Aloin syömään tossa jokin aika sitten Lyricaa ahdistukseen ja tueksi Cymbaltan vierotusoireisiin. Aluksi meni aika hyvin mitä nyt päänsärkyä ja hiukka huippaamista.
Mutta nyt on vahvasti voimistunut sellaiset sivuoireet jotka tulevat n.4h kapselin ottamisen jälkeen, mm. rintaa ahdistaa (hieman vaikea hengittää/katkonaista),
sisäistä "kutinaa", rinnan pulputusta, sydän hakkaa nopeammin, hermostuneisuutta, levottomuutta, sekavuutta/harhaisuutta, lihasnykäyksiä.
Nämä oireet tietenkin koittavat lisäksi iskeä päälle paniikkikohtausta kun tulevat kaikki kerralla. Nukkumaan mentäessä todella vaikeeta kun koko ajan säpsähtelee
hereille tuntemuksista ja lihasnykäyksistä.
Propral ehkä hitusen laskee näitä sivuvaikutuksia (en uskalla ottaa kuin ihan pientä annosta 2,5mg/5mg) mutta illalla sekin lisää painajaisia ja harhoja.
Pahinta tässä on se että en nyt uskalla kerralla katkaista lääkkeen syöntiä vaan se pitäisi tiputella vähän kerrassaan, onneksi syön todella pientä annosta...
Onko siis muilla ollut tällaisia oireita?
Ensimmäiset kapselit tuottivat melkein euforiaa ja ahdistuksen painava kivi putosi rinnan päältä, mutta nyt tämä on kääntynyt ihan päälaelleen. Ahdistun ahdistuken poistavan lääkkeen sivuoireista.
Olenkin miettinyt että kuinkahan sitä pärjäisi ilman lääkkeitä, voisi vaihteeksi kokeilla.
Lääkäriaika on varattuna mutta sinne on vielä 4 piinaavaa yötä edessä...
Mutta nyt on vahvasti voimistunut sellaiset sivuoireet jotka tulevat n.4h kapselin ottamisen jälkeen, mm. rintaa ahdistaa (hieman vaikea hengittää/katkonaista),
sisäistä "kutinaa", rinnan pulputusta, sydän hakkaa nopeammin, hermostuneisuutta, levottomuutta, sekavuutta/harhaisuutta, lihasnykäyksiä.
Nämä oireet tietenkin koittavat lisäksi iskeä päälle paniikkikohtausta kun tulevat kaikki kerralla. Nukkumaan mentäessä todella vaikeeta kun koko ajan säpsähtelee
hereille tuntemuksista ja lihasnykäyksistä.
Propral ehkä hitusen laskee näitä sivuvaikutuksia (en uskalla ottaa kuin ihan pientä annosta 2,5mg/5mg) mutta illalla sekin lisää painajaisia ja harhoja.
Pahinta tässä on se että en nyt uskalla kerralla katkaista lääkkeen syöntiä vaan se pitäisi tiputella vähän kerrassaan, onneksi syön todella pientä annosta...
Onko siis muilla ollut tällaisia oireita?
Ensimmäiset kapselit tuottivat melkein euforiaa ja ahdistuksen painava kivi putosi rinnan päältä, mutta nyt tämä on kääntynyt ihan päälaelleen. Ahdistun ahdistuken poistavan lääkkeen sivuoireista.
Olenkin miettinyt että kuinkahan sitä pärjäisi ilman lääkkeitä, voisi vaihteeksi kokeilla.
Lääkäriaika on varattuna mutta sinne on vielä 4 piinaavaa yötä edessä...
Vastaukset 13
Vanhimmat
Miksi otat noin olemattoman määrän Propralia? Onko sinulla matala RR vai miksi??
Itse otan psykosomaattiseen tykytykseen 1-3 40 mg:n Propralia/vrk, tarvittaessa (P on sitten painoneutraali...)
En vain uskalla ottaa isompaa annosta...sydän varmaan pysähtyy jos niitä rouskin.
No ei nyt sentäs, mutta lääkäri määräsi oikeasti vain 10mg 1/2-1 tabl tarvittaessa.
Ja eipä sitä Propralia nyt tuon Lyrican sivuvaikutusten takia määrätty...
Lyricasta pääsin onneksi eroon muutama vuosi sitten, enkä ikinä suuhuni laita. Todella v...mainen aine. Aluksi mitä parasta, mutta jo ensimäinen koukuttaa ja se on sitten menoa.
Hyvä että pääsit siitä piinasta!
Itselläkin tässä kovasti toiveena päästä eroon lääkkeistä, ainakin tämmöisistä
säännöllisesti käytettävistä.
Cymbaltasta vierottautuminen oli todella tuskaa joten uskon kyllä että piinaa on Lyricankin kanssa.
Oma kokemukseni on, että lääkkeistä voi tulla mitä ihmeempiä sivuvaikutuksia. Itse jouduin lopettaa buspironin juuri, kun alkoi olla sivuoireet niin ahdistavia. Oletko kokeillut buspironia ahdistukseen?
minä tässä luen näitä Lyrica juttuja ja jopa pelästyn,mulle lääkäri on kovasti tarjonnut melkein pakottanut aloittamaan syömään niitä ,mutta minä en ota ,enkä syö ja sen olen lääkärilleni sanonut,ja tämä jos en vaihda lääkitykstäni Lyricaan voin jopa menettää kuntoutuseläkeeni,,,,,näin kela vaatii lääkkeni vaihtoa, kipuihin,,,mutta jos se on on siitä kiinni niin en tarvii koko eläkettä. olen monelta kuullut et ei oo sivuoireiltan mikää paras mahdolline kokeilu.
Olenkin pitkään ja ääneen ihmetellyt lääkäreiden intoa määrätä ja painostaa(!) Lyrican syöntiin. Minulla on siitä muutamia kokemuksia, viimeisimmät tältä talvelta. Niitä määräiltiin muutama vuosi sitten heti, kun hiemankaan valitteli jotain kipuja: ota lyricaa ja se tuntuikin ihan mukavalta. Sitten tuli vakavampia sairauksia: ota lyricaa! Lyricaa on määrätty kolmeen ERI vaivaan. Olin ihan koukussa ja kun se ei enää tehonnut, nostettiin annostusta. Lyricapaketissa on puolen metrin mittainen luettelo mahdollisista sivuoireista, ja ne rupesivatkin olemaan pääosassa isolla annostelulla. Lopetin lyricat, mutta se ei onnistu hetkessä, mutta viikossa parissa niistä pääsee, kun pienentää annosta vähitellen. Olen ihan varma siitä, että Pfizer, joka lienee maailman suurin lääketehdas on "motivoinut" lääkäreiden intoa voimallisesti.
ps. Lyrica liikkuu katukaupassakin, mistäköhän syystä?
jännää kuinka me ihmiset ollaan erilaisia, itsellä meni taannoin 60mg Cymbaltaa muun coctailin lisäksi, lopetin sen seinään enkä huomannut mitään ihmeellistä voinnissani. Lyricaa söin pahimman kipuhelvetin aikana 900mg/vrk ja lopettelin senkin viikon sisään. Olin n.viikon hermostuneempi ja ahdistuneempi kuin yleensä, ei muuta.
Triptylin pudotin 30mg:sta nollaan ja nukuin jonkin aikaa huonommin, ei myöskään muita lopetus/vieroitusoireita.
Luulen että lääkärit saavat proviikkaa, kun Lyricaa kirjoittavat, sen verran iso asian suhteen tuntuu olevan.
Olen ymmärtänyt, että Lyrica kehitettiin epilepsialääkkeeksi, mutta kun se ei siinä toiminut, ja ettei kallis kehittelytyö olisi mennyt hukkaan, "motivoitiin" lääkärikuntaa kirjoittamaan sitä kaikkeen mahdolliseen kivistykseen. Vaikka se on kallista, ei haittaa, kun KELA korvaa ja maksukatto tulee jo ennen juhannusta.
tsekkaas onko Lyricassa sivuoireina vakavha iho-oireita, stevens johnsonia tai vesikelloja. Ei sulla sellasia ole tullu?
mä oon syöny lyricaa pari vuotta hermokipuihin.alotin 75mgstä ja lopuksi söin 2x300mg/vrk. pari ekaa pvää oli semmonen mukava olo, mut sen jälkeen ei muuta kuin hieman kivunlievitystä, ei siis mitään sivuoireita väsymyksen lisäksi. sit sain kipukynnyslääkkeeksi cymbaltaa. nyt oon n.3vkoa (neljästä) yrittäny vierottaa itteäni lyricasta, toivottavasti onnistun. minkälaisia vierotusoireita teille on tullu?vanhat kivut palanneet? jotain uusia? ittellä vanhat kivut yrittää oireilla hieman eri muodossa kuitenkin...seuraavana aattelin kokeilla vierotusta cymbaltasta, minkälaisiä teillä on ollu sen vierotusoireet? sivuoireita tästäkään en oo huomannu, sekin autto kyllä aluksi niihin hermokipuihin. sit sain vielä kolmannnen pillerin, jonka uskoisin tuoneen sen oikeen avun, tiedä sitten...
Lyrican lopetuksesta ei tule sivuoireita, kun sen tekee harkiten. Vähentää päivittäistä annosta vähitellen, mutta syö niitä säännöllisesti loppuun saakka(siis pienennettyjä annoksia) Viikon aikana saa isonkin annosmäärän nollattua. Ainoa, mitä siitä on seurauksena, että nuppi selvenee, mutta samat kivut ovat luonnollisesti jäljellä, mutta niiden kanssa selviää. Lyrica ei vie kipuja mihinkään.
Oon siis 3 vkoa pienentäny annoksia lekurin ohjeiden mukaan. Ei todellakaan nopeesti :) .Kun nyt kivut on alkanu muistuttaa olemassaolostaan, aloin ihmetteleen, et onks nää vierotusoireita. Syön päivässä "kourallisen" pillereitä ja tiputuksessa saan vielä yhtä. Aattelin vaan, että jos edes yhtä pilleriä turhaan syön, niin ois hyvä päästä siitä eroon. Lääkitys alko Lyricasta niin, sen vierotuskokeilunkin alotin siitä. Ois kiva tietää, mikä näistä sitten on se , josta oikee apu kipuihin tuli, vai liekö joku yhteisvaikutus. Täytynee vaan koittaa...