Olen täysin noviisi näissä voimansiirtoon ja erilaisiin lukkoihin liityvissä asioissa, ja kysyisinkin nyt: - mikä on napalukko? - tasauspyörästön lukko? yms muut lukot mitä maastureissa on? Eli jos joku voisi noita asioita selventää ihan maallikon näkökulmasta nähden?
Napalukot, tasauspyörästön lukot,
17
26974
Vastaukset
- Wäsäilijä
Napalukko on yleensä etuakselin pyörän navoissa oleva kytkinlaite,jolla saadaan vetoakselit kytkettyä vetämään pyöriä.Sillä voidaan myös lepuuttaa vetoakselit ajettaessa pelkällä takavedolla.Napalukkoja on automaattisia ,puoliautomaattisia ja käsin kytkettäviä(käännetään valitsimesta itse navassa).Jotkut valmistajat ovat korvanneet napalukot vetoakselilla joka voidaan "katkaista" tarvittaessa,tällöin tosin osa rattaista pyörii aina.Näissä on joitakin vähemmän ihanteellisia ratkaisuja ,kuten GM:n käyttämä lämpövastuskytkin.
Käsin kytkettävät napalukot ovat yleensä varmatoimisimpia.
Tasauspyörästön lukot ovat tyypiltään joko kitkalukkoja tai "yhdeksi puuksi" lukittuvia.Kitkalukot menettelevät etuakselilla napalukkojen kanssa,mutta tosi käytössä todelliset lukot ovat ylivoimaisia.Niitä taas on erilaisia sen mukaan mitä tarvitaan;automaattinen esim. GM:n käyttämä Eatonin Gov-Lock on ihan hyvä normaalikäyttöön,se ei tee nopeassa ajossa mitään yllättävää.Detroit Locker-tyyppiset lukot jotka kytkeytyvät päälle-pois todella havaittavasti ovat talvella vähän hankalia.Rahamiehille paineilmakäyttöinen ARB:n valmiste on paras,sillä sen voi kytkeä vasta tarvittaessa, se ei myöskään vaikuta kääntösäteeseen,ja sitä voi myös käyttää etuakselilla.Eatonilta on tullut sähköisesti lukittava malli jota saa myös Hummeriin.
Jeep käyttää nykyisin automaattista lukkoa joka on osoittautunut hyväksi.On myös joitakin muita ratkaisuja joista toiset ovat hyviä kuten viskokytkimet kevyessä käytössä, ja huonoja kuten Torsen-"lukko",joka ei toimi kunnolla ilman jarrujen apua,löytyy Hummereista,paitsi USA:n viranomaiskäytössä olevista ,niihin on asennettu Detroit Lockerit.Tästä tulikin mukava aasinsilta täydelliseen hännänhuippuun eli jarruilla aikaansaatavaan "pitoon".Toimiessaan hyvin,jotkut systeemit ovat jopa lukkoja parempia KEVYESSÄ KÄYTÖSSÄ.Tosi toimissa jarrujen jatkuva toiminta tekee niin paljon ylimääräistä lämpöä, että Hummerissa järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois toiminnasta toimittuaan "liian kauan".Halvemmissa jarrut jatkavat keramiikan tekoa/haisemista.
Tasauspyörästö voi olla myös jakolaatikon yhteydessä jolloin autolla voidaan aina ajaa neliveto kytkettynä,ns."jatkuva neliveto".Tämä tasauspyörästö voidaan yleensä lukita jos maasto vaikeutuu.Eri valmistajat ovat myös käyttäneet kitka-,visko- ja automaattisia lukkoja.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä kauemmaksi tieltä mennään,sitä "vanhanaikaisempi"tekniikka kannattaa autossa olla.- 2610
tuli paljon oikeaa tietoa . itsellä on myös hyvät kokemukset tojotan hj 61 ,n 100 % tasauspyörästön lukoista ,jotka ovat ihan mekaaniset käsikäyttöiset ja vaijeri välitteiset .siis sisältä kahvoista . nehän ovat nuo 61,n akselit suht kysyttyjä offimiestenkin keskuudessa .(taitavat vaan olla liian vaikeakäyttöisiä nyky maasturisteille ,mielummin ruovittelevat 1-3,lla pyörällä kuin käsin kytkettävällä nelivedolla )
- Kalle
Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä? - Land Cruiser
Kalle kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?Land Cruiser 90:ssä on jatkuva neliveto. Eli siinä on keskitasauspyörästö, joka jakaa voiman koko ajan etu- ja taka-akselille. Taka-akselilla on sähköisesti kytkettävä 100%:nen tasauspyörästön lukko.
Nopeassa nelivedossa on lukko-asento (onkohan lattiassa keppi vai kojetaulussa namiska), mikä lukitsee keskitasauspyörästön (HLc vai CD lock?). Se kytkettynä ei ole suositeltavaa ajaa pitävällä alustalla, varsinkaan asvaltilla. Jäisellä tiellä tai soratiellä saadaan vähän etenemiskykyä lisää. Etu- ja taka-akselit ovat siis pakotettuina pyörimään samaa tahtia, tällöin pitävällä alustalla käännettäessä etupyörät pyörisivät nopeammin kuin taka-, joten voimansiirto joutuu kovalle rasitukselle ja jonkin renkaan on pakko luistaa.
Taka-akselin lukko on kytkettävissä kojetaulun sähkönamiskasta (RD Lock). Se lukitsee takaperän, eli takapyörät ovat pakotettuina pyörimään samaa tahtia. Eikä taaskaan saa ajaa pitävällä pinnalla, varsinkaan kovaa.
Niin, ja etuakselilla ei ole mitään lukkoa. Eli kertomastasi päätellen yksi sutiva rengas on ollut edessä tai sitten et ole kytkenyt takaperän lukkoa päälle. - Kalle
Land Cruiser kirjoitti:
Land Cruiser 90:ssä on jatkuva neliveto. Eli siinä on keskitasauspyörästö, joka jakaa voiman koko ajan etu- ja taka-akselille. Taka-akselilla on sähköisesti kytkettävä 100%:nen tasauspyörästön lukko.
Nopeassa nelivedossa on lukko-asento (onkohan lattiassa keppi vai kojetaulussa namiska), mikä lukitsee keskitasauspyörästön (HLc vai CD lock?). Se kytkettynä ei ole suositeltavaa ajaa pitävällä alustalla, varsinkaan asvaltilla. Jäisellä tiellä tai soratiellä saadaan vähän etenemiskykyä lisää. Etu- ja taka-akselit ovat siis pakotettuina pyörimään samaa tahtia, tällöin pitävällä alustalla käännettäessä etupyörät pyörisivät nopeammin kuin taka-, joten voimansiirto joutuu kovalle rasitukselle ja jonkin renkaan on pakko luistaa.
Taka-akselin lukko on kytkettävissä kojetaulun sähkönamiskasta (RD Lock). Se lukitsee takaperän, eli takapyörät ovat pakotettuina pyörimään samaa tahtia. Eikä taaskaan saa ajaa pitävällä pinnalla, varsinkaan kovaa.
Niin, ja etuakselilla ei ole mitään lukkoa. Eli kertomastasi päätellen yksi sutiva rengas on ollut edessä tai sitten et ole kytkenyt takaperän lukkoa päälle.Kiitos, nyt tuli ihan jo autokohtaisesti vastausta. Mulla ei ole tuollaista sähköistä lukkoa taakse, se on ilmeisesti lisävaruste? Ja saakohan sitä sitten asennettuna jälkeenpäin ja mihin hintaan...?? Eli tuo takaperän lukko on sama asia periaattessa kuin napalukko? (tosin kitkatoimisena)
- Land Cruiser
Kalle kirjoitti:
Kiitos, nyt tuli ihan jo autokohtaisesti vastausta. Mulla ei ole tuollaista sähköistä lukkoa taakse, se on ilmeisesti lisävaruste? Ja saakohan sitä sitten asennettuna jälkeenpäin ja mihin hintaan...?? Eli tuo takaperän lukko on sama asia periaattessa kuin napalukko? (tosin kitkatoimisena)
Mulla on tässä 9/99 painettu esite, joka kertoo että sen pitäisi olla vakiovaruste (sähköisesti ohjattu keski- ja takatasauspyörästön lukitsin). Jos se nyt kuitenkin jostain syystä puuttuisi, taka-akselilla on varmastikin ainakin viskolukko. Sähköisenkin sinne varmasti saa lisävarusteena asennettuna, hintaveikkaus 1000 €.
TAKAPERÄN LUKKO EI OLE YHTÄÄN SAMA ASIA KUIN NAPALUKKO!!! Aivan eri asia! Ja jos se on sähköinen, se on 100%:nen, ei kitkatoiminen. Napalukko on siis, vielä kerran, ainoastaan kytkinlaite jolla yhdistetään vetoakseli pyörän napaan. Mutta koska autosi on jatkuvalla nelivedolla varustettu, napalukon asentaminen eteen ja sen aukijättäminen tarkoittaisi sitä että autosi ei kulkisi eteenpäin (ainoastaan keskilukko päällä kulkisi takavetoisena). Yritä hahmottaa. - Kalle
Land Cruiser kirjoitti:
Mulla on tässä 9/99 painettu esite, joka kertoo että sen pitäisi olla vakiovaruste (sähköisesti ohjattu keski- ja takatasauspyörästön lukitsin). Jos se nyt kuitenkin jostain syystä puuttuisi, taka-akselilla on varmastikin ainakin viskolukko. Sähköisenkin sinne varmasti saa lisävarusteena asennettuna, hintaveikkaus 1000 €.
TAKAPERÄN LUKKO EI OLE YHTÄÄN SAMA ASIA KUIN NAPALUKKO!!! Aivan eri asia! Ja jos se on sähköinen, se on 100%:nen, ei kitkatoiminen. Napalukko on siis, vielä kerran, ainoastaan kytkinlaite jolla yhdistetään vetoakseli pyörän napaan. Mutta koska autosi on jatkuvalla nelivedolla varustettu, napalukon asentaminen eteen ja sen aukijättäminen tarkoittaisi sitä että autosi ei kulkisi eteenpäin (ainoastaan keskilukko päällä kulkisi takavetoisena). Yritä hahmottaa.Oke, no nyt alkaa hitaallekin valjeta! Kun nyt kerta asiantuntijoita on raadissa niin tarkennetaan. Eli jos kytken nopean nelivedon (lukitun) syttyy kojelaudassa tasauspyörästön lukittumisesta kertova valo. Tämä silloin indikoi sitä että veto välitetään akseleille suhteessa 50/50 (eteen, taakse) normaalisti ilman lukkoa on suhde muistaakseeni 40/60 (eteen, taakse). Tuossa lukitussa tilassa silloin esim ojan ylitys onnistuu? (vähintään 3 pyörää vetää aina?)
Auto on diesel ja automaatti, millä vaihteella maastossa kannattaa ajaa? - Paavo
Kalle kirjoitti:
Oke, no nyt alkaa hitaallekin valjeta! Kun nyt kerta asiantuntijoita on raadissa niin tarkennetaan. Eli jos kytken nopean nelivedon (lukitun) syttyy kojelaudassa tasauspyörästön lukittumisesta kertova valo. Tämä silloin indikoi sitä että veto välitetään akseleille suhteessa 50/50 (eteen, taakse) normaalisti ilman lukkoa on suhde muistaakseeni 40/60 (eteen, taakse). Tuossa lukitussa tilassa silloin esim ojan ylitys onnistuu? (vähintään 3 pyörää vetää aina?)
Auto on diesel ja automaatti, millä vaihteella maastossa kannattaa ajaa?Moi,
tarviit ojien (viisto-) ylityksiin (ja muihin ristiriipuntatilanteisiin) keskilukon (jakolaatikon tasauspyörästön lukon) ja ainakin yhden akselilukon (etu/taka-akselilla oleva tasauspyörästän lukko), eli vähintään 3 pyörää lukkoon keskenään.
Itse ajan automaatilla 1, 2, 3 ja D-vaihteella tilanteesta riippuen, hitaissa ryöminnöissä ykkösellä, esim. kiviä ylittäessä, ettei vaihteisto vaihda isommalle kiveltä alas tullessa eli että saan moottorijarrutuksella sievästi auton alas, jos on kakkonen tai isompi päällä niin loota vetää isompaa päälle ja auto tulee vauhdilla alas ellei seiso jarrulla.
Muta-spooriin ja lätäkköihin hyökkään monesti kakkosella, kolmosella ei enää voima riitä (tai vauhtia saattaa tulla liika, edessä ei ole ollut kovin paljon sisäänjoustoja, eli akseli hakkaa stopparikumeihin).
Ja jos vaikka edessä on mäki, ja arvelen että kolmosella tulis soppelit vauhdit eli sen pitäis riittää, niin laitan sitten kolmosen päälle, varmaan tähän vois ajella deelläkin mutta mulla on siis tapana valita suurin vaihde mitä kussakin tilanteessa saattaa tarvita.
Pelkästään isoimmalla vaihteellakin pärjännee hyvin, jos ei ole pelkoa että vaihteisto vaihtaa jossain tilanteessa "liian isolle" eli moottorijarrutus ei toimi, esim. isompaa pehmeää mäkeä alas tultaessa, paljon helpompo laittaa pikkuvaihde päälle kuin yrittää kikkailla jarruilla.
-Paavo - okkaajaakko
Kalle kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?LSD (limited slip differential) jota jotkut kitkalukoksi kutsuvat ei ole lukko koska se ei lukitu vaan rajoittaa tasauspyörästön luistoa. Voidaan säätää niin, että kumpikin pyörä pyörii samoilla kierroksilla ilman tasausta mutta sillon menetetään tasauspyörästön ominaisuudet,
Napalukkoja on myös sähköisesti kytkettäviä. - Eienää1
Kalle kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?Mikähän vammanen tämä kalle on? Pysy kaukana maastureista jos sulla ei ole mitään hajua mitä olet tekemässä.
- Tosiäijä
Lukoista puheen ollen, miksi kutsutaan lukkoa jota usein käytetään "ralliautoissa" joka toimii niin, että kiihdytettäessä perä lukkiutuu automaattisesti?
- 0|||||||0
En tiedä minkälaisia lukkoja/luistonrajoittimia ralliautoissa käytetään yleensä, mutta ainakin Grand Cherokeen etu- ja taka-akselilla käytetyt hydrauliset "vari-lok" lukot on alunperin suunniteltu rallikäyttöön. Noissa vari-lokeissa on levypakka ja geroottoripumppu. Pumppu muodostaa akseleiden pyörimisnopeuseroon verrannollisen öljynpaineen, joka puristaa levypakkaa "progressiivisesti" kiinni, tarvittaessa 100% lukkoon asti.
- 102030405060
0|||||||0 kirjoitti:
En tiedä minkälaisia lukkoja/luistonrajoittimia ralliautoissa käytetään yleensä, mutta ainakin Grand Cherokeen etu- ja taka-akselilla käytetyt hydrauliset "vari-lok" lukot on alunperin suunniteltu rallikäyttöön. Noissa vari-lokeissa on levypakka ja geroottoripumppu. Pumppu muodostaa akseleiden pyörimisnopeuseroon verrannollisen öljynpaineen, joka puristaa levypakkaa "progressiivisesti" kiinni, tarvittaessa 100% lukkoon asti.
Lienee siis vähän saman tyylinen kuin aktiivitasauspyörästö?
Tosin, aktiivitasauspyörästö toimii siltä osin eri tavalla kuin lukko, että se pystyy välittämään enempi voimaa toiselle puolelle.
Esimerkiksi kaarteessa, se ohjaa enemmän voimaa ulkokaarteen puoleiselle pyörälle, mikä auttaa autoa kääntymään paremmin.
Ainakin mitsubishin evossa, se toimii moottorijarrutuksessakin, tosin päinvastoin. Eli sisäkaarteen puoleinen pyörä jarruttaa enempi.
- s3pultura
Ralliautoissa käytetään yleisesti torsentyyppisiä tasauspyöröstöjä (lukkoja) niiden viiveettömyyden ja huollettavuuden takia (täysin mekaaninen systeemi on huolto vapaa)
- gdfhgfghjjhljhlkjh
Kysymys esitettiin 16.5 vuotta sitten, joten vastaus voi olla vähän myöhässä.
- 102030405060
Torsen on hyvä, mutta maasturissa se ei yksin toimi riittävän hyvin, sillä esimerkiksi ristiriipunnassa jos toinen pyörä seisoo paikallaan, niin torsen ei saa sitä pyörimään.
Monissa maastureissa on toki torsen tasauspyörästöjä, esim 4 gen pajerossa on taka-akselissa torsen ja lisäksi kytkettävä nappi lukko.
Torsen toimii hyvin silloin kun auto liikkuu vauhdilla ja elektronisen luistoneston kanssa yhdessä. Jos pyörä pysähtyy, niin kun luistonesto vähän jarruuttaa, niin torsen taas välittää voimaa . . . - 102030405060
Tässä on pätkä autosta jossa on kaiketi torsen keskitasauspyörästö. Eli se ei juuri auta, jos toisen pään pyörät ovat jo pysähtyneet.
https://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869