Millainen paikka Hyvinkää on asua lapsiperheelle?

poismuuttaja

Millaisia alueita, miten palvelut on järjestetty ym,koulut ym.

Missä ihmiset käyvät töissä, onko siellä mitään suurempaa tehdasta, virastoa, millaiset lukiot?

Suunnittella olisi muutto pois Helsingin armottomasta tungoksesta ja etsimme sopivaa paikkakuntaa...

Kiitos vastauksistanne :-)

13

1752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karivaa

Helsingistä pohjoiseen mentäessä Hyvinkää on ensimmäinen radanvarsipaikka, jolla on omaa identiteettiä. Omien vertailujeni mukaa Hyvinkää on selvästi naapurikaupunkeja paremmin hoidettu paikka sekä ympäristön, että palvelujen osalta.Lisäksi pääosa kaupungista on rakennettu soraharjulle, ei vetisille ja savisille pelloille. Parhaiten saat vastauksen kysymyksiisi tutustumalla Hyvinkään kotisivuihin, ulkoilukarttaan sekä kaupunginpuutarhurin laatimaan mainioon viheralueselvitykseen. Jos käyt Hyvinkäällä, kannattaa hakea Suutarinkadun virastosta ympäristökeskuksen hienot julkaisut esim.kaupungin ympäristön tilasta ym., ym. Keskustaan valmistuu tämän kevään aikana valtava määrä liikerakennuksia sisätiloissa olevine pysäköintipaikkoineen, malliesimerkki oikeanlaisesta kaavoituksesta!

• Tuohon liittyen

Kyllä niitä pysäköintipaikkoja niihin halleihin tulee,mutta väyliä sinne pääsemiseen vähennetään.Kaupungin halkaisee päärata ja radan itäpuolelle tuleviin suuriin kauppoihin on vain muutama väylä radan länsipuolelta.Nyt kaupungilla kehnoa mainetta saanut liikennesuunnittelu haluaa näistä vähistä väylistä jopa poistaa yhden ,että kulku vaikeutuisi.Asukkaiden enemmistö on radan länsipuolella.Kun harkitset muuttoa,niin katso onko kohdealueellasi lähikauppa kävelymatkan päässä,ettei noihin liikennesolmuihin tarvitse usein mennä.

• tuppukylä vain

Hyvinkään oma identtiteetti perustuu juurikin sellaiseen, rataduunari perinteeseen, aivan prolepaikka kaiken kaikkiaan.

alkuperäiset hyvinkääläiset eivät sitä huomaa, koska ei heillä paremmasta tietoa.
      Itse helsingistä muuttaneena tiedostan paikan puutteet, eikä aika tunnu asiaa auttavan. Muutin tänne vuoinna 2006.
      Riihimäki on identiteetiltään parempi paikka, suosittelen tarkistamaan myös sen, ennen kuin teet pahaa virhettä.

• karivaa

Olet oikeassa, hyvä "tuppukylä vain", Hyvinkää on tuppukylä vain ja se on osa sen viihtyisyyttä ainakin niille, jotka kouluttavat lapsiaan taikka muuten haluavat rauhallisen elinympäristön. Ihmettelen kovasti, miksi ollenkaan muutit Hyvinkäälle?
        Olen asunut täällä vuodesta -53 lähtien ja tiedän, että alkuperäisiä hyvinkääläisiä on todella vähän, lähes kaikki ovat tulleet tänne jostain muualta. Ainoa ongelma, jonka omasta vinkkelistäni näen on se,että liian nopean kasvun takia helsinkiläisyys syrjäyttää tuppukylämäisyyden. Sitä menetystä on vaikea katsella, näin on käynyt esim. Keravalla ja Järvenpäässä.

• minä paljasjalkainen
        karivaa kirjoitti:

Olet oikeassa, hyvä "tuppukylä vain", Hyvinkää on tuppukylä vain ja se on osa sen viihtyisyyttä ainakin niille, jotka kouluttavat lapsiaan taikka muuten haluavat rauhallisen elinympäristön. Ihmettelen kovasti, miksi ollenkaan muutit Hyvinkäälle?
        Olen asunut täällä vuodesta -53 lähtien ja tiedän, että alkuperäisiä hyvinkääläisiä on todella vähän, lähes kaikki ovat tulleet tänne jostain muualta. Ainoa ongelma, jonka omasta vinkkelistäni näen on se,että liian nopean kasvun takia helsinkiläisyys syrjäyttää tuppukylämäisyyden. Sitä menetystä on vaikea katsella, näin on käynyt esim. Keravalla ja Järvenpäässä.

On meitä paljasjalkaisiakin, minäkin jo kymmenennessä polvessa. Asuin aikani Helsingissä, mutta tulin tänne takaisin. Ainakin täällä syntyneen kelpaa täällä asua, varsinkin kun pysyttelee radan paremmalla puolella.
        Jonkinlaisesta pöhötyksestä kotikaupunkimme nykyisin kyllä kärsii.

• KampiJaKumpi
        minä paljasjalkainen kirjoitti:

On meitä paljasjalkaisiakin, minäkin jo kymmenennessä polvessa. Asuin aikani Helsingissä, mutta tulin tänne takaisin. Ainakin täällä syntyneen kelpaa täällä asua, varsinkin kun pysyttelee radan paremmalla puolella.
        Jonkinlaisesta pöhötyksestä kotikaupunkimme nykyisin kyllä kärsii.

Kumpi puoli rataa siis on parempi?

• karivaa
        KampiJaKumpi kirjoitti:

Kumpi puoli rataa siis on parempi?

Joskus 60-luvulla tuntui, että radan itäpuoli on kaupungin kehittyvää osaa, mutta seuraavat vuosikymmenet ovat siirtäneet painopistettä kovasti radan länsipuolelle, ompa itäpuoli joskus tuntunut vallan kuivahtavan. Ehkä keskuskorttelin rakentaminen, Maauimalan peruskorjaus sekä uudet asuinalueet itäpuolella tasoittavat tilanteen neutraaliksi.

• Länsipuoli on
        karivaa kirjoitti:

Joskus 60-luvulla tuntui, että radan itäpuoli on kaupungin kehittyvää osaa, mutta seuraavat vuosikymmenet ovat siirtäneet painopistettä kovasti radan länsipuolelle, ompa itäpuoli joskus tuntunut vallan kuivahtavan. Ehkä keskuskorttelin rakentaminen, Maauimalan peruskorjaus sekä uudet asuinalueet itäpuolella tasoittavat tilanteen neutraaliksi.

nähtävästi se mihin kaupunki laajenee.Asuntomessualue,Kytäjän uudet asuinalueet ja vihdoin myös ns. Hangonradan ratapihan laaja alue tulee asuntotuotantoon.Toivottavasti myös kauppoja saadaan näille alueille,niin ei tarvitse ahtaista "ränneistä" jonottaa radan itäpuolelle.

• terveenä pysyttävä

Sitten sellanen huomion arvoinen asia. terveyskeskukseen on lääkärille sellaset jonot, että joka vaivasta paranee taikka siihen kuolee, ennen kuin lääkäriin pääsee.
      Toki jos on vataa käyttää yksityisiä palveluja, niin on meillä se Terveystalo.
      Meinaan vaan kun lapset usein sairastelevat, niin noitakin palveluja tarviaa välillä.

• jadsgsdkj

Muistelisin lukeneeni joskus Aamupostista että Hyvinkäällä on halvinta asua (siis Aamupostin levikkialueen). Ilmeisesti Riksu on sen verran velkaantunut että esim. kunnallisvero on paljon korkeampi kuin Hyvinkäällä. päivähoitomaksut ovat samat yksityisellä ja kunnallisella päiväkodilla ja lähes joka koululla tai läheisyydessä on iltapäiväkerhot. päiväkotiin pääsee nopeammin Hyvinkäällä kuin Riihimäellä, uskoisin että nopeammin Helsinkiäkin.

Lukioita on tällä hetkellä kaksi, mutta ne ovat jossain vaiheessa yhdistymässä. Ammattikoulu on, sekä sen etäyksiköitä.

Keskustan autoilua on hankaloitettu, mutta eipä se kovin helppoa Helsinginkään keskustassa ole autolla ajelu? Työpaikoista en osaa vielä sanoa, ei täällä ole mitään mega firmaa, ehkä Kone ja Kci.

• Helsinkiä vuosia

nähneenä en ihmettele lainkaan että sieltä halutaan pois.Moni lapsiperhe muuttaa sieltä pelkästään lasten kouluasioiden vuoksi.He kyllä kertovat näistä asioista hyvinkin suoraan.Toinen asia on asuntojen korkeat hinnat siellä.Vuokra-asuntoja on vaikea saada "hyviltä alueilta" koska niille on paljon halukkaita.Yksin asuvat ja nuoret päinvastoin haluavat muuttaa Helsinkiin,osin opiskelupaikkojen vuoksi.

• wamic
        Helsinkiä vuosia kirjoitti:

nähneenä en ihmettele lainkaan että sieltä halutaan pois.Moni lapsiperhe muuttaa sieltä pelkästään lasten kouluasioiden vuoksi.He kyllä kertovat näistä asioista hyvinkin suoraan.Toinen asia on asuntojen korkeat hinnat siellä.Vuokra-asuntoja on vaikea saada "hyviltä alueilta" koska niille on paljon halukkaita.Yksin asuvat ja nuoret päinvastoin haluavat muuttaa Helsinkiin,osin opiskelupaikkojen vuoksi.

Itse paljasjalkaisena stadilaisena muutin perheeni kanssa Hyvinkäälle 1½-vuotta sitten. Emmekä enään halua mistään hinnasta takaisin.
        Lapset ovat viihtyneet hyvin, ovat saaneet paljon kavereita ja harrastuksiakin on löytynyt.
        Pidämme siitä kun on rauhallista ja paikka on tarpeeksi pieni. Kesäisin on kiva välillä kävellä keskustaan, vaikkapa vain jätskille.
        Itse käyn Vantaalla töissä, ja ajomatka pn noin 40-45min suuntaansa, mutta tämän tiedostimme kuin muutimme tänne. ja sen olen siitä valmis maksamaan.
        Vaimo kävi Helsingin keskustassa töissä, mutta nyt hoitovapaan jälkeen sai oman alansa töitä täältä, joten sekin puoli on kunnossa.
        Esikoisemme on jo koulussa, ja paremmin täällä koulu sujuu kuin Helsingissä. Syynä on yksinkertaisesti se, että täällä on pienemmät koululuokat kuin Hesassa.
        Ainoa miinus puoli täällä on tuo julkinen liikenne, etenkin kun oli tottunut Hesan julkiseen, jossa metrot kulki 5min välein. Mutta onneksi on oma auto, niin eipö tuokaan haittaa,
        Ei muuta kuin tervetuloa Hyvinkäälle!!

• karivaa
        wamic kirjoitti:

Itse paljasjalkaisena stadilaisena muutin perheeni kanssa Hyvinkäälle 1½-vuotta sitten. Emmekä enään halua mistään hinnasta takaisin.
        Lapset ovat viihtyneet hyvin, ovat saaneet paljon kavereita ja harrastuksiakin on löytynyt.
        Pidämme siitä kun on rauhallista ja paikka on tarpeeksi pieni. Kesäisin on kiva välillä kävellä keskustaan, vaikkapa vain jätskille.
        Itse käyn Vantaalla töissä, ja ajomatka pn noin 40-45min suuntaansa, mutta tämän tiedostimme kuin muutimme tänne. ja sen olen siitä valmis maksamaan.
        Vaimo kävi Helsingin keskustassa töissä, mutta nyt hoitovapaan jälkeen sai oman alansa töitä täältä, joten sekin puoli on kunnossa.
        Esikoisemme on jo koulussa, ja paremmin täällä koulu sujuu kuin Helsingissä. Syynä on yksinkertaisesti se, että täällä on pienemmät koululuokat kuin Hesassa.
        Ainoa miinus puoli täällä on tuo julkinen liikenne, etenkin kun oli tottunut Hesan julkiseen, jossa metrot kulki 5min välein. Mutta onneksi on oma auto, niin eipö tuokaan haittaa,
        Ei muuta kuin tervetuloa Hyvinkäälle!!

Kiitos wamik, olet noilla asenteilla kovasti tervetullut hyvinkääläisten joukkoon! Myöskin havaintosi joukkoliikenteen ongelmasta on oikea. Olen itsekin yrittänyt teknisen puolen vetäjille kertoa, että keskustan kehittäminen ei ole ollenkaan valmis, ennenkuin sitä syöttävä kunnollinen joukkoliikenne on saatu kuntoon. Olen jopa ehdottanut sellaista hyvinkääläislippua, joka olisi vuoden voimassa ja maksaisi 360 euroa ja sillä saisi ajaa bussilla kuinka paljon tahansa. Jos esim 10 000 hyvinkääläistä ostaisi sen, saisi liikennöitsijä vuodessa 3,6 milj. euroa lisätuloja. Sillä Mäkelän seniori ja juniori lisäisivät huiman määrän vuoroja ja joukkoliikenne alkaisi toimia. Saattaisi olla,ettei kaupungin enää tarvitsisi edes tukea kuihtuvaa paikallisliikennettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      96
      3820
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      71
      3135
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      63
      2909
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      25
      2800
    5. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      62
      2702
    6. Panisitpa mua

Olis ihana saada sua
      Ikävä
      38
      2579
    7. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      19
      2310
    8. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      31
      2107
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      43
      2094
    10. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      21
      1921
    Aihe