Onko sinulla tällä palstalla jotain "missiota"? Mitä haluaisit kirkossa muuttaa?
Itse toivon, että kirkko keskittyisi enemmän evankeliumiin ja diakoniatyöhön. Tätä yritän välillä "agitoida".
Mikä on missiosi?
65
254
Vastaukset
- sakarjias
Kertoa kristinuskosta mahdollisimman maanläheisesti ja yksiselitteisesti.
- YAK-42
Sama missio on minullakin.
- AntiChrisu
Ensisijainen missioni:
On saada valtio eroon kirkosta, kirkon etuoikeuksien poistaminen, uskonnonopetuksen kustannukset kirkolle/omalle uskontokunnalle, uskonnolliset toimitukset pois armeijasta, kirkon yhteisöveron poisto, hautaustoimi avoimeksi kilpailulle, kirkonedustajat pois yhteiskunnallisista päätöksentekoelimistä.
Keinot tällä palstalla: Tuon esiin epäkohtia ja paljastan kirkon valheita
Toisisijainen missioni:
On saada ihmiset luopumaan uskonnosta ja aloittamaan itsenäisen ajattelun
Keinot tällä palstalla: Tuon esiin raamatun virheellisyyden ja sitä kautta kyseisen jumalan olemattomuuden, tuon esille kristittyjen moraalittomuuden ja kaksoistandardit, tuon esille että kristittyihin liitetyt positiiviset ominaisuudet esiintyvät ylivertaisina ateisteissa
Kolmas missioni, joka on seurausta edellisistä: Tahdon kiihdyttää osaltani kirkosta eroamisia ja kirkkolaivan uppoamista.- Limited Life
Olet ilmeisesti mieshenkilö, mutta voit yhtä hyvin olla nainenkin. Editoin sinunkaltaisillesi ihmisille myös pienen evankeelisen videon, jos jaksaist sen ajatuksella katsoa. Kun pyydät kristittyjä itsenäiseen ajatteluun, niin tässä videossa on tavallaan sinulle sama vetoomus. "Jos Jumalaa ei ole, niin sökäämme ja juokaamme, sillä huomenna kuolemme." Rukoilen puolestasi. Ehkä moni muukin?
http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE
- Sasa
"Keinot tällä palstalla: Tuon esiin raamatun virheellisyyden ja sitä kautta kyseisen jumalan olemattomuuden, tuon esille kristittyjen moraalittomuuden ja kaksoistandardit, tuon esille että kristittyihin liitetyt positiiviset ominaisuudet esiintyvät ylivertaisina ateisteissa"
No niin, sieltähän se tietäjä saapui, ei muutakuin faktat esiin. Odotan mielenkiinnolla.
: )- AntiChrisu
Raamattu (UT) on ensinnäkin kirjoitettu 300-luvulla. Yhtään kopioita ei ole olemassa aiemmalta ajalta. Yksittäisiä tekstinkatkelmia (rivi tai kaksi), jotka jos oikein pinnistää on 100 ja 200-luvuilta. Yhtään tekstinpalaakaan ei ole uudesta testamentista vuosien 1-100 väliltä.
Tämä osoittaa yksinään sen että raamattu ei ole luotettava lähde edes Jeesuksen olemassaolosta. Toinen asia on että Jeesusta (Jehosua, Iosus) ei mainita yhdessäkään ulkopuolisessa lähteessä ennen 1100-lukua munkin tökerö väärennös Testimonium Flavius.
Näin on osoitettu jo se että historiallisena dokumenttina raamattua ei voi pitää.
Toinen on raamatun kertomukset itsessään. Kun Jeesus kuoli niin Jerusalemissa oli täydellinen auringonpimennys, ikävä vain että sellaista ei ole ollut vuosien 1-80 välisenä aikana, edes osittaista auringonpimennystä ei ole joka osuisi pääsiäiseen kello 12 nurkille ja joka kestäisi kolmisen tuntia.
Tässä vasta alkua. - Sasa
AntiChrisu kirjoitti:
Raamattu (UT) on ensinnäkin kirjoitettu 300-luvulla. Yhtään kopioita ei ole olemassa aiemmalta ajalta. Yksittäisiä tekstinkatkelmia (rivi tai kaksi), jotka jos oikein pinnistää on 100 ja 200-luvuilta. Yhtään tekstinpalaakaan ei ole uudesta testamentista vuosien 1-100 väliltä.
Tämä osoittaa yksinään sen että raamattu ei ole luotettava lähde edes Jeesuksen olemassaolosta. Toinen asia on että Jeesusta (Jehosua, Iosus) ei mainita yhdessäkään ulkopuolisessa lähteessä ennen 1100-lukua munkin tökerö väärennös Testimonium Flavius.
Näin on osoitettu jo se että historiallisena dokumenttina raamattua ei voi pitää.
Toinen on raamatun kertomukset itsessään. Kun Jeesus kuoli niin Jerusalemissa oli täydellinen auringonpimennys, ikävä vain että sellaista ei ole ollut vuosien 1-80 välisenä aikana, edes osittaista auringonpimennystä ei ole joka osuisi pääsiäiseen kello 12 nurkille ja joka kestäisi kolmisen tuntia.
Tässä vasta alkua.Lisää vaan ei noi todista vielä mitään.....
- lisää faktaa
AntiChrisu kirjoitti:
Raamattu (UT) on ensinnäkin kirjoitettu 300-luvulla. Yhtään kopioita ei ole olemassa aiemmalta ajalta. Yksittäisiä tekstinkatkelmia (rivi tai kaksi), jotka jos oikein pinnistää on 100 ja 200-luvuilta. Yhtään tekstinpalaakaan ei ole uudesta testamentista vuosien 1-100 väliltä.
Tämä osoittaa yksinään sen että raamattu ei ole luotettava lähde edes Jeesuksen olemassaolosta. Toinen asia on että Jeesusta (Jehosua, Iosus) ei mainita yhdessäkään ulkopuolisessa lähteessä ennen 1100-lukua munkin tökerö väärennös Testimonium Flavius.
Näin on osoitettu jo se että historiallisena dokumenttina raamattua ei voi pitää.
Toinen on raamatun kertomukset itsessään. Kun Jeesus kuoli niin Jerusalemissa oli täydellinen auringonpimennys, ikävä vain että sellaista ei ole ollut vuosien 1-80 välisenä aikana, edes osittaista auringonpimennystä ei ole joka osuisi pääsiäiseen kello 12 nurkille ja joka kestäisi kolmisen tuntia.
Tässä vasta alkua."Historiallisen Jeesuksen olemassaoloa ei juuri kukaan vakavasti otettava tutkija epäile. Ajoittain joku tutkijaksi luokiteltava radikaali on väläytellyt mahdollisuutta, että tämä maailmanhistorian merkkihenkilö olisikin ainoastaan mielikuvituksen tuote, mutta nämä radikaalit on varsin pian vaiennettu. Syy siihen, että tällainen käsitys edelleenkin elää "kansan keskuudessa", juontaa juurensa mitä ilmeisimmin kommunismin seitsemänkymmenen vuoden kulta-ajalta. Marx ja Engels nimittäin liittivät kehittelemäänsä sosialistiseen ideologiaan teorian, jonka mukaan Jeesus Nasaretilaista ei ole koskaan ollutkaan ja tästä tuli marxilaisuuden virallinen oppi.1 Koska kommunismin vaikutus Länsimaidenkin yliopistomaailmassa oli ainakin vielä 1970-luvulla varsin voimakas, on tämän ajatuksen säilyminen nykypäiviin asti ymmärrettävää. Mm. Suomen vapaa-ajattelijoiden kotisivuilla on käännettynä amerikkalaisen Earl Dohertyn kirjoitus, joka pyrkii perustelemaan Jeesuksen historiallisuuden kieltävän näkökannan.2 Dohertyn esitys on ylhäisessä yksinäisyydessään varsinainen oppikirjaesimerkki ns. hiljaisuudesta argumentoinnista ja johtopäätösakrobatiasta. Lähinnä tästä vapaa-ajattelijoiden suosimasta suuntauksesta tulee mieleen joidenkin natsihenkisten radikaalitutkijoiden väite, jonka mukaan mitään keskitysleirejä ei toisen maailmansodan aikaan itse asiassa ollutkaan. Näin ollen jokainen juutalaisten käsiin tatuoitu numerosarja on vain osa suurta maailmanlaajuista salaliittoa, kuten myös jokainen valokuva, liittoutuneiden sotilaiden todistus, museoina toimivat entiset leirit ja hiusvuoret. Mielipiteeni on valmis - älä sekoita minua tosiasioilla!"
http://www.nic.fi/~vlahsrk/tekstit/jeesushi.html
"Julius Africanus viittaa myös toiseen historioitsijaan, Phlegoniin, jonka mukaan Tiberiuksen hallituskaudella täyden kuun aikaan oli täysi auringonpimennys, joka kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen.9 Julius Africanus uskoi Phlegonin kirjoittavan samasta pimeydestä kuin Thallus ja hän itse. Julius käyttää ilmausta "tästä pimeydestä" (touto to skotos), mikä antaa ymmärtää, että Thallus yritti selittää pimeyttä, joka liittyi ristiinnaulitsemiseen ja joka oli sen ajan tähtitieteilijöiden kiihkeän pohdinnan kohteena. Thallus ei siis vain dokumentoinut jotain tiettyä auringonpimennystä, vaan pyrki löytämään kyseessä olevalle pimennykselle nimenomaan luonnollisen selityksen. Näin ollen Julius Africanus ja Thallus näyttävät pitävän itsestään selvyytenä sitä, että Jeesus kuoli (ja näin ollen myös tietysti oli olemassa.)"...................
Historioitsija Paul Meier kirjoittaa tästä pimennyksestä seuraavasti: "Tämä ilmiö näkyi ilmeisesti Roomassa, Ateenassa ja muissa Välimeren kaupungeissa. Tertullianuksen mukaan…se oli kosminen tapahtuma tai "maailman tapahtuma". Phlegon, kreikkalainen kirjailija, joka oli kotoisin Cariasta kirjoitti kronologian noin 137 jkr ja kertoi, että 202. Olympiadina (noin vuonna 33jkr) oli "suuri auringonpimennys" ja että "kuudennella hetkellä tuli yö" niin, että jopa tähdet näkyivät taivaalla.10" - AntiChrisu
Sasa kirjoitti:
Lisää vaan ei noi todista vielä mitään.....
Raamatussa on tarkkaan kuvattu Jeesuksen kuoleman olosuhteet, aika ja paikka.
Nyt tiedetään että mitään auringonpimennystä ei ollut. Todistaa se nyt ainakin että raamatussa on puhtaita satuja.
Varmasti raamatussa on siteeksi jotain tottakin, mutta sillä tavalla valheesta saadaan vakuuttavampi.
Toisekseen kukaan uskova ei ole onnistunut herättämään kuolleita, vaikka jokaisen Pyhän Hengen saaneen pitäisi siihen kyetä. - AntiChrisu
lisää faktaa kirjoitti:
"Historiallisen Jeesuksen olemassaoloa ei juuri kukaan vakavasti otettava tutkija epäile. Ajoittain joku tutkijaksi luokiteltava radikaali on väläytellyt mahdollisuutta, että tämä maailmanhistorian merkkihenkilö olisikin ainoastaan mielikuvituksen tuote, mutta nämä radikaalit on varsin pian vaiennettu. Syy siihen, että tällainen käsitys edelleenkin elää "kansan keskuudessa", juontaa juurensa mitä ilmeisimmin kommunismin seitsemänkymmenen vuoden kulta-ajalta. Marx ja Engels nimittäin liittivät kehittelemäänsä sosialistiseen ideologiaan teorian, jonka mukaan Jeesus Nasaretilaista ei ole koskaan ollutkaan ja tästä tuli marxilaisuuden virallinen oppi.1 Koska kommunismin vaikutus Länsimaidenkin yliopistomaailmassa oli ainakin vielä 1970-luvulla varsin voimakas, on tämän ajatuksen säilyminen nykypäiviin asti ymmärrettävää. Mm. Suomen vapaa-ajattelijoiden kotisivuilla on käännettynä amerikkalaisen Earl Dohertyn kirjoitus, joka pyrkii perustelemaan Jeesuksen historiallisuuden kieltävän näkökannan.2 Dohertyn esitys on ylhäisessä yksinäisyydessään varsinainen oppikirjaesimerkki ns. hiljaisuudesta argumentoinnista ja johtopäätösakrobatiasta. Lähinnä tästä vapaa-ajattelijoiden suosimasta suuntauksesta tulee mieleen joidenkin natsihenkisten radikaalitutkijoiden väite, jonka mukaan mitään keskitysleirejä ei toisen maailmansodan aikaan itse asiassa ollutkaan. Näin ollen jokainen juutalaisten käsiin tatuoitu numerosarja on vain osa suurta maailmanlaajuista salaliittoa, kuten myös jokainen valokuva, liittoutuneiden sotilaiden todistus, museoina toimivat entiset leirit ja hiusvuoret. Mielipiteeni on valmis - älä sekoita minua tosiasioilla!"
http://www.nic.fi/~vlahsrk/tekstit/jeesushi.html
"Julius Africanus viittaa myös toiseen historioitsijaan, Phlegoniin, jonka mukaan Tiberiuksen hallituskaudella täyden kuun aikaan oli täysi auringonpimennys, joka kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen.9 Julius Africanus uskoi Phlegonin kirjoittavan samasta pimeydestä kuin Thallus ja hän itse. Julius käyttää ilmausta "tästä pimeydestä" (touto to skotos), mikä antaa ymmärtää, että Thallus yritti selittää pimeyttä, joka liittyi ristiinnaulitsemiseen ja joka oli sen ajan tähtitieteilijöiden kiihkeän pohdinnan kohteena. Thallus ei siis vain dokumentoinut jotain tiettyä auringonpimennystä, vaan pyrki löytämään kyseessä olevalle pimennykselle nimenomaan luonnollisen selityksen. Näin ollen Julius Africanus ja Thallus näyttävät pitävän itsestään selvyytenä sitä, että Jeesus kuoli (ja näin ollen myös tietysti oli olemassa.)"...................
Historioitsija Paul Meier kirjoittaa tästä pimennyksestä seuraavasti: "Tämä ilmiö näkyi ilmeisesti Roomassa, Ateenassa ja muissa Välimeren kaupungeissa. Tertullianuksen mukaan…se oli kosminen tapahtuma tai "maailman tapahtuma". Phlegon, kreikkalainen kirjailija, joka oli kotoisin Cariasta kirjoitti kronologian noin 137 jkr ja kertoi, että 202. Olympiadina (noin vuonna 33jkr) oli "suuri auringonpimennys" ja että "kuudennella hetkellä tuli yö" niin, että jopa tähdet näkyivät taivaalla.10"No niin mutta NASA osoittaa että mitään auringonpimennystä ei ollut. Kumpaa uskon teologia joka puhuu lämpimikseen vai tähtitieteilijää joka voi osoittaa väittensä tarkoin laskutoimituksin oikeaksi.
Yksikään oletetun Jeesuksen ajan tähtitieteilijä ei mainitse poikkeavaa auringonpimennystä. Koska sellaista ei ollut.
Vetoaminen konsensukseen on edelleen virheargumentti, varmaankin teologeilla on yksimielisyys että Jeesus on historiallinen. Mutta nyt puhutaankin oikeista historian tutkijoista, ei teologeista eikä muista astrologeista. - lisää faktaa
AntiChrisu kirjoitti:
No niin mutta NASA osoittaa että mitään auringonpimennystä ei ollut. Kumpaa uskon teologia joka puhuu lämpimikseen vai tähtitieteilijää joka voi osoittaa väittensä tarkoin laskutoimituksin oikeaksi.
Yksikään oletetun Jeesuksen ajan tähtitieteilijä ei mainitse poikkeavaa auringonpimennystä. Koska sellaista ei ollut.
Vetoaminen konsensukseen on edelleen virheargumentti, varmaankin teologeilla on yksimielisyys että Jeesus on historiallinen. Mutta nyt puhutaankin oikeista historian tutkijoista, ei teologeista eikä muista astrologeista.ASTRONOMIEN AJANMÄÄRITYS JEESUKSEN RISTIINNAULITSEMISESTA JA YLÖSNOUSEMUKSESTA ; "He vakuuttuivat , että ristiinnaulitsemisen päivämäärä oli 33 AD, eikä 30 AD, koska arkistot osoittivat auringonpimennyksen, kuten Raamatussa on kuvattu tapahtuneen Jerusalemissa tuona vuonna Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan." Liviu Mircea ja Tiberiu Oproiu, Astronomic Observatory Institute in Cluj, Romaniasta, päätyvät siis samaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ajankohtaan, (Perj. 3. 4. v.33) , kuin mm. Texasin Teologisesta Instituutista Tri. Harald Hoener ja Heikki Oja Helsingin Yliopiston almanakkaosastolta (ks.hänen kirjansa AIKAKIRJA s. 12.) Tämä päivämäärä on sama kuin juutalaisen kalenterin Nisan kuun 14.p., joka oli perjantai ja jolloin Mooseksen lain mukaan pääsiäislammas oli teurastettava. Jeesuksen ristinkuolemassa siis loppui lammasuhrien syntejä poistava vaikutus, koska Jeesus 'uhrilampaana' korvasi aiemmat lammasuhrit ja Vanha Liitto, lakiliitto korvattiin Uudella Liitolla, jonka merkkinä oli ja on Jeesuksen veri.http://www.reinosav.net/onthecross.htm
- Sasa
AntiChrisu kirjoitti:
Raamatussa on tarkkaan kuvattu Jeesuksen kuoleman olosuhteet, aika ja paikka.
Nyt tiedetään että mitään auringonpimennystä ei ollut. Todistaa se nyt ainakin että raamatussa on puhtaita satuja.
Varmasti raamatussa on siteeksi jotain tottakin, mutta sillä tavalla valheesta saadaan vakuuttavampi.
Toisekseen kukaan uskova ei ole onnistunut herättämään kuolleita, vaikka jokaisen Pyhän Hengen saaneen pitäisi siihen kyetä.Et edelleenkään esitä faktatietoja, nuo kommentit ovat ainoastaan omia mielipiteitäsi. Odotan edelleen faktoja, " Tuon esiin raamatun virheellisyyden ja sitä kautta kyseisen jumalan olemattomuuden, tuon esille kristittyjen moraalittomuuden ja kaksoistandardit, tuon esille että kristittyihin liitetyt positiiviset ominaisuudet esiintyvät ylivertaisina ateisteissa"
Sasa kirjoitti:
Et edelleenkään esitä faktatietoja, nuo kommentit ovat ainoastaan omia mielipiteitäsi. Odotan edelleen faktoja, " Tuon esiin raamatun virheellisyyden ja sitä kautta kyseisen jumalan olemattomuuden, tuon esille kristittyjen moraalittomuuden ja kaksoistandardit, tuon esille että kristittyihin liitetyt positiiviset ominaisuudet esiintyvät ylivertaisina ateisteissa"
Auringonpimennysten suhteen asia on aika selvä:
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEpubs/5MCSE.html
Auringonpimennysten ennustaminen onnistuu eteen- ja taaksepäin ihan perusmatematiikalla (se osattiin jo eaa., mm. kaldealaiset ja mayat), joten NASAn luettelo on todennäköisesti paikkansapitävä.
Tietenkin voidaan aina vedota yliluonnolliseen, kuten tarinassa Gibeonista jossa aurinko pysähtyi taivaanlaelle. Muutakaan ei voi kun auringon "pysähtyminen" taivaanlaellehan ei onnistu muutoin kuin pysäyttämällä maapallon pyörimisliike akselinsa ympäri. Ilman ihmettä siis. Ihme tosin olisi pyörimisliikkeen pysähtyminenkin mutta siitä ei olisi kukaan kertomassa enää.- AntiChrisu
lisää faktaa kirjoitti:
ASTRONOMIEN AJANMÄÄRITYS JEESUKSEN RISTIINNAULITSEMISESTA JA YLÖSNOUSEMUKSESTA ; "He vakuuttuivat , että ristiinnaulitsemisen päivämäärä oli 33 AD, eikä 30 AD, koska arkistot osoittivat auringonpimennyksen, kuten Raamatussa on kuvattu tapahtuneen Jerusalemissa tuona vuonna Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan." Liviu Mircea ja Tiberiu Oproiu, Astronomic Observatory Institute in Cluj, Romaniasta, päätyvät siis samaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ajankohtaan, (Perj. 3. 4. v.33) , kuin mm. Texasin Teologisesta Instituutista Tri. Harald Hoener ja Heikki Oja Helsingin Yliopiston almanakkaosastolta (ks.hänen kirjansa AIKAKIRJA s. 12.) Tämä päivämäärä on sama kuin juutalaisen kalenterin Nisan kuun 14.p., joka oli perjantai ja jolloin Mooseksen lain mukaan pääsiäislammas oli teurastettava. Jeesuksen ristinkuolemassa siis loppui lammasuhrien syntejä poistava vaikutus, koska Jeesus 'uhrilampaana' korvasi aiemmat lammasuhrit ja Vanha Liitto, lakiliitto korvattiin Uudella Liitolla, jonka merkkinä oli ja on Jeesuksen veri.http://www.reinosav.net/onthecross.htm
Vuonna 28-40 ei ole mitään kuvatunlaista auringonpimennystä.
Osittaisia auringonpimennyksiä on ja yksi noin 3 tuntinen mutta se ei ole lähelläkään pääsiäistä tai muutakaan juutalaisjuhlaa, eikä oikeaan kellonaikaan.
Jos raamatun tarkka kuvaus olisi tosi pitäisi täyttyä seuraavat asiat. Tähtitieteelliset laskelmat osoittavat niiden mahdottomuuden
-Täydellinen auringonpimennys Jerusalemissa vuosien 25-40 välisenä aikana
-Vuodenaika pääsiäinen (helmi-kesäkuu)
-Pimeyksen alun kellon aika 10-13 välillä
-Pimeyksen kesto noin 3 tuntia
Tällaista nyt vaan ei ole tapahtunut!! Parhaimmillaan noista saadaan ehkä kaksi osumaa jos sovitaan että se pimeys ei niin pimeä ollutkaan vaan hieman hämärtyi. - Sasa
a-teisti kirjoitti:
Auringonpimennysten suhteen asia on aika selvä:
http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEpubs/5MCSE.html
Auringonpimennysten ennustaminen onnistuu eteen- ja taaksepäin ihan perusmatematiikalla (se osattiin jo eaa., mm. kaldealaiset ja mayat), joten NASAn luettelo on todennäköisesti paikkansapitävä.
Tietenkin voidaan aina vedota yliluonnolliseen, kuten tarinassa Gibeonista jossa aurinko pysähtyi taivaanlaelle. Muutakaan ei voi kun auringon "pysähtyminen" taivaanlaellehan ei onnistu muutoin kuin pysäyttämällä maapallon pyörimisliike akselinsa ympäri. Ilman ihmettä siis. Ihme tosin olisi pyörimisliikkeen pysähtyminenkin mutta siitä ei olisi kukaan kertomassa enää.NASA:n tietoja en kyseenalaistakkaan, sehän on kuten sanoit perusmatematiikkaa, mutta muitakin luonnollisia (tai yliluonnollisia) syitä saattaa ko. auringonpimennykseen olla.
Alla yksi esimerkki, jota arvellaan ison metsäpalon aiheuttamaksi;
Aurinko pimeni selittämättömällä tavalla 19.5.1780. Pimeänä päivänä tunnettu ilmiö aiheutti valtavaa hämmästystä uudella mantereella, koska kysymyksessä ei voinut olla tavallinen auringonpimennys. Seuraavana yönä kuu muuttui veren väriseksi. AntiChrisu kirjoitti:
Vuonna 28-40 ei ole mitään kuvatunlaista auringonpimennystä.
Osittaisia auringonpimennyksiä on ja yksi noin 3 tuntinen mutta se ei ole lähelläkään pääsiäistä tai muutakaan juutalaisjuhlaa, eikä oikeaan kellonaikaan.
Jos raamatun tarkka kuvaus olisi tosi pitäisi täyttyä seuraavat asiat. Tähtitieteelliset laskelmat osoittavat niiden mahdottomuuden
-Täydellinen auringonpimennys Jerusalemissa vuosien 25-40 välisenä aikana
-Vuodenaika pääsiäinen (helmi-kesäkuu)
-Pimeyksen alun kellon aika 10-13 välillä
-Pimeyksen kesto noin 3 tuntia
Tällaista nyt vaan ei ole tapahtunut!! Parhaimmillaan noista saadaan ehkä kaksi osumaa jos sovitaan että se pimeys ei niin pimeä ollutkaan vaan hieman hämärtyi.AntiChrisu sanoi :
Vuonna 28-40 ei ole mitään kuvatunlaista auringonpimennystä.
___________
Kirkkoisä Tertullianus kirjoittaa teoksessaan Apologeticum tuosta
päivänvalon pimentymisestä.
__
Luku 21
kirjan sivu 82.
Mutta jo ristillä riippuessaan hän näytti monia kuolemansa aikaan saamia erityisiä merkkejä.
Hän näet antoi itse vapaaehtoisesti henkensä sanansa mukaan rientäen siinä pyövelin edelle.
Samalla hetkellä , auringon ollessa korkeimmillaan , sammui päivän valo.
Auringonpimennykseksi sitä arvelivat ne ,jotka eivät tienneet ,että myös tämä oli Kristuksesta ennustettu.
Kuitenkin myös tästä maailman onnettomuudesta kerrotaan teidän arkistoissanne.
Moi, haluan välittää oikeaa tietoa kirkosta ja sen toiminnasta. Haluan myös avoimuutta kirkon työhön ja toimintaan.
Haluan vastata niille, jotka selkeästi etsivät vastausta kirkon työntekijältä. En ehdi palstalle kovin usein, mutta joskus kuitenkin.
Haluan välittää sanomaa armollisesta Jumalasta. Toivon, että se välittyisi erityisesti niille, jotka eivät tule kirkkoon tai muihin seurakunnan tilaisuuksiin.
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta- jätätkö kertomatta
Entäs Pyhästä Jumalasta ?
Alkuperäinen ”missioni” oli tätä kautta tutustua kirkkoon paremmin. Olenhan ollut pois yli 30 vuotta. Mutta pian totesin, että täällähän käydään ihan peruskeskusteluja eri näkemysten kanssa. Näin olen saanut tutustua ja tietoakin täältä laajemmasta uskonnollisesta piiristä.
Minusta on hyvä, että nekin voivat osallistua edes jonkinlaiseen keskusteluun uskosta ja kirkosta, jotka eivät ehkä muuten pääse muiden pariin. Itselläni on tilanne, ettei enää työpäivän jälkeen jaksa lähteä rientoihin mukaan, Misät erityisesti pidän, harvoin koolla on elävässä elämässä niin eri tavoin ajattelevia.
Mitä halaisin muuttaa kirkossa? Aika paljonkin. Kirkon rahoituspohja tulee varmasti muuttumaan. En usko että yhteiskunta kovin pitkään kierrättää rahoja. Kulmakiveksi tulee varmaan tuo hautaustoimi. Sitten avioliittojen solmimislupa tulisi olla pelkästään maistraatilla. Näin kirkko voisi paremmin toteuttaa näkemyksiensä mukaisia avioliittoja ottamalla pelkän siunauksen käyttöön.
Oman seurakuntani alueella on paljon vireää toimintaa. Sinne voi myös itse ehdottaa ja jopa olla aloittamassa toimintaa. Eräs tuttavani onkin sitä alustavasti suunnitellut, mutta opiskelu kiireet ovat vielä olleet esteenä.
Diakonia työ on tärkeää. Pelkään pahoin että sen tarve vain lisääntyy. Se alkaa olla jo osa sosiaalityötä, minkä kuntien pitäisi hoitaa? Yhteistyössä?
Olen löytänyt myös tämän palstan kautta monia mielenkiintoisia linkkejä ja erilaisia keskusteluareenoja. Vielä lueskelen lähinnä niitä, kommentoin vain täällä. Vähän niin kuin harjoitusta.
Eniten kiinnostaa tuon evankeliumin eläväksi tekeminen sillä tavoin, mitä se arkipäivässä ilmenee. Eli aika käytännönläheisesti. Toisaalta on todella mielenkiintoista lueskella Raamatun eri tekstejä sekä kuinka niitä on tulkittu.- rönsyt pois
"Sitten avioliittojen solmimislupa tulisi olla pelkästään maistraatilla. Näin kirkko voisi paremmin toteuttaa näkemyksiensä mukaisia avioliittoja ottamalla pelkän siunauksen käyttöön."
Samaa mieltä!
Kannatan myös hautaustoimen kunnallistamista.
Kirkon pitäisi pyrkiä eroon niistä rönsyistä, jotka eivät ole sen ydintoimintaa. - tavan lutku
rönsyt pois kirjoitti:
"Sitten avioliittojen solmimislupa tulisi olla pelkästään maistraatilla. Näin kirkko voisi paremmin toteuttaa näkemyksiensä mukaisia avioliittoja ottamalla pelkän siunauksen käyttöön."
Samaa mieltä!
Kannatan myös hautaustoimen kunnallistamista.
Kirkon pitäisi pyrkiä eroon niistä rönsyistä, jotka eivät ole sen ydintoimintaa.Ei siitä pitkää aikaa ole kun Paarma pörisi, jotta kaste, häät ja hautaus pitävät ihmiset kirkossa. Voi, kuinka minua pisteli silloin vihaksi. Millaista tavankansan aliarvioimista. Hyvä, kun en eronnut kirkosta. Niin jurppi.
Kaste saa kirkkoon jäädä, mutten tiedä sitäkään, pitääkö lapsi kastaa ihan vauvana.
- kirkkoon kyllästynyt
Minun missioni on, että konservatiivit haastetaan. He ovat pitäneet kirkon itsellään ja siksi kynnys kirkkoon on edelleen monelle korkea. Pienestä piiristä on tullut todellisesta ilosanomasta nauttivaa kirkon kermaa, jonkinlaista valiojoukkoa. Muut ovat maksajia, jotka syökööt murusia. Maksajille kirkoksi riittää siirtymäriittipalveluja toimittava laitos, he tavallaan maksavat "aneita", ja ajattelevat esim. hautaansiunauksen olevan vähintäänkin hyvää "bonusta" Taivaan portilla.
Kansa on opetettu lähes taikauskoisesti uskomaan, että kun kirkkorakennukset ovat hyvässä puunissa, papeilla vatsat täynnä ja nätit mekot päällä, niin Herran siunaus lepää kansan yllä. Kaikki tämä on itse asiassa sopinut konservatiiveille oikein hyvin: he saivat kirkoista pienille piireilleen komeat kulissit.
Toivon, että setien pönäkkä valta kaatuu ja muutkin kirkon jäsenet (ja kaikki kiinnostuneet) pääsevät vihdoin toden teolla nauttimaan ilosanomasta.
Kirkon tehtävä olisi ollut levittää ilosanomaa. Sitä se ei tehnyt vaan piti sen itsellään. Ja rahat myös. Köyhempi kirkko olisikin ehkä keskittynyt evankeliumiin enemmän. - mun missio
Kirkossa puhutaan liikaa ja tehdään liian vähän. Puheet, jotka eivät muutu teoiksi ovat turhia.
Diakoniatyö, kansainvälinen avustustyö ja lähetys ovat kirkon ydintä. Näistäkin kaksi jälkimmäistä kirkko on ulkoistanut järjestöille!
Kirkko palvelee etupäässä hyvinvoivia ja vireitä lapsia, nuoria, aikuisia ja ikäihmisiä, vaikka evankeliumin julistaminen tarkoittaa sitä, että hyvinvoivat pitäisi saada toimimaan heikompien hyväksi. Niin kauan kuin hyvinvoivat ovat kirkon palvelujen vastaanottajia sen sijaan, että olisivat palveluiden tuottajia, kirkko on täydellisesti epäonnistunut sanomansa levittämisessä.- kirkkoon kyllästynyt
Hyvin puhuttu!
- ---------
Lähikirkkoon perustettiin lapsikuoro, kun kaksoset olivat tokaluokalla. Ajattelin silloin, että onpa mukava, kun lapsetkin saavat mahdollisuuden palvella seurakuntaamme. Oletin, että lapsikuoro laulaa messuissa, käy vanhainkodeissa ja lastensairaalassa, ja konsertoidessaan kerää kolehdin kummilapsityölle tms.
Olin tollo.
Vuosien myötä minulle valkeni, että muiden vanhempien mielestä ilmaisesta kuoroharrastuksesta piti saada vielä palkintojakin. Piti saada laululeirejä ja -matkoja ja joululahjoja. Seurakunnalta anottiin rahaa kuoron toimintaan ja kolehdit kerättiin omaan matkakassaan.
Minusta alkoi tuntumaan, etten kuulu joukkoon. Vieraannuin kirkosta. Lapset taisivat vieraantua myös. Molemmat kaksoset ovat aikuistuttuaan löytäneet paikkansa muista kansalaisjärjestöistä. Kirkossa jäsenet ovat tekemisen kohteina. Kansalaisjärjestöissä jäsenet saavat olla tekijöitä. - lähetys
Kansainvälinen avustustyö ja lähetys ovat minunkin sydäntäni lähellä. Se vain, ettei näistä aiheista saa kirkossa edes keskustella, ja toimintakin lähetyksen ympärillä on kutistunut mummojen askartelukerhoihin.
- Hyvä ketju!
Tässä ketjussa on paljon helmiä, yksi niistä on tämä:
"Kirkossa jäsenet ovat tekemisen kohteina. Kansalaisjärjestöissä jäsenet saavat olla tekijöitä."
Jotenkin noin se menee. Kirkko on jonkinlainen "holhouslaitos", välillä tuntuu että jäsenet ovat siellä riesa, joku jota pitää työn takia sietää. Missioni tällä palstalla on rakentaa omaa henkistä maailmankuvaani. En ole täällä haastamassa ketään, en yritä käännyttää tai muuttaa ketään.
Mulla on oma käsitykseni maailmasta, uskosta jne. Keskustelemalla täällä saan eväitä näiden näkemysten kehittämiseen. Vaikka en ole kristitty, aktiivinen palsta tarjoaa mulle mahdollisuuksia keskusteluun ja näkemysten tutkailuun, kun kiinnostusta riittää, enkä kovasti provosoidu mistään :-)- hyvä ketju
Kirkko hoi. Kiinnitä tämä avaus tastalla palstan alkuun!
Lueskelen huvikseni juttuja tajutakseni mitä ihmisten päissä 'liikkuu'.
Kun vastaan tulee pöhköilyä, joka saattaisi ehkäistä sekulaaria kehitystä, niin alan vimmatusti sohia ja hämmentää.
"Mitä haluaisit kirkossa muuttaa?"
Lapsia en soisi liitettäväksi kirkon jäseniksi ennen kuin itse sitä haluavat vähintään 16-vuotiaina.- Esimerkiksi näin
Minulla on vähän saman tapainen ajatus. Ajattelin, että palstaa olisi hyvä selkiyttää myös. (Erilaiset missiot eri osastoihin.)
Eri osastot otsikoiden alle.
A) evankeliumi käytännön kristillisyys = evankeliumin soveltaminen käytäntöön ja yksittäisen ihmisenkin elämässä
B) sekalaisia -osasto: talous, etc.
C) opilliset kysymykset, erityisesti nyt ilmaantuneista monista "evankelium
eista" , VOIKO KRISTINUSKOA YLIPÄÄTÄÄN SIIRTÄÄ NYKYAIKAAN, NIIN ETTEI SE MENETÄ VARSINAISTA SISÄLTÖÄÄN ja ollaanko tällöin vahingossa menossa kuitenkin juuri siihen, mitä Raamatussa sanotaan ihmiskuntaa kohtaavasta tulevaisuudesta ennen kuin uusi maailma ja taivas luodaan (Tulee valitettavasti myös aiheuttamaan riitaa.)
D) kiihdyttävät, erikoiset aiheet: maailmanloppu, riidanaiheet avioliitoista ym. asioista (yleensä riitaan johtavat)
E) keskustelut ateismin ja muiden elämänkatsomuksien omaavien kanssa, kristityt mukana tietysti myös
Ja kun aihe ehdotetaan, PYSYTÄÄN AIHEESSA, eikä rönsyillä ulkopuolelle, koska tällöin keskustelua on vaikea seurata, eikä se enää kiinnostakaan ketään, kun siitä ei saa mitään tolkkua. Ei turhia pottuiluita ja väliheittoja ja muuta epäasiallista.- Aloita sinä
Julista vähän oikeaa ja puhdasta evankeliumia.
- 21
Aloita sinä kirjoitti:
Julista vähän oikeaa ja puhdasta evankeliumia.
Annoin vain ehdotuksen. Ehdotus oli: minulla ei ole mitään varsinaista missiota, vaan ehdotin palstan selkiyttämistä. Ellei sitten itse palstan selkiyttäminen ole missio. En käy kovin usein tällä palstalla, mutta kun käyn, en saa tästä mitään tolkkua, enkä usko että kovin moni muukaan saa.
Onneksi olen lopulta tullut siihen tulokseen, että voin lopulta jättää tämän kirkon auttamisen ideoiden antamisella kirkolle, koska omassa elämässä on niin paljon tehtävää, ja välillä nauruttavat te kaikki hyväosaiset, maailmankatsomuksesta riippumatta, kun ette millään saa ponnisteltua itseänne mitään myönteistä, kaikki vain korskailevat täällä - elämänkatsomuksesta riippumatta - mitä evankeliumin julistamiseen tulee, siis varsinaiseen kysymykseesi vastaan: "eivät kaikki ole evankelistoja" (kullekin siis sopiva tehtävä: minun tehtäväni = ideat)
- muun muassa
Että kirkon talous ja historia otetaan syyniin: mistä rahat ovat tulleet (pakkoverotus ym) ja miten käytetty, hautaustoimi ja sen historia, kirkollisveroista jaettavien avustusten määrä jne. Kaikki nämä yleiseen tietoon, jotta jäsenet tietävät, mitä "ostavat".
Kun maksajat tietävät, mistä maksavat, he voivat myös ohjailla rahoja haluamaansa suuntaan, esim. diakoniaan.
Kirkon yhteisövero-osuutta laskettava rajusti. Hautaustoimelle erityistilitarkastus. - mediakin kiittää
Kirkolle muistutukseksi:
Avustustyö parantaa imagoa
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/2292/avustustyot_parantaneet_kristittyjen_imagoa_turkissa - 38478329jgjhg
Että, kirkko alkaisi opettamaan raamatunmukaisesti ja avustaisi vanhempia kasvatustyössä. Kyseessä on lastemme tulevaisuus.
http://www.emaso.com/fi-finnish/index.html "Kirkossa jäsenet ovat tekemisen kohteina. Kansalaisjärjestöissä jäsenet saavat olla tekijöitä." "Jotenkin noin se menee. Kirkko on jonkinlainen "holhouslaitos", välillä tuntuu että jäsenet ovat siellä riesa, joku jota pitää työn takia sietää."
Harmilloista, että näitä ajatuksia pyörii monien mielessä. Hyvä, että tuotte kuitenkin epäkohdat esiin, kuten myös monet toiveet erilaisista työmuodoista.
Jäsenien ei missään nimessä pidä olla vain tekemisen kohteena, vaan tekijöinä siinä missä muutkin kirkon työntekijät! Vapaaehtoistyö on kirkolle äärimmäisen tärkeää, ja toivon, että mahdollisimman moni löytäisi seurakunnasta oman paikkansa toteuttaa tätä. Kyselkääpä esim. srk:n diakoniapuolelta, niin varmasti löytyy merkittäviä avustustyömuotoja: ystäväpalveluja ym.
Itse asiassa myös Jumalanpalvelusten tulisi olla koko srk:n yhteisiä juhlia eikä vain paikkoja, jossa pappi hoitaa kaiken ja jäsenet ovat ikään kuin "yleisönä". Jos tuntuu tältä, kehoitan rohkeasti ottamaan yhteyttä kirkkoherraan tai papistoon ja viestittämään asiasta, että toivoisitte osallistumista messuihin tms.
Eli monia tehtäviä voidaan antaa kaikille kirkon jäsenille, niin messuissa kuin avustus- ja vapaaehtoistyössä yleensäkin.
Janne-teologi- joo-pa . . .
Ei taida olla meno noin reipasta ja ruusuista kuin Janne antaa ymmärtää...
Ehkä pääsee ehtoollista jakamaan, jos on joku ripariaktiivi, muut pääsevät hyvällä onnella pöytiä pyyhkimään ja vanhat seurakuntalaiset kyylää nokka pitkänä, ettei vaan jää yhtää murua...
Kirkosta osataan tuijottaa moni pihalle tai sitten pidetään muuten niin toisen luokan kansalaisena ettei enää viitsi tulla. - :)
"Miten karkotan vapaaehtoisen. Opas seurakunnan työntekijälle" :)
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=126&id=2680 - puurim
Nyt on aika palata alkuperäiseen Apostololisee aikaan täyttyä Pyhällä Hengellä
lampussa pitää olla öljyä ja myös varaastiassa muuten käy huonosti. Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina.
Ja tälläkin hetkellä kirkon vapaaehtoistyössä mm. kerhojen ohjaajina, rippikoulujen isosina, erilaisten myyjäisten organisoinnissa, saapasavustajina, diakoniatyön vastuunkantajina, lähetystyön vastuunkantajina, erilaisten pienryhmien vetäjinä, luottamushenkilöinä, jumalanpalvelusten erilaisissa vastuutehtävissä ( kolehdin kantajat, tekstien lukijat, esirukoilijat, ehtoollisen jakajina kirkkoherran luvalla) on suuri joukko seurakuntalaisia.
Jos olet kiinnostunut toimimaan seurakunnassa ota paikallisseurakuntaan rohkeasti yhteyttä. Monissa suuremmissa seurakunnissa vapaaehtoistyöhön voi pestautua myös netissä suurella sydämellä palvelun kautta.
Merja Lampila, pappi- money talks
"Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina."
Näin käy aivan varmasti, sillä teiltä loppuvat rahat. Vapaaehtoisia tarvitaan.
Silti tulevat maksettaviksi eläkkeet, kiinteistökulut ja roima pläjäys virkamiesporukan palkkoja.
Pelkkää bisnesajattelua siis. - Shrink
" Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina. "
Anteeksi nyt Merja Lampila, mutta kirjoituksessasi on ristiriita todellisuuteen ?
-miksikö ?
Kuten olemme saaneet lukea, emäkirkko evää juuri näiden pitkälti vapaaehtoisten, herätysliikkeiden tuen (eli toiminnan jatkumisen).
Nyt kirjoitat, että haluaisit heidän kuitenkin toimivan aktiivisemmin ?
Kerrotko vielä, miten tuo toteutuisi noin niinkuin käytännössä ?
- saattaa kuulostaa ironialta,...................osittain myönnetään. - äänestyspäätös
Shrink kirjoitti:
" Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina. "
Anteeksi nyt Merja Lampila, mutta kirjoituksessasi on ristiriita todellisuuteen ?
-miksikö ?
Kuten olemme saaneet lukea, emäkirkko evää juuri näiden pitkälti vapaaehtoisten, herätysliikkeiden tuen (eli toiminnan jatkumisen).
Nyt kirjoitat, että haluaisit heidän kuitenkin toimivan aktiivisemmin ?
Kerrotko vielä, miten tuo toteutuisi noin niinkuin käytännössä ?
- saattaa kuulostaa ironialta,...................osittain myönnetään.Eivätkös nämä rahahanojen sulkemiset ole olleet yksittäisten, itsenäisten seurakuntien päätöksiä? Käsittääkseni seurakunnat ovat varsin itsenäisiä kohdentaessaan varojaan ulkopuolisille toimijoille ja päätökset lienevät linjassa seurakuntavaalien tulosten kanssa? Ehdokkaiden kannat näihin järjestöihin kun ovat varmasti olleet äänestäjien tiedossa, aihehan oli tuolloin "kuuma peruna" ja päätökset tehtiin vasta vaalien jälkeen.
Kenties vain toteutui seurakuntavaaleissa äänestäneiden tahto? Shrink kirjoitti:
" Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina. "
Anteeksi nyt Merja Lampila, mutta kirjoituksessasi on ristiriita todellisuuteen ?
-miksikö ?
Kuten olemme saaneet lukea, emäkirkko evää juuri näiden pitkälti vapaaehtoisten, herätysliikkeiden tuen (eli toiminnan jatkumisen).
Nyt kirjoitat, että haluaisit heidän kuitenkin toimivan aktiivisemmin ?
Kerrotko vielä, miten tuo toteutuisi noin niinkuin käytännössä ?
- saattaa kuulostaa ironialta,...................osittain myönnetään.Vähenevien verotulojen takia kirkon on todellakin pohdittava mihin rahat laitetaan. Miten kirkon perustehtävä saadaan toteutettua.
Kun kirjoitin vapaaehtoistyön tärkeydestä ja siihen panostamisesta, niin tarkoitin vain kirkon omia vapaehtoistyönmuotoja. Oli hyvä kiinnittää huomiota myös kirkon sisällä toimivien herätysliikkeiden tekemään työhön, missä tehdään todella paljon vapaaehtoisvoimin töitä.
Hallinnollisesti herätysliikkeet ovat kuitenkin täysin itsenäisiä toimijoita ja myös taloudellisesti. Paikallisseurakunnat toki rahoittavat monen herätysliikkeen toimintaa, mutta näistä päätetään seurakuntakohtaisesti.
Puhuin kirkon vapaaehtoistyön lisäämisestä ja siitä, että kirkossa saa toimia ja tehdä. Kirkon on mietittävä myös kirkon rakenteita ja käytänteitä uusiksi,niin että vapaaehtoistyön määrää voidaan lisätä ja antaa vastuuta seurakunnasta jäsenilleen.
Merja Lampila, pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Vähenevien verotulojen takia kirkon on todellakin pohdittava mihin rahat laitetaan. Miten kirkon perustehtävä saadaan toteutettua.
Kun kirjoitin vapaaehtoistyön tärkeydestä ja siihen panostamisesta, niin tarkoitin vain kirkon omia vapaehtoistyönmuotoja. Oli hyvä kiinnittää huomiota myös kirkon sisällä toimivien herätysliikkeiden tekemään työhön, missä tehdään todella paljon vapaaehtoisvoimin töitä.
Hallinnollisesti herätysliikkeet ovat kuitenkin täysin itsenäisiä toimijoita ja myös taloudellisesti. Paikallisseurakunnat toki rahoittavat monen herätysliikkeen toimintaa, mutta näistä päätetään seurakuntakohtaisesti.
Puhuin kirkon vapaaehtoistyön lisäämisestä ja siitä, että kirkossa saa toimia ja tehdä. Kirkon on mietittävä myös kirkon rakenteita ja käytänteitä uusiksi,niin että vapaaehtoistyön määrää voidaan lisätä ja antaa vastuuta seurakunnasta jäsenilleen.
Merja Lampila, pappiMerja Lampila sanoi :
Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina.
_________
Minä taas ajattelisin , että papit voisivat olla puhtaan evankeliumin TUOJIA
eivätkä ainoastaan sen KOHTEITA.
Teillähän ei ole täällä kuin yksi ainoa PAPPI isoilla kirjaimilla eli Taneli.
Hän on yksiselitteisesti kertonut ettei tulisi vihkimään homopareja.
Siitä loppuosasta hänen tekstissään näki että oli yleensäkin Raamatun
linjoilla tuossa homppeliasiassa , sillä loput asiat alkoivat sanalla jos.
Siten rivien välistä saattoi hyvin lukea miten hän yritti vältellä kollegiaalista
kostoa.
Niitä kirkon jäsenjärjestöjä jotka tekevät tuota vapaaehtoistyötä kiristetään
raharuuvilla - SIELUNVIHOLLISEN on syytä olla tyytyväinen KIRKKONSA toimintaan.
Ettekö ole lukeneet mitä ruotsin "kirkossa" tapahtuu?
Kohta lähtee teistäkin suuri osa kilometritehtaalle kunhan talousromahdus
etenee ja suuret ikäluokat kuolevat.- evoluutti
pertsa2012 kirjoitti:
Merja Lampila sanoi :
Ajattelen, että tulevaisuuden kirkossa yhä enemmän vapaaehtoiset vastuunkantajat ovat toimijoina eivät vain toiminnan kohteina.
_________
Minä taas ajattelisin , että papit voisivat olla puhtaan evankeliumin TUOJIA
eivätkä ainoastaan sen KOHTEITA.
Teillähän ei ole täällä kuin yksi ainoa PAPPI isoilla kirjaimilla eli Taneli.
Hän on yksiselitteisesti kertonut ettei tulisi vihkimään homopareja.
Siitä loppuosasta hänen tekstissään näki että oli yleensäkin Raamatun
linjoilla tuossa homppeliasiassa , sillä loput asiat alkoivat sanalla jos.
Siten rivien välistä saattoi hyvin lukea miten hän yritti vältellä kollegiaalista
kostoa.
Niitä kirkon jäsenjärjestöjä jotka tekevät tuota vapaaehtoistyötä kiristetään
raharuuvilla - SIELUNVIHOLLISEN on syytä olla tyytyväinen KIRKKONSA toimintaan.
Ettekö ole lukeneet mitä ruotsin "kirkossa" tapahtuu?
Kohta lähtee teistäkin suuri osa kilometritehtaalle kunhan talousromahdus
etenee ja suuret ikäluokat kuolevat.Sekö se on se suuri riemullinen evankeliumi koko maailmalle, että homopareja ei vihitä? Sitäkö enkeli paimenille Beetlehemin kedolla kertoi? Sitäkö tyhjän haudan pääsiäisaamuna löytäneet naiset opetuslapsille riensivät kertomaan?
evoluutti kirjoitti:
Sekö se on se suuri riemullinen evankeliumi koko maailmalle, että homopareja ei vihitä? Sitäkö enkeli paimenille Beetlehemin kedolla kertoi? Sitäkö tyhjän haudan pääsiäisaamuna löytäneet naiset opetuslapsille riensivät kertomaan?
evoluutti sanoi :
Sekö se on se suuri riemullinen evankeliumi koko maailmalle, että homopareja ei vihitä?
_________
EVANKELIUMI on ilosanoma siitä kuka Jeesus on ja mitä Hän on tehnyt. Sillä on myös SUBJEKTIIVINEN ulottuvuus - MITEN saamme Jeesuksen ANSION omaksemme ja juuri siitä paavalin kirjeetkin kertovat.
1.Korinttolaiskirje:
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
16:22 Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata.
Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Minun missioni on saada kerrottua suomeksi, että Raamatusta löytyy muukin, kuin vain kirjaimellinen taso. Uskon, että Raamatun kaikki kertomukset eivät ole tarkoitettu otettavaksi historiallisina. Monet kertomukset on luettava myytteinä oman aikansa ihmisten tapana selittää ihimisenä elämistä Jumalan maailmassa.
Jos Raamatun kertomusten kirjaimellisen tason takana oleva todellisuus aukeaa, aukea niiden todellinen merkityskin. Uskon, että näin tapahtuessa, on nykyajan ihmisen mahdollisuus löytää yhteisiä kokemuksia 2000-3000 vuotta sitten eläneen lähi-idässä asuneen ihmisen kanssa. Ihminen sisänsä ei ole muuttunut miksikään, vaikka maailma totisesti on.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- todella sekavaksi
Sinun missiosi myötä asiat muuttuu todella sekaviksi.
- Mirka...
Minun missioni on että kirkko lakkautettaisiin ja uskonnot loppuisi.
Emme tarvitse uskontoja mihinkään. Uskonnoista on vain haittaa. - Shrink
Missioni syvin olemus on Jeesuksen antama lähetyskäsky..
Kertoa ihmisille, jotka haluavat tietää, siitä pyytettömästä Rakkaudesta, jota Jumala tarjoaa meille kaikille.....
Olisi väärin olla kertomatta siitä............ - Huono-osainen
Lehdeskoski on hyvä esimerkki hyväosaisesta paksusta kaverista, eikä ole harmainta aavistustakaan, miksi hän syö leipääni.
- Toinen huono-osainen
Sinäpä sen sanoit. Olen usein ihmetellyt, mistä minulle huono-osaiselle rutiköyhälle, syrjitylle naisihmiselle löydettäisiin yhtä hyvä suojatyöpaikka. Onko kenelläkään ehdotuksia?
- Kolmas huono-osainen
Toinen huono-osainen kirjoitti:
Sinäpä sen sanoit. Olen usein ihmetellyt, mistä minulle huono-osaiselle rutiköyhälle, syrjitylle naisihmiselle löydettäisiin yhtä hyvä suojatyöpaikka. Onko kenelläkään ehdotuksia?
Todennäköisesti häntä pidetään siellä muita hyväosaisia, hyvinvoivia, paksusti voivia ja paksulompakkoisia ihmisiä varten, jotka eivät ole koskaan tarvinneet Jumalaa mihinkään.
- riitoja kaipaan
Toivoisin, että kirkkoa demokratisoitaisiin. Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaalit pitäisi ainakin järjestää seurakuntavaalien yhteydessä.
Näkemyserot ovat vähä kerralla pilkistämässä esiin kirkossakin, onneksi, mutta tavoitteena pitäisi olla se, että kirkko olisi kuin eduskunta. Kansanedustajia yhdistää vain demokratia. Riittäisi, kun kirkon jäseniä yhdistäisi vain usko "suurempaan voimaan". Kaikesta muusta voitaisiin olla erimielisiä ja pitää kirkko jumalapuhefoorumina.
Silloin kirkko alkaisi taas kiinnostaa kansaa. Katsokaa, kuinka kansa alkoi seurata politiikkaa, kun perussuomalaiset toivat raikkaita ristiriitoja liirumlaarumien keskelle. Muidenkin täytyi terästäytyä, myös oman puolueeni.- Toisaalta taas
Siitähän tulisi sisällissota. Ottaen huomioon kuinka paisuneita ihmiset nykyään ovat, kaikki totuuden toitottajia ja kaikki tietävät Jumalasta enemmän kuin naapuri, jopa ateisti. Huh huh.
Kaikki ihmiset tietävät nyt totuuden, ovat tulleet hyviksi ja erehtymättömiksi ja tuputtaisivat kuka mitäkin "jumalaa" tai jopa ettei Jumalaa ole.
Miten välttyisimme siltä sekasotkulta? Tämä palstahan on jo hyvä osoitus siitä. - osuva näkökulma
Minä erosin kirkosta 80-luvun alussa. Erosin "yhteisestä" uskosta, jonka jotkut toiset saivat puolestani määritellä. Palasin kirkkoon muutama vuosi sitten juuri siksi, että kirkosta alkoi kuulua uusia ääniä. Enää erilaisia näkemyksiä ei voitu hyssytellä hiljaisiksi. "Riitojen" myötä kirkko on herännyt uuteen eloon.
- evoluutti
Minusta tuossa on pointtia kyllä, toivoisin avoimuutta ja keskustelua ja erimielisyyksien näkyvyyttä. Samojen seinien sisäpuolella voidaan silti pysyä (toisaalta ei sekään itseisarvo ole).
Mutta ei kirkko puhefoorumi voi minusta olla. Pitäisin sakramentteja eli kastetta ja ehtoollista kirkon tärkeimpinä asioita. Lapset saa kastaa ja piste, joka ei sitä hyväksy, menköön johonkin vapaiden suuntien seurakuntaan, onhan niitä. Ja ehtoolliselle pitää kastetun ja konfirmoidun kirkon jäsenen päästä, eli jos joku Luther-säätiö sen kieltää niin perustakoot oman kirkkonsa. Ja muuten olen sitä mieltä että näiden toimitusten yhteydestä turha puheenpulina pois, luetaan vain kaikkien hyväksymät vakiotekstit.
Muissa tilanteissa kuin sakramentteja jaettaessa, sana olkoon kuvaamallasi tavalla vapaa.
- Kristinuskon kirja.
Annetaan Korkeimman sanansaattajalle Kristukselle hänelle kuuluva kunnioitus kristinuskon ilmoittajana. Nyt 2000 vuoden jälkeen meillä on tietoa tehdä kirja hänen todenperäisiksi osoitetuista sanoista ja sanomista. Se on kristinuskon pyhä kirja, joka ei anna selittelyille sanansijaa.
Kaikille muille kirjoituksille niille kuuluva arvo tavallisten Matti Meikäläisten tekeleinä.
Tämä ratkaisu tullee väistämättä vastaan jäsenkadon myötä. - evoluutti
Ei varmaan alun perin palstalle tullessani ollut mitään missiota, kunhan uteliaisuuttani lueskelin. Sitten alkoi vain tulla vastaan keskusteluja, joihin halusin osallistua.
Nykyään kai koetan ensinnäkin oikoa väärinkäsityksiä jos niitä näen (tyyliin kasteessa saa nimen, helluntailaiset ovat luterilaisia ym. selkeitä tapauksia), ja vastata jos on yksinkertainen kysymys johon on yksiselitteinen vastaus (esim. äskettäin pappien yhteystiedot).
Sitten koetan tuoda esiin, että on muunkinlaista kristinuskoa kuin raamattufundamentalismi ja ratkaisukeskeinen kristillisyys uskoontuloineen.
Kirkolta toivoisin enemmän jonkinmoista "hengellistä kuluttajavalistusta". Kirkossahan on jos jonkinmoisia liikkeitä ja kuppikuntia, ja ihan hyvä minusta että on. Siinä on sitä valinnanvaraa, josta itse kukin voi löytää kulloiseenkin kasvuvaiheeseensa sopivan yhteisön. MUTTA toivoisin, että tästä valinnanvarasta oltaisiin paljon tietoisempia, ja että siitä kerrottaisiin avoimemmin. Eri liikkeet voisivat toistensa mollaamisen sijaan keskittyä omaan toimintaansa, luomaan turvallisen paikan olla ja kasvaa niille, joille juuri oman liikkeen tarjoama hengellisyys sopii. Voisin olla valmis kannattamaan henkilöseurakunta-mallia, vaikka se aiemmin on minua epäilyttänytkin.
Seurakunnan työntekijätkin voisivat minusta paljon rohkeammin ja avoimemmin tuoda esiin omia hengellisiä taustojaan vaikkapa seurakuntien verkkosivuilla. Ei tarvitsisi esittää yksimielisempää kuin ollaankaan.
Kirkolla ei minusta tarvitsisi olla mitään virallisia kantoja eettisiin kysymyksiin (ei edes silloin kun kanta on sama kuin omani). Toimikoon kukin kristitty oman harkintansa mukaisesti.
Yksisuuntaisen opetuksen ja julistuksen sijaan kannatan keskustelevia toimintamuotoja. Puutteistaankin huolimatta tämä palsta edustaa sitä. Verkkoläsnäoloa kannatan muutenkin, sehän on halvempaakin kuin kirkkojen rakentaminen.
Kirkon opetuksessa armo tuntuu typistyvän syntien anteeksisaamiseen, mikä jättää monet ihmiset ihan ulkopuolisiksi, ts. ihmisten ongelmat ovat jossakin muualla kuin syyllisyydessä. Tähän toivoisin muutosta ts. entistä herkempää sen kuuntelua, mikä voisi olla ilosanoma itse kullekin ihmiselle. Kirkon nimi pitää kuulua seuraavasti:Roomalais ortodoksinen pietistinen evankelisluterilainen kirkko.
Nokia Mission: )
- Ilosanoma takaisin
Työntäisin itsekin ulos kaiken maallisten ihmisten sisääntuoman höpötyksen homoudesta ja muista älyttömyyksistä.
Lauantaina 24.3.2012 oli taas niin mahtava ehtoollistilaisuus Turun Tuomiokirkon pääalttarin edessä. Tilaisuudessa oli valtava rauha ja alttarille kompuroivat niin nuoret kuin vanhatkin. Eikä siellä kinasteltu mistään, vaan kaikki toivoivat vai saada olla Jeesuksen kanssa samassa ehtoollispöydässä. Pidättelin kyyneleitä koko ajan, koska Kristus oli taas keskiössä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2184972- 1892693
- 671572
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss521400Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91272Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?991268- 1321237
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091174Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1511166- 791155