Huoltovarmuus?

vähänennenkyyneleitä

Onko Suomella enää varastoituna vanhoja höyry- ym. vetureita tarpeen varalta?
Niitä oli tietääkseni vielä 70-luvulla.
Maan logistiikka on melkoisen sekaisin, kun sähkönjakelu/-tuotanto tuhotaan ja maantiekuljetukset ovat nykyään valuneet neukkuloiden haltuun yhä enemmän.
Huoltovarmuuskeskuksen sivuilta en löytänyt vastausta, mutta täällähän voi olla rautatieläisiäkin.
Muutenkin huoltovarmuudesta vois keskustella.

36

1389

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole

      Höyryveturien aika on armotta ohi.

      "Maan logistiikka on melkoisen sekaisin, kun sähkönjakelu/-tuotanto tuhotaan ja maantiekuljetukset ovat nykyään valuneet neukkuloiden haltuun yhä enemmän."

      Miksi sähköntuotanto ja -jakelu tuhottaisiin? Vain idänkaupan kuljetukset ovat venäläisissä käsissä.

      • vähänennenkyyneleitä

        "Miksi sähköntuotanto ja -jakelu tuhottaisiin?"

        Nyky-yhteiskunta on lähes täysin välillisesti tai välittömästi riippuvainen sähköstä. Tuolta voi katsella miten homma menee, kun on yli 3 minuutin katko saannissa. Sieltä voi löytyä yllättäviä asioitakin.
        http://www.huoltovarmuus.fi/mediabank/213.pdf
        Laajojen alueiden katko voikin sotatilanteessa olla viikkoja, ehkä pidempäänkin.
        Katko voidaan aiheuttaa räjähteillä tai jopa pelkästään tietoliikenneverkon kautta. Laaja sähkökatko on jopa tehokkaampi ja helpompi yhteiskunnan toimintojen lamauttaja kuin kaupunkien, valtateiden, teollisuuslaitosten tai jonkun armeijakunnan tuhoaminen.


    • niin katainen

      meille tulee naton veturit ohjusten mukana...

    • uoijpoijokpl

      Meidän huoltovarmuus on kuulkaa tietyissä asioissa 2-3 viikkoa!
      Värimetallit (kaikki muut kuin raudan johdannaiset) loppuu meiltä kriisissä ennen kuin ehditään laskea mitä varastoissa on. Ruis loppuu viikossa. Polttoöljy ja diesel/bensa loppuu 6 viikossa. Kankaiden, kumin ja muovin raaka-aineet kestää 3-5 viikkoa. Lopuksi vielä sitten hedelmät ja talvivihannekset loppuu viikossa, jos Tanskan salmet menee kiinni.

      Ruotsissa mm. armeijalla on suuret määrät varastoitu värimetalleja (tinaa, kuparia, nikkeliä, hopeaa, titaniumia, kultaa ja muuta). Kaikkia tarvitsee sotateollisuus kipeästi. Heillä on erikseen siviilipuolella öljytuotteita 12-16 kuukauden varastot ja armeijalla ovat salaiset määrät päälle. Ruotsalainen elintarviketeollisuus ilmoittaa toimivansa koko eurooppalaisen kriisin ajan, jos vain länsirannikon satamiin pääsee liikenne.

      Meillä lienee siinä huoltovarmuusvirastossa ollut johdossa ja päälliköinä Vihreän liiton kettutytöt, homot, itusyöjät ja hourepäiset. Kuka ne sinne on nimittänyt?
      Meidän ja Ruotsin asiat ja näkemykset kriisihallinnasta ovat menneet 25 vuotta täysin eri suuntiin. Ruotsalaiset varautuu ja ovat 50 varautuneet, kun meillä eletään ajatuksessa, että amerikkalaiset tulee ja pelastaa.... haaa haaa haaa.. ja haaaa.

      • vähänennenkyyneleitä

        "Polttoöljy ja diesel/bensa loppuu 6 viikossa."
        Muistelen, että 80-luvulla varmuusvarastointi näissä oli 3 kk tarve talviaikanakin.
        Leipäviljan osalta 6 kk.
        Surkeeks menee...


      • LaD

        Kukas ne tanskan salmet umpeen laittais. Ryssäkö? Älä viitsi. ja kyllä ruatti ja saku aina jelppii miestä mäessä


      • näin se meneeee
        vähänennenkyyneleitä kirjoitti:

        "Polttoöljy ja diesel/bensa loppuu 6 viikossa."
        Muistelen, että 80-luvulla varmuusvarastointi näissä oli 3 kk tarve talviaikanakin.
        Leipäviljan osalta 6 kk.
        Surkeeks menee...

        No höpöhöpö ...

        Leipäviljaa on 6 kuukaudeksi, mutta jos todellinen katastrofi tulee niin rehuviljasta tulee leipäviljaa ja viljansyönti elukoille lopetetaan, pääosa karjasta teurastetaan ja lihat laitetaan pakkaseen säilöön.

        Tällä tempulla viljavarastot riittää heti useamman vuoden, nytkin viljasadosta taitaa 80 %:tia mennä eläinten rehuksi.

        Polttoöljy ja diesel riittää vuodeksi ainakin, kun ylimääräinen käyttö lopetetaan, tämän lisäksi dieseliä voi puristaa esim. rypsistä, kuljetuskalustoa voidaan siirtää esim. biokaasuun, jos käy niin, että kertakaikkiaan ei saada polttonesteitä ulkomailta.

        Suurimmat haasteet on sähköverkon ylläpidossa, sähköä tarvitaan myös maalla, muuten ei saada lehmiä lypsettyä, eikä teollisuus pyöri, ei edes se elintarviketeollisuus.

        Mitä noihin värimetalleihin tulee, niin kierrätys on nopein tapa saada värimetalleja, eli kerätään vanha romut talteen ja puretaan ne raaka-aineiksi, joista sitten jalostetaan uusia tuotteita.
        Itseasiassa tälläkin hetkellä rautaruukin tuotannosta tulee noin 70 %:tia kierrätysmetalleista, eli homma on hanskassa ja organisaatio olemassa, se keräily toimii jo.

        Ruotsin omavaraisuus aste elintarveikkeissa on pohjoismaiden huonoin, paras se on Tanskalla, Tanskan tuotanto on noin viisinkertainen omaan kulutukseen nähden, Norja menee suunnilleen tasoihin ja Suomen omavaraisuus on jossakin 70-80 %:n välillä, Ruotsilla se on joillakin aloilla vain 50 %:tia, kuten esim. naudanlihassa, viljaa niillä kyllä on yli oman tarpeen.


      • -iuyrtewytuter
        näin se meneeee kirjoitti:

        No höpöhöpö ...

        Leipäviljaa on 6 kuukaudeksi, mutta jos todellinen katastrofi tulee niin rehuviljasta tulee leipäviljaa ja viljansyönti elukoille lopetetaan, pääosa karjasta teurastetaan ja lihat laitetaan pakkaseen säilöön.

        Tällä tempulla viljavarastot riittää heti useamman vuoden, nytkin viljasadosta taitaa 80 %:tia mennä eläinten rehuksi.

        Polttoöljy ja diesel riittää vuodeksi ainakin, kun ylimääräinen käyttö lopetetaan, tämän lisäksi dieseliä voi puristaa esim. rypsistä, kuljetuskalustoa voidaan siirtää esim. biokaasuun, jos käy niin, että kertakaikkiaan ei saada polttonesteitä ulkomailta.

        Suurimmat haasteet on sähköverkon ylläpidossa, sähköä tarvitaan myös maalla, muuten ei saada lehmiä lypsettyä, eikä teollisuus pyöri, ei edes se elintarviketeollisuus.

        Mitä noihin värimetalleihin tulee, niin kierrätys on nopein tapa saada värimetalleja, eli kerätään vanha romut talteen ja puretaan ne raaka-aineiksi, joista sitten jalostetaan uusia tuotteita.
        Itseasiassa tälläkin hetkellä rautaruukin tuotannosta tulee noin 70 %:tia kierrätysmetalleista, eli homma on hanskassa ja organisaatio olemassa, se keräily toimii jo.

        Ruotsin omavaraisuus aste elintarveikkeissa on pohjoismaiden huonoin, paras se on Tanskalla, Tanskan tuotanto on noin viisinkertainen omaan kulutukseen nähden, Norja menee suunnilleen tasoihin ja Suomen omavaraisuus on jossakin 70-80 %:n välillä, Ruotsilla se on joillakin aloilla vain 50 %:tia, kuten esim. naudanlihassa, viljaa niillä kyllä on yli oman tarpeen.

        ja tietosi ovat Mustanaamiolta vain kauniista ja rohkeista?

        - miten kierrätät kriisissä värimetalleja? mistä otat -minne laitat?
        - polttoainevarastot saadaan riittämään vaikka maailman tappiin, kun ei käytetä
        - rehuviljasta vain ei nykyinen elintarviketeollisuus pysty valmistamaan mitään
        - sun puristerypsidieselin käyttää viisi T-vaunua ajaessaan pakoon vihollista Vaasaan
        ja tanskalaiset luottaa Hollannin ja Saksan antamaan apuun. Heillä ei ole varmuusvarastoja lainkaan. Tanskahan pysähtyy aina lumipyryynkin.
        ha haa ahaaa heeeeee


      • jjymmjue
        näin se meneeee kirjoitti:

        No höpöhöpö ...

        Leipäviljaa on 6 kuukaudeksi, mutta jos todellinen katastrofi tulee niin rehuviljasta tulee leipäviljaa ja viljansyönti elukoille lopetetaan, pääosa karjasta teurastetaan ja lihat laitetaan pakkaseen säilöön.

        Tällä tempulla viljavarastot riittää heti useamman vuoden, nytkin viljasadosta taitaa 80 %:tia mennä eläinten rehuksi.

        Polttoöljy ja diesel riittää vuodeksi ainakin, kun ylimääräinen käyttö lopetetaan, tämän lisäksi dieseliä voi puristaa esim. rypsistä, kuljetuskalustoa voidaan siirtää esim. biokaasuun, jos käy niin, että kertakaikkiaan ei saada polttonesteitä ulkomailta.

        Suurimmat haasteet on sähköverkon ylläpidossa, sähköä tarvitaan myös maalla, muuten ei saada lehmiä lypsettyä, eikä teollisuus pyöri, ei edes se elintarviketeollisuus.

        Mitä noihin värimetalleihin tulee, niin kierrätys on nopein tapa saada värimetalleja, eli kerätään vanha romut talteen ja puretaan ne raaka-aineiksi, joista sitten jalostetaan uusia tuotteita.
        Itseasiassa tälläkin hetkellä rautaruukin tuotannosta tulee noin 70 %:tia kierrätysmetalleista, eli homma on hanskassa ja organisaatio olemassa, se keräily toimii jo.

        Ruotsin omavaraisuus aste elintarveikkeissa on pohjoismaiden huonoin, paras se on Tanskalla, Tanskan tuotanto on noin viisinkertainen omaan kulutukseen nähden, Norja menee suunnilleen tasoihin ja Suomen omavaraisuus on jossakin 70-80 %:n välillä, Ruotsilla se on joillakin aloilla vain 50 %:tia, kuten esim. naudanlihassa, viljaa niillä kyllä on yli oman tarpeen.

        "pääosa karjasta teurastetaan ja lihat laitetaan pakkaseen säilöön."

        Mistä teet sen kylmän lihoille, kun sähkönjakelu on poikki ja voimalaitokset mahdollisesti tuhottu? Käsiäkö hankaat?

        Tietämättömyys, lapsellisuus ja tyhmyys asuu usein samassa.


      • lopeta lapsi

        hei tietämätön typerys!
        - mistä se löpö tulee sun tankkiisi kriisissä? tuoko mustanaamio?
        - mistä ne sulattamot saavat sähkönsä ja mistä se kuljetus polttoaineensa?

        joulun jälkeen maamme vauraimmassa osassa varsinais-suomessa oli maajussit kriisissä, kun sähkö loppui. kirkuttiin ja itkettiin pelastuslaitoksilta apua. ei sitä ollut joka navetan kulmaan laittaa 50 kW argeja puuskuttamaan... se siitä lapsellinen tyhmä!


      • näin se meneee
        lopeta lapsi kirjoitti:

        hei tietämätön typerys!
        - mistä se löpö tulee sun tankkiisi kriisissä? tuoko mustanaamio?
        - mistä ne sulattamot saavat sähkönsä ja mistä se kuljetus polttoaineensa?

        joulun jälkeen maamme vauraimmassa osassa varsinais-suomessa oli maajussit kriisissä, kun sähkö loppui. kirkuttiin ja itkettiin pelastuslaitoksilta apua. ei sitä ollut joka navetan kulmaan laittaa 50 kW argeja puuskuttamaan... se siitä lapsellinen tyhmä!

        No höpöhöpö ...

        Kaikissa investointituissa on ehtona, vara-agrekaatin laittaminen navettaan ja kaikkiin muihinkin eläimille rakennettuihin tuotantolaitoksiin, kuten sikaloille.

        On vain ajankysymys, kunnes kaikilla tiloilla on agrikaatit, uudet rakennukset saavat ne automaattisesti, samoin jos korjaus on niin suuri, että siihen m mahdollista saada investointukia.

        Biodieseliä saadaan esim. rypsistä, joka käy suoraan kaikkiin maatalouskoneisiin, Saksassa esim. taksit ajavat grillikioskien jäteöljyillä, molemmat hyötyy, kioskit pääsevät eroon jäteöljyistä ja taksit saavat ilmaista polttoaneitta, eli kyse on nimenomaan tästä rypsistä, rapsista jne....

        Ei se kaupankäynti pysähdy, vaikka tulisi suurikin katastrofi tai sota, eikä ne varastot heti lopu, vaikka yhtedet vähän aikaa olisikin poikki ....


    • Näkyviä merkkejä

      Huoltovarmuudestamme ovat vain halkokasat ja jotkut 70 v. vanhat varastot.

    • näin se meneeee

      Mikäli huolto on rautateiden varassa, niin meille käy todella huonosti .....

      Onneksi ei ole, nykyisillä täsmä-aseilla ei rautateiden tuhoaminen ole mikään ongelma, siinä mielessä höyryveturit ei kelpaa muuhun, kuin maali-osastoiksi.

      Kuljetuskapasiteettia kyllä on ja tieverkosto kattaa koko valtakunnan, maanteiden ylläpito ja korjaaminen on myös helppoa ja nopeaa nykykalustolla, siltojen korjaaminen vie vähän enempi aikaa ....

      Tarvittaessa homma hoituu lentokoneilla.

      • yu5rt

        lapsellinen ja tietämätön?


      • vähänennenkyyneleitä

        ”***** ainoo tietämätön on se saaatanan ääliö, joka luulee kuljetusten olevan rautateiden varassa.”

        Mitä ilmeisimmin tarkoitit minua tuolla vitun ääliöllä. Kiitos vaan hra Kaikkitietävä.
        En ole missään kohdassa väittänyt kuljetusten olevan rautateiden varassa.
        Sanoin ”maantiekuljetukset ovat nykyään valuneet neukkuloiden haltuun yhä enemmän.”.
        Jokainen tietää, että venäläinen yhtiö ei saa harjoittaa Suomen sisäisiä maantiekuljetuksia so. kabotaasikuljetukset ovat sallittuja vain EU-maiden yhtiöiden harjoittamina toisessa EU-maassa.
        Sitä kautta sinunkin olisi pitänyt ymmärtää, että tarkoitan Venäjälle ja Venäjältä suuntautuvia kuljetuksia, joista suomalaisten yhtiöiden osuus on koko ajan pienenemään päin.
        En löytänyt tilastoa, mutta median antamien kuvien perusteella 1-2 kymmenestä Venäjälle menevästä rekasta on suomalainen. Tosin tässä on mukana venäläisten TIR-kuljetukset esim. Saksasta.
        Ja sitä kautta sillä on vaikutusta saatavilla olevaan kuljetuskalustoon sotasavotassa, kun venäläiset tuskin luovuttavat omaa kalustoa meille vaikka kautta aikain muuten kovin hyväntahtoisia meitä kohtaan ovat olleetkin.
        Vähemmän kuljetuksia suomalaisilla yhtiöillä->vähemmän kalustoa hankittuna kuljetusten hoitamiseen->vähemmän kalustoa pakko-otettavissa kriisitilanteessa. Simppeliä.
        Suomessa on v2000-2010 tehnyt 1500 kuljetusalan yritystä konkurssin ja 567 on vapaaehtoisesti lopettanut toiminnan kannattamattomana. Jokainen tarkoittaa vähintään yhden auton vähennystä.
        Väitän, että suuri ellei suurin vaikuttaja on V:n viennin-tuonnin siirtyminen venäläisille yrityksille.

        Rautatien tavarakuljetuksista vielä.
        Sähkövetureita VR:llä on 158. Täysmittaisia dieselvetureita on 43. Dieselvetureita, joita tarvitaan 3 kpl täysmittaisen junan vetoon, on 180 kpl.
        Nämä kaikki ovat tehokkaassa käytössä normaaliaikana, jopa tarvittaisiin lisää kysyntää vastaamaan.
        Vaseliinissa on 27 diesel Dv16:ta, jotka ovat näitä 3 veturin komponenttivetureita. Näillä pystytään operoimaan siis 9:ää täysmittaista junaa. Näillä 27:llä pitäisi korvata 158 täysvetoista sähköveturia mikäli aiotaan hoitaa samat tavara- ja henkilökuljetukset kuin normaaliaikana ja sen lisäksi konfliktikuljetukset.
        Siinä on liikekannallepano- ja logistiikkaupseereilla jonninverran priorisoitavaa, mutta vapautuuhan Venäjänkuljetuksista kuorma-autoja…

        Joo, tietkin pidetään suit-sait kunnossa, siltojen korjaamisiin menee jokunen minuutti enemmän.
        Lentsikoilla sitten pörrätään, kun tiet ja rautatiet on täynnä kalustoa ( heh-heh, Finnairilla on 1 kpl MD-11 rahtikone ja toinen suunnittelussa modifioida rahteihin ).
        On se helppoa, kun sen osaa…

        Nimimerkkiä käytetään kuvaamaan itseään kirjoittajaa, esim. "vähänennenkyyneleitä" kuvaa huolestuneisuuden tilaa johonkin.
        Sinä kuvaat itseäsi sellaisilla kuin "vitun idiootti" ja "vitun ääliö". Pientä huolellisuutta tuollaisiin paljastuksiin.

        On muuten tyylikäs veturi uusissa väreissä. Ja niin vihreeeeetä…
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:VR_Sr1_3043_Kv.JPG


    • vähänennenkyyneleitä

      Ei tuo varmuusvarastointitilanne noin huono sentään ole.

      >>>IEP-sopimuksen ja Euroopan unionin velvoitteiden keskeinen sisältö on velvoite ylläpitää 90 päivän nettotuontia/-kulutusta vastaavaa öljy-tuotteiden ja/tai raakaöljyn varastoa. Suomen osalta velvoitteet katetaan yritysten tuontipolttoaineiden velvoitevarastoilla sekä valtion varmuusvarastoilla.>>>

      >>>Jäsenmaat voivat ottaa käyttöön öljyn jakojärjestelmän, jonka käytöstä vastaa International Energy Agency (IEA). Järjestelmä ohjaa öljynvientiä jäsenmaihin siten, että kaikille jäsenmaille turvataan sama suhteellinen osuus tarjolla olevasta öljystä. EU:n valmiutta poikkeusolojen toimintaan on rakennettu uuden direktiivin pohjalta lähemmäksi IEP:n sopimuksen velvoitteita. Direktiivi on saatettava kansallisesti voimaan vuoden 2012 loppuun mennessä.>>>

      Tämä ”suhteellinen osuus” on kriisitilanteessa huono juttu Suomen kannalta, koska se tarkoittanee väestömäärään suhteutettua öljynjakoa, joka ei ottane huomioon Suomen pitkiä etäisyyksiä eikä sään aiheuttamaa lämmitystarvetta vrt. Ranska.
      Seuraava hiukan tasapainottaa asiaa:

      >>>Suomessa on katsottu tarpeelliseksi ylläpitää kansallisesti korkeampaa tuontipolttoaineiden varmuusvarastointia kuin IEP-sopimus ja EU:n velvoitteet edellyttävät. Perusteina ovat Suomen
      • luonnonolosuhteet
      • energiaintensiivinen teollisuus
      • pitkät kuljetusetäisyydet.
      Valtioneuvoston päätöksen huoltovarmuuden tavoitteista (539/2008) mukaisesti tuontiin perustuvan energian saantihäiriön varalta ja kansainvälisten sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi pidetään varmuusvarastoissa tuontipolttoaineita siten, että käytössä on keskimäärin viiden kuukauden normaalikulutusta vastaavat tuontipolttoainevarastot. Varastojen mitoituksessa otetaan huomioon öljytuotteiden käyttö maakaasun varapolttoaineena.>>>

      Maakaasusta 100% tuodaan Venäjältä, joten sen saanti saattaa yllättäen ja pyytämättä loppua.
      http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/29dc3880487f18e284b88d88ae12af8a/Taitto_7.6.1_WEB.pdf?MOD=AJPERES

      Höyryvetureita romutettiin 60-luvulta alkaen ja kaupallinen käyttö lopetettiin 1975.
      Yli 200 veturia varastoitiin kriisivarastoihin Puolustusvoimien varikoille; Haapajärvellä sijaitsevalle Kumisevan asevarikolle, Ohenmäen asevarikolle Peltosalmella ja Lievestuoreen asevarikolle Keski-Suomessa. Tänäpäivänä ei kriisivarastoissa ole enää höyryvetureita.

      200 dieselveturia korvataan nyt uusilla
      http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/vr kaynnistaa uuden jattihankinnan korvaajat lahes 200 dieselveturille/a764298?s=r&wtm=-27012012&

      Rehuviljan varastoinnista on luovuttu kokonaan ja se on korvattu tuontivalkuaisen varmuusvarastoinnilla.
      Nyt nuorison kannattaa opiskelussaan suuntautua maatalouskoulujen suuntaan, koska pahimpia kriisejä varten on varattu ns. vap-maanviljelijöitä, jotka on vapautettu asepalveluksesta. Ruotsinkieliset rannikon asukkaat ovatkin suurelta osin maanviljelijöitä, joten vapautuksen he tarvitsevatkin perinteisten ahvenanmaalaisten lisäksi.

      • öilyjrte

        EU on täynnä sopimuksia ja didektiivejä joista kukaan ei välitä, noudata ja lopuksi tositilanteessa pyyhkii perseeensä sellaisiin, kuten Kreikka, Italia ja Espanja....


      • vähänennenkyyneleitä
        öilyjrte kirjoitti:

        EU on täynnä sopimuksia ja didektiivejä joista kukaan ei välitä, noudata ja lopuksi tositilanteessa pyyhkii perseeensä sellaisiin, kuten Kreikka, Italia ja Espanja....

        Löytyisköhän täälläkin tositilanteessa tuollaista ryhdikkyyttä pyyhkimiseen maamiinakiellon kanssa.
        Kriisissä pressaksi miinojen käytön hyväksymään joku tosi vanha yksinasuva mies, jolla ei ole niin väliä katseleeko telkkaria ja vaihdetaanko vaipat vankilassa vai muualla...


      • Anonyymi

        ...,Suomessa on katsottu tarpeelliseksi ylläpitää kansallisesti korkeampaa tuontipolttoaineiden varmuusvarastointia kuin IEP-sopimus ja EU:n velvoitteet edellyttävät. ...

        Onko Suomen huoltovarmuus nojannut Teboilin varastoihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...,Suomessa on katsottu tarpeelliseksi ylläpitää kansallisesti korkeampaa tuontipolttoaineiden varmuusvarastointia kuin IEP-sopimus ja EU:n velvoitteet edellyttävät. ...

        Onko Suomen huoltovarmuus nojannut Teboilin varastoihin?

        Monessa kirjoituksessa viitataan huoltovarmuuden heikkenevän kun Teboilit lakkaavat. Ei kai Suomen huoltovarmuus ole voinut nojata Venäläiseen yritykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa kirjoituksessa viitataan huoltovarmuuden heikkenevän kun Teboilit lakkaavat. Ei kai Suomen huoltovarmuus ole voinut nojata Venäläiseen yritykseen?

        Näyttää siltä, että Teboilin markkinaosuus on merkittävä. Se on mahdollisuus hybridi toiminnan ja mahdollisen hyökkäyksen yhteydessä.

        Onko Suomi ollut naivi tämän asian kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että Teboilin markkinaosuus on merkittävä. Se on mahdollisuus hybridi toiminnan ja mahdollisen hyökkäyksen yhteydessä.

        Onko Suomi ollut naivi tämän asian kanssa?

        Kun Teboil karttaa katsoi, niin asemat on hyvin sijoitettu: Itä-Suomeen, Lappiin ja Ahvenanmaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...,Suomessa on katsottu tarpeelliseksi ylläpitää kansallisesti korkeampaa tuontipolttoaineiden varmuusvarastointia kuin IEP-sopimus ja EU:n velvoitteet edellyttävät. ...

        Onko Suomen huoltovarmuus nojannut Teboilin varastoihin?

        On huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijoiden tehtävä miettiä näitä asioita. Eiköhän liene huomioitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijoiden tehtävä miettiä näitä asioita. Eiköhän liene huomioitu.

        Kai tämä on myös puolustusvoimien asia? Jos vieraita tankkeja vyöryy Suomeen, silloin pitää olla diesel tankkaus pisteet hallinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että Teboilin markkinaosuus on merkittävä. Se on mahdollisuus hybridi toiminnan ja mahdollisen hyökkäyksen yhteydessä.

        Onko Suomi ollut naivi tämän asian kanssa?

        ......Näyttää siltä, että Teboilin markkinaosuus on merkittävä...

        Huoltovarmuuden kannalta on tärkeää maahantuonnin logistiikka. Miten ison osan tuonnista hoitaa Teboil ja sen varastot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ......Näyttää siltä, että Teboilin markkinaosuus on merkittävä...

        Huoltovarmuuden kannalta on tärkeää maahantuonnin logistiikka. Miten ison osan tuonnista hoitaa Teboil ja sen varastot?

        Neste ja NEOT ovat tärkeitä, miten on SEO?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Teboil karttaa katsoi, niin asemat on hyvin sijoitettu: Itä-Suomeen, Lappiin ja Ahvenanmaalle.

        1960 -luvulta aina 1980 - luvun lopulle oli tilanne Kainuussa Oulun suuntaan saakka aika erikoinen TB -asemien suhteen.

        Tässä muistinivaraista listaa itärajan pinnasta länttä kohti:

        Juntusranta, Suomussalmi, Puolanka, Törmänmäki, Kontiomäki, Paltamo ja siellä lisäksi iso raskaan kaluston korjaushalli, Liminpuro, Utajärvi jne.
        Tömänmäestä Liminpurolle oli tieyhteys ja samassa "tiekolmiossa" ollut Paltamo oli Puolangantien alkupiste.


        Varmaankin Ämmänsaaressa, Hyrynsalmella, Ristijärvellä ja Kuhmossa oli TB asemat isoilla dieselsäiliöillä kalustettuna.


    • ,uyjmergfwrtyui

      Täällä jonkun lapsenmielisen idoottipojun kanssa kinaa täysikäiset äijät?

    • Finnair tuo varmuutt

      Miten Finnair liittyy huoltovarmuuteen? Ministeri Kyllönen oli Finnairin säilyttämiosen kanalla. Kajaanin lennot erityisesti!

    • kaapuusu

      Suomes on ikivanhoja autoja pilvin pimein jos loppuu niin autohajottamot kasaa uusia, ja saadaan ne uudekki toimiin.
      jos mäkkärit pitää sulkee "krilli öljy" niin puukaasu on ihan helppo asentaa.
      puukaasu voi toimii paremminki autos mis on tietsikka.

      • näin se meneee

        Etanolia saadaan mistä tahansa kasvista, E 85 on jo nyt yleisesti myynnissä, etanolin osuus 85 %:tia, käy useimpiin vanhoihin bensa-autoihin pienellä lisälaitteella, joka maksaa noin 400 euroa.

        Maksaa siinä euron kieppeillä litra, eli aika nopeasti tulee takaisin toi investointi ...


      • johan hulahti...
        näin se meneee kirjoitti:

        Etanolia saadaan mistä tahansa kasvista, E 85 on jo nyt yleisesti myynnissä, etanolin osuus 85 %:tia, käy useimpiin vanhoihin bensa-autoihin pienellä lisälaitteella, joka maksaa noin 400 euroa.

        Maksaa siinä euron kieppeillä litra, eli aika nopeasti tulee takaisin toi investointi ...

        Etanolia kuluu n. 15% enemmän...


    • Anonyymi

      >>Vaseliinissa on 27 diesel Dv16:ta, jotka ovat näitä 3 veturin komponenttivetureita.<<

      Aikoja sitten romutettu nekin. Pari lienee museoitu.

      Maan rautatieverkko Helsinki-Rovaniemi ei ole lähellekään 2 raiteinen ja sama sekoomustyperys selittelee pääkanisterin roolissa valmistautumisessa kriisiaikoihin.

      Kuitenkin rautatieliikenne on YHDEN SÄHKÖLANGAN varassa ja katketessa koko maan junaliikenne on sekaisin.

      Kaikkein huvittavin oli hanke romuttaa koko dieselveturikalusto!


      Tunnin juna Turkuun -hanke vaikuttaa kaikessa älyttömyydessään selvästi "keksutan" hankkeelta. Turkuun halusi Korsimokin Kultakummusta ja tosi kiireesti.


      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19140294/miksi-maalaisliitto-vastaanotti-ruplia

      • Anonyymi

        Mitä Maalaisliitto olisi Suomessa ruplilla tehnyt, eihän niillä voinut täällä maksaa mitään.


    • Anonyymi

      Suomella on Venäläinen merkittävä polttoaineen jakelija!

      Huoltovarmuuden mallimaa Suomi on kuljetuksissa merkittävästi riipuvainen Venäläisen Teboilin toiminnasta.

    • Anonyymi

      Onneksi ei ole enää…

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      128
      4639
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      29
      3377
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3315
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      47
      2979
    5. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      2965
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2839
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      18
      2590
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2315
    9. Vornanen ja oulainen

      Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      9
      2199
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2135
    Aihe