Itse olen yli parinkymmenen vuoden käytön jälkeen vierottautumassa tästä myrkystä, josta en edes tajunnut olevani riippuvainen. Alkuvuosina käyttö oli hyvin satunnaista ja pienillä annoksilla. Kuitekin minulla on vuosien varrella ollut mitä ihmeellisimpiä neuvorologisia ym. oireita, joita on tutkittu ilman, että olisi mitään syytä löytynyt. Nyt tajuan, että ne ovat olleet alpratsolaamin vieroitusoireita.
Viimeisen alpratsolaamin otin tammikuun 9. päivä. En lopettanut ns. ihan seinään mutten paljon vähennellytkään, kun annokseni oli niin satunnainen (0-3 mg / pvä). Vieroitusoireet (erityisesti fyysiset) ovat olleet erittäin hankalia ja vieläkin jatkuu sirinä korvissa. Tämä lienee ymmärrettävää, kun käyttöä on ollut näin kauan. Olen samaan aikaan lopettanut myös zolpideemin käytön nukahtamislääkkeenä ja pystynyt jopa jonkin verran nukkumaan pelkällä valeriaanalla ja melatoniinilla. Sitä en olisi uskonut vielä vähän aikaa sitten.
Onko kohtalotovereita? Siis tosi pitkään kättäneitä, jotka ovat päässeet kuntoon ja joilta sirinä korvista ja muut vieroitusoireet ovat joskus päättyneet? Lääkärit eivät ole monta näin pitkäaikaista käyttäjää ja vierottautujaa tavanneet eivätkä oikein osaa ottaa kantaa. Kannustusta on tosin tullut heiltäkin ihan mukavasti.
Bentso (alpratsolaami) vierottautuminen pitkäaikaiskäytön jälkee
26
5116
Vastaukset
- kiitos ei bentzoille
Käytin liki 18 vuotta, keskimääräinen vuorokausiannos oli n. 1 mg-1,5 mg. Lopetin asteittain, tarkoituksella hyvin hitaasti, kaiken kaikkiaan siihen meni liki vuosi.
Nyt olen ollut bentzotta yli kuusi vuotta. Vieroitusoireet katosivat sitten ajan myötä, sen lopetusvuoden aikana.
Tsemppiä!!! - skansci
Hei. Minulla oli yli 15 vuotta jatkunut bentsoriippuvuus ja annokset olivatkin lopussa jo 30mg-50mg luokkaa. Kaks vuotta sitten aloitin vieroituksen, kun kyllästyin ainaiseen pöhnään ja alkoihan se olla jo kallista ja turhauttavaa kierrellä eri yksityislääkäreillä kerjäämässä reseptejä, kun terkkarilääkärin määräämä annostus ei enää riittänyt. Otin yhteyttä A-klinikkaan. Pääsin siellä päihdelääketieteeseen erikoistuneen lääkärin hoitoon ja niin tehtiin hoitosuunnitelma. Viis kuukautta siihen meni, ennenkuin olin nollilla. Koko ajan vähennettiin annosta, itse sain määrätä tahdin, mutta kertaakaan ei menty takapakkia eli nostettu annosta vierotusoireiden vuoksi. Ja olihan niitä, niin psyykkisiä, kuin fyysisiäkin, mutta kyllä ne hammasta purren kesti, kun päämäärä oli selvä. Senkin jälkeen, kun bentsot olivat loppu, kesti psyykkinen palautuminen täysin 'normaaliksi' noin vuoden verran. Toki koko ajan vointi koheni ja se auttoi jaksamaan.
Kannustan kaikkia, jotka todella haluavat eroon bentsoista, ryhtymään taisteluun, sillä loppupeleissä se kannattaa ehdottomasti. En vaihtaisi nykyistä olotilaani mistään hinnasta takaisin siihen huurumaailmaan, jossa niin pitkään elin.- .......
Mitä bentzoa käytit? Alpratsolam ei kuitenkaan ollut kohdallasi se käyttämäsi bentzo, annoksen koosta päätellen. Diapam?
- kihtijako
Toisille bentsot ei sovi, minusta ne kuitenkin tekevät "normaalin". Yksilöllistä?
- PH
kihtijako kirjoitti:
Toisille bentsot ei sovi, minusta ne kuitenkin tekevät "normaalin". Yksilöllistä?
Hyvin yksilöllistä. Näet käytin niitä n.19-vuotta. Usein lääkärin vaihtuessa tämä katkaisi ne kuin seinään ja lähes itsemurha. Annos oli Xanor 4mg/vrk ja Rivatril 6mg/vrk. Lopulta en jaksanut sitä moskaa ja n.2v.meni täysin pilalle. Nyt olo jo vähän helpottaa eli pystyn tapaamaan ihmisiä ja en menettänyt ystäviäni.
- paha xanttu
....... kirjoitti:
Mitä bentzoa käytit? Alpratsolam ei kuitenkaan ollut kohdallasi se käyttämäsi bentzo, annoksen koosta päätellen. Diapam?
No voipa ollakin, kun kyseessä noin pitkälle mennyt riippuvuus... Ja jos täytyy juosta lääkäriltä toiselle saadakseen reseptejä. Tuo on myrkkyä ja koukuttaa salakavalan nopeasti. 0,5 mg xanoria vastaa 10 mg diapamia muistaakseni. Itsellä meni joskus 10-12 mg xanoria päivittäin ja ihan lääkärin määräämänä :( Lääkäri (psykiatri) oli aika kädetön. Sen sijaan, että olisi etsinyt syitä jatkuvaan ahdistukseen, panikoitiin yms. hän vain nosteli annoksia. Luulin tuolloin, että lääkäri tietää mitä tekee. Ei tainnut tietää, hän oli vain neuvoton ja resepti oli vissiin helppo kirjoittaa.
Mulla tehtiin lopulta laaja lääkepurku sairaalassa ja sen jälkeen olen voinut huomattavasti paremmin, enkä ikinä enää ottaisi vastaan xanor-reseptiä. Lääkepurun jälkeen vaihtui myös diagnoosi. Kaikenlaista. Tästä on kulunut jo vuosia ja elämä on helpottunut paljon. Kiitos kuuluu tasan yhdelle lääkärille, joka jaksoi asioihini perehtyä kunnolla.
- Jersick
Mä olen jo kahdesti yrittänyt 2 vuoden sisällä lopetusta vähentämällä. Mutta se kuukauden välein tiputus niin ei meinaa millään onnistua. Heti kun yritän sen 2 milliä poistaa päivän annoksesta niin alkaa päässä yli selkeä olo ja levotonkin, ja nukkumisesta ei tule mitään. Mistä tämä johtuu. Ja toden totta niin päässä on sirissyt jo 5 vuotta, eli ei lakkaa ollenkaan.
- LAPA1976.FI
Moi! Mä käytin 15 vuotta Xanoria 3-5mg/päivä. Yritin monta kertaa lopettaa Xanoreita vähentämällä, mutta siitä ei kyllä tullut yhtään mitään. Itse ajattelen sen niin, että Xanor on liian rankka lääke tollaseen pudotusohjelmaan. Mulle toimi se, että ensin vaihdettiin 4mg Xanorit 40mg:hen diapamia. Sitten 2kk välein vähennettiin 5mg diapamia. Yli vuosi siinä meni ja nyt. olen ollut 3 viikkoa ilman bentsoja. Sosiaalinen elämä siinä kyllä kärsii. Ei tule lä'hdettyä kotoa juurikaan mihinkään. Toivottavasti tämä kotona rötvääminen loppuu jossain vaiheessa.
- Voe tokkiisa
LAPA1976.FI kirjoitti:
Moi! Mä käytin 15 vuotta Xanoria 3-5mg/päivä. Yritin monta kertaa lopettaa Xanoreita vähentämällä, mutta siitä ei kyllä tullut yhtään mitään. Itse ajattelen sen niin, että Xanor on liian rankka lääke tollaseen pudotusohjelmaan. Mulle toimi se, että ensin vaihdettiin 4mg Xanorit 40mg:hen diapamia. Sitten 2kk välein vähennettiin 5mg diapamia. Yli vuosi siinä meni ja nyt. olen ollut 3 viikkoa ilman bentsoja. Sosiaalinen elämä siinä kyllä kärsii. Ei tule lä'hdettyä kotoa juurikaan mihinkään. Toivottavasti tämä kotona rötvääminen loppuu jossain vaiheessa.
Lapa vois tarkistaa ennenkuin kirjottaa. Suomessa vahvin Xanor on 2 mg. Ja suurin sallittu vrk. annos on 6mg.
Eli oot käyttäny väärin t. valehtelet..... - koukussa73
Voe tokkiisa kirjoitti:
Lapa vois tarkistaa ennenkuin kirjottaa. Suomessa vahvin Xanor on 2 mg. Ja suurin sallittu vrk. annos on 6mg.
Eli oot käyttäny väärin t. valehtelet.....lääkärin erikoisluvalla 10mg on suurin annos alpratsolaamia mitä voi määrätä sic merkinnällä ja sen yli menevä on jo huumausaine käytöä itse syönnyt kyseisellä annoksella jo 5vuotta lähti pienestä annoksesta ja olen syönnyt kyseistä lääkettä jo 15-16vuotta
- entinenaikaeip
koukussa73 kirjoitti:
lääkärin erikoisluvalla 10mg on suurin annos alpratsolaamia mitä voi määrätä sic merkinnällä ja sen yli menevä on jo huumausaine käytöä itse syönnyt kyseisellä annoksella jo 5vuotta lähti pienestä annoksesta ja olen syönnyt kyseistä lääkettä jo 15-16vuotta
Siis vielä nykyäänkö määrätään alpratsolaamia pitkäaikaiskäyttöön
- paniikki iskee
entinenaikaeip kirjoitti:
Siis vielä nykyäänkö määrätään alpratsolaamia pitkäaikaiskäyttöön
Miksei jos muut ei tehoa?
- Riippuvainen71
koukussa73 kirjoitti:
lääkärin erikoisluvalla 10mg on suurin annos alpratsolaamia mitä voi määrätä sic merkinnällä ja sen yli menevä on jo huumausaine käytöä itse syönnyt kyseisellä annoksella jo 5vuotta lähti pienestä annoksesta ja olen syönnyt kyseistä lääkettä jo 15-16vuotta
Kuulostaa tutulta.... Olen syönyt Xanoria jo noin 13 vuotta. Aluksi ihan satunnaisesti ja nyt menee jo hyvinkin tuo 10 mg/vrk. Hurjaltahan tuo määrä tuntuu, mutta toleranssi kun nyt vaan kasvaa vuosien varrella, eikä entinen annos enää tehoa.
Olen nyt päättänyt vähentää käyttöä pikkuhiljaa ja toivottavasti pääsen joskus eroon kokonaan. Helppoa se ei todellakaan tule olemaan, mutta toivon todellakin onnistuvani. - ei enää ikinä
Riippuvainen71 kirjoitti:
Kuulostaa tutulta.... Olen syönyt Xanoria jo noin 13 vuotta. Aluksi ihan satunnaisesti ja nyt menee jo hyvinkin tuo 10 mg/vrk. Hurjaltahan tuo määrä tuntuu, mutta toleranssi kun nyt vaan kasvaa vuosien varrella, eikä entinen annos enää tehoa.
Olen nyt päättänyt vähentää käyttöä pikkuhiljaa ja toivottavasti pääsen joskus eroon kokonaan. Helppoa se ei todellakaan tule olemaan, mutta toivon todellakin onnistuvani.Ei voi muuta kuin sanoa, että yritä jaksaa! Sinä onnistut ja jos sulla suinkin on hyvä lääkärikontakti olemassa, tee tuo vähentäminen hänen ohjeiden mukaisesti. Ei tota lääkettä voi kovin nopeasti pudottaa. Hiljaa hyvä tulee ja maailma selkenee vähitellen. Voimia! Aurinkoa!
- Se Riippuvainen71
ei enää ikinä kirjoitti:
Ei voi muuta kuin sanoa, että yritä jaksaa! Sinä onnistut ja jos sulla suinkin on hyvä lääkärikontakti olemassa, tee tuo vähentäminen hänen ohjeiden mukaisesti. Ei tota lääkettä voi kovin nopeasti pudottaa. Hiljaa hyvä tulee ja maailma selkenee vähitellen. Voimia! Aurinkoa!
Voi kiitos, voimia tässä tullaan tosiaankin tarvitsemaan! Viimeiset päivät on ahdistanut ihan kamalasti...
Olen tosi tosi iloinen puolestasi, että olet päässyt ko. lääkkeestä eroon.
Hyvää kevättä ja kesää:)
- Voihan Xanor
Itse olen syönyt Xanoria n. 15v.
Vajaa kymmenen vuotta sitten menin itse katkolle ja päätin lopettaa kertaheitolla.
Hupsista keikkaa, eipä ollu helppoo ei :(
Ensinnäkin lekuri joka ne mulle alunperin "määräsi", oli psykiatri.
Paniikkihäiriöön 1 mg depotteja ja siihen kylkeen 0,5 nopeita ja tyylillä ota silloin kun siltä tuntuu :O
No minähän pistelin niitä poskeen, ettei mitään rajaa (en silloin tiennyt, mitä myrkkyä syön).
Katkolla tosiaan lopetin ihan itse 2:ssa viikossaa nuo paskat ja siinä oli katkon lekuri ihmeissään.
Kotiuduin ja parin viikon jälkeen tuli niin rankka ahdistus ja pelkotilat, että minähän menin tk lääkärille ja sanoin etten voi olla ilman.
Lääkettä tuli samantien ja kaiken huipuks lääkäri sanoi . "Laitan sulle noita 2mg, kun kehuvat niiden toimivan parhaiten".
Juu toimii kyllä nyt oon n.8v. syöny 3 mg päivässä ja tuntuu, että tarvis nostaa annosta, joskus kun oikein pahalta tuntuu saatan ottaa yhen ylimääräsen, en muuta.
En voi oikeesti käsittää miks tuol "huumepalstoil" puhutaa, et hyvä lääke, kyllä kolisee ym.
Ihan järkky lääke, varokaa ihan jokainen.
Noi sirinät sun muut, äänten voimistuminen (askeleet kadulla) oli silloin katkon aikana ihan helvettiä ja viikon päivät menin kirjaimellisesti pitkin seiniä.
Saatoin alkaa kirkumaan vastaan kävelevää hoitsua yms.
Ei kivat viekkarit ja siel sanottiin, et xanoreista vaikeempi päästä eroon kuin heroiinistä !!!!! Se oli silloin tahtojen taistelua, mut sit onneton retkahdin takas. Ja nyt en puhu mistään viihdekäytöstä vaan "mielen Normalisoinnista".
Tsemppiä sulle jos eroon oot päässy.- Alkuperäinen kirjoit
Hei,
Xanorista olen ollut irti tammikuun 9. päivästä mutta korvien sirinä sen kun jatkuu, ilmeisesti saa varautua siihen, että pitkään. Päädyin kuitenkin vähän helpompaan menettelyyn eli vähentämään pikkuhiljaa puitkävaikutteisen Risolidin kautta. Nyt menee iltaisin 15 - 25 mg.
- Tukea
www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf
- paniikkihäiriöinen
Minkä takia aloitit käyttämään kai oli sairaus niinkuin itsellä ei missään nimessä
näitä pidä käyttää vaan huvikseen.- eräs lopettanut
Lääkettä määrätään turhaan ihmisille jotka pärjäisivät ilmankin.
On muitakin hoitomuotoja. Ainakin joillakin ne toimivat.
Itse pystyin lopettamaan kyseessä olevan lääkityksen, joka oli määrätty paniikkihäiriön hoitoon. Syystä tai toisesta pärjään ilmankin. Joko olen parantunut tai en olisi alunperinkään tarvinnut tuota lääkettä.
Oli sitten kysymys virhediagnoosista tai jostain yllämainituista syistä, on ihmisiä, jotka voivat lopettaa bentsodiatsepiinilääkityksen. Myös sellaisille se voi olla mahdollista, jotka eivät siihen vielä itse usko. - paniikkihäiriöinen
eräs lopettanut kirjoitti:
Lääkettä määrätään turhaan ihmisille jotka pärjäisivät ilmankin.
On muitakin hoitomuotoja. Ainakin joillakin ne toimivat.
Itse pystyin lopettamaan kyseessä olevan lääkityksen, joka oli määrätty paniikkihäiriön hoitoon. Syystä tai toisesta pärjään ilmankin. Joko olen parantunut tai en olisi alunperinkään tarvinnut tuota lääkettä.
Oli sitten kysymys virhediagnoosista tai jostain yllämainituista syistä, on ihmisiä, jotka voivat lopettaa bentsodiatsepiinilääkityksen. Myös sellaisille se voi olla mahdollista, jotka eivät siihen vielä itse usko.Oletko aivan vapaa ei muita lääkkeitä tilalle tullut?
- eräs lopettanut
paniikkihäiriöinen kirjoitti:
Oletko aivan vapaa ei muita lääkkeitä tilalle tullut?
Vajaa kymmenen vuotta ilman mitään lääkkeitä.
- paniikkihäiriöinen
eräs lopettanut kirjoitti:
Vajaa kymmenen vuotta ilman mitään lääkkeitä.
Entäs onko mitään paniikkihäiriöön edes viittaavaa jäljellä välttelevää
käytöstä eri tilanteissa ym. - eräs lopettanut
paniikkihäiriöinen kirjoitti:
Entäs onko mitään paniikkihäiriöön edes viittaavaa jäljellä välttelevää
käytöstä eri tilanteissa ym.Välttelyä ei oikeastaan ole enää lainkaan. Vuosien kuluessa on rohkeus kasvanut ja pelot unohtuneet.
Alussa olin sopivasti innoissani onnistumisista, että pienet tärinät eivät lannistaneet. Yritin pysyä liikkeessä. Ei liian pitkiä taukoja kotona.
Kävin esim. kaupassa joka päivä harjoituksen vuoksi. Kaupassa käynti kun oli yksi jännityksen aihe.
Nykyisin ei tarvitse tuon takia olla jatkuvasti menossa. On iskostunut mieleen onnistumiset.
- iloinenomena
Minulla annostus xanor depot 0,5 mg x 3 jotka otan yötä vasten. Sekä alprox 1 mg x 5 vrk. Aloitus v.-96 diagnoosina paniikkihäiriö annostus 0,5 mg x 2. Hurjasti on noussut. Miten hiivatissä näistä pääsee eroon ? Olen 44 v. 37v. sairastuin pahanlaatuiseen rintasyöpään. Olen jo harkinnut Minnesota hoitoon lähtemistä jossa lääkkeet ajetaan alas kuudessa päivässä. Pelottaa vaan niin julmetusti että miten ne lekurit pystyy vajaassa viikossa lopettamaan lääkityksen. Alkoholia en käytä. Kuitenkaan ei ole mukava olla pilleripurkissa aina kiinni. Silloin tällöin voi puolikas vuorokaudessa mennä vähemmän jos liikun paljon eli urheilen. 7 maratonia takana mutta näistä hiivatin mömmöistä pitäisi päästä eroon...
- qlasfowhqg
Itse aloin bentsoja syömään 12-vuotiaana. Sillojn tuli käyttöön tenox ym.
Siitä 10v eteenpäin tuli kuvioihin xanor ja muitakin bentsoja enemmän.
Pääsin niistä eroon ja vuoden olinkin ilman.
Tämän jälkeen tuli elämän tilanne muutos ja aloitin lääkäriä manipuloimalla suoraan 4mg/pvä xanorit.
söin tuota annosta muutaman vuoden ja nyt 2vuotta tiputtanut annosta ollen nyt 1,5mg/pvä
Tässä sivumainitana, että söin xanoria/diapamia siten että päivä annos oli diapameissa n.500mg/pvä pahimmillaan joskus ja sitä kesti vuoden päivät. Nämä kun lopetin seinään oli sairaala reissu ja melkein henki pois.
En suosittele kenellekkään bentsoja, ellei ole välttämätöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628