei se exän haarojen väli nyt niin hyvä ollut, eikä hän mitenkään muutenkaan kiihottava ja silmälle ilo ollut. Alko naurattamaan kun exä viimeisillä hetkillä pyysi seksiä "Nou tänk juu...! :))" Olisittepa nähneet sen ilmeen :)) Säälittävää kyllä.
- Säälittävää.
Roikkua kiinni exässä,keksimällä kaikenlaisia verukkeita ystävyydestä ym. Kun erotaan,niin silloin erotaan,eikä keksitä tikusta asiaa. Selkärankaa pitää olla parisuhteessa,niin silloin sitä pitää olla myös erottuakin.
- KM31
Olin aviomieheni kanssa 10 vuotta yhdessä ja kolme vuotta eron jälkeen olimme edelleen todella hyvissä väleissä, sillä eroonkaan ei liittynyt mitään ilkeilyä ja riitelyä. Soiteltiin ja nähtiin silloin tällöin, ihan täysin ystävyyspohjalta ja ilman minkäänlaisia seksuaalisia fiiliksiä. Kummatkin sinkkuina silloin ja tapailtiin toki muita ihmisiä, mutta kaikki loppui kuin seinään kun exä alkoi seurustelemaan. Väitti että on hänen päätöksensä, mutta kyllähän tilanne itsessään jo selvensi, ettei ajatus ihan hänestä itsestään lähtenyt... Sinne meni 13 vuoden ystävyys ja tärkeä ihminen, emme ole missään tekemisissä nykyään. Harmillista ja olin asiasta yhtä surullinen kuin kenen tahansa hyvän ystävän menettämisestä :/
- varma nakki
kaikki muuttuu kun uusi löytyy. Pitääkin muuttua!
Vuosien ero , vaikka ystävyys jatkuisikin , laittaa unohtamaan. - Kiikkustuoliin?
"Nyt kolme vuotta myöhemmin olemme kuin parhaat ystävät"
Kerrot nyt vain oman näkemyksesi asiasta. Et voi tietää, onko miehesi tyytyväinen asian nykyiseen tilaan - enkä minä tarinastasi tiedä, millaisissa olosuhteissa päädyitte "eroon".
Itse kutsut nykytilannetta "ystävyydeksi", mutta onko se sitä myös (ex-) miehellesi?
Omalla kohdallani suhde exään katkesi siihen, että hän yllättäen löysi toisen. Silloin hän ilmoitti haluavansa muuttaa suhdettamme kaveriasteelle. Yksipuolinen suhteen uudelleenmäärittely oli minusta varsin loukkaavaa, joten käytännöllisesti kieltäydyin petturipuolison "ollaan vain ystäviä" -tarjouksesta. - max_dont_have_sex
Riippuu pitkälti siitä, mitkä syyt ovat johtaneet eroon ja millä tavalla on oltu tekemisissä ennen parisuhdetta.
Jos alkaa seurustelemaan vaikka lapsuuden kaverin kanssa, on yhteistä historiaa ennen suhdetta niin paljon, että olisi hieman luonnotonta katkaista välit kokonaan, kun on seurustelua kokeiltu ja todettu ettei tämä ihan näin toimi. Jos kumppanin on tavannut vaikka baarissa, netissä tai muussa ympäristössä johon ei liity kovin tiivistä yhteisöllisyyttä (eli toinen ei liiku samoissa arkisissa ympyröissä), ei kaveeraamiselle välttämättä löydy syytä. Jos yhdessäolosta riisutaan kaikki suhteeseen liittyvä, mitä jää jäljelle? Jos kumppanin on tavannut harrastuksessa, työpaikalla tai hänen kanssa on yhteisiä lapsia, on jonkinlaiset edes viileän etäiset välit pakko säilyttää tai vaihtaa kokonaan kuvioita.
Suhteet solmitaan yhteisestä sopimuksesta, mutta ero yleensä tapahtuu jomman kumman yksipuolisella päätöksellä. Häviäjää risoo yleensä sen verran, ettei kaveeraaminen onnistu, tai sitten tämä esittää kaveria ja samalla elättelee toiveita yhteen palaamisesta. Jättäjä taas voi tuntea jonkinlaista sääliä "kun se nyt kuitenkin on niin hyvä tyyppi, mitenkähän se pärjää" ja leikkiä kaveria tämän vuoksi. Jos eroon liittyy pettämistä tai muuta sikailua, voi aito kaveruus olla aika mahdotonta. Jonkinlaiseen kaveruuteen voidaan päästä vuosien kuluttua, kun pahat fiilikset on unohdettu ja molemmilla on jo uudet kumppanit.
Ihan hatusta vetäisin, että ainakin 25% eronneista on eron jälkeen käynyt panemassa exäänsä. En ottaisi naista, jonka olisi pakko olla exänsä kanssa tekemisissä joka päivä. En oikein luottaisi siihen että fiilikset tätä kohtaan ovat täysin hävinneet. Voisin jonkinlaisen kaveruuden hyväksyä, jos liikkuisivat muutenkin samoissa piireissä. - leidi85
Sitten kun löytää niin ihanan ihmisen vierelleen, ei enää pidä yhteyttä exäänsä. Nimim. 10 vuotta yhdessä, eron jälkeen roikuttiin toisissamme. Nyt löysin pari vuotta sitten uuden ihanan miehen, katosin exäni maailmasta, konkreettisesti :) kahteen vuoteen ei ole näkynyt eikä kuulunut, eikä ole voinutkaan :) menkää ihmiset eteenpäin, sille on syy miksi exä on exä :) maailmassa on paljon ihanampiakin asioita :) Hyvää kevättä!
- Kokeileppas vaan
Jos Sinä hyväksyisit uuden miehesi ystävyyden entisensä kanssa, niin voisit odottaa myös hänen hyväksyvän Sinulta vastaavan.
Enpä vaan ihan vähällä usko että itsekään hyväksyisit että miehesi paras kaveri olisi hänen entinen. - Mies 36v
Suunnilleen saman pituinen suhde päättyi minulla eroon, jonka jälkeen olimme pitkään ystäviä. Uuden miehen ilmaannuttua kuvioihin yhteydenpito alkoi vähentyä ja lopulta loppui kokonaan. Kyllä siinä väkisinkin niin käy, koska uusi kumppani kuitenkin epäilee koko ajan ja uutta suhdetta ei kukaan halua pilata vanhan takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415